vortioxetine

Psychische klachten (4 meningen)
Dysthymie (0 meningen)

Vortioxetine (Brintellix)

Bojan Nikolik (20-04-2015)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

14-08-2016 | Vrouw | 32
vortioxetine (5)
ADHD
Ik neem dit middel nu enkele maanden ivm ADHD, daar schijnt het ook bij te helpen naast de werking tegen depressies/angsten. Aangezien het een lage dosering (5mg) is, haalt het waarschijnlijk alleen de scherpe kantjes van mijn adhd af, dan bedoel ik de hyperactiviteit, innerlijke onrust en slechte slapen en ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben over dit middel. Gebruik h[lees meer...]et nu een maand of 2 a 3 en heb eigenlijk totaal geen bijwerkingen gehad, ook niet de misselijkheid en griepgevoel waar mijn psychiater een beetje voor waarschuwde. Omdat ik én adhd heb én slaap apneu was mijn nachtrust een ramp, zelfs dat lijkt nu beter te worden, ik slaap vaak langer dan de 5 a 6 uurtjes die ik voorheen sliep en lijk iets vaster te slapen. Wel transpireer ik heel erg, voor zover ik zelf weet is dit weer begonnen sinds het starten met brintellix, maar ik had hier altijd al best veel last van, dus of het door het medicijn komt weet ik niet zeker. Ben nog steeds erg druk, maar hoor in mijn omgeving dat ik iets meer ontspannen lijk. Ik heb dit middel ondanks dat het een anti- depressivum is 10x liever dan de concerta die ik hiervoor had voor mijn adhd. In het verleden behoorlijk wat anti depressivas moeten nemen en die hadden stuk voor stuk nare bijwerkingen vooral aankomen in gewicht en met brintellix heb ik dus vrijwel nergens last van.

21-06-2016 | Vrouw | 44
vortioxetine (10mg)
Ben eerst begonnen week met 5 mg en week later met 10 mg. Mijn omgeving vindt mij stuk rustiger geworden en vinden dat het aanslaat.

07-08-2015 | Vrouw | 51
vortioxetine (10mg)
Mijn huisarts had Paroxetine voorgeschreven. Dit haalde mijn somberheid weg maar ik kreeg er stress en angst voor terug. De psychiater adviseerde hierom Brintellix. De overgang ging moeiteloos, geen bijwerkingen. De enige bijwerking is misselijkheid als ik niet gelijk iets eet. Ik slik nu 3 maanden en ben blij dat ik er op overgegaan ben. Verder heb ik meer last van mijn[lees meer...] hooikoorts, dit is gemeld bij de fabrikant. Ze gaan uitzoeken of dit van de Brintellix komt, of dat het toevallig is. Top middel

22-03-2015 | Vrouw | 44
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Opstarten lastig ivm heftig misselijk zijn. Na drie weken zelfde werking als fluoxetine/prozac maar zonder (seksuele) bijwerkingen. Topmiddel.

05-10-2021 | Vrouw | 33
vortioxetine (15)
Hier een vervolg: na de 10 mg heb ik nu de 15 mg tabletten. Na 16 dagen op 10 mg dacht ik verbetering te merken, maar later kreeg ik toch wat meer last van stress door omstandigheden. Nu ga ik sinds de ophoging naar 15 mg weer door een periode van verergerde mentale klachten. Ik hoop dat ik over een week de werking al wat merk. Fingers crossed.

29-08-2021 | Vrouw | 33
vortioxetine (10)
Ik ben 2,5 week geleden gestart met 5 mg Brintellix. Ik had ongeveer twee weken last van meer angst en onrust. Op dag 16 kreeg ik opeens meer last van de depressie, heel passief en lamlendig. Na overleg met de psychiater toen opgehoogd naar 10 mg, dit gebruik ik nu 3 dagen. De eerste dag was ik heel blij en rustig, gister wat meer gespannen en vandaag ronduit angstig en o[lees meer...]nrustig. Ik weet dat dit er bij kan horen, maar ik vind de toename van psychische klachten wel pittig. Ik zal hier nog eens terugkomen voor het vervolg.

18-12-2020 | Man | 73
vortioxetine (20mg)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
had in het begin veel bijwerkingen hoofdpijn ,veel huilen ,nergens zin in best wel depressief,ben langzaam gaan verhogen en zit nu op 20 mg sinds 2 maanden. Heb nu sinds 6 weken enorm last van mijn darmen erge buikpijnen en mijn hele lijf staat onder de uitslag.zelf vind ik het raar dat dat nu pas gebeurd en niet eerder mijn arts weet het ook niet ||||

09-11-2020 | Vrouw | 31
vortioxetine (10)
Hoi allemaal, Ik gebruik nu sinds een week 5mg brintellix na al een jaar bezig te zijn met het zoeken naar de juiste medicatie.. Een aantal mensen in mijn omgeving gebruiken dit middel en waren er positief over dus waarom niet proberen? Echter voel ik mij op dit moment zeer depressief, moe en heb last van huilbuien. Kan iemand mij vertellen of dit aan het begin erbij[lees meer...] hoort? Lees er namelijk zo weinig over. Ik ga het in ieder geval 4 of 6 weken de kans geven met dit medicijn en zal daarna nog eens terugkomen hier om te vertellen hoe het dan gaat.

