Lexapro

escitalopram

Bij  AngstX

Obsessieve-compulsieve stoornis (7 meningen)

Antidepressivum Lexapro

Arjen Walstra (26-04-2013)

28-05-2019

Lexapro (escitalopram)

Werkte voor mij helemaal niet. Alleen maar bijwerkingen.
20-05-2019

Lexapro (escitalopram)

Begonnen met 5 mg, na een week omhoog gegaan naar 10 mg. Na 8 weken verhoogd naar 15 mg. Eerste 3 weken heel misselijk geweest. Angst en onrust werden de eerste weken ook veel erger waardoor ik er 4 weken oxazepam bij heb geslikt. Pas na 3 maanden merkte ik dat het ging werken en kreeg ik rust in mijn hoofd en lichaam. Geef het dus de tijd en bijt even door de zure appel [lees meer...]heen.
18-01-2019

Lexapro (escitalopram)

Ik gebruik sinds 3 dagen lexapro druppels van Lundbeck.Deze heb ik gekregen voor een angststoornis. Ik heb angst dat ik slecht slaap en door de angst lukt goed slapen niet. De bijwerkingen zijn vreselijk trllen, zweten, onrust, misselijk. In het verleden gebruikte ik ecitalopram van Teva. Dit is langgeleden en weet niet meer of ik daar ook zulke bijwerkingen bij had. Wie [lees meer...]gebruikt deze druppels ook? En wanneer gingen de bijwerkijnen over?
19-12-2017

Lexapro (escitalopram)

Gebruik het voor sociale angst, lichte depressie en stemmingwisselingen. Aan de ene kant helpt het wel een beetje, in het begin werden mijn emoties wel een stuk stabieler. En wat minder angstig. Depressie ging wel weg. Maar na zo een 2 jaar gebruik te hebben . Heb ik toch wel last van de bijwerkingen met name heel erg moe zijn en daar door meer als 8 uur per dag slapen. H[lees meer...]et gevoel dat ik mezelf niet meer ben!! En ik kan me moeilijker in andere verplaatsen, dus ik voel minder empathie. Hebben meer mensen hier last van? En het lijkt of ik er minder gevoelig voor ben geworden. Want ik klap met emotionele uitbarstingen dwars door me medicatie heen, en raak altijd zwaar in paniek en huilen. En ik heb nog steeds veel last van mijn sociale angst. Met een paar tips van een vriendin kwam ik er achter dat als je emotioneel meer stabiel wilt zijn, ritme en structuur erg belangrijk zijn. Dus op tijd gaan slapen en opstaan, vaste tijden eten, gezond eten! Want suiker heeft enorm veel invloed op je emtionele gesteldheid als je hier gevoelig voor bent. Bij depressie is het belangrijk dat je minstens 30 buiten bent en zonlicht te krijgt.(Vitamine D tekort wordt gelinkt aan depressie.) En het liefts in de natuur, naar het bos ofzo. Dit geeft zo veel meer rust in je hoofd dan de drukke stad met zo veel geluiden en prikkels om je heen. En bij angst door het gewoon te doen! ( Ook al is dit super eng!!) Niet voor weg lopen. Vandaar dat ook exposure therapy het beste schijnt te werken bij angst. Als je aarzelt groeit je angst. Als je waagt groeit je moed. Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft. Verder start ik binnenkort weer met therapie. Ik sta op de wachtlijst. En wil dan overleggen om te gaan minderen. Ik ben er namelijk van overtuigt dat medicatie alleen de gevolgen aan pakken en niet de oorzaak van een probleem. En dat als je echt voor uit wilt je bij jezelf moet beginnen en je af moet vragen wat jou gelukkig maakt in het leven. Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft. Verder zou ik als vrouw toch eens laten checken of je geen PMS hebt of PMDD de ergere vorm van PMS. Enkele klachten bij PMDD: - Angstaanvallen - Ernstige depressieve perioden - Extreme stemmingswisselingen - Gevoel van wanhoop of zelfs suïcidale gedachten - Agressie- of boosheidsaanvallen tegenover anderen - Minder interesse en motivatie hebben. - Gevoelens van overweldiging of controleverlies. Bron: gevonden op internet (Mijn medicijn.nl : privé info - url - verwijderd)
19-09-2017

