hypericum

Chronische depressie (1 mening)

Venlafaxine (865 meningen)
Efexor (647 meningen)
Mirtazapine (584 meningen)
Cymbalta (344 meningen)
Valdoxan (124 meningen)

Sint-janskruid

Bojan Nikolik (06-06-2015)

verplichte waarschuwingstekst op producten met sint-janskruid?

Minister Van Ark (Medische Zorg) wil waarschuwingsteksten op producten met sint-janskruid verplicht stellen. Volgens het RIVM kunnen voedingssupplementen en thee met sint-janskruid schadelijke gevolgen hebben voor de gezondheid. Het instituut adviseert voorzichtig te zijn met preparaten met sint-janskruid, en deze niet te gebruiken in combinatie met geneesmiddelen. Door sint-janskruid kan de therapeutische werking van geneesmiddelen verstoord worden, en kunnen er schadelijke gezondheidseffecten optreden.

Zo schrijft het RIVM in haar advies dat kruidenpreparaten met sint-janskruid bijvoorbeeld de werking verminderen van chemotherapie of middelen tegen schimmel- of virusinfecties.

KNMP (09-04-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

26-11-2014 | Vrouw | 36

03-10-2014 | Vrouw | 30
hypericum
Ga eerst liever naar een arts of homeopaat voor je Sint janskruid gaat gebruiken. Dit raad ik wel aan. Je kan er namelijk niet gelijk mee stoppen. Je moet het afbouwen. En dit heeft bij mij heel lang geduurd. Ik ben zelf erg blij dat ik het niet meer slik. Ik wilde niet meer afhankelijk zijn van dit middel. Verder werkt het middel wel erg goed. En weinig bijwerkingen. Maar[lees meer...] zoals ik al zei bedenk goed voor je er aan begint. Het is best een vrij heftig kruid.

29-09-2014 | Vrouw | 39
Premenstrueel syndroom (PMS)
Ik slik nu ongeveer 6 weken sintjanskruid , vooral voor mijn. Negatieve gevoelens tijdens de menstruatie ! Ik heb het gevoel dat dat wel beter gaat nu! Maar ik ben normaal ongeveer 5 dagen ongesteld. En nu al bijna 8 dagen ! Hebben meer mensen hier last van? Ik vraag me af of dit door het sintjanskruid komt? Ik kan hier eigenlijk niks over terug vinden op internet!

01-08-2014 | Vrouw | 35
hypericum
Ik heb al maanden ene burn out en mij was sint janskruid voor geschreven door de arts. Echter wat ben ik beroerd geworden van dit spul. Ik had hypericum 900 van Laif Steigerwald bij de apotheek op recept gekregen. Na 5 weken begonnen de klachten met tintelingen in mijn handen, armen, voeten en benen. Zelfs zo erg dat ik het gevoel had onder stroom te staan. Ik werd duizeli[lees meer...]g en had voelde dat ik minder kracht had in mijn armen en benen. Ik ben naar de huisarts geweest en het bleek dat dit een paar van de bijwerkingen zijn van dit spul. Voor mij geen st janskruid meer dus!! Ik ga lekker sporten, veel naar buiten en gezond eten. Dan kom ik al een heel eind denk ik!

30-09-2013 | Vrouw | 34
hypericum (300)
Ik gebruikte St. Janskruid van de Etos, want die tabletjes van de Kruidvat krijg ik niet goed doorgeslikt en ik vind ze vies smaken. Maar ze werken beide uitstekend, zonder bijwerkingen. Ik merkte al snel verschil, ik kon beter relativeren, maakte me veel minder druk om dingen. Maar ik vond mezelf ook weer niet overdreven nonchalant, zoals bij escitalopram wel het geval w[lees meer...]as. Ik vind het een uitkomst!

25-08-2013 | Vrouw | 75
Afslanken - overgewicht
Ik neem hypericum om cipramil te vervangen. is het logisch dat ik zo draaierig ben ?

21-02-2013 | Vrouw | 43
Overspannen/burn-out
positieve ervaring, met hyperiforce forte. a.vogel

23-10-2012 | Vrouw | 54
hypericum
sinds ik sint janskruid gebruik (nu anderhalve week) ben ik veel meer in balans . Voel me veel rustiger en kan beter tegen stress. Ik kom beter voor mijn meningen uit en het verminderd mijn angst gevoel. Ik ga er nog wel even mee door vind het een super middel. Gewoon van de Etos.

16-09-2012 | Vrouw | 42
hypericum
Elke keer als ik stop met Sint-Janskruid kan ik niet uit bed. Ik heb geprobeerd om met Sint-Janskruid te stoppen gewoon om te zien of het verschil opmerkzaam is. Sint Janskruid maakt dat ik geen 'pijn' in mijn hersenen heb, dat ik door de dag kan en kan prima tegen stres. Ik hoef niet overdag te slapen. Zonder Sint Janskruid alles doet pijn. Zelfs als ik naar de pittoreske[lees meer...] uitzicht uit het raam keek, deed het pijn. Nu is het totaal anders. Het werkt.

