Ervaringen met Sint Janskruid

hypericum

Chronische depressie (1 mening)

Venlafaxine (951 meningen)
Mirtazapine (662 meningen)
Efexor (657 meningen)
Cymbalta (358 meningen)
Valdoxan (126 meningen)

Sint-janskruid

Bojan Nikolik (06-06-2015)

verplichte waarschuwingstekst op producten met sint-janskruid?

Minister Van Ark (Medische Zorg) wil waarschuwingsteksten op producten met sint-janskruid verplicht stellen. Volgens het RIVM kunnen voedingssupplementen en thee met sint-janskruid schadelijke gevolgen hebben voor de gezondheid. Het instituut adviseert voorzichtig te zijn met preparaten met sint-janskruid, en deze niet te gebruiken in combinatie met geneesmiddelen. Door sint-janskruid kan de therapeutische werking van geneesmiddelen verstoord worden, en kunnen er schadelijke gezondheidseffecten optreden.

Zo schrijft het RIVM in haar advies dat kruidenpreparaten met sint-janskruid bijvoorbeeld de werking verminderen van chemotherapie of middelen tegen schimmel- of virusinfecties.

KNMP (09-04-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

15-11-2016 | Vrouw | 25
hypericum (300mg)
Sinds anderhalf jaar heb ik last van een depressie, met als 'hoogtepunt' het laatste deel van 2015 en het eerste deel van 2016. Ik zou de depressie omschrijven als matig, ondanks dat het al redelijk lang duurt. Op eigen initiatief, wel in overleg met de huisarts en psycholoog, heb ik Sint Janskruid gekocht bij de apotheek om het te proberen. Ik slik nu bijna drie weken dag[lees meer...]elijks drie tabletten Hyperiplant en ik begin inmiddels de effecten te merken. Mijn gemoedstoestand is veel beter; de 'sluier' is weg, mijn hoofd is helderder en ik ben een stuk vrolijker. Ik heb weer zin in de toekomst (zelfs het vooruitzicht van de winter staat me niet tegen), iets wat heel lang weg is geweest. Voor mij is het resultaat echt heel bijzonder te noemen. Aan iedereen die twijfelt om het te proberen: probeer het. Ikzelf ondervind geen hinderlijke bijwerkingen (deze zijn volgens de bijsluiter sowieso nihil) en daarnaast hoef je dit medicijn niet op- of af te bouwen. Het enige nadeel is dat ik het zelf moet betalen, maar ik heb het er graag voor over. Verder handig om te weten: ik heb geen ervaringen met reguliere antidepressiva, omdat ik graag eerst een natuurlijk middel wilde proberen.

06-02-2016 | Vrouw | 57
Angst
heb door gewelddadige ex al jaren last van angstaanvallen en dergelijke, neem st janskruid al jaren. Ook al mee gestopt direct onrustig en angstig gevoel geen nevenwerkingen.

02-12-2015 | Man | 50
hypericum (185)
Arkocaps is redelijk werkzaam. Neem het 3 weken in om iets te merken. Werkzaam na 6 weken. Neem het daarna nog 3 maanden in. Lichte tot matige depressie.

