vortioxetine

Psychische klachten (4 meningen)
Dysthymie (0 meningen)

Vortioxetine (Brintellix)

Bojan Nikolik (20-04-2015)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

30-11-2016 | Vrouw | 38
vortioxetine (10mg)
Ik gebruik nu al een dik jaar dit medicijn. Hierdoor zijn mijn depressieve klachten (waar ik al mijn hele leven last van heb) beduidend afgenomen. Ik zou dan ook niet meer zonder willen. Echter zijn er bij mij wel een aantal bijwerkingen, waar ik eigenlijk niemand echt over hoor praten. - vermoeidheid: Met name bij autorijden word ik heel erg snel moe. Normaal kon [lees meer...]ik goed tegen lange afstanden, nu is 1 uur rijden al een opgave. - vergeetachtigheid: hier heb ik heel veel last van ook. Ik vergeet extreem veel. En dat zit mij soms echt dwars. - concentratie: moeite mee, voornamelijk op mijn werk. Maar ook in het verkeer. Sinds kort heeft mijn apotheek ook een gele sticker op dit medicijn geplakt. Echter als je de gebruiksaanwijzing leest, staat daarin dat het amper nadelige effecten heeft voor in het verkeer. Op internet lees je soms hierin tegenstrijdigheden. Ik ben toch echt heel erg benieuwd of anderen hier ook last van hebben, sinds het gebruik van Brintellix. Ik gebruik 10 Mg.

20-10-2016 | Vrouw | 22
vortioxetine (10mg)
Ik lijd al jaren aan ptss en daardoor een steeds erger wordende depressie. Na een aantal weken was er een duidelijke toename in het ondernemen van dingen in het allerdaags leven en mijn emoties waren stabieler. Nu na 4 maanden merk ik echter wel dat het weer wat slechter gaat. Zo heb ik weer nare gedachten zoals suicidale neigingen. Dit kan echter ook komen doordat ik een [lees meer...]niet stabiel, stressvol leven heb op het moment en nog altijd in behandeling ben voor trauma verwerking. Tevens verminderd het mijn nachtmerries niet. Eerste weken werd ik wat misselijk bij inname op een nuchtere maag. Ook voelde ik mij wat suf. dit is na 2-3weken verdwenen. Cannabis en alcohol komen tevens wel iets harder aan dan normaal. En duizeligheid kan optreden kort na inname.

08-09-2016 | Man | 52
vortioxetine (10mg)
Gebruik nu bijna 3 weken dit medicijn, na een week zeer goed resultaat wel moe en wat lusteloos verder geen bijwerkingen na 10 dagen nam de paniek en angstklachten behoorlijk toe, maar dit kan ook toe te schrijven zijn aan gebeurtenissen waardoor de angst en paniek wordt getriggerd. volgens de psychiater komt verdriet en woede nu los door het gebruik. Vandaag in overleg me[lees meer...]t de psychiater van 10 naar 20 mg gegaan om de paniek weg te krijgen, maar dat is achteraf niet aan te raden. de paniek was nu wel draagbaar. ik ben gaan wielrennen (ook een goede remedie) maar in dit geval niet handig bij verandering van dosering. Onderweg na anderhalf uur zakte ik volledig in, en met pijn en moeite weer thuis kunnen komen. ik werd misselijk duizelig en pijnlijke spieren. thuis bleek de bloeddruk ver onder normaal te liggen en was ik misselijk, erg moe en ook buikkrampen. ik ga vanaf morgen gewoon weer 10 mg gebruiken en wacht het nog een paar weken af. het is belangrijk om de resultaten te meten in een periode met stabiele omstandigheden, dus niet teveel prikkels en storingen. vanaf 1993 is dit nu mijn 17 de soort AD. ik zal over enkele weken nogmaals een mening schrijven.

14-08-2016 | Vrouw | 32
vortioxetine (5)
ADHD
Ik neem dit middel nu enkele maanden ivm ADHD, daar schijnt het ook bij te helpen naast de werking tegen depressies/angsten. Aangezien het een lage dosering (5mg) is, haalt het waarschijnlijk alleen de scherpe kantjes van mijn adhd af, dan bedoel ik de hyperactiviteit, innerlijke onrust en slechte slapen en ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben over dit middel. Gebruik h[lees meer...]et nu een maand of 2 a 3 en heb eigenlijk totaal geen bijwerkingen gehad, ook niet de misselijkheid en griepgevoel waar mijn psychiater een beetje voor waarschuwde. Omdat ik én adhd heb én slaap apneu was mijn nachtrust een ramp, zelfs dat lijkt nu beter te worden, ik slaap vaak langer dan de 5 a 6 uurtjes die ik voorheen sliep en lijk iets vaster te slapen. Wel transpireer ik heel erg, voor zover ik zelf weet is dit weer begonnen sinds het starten met brintellix, maar ik had hier altijd al best veel last van, dus of het door het medicijn komt weet ik niet zeker. Ben nog steeds erg druk, maar hoor in mijn omgeving dat ik iets meer ontspannen lijk. Ik heb dit middel ondanks dat het een anti- depressivum is 10x liever dan de concerta die ik hiervoor had voor mijn adhd. In het verleden behoorlijk wat anti depressivas moeten nemen en die hadden stuk voor stuk nare bijwerkingen vooral aankomen in gewicht en met brintellix heb ik dus vrijwel nergens last van.