11-09-2012 | Vrouw | 57
hypericum
Na ruim 10 jaar Paroxétine te hebben gebruikt (eerst 20 mg later 10 mg) ben ik overgestapt op een plantaardig middel: Griffonia (bevat HTP5, waar je lichaam serotinine uit kan maken) en St. Janskruid ( bekend alternatief bij depressieve klachten). Deze combinatie heb ik in Frankrijk gevonden. Ik ben direct overgestapt van Paroxetine (10mg) naar Griffonia/St. Janskruid, o[lees meer...]mdat deze 2 middelen niet samen mogen worden genomen (kans op "serotiniesyndroom"). Dit leidde uiteraard de eerste weken tot de bekende afkickverschijnselen zoals erge duizeligheid, slapeloze nachten en een behoorlijk onaangenaam gevoel overdag , Na een week echter sliep ik weer goed en na een aantal weken voelde ik me "normaal", hoewel minder "euforisch" dan ik met de Paroxetine had. Ik slaap heel goed, maar kan 's ochtends wel wat "somber" wakker worden. Dat gevoel verdwijnt echter heel snel na het opstaan. Ook voel ik me bij het wakker worden regelmatig licht misselijk, maar ook dat verdwijnt na het opstaan. Misschien dat dit een bijwerking is van het middel? Ik gebruik het nu 3 maanden, dus ik gebruik al 3 maanden géén Paroxetine meer, zonder depressief en angstig te zijn geweest. Een nadeel van deze plantaardige middelen is dat je ze zelf moet betalen en dat ze erg (te) duur worden verkocht. Maar ik heb het gevoel dat ze goed werken, nagenoeg zonder bijwerkingen. Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen.

14-04-2010 | Vrouw
Depressief
het helpt me redelijk, ik moet dan wel 2 tabletten blijven slikken i.p.v. 1 tablet

15-03-2010 | Vrouw

21-09-2021 | Man | 35
hypericum (450)
Chronische depressie
Heeft geen oplaad of afbouw nodig, geen bijwerkingen bij mij. Heel snel en goede effecten. De ruwe en harde kanten van overdenken, piekeren, stress, paniekaanvallen werden aanzienlijk geminimaliseerd. Geen verslaving, werkt effectief en je kan nog goed functioneren. Aanrader, ik gebruik zelf de jarsin 450

30-08-2020 | Man | 58
hypericum (300mg)
Werkt in mijn geval goed tegen lichte/matige depressieve gevoelens binnen 2 dagen na inname. Eerste 4 dgn 2 caps. Daarna 1 pd

28-12-2019 | Man | 33
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
1 tablet kruidvat sintjanskruid (165 mg extract gestandaardiseerd op 500 mcg hypericine per tablet): Binnen een week al een lichte verbetering van de gemoedstoestand. Iets positiever, iets ontspannender en een positievere blik op de toekomst. Na 2 weken meer effect. Best prettig. Toegenomen interesse in dingen. Hoger libido ipv lager wat ik verwachtte. 2 tabletten werk[lees meer...]te sterker maar wat ook stimulerend. Afbouwen van 2 naar 1 tablet ging zonder problemen. Nu weer op 1 tablet en het voelt alsof ik dichter bij mijzelf kom en er ruimte komt om de sombere gevoelens te voelen en verwerken. Eigenlijk geen bijwerkingen ervaren, ook de toegenomen gevoeligheid voor de zon niet ervaren. Hoger libido is misschien een bijwerking maar ik vond dat positief :).

20-03-2019 | Man | 51
Depressief
Ik heb Seroxat (AD)afgebouwd en had last van het verlengd onttrekkingssyndroom. Zeer veel angstaanvallen, piekeren en depressieve, negatieve gedachten. Ik vond via niewsgroepen de info dat dit syndroom ontstaat door te snel AD Seroxat af te bouwen, en dat deze verschijnselen makkelijk 18 à 24 maanden kunnen duren. Ik heb dit 4 maand uikgehouden na volledige afbouw van Se[lees meer...]roxat, en ik dacht eraan opnieuw dit produkt te laten voorschrijven door de psychiater omdat ik terug in de draaikolk van depressie en slapeloosheid terechtkwam. Maar omdat ik geen zin had dit produkt terug op te starten, met alle bijwerkingen vandien, heb ik op eigen initiatief een doosje sint janskruid gekocht. Het resultaat is gewoon verbluffend. Alle onttrekkingsverschijnselen zijn verdwenen als sneeuw voor de zon. Had ik dit eerder geweten, dan was ik nooit begonnen met Seroxat.

Thyrax Duotab (866) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (580) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (533) - Antibiotica - penicillines breedspectrum