Lexapro (escitalopram)

2 jaar cognitieve gedrags therapie gehad. Heeft maar voor 20% geholpen. Daarna toch maar besloten om aan de medicatie te gaan, omdat paniekaanvallen niet weg gingen. Eerst citalopram gehad teveel bijwerkingen, angst werd meer. Gelijk gestopt en mijn huisarts heeft overleg gehad met psychiater in ziekenhuis. Die heeft lexapro geadviseerd. Ik wilde de druppels zo kon je mak[lees meer...]kelijk doseren. Na 1 week was ik al veel minder angstig en na 2 weken kwam de omslagpunt en durfde ik weer naar drukke plaatsen. Het is een heerlijk medicijn. Ik krijg er een vakantie gevoel van. Het maakt mij rustig en negatieve gedachten krijgen bijna geen kans meer. Je moet wel de originele merk hebben en niet de generieke escalitopram druppels. Ik betaal ze zelf, maar het is elke cent waard. Ook helpt bij een paniekaanval een bezigheid wat je leuk vind.
24-11-2016

Lexapro (escitalopram)

Ik ben destijds begonnen met het slikken van Lexapro ivm een angststoornis die ik had ontwikkeld op het werk (overal tegenop zien, het idee hebben niet in controle te zijn, piekeren) die zich eigenlijk uitbreidde naar privésituaties (vakanties, etentjes, sociale aangelegenheden waarbij ik bang was voor het onbekende en me niet op mijn gemak zou voelen en misselijk zou word[lees meer...]en). De combinatie van gesprekken met professionele hulpverleners en het gebruik van medicatie ben ik eigenlijk vanaf 2010 'klachtenvrij' en sinds een heel aantal jaren ben ik af van de belemmeringen om 'normaal' te functioneren op werk en in privé. Ik heb geprobeerd om af te bouwen (omdat ik vond dat dat 'moest'), maar dat voelde toch niet prettig (licht in mijn hoofd en onrustig), waardoor ik heb besloten om Lexapro te blijven gebruiken. Het kan geen kwaad volgens diverse mensen, en ik zit gewoonweg goed in mijn vel en dat is me heel wat waard! Bijwerkingen? Alleen in het begin merkte ik dat ik erg vlak was in mijn emoties en wellicht een wat lager libido had. Daarna eigenlijk nergens last van gehad (ook niet in combinatie met alcohol).
24-05-2016

Lexapro (escitalopram)

Ik gebruik Lexapro al een jaar of 5 inmiddels, misschien wel iets langer. Hiervoor nam ik Fevarin, waar ik, net zoals over Lexapro, behoorlijk tevreden over was. De bijwerkingen zijn ongeveer hetzelfde bij mij (rusteloze benen en enkels), maar van Lexapro ga ik ook tanden knarsen en/of mijn kaken op elkaar zetten. Dit is blijvend op hoge dosering (vanag 15 mg). Op 5 mg heb[lees meer...] ik daar totaal geen last van. Dit middel werkt(e) bij mij goed tegen angst, depressie, piekeren en indringende gedachten. Bijwerkingen in het begin: wazig hoofd, griepgevoel en niet kunnen ophouden met huilen.Helaas heb ik waarschijnlijk een zgn. poop-out (net zoals met Fevarin, wat ik een jaar of 2 heb genomen) en moet ik mogelijk overstappen op een andere SSRI.
09-02-2016

Lexapro (escitalopram)

Lexapro i.c.m. 30 mg smelttablet Mirtazapine, deze laatste werkt eigenlijk alleen op beter slapen.
22-03-2015

Lexapro (escitalopram)

