Ervaringen met Brintellix

vortioxetine

Psychische klachten (10 meningen)
Chronische depressie (9 meningen)
Dysthymie (0 meningen)

Vortioxetine (Brintellix)

Bojan Nikolik (20-04-2015)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

15-06-2021 | Vrouw | 52
Psychische klachten
Depressieve klachten, angstaanvallen en minderwaardige gevoelens gedurende 4 jaar. Samen met zelf hulp boeken en 9 sessies bij de psycholoog, ben nik gestart met brinte!!ix Binnen 2 weken voelde ik me aanzienlijk beter. Ik neem het nu zo'n 2 jaar. een aantal maanden geleden was ik beginnen verminderen en kreeg ik weer wat last van angstaanvallen en sombere gevoelens. [lees meer...]Kan ook komen door de pandemie moeheid. Ik ben weer de volledige dosis beginnen nemen. Maar ik ben blij dat ik het middel neem en hoop snel weer dat het aanslaat.

07-06-2021 | Vrouw | 32
vortioxetine (5)
Chronische depressie

19-05-2021 | Vrouw | 57
vortioxetine (10mg)
In 2019 voor t eerst Brintelix gebruikt na een 6 - tal andere AD die geen effect hadden. Na 3 maanden kwamen emoties weer terug en stond volop weer in t leven. Na 2 jaar depressie - vrij te zijn geweest nu weer een depressie, wel in mindere mate dan 2 jaar terug . Nu 1 week met Brintelix begonnen , licht misselijk, maar verdwijnt na 1 week. Hoop dat t weer zo aanslaat[lees meer...] als voorheen , We weten allen dat een depressie ‘ een hel op aarde is. Maar met Brintelix zie je echt!!! de zon weer schijnen. Warme groet, Lia

21-11-2020 | Man | 55
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Gebruikte eerst fevarin. Echter ik merkte dat de werking minder werd en ik destructiever werd in mijn gedachten en soms in mijn daden. Ben toen gaan lezen en ben bij 3 mogelijke opties uitgekomen. Uiteindelijk samen met mijn behandelaar gekozen voor Brintellix. Vanaf dag 1 sliep ik weer, ben begonnen met 5 mg. Echter vrij snel na inname werd ik misselijk. Gebruik nu 15 mg [lees meer...]gedurende enkele weken en ben na inname nog steeds misselijk. Na 2 a 3 uurtjes verdwijnen de klachten. Ook staat koffie me tegen, en verdraag ik dit alleen in de avonduren. Ik ben overwegend positief over dit medicijn en accepteer ik de bijwerkingen.

17-11-2020 | Vrouw | 25
vortioxetine (20mg)
Depressiviteit
De arts vertelde me dat als ik brintelix ga slikken mogelijke bijwerkingen zou kunnen optreden nu ik heb het geweten zelfmoord neigingen huilbuien verschrikkelijk was het maar ik zette door en nu gebruik ik het ee jaar ik ben van 10 mg na 20 mg gegaan en merk wel dat er fijner leven van heb maar de bijwerkingen op begin was niet envoudig maar super blij dat niet gestopt be[lees meer...]n

12-08-2020 | Vrouw | 34
vortioxetine (10mg)
Depressie, angststoornis, borderline, vermijdende gedragsstoornis . Ik heb al zoveel medicatie in m’n leven geslikt. En dit helpt maar je blijft wel jezelf. Want ik wil m’n emoties wel voelen. En niet als een afgevlakt ja en amen zeggend plantje op een stoel zitten. Als het heel slecht gaat moet je hier niet aan beginnen maar dat zal ook niet aangeraden worden.

