vortioxetine

Psychische klachten (4 meningen)
Dysthymie (0 meningen)

Vortioxetine (Brintellix)

Bojan Nikolik (20-04-2015)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

31-01-2021 | Vrouw | 32
vortioxetine (20mg)
Ik heb al vanaf mijn 20e levensjaar last van een terugkerende depressie waar ik op mijn 28e voor het eerst medicatie voor ben gaan slikken. Ik heb eerst een aantal jaar Escitalopram geslikt, maar daar kwam ik bijna 10kg door aan. Vorig jar ben ik overgestapt naar Brintellix, waarvan ik helemaal geen bijwerkingen heb gehad. Ieder lichaam reageert natuurlijk anders, maar al[lees meer...]s je last hebt van gewichtstoename door je antidepressiva dan is het aan te raden Brintellix te proberen.

24-05-2020 | Man | 22
vortioxetine (5)
ADD
Voor de behandeling van mijn ADHD (ADD) ben ik na het diagnosticeren gestart met Rilatine MR. Alvolgt ook met Wellbutrin 300mg, en dan veel geprobeerd om mijn stemming te reguleren met een 3e medicijn. Zonder degelijk resultaat. Deze medicatie 10mg brintellix werd ter vervanging van Wellbutrin 300mg geprobeerd, dit had goede effecten. Maar het was heel opmerkelijk dat de [lees meer...]Wellbutrin wegviel. En ben terug met Wellbutrin 300mg gestart, deze neem ik nu samen met 5mg brintellix, en dit bevalt mij enorm goed. Van de 10mg deed het over heel mijn lijf deugd om te krabben, dit heb ik gelukkig niet van 5mg. Wel is er enkele dagen verminderde eetlust door lichte misselijkheid in de maag, alleen de maag gelukkig want het geeft geen duizeligheid, wél viel ik de eerste dagen na inname terug in slaap, dit verdwijnt gelukkig ook. Het is duidelijk wat voor uitgebreide werking het medicijn heeft, waarbij geen creativiteit verloren gaat en er een iets subtielere positievere levensmoed aanwezig is, ik heb al heel mijn leven last van depressieve klachten waarbij ik niet gemotiveerd geraak, en ook niet even gelukkig lijk te reageren waar ik bij anderen meer levensdrift opmerk. Het medicijn helpt ook tegen mijn traagheid, waarbij Rilatine en Bupropion ook lichte bijdrage leveren, lijkt dit medicijn het symptoom echt wél aan te pakken. Ik ben goed af met de metabolische effecten omwille van dat ik onder de combinatie van deze medicijnen een doodnormale hartslag heb en nog steeds asperientjes nodig heb voor mijn bloedsdoorstroming. Haal het als ouder niet in u hoofd dat de medicatie slecht is, bij zwaar verstrooide ADD’ers, is het nodig, want geloof mij, emotionele gezondheid is één vd belangrijkste zaken in de wereld. Supplementen en al die rommel reguleren de hormonale neurotransmitters niet in de hersenen. Het is ook goed als u vers geperst fruitsap drinkt voor de slechte radicalen uit u lichaam te verwijderen, je zal je er ook beter van kunnen voelen maar daarmee gaat u ook geen kanker bestrijden.

23-06-2019 | Vrouw | 53
vortioxetine (5mg)
geen moeheid, minder hoofdpijn. creativiteit net zoals zonder medicatie. Voorheen escitalopram gebruikt, hierbij veel vermoeidheid. soms voel ik me 2 weken niet happy en dat weet ik dat ik zonder de medicatie een zeer moeilijke periode zou hebben gehad.

11-06-2018 | Vrouw | 36
vortioxetine (10mg)
Slik brintelixx tegen depressie, suffig en misselijk zijn de bijwerkingen, deze duren 2 weken lang neemt daarna af. Voel mij gelukkig en ook de angsten nemen af. Heb mijzelf nog nooit zo goed gevoeld. Een aantal jaar geleden heb ik cymbalta gebruikt, maar was lang niet zo effectief als dit medicijn.

25-05-2018 | Vrouw | 40
vortioxetine (10)
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Door dit middel een leuker leven. Zin om weer dingen te ondernemen. Wat meer rust in het hoofd. Ik kan beter relativeren. Voorheen lexapro maar gestopt wegens eetbuien. Bijna geen bijwerkingen gehad. Dus ik ben echt tevreden over dit medicijn. Ik heb hierdoor mijn leven weer terug gekregen en geen kort lontje meer!