21-06-2016 | Vrouw | 44
vortioxetine (10mg)
Ben eerst begonnen week met 5 mg en week later met 10 mg. Mijn omgeving vindt mij stuk rustiger geworden en vinden dat het aanslaat.

07-08-2015 | Vrouw | 51
vortioxetine (10mg)
Mijn huisarts had Paroxetine voorgeschreven. Dit haalde mijn somberheid weg maar ik kreeg er stress en angst voor terug. De psychiater adviseerde hierom Brintellix. De overgang ging moeiteloos, geen bijwerkingen. De enige bijwerking is misselijkheid als ik niet gelijk iets eet. Ik slik nu 3 maanden en ben blij dat ik er op overgegaan ben. Verder heb ik meer last van mijn[lees meer...] hooikoorts, dit is gemeld bij de fabrikant. Ze gaan uitzoeken of dit van de Brintellix komt, of dat het toevallig is. Top middel

22-03-2015 | Vrouw | 44
vortioxetine (5mg)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Opstarten lastig ivm heftig misselijk zijn. Na drie weken zelfde werking als fluoxetine/prozac maar zonder (seksuele) bijwerkingen. Topmiddel.

31-01-2021 | Vrouw | 32
vortioxetine (20mg)
Ik heb al vanaf mijn 20e levensjaar last van een terugkerende depressie waar ik op mijn 28e voor het eerst medicatie voor ben gaan slikken. Ik heb eerst een aantal jaar Escitalopram geslikt, maar daar kwam ik bijna 10kg door aan. Vorig jar ben ik overgestapt naar Brintellix, waarvan ik helemaal geen bijwerkingen heb gehad. Ieder lichaam reageert natuurlijk anders, maar al[lees meer...]s je last hebt van gewichtstoename door je antidepressiva dan is het aan te raden Brintellix te proberen.

24-05-2020 | Man | 22
vortioxetine (5)
ADD
Voor de behandeling van mijn ADHD (ADD) ben ik na het diagnosticeren gestart met Rilatine MR. Alvolgt ook met Wellbutrin 300mg, en dan veel geprobeerd om mijn stemming te reguleren met een 3e medicijn. Zonder degelijk resultaat. Deze medicatie 10mg brintellix werd ter vervanging van Wellbutrin 300mg geprobeerd, dit had goede effecten. Maar het was heel opmerkelijk dat de [lees meer...]Wellbutrin wegviel. En ben terug met Wellbutrin 300mg gestart, deze neem ik nu samen met 5mg brintellix, en dit bevalt mij enorm goed. Van de 10mg deed het over heel mijn lijf deugd om te krabben, dit heb ik gelukkig niet van 5mg. Wel is er enkele dagen verminderde eetlust door lichte misselijkheid in de maag, alleen de maag gelukkig want het geeft geen duizeligheid, wél viel ik de eerste dagen na inname terug in slaap, dit verdwijnt gelukkig ook. Het is duidelijk wat voor uitgebreide werking het medicijn heeft, waarbij geen creativiteit verloren gaat en er een iets subtielere positievere levensmoed aanwezig is, ik heb al heel mijn leven last van depressieve klachten waarbij ik niet gemotiveerd geraak, en ook niet even gelukkig lijk te reageren waar ik bij anderen meer levensdrift opmerk. Het medicijn helpt ook tegen mijn traagheid, waarbij Rilatine en Bupropion ook lichte bijdrage leveren, lijkt dit medicijn het symptoom echt wél aan te pakken. Ik ben goed af met de metabolische effecten omwille van dat ik onder de combinatie van deze medicijnen een doodnormale hartslag heb en nog steeds asperientjes nodig heb voor mijn bloedsdoorstroming. Haal het als ouder niet in u hoofd dat de medicatie slecht is, bij zwaar verstrooide ADD’ers, is het nodig, want geloof mij, emotionele gezondheid is één vd belangrijkste zaken in de wereld. Supplementen en al die rommel reguleren de hormonale neurotransmitters niet in de hersenen. Het is ook goed als u vers geperst fruitsap drinkt voor de slechte radicalen uit u lichaam te verwijderen, je zal je er ook beter van kunnen voelen maar daarmee gaat u ook geen kanker bestrijden.

