vortioxetine

Bij  DepressieX

Psychische klachten (1 mening)
Dysthymie (0 meningen)

Vortioxetine (Brintellix)

Bojan Nikolik (20-04-2015)

16-05-2017 | Vrouw | 38
vortioxetine (10mg)
Zeer last van de bijwerkingen gehad. Uiteindelijk moeten stoppen met dit medicijn. Er werd aangegeven slik maar door, de klachten worden vanzelf minder, maar ik voel mij nu al weken zeer duizelig en misselijk.

27-12-2016 | Vrouw | 39
vortioxetine (5mg)
Gestart na veel verschillende middelen gebruikt te hebben. Na anderhalve week acuut gestopt na enorme toename paniekaanvallen. Kon alleen nog maar huilen en raakte telkens in dissociatieve toestand. Verder erg misselijk erbij.

04-02-2016 | Vrouw | 64
vortioxetine (5)
Kreeg er verschrikkelijke angsten en hartkloppingen van en 's nachts niet kunnen slapen. En me steeds slechter gaan voelen. Dus ben er na bijna 6 weken mee gestopt. De kwaal werd veel erger i.p.v. dat ik er beter van werd. Het was een hel die zes weken.

26-01-2016 | Vrouw | 64
Depressief
Ben net voor de kerst begonnen met 5 Mg. per dag. Tot nu toe weinig resultaat vandaar dat ik vandaag start met 10 Mg. Hoop niet dat ik weer zoveel bijwerkingen als toen ik begon met 5 Mg. Want dat was een hel. Heeft iemand hier nog meer ervaring mee.

02-10-2015 | Vrouw | 53
vortioxetine (20mg)
Sinds start van dit medicijn, wattig gevoel in mijn hoofd, geheugenverlies, en spraakproblemen, kon niet op woorden komen, en vertraagde spraak. duizelig/onvast gevoel. 3 dagen geleden met gillende sirene naar UMC: SHOCK!! Tensie daling naar 60/40, pols 30, onderkoeling, totale spraakblok.

29-10-2020 | Vrouw | 52
Depressief
Ik zit nu op de 18e dag maar voel me echt niet lekker Ik heb al heel veel AD.s gebruikt Overal te veel bijwerkingen bij Nu heb ik sinds een week erge hoofdpijnen vooral bij het wakker worden En meer last van zenuwpijnen in mijn lichaam Herkend iemand dit ? Want zit nu al weer te denken om te stoppen Die hoofdpijnen zijn verschrikkelijk

09-11-2020 | Vrouw | 31
vortioxetine (10)
Hoi allemaal, Ik gebruik nu sinds een week 5mg brintellix na al een jaar bezig te zijn met het zoeken naar de juiste medicatie.. Een aantal mensen in mijn omgeving gebruiken dit middel en waren er positief over dus waarom niet proberen? Echter voel ik mij op dit moment zeer depressief, moe en heb last van huilbuien. Kan iemand mij vertellen of dit aan het begin erbij[lees meer...] hoort? Lees er namelijk zo weinig over. Ik ga het in ieder geval 4 of 6 weken de kans geven met dit medicijn en zal daarna nog eens terugkomen hier om te vertellen hoe het dan gaat.

15-06-2020 | Vrouw | 27
vortioxetine (15)
#1 Na de diagnose depressie/burnout te hebben gekregen, ben ik 5 mg gaan slikken, om het verbeter proces te ondersteunen. Hier merkte ik weinig van. Uiteindelijk opgehoogd naar 15 mg. Tijdens opbouwen last van duizeligheid, misselijk en mijn evenwicht was niet goed. Eerste week durfde ik geen auto te rijden. Ik merkte wel dat ik weerbaarder werd, mijn negatieve gedachtes s[lees meer...]neller kon weerleggen, sneller uit de negatieve spiraal kon komen en me sterker voelde. Uiteindelijk was ik voor mijn gevoel volledig hersteld en klaar om af te bouwen. Toen begon de ellende pas echt, ik kreeg tijdelijk weer erg negatieve gedachtes, angsten en werd labiel. Gelukkig heb ik een goed sociaal vangnet, dit raad ik iedereen dan ook aan. Laat je omgeving weten dat je gaat afbouwen, dan kunnen ze daar rekening mee houden. Ik mag er trots op zijn dat ik dit aandurf en tegen mijn interne negativiteit strijd. Iets wat ik een jaar geleden nooit had durven zeggen/doen. Als volledig ben afgebouwd, zal ik hierover nogmaals mijn mening geven.