Ik heb in 5 weken in druppelvorm opgebouwd tot 10mg. Dit is een tip voor een ieder die last heeft van veel bijwerkingen bij opbouw van ssri. Door de langzame opbouw heb ik weinig last gehad van de bijwerkingen. Nu zit ik inmiddels op 6 weken 10 mg in tablet vorm en sinds twee weken merk ik duidelijke verbetering. De angsten zijn veel minder geworden en ik beweeg me makkel[lees meer...]ijker in sociale omgeving.. Ik kan weer gewoon boodschappen doen en rustig in een stoel zitten, terwijl ik eerder alleen maar in de vluchtmodus was. Ook kan ik er gewoon lekker een paar glaasjes wijn drinken zonder daar veel last van te hebben. Qua bijwerkingen merk ik nu alleen eigenlijk nog wat meer vermoeidheiden meer eetlust . Ik ben gelukkig nog niet aangekomen. Ik twijfel alleen nog of ik van 10 naar 15 mg moet ophogen, graag lees ik de ervaringen van anderen en met name ook de dosering..
20-03-2015

Lexapro (escitalopram)

Ik ben met escitalopram begonnen 4 weken geleden om mijn serotonine level op peil te brengen, ik had xanax 1mg retard gekregen van de psychiater, omdat ik iets rustgevends vroeg aan hem, nou na 12 dagen zitten kwijlen op de bank in 1 keer gestopt, en dat heb ik geweten ook. Alle bijwerkingen die er maar zijn heb ik gehad, echt een cold turkey! Na 8 dagen heeft mijn ma de c[lees meer...]risisdienst gebeld s avonds om 10 uur en die stonden er gelijk, hel op aarde was het. Begonnen met escitalopram 5 mg en dat ging de eerste weken goed, weinig tot geen bijverschijnselen, 5 dagen terug ineens een terugval, weer overgevoelig voor licht en geluid, had dat hiervoor ook al maar dat was verdwenen met het gebruik van escitalopram. Terug naar de dokter, die vertelde me dat dat kan gebeuren en dat de dosis verhoogd moest worden naar 10 mg, dat zou de gebruikelijke dosis zijn. En nu voor de 2e dag 10 mg, ben er wel moe van en heb t gevoel dat mijn hersenen gedeeltelijk uitstaan. Heeft iemand hier ervaring mee?
18-02-2015

Lexapro (escitalopram)

Werkt heel goed. Ben heel anders in mijn schoenen gaan staan en ben makkelijker in de omgang. Niet meer zo aan het piekeren. Voel me wel vlakker. Op zich niet erg, minder op en neer qua stemming. Ik ben wel aangekomen, zo'n 5 /7 kg.
18-02-2015

Lexapro (escitalopram)

Lexapro hielp mij niet. Ik bleef zwaar depressief. De start vond ik zeer zwaar, ik voelde me er behoorlijk ziek van.
29-01-2015

29-01-2015

Lexapro (escitalopram)

Ik gebruik nu 4 weken lexapro in druppelvorm. Ik heb opgebouwd met om de 4 dagen een druppel erbij. 1 druppel=1mg zit nu op 7 druppels/mg. Heb wel last van bijwerkingen maar niet zo heftig als ik ken van eerder ad gebruik (fluvoxamine) dat komt ook door de langzame opbouw. Ik merk helaas nog geen effect. Ben. Nog steeds onrustig en voel me lusteloos. Wellicht moet ik eers[lees meer...]t op de 10 mg zitten voordat het medicijn kan gaan werken? Graag hoor ik ervaringen van anderen,malvast bedankt!
17-11-2014

Lexapro (escitalopram)

Ik ben in 6 weken 6 kilo aangekomen. Help help !!! Liefs auteur schrijfster Pop Bhageloe
06-11-2014

Lexapro (escitalopram)

voor mij is het helaas een erg vervelend medicijn, hier voor gebruikte ik efexor. op advies over gestapt naar lexapro, maar die heeft voor mij nooit gewerkt, ook mijn psychiater wil mij niet op een ander medicijn zetten wat ik heel erg vind omdat mijn vorige medicatie goed werkte kortom lexapro zou wel een prima medicijn zijn maar niet voor mij

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (499) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (470) - Antibiotica - penicillines breedspectrum