hypericum

Chronische depressie (1 mening)

Venlafaxine (858 meningen)
Efexor (647 meningen)
Mirtazapine (581 meningen)
Cymbalta (341 meningen)
Valdoxan (124 meningen)

Sint-janskruid

Bojan Nikolik (06-06-2015)

verplichte waarschuwingstekst op producten met sint-janskruid?

Minister Van Ark (Medische Zorg) wil waarschuwingsteksten op producten met sint-janskruid verplicht stellen. Volgens het RIVM kunnen voedingssupplementen en thee met sint-janskruid schadelijke gevolgen hebben voor de gezondheid. Het instituut adviseert voorzichtig te zijn met preparaten met sint-janskruid, en deze niet te gebruiken in combinatie met geneesmiddelen. Door sint-janskruid kan de therapeutische werking van geneesmiddelen verstoord worden, en kunnen er schadelijke gezondheidseffecten optreden.

Zo schrijft het RIVM in haar advies dat kruidenpreparaten met sint-janskruid bijvoorbeeld de werking verminderen van chemotherapie of middelen tegen schimmel- of virusinfecties.

KNMP (09-04-2021)

23-05-2015 | Vrouw | 25
hypericum (900mg)
Gebruik het sinds een paar weken. Heb het idee dat ik er iets van ben aangekomen, wat ik ongemakkelijk vind. Verder is mijn stemming nog niet heel erg verbeterd, maar ben ik minder heftig in mijn wisselingen qua stemming. Denk dat het effect pas zichtbaar is na minimaal een maand gebruik

11-05-2015 | Vrouw | 44
hypericum (900mg)
Ik gebruik sinds ongeveer 4 weken sint Janskruid 900 mg 1 dd 1 tablet. Het lijkt dat het effect op mijn stemming goed is, het lijkt dat ik me rustiger voel. Ik slaap in elk geval wel beter. Maar ik denk dat er een langere termijn voor nodig is om echt te kunnen zeggen wat het effect is. Echter heb ik flink last van de bijwerkingen, hoofdpijn, misselijkheid, maar voor een e[lees meer...]rg gevoelige en pijnlijk prikkelende huid. Dat laatste alleen onder invloed van zonlicht. Ik kan de zon niet meer op mijn huid verdragen. Ik ga proberen wat een goede zonnebrandcreme doet. Want dit is eigenlijk niet te doen. Zonlicht hebben we immers zo nodig voor onze vit. D aanmaak maar ook om heerlijk te kunnen genieten van het buiten zijn/in de tuin werken, fietsen etc. Ik ben benieuwd of dit nog over zal gaan naarmate ik het langer gebruik. Ik ben benieuwd hoe de ervaringen hiermee zijn.

11-04-2015 | Man | 22
hypericum (300mg)
Na een periode van matige depressie ben ik begonnen aan st. Jans kruid. Ik heb eerder ervaringen gehad met voorgeschreven SSRI's maar heb nooit het gevoel gehad dat deze goed werkten. Sinds ik Sint-Jans kruid gebruik kan ik met zekerheid zeggen dat het mij zeer goed heeft geholpen! Ik maal niet meer zoveel, kan beter relativeren en je wordt er wat onverschilliger van (op e[lees meer...]en positieve manier). Na inname voel ik direct een boost door mijn lichaam gaan. Het is als een soort van beschermlaagje die je over je heen krijgt. Geweldig spul!

29-12-2014 | Vrouw | 22
hypericum
Voor terugkerende perioden van lichte depressie ben ik Sint Janskruid van de Etos gaan slikken. Na anderhalve week heb ik echter besloten te stoppen, vanwege een interactie die ik nergens op het internet ben tegengekomen (totdat een bevriende geneeskundige mij hierop wees) en welke ik zeer belangrijk vind om hier te vermelden: Sint Janskruid werkt o.a. als een MAO-remme[lees meer...]r en van MAO-remmers is bekend dat zij in combinatie met de stof Tyramine voor allerlei bijwerkingen kunnen zorgen. Het is dus belangrijk om bij gebruik van dit kruid te letten op de inname van tyramine (wat voorkomt in kazen, alcoholische dranken, chocola, zuurkool, etc.). Ik heb zelf erge last gekregen van bijwerkingen die lijken te duiden op een verminderde afbraak van tyramine, oftewel: het "kaassyndroom". Omdat ik al erg beperkt ben in de voedingsmiddelen die ik kan gebruiken, heb ik ervoor gekozen om niet ook nog eens tyramine te gaan vermijden. Voor anderen raad ik aan: verdiep je hier eens in en hou goed in de gaten hoe veel tyramine je binnenkrijgt.

26-11-2014 | Vrouw | 36

03-10-2014 | Vrouw | 30
hypericum
Ga eerst liever naar een arts of homeopaat voor je Sint janskruid gaat gebruiken. Dit raad ik wel aan. Je kan er namelijk niet gelijk mee stoppen. Je moet het afbouwen. En dit heeft bij mij heel lang geduurd. Ik ben zelf erg blij dat ik het niet meer slik. Ik wilde niet meer afhankelijk zijn van dit middel. Verder werkt het middel wel erg goed. En weinig bijwerkingen. Maar[lees meer...] zoals ik al zei bedenk goed voor je er aan begint. Het is best een vrij heftig kruid.

