vortioxetine

Psychische klachten (4 meningen)
Dysthymie (0 meningen)

Vortioxetine (Brintellix)

Bojan Nikolik (20-04-2015)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

17-11-2018 | Man | 36
vortioxetine (15)
al ruime tijd last van paniek aanvallen, dit vrij nieuwe medicijn gekregen.. nu, nergens meer last van. rustig in mijn hoofd, durf meer op sociaal nivo en sta positiever in het leven. ik ervaar het als een demper, ben een vrij gevoelig persoon.. veel last van prikkels etc wat mij betreft, een prima oplossing

18-03-2018 | Vrouw | 24
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Voorheen gebruikte ik Lexapro 5 mg. Dat maakte mijn depressies en mijn agressie twee keer zo erg en moest na een maand al stoppen. Na 4 jaar lang intens in een dal gezeten te hebben wilde ik er gewoon weer uit en dat lukte niet op eigen kracht. Dus na mijn psychiater te hebben ingelicht over de effecten van Lexapro schreef ze de Brintellix voor. Ik was exteem nerveus en nu[lees meer...] ik erover nadenk was dat compleet zinloos. Ik kan gesprekken voeren zonder me minderwaardig of achterlijk te voelen. Ik word nog wel boos maar nu kan ik weglopen. Het heeft me heel erg geholpen. Geen bijwerkingen behalve misselijkheid. En ik heb al maanden niet meer aan zelfmoord gedacht of in mezelf gesneden. Dat is dus de brintellix 10 mg!

20-01-2018 | Vrouw | 40
vortioxetine (20mg)
Manisch-depressieve stoornis
Na vele antidepressiva te hebben geprobeerd die geen van allen deden wat ze moesten doen heeft mijn psychiater brintellix voorgesteld. Hij had hier met meerdere patiënten positieve ervaringen mee. Ik was zo depressief dat ik alles wel wilde proberen om mij beter te voelen. Ik ben begonnen met 10 mg was in het begin vooral na inname een beetje misselijk maar het was te verd[lees meer...]ragen. Helaas deed het weinig. Omdat ik niet weer een andere antidepressiva wilde proberen zijn we hem op gaan hogen tot 15 Mg ik begon mij iets beter te voelen maar toch was ik nog depressief en lusteloos en moest veel huilen. Nu slik ik 20 Mg en wat een verandering! Ik heb meer zin om dingen te ondernemen, depressieve gevoelens zijn heel erg afgenomen. Ik sla niet meer door in paniekgevoelens, kwaadheid of angsten en kan weer genieten. Ik ben er nog niet en slik de brintellix samen met stemmingsstabilisatoren maar het gaat elke dag een stukje beter. Ik heb alleen nog anderhalf uur na inname misselijkheid die ongeveer een uurtje duurt maar dat beem ik voor lief en daar is prima mee te leven. En ik kom moeilijker in slaap maar daar bestaan gelukkig pilletjes voor. Ik weet niet of dit het juiste medicijn voor de lange termijn is maar voor nu ben ik er heel tevreden mee, het doet tenminste iets! Overigens is bewezen dat brintellix pas vanaf 15 Mg echt zijn werk gaat doen.

30-11-2016 | Vrouw | 38
vortioxetine (10mg)
Ik gebruik nu al een dik jaar dit medicijn. Hierdoor zijn mijn depressieve klachten (waar ik al mijn hele leven last van heb) beduidend afgenomen. Ik zou dan ook niet meer zonder willen. Echter zijn er bij mij wel een aantal bijwerkingen, waar ik eigenlijk niemand echt over hoor praten. - vermoeidheid: Met name bij autorijden word ik heel erg snel moe. Normaal kon [lees meer...]ik goed tegen lange afstanden, nu is 1 uur rijden al een opgave. - vergeetachtigheid: hier heb ik heel veel last van ook. Ik vergeet extreem veel. En dat zit mij soms echt dwars. - concentratie: moeite mee, voornamelijk op mijn werk. Maar ook in het verkeer. Sinds kort heeft mijn apotheek ook een gele sticker op dit medicijn geplakt. Echter als je de gebruiksaanwijzing leest, staat daarin dat het amper nadelige effecten heeft voor in het verkeer. Op internet lees je soms hierin tegenstrijdigheden. Ik ben toch echt heel erg benieuwd of anderen hier ook last van hebben, sinds het gebruik van Brintellix. Ik gebruik 10 Mg.

20-10-2016 | Vrouw | 22
vortioxetine (10mg)
Ik lijd al jaren aan ptss en daardoor een steeds erger wordende depressie. Na een aantal weken was er een duidelijke toename in het ondernemen van dingen in het allerdaags leven en mijn emoties waren stabieler. Nu na 4 maanden merk ik echter wel dat het weer wat slechter gaat. Zo heb ik weer nare gedachten zoals suicidale neigingen. Dit kan echter ook komen doordat ik een [lees meer...]niet stabiel, stressvol leven heb op het moment en nog altijd in behandeling ben voor trauma verwerking. Tevens verminderd het mijn nachtmerries niet. Eerste weken werd ik wat misselijk bij inname op een nuchtere maag. Ook voelde ik mij wat suf. dit is na 2-3weken verdwenen. Cannabis en alcohol komen tevens wel iets harder aan dan normaal. En duizeligheid kan optreden kort na inname.

