vortioxetine

Psychische klachten (4 meningen)
Dysthymie (0 meningen)

Vortioxetine (Brintellix)

Bojan Nikolik (20-04-2015)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

29-10-2020 | Vrouw | 52
Depressief
Ik zit nu op de 18e dag maar voel me echt niet lekker Ik heb al heel veel AD.s gebruikt Overal te veel bijwerkingen bij Nu heb ik sinds een week erge hoofdpijnen vooral bij het wakker worden En meer last van zenuwpijnen in mijn lichaam Herkend iemand dit ? Want zit nu al weer te denken om te stoppen Die hoofdpijnen zijn verschrikkelijk

20-07-2016 | Vrouw | 31
vortioxetine (10mg)
Slik het vanwege angst & paniek stoornis en depressie. Is de eerste keer dat ik een anti depressiva gebruik. Eerste week was een ramp qua bijwerkingen. Ik was zo misselijk dat ik niks kon eten en ik werd heel moe van de medicatie. Ik ben een week ziek thuis gebleven zo erg was het. Ik merkte wel dat ik rustiger van de medicatie werd. Geen paniek of angst, maar nog wel [lees meer...]depressieve gevoelens. Tweede week: minder misselijk begon weer normaal te eten, maar nog steeds erg moe. Ik ben halve dagen gaan werken, want ik kon in de ochtend niet opstaan. Geen paniek of angst maar nog steeds depressief. Derde week: ik zit nu in mijn derder week (het is woensdag en ik ben op een dinsdag begonnen). De laatste twee dagen erg depressief down. Ook slecht geslapen met paniek en angst. Nog steeds erg moe!! Ze zeggen dat het middel pas tussen de vier en zes weken aanslaat. Dus ik blijf nog even door slikken. Mis wel mijn energie. Hoop dat ik die snel terug krijg.

05-10-2021 | Vrouw | 33
vortioxetine (15)
Hier een vervolg: na de 10 mg heb ik nu de 15 mg tabletten. Na 16 dagen op 10 mg dacht ik verbetering te merken, maar later kreeg ik toch wat meer last van stress door omstandigheden. Nu ga ik sinds de ophoging naar 15 mg weer door een periode van verergerde mentale klachten. Ik hoop dat ik over een week de werking al wat merk. Fingers crossed.

29-08-2021 | Vrouw | 33
vortioxetine (10)
Ik ben 2,5 week geleden gestart met 5 mg Brintellix. Ik had ongeveer twee weken last van meer angst en onrust. Op dag 16 kreeg ik opeens meer last van de depressie, heel passief en lamlendig. Na overleg met de psychiater toen opgehoogd naar 10 mg, dit gebruik ik nu 3 dagen. De eerste dag was ik heel blij en rustig, gister wat meer gespannen en vandaag ronduit angstig en o[lees meer...]nrustig. Ik weet dat dit er bij kan horen, maar ik vind de toename van psychische klachten wel pittig. Ik zal hier nog eens terugkomen voor het vervolg.

18-12-2020 | Man | 73
vortioxetine (20mg)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
had in het begin veel bijwerkingen hoofdpijn ,veel huilen ,nergens zin in best wel depressief,ben langzaam gaan verhogen en zit nu op 20 mg sinds 2 maanden. Heb nu sinds 6 weken enorm last van mijn darmen erge buikpijnen en mijn hele lijf staat onder de uitslag.zelf vind ik het raar dat dat nu pas gebeurd en niet eerder mijn arts weet het ook niet ||||

09-11-2020 | Vrouw | 31
vortioxetine (10)
Hoi allemaal, Ik gebruik nu sinds een week 5mg brintellix na al een jaar bezig te zijn met het zoeken naar de juiste medicatie.. Een aantal mensen in mijn omgeving gebruiken dit middel en waren er positief over dus waarom niet proberen? Echter voel ik mij op dit moment zeer depressief, moe en heb last van huilbuien. Kan iemand mij vertellen of dit aan het begin erbij[lees meer...] hoort? Lees er namelijk zo weinig over. Ik ga het in ieder geval 4 of 6 weken de kans geven met dit medicijn en zal daarna nog eens terugkomen hier om te vertellen hoe het dan gaat.

15-06-2020 | Vrouw | 27
vortioxetine (15)
#1 Na de diagnose depressie/burnout te hebben gekregen, ben ik 5 mg gaan slikken, om het verbeter proces te ondersteunen. Hier merkte ik weinig van. Uiteindelijk opgehoogd naar 15 mg. Tijdens opbouwen last van duizeligheid, misselijk en mijn evenwicht was niet goed. Eerste week durfde ik geen auto te rijden. Ik merkte wel dat ik weerbaarder werd, mijn negatieve gedachtes s[lees meer...]neller kon weerleggen, sneller uit de negatieve spiraal kon komen en me sterker voelde. Uiteindelijk was ik voor mijn gevoel volledig hersteld en klaar om af te bouwen. Toen begon de ellende pas echt, ik kreeg tijdelijk weer erg negatieve gedachtes, angsten en werd labiel. Gelukkig heb ik een goed sociaal vangnet, dit raad ik iedereen dan ook aan. Laat je omgeving weten dat je gaat afbouwen, dan kunnen ze daar rekening mee houden. Ik mag er trots op zijn dat ik dit aandurf en tegen mijn interne negativiteit strijd. Iets wat ik een jaar geleden nooit had durven zeggen/doen. Als volledig ben afgebouwd, zal ik hierover nogmaals mijn mening geven.