10-08-2015 | Man | 23
hypericum (900mg)
Na een zeer ernstige depressieve periode gepaard met enorm veel angst, woede en psychotische perioden, waarbij ik helemaal van de kaart was. toch maar begonnen met een AD. hiervoor had ik mezelf al bang laten maken met de horrorverhalen van deze medicatie, waarvan je dik zou worden, een levende zombie zou worden en de vele andere nare bijwerkingen zou krijgen. Omdat ik hie[lees meer...]r zwaar tegen ben ben ik hier ook niet zomaar aan begonnen en eerst gezocht naar andere alternatieven. Sint Jans-kruid is een natuurlijke kruid variant op de AD medicatie die op een zelfde manier als de SSRI medicatie zou werken en zo verlichting zou geven voor depressieve en angstige gevoelens. In de eerste week van de Sint Jans-kruid kuur slikte ik 3x daags 300mg van Etos, en na een week had ik de sterkte opgevoerd naar het merk Kira (een sterk sint janskruid extract). Eerste 3 weken 2x daags 450mg hiervan en daarna nog maar 1 per dag in de ochtend. Hoewel je het effect gelijk voelt was ik bewust dat je dit nog meerendeels het placebo effect mag noemen. zoals alle AD medicatie heeft het een inwerkings tijd nodig en voelde ik na ongeveer 3 weken al een enorme verbetering in de mentale welzijn en energie en vanaf hier is het leven geleidelijk meer dragelijk geworden. Ik slik nu al 7 weken Kira en kan met zekerheid zeggen dat het bij mij werkt met maar een aantal bijwerkingen: (misselijkheid en verward na slikken alleen in eerste 2 weken)De zon is feller voor me ogen, en ik kan niet in zon zitten als het windstil is dat doet pijn aan de huid. Ik voel me emoties weer terug komen en kan weer lachen. Toch is de depressie nog niet helemaal opgelost en zijn er af en toe nog wel kleine periodes van neerslachtigheid maar niks zeer ernstig.de Sint jans-Kruid houdt me in balans, Ik blijf het voorlopig nog even slikken. Niet alles is te danken aan het kruid alleen en je zal dan ook niet alleen afhankelijk van het kruid moeten zijn. het is een goed hulpmiddel om je depressie dragelijker te maken maar uiteindelijk maak je het verschil zelf. Dingen die mij ook hebben geholpen zijn veel omega-3 vetten ,Vitamine B pillen, dagelijkse meditatie. en veel sporten.

02-08-2015 | Vrouw | 25
Stemmingswisselingen
Ik ben in een jaar tijd 32 kilo afgevallen, alleen kreeg ik ontzettend veel last van mijn hormoonhuishouding. Ik voelde me lusteloos, angstig, duizelig, misselijk, trillerig. Mijn menstruatie schommelde opeens, terwijl het voorheen altijd stipt op tijd was. De huisarts adviseerde me af te wachten tot mijn lichaam weer wat stabieler werd. Maar ik ondervond zo veel last van [lees meer...]mijn klachten dat ik een andere oplossing heb gezocht, Sint janskruid van de kruidvat. Ik gebruik het nu een maand en ik voel me veel beter. De stemmingswisselingen en het lusteloze gevoel is nagenoeg verdwenen. En deze maand was ik ook voor het eerst weer normaal ongesteld.

07-06-2015 | Man | 53
Depressiviteit
Gebruik, 2e maal. Ook in 2013 5 maanden, met goed resultaat, gebruikt. Capsules van Etos. Binnen twee dagen ervaar ik effect. Begonnen met 1 capsule. Nu 2 per dag. Vlakt mentale overgevoeligheid af. Stressreducerend. Geluksgevoel neemt toe alsmede mentale weerbaarheid. Sta met ander sfeergevoelig op. De indruk ontstaat dat je minder diepgaand peinst / piekert.

26-11-2014 | Vrouw | 36

03-10-2014 | Vrouw | 30
Depressiviteit
Ga eerst liever naar een arts of homeopaat voor je Sint janskruid gaat gebruiken. Dit raad ik wel aan. Je kan er namelijk niet gelijk mee stoppen. Je moet het afbouwen. En dit heeft bij mij heel lang geduurd. Ik ben zelf erg blij dat ik het niet meer slik. Ik wilde niet meer afhankelijk zijn van dit middel. Verder werkt het middel wel erg goed. En weinig bijwerkingen. Maar[lees meer...] zoals ik al zei bedenk goed voor je er aan begint. Het is best een vrij heftig kruid.

09-02-2014 | Man | 48
hypericum (300mg)
Na een eerder positief gebruik van duurdere soorten St. Janskruid gebruik ik nu de capsules van ETOS. Ze werken net zo goed! Het helpt me meer in balans te blijven, positief assertief te zijn, en beter te relativeren! Een prima hulpmiddel bij mijn soms wat sombere kijk op zaken!