15-06-2018 | Vrouw | 44
vortioxetine (10mg)
Ik ernaar een enorm honger gevoel , hol gevoel in mijn maag ook al heb ik net gegeten.

11-06-2018 | Vrouw | 22

12-11-2017 | Man | 42
vortioxetine (25)
Depressief
4e antidepressiva die ik geprobeerd heb. Bijwerkingen tijdens op en afbouwen qua duizeligheid en dergelijke. In zijn geheel is mijn libido ernstig beïnvloed. Effectiviteit lijkt in de loop der tijd af te nemen. Geprobeerd af te bouwen met 2,5mg per twee weken, maar na twee weken direct super negatief en teruggekeerde suicidaliteit. Mijn gevoel zegt stoppen, mijn lichaam ni[lees meer...]et.

23-01-2017 | Man | 34
vortioxetine (15mg)
Medicijn gekregen vanwege vermoeidheid en depressiviteit. Begin was ik een beetje misselijk, maar niet echt vervelend. Opgebouwd uiteindelijk van 5 naar 15 mg. Soms heb ik het gevoel dat het prima helpt en andere keren ook helemaal niet. Ik kan pas iets zinnigs erover zeggen als ik uiteindelijk gestopt ben denk ik. Wel in toenemende mate last van obstipatie. zeker vanaf de[lees meer...] verhoging van 10 naar 15 mg kwam ik in een kansloze situatie waarbij ik hulp nodig had de verstopping op te lossen. Ik heb het gevoel dat ik minder reactievermogen heb bij autorijden. Ik word nu vaker verrast dan vroeger.

17-11-2020 | Vrouw | 25
vortioxetine (20mg)
De arts vertelde me dat als ik brintelix ga slikken mogelijke bijwerkingen zou kunnen optreden nu ik heb het geweten zelfmoord neigingen huilbuien verschrikkelijk was het maar ik zette door en nu gebruik ik het ee jaar ik ben van 10 mg na 20 mg gegaan en merk wel dat er fijner leven van heb maar de bijwerkingen op begin was niet envoudig maar super blij dat niet gestopt be[lees meer...]n

27-12-2019 | Man | 24
vortioxetine (15mg)
Brintelixx ik begon met 5 mg dat hielp mij niet veder dus opgehoogt na 10 en toen opgehoogt na 15 mg ik slik dit medicijn inmiddels een jaar ik kan je zeggen dat het opbouwen heel zwaar was met bijwerking aankomen, zelfmoord gevoelens, huil buien. inmiddels er aan gewent en kan zeggen dat ik me in deze tijd nog nooit zo stabiel ben geweest dus al bij al was het het waard[lees meer...]!

06-08-2019 | Vrouw | 24
vortioxetine (15)
ik kreeg meer rust in me hoofd en meer energie ik had op begin wel last van toename huilbuien

13-05-2019 | Vrouw | 48
vortioxetine (5)
Bij opstarten met paroxetine en sertraline verergerde mijn depressie de eerste 2,/ 2,5 maand heel sterk. Opstarten was echt de HEL, was heel suïcidaal ook. Duurde zeker 12 weken voordat de antidepressiva aansloegen. Bij 3e depressie wilde ik dus absoluut niet weer door die opstarthel. Dus zonder medicatie de rit uitgezeten, in de hoop dat ik vanzelf uit het dal zou komen[lees meer...]. Had vooral last van angst en spanningsklachten. Uiteindelijk toch psychiater gevraagd om antidepressivum; zij adviseerde Brintellix. Dat hielp bij mij vrij acuut op de angst en spanningsklachten, merkte binnen een week al direct verbetering, zonder noemenswaardige bijwerkingen.(Anderhalve dag ietsjes misselijk gevoeld.) stemming bleef nog wel in de mineur. Daarom na een maand opgehoogd; en na 2 weken sloeg ook heel acuut mij. Stemming om. Werd ook direct hypomaan, dus dosis weer sterk afgebouwd. Slik nu om de dag 1 tablet van 5 mg en dat is voldoende om mijn stemming stabiel en positief te houden. Enige bijwerking waar ik last van heb, is seksuele dysfunctie. Ook bij deze heel lage onderhoudsdosis. Ik kom echt heel moeilijk tot een orgasme. (Zonder antidepressiva geen probleem!) Lust/libido is er nog wel. Maar moeizaam klaarkomen is al winst vergeleken met paroxotine en sertraline, want met die ssri’s lukte het helemaal niet meer en was ook de libido tot het nulpunt gedaald...

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (553) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (509) - Antibiotica - penicillines breedspectrum