07-12-2017 | Vrouw | 47
vortioxetine (10mg)
Vanwege burn-out met angstklachten . Zeer tevreden over dit medicijn!

08-10-2017 | Vrouw | 28
Psychische klachten
Na verschillende medicatie geprobeerd te hebben voor ADD en angst/depressie klachten (diagnose zit ergens in de buurt van ADD, PDD-NOS, vooral heel veel last van prikkels, geen energie, moeite met concentreren, heel vol hoofd, extreem conflict vermijdend, regelmatig dood willen, etc.) maar vooral bijwerkingen hebben ervaren, geen enkel ook maar vagelijk succes, ben ik lang[lees meer...] vrij van medicatie geweest. Tot mijn behandelaar met dit relatief nieuwe middel aan kwam, of ik dit wilde proberen... Het klonk hoopgevend, en ik sta graag open voor nieuwe dingen, dus zo ben ik begonnen op 5mg. Het was de vraag waar het op zou aanslaan, daar het zowel voor angstproblematiek als concentratiestoornissen zou werken. Na enkele weken merkte ik dat de stoorzender in mijn hoofd die elke keer in paniek doorschiet over mijn eigen waardeloosheid en messen in mijn hoofd en ik moet dood en nek doorsnijden en... weg. Het was er niet meer. Iets dat ik altijd als mezelf had beschouwd was stil. Heerlijke opluchting. Ook heb ik het idee dat het een lichte invloed heeft op mijn algehele stabiliteit en angstreacties. Het leven is heus niet spontaan makkelijk en ontrafeld, maar wel een stukje lichter. Zelfs na een enkele keer teveel drinken stort ik niet meer in, heerlijk. Nog steeds ervaar ik regelmatig misselijkheid na inname, maar dat is binnen een uur over en weegt wat mij betreft veel minder zwaar dan de voordelen. Verder ben ik een kleine 10 kg aangekomen die er bijna niet af wil, maar ook dat valt nog te doen. De bijzonder intense dromen zijn wel afgezwakt, gelukkig. Onlangs heb ik door een buikgriep-achtige episode even geen medicatie binnengehouden en had al vrij vlot weer last van verwarde en duistere gedachten. Na een tablet kon ik ze eigenlijk al bijna niet meer voorstellen. Veel rustiger. Een echte aanrader voor mensen die met de typische medicatie niets opschieten en toch nog iets willen proberen.

01-09-2017 | Vrouw | 44
vortioxetine (15mg)
Ik heb ze anderhalf jaar gebruikt, 10 mg voelden me er goed bij, maar met ophoging van 5 mg had ik 15 mg. Ik ben er mee gestopt in overleg met dokter en met de apotheker. Ik kreeg echt heel heftige insulten, ga nu naar een ander centrum, maar ik heb gezegd ik pak niks meer, ben er klaar mee. Ik kreeg het benauwd en hart ging op hol en raakten weg meer als 45 min nu had da[lees meer...]n neuroloog gezegd was uit behandeld in ziekenhuis en op neurologie. nou lekker dan. Tilltest gehad en blijk dat ik epilepsie heb door de pillen, in begin geen bijwerkingen gehad.

31-05-2017 | Vrouw | 34
vortioxetine (20mg/ml)
Ik gebruik het nu twee weken, vanwege depressie, angst en adhd. Enige bijwerkingen zijn zweten, misselijk en moe. Ik ben geen gram aangekomen en libido is normaal. Het druppelen gaat traag en lastig maar lukt wel. Ik voel me prima, wat rustiger en meer ontspannen. Gebruik bijna geen ritalin meer omdat mijn hoofd rustiger is. Was voorbereid op een vreselijke inwerk peri[lees meer...]ode, maar het valt me alleszins mee en het lijkt al effectief te zijn.