19-11-2013 | Man | 32
hypericum (900mg)
Na vele ssri, tca en zelfs mao remmer geprobeerd te hebben, werd ik nergens beter van. Mijn lichaam trok de bijwerkingen heel slecht en het verhielp de depressie niet. Ik gebruik nu drie maanden st jans kruid van kira forte 2x per dag..gewoon te koop bij de tuinen. Mijn leven is van een 2 (uitzichtloos en klaar om ect te proberen), in 3 tot 6 weken naar een 7 gegaan. I[lees meer...]k moet zien wat de toekomst brengt, maar tot nu is dit mindel een levensredder voor mij.

30-09-2013 | Vrouw | 34
hypericum (300)
Ik gebruikte St. Janskruid van de Etos, want die tabletjes van de Kruidvat krijg ik niet goed doorgeslikt en ik vind ze vies smaken. Maar ze werken beide uitstekend, zonder bijwerkingen. Ik merkte al snel verschil, ik kon beter relativeren, maakte me veel minder druk om dingen. Maar ik vond mezelf ook weer niet overdreven nonchalant, zoals bij escitalopram wel het geval w[lees meer...]as. Ik vind het een uitkomst!

20-03-2013 | Man | 25
Depressiviteit
Ik heb de laatste jaren te kampen gehad met matige depressies. Mede door mijn slechte jeugd en veel tegenslagen in het verleden. Ook heb ik erg last van PMS. Mijn dokter schreef mij pareoxetine voor, maar ik durfde het niet te slikken ivm de vele bijwerkingen en afhankelijkheid. Toen ik de vele positieve verhalen over Sint janskruid las, ben ik het gaan proberen. En h[lees meer...]et werkt! Na 2 weken merkte ik al enig verschil en na 5 weken optimaal! Ik ben eindelijk weer mezelf: vrolijk, spontaan en heb mijn gevoel voor humor weer terug. Ook is mijn PMS verdwenen! Was ik eerst een draak voor mijn omgeving, in de week voor dat ik ongesteld moest worden. Zo heb ik nu nergens meer last van. Ik slik 3 x per dag Sint janskruid van A. Vogel. Ik kan het iedereen aanraden die last heeft van lichte tot matige depressies. Laat je door je huisarts niet antidepressiva aansmeren, probeer eerst dit!

21-02-2013 | Vrouw | 43
Overspannen/burn-out
positieve ervaring, met hyperiforce forte. a.vogel

23-10-2012 | Vrouw | 54
hypericum
sinds ik sint janskruid gebruik (nu anderhalve week) ben ik veel meer in balans . Voel me veel rustiger en kan beter tegen stress. Ik kom beter voor mijn meningen uit en het verminderd mijn angst gevoel. Ik ga er nog wel even mee door vind het een super middel. Gewoon van de Etos.

16-09-2012 | Vrouw | 42
hypericum
Elke keer als ik stop met Sint-Janskruid kan ik niet uit bed. Ik heb geprobeerd om met Sint-Janskruid te stoppen gewoon om te zien of het verschil opmerkzaam is. Sint Janskruid maakt dat ik geen 'pijn' in mijn hersenen heb, dat ik door de dag kan en kan prima tegen stres. Ik hoef niet overdag te slapen. Zonder Sint Janskruid alles doet pijn. Zelfs als ik naar de pittoreske[lees meer...] uitzicht uit het raam keek, deed het pijn. Nu is het totaal anders. Het werkt.

24-05-2010 | Man
Dwangmatigheid
Na een week of drie is het verschil te merken. Dan kan ik meer hebben, en reageer ik minder snel geïrriteerd. Als situaties mij prikkelen ben ik dan in staat om dat te beseffen, me herinneren hoe ik zonder Sint Janskruid zou reageren, weten dat ik door dat spul meer keuzes heb, en meestal kies ik voor handelen met redelijkheid. Ik gebruik die van A.Vogel, en daarvan hoor j[lees meer...]e drie pillen per dag in te nemen. Heb nog geen ervaring met minder te gebruiken.