15-06-2020 | Vrouw | 27
vortioxetine (15)
#1 Na de diagnose depressie/burnout te hebben gekregen, ben ik 5 mg gaan slikken, om het verbeter proces te ondersteunen. Hier merkte ik weinig van. Uiteindelijk opgehoogd naar 15 mg. Tijdens opbouwen last van duizeligheid, misselijk en mijn evenwicht was niet goed. Eerste week durfde ik geen auto te rijden. Ik merkte wel dat ik weerbaarder werd, mijn negatieve gedachtes s[lees meer...]neller kon weerleggen, sneller uit de negatieve spiraal kon komen en me sterker voelde. Uiteindelijk was ik voor mijn gevoel volledig hersteld en klaar om af te bouwen. Toen begon de ellende pas echt, ik kreeg tijdelijk weer erg negatieve gedachtes, angsten en werd labiel. Gelukkig heb ik een goed sociaal vangnet, dit raad ik iedereen dan ook aan. Laat je omgeving weten dat je gaat afbouwen, dan kunnen ze daar rekening mee houden. Ik mag er trots op zijn dat ik dit aandurf en tegen mijn interne negativiteit strijd. Iets wat ik een jaar geleden nooit had durven zeggen/doen. Als volledig ben afgebouwd, zal ik hierover nogmaals mijn mening geven.

23-09-2019 | Vrouw | 45
vortioxetine (150)
ADD

15-06-2018 | Vrouw | 44
vortioxetine (10mg)
Ik ernaar een enorm honger gevoel , hol gevoel in mijn maag ook al heb ik net gegeten.

11-06-2018 | Vrouw | 22

19-05-2018 | Vrouw | 71
vortioxetine (5Mg)
Chronische depressie
Maakt erg vlak. Nergens meer zin in. Geen zin meer in het leven. Maakt het leven niet echt leuker.

12-11-2017 | Man | 42
vortioxetine (25)
Depressief
4e antidepressiva die ik geprobeerd heb. Bijwerkingen tijdens op en afbouwen qua duizeligheid en dergelijke. In zijn geheel is mijn libido ernstig beïnvloed. Effectiviteit lijkt in de loop der tijd af te nemen. Geprobeerd af te bouwen met 2,5mg per twee weken, maar na twee weken direct super negatief en teruggekeerde suicidaliteit. Mijn gevoel zegt stoppen, mijn lichaam ni[lees meer...]et.

23-01-2017 | Man | 34
vortioxetine (15mg)
Medicijn gekregen vanwege vermoeidheid en depressiviteit. Begin was ik een beetje misselijk, maar niet echt vervelend. Opgebouwd uiteindelijk van 5 naar 15 mg. Soms heb ik het gevoel dat het prima helpt en andere keren ook helemaal niet. Ik kan pas iets zinnigs erover zeggen als ik uiteindelijk gestopt ben denk ik. Wel in toenemende mate last van obstipatie. zeker vanaf de[lees meer...] verhoging van 10 naar 15 mg kwam ik in een kansloze situatie waarbij ik hulp nodig had de verstopping op te lossen. Ik heb het gevoel dat ik minder reactievermogen heb bij autorijden. Ik word nu vaker verrast dan vroeger.

26-08-2016 | Vrouw | 48
vortioxetine (5mg)
Bij het starten van Brintellix veel minder bijwerkingen als andere anti depressiva, eerste weken wel een algeheel grieperig gevoel, maar het heeft geen invloed op de rijvaardigheid. Niet misselijk, de stemming verbetert, de angst blijft aanwezig maar is te verdragen. Ook neemt de eetlust af waardoor ik afgevallen ben (voor mij niet wenselijk). Het gevoel van "ik tr[lees meer...]ek het niet meer" maakt plaats voor " het kan mij niet veel schelen". Nadelen voor mij zijn de obstipatie die echt wel vervelend is (opgezette buik, niet naar de wc kunnen ondanks het innemen van extra vezels etc) de nachtmerries, zeer levendige dromen die mij de hele dag nog bij blijven. De vergeetachtigheid en verstrooidheid is voor mij heel erg naar, vooral op mijn werk. Ook wel een nadeel vind ik de prijs, het kost me 25 euro per maand eigen risico (verpakking voor 28 dagen). Na 3 maanden had ik de dosering verhoogd naar 10 mg, dit gaf weer meer bijwerkingen maar niet meer voordelen vandaar ben ik weer terug gegaan naar 5 mg. Ik twijfel om te stoppen of te switchen.

Thyrax Duotab (866) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (580) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (533) - Antibiotica - penicillines breedspectrum