Ervaringen met Lexapro

escitalopram

Chronische depressie (12 meningen)
Sociale fobie (11 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (8 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (6 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

04-02-2023 | Vrouw | 24

09-06-2022 | Man | 39
escitalopram (10mg)
Zeer nerveus,angstaanvallen, alles geprobeerd van therapieen. Ik sliep slecht dus nam slaappillen. Nu neem ik nog enkel dit pilletje. En ik ben rustig(er)

31-07-2021 | Man | 75
escitalopram (20mg)
gestressed, snel geirriteerd, kort lontje, nu rustig , relaxed , iets van ze zien maar enigste probleem even gaan zitten en slaap 2 uur, libido naar nul

24-04-2021 | Vrouw | 44
Angststoornissen

15-09-2020 | Vrouw | 37
escitalopram (15mg)
Hallo allemaal, Ik gebruik lexapro al een aantal jaar en werkt goed voor mij. Dit jaar door de Corona ben ik me baan verloren en zat 7 wk thuis en voelde me fantastisch ervoor en zat op 10mg. Door het thuis zitten en verliezen van me baan heb ik een mega terugslag gekregen en eigenlijk ben ik weer terug bij af! Ik werd weer bang in de supermarkt en angstig in me eigen d[lees meer...]orp! Wat ik al jaren niet meer ervaren heb! Ik ben nu dus op gaan hogen nu precies een week geleden en voel nog niet echt verschil! Hiervoor sloeg het aan na 7 dagen en durfde ik al weer veel meer. Mijn vraag aan mede gebruikers hoe snel sloeg de ophoging bij jullie aan? Als het werkt dan ben ik heel blij met het medicijn. Ik ervaar op het moment veel alsof ik in een andere wereld leef soort dat ik uit me lichaam trees en vind dat best wel spannend. Als ik bezig ben dan heb ik nergens last van. Graag hoor ik van jullie hoe snel de ophoging aansloeg. Heb even die geruststelling nodig. Groetjes Lydia

24-08-2020 | Vrouw | 43
escitalopram (5mg)
Al sinds december gebruik ik Escitalopram, begonnen met 10MG, eerste 5 wk waren een hel maar daarna geen last meer van paniek en angst. In 2017 afgebouwd naar 5mg en ook dat ging jaren goed. Tot juni dit jaar, na een periode van veel bewegen , minder eten en eindelijk mijn overtollige AD kilo’s kwijtgeraakt te zijn ervaar ik weer paniek en angst. Iemand ervaringen met de b[lees meer...]ijwerkingen als ik nu weer ga verhogen naar 10MG?

16-08-2020 | Vrouw | 58
escitalopram (20mg/ml)
Ooit eerder geprobeerd tegen angst- en paniekstoornis. na 1e tablet van 10mg ontzettend agressief geworden, meteen mee gestopt. Laatst in druppelvorm geprobeerd om langzaam op te bouwen. Eerste 4 dagen 1 druppel per dag. Toen dag 5 overgegaan op 2 druppels. Gaandeweg de week viel ik bijna een halve kilo per dag af, maar ik dacht er niets van. Dag 7 merkte ik ineens heel v[lees meer...]eel blauwe plekken op op mijn rechterflank, en ik was inmiddels van 69kg naar 65kg gegaan! Heb de behandelaar ingelicht en die zei dat ik direct moest stoppen. Ze zei dat ze in haar hele carrière slechts 1x iemand heeft meegemaakt met een verandering in de bloedstolling en nooit in combinatie met veel afvallen. Ze heeft mijn bloed laten onderzoeken op afwijkingen (mbt kanker), maar daar was geen sprake van. Duidelijk dus bijwerkingen van de Lexapro. Dit werd bevestigd dat er geen blauwe plekken meer zijn ontstaan en mijn gewicht stabiel is. Dus zodra je blauwe plekken krijgt: stoppen! Je kunt intern dus allerlei bloedingen krijgen, levensgevaarlijk. Rest mij nu het probleem welke antidepressivum mij gaat helpen om mijn labiele psyche/angsten/slaapproblemen door tinnitus en keelslijm te ondersteunen, zodat ik normaal kan functioneren.

