vortioxetine

Psychische klachten (4 meningen)
Dysthymie (0 meningen)

Vortioxetine (Brintellix)

Bojan Nikolik (20-04-2015)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

26-08-2016 | Vrouw | 48
vortioxetine (5mg)
Bij het starten van Brintellix veel minder bijwerkingen als andere anti depressiva, eerste weken wel een algeheel grieperig gevoel, maar het heeft geen invloed op de rijvaardigheid. Niet misselijk, de stemming verbetert, de angst blijft aanwezig maar is te verdragen. Ook neemt de eetlust af waardoor ik afgevallen ben (voor mij niet wenselijk). Het gevoel van "ik tr[lees meer...]ek het niet meer" maakt plaats voor " het kan mij niet veel schelen". Nadelen voor mij zijn de obstipatie die echt wel vervelend is (opgezette buik, niet naar de wc kunnen ondanks het innemen van extra vezels etc) de nachtmerries, zeer levendige dromen die mij de hele dag nog bij blijven. De vergeetachtigheid en verstrooidheid is voor mij heel erg naar, vooral op mijn werk. Ook wel een nadeel vind ik de prijs, het kost me 25 euro per maand eigen risico (verpakking voor 28 dagen). Na 3 maanden had ik de dosering verhoogd naar 10 mg, dit gaf weer meer bijwerkingen maar niet meer voordelen vandaar ben ik weer terug gegaan naar 5 mg. Ik twijfel om te stoppen of te switchen.

19-09-2015 | Vrouw | 26
vortioxetine (10)
Gestart met dit middel omdat het weinig bijwerkingen zou hebben, mijn gevoelens minder afzwakt, zin in seks niet weg neemt en afkicken geen hel is. Misselijkheid en darmproblemen vallen heel erg mee! Maar wat mij niet verteld was, is dat de eerste week/ 2 weken depressieve gevoelens kunnen toe nemen, tot suiciditeit aan toe. Nou dat heb ik gemerkt! Ik huil het liefst de he[lees meer...]le dag, voel me zo depresief, eenzaam en wanhopig dat ik niet weet wat ik met mezelf aan moet. Auto rijden is geen probleem vanwege sufheid, maar meer vanwege de continue gedachte mezelf tegen een boom te rijden. Erg vermoeiend dit, maar hopelijk word het hierna allemaal beter. Ook erg leuk is dat het druppelvormige pillen zijn! Eerste week moest ik 5 mg pakken en moest dus een druppelvormige pil (zonder breekstrip) breken, een vrijwel onmogelijke opgave.

03-08-2015 | Man | 40
Bipolaire stoornis
Ik gebruik Brintellix nog maar kort naast de Lithium die ik al jaren gebruik en ik ben het gaan gebruiken omdat ik zeer veel lichamelijke klachten kreeg van de Clomipramine en Imipramine die ik eerst gebruikte (mictieklachten en prostaatvergroting). Nu na 5 dagen heb ik vooral nog last van misselijkheid, moeite met ontlasting, warme wangen/hoofd, overal jeuk en ik heb cont[lees meer...]inu ontzettende hoofdpijn. Ik hoop dat de bijwerkingen snel verdwijnen en dat ik kan verhogen naar een werkzame dosis, waarbij ik mijn psychiater nog moet zien te overtuigen om tot 15 of 20 mg/dag te gaan, want hij wil het bij 10 houden, terwijl in de verschillende studies effectiviteit pas vanaf 15 mg/dag is getoond.

15-05-2015 | Vrouw | 47
Bipolaire stoornis
Het leek een fantastisch middel, na een paar dagen iets misselijk te zijn geen bijwerkingen meer. Ik piekerde al gauw minder en stemming was iets verbeterd. Tot ik steeds meer gespannen, angstig was en fors ging hyperventileren. Dag in, dag uit. Ik was volledig uitgeput. Drie dagen geleden gestopt en terug naar prozac (ik was eerder gestopt hiermee ivm seksuele bijwerkinge[lees meer...]n van prozac). Binnen 24 uur niet meer hyperventileren, niet meer angstig! Ongelofelijk. Voor mij staat vast dat ik van brintellix angstig werd en verschrikkelijk ging hyperventileren.