23-09-2019 | Vrouw | 45
vortioxetine (150)
ADD

15-06-2018 | Vrouw | 44
vortioxetine (10mg)
Ik ernaar een enorm honger gevoel , hol gevoel in mijn maag ook al heb ik net gegeten.

11-06-2018 | Vrouw | 22

19-05-2018 | Vrouw | 71
vortioxetine (5Mg)
Chronische depressie
Maakt erg vlak. Nergens meer zin in. Geen zin meer in het leven. Maakt het leven niet echt leuker.

12-11-2017 | Man | 42
vortioxetine (25)
Depressief
4e antidepressiva die ik geprobeerd heb. Bijwerkingen tijdens op en afbouwen qua duizeligheid en dergelijke. In zijn geheel is mijn libido ernstig beïnvloed. Effectiviteit lijkt in de loop der tijd af te nemen. Geprobeerd af te bouwen met 2,5mg per twee weken, maar na twee weken direct super negatief en teruggekeerde suicidaliteit. Mijn gevoel zegt stoppen, mijn lichaam ni[lees meer...]et.

23-01-2017 | Man | 34
vortioxetine (15mg)
Medicijn gekregen vanwege vermoeidheid en depressiviteit. Begin was ik een beetje misselijk, maar niet echt vervelend. Opgebouwd uiteindelijk van 5 naar 15 mg. Soms heb ik het gevoel dat het prima helpt en andere keren ook helemaal niet. Ik kan pas iets zinnigs erover zeggen als ik uiteindelijk gestopt ben denk ik. Wel in toenemende mate last van obstipatie. zeker vanaf de[lees meer...] verhoging van 10 naar 15 mg kwam ik in een kansloze situatie waarbij ik hulp nodig had de verstopping op te lossen. Ik heb het gevoel dat ik minder reactievermogen heb bij autorijden. Ik word nu vaker verrast dan vroeger.

26-08-2016 | Vrouw | 48
vortioxetine (5mg)
Bij het starten van Brintellix veel minder bijwerkingen als andere anti depressiva, eerste weken wel een algeheel grieperig gevoel, maar het heeft geen invloed op de rijvaardigheid. Niet misselijk, de stemming verbetert, de angst blijft aanwezig maar is te verdragen. Ook neemt de eetlust af waardoor ik afgevallen ben (voor mij niet wenselijk). Het gevoel van "ik tr[lees meer...]ek het niet meer" maakt plaats voor " het kan mij niet veel schelen". Nadelen voor mij zijn de obstipatie die echt wel vervelend is (opgezette buik, niet naar de wc kunnen ondanks het innemen van extra vezels etc) de nachtmerries, zeer levendige dromen die mij de hele dag nog bij blijven. De vergeetachtigheid en verstrooidheid is voor mij heel erg naar, vooral op mijn werk. Ook wel een nadeel vind ik de prijs, het kost me 25 euro per maand eigen risico (verpakking voor 28 dagen). Na 3 maanden had ik de dosering verhoogd naar 10 mg, dit gaf weer meer bijwerkingen maar niet meer voordelen vandaar ben ik weer terug gegaan naar 5 mg. Ik twijfel om te stoppen of te switchen.

19-09-2015 | Vrouw | 26
vortioxetine (10)
Gestart met dit middel omdat het weinig bijwerkingen zou hebben, mijn gevoelens minder afzwakt, zin in seks niet weg neemt en afkicken geen hel is. Misselijkheid en darmproblemen vallen heel erg mee! Maar wat mij niet verteld was, is dat de eerste week/ 2 weken depressieve gevoelens kunnen toe nemen, tot suiciditeit aan toe. Nou dat heb ik gemerkt! Ik huil het liefst de he[lees meer...]le dag, voel me zo depresief, eenzaam en wanhopig dat ik niet weet wat ik met mezelf aan moet. Auto rijden is geen probleem vanwege sufheid, maar meer vanwege de continue gedachte mezelf tegen een boom te rijden. Erg vermoeiend dit, maar hopelijk word het hierna allemaal beter. Ook erg leuk is dat het druppelvormige pillen zijn! Eerste week moest ik 5 mg pakken en moest dus een druppelvormige pil (zonder breekstrip) breken, een vrijwel onmogelijke opgave.

03-08-2015 | Man | 40
Bipolaire stoornis
Ik gebruik Brintellix nog maar kort naast de Lithium die ik al jaren gebruik en ik ben het gaan gebruiken omdat ik zeer veel lichamelijke klachten kreeg van de Clomipramine en Imipramine die ik eerst gebruikte (mictieklachten en prostaatvergroting). Nu na 5 dagen heb ik vooral nog last van misselijkheid, moeite met ontlasting, warme wangen/hoofd, overal jeuk en ik heb cont[lees meer...]inu ontzettende hoofdpijn. Ik hoop dat de bijwerkingen snel verdwijnen en dat ik kan verhogen naar een werkzame dosis, waarbij ik mijn psychiater nog moet zien te overtuigen om tot 15 of 20 mg/dag te gaan, want hij wil het bij 10 houden, terwijl in de verschillende studies effectiviteit pas vanaf 15 mg/dag is getoond.