24-05-2020 | Vrouw | 28
Postnatale depressie
Ik ben zeer tevreden over dit medicijn. Ik gebruik het nu ongeveer 2 maanden. Gestart met een dosering van 10 mg en twee weken geleden opgehoogd naar 15 mg, omdat ik in de ochtend nog moeite had met opstaan door weinig energie. Sinds de start heb ik wel last van haaruitval, dit staat niet bij de bijwerkingen maar mijn behandelaar geeft aan dat dit vaker bij hem is geme[lees meer...]ld door gebruikers van dit medicijn. Nu ik heb opgehoogd is dit heviger geworden. Daarnaast ook wat gevoeligere darmen gekregen / opgeblazen gevoel. Ik moet iets meer opletten wat ik eet en dan is dit goed te doen. Al met al zijn deze bijwerkingen het dubbel en dwars waard, want de werking is heel goed. Ik heb eerder Venlafaxine / Sertraline gebruikt het afgelopen jaar, maar deze hadden enkel effect bij mij op hele hoge doseringen, met als gevolg hele heftige bijwerkingen. Ik was wat sceptisch over dit medicijn, omdat het nieuw is en ik er weinig over kon vinden. Maar het is een aanrader ;)!

05-05-2020 | Vrouw | 55
Chronische depressie
Supermiddel!! Heb nog wel af en toe last van zeurzak maar dat is goed te hanteren. Ik ben veel gelukkiger nu

27-12-2019 | Man | 24
vortioxetine (15mg)
Brintelixx ik begon met 5 mg dat hielp mij niet veder dus opgehoogt na 10 en toen opgehoogt na 15 mg ik slik dit medicijn inmiddels een jaar ik kan je zeggen dat het opbouwen heel zwaar was met bijwerking aankomen, zelfmoord gevoelens, huil buien. inmiddels er aan gewent en kan zeggen dat ik me in deze tijd nog nooit zo stabiel ben geweest dus al bij al was het het waard[lees meer...]!

06-08-2019 | Vrouw | 24
vortioxetine (15)
ik kreeg meer rust in me hoofd en meer energie ik had op begin wel last van toename huilbuien

13-05-2019 | Vrouw | 48
vortioxetine (5)
Depressiviteit
Bij opstarten met paroxetine en sertraline verergerde mijn depressie de eerste 2,/ 2,5 maand heel sterk. Opstarten was echt de HEL, was heel suïcidaal ook. Duurde zeker 12 weken voordat de antidepressiva aansloegen. Bij 3e depressie wilde ik dus absoluut niet weer door die opstarthel. Dus zonder medicatie de rit uitgezeten, in de hoop dat ik vanzelf uit het dal zou komen[lees meer...]. Had vooral last van angst en spanningsklachten. Uiteindelijk toch psychiater gevraagd om antidepressivum; zij adviseerde Brintellix. Dat hielp bij mij vrij acuut op de angst en spanningsklachten, merkte binnen een week al direct verbetering, zonder noemenswaardige bijwerkingen.(Anderhalve dag ietsjes misselijk gevoeld.) stemming bleef nog wel in de mineur. Daarom na een maand opgehoogd; en na 2 weken sloeg ook heel acuut mij. Stemming om. Werd ook direct hypomaan, dus dosis weer sterk afgebouwd. Slik nu om de dag 1 tablet van 5 mg en dat is voldoende om mijn stemming stabiel en positief te houden. Enige bijwerking waar ik last van heb, is seksuele dysfunctie. Ook bij deze heel lage onderhoudsdosis. Ik kom echt heel moeilijk tot een orgasme. (Zonder antidepressiva geen probleem!) Lust/libido is er nog wel. Maar moeizaam klaarkomen is al winst vergeleken met paroxotine en sertraline, want met die ssri’s lukte het helemaal niet meer en was ook de libido tot het nulpunt gedaald...

17-11-2018 | Man | 36
vortioxetine (15)
al ruime tijd last van paniek aanvallen, dit vrij nieuwe medicijn gekregen.. nu, nergens meer last van. rustig in mijn hoofd, durf meer op sociaal nivo en sta positiever in het leven. ik ervaar het als een demper, ben een vrij gevoelig persoon.. veel last van prikkels etc wat mij betreft, een prima oplossing

18-03-2018 | Vrouw | 24
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Voorheen gebruikte ik Lexapro 5 mg. Dat maakte mijn depressies en mijn agressie twee keer zo erg en moest na een maand al stoppen. Na 4 jaar lang intens in een dal gezeten te hebben wilde ik er gewoon weer uit en dat lukte niet op eigen kracht. Dus na mijn psychiater te hebben ingelicht over de effecten van Lexapro schreef ze de Brintellix voor. Ik was exteem nerveus en nu[lees meer...] ik erover nadenk was dat compleet zinloos. Ik kan gesprekken voeren zonder me minderwaardig of achterlijk te voelen. Ik word nog wel boos maar nu kan ik weglopen. Het heeft me heel erg geholpen. Geen bijwerkingen behalve misselijkheid. En ik heb al maanden niet meer aan zelfmoord gedacht of in mezelf gesneden. Dat is dus de brintellix 10 mg!