22-03-2017 | Vrouw | 30
Chronische depressie
Ik kreeg brintellix voorgeschreven door mijn psychiater voor mijn depressieve klachten en posttraumatische stressstoornis. Zij vertelde dat ze veel cliënten had die hier goede ervaringen mee hadden en dat het een relatief nieuw medicijn is (pas sinds 2013 in Nederland). Eerste 3-6 weken was ik veel misselijk en veel last van m'n darmen (wat ik met andere medicatie hiervoor[lees meer...] niet had) en die periode was echt enorm zwaar maar na ongeveer een maand is het weg. Toen de malaise in maag en darmen eenmaal voorbij was, was het echt een wondermiddel; ik kan veel makkelijker ontspannen, negatieve gedachten beheersen mijn hele dag niet meer, kan veel makkelijker stoppen met malen, positief denken gaat makkelijker, kan beter denken in mogelijkheden ipv problemen en ben ook gewoon veel vrolijker. Ik kan en wil echt niet meer zonder.

27-03-2016 | Vrouw | 30
vortioxetine (10mg)
Na verschillende andere medicijnen te hebben gebruikt (escitalopram en sertraline) overgestapt op brintellix en eindelijk voel ik me goed! De overstap van sertraline was erg makkelijk: geen afbouw en opbouw maar gelijk over op het nieuwe medicijn en vrijwel geen bijwerkingen. Alleen de eerste weken wat moeite met inslapen en doorslapen maar dat gaat nu na 3 weken al veel b[lees meer...]eter. Ik ben niet meer constant moe en voel me niet meer zo afgevlakt. Ik heb mijn gevoel terug, ben actiever, opener, helderder. Mijn depressieve klachten zijn momenteel zo goed als weg. Mijn vriendinnen zien ook duidelijk het verschil met een paar weken geleden.

09-11-2015 | Vrouw | 37
vortioxetine (10mg)
Voor deze AD escitolapram en Wellbutrin gebruikt. Toch overstap gemaakt naar Brintellix, omdat dit volgens mijn psychiater een goed medicijn is. Op mijn aandringen toch overgestapt. Ik zit in week 3 en wat voel ik mij naar. Misselijk, zweten, hartkloppingen, erge honger, algeheel griepgevoel. Ik ga er van uit dat ik mij zeer binnenkort beter ga voelen, want ik vind dit een[lees meer...] hele strijd. Ook houd ik mij vast aan andere ervaringen van mensen die dit middel gebruiken. Ik moet nog even geduld hebben.. Wie deelt deze ervaring met mij? Duurde het bij jullie ook zo lang voordat er vooruitgang in zit?

19-10-2015 | Man | 35
vortioxetine (15mg)
Zoals meer gemeld: de eerste 3 weken zijn niet fijn. Last van darmen en: de psychische klachten worden erger. Dat was zwaar, maar daarna heel snel positieve resultaten! Nauwelijks bijwerkingen, niet afgevlakt, geen remming in seksualiteit, en veel meer ondernemingslust en geen allesoverheersende depressieve gevoelens meer. Ik functioneer weer gewoon, voel me mezelf.

04-09-2021 | Vrouw | 35
Psychische klachten
Ik nam Brintellix gedurende een aantal maanden om beter om te gaan met mijn borderline angsten (laag zelfbeeld, heftige verlatingsangst). Ik voelde na 24h al een verschil, al was ik de eerste weken erg misselijk. Ik heb geen bijwerkingen als ik brintellix tijdens de maaltijd neem. Ik had het gevoel dat de werking (op angst) toch vooral de eerste weken was, mss een placebo [lees meer...]effect? Heftige angstaanvallen voel ik nog steeds, maar zijn dankzij intensieve psychotherapie gefocust op borderline, alsook "tapping" erg verminderd in intensiteit na een halfjaar. Ik zal nu Brintellix afbouwen, en Xanax nemen voor mijn periodieke angstaanvallen.

15-06-2021 | Vrouw | 52
Psychische klachten
Depressieve klachten, angstaanvallen en minderwaardige gevoelens gedurende 4 jaar. Samen met zelf hulp boeken en 9 sessies bij de psycholoog, ben nik gestart met brinte!!ix Binnen 2 weken voelde ik me aanzienlijk beter. Ik neem het nu zo'n 2 jaar. een aantal maanden geleden was ik beginnen verminderen en kreeg ik weer wat last van angstaanvallen en sombere gevoelens. [lees meer...]Kan ook komen door de pandemie moeheid. Ik ben weer de volledige dosis beginnen nemen. Maar ik ben blij dat ik het middel neem en hoop snel weer dat het aanslaat.

07-06-2021 | Vrouw | 32
vortioxetine (5)