21-09-2021 | Vrouw | 69
vortioxetine (10mg)
Na jaren citalopram geslikt te hebben, waarvan ik vlak in m’n emoties was en iedere winter weer last kreeg van depressies . op advies van de psychiater ( waarheen ik door de huisarts was doorverwezen) gestart met bupropion 150 Mgr. Daar reageerde ik heel goed op, was energieker, opgewekter. Alleen had ik veel last van slapeloosheid. Daarom slikte ik zo af en toe een dormi[lees meer...]cum, wat het beste effect had. Na 8 mnd. Adviseerde de Psychiater om met 10 mg. Brintellix te starten. Dit had een goed effect, sliep veel beter! Na ongeveer 1maand kreeg ik een maagdarminfectie welke maar niet verbeterde. Via huisarts allerlei onderzoeken gehad waaronder een gastroscopie, omdat ik maar kotsmisselijk bleef, vooral de ochtenden, s’middags ging het wel weer. Verloor 5 kg.gewicht, omdat er somatisch geen reden voor was kreeg ik sterk het vermoeden dat het de brintellix zou kunnen zijn. In overleg met de psychiater ben ik weer terug gegaan naar bupropion, en zie daar de klachten verdwenen vrijwel direct! Helaas is de slapeloosheid problematiek ook weer terug, maar dat is goed te handelen. Ook moet ik erbij vermelden dat ik sinds 5 mnd. Dramatherapie heb, waar ik heel veel baat van heb.

08-04-2021 | Man | 51
Psychische klachten
Zojuist begonnen.

29-10-2020 | Vrouw | 52
vortioxetine (5mg)
Depressief
Ik zit nu op de 18e dag maar voel me echt niet lekker Ik heb al heel veel AD.s gebruikt Overal te veel bijwerkingen bij Nu heb ik sinds een week erge hoofdpijnen vooral bij het wakker worden En meer last van zenuwpijnen in mijn lichaam Herkend iemand dit ? Want zit nu al weer te denken om te stoppen Die hoofdpijnen zijn verschrikkelijk

20-07-2016 | Vrouw | 31
vortioxetine (10mg)
Slik het vanwege angst & paniek stoornis en depressie. Is de eerste keer dat ik een anti depressiva gebruik. Eerste week was een ramp qua bijwerkingen. Ik was zo misselijk dat ik niks kon eten en ik werd heel moe van de medicatie. Ik ben een week ziek thuis gebleven zo erg was het. Ik merkte wel dat ik rustiger van de medicatie werd. Geen paniek of angst, maar nog wel [lees meer...]depressieve gevoelens. Tweede week: minder misselijk begon weer normaal te eten, maar nog steeds erg moe. Ik ben halve dagen gaan werken, want ik kon in de ochtend niet opstaan. Geen paniek of angst maar nog steeds depressief. Derde week: ik zit nu in mijn derder week (het is woensdag en ik ben op een dinsdag begonnen). De laatste twee dagen erg depressief down. Ook slecht geslapen met paniek en angst. Nog steeds erg moe!! Ze zeggen dat het middel pas tussen de vier en zes weken aanslaat. Dus ik blijf nog even door slikken. Mis wel mijn energie. Hoop dat ik die snel terug krijg.

09-11-2019 | Vrouw | 38
vortioxetine (1)
Chronische depressie
Ik ben moeder van een peuter en woon samen met mijn partner. Eerder heb ik 10 jaar dagelijks 10mg Citalopram in pilvorm geslikt. Doordat mijn suïcide neigingen toentertijd versterkt werden, wilde ik nu graag andere medicatie proberen ivm mijn thuissituatie. Mijn therapeut heeft mij Brintellix druppels voorgeschreven ivm mijn overgevoeligheid voor eventuele bijwerkingen[lees meer...]. De eerste drie dagen geen een bijwerking. In overleg besloten van 1 naar 2 druppels/dag te gaan. Dag 4 voelde ik me direct raar. Geen enkele last van bijwerkingen on de bijsluiter. Na twee weken echt hel besloten terug naar 1 druppel/dag te gaan. Ik voelde me compleet gedissocieerd. Alsof ik naast mijn lichaam stond en zonder enig gevoel aan het toekijken was. Dit was echt eng. Mijn partner heeft zich ziek moeten melden omdat ik de zorg voor onze dochter niet meer kon dragen. Onverantwoord om dit zonder professionele toezicht in de buurt van mijn peuter te ondergaan. Mijn therapeut was ineens op vakantie dus zelf besloten na een maand te stoppen. Ik voel me liever depressief dan dat ik dit ooit nog mee maak.

