hypericum

Chronische depressie (1 mening)

Venlafaxine (862 meningen)
Efexor (647 meningen)
Mirtazapine (584 meningen)
Cymbalta (344 meningen)
Valdoxan (124 meningen)

Sint-janskruid

Bojan Nikolik (06-06-2015)

verplichte waarschuwingstekst op producten met sint-janskruid?

Minister Van Ark (Medische Zorg) wil waarschuwingsteksten op producten met sint-janskruid verplicht stellen. Volgens het RIVM kunnen voedingssupplementen en thee met sint-janskruid schadelijke gevolgen hebben voor de gezondheid. Het instituut adviseert voorzichtig te zijn met preparaten met sint-janskruid, en deze niet te gebruiken in combinatie met geneesmiddelen. Door sint-janskruid kan de therapeutische werking van geneesmiddelen verstoord worden, en kunnen er schadelijke gezondheidseffecten optreden.

Zo schrijft het RIVM in haar advies dat kruidenpreparaten met sint-janskruid bijvoorbeeld de werking verminderen van chemotherapie of middelen tegen schimmel- of virusinfecties.

KNMP (09-04-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

14-01-2019 | Man | 47
hypericum (600)
ik ben begonnen met sintjans kruid capsules gekocht bij de ETOS en merk wel dat ik nu minder angst en depressie en psygoties klachten heb .

10-01-2019 | Man | 48
Depressief
Ik slik het nu 1 maand en begin nu echt een positief effect te merken. Ik heb veel minder pieken en dalen en slaap beter. Sta nu ook veel positiever in het leven. Ik ben zeer tevreden over deze kruit. Heb me eigenlijk in jaren niet zo goed gevoelt.Hoop dat het effect ook blijft en dat het nog beter wordt.

16-12-2018 | Man | 31
hypericum (900mg)
Eerste 3 weken niks van effect dan ging het wat beter na 8 weken ging alles plots slechter smorgens misselijk , s’avonds voelde ik me echt slecht precies of mijn lichaam er genoeg van had , nu paardagen gestopt en klachten zijn weg , al bij al vrees ik dat sint janskruid voor mij althans niet veel uithaalde en dat het meer een placebo effect heeft

13-11-2018 | Man | 30
hypericum (900mg)
Gebruik het nu bijna 3 weken , eerste 2 welen toch misselijk en soms wat rusteloos . Ik gaf het bijna op na 2 weken , maar blij dat ik het niet gedaan heb want het gaat sinds 2 dagen nu echt wel beter met me , ik heb terug zin om iets te doen , vorige weken lag ik gewoon in bed . Het heeft tijd nodig dit middel benieuwd if het nog beter gaat worden mits de werking optimaa[lees meer...]l is na 4-6 weken . Zibrine forte heet mijn medicijn verkrijgbaar in de apotheker

07-10-2018 | Man | 33
ADD
Om mijn negatieve gedachte stroom te verminderen dit kruid aangeboden van de psycholoog. Hierdoor meer rust in gedachtes te kunnen krijgen en en minder negatief te denken. Hielp alleen de eerste dag na de vorige dag er smiddags mee begonnen te zijn. 2e dag had het effect. een licht dizzy gevoel. Beetje High in de auto naar mn werk aan het rijden. Gedachte stroom was di[lees meer...]e dag aanzienlijk minder en alles leek niet zwaar meer qua waarde. Alles was wel oke qua lading en gevoel. De dagen erop niet meer hetzelfde gevoel gekregen. Wel leek alles nog moeizamer te gaan die weken erop. Niet echt een effect meer gemerkt daarna.

27-09-2018 | Man | 46
ADD
Ik gebruik het middel om somberheid te verhelpen. Bij mij is dat een neveneffect van AD(H)D. Van concerta viel ik enorm af en ging mijn bloeddruk en hartslag in rust enorm omhoog. Het middel werkt voor mij uitstekend. Ik voel me niet meer somber en ervaar de dingen in het dagelijks leven meer als uitdaging dan als probleem. Geen enkele bijwerking voor mij