29-09-2014 | Vrouw | 39
Premenstrueel syndroom (PMS)
Ik slik nu ongeveer 6 weken sintjanskruid , vooral voor mijn. Negatieve gevoelens tijdens de menstruatie ! Ik heb het gevoel dat dat wel beter gaat nu! Maar ik ben normaal ongeveer 5 dagen ongesteld. En nu al bijna 8 dagen ! Hebben meer mensen hier last van? Ik vraag me af of dit door het sintjanskruid komt? Ik kan hier eigenlijk niks over terug vinden op internet!

11-08-2014 | Man | 30
hypericum (600mg)
Hallo, Ik ben vandaag begonnen met Sint janskruid van de Etos. Alleen heb ik al na ongeveer 2 uurtjes al heel veel bijwerkingen. Dit duurt nu al een paar uur achter elkaar. Ik heb een droge mond, ben rusteloos, kom niet uit mijn woorden, ben verdoofd, voel me soms gedesoriënteerd, ik kan niet slapen. Heel eng dit. Heeft iemand ook ervaring met zoveel bijwerkingen en z[lees meer...]o lang achter elkaar?

01-08-2014 | Vrouw | 35
hypericum
Ik heb al maanden ene burn out en mij was sint janskruid voor geschreven door de arts. Echter wat ben ik beroerd geworden van dit spul. Ik had hypericum 900 van Laif Steigerwald bij de apotheek op recept gekregen. Na 5 weken begonnen de klachten met tintelingen in mijn handen, armen, voeten en benen. Zelfs zo erg dat ik het gevoel had onder stroom te staan. Ik werd duizeli[lees meer...]g en had voelde dat ik minder kracht had in mijn armen en benen. Ik ben naar de huisarts geweest en het bleek dat dit een paar van de bijwerkingen zijn van dit spul. Voor mij geen st janskruid meer dus!! Ik ga lekker sporten, veel naar buiten en gezond eten. Dan kom ik al een heel eind denk ik!

09-02-2014 | Man | 48
hypericum (300mg)
Na een eerder positief gebruik van duurdere soorten St. Janskruid gebruik ik nu de capsules van ETOS. Ze werken net zo goed! Het helpt me meer in balans te blijven, positief assertief te zijn, en beter te relativeren! Een prima hulpmiddel bij mijn soms wat sombere kijk op zaken!

14-01-2014 | Man | 70
hypericum (900mg)
Hypericum perforatum = Sint Janskruid een goed werkend middel bij depressies. Andere middelen blokkeren de zgn synapses, deze zorgen voor de chemische overdracht van lichamelijke electrische signalen. Hypericum juist kan deze repareren. Een waarschuwing Hypericum heeft een speciale werking het is niet aan te raden bij zwangerschap ook heeft het invloed bij het zonnebaden.[lees meer...] Hypericum kan zo sterk zijn dat het andere chemische en natuurlijke medicijnen buiten werking kan stellen. MW

20-11-2013 | Man | 21
hypericum
Zit nou in week 5 met het gebruiken van Sint Janskruid 2 stuks per dag. Ik heb zelf wel last gehad van bijwerkingen zoals Hoofdpijn,Slapeloosheid en slecht zien. Het is niet wat ik er van gehoopt had.. maar goed ik blijf nog even doorslikken.

19-11-2013 | Man | 32
hypericum (900mg)
Na vele ssri, tca en zelfs mao remmer geprobeerd te hebben, werd ik nergens beter van. Mijn lichaam trok de bijwerkingen heel slecht en het verhielp de depressie niet. Ik gebruik nu drie maanden st jans kruid van kira forte 2x per dag..gewoon te koop bij de tuinen. Mijn leven is van een 2 (uitzichtloos en klaar om ect te proberen), in 3 tot 6 weken naar een 7 gegaan. I[lees meer...]k moet zien wat de toekomst brengt, maar tot nu is dit mindel een levensredder voor mij.

30-09-2013 | Vrouw | 34
hypericum (300)
Ik gebruikte St. Janskruid van de Etos, want die tabletjes van de Kruidvat krijg ik niet goed doorgeslikt en ik vind ze vies smaken. Maar ze werken beide uitstekend, zonder bijwerkingen. Ik merkte al snel verschil, ik kon beter relativeren, maakte me veel minder druk om dingen. Maar ik vond mezelf ook weer niet overdreven nonchalant, zoals bij escitalopram wel het geval w[lees meer...]as. Ik vind het een uitkomst!

25-08-2013 | Vrouw | 75
Afslanken - overgewicht
Ik neem hypericum om cipramil te vervangen. is het logisch dat ik zo draaierig ben ?

20-03-2013 | Man | 25
hypericum
Ik heb de laatste jaren te kampen gehad met matige depressies. Mede door mijn slechte jeugd en veel tegenslagen in het verleden. Ook heb ik erg last van PMS. Mijn dokter schreef mij pareoxetine voor, maar ik durfde het niet te slikken ivm de vele bijwerkingen en afhankelijkheid. Toen ik de vele positieve verhalen over Sint janskruid las, ben ik het gaan proberen. En h[lees meer...]et werkt! Na 2 weken merkte ik al enig verschil en na 5 weken optimaal! Ik ben eindelijk weer mezelf: vrolijk, spontaan en heb mijn gevoel voor humor weer terug. Ook is mijn PMS verdwenen! Was ik eerst een draak voor mijn omgeving, in de week voor dat ik ongesteld moest worden. Zo heb ik nu nergens meer last van. Ik slik 3 x per dag Sint janskruid van A. Vogel. Ik kan het iedereen aanraden die last heeft van lichte tot matige depressies. Laat je door je huisarts niet antidepressiva aansmeren, probeer eerst dit!

Amoxicilline / Clavulaanzuur (422) - Antibiotica - penicillines breedspectrum