escitalopram

Obsessieve-compulsieve stoornis (7 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

09-07-2015 | Man | 37
escitalopram (20mg)
Lexapro begonnen in lichte dosis via de psychiater 5mg, voor sociale fobie. Later kwam er een burnout/depressie bij en angst-/paniekstoornis, PTSS. Lexapro verhoogd naar 2x 20mg dus 40mg, tijdens mn klinische opname op de PAAZ van het UMCU. Angsten en paniek en sociale vrees verdwenen als sneeuw voor de zon. Durf weer naar buiten en meer zelfvertrouwen. Echter de depressie[lees meer...] bleef. Hiervoor Seroquel 200mg XR gekregen, depressie nu stabiel en voel me stukken beter. Totdat ik doorverwezen werd naar een lokale GGZ, kreeg een interim psychiater (elke 3 maanden weer een ander, bezuinigen hè) die aan de medicijnen begon te knoeien en de Lexapro op 10mg zette, Seroquel afbouwde en Reapam 10mg opbouwen.. Sindsdien stortte ik weer in een diep dal.. angsten terug, depressie verslechterd, en die interim psychiaters luisteren gewoon niet naar je... Terug van de GGZ naar het UMC wordt je erg moeilijk gemaakt, ze willen je houden want dat levert geld in het laatje.. Nou ze kunnen de pot op, heb eigenhandig mn medicatie weer op het oude gezet, heb genoeg voorraad in huis opgespaard om paar maanden door te kunnen. Tussentijds voor terugverwijzing naar mn vaste psychiater die ik in het UMC had. Voel me stukken beter op de oude medicatie met Lexapro 2x 20mg!

30-06-2015 | Man | 50

11-04-2015 | Man | 55
escitalopram (15mg)
Probleem met bijwerking slaperigheid. Lexapro voorgeschreven gekregen wegens depressie. Het medicijn werkte daar goed tegen. Echter, als bijwerking trad op dat ik per dag 10 tot 12 uur slaap nodig had (in plaats van voorheen 5 tot 6 uur slaap per nacht). 10 tot 12 uur slaap per nacht is behoorlijk ontwrichtend voor het dagelijks leven. Bij minder slaap was het ook geen z[lees meer...]aak van gewoon moe zijn, maar moest je die alsnog later op de dag inhalen. Geen kwestie van keus maar van noodzaak. Na 1 jaar en experimenteren met de dosis geen verbetering met dit slaapprobleem. Ik ben toen gestopt met Lexapro. De huisarts heeft mij toen verwezen naar de psychiater. Die heeft mij Lithium voorgeschreven. (Dat gaf bij mij als ernstige bijwerking trillen. Dat is onder controle nadat ik er Propanolol bij ben gaan gebruiken.)

20-03-2015 | Man | 41
escitalopram (10mg)
Ik ben met escitalopram begonnen 4 weken geleden om mijn serotonine level op peil te brengen, ik had xanax 1mg retard gekregen van de psychiater, omdat ik iets rustgevends vroeg aan hem, nou na 12 dagen zitten kwijlen op de bank in 1 keer gestopt, en dat heb ik geweten ook. Alle bijwerkingen die er maar zijn heb ik gehad, echt een cold turkey! Na 8 dagen heeft mijn ma de c[lees meer...]risisdienst gebeld s avonds om 10 uur en die stonden er gelijk, hel op aarde was het. Begonnen met escitalopram 5 mg en dat ging de eerste weken goed, weinig tot geen bijverschijnselen, 5 dagen terug ineens een terugval, weer overgevoelig voor licht en geluid, had dat hiervoor ook al maar dat was verdwenen met het gebruik van escitalopram. Terug naar de dokter, die vertelde me dat dat kan gebeuren en dat de dosis verhoogd moest worden naar 10 mg, dat zou de gebruikelijke dosis zijn. En nu voor de 2e dag 10 mg, ben er wel moe van en heb t gevoel dat mijn hersenen gedeeltelijk uitstaan. Heeft iemand hier ervaring mee?