20-01-2018 | Vrouw | 40
vortioxetine (20mg)
Manisch-depressieve stoornis
Na vele antidepressiva te hebben geprobeerd die geen van allen deden wat ze moesten doen heeft mijn psychiater brintellix voorgesteld. Hij had hier met meerdere patiënten positieve ervaringen mee. Ik was zo depressief dat ik alles wel wilde proberen om mij beter te voelen. Ik ben begonnen met 10 mg was in het begin vooral na inname een beetje misselijk maar het was te verd[lees meer...]ragen. Helaas deed het weinig. Omdat ik niet weer een andere antidepressiva wilde proberen zijn we hem op gaan hogen tot 15 Mg ik begon mij iets beter te voelen maar toch was ik nog depressief en lusteloos en moest veel huilen. Nu slik ik 20 Mg en wat een verandering! Ik heb meer zin om dingen te ondernemen, depressieve gevoelens zijn heel erg afgenomen. Ik sla niet meer door in paniekgevoelens, kwaadheid of angsten en kan weer genieten. Ik ben er nog niet en slik de brintellix samen met stemmingsstabilisatoren maar het gaat elke dag een stukje beter. Ik heb alleen nog anderhalf uur na inname misselijkheid die ongeveer een uurtje duurt maar dat beem ik voor lief en daar is prima mee te leven. En ik kom moeilijker in slaap maar daar bestaan gelukkig pilletjes voor. Ik weet niet of dit het juiste medicijn voor de lange termijn is maar voor nu ben ik er heel tevreden mee, het doet tenminste iets! Overigens is bewezen dat brintellix pas vanaf 15 Mg echt zijn werk gaat doen.

30-11-2016 | Vrouw | 38
vortioxetine (10mg)
Ik gebruik nu al een dik jaar dit medicijn. Hierdoor zijn mijn depressieve klachten (waar ik al mijn hele leven last van heb) beduidend afgenomen. Ik zou dan ook niet meer zonder willen. Echter zijn er bij mij wel een aantal bijwerkingen, waar ik eigenlijk niemand echt over hoor praten. - vermoeidheid: Met name bij autorijden word ik heel erg snel moe. Normaal kon [lees meer...]ik goed tegen lange afstanden, nu is 1 uur rijden al een opgave. - vergeetachtigheid: hier heb ik heel veel last van ook. Ik vergeet extreem veel. En dat zit mij soms echt dwars. - concentratie: moeite mee, voornamelijk op mijn werk. Maar ook in het verkeer. Sinds kort heeft mijn apotheek ook een gele sticker op dit medicijn geplakt. Echter als je de gebruiksaanwijzing leest, staat daarin dat het amper nadelige effecten heeft voor in het verkeer. Op internet lees je soms hierin tegenstrijdigheden. Ik ben toch echt heel erg benieuwd of anderen hier ook last van hebben, sinds het gebruik van Brintellix. Ik gebruik 10 Mg.

20-10-2016 | Vrouw | 22
vortioxetine (10mg)
Ik lijd al jaren aan ptss en daardoor een steeds erger wordende depressie. Na een aantal weken was er een duidelijke toename in het ondernemen van dingen in het allerdaags leven en mijn emoties waren stabieler. Nu na 4 maanden merk ik echter wel dat het weer wat slechter gaat. Zo heb ik weer nare gedachten zoals suicidale neigingen. Dit kan echter ook komen doordat ik een [lees meer...]niet stabiel, stressvol leven heb op het moment en nog altijd in behandeling ben voor trauma verwerking. Tevens verminderd het mijn nachtmerries niet. Eerste weken werd ik wat misselijk bij inname op een nuchtere maag. Ook voelde ik mij wat suf. dit is na 2-3weken verdwenen. Cannabis en alcohol komen tevens wel iets harder aan dan normaal. En duizeligheid kan optreden kort na inname.