hypericum

Chronische depressie (1 mening)

Venlafaxine (873 meningen)
Efexor (650 meningen)
Mirtazapine (598 meningen)
Cymbalta (348 meningen)
Valdoxan (124 meningen)

Sint-janskruid

Bojan Nikolik (06-06-2015)

verplichte waarschuwingstekst op producten met sint-janskruid?

Minister Van Ark (Medische Zorg) wil waarschuwingsteksten op producten met sint-janskruid verplicht stellen. Volgens het RIVM kunnen voedingssupplementen en thee met sint-janskruid schadelijke gevolgen hebben voor de gezondheid. Het instituut adviseert voorzichtig te zijn met preparaten met sint-janskruid, en deze niet te gebruiken in combinatie met geneesmiddelen. Door sint-janskruid kan de therapeutische werking van geneesmiddelen verstoord worden, en kunnen er schadelijke gezondheidseffecten optreden.

Zo schrijft het RIVM in haar advies dat kruidenpreparaten met sint-janskruid bijvoorbeeld de werking verminderen van chemotherapie of middelen tegen schimmel- of virusinfecties.

KNMP (09-04-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

11-04-2015 | Man | 22
hypericum (300mg)
Na een periode van matige depressie ben ik begonnen aan st. Jans kruid. Ik heb eerder ervaringen gehad met voorgeschreven SSRI's maar heb nooit het gevoel gehad dat deze goed werkten. Sinds ik Sint-Jans kruid gebruik kan ik met zekerheid zeggen dat het mij zeer goed heeft geholpen! Ik maal niet meer zoveel, kan beter relativeren en je wordt er wat onverschilliger van (op e[lees meer...]en positieve manier). Na inname voel ik direct een boost door mijn lichaam gaan. Het is als een soort van beschermlaagje die je over je heen krijgt. Geweldig spul!

11-08-2014 | Man | 30
hypericum (600mg)
Hallo, Ik ben vandaag begonnen met Sint janskruid van de Etos. Alleen heb ik al na ongeveer 2 uurtjes al heel veel bijwerkingen. Dit duurt nu al een paar uur achter elkaar. Ik heb een droge mond, ben rusteloos, kom niet uit mijn woorden, ben verdoofd, voel me soms gedesoriënteerd, ik kan niet slapen. Heel eng dit. Heeft iemand ook ervaring met zoveel bijwerkingen en z[lees meer...]o lang achter elkaar?

09-02-2014 | Man | 48
hypericum (300mg)
Na een eerder positief gebruik van duurdere soorten St. Janskruid gebruik ik nu de capsules van ETOS. Ze werken net zo goed! Het helpt me meer in balans te blijven, positief assertief te zijn, en beter te relativeren! Een prima hulpmiddel bij mijn soms wat sombere kijk op zaken!

14-01-2014 | Man | 70
hypericum (900mg)
Hypericum perforatum = Sint Janskruid een goed werkend middel bij depressies. Andere middelen blokkeren de zgn synapses, deze zorgen voor de chemische overdracht van lichamelijke electrische signalen. Hypericum juist kan deze repareren. Een waarschuwing Hypericum heeft een speciale werking het is niet aan te raden bij zwangerschap ook heeft het invloed bij het zonnebaden.[lees meer...] Hypericum kan zo sterk zijn dat het andere chemische en natuurlijke medicijnen buiten werking kan stellen. MW

20-11-2013 | Man | 21
hypericum
Zit nou in week 5 met het gebruiken van Sint Janskruid 2 stuks per dag. Ik heb zelf wel last gehad van bijwerkingen zoals Hoofdpijn,Slapeloosheid en slecht zien. Het is niet wat ik er van gehoopt had.. maar goed ik blijf nog even doorslikken.

19-11-2013 | Man | 32
hypericum (900mg)
Na vele ssri, tca en zelfs mao remmer geprobeerd te hebben, werd ik nergens beter van. Mijn lichaam trok de bijwerkingen heel slecht en het verhielp de depressie niet. Ik gebruik nu drie maanden st jans kruid van kira forte 2x per dag..gewoon te koop bij de tuinen. Mijn leven is van een 2 (uitzichtloos en klaar om ect te proberen), in 3 tot 6 weken naar een 7 gegaan. I[lees meer...]k moet zien wat de toekomst brengt, maar tot nu is dit mindel een levensredder voor mij.

20-03-2013 | Man | 25
hypericum
Ik heb de laatste jaren te kampen gehad met matige depressies. Mede door mijn slechte jeugd en veel tegenslagen in het verleden. Ook heb ik erg last van PMS. Mijn dokter schreef mij pareoxetine voor, maar ik durfde het niet te slikken ivm de vele bijwerkingen en afhankelijkheid. Toen ik de vele positieve verhalen over Sint janskruid las, ben ik het gaan proberen. En h[lees meer...]et werkt! Na 2 weken merkte ik al enig verschil en na 5 weken optimaal! Ik ben eindelijk weer mezelf: vrolijk, spontaan en heb mijn gevoel voor humor weer terug. Ook is mijn PMS verdwenen! Was ik eerst een draak voor mijn omgeving, in de week voor dat ik ongesteld moest worden. Zo heb ik nu nergens meer last van. Ik slik 3 x per dag Sint janskruid van A. Vogel. Ik kan het iedereen aanraden die last heeft van lichte tot matige depressies. Laat je door je huisarts niet antidepressiva aansmeren, probeer eerst dit!

06-04-2011 | Man | 41
Lichte tot milde depressie
Ik vind St-Janskruid een goed alternatief voor AD (SSRI) tegen depressies. Het werkt na ca. drie weken en zonder bijwerkingen! Ik wordt er niet vlak van zoals sommige mensen bij SSRI's aangeven. Ik gebruik St-Janskruid 'Forte' van Etos, 2x 900mg. Per mg werkzame stof is dit ook nog eens de goedkoopste. Ik heb wel eens per abuis teveel geslikt: ik werd er 'hyper' van, vond [lees meer...]dat geen fijn gevoel. Let op: St-Janskruid verminderd de werking van o.a. Omeprazol (maagzuurremmer). Mijn huis arts schreef daarom Ranitidine voor (in combinatie met St-Janskruid): dit werkt goed.

24-05-2010 | Man
Dwangmatigheid
Na een week of drie is het verschil te merken. Dan kan ik meer hebben, en reageer ik minder snel geïrriteerd. Als situaties mij prikkelen ben ik dan in staat om dat te beseffen, me herinneren hoe ik zonder Sint Janskruid zou reageren, weten dat ik door dat spul meer keuzes heb, en meestal kies ik voor handelen met redelijkheid. Ik gebruik die van A.Vogel, en daarvan hoor j[lees meer...]e drie pillen per dag in te nemen. Heb nog geen ervaring met minder te gebruiken.