09-04-2020 | Man | 62
escitalopram (5mg)
Ik heb in 2015 ineens last gekregen van angst en Paniekstoornis. Ik ben twee keer opgenomen geweest en kreeg in het begin seroquel, haldol, Escitalopram (lexapro) SSRI, en drie maal daags 1 mg lorazepam voorgeschreven. Ik werd een soort kasplantje, vergat erg veel en was altijd moe, duf en verward. Naast mijn angsten waren dat de gevolgen van de anti psychotica en de ant[lees meer...]i depressiva. voor mij was de lorazepam de grote redder. Als ik plots een paniek aanval kreeg dan nam ik een extra lorazepam 1 mg in en ging dan wandelen (dag of nacht) en na een uur was ik dan rustig. Ik kan niet zeggen dat ik baat heb gehad bij de anti depressiva/psychotica. Ik kreeg heel veel honger, was altijd moe en vergeetachtig, duf en verslapt. slapen deed ik wel in die tijd, kan ook niet anders met zoveel medicijnen. Ik heb nu geen klachten meer, de angst is weg. Ik heb de seroquel 3 jaar geleden afgebouwd, dat ging prima. een jaar later de haldol, dat was minder leuk, veel (angstige) bijwerkingen. toen de lorazepam, dat ging redelijk goed. En als laatste ben ik sinds 10 weken bezig met het afbouwen van de 20 mg Escitalopram. Escitalopram is een SSRI: Selectieve serotonineheropnameremmers. Het afbouwen van SSRI is een verhaal apart. ik raad iedereen aan die hier mee te maken heeft om zich goed te informeren. Het is bepaald geen peuleschilletje. (Goede) Informatie te over op Pubmed. Al deze artikelen gaan over de ontrekkingsverschijnselen van de SSRI. Heel veel succes.

04-04-2020 | Man | 38
escitalopram (10mg)
Ik heb meer dan een decennium zeer heftige angstklachten gehad. Ik durfde bijna niet meer naar buiten en had eigenlijk geen leven. Na alle therapien geprobeerd te hebben, bleef als enige de optie medicijnen over. Ik was nogal bang voor bijwerkingen, dus ik ben begonnen met druppels. Zodat ik met 1 druppel kon beginnen. Elke 4 dagen 1 druppel meer, totdat ik op 8 druppels [lees meer...]zat. Dat is voor mij de perfecte dosis. Ik gebruik het nu bijna twee jaar. Ik ben zeer tevreden over het medicijn. Ik ben van meerdere paniekaanvallen per dag, naar misschien 1 per jaar gegaan. Ook kom ik weer elke dag buiten. Ik neem het savonds, zodat de meeste bijwerkingen snachts gebeuren. Vooral de sloomheid was vervelend toen ik het nog sochtends nam. Ik zweet veel gedurende de nacht, en droom ook veel. Maar niet perse nare dromen. Als je leven beheerst word door angst, kan ik dit medicijn zeker aanbevelen.

06-02-2020 | Vrouw | 35
escitalopram (5mg)
Altijd heb ik antidepressiva als een zwaktebod gezien. Flink zijn, doorgaan, niet klagen. Ik los dit zelf wel op, met hulp van psycholoog/coach. Maar ik ken mezelf inmiddels van haver tot gort; weet precies waar mijn klachten hun oorsprong vinden. Maar met deze wetenschap en gesprekken werd het niet beter en ik was ‘uitgepraat’. Uiteindelijk kostten angst en somberheid mi[lees meer...]j zoveel energie dat ik toch de stap gewaagd heb. Eng; want medicatie innemen betekent: controle loslaten. Hoe zal het zijn? Word ik anders? Welke bijwerkingen zal ik krijgen? Zou het wel helpen? Nu, 6 weken verder, kan ik zeggen: wat een verschil! Ik sta lichter in het leven, pieker minder, ben minder angstig, kan minder tegen dingen opzien, minder kort lontje, en, last but not least: ik slaap al weken super en dat is nog nooit vertoond! De eerste week was wat pittig; dat zal ik niet ontkennen. Toch wel wat meer angst en paniek. Nu is dat over, en voel ik me prima. Onwennig nog, kan het haast niet geloven dat ik me ‘gewoon goed’ voel! En dat zonder enige bijwerkingen. Ik ga voorlopig zo door; 5mg is voor mij mooi zat. Ik ben erg tevreden!