18-03-2015 | Man | 58
escitalopram (20mg)
na 4 maand zonder medicatie werd ik voor de keuze gesteld opname of medicijnen het hielp wel iets maar nam niet mijn agressie/ paniekaanvallen en zelfdestructieve nijgingen weg. achteraf zegt de psychiater:we hadden allang iets anders moeten proberen. maar ja wie ben ik. al met al niet de uitwerking die het moest hebben.

28-01-2015 | Man | 38
escitalopram
In 2008 depressiviteit vastgesteld en Lexapro gaan slikken (opbouwend van 5 naar 20 mg). Werkte goed, depressieve klachten daardoor 6 jaar verdrongen. Wat wel onprettig was, was de bijwerking dat ik een "onrustig" gevoel in de knieen/bovenbenen kreeg als ik wilde slapen. Het gevoel om de benen steeds te willen strekken. Opgelost door de bovenbenen steeds erg moe te maken e[lees meer...]n dan maar hopen dat je eerder in slaap ging vallen dan dat het nare gevoel terugkwam....Tweede nare bijwerking was een moeilijke ejaculatie. Beide verschijnselen waren acuut over toen ik dit jaar vanwege nieuwe depressie over ben geschakeld naar Nortrilene. Hier met name een droge mond van, maar het inslapen en het klaarkomen gaan gelukkig weer probleemloos!

09-06-2022 | Vrouw | 62
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Heb 6,5 jaar Lexapro genomen 10mg P dag Dat was nodig nadat ik te horen had gekregen dat ik na na 3jaar bij mijn Psycholoog te horen kreeg dat ik in een Depressie zou belanden. Vwg Trauma’s uit mijn Verleden die ik weg stopte al ruim 30 jaar. In 2017 nov ben ik begonnen met afbouwen omdat het voor mij niks meer toevoegde feb 2018 volledig gestopt . Totaal geen bijwerk[lees meer...]ingen gehad. Ik stond er ook 150% achtervom te stoppen nu al 4,5jaar zonder voel mij prima.

08-02-2022 | Vrouw | 21
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Gebruik dit medicijn voor Borderline, depressie en (sociale) angst. Heb daarnaast ook nog ASS, ADHD en PTSS. Bijwerkingen bij het opbouwen vielen wel mee. Het helpt best goed tegen sociale angst en mijn heftige mood swings. Maar daar houd het ook bij op. Ik heb nog steeds erg last van depressieve episodes, paniekaanvallen, flashbacks, piekeren etc. Ik heb erg veel last van[lees meer...] de volgende bijwerkingen: 0 libido, moeheid, het lukt me niet zo goed om dingen te ondernemen, spierspanning (in mijn kaak vooral, begint soms helemaal te klapperen), mijn nachtmerries zijn ook erger geworden, vaker last van slaapverlammingen. Ik wil graag een ander medicijn proberen want het is het net niet voor mij. Ik ben al eerder gestopt met dit medicijn en daarna weer begonnen. De ontwenningsverschijnselen zijn nog veel erger dan de bijwerkingen bij het opbouwen: schokken in hoofd, zweten, paniek, mood swings, ziek gevoel. Ik kwam er laatst ook achter dat je dit medicijn niet kan combineren met drugs die op je serotonine werken, dit kan zelfs erg gevaarlijk zijn! Ik wist dit toen niet, misschien heeft iemand er wat aan.

18-01-2022 | Vrouw | 67
escitalopram (20mg/ml)
Ben met lexapro gestopt omdat het niet de werking had wat ik zou willen

18-10-2021 | Vrouw | 21
escitalopram (20mg)
Ik heb dit nu 1 jaar geslikt. Langzaam opgebouwd met druppels tot de 20 mg. Dat hielp heel erg met de bijwerkingen. Maar na een tijdje had het alleen effect op mijn paniek en angststoornis en niet mijn depressie. 2 keer opgenomen omdat ik suïcidaal was. Vervolgens gesprek met arts en ik gaf aan dat het niet werkte met mijn stemming. Het viel hem ook op dat ik veel was aan[lees meer...]gekomen. 20 kilo in een jaar. Dat hielp ook niet mee met mijn zelfbeeld. Afgebouwd naar 10mg. Voelde mij wel iets beter, wel aanwezige angstklachten maar minder dan eerst. Stemming niet veel veranderd maar suïcidale gedachten wel op de achtergrond. Ging naar een andere locatie dus tot 10mg gestopt met afbouwen. Nu andere arts en net een gesprek gehad. Mag gaan beginnen met sertraline 50mg. Dus verder afbouwen en daarmee starten. Dat was de enige optie wat niet zo erg zou zorgen voor gewichtstoename. Twijfel toch erg of escitalopram op lagere dosis beter werkte dan maximale. Maar wil gewoon van die gewichtstoename af. Mijn vorige arts zei dat het daardoor komt. Als dit nieuwe medicatie niet werkt kap ik er helemaal mee en wil ik even zonder antidepressiva aankijken hoe het gaat.