26-09-2018 | Man | 55
hypericum (185mg)
Zo'n 3 maanden geleden uitgevallen op het werk, burnout. Thuis werd het alleen maar erger, met oa angstklachten en slecht slapen. Huisarts vond dat ik aan de antidepressiva kon. Daar ik normaal dergelijke klachten niet zo heb, ben ik gaan kijken naar alternatieven. Daarom met St Janskruid begonnen ruim 3 weken geleden, met het idee dat als het niet zou helpen, ik alsno[lees meer...]g aan de AD zou gaan. Maar gelukkig, sinds wat dagen zijn de klachten afgenomen en denk dat het inderdaad door het St Janskruid komt. Na 2 weken innemen had ik een paar dagen een dip, weet natuurlijk niet zeker of dat door St Janskruid kwam maar denk het wel. Ook met in de zon zitten kwam er wat huidirritatie. Maar nu kan ik weer een beetje vooruit, want van met een burnout thuiszitten word je vanzelf ook somber. Hulp van een psycholoog komt er nog aan en durf nu weer te hopen dat het goed gaat komen. Dus aanrader, Arkocaps capsules 1 P dag.

20-03-2018 | Man | 30
hypericum (300mg)
Reageerde erg gevoelig op het medicijn, kreeg paniekaanvallen, psychotische gewaarwordingen (normaal geen last van),... Toen ik stopte was het de hel! Rillen, Angsten, Niet slapen, Paniek, Psychotische gewaarwordingen,... En zo opnieuw in een burn out beland. Pas echt op met dit kruid, voor een kleine groep mensen is het vergif.

07-03-2018 | Man | 43
hypericum (300mg)
Elk jaar als de dagen korter worden, krijg ik last van mijn depressieve gevoelens en angsten. De huisarts wilde me aan de antidepressiva hebben, maar daar hoor ik alleen maar slechte verhalen over, dus die drempel was vrij groot. Op deze website las ik veel positieve verhalen over Sint Janskruid, daarom eerst dat maar getest. Ze zeggen dat het pas naar een paar weken wer[lees meer...]kt, maar bij mij voelde ik na een paar uur al een duidelijk verschil. Ik kon makkelijker relativeren en had veel minder negatieve gedachten. Daar ben ik natuurlijk erg blij mee. Ik gebruik Sint Janskruid al een poosje en ik had het idee dat het niet veel meer deed en omdat het potje leeg was maar besloten om er mee te stoppen. Na twee dagen waren alle negatieve gedachten en angsten weer terug, dus maar weer een nieuw potje gehaald en na een uur merkte ik het effect duidelijk. De enige bijwerking die ik af en toe heb is kortademigheid, dat neem ik maar voor lief.

22-11-2017 | Man | 37
hypericum (900mg)
Had lang en heftig last van depressie maar wilde alleen in uiterste nood aan de AD. Sint Janskruid leek me het proberen waard en het werkte fantastisch! Resultaat na een week of 4 gebruiken. Eerst begonnen met Kruidvat, maar dat werkte helemaal niet bij mij. Uiteindelijk met Dr Vogel verdergegaan en het effect was snel merkbaar. In overleg met specialist naar 5 tabletten p[lees meer...]er dag gegaan en de klachten zijn verdwenen. Ik blijf het voorlopig nog gebruiken en ga op termijn rustig afbouwen. Echt een aanrader. Probeer dit eerst voordat je met AD aan de gang gaat!

08-11-2017 | Man | 29
hypericum (900mg)
Het werkte na een uur van inname, was een ander mens (kon alles relativeren, dingen konden mij minder schelen, was positiever,...). Had wel veel bijwerkingen... Draaierig, stoned, angstig, alsof ik in een droom leefde ben er dan ook mee gestopt na 2 dagen... Had dan 2 dagen extreem depressieve gevoelens en ben terug zoals daarvoor. Ik nam 1x450. Ik geloof wel dat het kan [lees meer...]werken voor mensen...

02-12-2015 | Man | 50
hypericum (185)
Arkocaps is redelijk werkzaam. Neem het 3 weken in om iets te merken. Werkzaam na 6 weken. Neem het daarna nog 3 maanden in. Lichte tot matige depressie.