08-09-2016 | Man | 52
vortioxetine (10mg)
Gebruik nu bijna 3 weken dit medicijn, na een week zeer goed resultaat wel moe en wat lusteloos verder geen bijwerkingen na 10 dagen nam de paniek en angstklachten behoorlijk toe, maar dit kan ook toe te schrijven zijn aan gebeurtenissen waardoor de angst en paniek wordt getriggerd. volgens de psychiater komt verdriet en woede nu los door het gebruik. Vandaag in overleg me[lees meer...]t de psychiater van 10 naar 20 mg gegaan om de paniek weg te krijgen, maar dat is achteraf niet aan te raden. de paniek was nu wel draagbaar. ik ben gaan wielrennen (ook een goede remedie) maar in dit geval niet handig bij verandering van dosering. Onderweg na anderhalf uur zakte ik volledig in, en met pijn en moeite weer thuis kunnen komen. ik werd misselijk duizelig en pijnlijke spieren. thuis bleek de bloeddruk ver onder normaal te liggen en was ik misselijk, erg moe en ook buikkrampen. ik ga vanaf morgen gewoon weer 10 mg gebruiken en wacht het nog een paar weken af. het is belangrijk om de resultaten te meten in een periode met stabiele omstandigheden, dus niet teveel prikkels en storingen. vanaf 1993 is dit nu mijn 17 de soort AD. ik zal over enkele weken nogmaals een mening schrijven.

14-08-2016 | Vrouw | 32
vortioxetine (5)
ADHD
Ik neem dit middel nu enkele maanden ivm ADHD, daar schijnt het ook bij te helpen naast de werking tegen depressies/angsten. Aangezien het een lage dosering (5mg) is, haalt het waarschijnlijk alleen de scherpe kantjes van mijn adhd af, dan bedoel ik de hyperactiviteit, innerlijke onrust en slechte slapen en ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben over dit middel. Gebruik h[lees meer...]et nu een maand of 2 a 3 en heb eigenlijk totaal geen bijwerkingen gehad, ook niet de misselijkheid en griepgevoel waar mijn psychiater een beetje voor waarschuwde. Omdat ik én adhd heb én slaap apneu was mijn nachtrust een ramp, zelfs dat lijkt nu beter te worden, ik slaap vaak langer dan de 5 a 6 uurtjes die ik voorheen sliep en lijk iets vaster te slapen. Wel transpireer ik heel erg, voor zover ik zelf weet is dit weer begonnen sinds het starten met brintellix, maar ik had hier altijd al best veel last van, dus of het door het medicijn komt weet ik niet zeker. Ben nog steeds erg druk, maar hoor in mijn omgeving dat ik iets meer ontspannen lijk. Ik heb dit middel ondanks dat het een anti- depressivum is 10x liever dan de concerta die ik hiervoor had voor mijn adhd. In het verleden behoorlijk wat anti depressivas moeten nemen en die hadden stuk voor stuk nare bijwerkingen vooral aankomen in gewicht en met brintellix heb ik dus vrijwel nergens last van.

21-06-2016 | Vrouw | 44
vortioxetine (10mg)
Ben eerst begonnen week met 5 mg en week later met 10 mg. Mijn omgeving vindt mij stuk rustiger geworden en vinden dat het aanslaat.

07-08-2015 | Vrouw | 51
vortioxetine (10mg)
Mijn huisarts had Paroxetine voorgeschreven. Dit haalde mijn somberheid weg maar ik kreeg er stress en angst voor terug. De psychiater adviseerde hierom Brintellix. De overgang ging moeiteloos, geen bijwerkingen. De enige bijwerking is misselijkheid als ik niet gelijk iets eet. Ik slik nu 3 maanden en ben blij dat ik er op overgegaan ben. Verder heb ik meer last van mijn[lees meer...] hooikoorts, dit is gemeld bij de fabrikant. Ze gaan uitzoeken of dit van de Brintellix komt, of dat het toevallig is. Top middel

22-03-2015 | Vrouw | 44
vortioxetine (5mg)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Opstarten lastig ivm heftig misselijk zijn. Na drie weken zelfde werking als fluoxetine/prozac maar zonder (seksuele) bijwerkingen. Topmiddel.

21-04-2022 | Man | 37
vortioxetine (20)
Ik ben in een chronische depressie geraakt terwijl ik voor ADD afwisselend Dexamfetamine en Concerta gebruikte. Toen ik vanwege de depressie in de ziektewet ben geraakt ben ik voordat ik met de Brintellix ben begonnen enkele weken gestopt met het gebruiken van dex en Concerta. In het prille begin dat ik de Brintellix kreeg was ik een beetje "high", dat is met een paar dage[lees meer...]n afgenomen. De Brintellix heeft met betrekking tot ADD bij mij de werking dat het rust in het hoofd brengt, waar ik normaal een nooit-eindigende hak-op-de-tak stroom aan gedachten heb, kan ik nu een stuk relaxter over zaken nadenken en dingen op een rijtje zetten. Ook het impulsieve "flapuit-geklets" is een stuk minder geworden zonder dat ik het idee heb dat ik "naar de film van mijn eigen leven" kijk zoals dat bij Ritalin vroeger was. Ook het onrustige dat ik normaal van de Dex of Concerta wel eens kon hebben merk ik nu niet. In overleg met de psychiater heb ik eens geprobeerd om Dex en Brintellix te combineren, dat was geen succes. Het gaf een TE spacend & euforische gevoel, een beetje zoals xtc wanneer het net begint te werken.