23-06-2019 | Vrouw | 53
vortioxetine (5mg)
geen moeheid, minder hoofdpijn. creativiteit net zoals zonder medicatie. Voorheen escitalopram gebruikt, hierbij veel vermoeidheid. soms voel ik me 2 weken niet happy en dat weet ik dat ik zonder de medicatie een zeer moeilijke periode zou hebben gehad.

11-06-2018 | Vrouw | 36
vortioxetine (10mg)
Slik brintelixx tegen depressie, suffig en misselijk zijn de bijwerkingen, deze duren 2 weken lang neemt daarna af. Voel mij gelukkig en ook de angsten nemen af. Heb mijzelf nog nooit zo goed gevoeld. Een aantal jaar geleden heb ik cymbalta gebruikt, maar was lang niet zo effectief als dit medicijn.

25-05-2018 | Vrouw | 40
vortioxetine (10)
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Door dit middel een leuker leven. Zin om weer dingen te ondernemen. Wat meer rust in het hoofd. Ik kan beter relativeren. Voorheen lexapro maar gestopt wegens eetbuien. Bijna geen bijwerkingen gehad. Dus ik ben echt tevreden over dit medicijn. Ik heb hierdoor mijn leven weer terug gekregen en geen kort lontje meer!

07-12-2017 | Vrouw | 47
vortioxetine (10mg)
Vanwege burn-out met angstklachten . Zeer tevreden over dit medicijn!

08-10-2017 | Vrouw | 28
Psychische klachten
Na verschillende medicatie geprobeerd te hebben voor ADD en angst/depressie klachten (diagnose zit ergens in de buurt van ADD, PDD-NOS, vooral heel veel last van prikkels, geen energie, moeite met concentreren, heel vol hoofd, extreem conflict vermijdend, regelmatig dood willen, etc.) maar vooral bijwerkingen hebben ervaren, geen enkel ook maar vagelijk succes, ben ik lang[lees meer...] vrij van medicatie geweest. Tot mijn behandelaar met dit relatief nieuwe middel aan kwam, of ik dit wilde proberen... Het klonk hoopgevend, en ik sta graag open voor nieuwe dingen, dus zo ben ik begonnen op 5mg. Het was de vraag waar het op zou aanslaan, daar het zowel voor angstproblematiek als concentratiestoornissen zou werken. Na enkele weken merkte ik dat de stoorzender in mijn hoofd die elke keer in paniek doorschiet over mijn eigen waardeloosheid en messen in mijn hoofd en ik moet dood en nek doorsnijden en... weg. Het was er niet meer. Iets dat ik altijd als mezelf had beschouwd was stil. Heerlijke opluchting. Ook heb ik het idee dat het een lichte invloed heeft op mijn algehele stabiliteit en angstreacties. Het leven is heus niet spontaan makkelijk en ontrafeld, maar wel een stukje lichter. Zelfs na een enkele keer teveel drinken stort ik niet meer in, heerlijk. Nog steeds ervaar ik regelmatig misselijkheid na inname, maar dat is binnen een uur over en weegt wat mij betreft veel minder zwaar dan de voordelen. Verder ben ik een kleine 10 kg aangekomen die er bijna niet af wil, maar ook dat valt nog te doen. De bijzonder intense dromen zijn wel afgezwakt, gelukkig. Onlangs heb ik door een buikgriep-achtige episode even geen medicatie binnengehouden en had al vrij vlot weer last van verwarde en duistere gedachten. Na een tablet kon ik ze eigenlijk al bijna niet meer voorstellen. Veel rustiger. Een echte aanrader voor mensen die met de typische medicatie niets opschieten en toch nog iets willen proberen.

01-09-2017 | Vrouw | 44
vortioxetine (15mg)
Ik heb ze anderhalf jaar gebruikt, 10 mg voelden me er goed bij, maar met ophoging van 5 mg had ik 15 mg. Ik ben er mee gestopt in overleg met dokter en met de apotheker. Ik kreeg echt heel heftige insulten, ga nu naar een ander centrum, maar ik heb gezegd ik pak niks meer, ben er klaar mee. Ik kreeg het benauwd en hart ging op hol en raakten weg meer als 45 min nu had da[lees meer...]n neuroloog gezegd was uit behandeld in ziekenhuis en op neurologie. nou lekker dan. Tilltest gehad en blijk dat ik epilepsie heb door de pillen, in begin geen bijwerkingen gehad.

31-05-2017 | Vrouw | 34
vortioxetine (20mg/ml)
Ik gebruik het nu twee weken, vanwege depressie, angst en adhd. Enige bijwerkingen zijn zweten, misselijk en moe. Ik ben geen gram aangekomen en libido is normaal. Het druppelen gaat traag en lastig maar lukt wel. Ik voel me prima, wat rustiger en meer ontspannen. Gebruik bijna geen ritalin meer omdat mijn hoofd rustiger is. Was voorbereid op een vreselijke inwerk peri[lees meer...]ode, maar het valt me alleszins mee en het lijkt al effectief te zijn.