30-11-2015 | Man | 39
hypericum (300mg)
Wegens lichte depressie 6 weken gebruikt. Ik gebruik verder geen medicijnen. Voelde me na een paar weken wazig. Beetje zweverig. Orgasme veel minder goed. Woedeaanvallen. En zo ben ik helemaal niet. Onprettig gevoel. Na stoppen na drie dagen alle bijwerkingen weg. Ook lastig om goede info erover te vinden. Er is van alles over geschreven. Dus ik dacht ik waag een kansje. M[lees meer...]aar helaas. Geen aanrader. Dus beslis zelf wat je doet. Maar als je je rot voelt kan het echt door dit kruid komen.

10-08-2015 | Man | 23
hypericum (900mg)
Na een zeer ernstige depressieve periode gepaard met enorm veel angst, woede en psychotische perioden, waarbij ik helemaal van de kaart was. toch maar begonnen met een AD. hiervoor had ik mezelf al bang laten maken met de horrorverhalen van deze medicatie, waarvan je dik zou worden, een levende zombie zou worden en de vele andere nare bijwerkingen zou krijgen. Omdat ik hie[lees meer...]r zwaar tegen ben ben ik hier ook niet zomaar aan begonnen en eerst gezocht naar andere alternatieven. Sint Jans-kruid is een natuurlijke kruid variant op de AD medicatie die op een zelfde manier als de SSRI medicatie zou werken en zo verlichting zou geven voor depressieve en angstige gevoelens. In de eerste week van de Sint Jans-kruid kuur slikte ik 3x daags 300mg van Etos, en na een week had ik de sterkte opgevoerd naar het merk Kira (een sterk sint janskruid extract). Eerste 3 weken 2x daags 450mg hiervan en daarna nog maar 1 per dag in de ochtend. Hoewel je het effect gelijk voelt was ik bewust dat je dit nog meerendeels het placebo effect mag noemen. zoals alle AD medicatie heeft het een inwerkings tijd nodig en voelde ik na ongeveer 3 weken al een enorme verbetering in de mentale welzijn en energie en vanaf hier is het leven geleidelijk meer dragelijk geworden. Ik slik nu al 7 weken Kira en kan met zekerheid zeggen dat het bij mij werkt met maar een aantal bijwerkingen: (misselijkheid en verward na slikken alleen in eerste 2 weken)De zon is feller voor me ogen, en ik kan niet in zon zitten als het windstil is dat doet pijn aan de huid. Ik voel me emoties weer terug komen en kan weer lachen. Toch is de depressie nog niet helemaal opgelost en zijn er af en toe nog wel kleine periodes van neerslachtigheid maar niks zeer ernstig.de Sint jans-Kruid houdt me in balans, Ik blijf het voorlopig nog even slikken. Niet alles is te danken aan het kruid alleen en je zal dan ook niet alleen afhankelijk van het kruid moeten zijn. het is een goed hulpmiddel om je depressie dragelijker te maken maar uiteindelijk maak je het verschil zelf. Dingen die mij ook hebben geholpen zijn veel omega-3 vetten ,Vitamine B pillen, dagelijkse meditatie. en veel sporten.

07-06-2015 | Man | 53
hypericum (300mg)
Gebruik, 2e maal. Ook in 2013 5 maanden, met goed resultaat, gebruikt. Capsules van Etos. Binnen twee dagen ervaar ik effect. Begonnen met 1 capsule. Nu 2 per dag. Vlakt mentale overgevoeligheid af. Stressreducerend. Geluksgevoel neemt toe alsmede mentale weerbaarheid. Sta met ander sfeergevoelig op. De indruk ontstaat dat je minder diepgaand peinst / piekert.

11-04-2015 | Man | 22
hypericum (300mg)
Na een periode van matige depressie ben ik begonnen aan st. Jans kruid. Ik heb eerder ervaringen gehad met voorgeschreven SSRI's maar heb nooit het gevoel gehad dat deze goed werkten. Sinds ik Sint-Jans kruid gebruik kan ik met zekerheid zeggen dat het mij zeer goed heeft geholpen! Ik maal niet meer zoveel, kan beter relativeren en je wordt er wat onverschilliger van (op e[lees meer...]en positieve manier). Na inname voel ik direct een boost door mijn lichaam gaan. Het is als een soort van beschermlaagje die je over je heen krijgt. Geweldig spul!

Thyrax Duotab (866) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (580) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (532) - Antibiotica - penicillines breedspectrum