31-08-2019 | Man | 50
vortioxetine (10mg)
Na heel wat ssri's te hebben geprobeerd deze als laatste mogelijkheid gekregen van de dokter . Werkt voor geen meter bij mij . De angstaanvallen zijn er nog steeds . Van de andere ssri's die ik nam werd ik moe maar van deze niet . Echter is de jeuk een vervelende bijwerking . Volgende maand terug naar dokter .

13-02-2019 | Vrouw | 47
vortioxetine (20mg)
Chronische depressie
Ik merk geen verandering, ik blijf in de depressie hangen.

01-02-2019 | Man | 59
Chronische depressie
Ben nog aan het opbouwen naar 20mg. Zit nu op 10mg. Gelukkig (nog ) geen misselijkheid of jeuk,maar wel enorm gejaagd en nerveus na inname. Hopelijk verdwijnt dat weer. Verder nog geen gunstig effect waargenomen,maar dat komt misschien nog. Ik reageer eigenlijk nergens op,behalve efexor,maar dat heeft te veel bijwerkingen.

07-01-2018 | Vrouw | 49
vortioxetine (15mg)
Al 20 jaar met ups en downs beperkt in mijn doen en laten door een angst, paniekstoornis. Dit is in de laatste 5 jaar uitgebreid met een sociale fobie. Het is grillig. Ik heb tot 10 jaar geleden veel andere AD geprobeerd.. Ik voel mij niet depressief. Ik ben wel ontzettend onzeker! Maar de klachten maken mij ongelukkig omdat ze mij beperken en mijn wereldje zo klein maken.[lees meer...] Zodoende ben ik nu toch weer bij de psychiater beland omdat ik aan mezelf wil gaan werken Ik gebruik nu 12 weken 15mg Brintellix en heb me vanaf start beroerd gevoeld. Misselijk en doodmoe, slaperig, geen vrolijke momenten meer eerder zeer ontevreden op het agressieve af. Na 3 weken tussendoor contact met de psychiater, ik voelde me zo naar maar ik moest nog even doorzetten. Na 10 weken heb ik griep gekregen en noodgedwongen 5 dagen niet kunnen slikken. Ik voelde me onmiddelijk beter, fitter, vrolijker en heb er nog 2 pilvrije dagen aan vastgeplakt. Nu sinds 4 dagen weer begonnen met 10mg! en ik ben weer misselijk, slaperig en een bonk agressie, weer conflicten opzoeken met mijn gezin. Voor mij is het duidelijk dat ik moet stoppen voordat het escaleert. Zie over Brintellix ook op het net. (...)

14-10-2017 | Man | 38
vortioxetine (15mg)
Chronische depressie
De eerste maand leek het iets te doen maar dit zakte weer weg. Toen opgehoogd naar 15mg, dit ging ook even goed maar toen kreeg ik veel last van duizeligheid en continu een trippend gevoel. Als ik mijn hoofd draai heeft mijn zicht een halve seconde nodig om bij te stellen

18-05-2017 | Vrouw | 44
Chronische depressie
Gestart met 5 mg. Brintellix, samen met afbouwen Seroxat (paroxetine). Na twee weken van 5 naar 10 mg. De bijwerkingen werden steeds erger, met name misselijkheid en erge jeuk: tot mezelf openkrabben toe. Na overleg met psychiater mag ik gelukkig gaan stoppen, hij vermoedt overgevoeligheid voor dit middel.

16-05-2017 | Vrouw | 38
vortioxetine (10mg)
Zeer last van de bijwerkingen gehad. Uiteindelijk moeten stoppen met dit medicijn. Er werd aangegeven slik maar door, de klachten worden vanzelf minder, maar ik voel mij nu al weken zeer duizelig en misselijk.

Thyrax Duotab (867) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (585) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (432) - Antibiotica - penicillines breedspectrum