vortioxetine

Psychische klachten (4 meningen)
Dysthymie (0 meningen)

Vortioxetine (Brintellix)

Bojan Nikolik (20-04-2015)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

08-09-2016 | Man | 52
vortioxetine (10mg)
Gebruik nu bijna 3 weken dit medicijn, na een week zeer goed resultaat wel moe en wat lusteloos verder geen bijwerkingen na 10 dagen nam de paniek en angstklachten behoorlijk toe, maar dit kan ook toe te schrijven zijn aan gebeurtenissen waardoor de angst en paniek wordt getriggerd. volgens de psychiater komt verdriet en woede nu los door het gebruik. Vandaag in overleg me[lees meer...]t de psychiater van 10 naar 20 mg gegaan om de paniek weg te krijgen, maar dat is achteraf niet aan te raden. de paniek was nu wel draagbaar. ik ben gaan wielrennen (ook een goede remedie) maar in dit geval niet handig bij verandering van dosering. Onderweg na anderhalf uur zakte ik volledig in, en met pijn en moeite weer thuis kunnen komen. ik werd misselijk duizelig en pijnlijke spieren. thuis bleek de bloeddruk ver onder normaal te liggen en was ik misselijk, erg moe en ook buikkrampen. ik ga vanaf morgen gewoon weer 10 mg gebruiken en wacht het nog een paar weken af. het is belangrijk om de resultaten te meten in een periode met stabiele omstandigheden, dus niet teveel prikkels en storingen. vanaf 1993 is dit nu mijn 17 de soort AD. ik zal over enkele weken nogmaals een mening schrijven.

14-08-2016 | Vrouw | 32
vortioxetine (5)
ADHD
Ik neem dit middel nu enkele maanden ivm ADHD, daar schijnt het ook bij te helpen naast de werking tegen depressies/angsten. Aangezien het een lage dosering (5mg) is, haalt het waarschijnlijk alleen de scherpe kantjes van mijn adhd af, dan bedoel ik de hyperactiviteit, innerlijke onrust en slechte slapen en ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben over dit middel. Gebruik h[lees meer...]et nu een maand of 2 a 3 en heb eigenlijk totaal geen bijwerkingen gehad, ook niet de misselijkheid en griepgevoel waar mijn psychiater een beetje voor waarschuwde. Omdat ik én adhd heb én slaap apneu was mijn nachtrust een ramp, zelfs dat lijkt nu beter te worden, ik slaap vaak langer dan de 5 a 6 uurtjes die ik voorheen sliep en lijk iets vaster te slapen. Wel transpireer ik heel erg, voor zover ik zelf weet is dit weer begonnen sinds het starten met brintellix, maar ik had hier altijd al best veel last van, dus of het door het medicijn komt weet ik niet zeker. Ben nog steeds erg druk, maar hoor in mijn omgeving dat ik iets meer ontspannen lijk. Ik heb dit middel ondanks dat het een anti- depressivum is 10x liever dan de concerta die ik hiervoor had voor mijn adhd. In het verleden behoorlijk wat anti depressivas moeten nemen en die hadden stuk voor stuk nare bijwerkingen vooral aankomen in gewicht en met brintellix heb ik dus vrijwel nergens last van.

21-06-2016 | Vrouw | 44
vortioxetine (10mg)
Ben eerst begonnen week met 5 mg en week later met 10 mg. Mijn omgeving vindt mij stuk rustiger geworden en vinden dat het aanslaat.

07-08-2015 | Vrouw | 51
vortioxetine (10mg)
Mijn huisarts had Paroxetine voorgeschreven. Dit haalde mijn somberheid weg maar ik kreeg er stress en angst voor terug. De psychiater adviseerde hierom Brintellix. De overgang ging moeiteloos, geen bijwerkingen. De enige bijwerking is misselijkheid als ik niet gelijk iets eet. Ik slik nu 3 maanden en ben blij dat ik er op overgegaan ben. Verder heb ik meer last van mijn[lees meer...] hooikoorts, dit is gemeld bij de fabrikant. Ze gaan uitzoeken of dit van de Brintellix komt, of dat het toevallig is. Top middel

22-03-2015 | Vrouw | 44
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Opstarten lastig ivm heftig misselijk zijn. Na drie weken zelfde werking als fluoxetine/prozac maar zonder (seksuele) bijwerkingen. Topmiddel.

24-07-2022 | Vrouw | 26
vortioxetine (10)
Terwijl ik in een therapie traject van 2 jaar zat kreeg ik een lastige periode te voortduren. Dit was de reden waarom ik begon met deze medicatie. Samen met mijn psychiater zijn we tot deze antidepressiva gekomen. Tijdens de opbouwfase werd ik extreem moe en behoorlijk misselijk van dit medicijn. Ook begon ik in de eerste paar dagen tijdens de opbouw wazig te zien, het[lees meer...] leek alsof m’n ogen niet meer konden scherpstellen. Het maakte me toen angstig. Na twee weken begon ik me beter te voelen en kreeg ik meer rust in mijn hoofd en lichaam. Het enige dat bleef was de misselijkheid. Om heel eerlijk te zijn is de misselijkheid een van de redenen waarom ik dit medicijn nooit langer dan een jaar had willen gebruiken. Tijdens het afbouwen voelde ik me moe en enorm geïrriteerd. Uiteindelijk wel blij dat ik dit medicijn heb gehad want ik geloof dat het me geholpen heeft om een lastige periode te overbruggen.