07-01-2022 | Man | 46
vortioxetine (20mg/ml)
ADD
Het medicijn geeft een soort ruimte in je hoofd die ik nog niet eerder meegemaakt heb, dit zonder bijwerkingen. Ik gebruik het in combinatie met Methylfenidaat, het enige is dat ik de druppels gebruik voor de dosering en die zijn onuitsprekelijk verschrikkelijk qua smaak. Druppels zijn wat beter te doseren en de afgrijselijke smaak zorgt in ieder geval dat ik het om de ju[lees meer...]iste redenen inneem.

31-01-2021 | Vrouw | 32
vortioxetine (20mg)
Ik heb al vanaf mijn 20e levensjaar last van een terugkerende depressie waar ik op mijn 28e voor het eerst medicatie voor ben gaan slikken. Ik heb eerst een aantal jaar Escitalopram geslikt, maar daar kwam ik bijna 10kg door aan. Vorig jar ben ik overgestapt naar Brintellix, waarvan ik helemaal geen bijwerkingen heb gehad. Ieder lichaam reageert natuurlijk anders, maar al[lees meer...]s je last hebt van gewichtstoename door je antidepressiva dan is het aan te raden Brintellix te proberen.

24-05-2020 | Man | 22
vortioxetine (5)
ADD
Voor de behandeling van mijn ADHD (ADD) ben ik na het diagnosticeren gestart met Rilatine MR. Alvolgt ook met Wellbutrin 300mg, en dan veel geprobeerd om mijn stemming te reguleren met een 3e medicijn. Zonder degelijk resultaat. Deze medicatie 10mg brintellix werd ter vervanging van Wellbutrin 300mg geprobeerd, dit had goede effecten. Maar het was heel opmerkelijk dat de [lees meer...]Wellbutrin wegviel. En ben terug met Wellbutrin 300mg gestart, deze neem ik nu samen met 5mg brintellix, en dit bevalt mij enorm goed. Van de 10mg deed het over heel mijn lijf deugd om te krabben, dit heb ik gelukkig niet van 5mg. Wel is er enkele dagen verminderde eetlust door lichte misselijkheid in de maag, alleen de maag gelukkig want het geeft geen duizeligheid, wél viel ik de eerste dagen na inname terug in slaap, dit verdwijnt gelukkig ook. Het is duidelijk wat voor uitgebreide werking het medicijn heeft, waarbij geen creativiteit verloren gaat en er een iets subtielere positievere levensmoed aanwezig is, ik heb al heel mijn leven last van depressieve klachten waarbij ik niet gemotiveerd geraak, en ook niet even gelukkig lijk te reageren waar ik bij anderen meer levensdrift opmerk. Het medicijn helpt ook tegen mijn traagheid, waarbij Rilatine en Bupropion ook lichte bijdrage leveren, lijkt dit medicijn het symptoom echt wél aan te pakken. Ik ben goed af met de metabolische effecten omwille van dat ik onder de combinatie van deze medicijnen een doodnormale hartslag heb en nog steeds asperientjes nodig heb voor mijn bloedsdoorstroming. Haal het als ouder niet in u hoofd dat de medicatie slecht is, bij zwaar verstrooide ADD’ers, is het nodig, want geloof mij, emotionele gezondheid is één vd belangrijkste zaken in de wereld. Supplementen en al die rommel reguleren de hormonale neurotransmitters niet in de hersenen. Het is ook goed als u vers geperst fruitsap drinkt voor de slechte radicalen uit u lichaam te verwijderen, je zal je er ook beter van kunnen voelen maar daarmee gaat u ook geen kanker bestrijden.

23-06-2019 | Vrouw | 53
vortioxetine (5mg)
geen moeheid, minder hoofdpijn. creativiteit net zoals zonder medicatie. Voorheen escitalopram gebruikt, hierbij veel vermoeidheid. soms voel ik me 2 weken niet happy en dat weet ik dat ik zonder de medicatie een zeer moeilijke periode zou hebben gehad.

11-06-2018 | Vrouw | 36
vortioxetine (10mg)
Slik brintelixx tegen depressie, suffig en misselijk zijn de bijwerkingen, deze duren 2 weken lang neemt daarna af. Voel mij gelukkig en ook de angsten nemen af. Heb mijzelf nog nooit zo goed gevoeld. Een aantal jaar geleden heb ik cymbalta gebruikt, maar was lang niet zo effectief als dit medicijn.

Amoxicilline (550) - Antibiotica - penicillines breedspectrum