17-06-2021 | Vrouw | 35
escitalopram (15mg)
Ik heb 10 jaar lang deze medicatie geslikt in het begin werkte hij wel ,Maar ik heb het gemerkt na langdurig gebruik went je lichaam aan deze stof en hij werkt niet meer,Helaas is afbouwen ook heel erg moeilijk,Dat wist ik zelf echt niet van te voren,Toen hij mij niet hiep en moest het afbouwen was het echt een Hel,Alleen maar slapen ,Braken ,Geen eetlust ben inmiddels 6,5[lees meer...] kilo afgevallen binnan 2 weken,Gelukkig heb ik nog 2 dagen en mag ik Overstappen naar andere medicijn,Nooit meet Lexapro voor mij😞

15-06-2021 | Vrouw | 35
escitalopram (15mg)
Ik gebruik dit middel ruim 10 jaar altijd bij 15 mg gebleven omdat 20 mg niet veel hielp bij mij,Na jarenlang gebruiken Werkt hij niet meer en de Depressie is weer terug,Piekeren enz,Nu ben ik bezig met afbouwen wat een Hel is dat ben ruim 2 weken mee bezig eerst naar 10 mg en nu naar 5 mg Nooit eerder meegemaakt hoe zwaar het afbouwen is,Overleg met de huisarts ga ik vana[lees meer...]f maandag beginnen met seroxat 10 ,Ik hoop dat hij minder bijwerkingen heefd dan Lexapro want Afbouwen is vreselijk 😞

24-04-2021 | Vrouw | 44
Angststoornissen

08-02-2021 | Vrouw | 66
Manisch-depressieve stoornis
Heb lexapro gebruikt 20 mg. Het is een middel met weinig bijwerkingen slapeloosheid had ik hiervan. Deze antidepressiva slaap ik als een roos

15-09-2020 | Vrouw | 37
escitalopram (15mg)
Hallo allemaal, Ik gebruik lexapro al een aantal jaar en werkt goed voor mij. Dit jaar door de Corona ben ik me baan verloren en zat 7 wk thuis en voelde me fantastisch ervoor en zat op 10mg. Door het thuis zitten en verliezen van me baan heb ik een mega terugslag gekregen en eigenlijk ben ik weer terug bij af! Ik werd weer bang in de supermarkt en angstig in me eigen d[lees meer...]orp! Wat ik al jaren niet meer ervaren heb! Ik ben nu dus op gaan hogen nu precies een week geleden en voel nog niet echt verschil! Hiervoor sloeg het aan na 7 dagen en durfde ik al weer veel meer. Mijn vraag aan mede gebruikers hoe snel sloeg de ophoging bij jullie aan? Als het werkt dan ben ik heel blij met het medicijn. Ik ervaar op het moment veel alsof ik in een andere wereld leef soort dat ik uit me lichaam trees en vind dat best wel spannend. Als ik bezig ben dan heb ik nergens last van. Graag hoor ik van jullie hoe snel de ophoging aansloeg. Heb even die geruststelling nodig. Groetjes Lydia

26-08-2020 | Vrouw | 48
escitalopram (10mg)
15 mei begonnen en tot op heden merk ik niet dat het zijn werking doet. Heb last van jeukende bultjes op mijn handen. Ben opgenomen ggz verpleegkundige zien positieve dingen, ik ervaar ze niet. Vrijdag r september gesprek met psychiater en verpleegkundige specialist en psychiater . Als het aan mij ligt stop ik er mee. Heb ook diagnose Ass en ADD.