20-06-2022 | Man | 62
vortioxetine (5mg)
na 2 weken gebruik, nog steeds erg levendige dromen die mij de ganse dag bijblijven, dikwijls wakker schieten en dan weer een andere droom, zo heel de nacht door...verder geen bijwerkingen, ik gebruikte hiervoor paroxetine en heb het gevoel dat dit effectiever was tegen angstaanvallen...ik ga het nog enkele weken verder zetten en dan beslissen om te switchen of niet.

01-06-2022 | Vrouw | 44
vortioxetine (10)
Door burn out een gegenaliseerde angststoornis opgelopen. Na eerst venlafaxine te hebben gebruikt na lichamelijke klachten overgestapt op duloxetine. Ook deze medicatie was lichamelijk een probleem. Nu sinds een jaar brintellix. Ondanks ik rustiger in mijn hoofd ben, geeft deze medicatie mij niet het steuntje in de rug wat met name duloxetine wel gaf. Ik merk ook dat ik ve[lees meer...]el neerslachtiger ben geworden. Ook de nachtmerries elke nacht zijn erg frustrerend en zorgen dat ik de dag al met achterstand begin. Ik heb dan ook besloten deze medicatie af te gaan bouwen en het maar weer eens zelf te gaan proberen. (Uiteraard in overleg al hoewel ik vind dat je erg op jezelf bent aangewezen binnen de ggz)

05-10-2021 | Vrouw | 33
vortioxetine (15)
Hier een vervolg: na de 10 mg heb ik nu de 15 mg tabletten. Na 16 dagen op 10 mg dacht ik verbetering te merken, maar later kreeg ik toch wat meer last van stress door omstandigheden. Nu ga ik sinds de ophoging naar 15 mg weer door een periode van verergerde mentale klachten. Ik hoop dat ik over een week de werking al wat merk. Fingers crossed.

29-08-2021 | Vrouw | 33
vortioxetine (10)
Ik ben 2,5 week geleden gestart met 5 mg Brintellix. Ik had ongeveer twee weken last van meer angst en onrust. Op dag 16 kreeg ik opeens meer last van de depressie, heel passief en lamlendig. Na overleg met de psychiater toen opgehoogd naar 10 mg, dit gebruik ik nu 3 dagen. De eerste dag was ik heel blij en rustig, gister wat meer gespannen en vandaag ronduit angstig en o[lees meer...]nrustig. Ik weet dat dit er bij kan horen, maar ik vind de toename van psychische klachten wel pittig. Ik zal hier nog eens terugkomen voor het vervolg.

18-12-2020 | Man | 73
vortioxetine (20mg)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
had in het begin veel bijwerkingen hoofdpijn ,veel huilen ,nergens zin in best wel depressief,ben langzaam gaan verhogen en zit nu op 20 mg sinds 2 maanden. Heb nu sinds 6 weken enorm last van mijn darmen erge buikpijnen en mijn hele lijf staat onder de uitslag.zelf vind ik het raar dat dat nu pas gebeurd en niet eerder mijn arts weet het ook niet ||||

09-11-2020 | Vrouw | 31
vortioxetine (10)
Hoi allemaal, Ik gebruik nu sinds een week 5mg brintellix na al een jaar bezig te zijn met het zoeken naar de juiste medicatie.. Een aantal mensen in mijn omgeving gebruiken dit middel en waren er positief over dus waarom niet proberen? Echter voel ik mij op dit moment zeer depressief, moe en heb last van huilbuien. Kan iemand mij vertellen of dit aan het begin erbij[lees meer...] hoort? Lees er namelijk zo weinig over. Ik ga het in ieder geval 4 of 6 weken de kans geven met dit medicijn en zal daarna nog eens terugkomen hier om te vertellen hoe het dan gaat.

15-06-2020 | Vrouw | 27
vortioxetine (15)
#1 Na de diagnose depressie/burnout te hebben gekregen, ben ik 5 mg gaan slikken, om het verbeter proces te ondersteunen. Hier merkte ik weinig van. Uiteindelijk opgehoogd naar 15 mg. Tijdens opbouwen last van duizeligheid, misselijk en mijn evenwicht was niet goed. Eerste week durfde ik geen auto te rijden. Ik merkte wel dat ik weerbaarder werd, mijn negatieve gedachtes s[lees meer...]neller kon weerleggen, sneller uit de negatieve spiraal kon komen en me sterker voelde. Uiteindelijk was ik voor mijn gevoel volledig hersteld en klaar om af te bouwen. Toen begon de ellende pas echt, ik kreeg tijdelijk weer erg negatieve gedachtes, angsten en werd labiel. Gelukkig heb ik een goed sociaal vangnet, dit raad ik iedereen dan ook aan. Laat je omgeving weten dat je gaat afbouwen, dan kunnen ze daar rekening mee houden. Ik mag er trots op zijn dat ik dit aandurf en tegen mijn interne negativiteit strijd. Iets wat ik een jaar geleden nooit had durven zeggen/doen. Als volledig ben afgebouwd, zal ik hierover nogmaals mijn mening geven.

23-09-2019 | Vrouw | 45
vortioxetine (150)
ADD

15-06-2018 | Vrouw | 44
vortioxetine (10mg)
Ik ernaar een enorm honger gevoel , hol gevoel in mijn maag ook al heb ik net gegeten.

11-06-2018 | Vrouw | 22

Amoxicilline (551) - Antibiotica - penicillines breedspectrum