09-11-2019 | Vrouw | 67
escitalopram (10mg)
al jaren gebruik ik lexapro,naar volle tevredenheid,eerst 15 mg,nu 10 mgen gaat nog steeds goed

03-09-2019 | Vrouw | 25
escitalopram (10mg)
Nu 1 week aan de escitalopram (lexapro) ivm angst en paniek, ik heb het medicijn in druppelvorm om het langzaam op te bouwen, zit nu op de helft 5mg gaan naar 10mg, tot nu toe eigenlijk geen bijwerkingen gehad. Ik was ontzettend bang om het te nemen ivm nare bijwerkingen maar het valt me (tot nu toe) eigenlijk hartstikke mee, ik merk gedurende de dag dat me stemming iets [lees meer...]schommelt sinds een dag of 3 maar dat is te verwaarlozen. Ik hoop dat ik in deze flow blijf gedurende de opbouwfase, en als het dan ook nog uit eindelijk zijn werk gaat doen ben ik helemaal happy.

14-06-2019 | Man | 30
escitalopram (10mg)
Ik heb eindelijk de knoop door gehakt, een gesprek met de huisarts tijde ertoe at ik openhartig kwam te spreken over paniekaanvallen en depressieve periodes. Ik ben nu in mijn 6de week, Ik heb al redelijk wat bijwerkingen gehad; niet kunnen slapen tot 4/5 uur, trillende handen, verhoogd hartritme... Is er iemand die dit leest die kan zeggen dat het beter zal worden [lees meer...]met tijd? Alvast tot hoors! love

14-12-2018 | Vrouw | 30
escitalopram (20mg/ml)
Ik gebruik sinds 3 weken Lexapro en ben hier echt niet blij mee. Ik zit al ruim 2 jaar aan de Escitalopram van Sandoz maar omdat deze tijdelijk niet meer beschikbaar zijn moest ik wisselen naar Lexapro. Waar het mij de afgelopen 2 jaar prima ging , gaat het mij nu echt slecht. Ik ben de gehele dag moe, heb een grieperig gevoel en ben zo misselijk als wat. ook gaat Lexapro [lees meer...]bij mij totaal niet samen met mijn Anticonceptie pill. Dit is allemaal een drama. Ik wil weer heel graag terug naar Escitalopram van Sandoz maar helaas moet ik nog even doorbijten tot 1feb 2019. Ik was benieuwd of er nog meer mensen zijn die ook deze wissel hebben gedaan en ook zoveel bijwerkingen en problemen hebben.

29-11-2018 | Man | 56
escitalopram (15mg)
In 2016 ben ik begonnen met de originele lexapro. Eerst voorzichtig opgebouwd van 5 naar 20mg. Daar 6 weken over gedaan. Eerst 5mg 2 weken toen 1 week 10mg daarna 15mg voor 2 weken en toen 20mg. De arts vertelde mij dat je dit medicijn niet moest vergeten en nooit extra moest innemen. De eerste 2 wkn werdt de angst veel erger, maar dat zei de arts tegen mij maar na de 2 we[lees meer...]ken was het een verademing. Helaas een jaartje ltr maar voorzichtig terug naar 5 mg vanwege erectie probleem. Bij de 5 was dit voorbij maar de angst kwam weer terug. Terug naar de dokter en rade mij aan terug naar 15 te gaan. Dus 1 week 10 en toen 15mg. Daar zit ik nu nog steeds aan, maar helaas de erectie probleem is gebleven. Dus ik heb er nog een pil bij om toch een erectie te krijgen. En heb daar geen spijt van. Je erectie met deze pil is uitstekend. Maar voor iedereen zijn bijwerkingen verschillend. Maar ik raad u aan om rustig op te bouwen met deze pillen. En vraag naar de originele Lexapro. De goedkopere zijn niet zo goed als de originele.

22-10-2018 | Man | 30
escitalopram (20mg)
Ben in 2012 begonnen met dit medicijn ivm ernstige paniekstoornis in voornamelijk sociale situaties. Het heeft zeker geholpen omdat het de scherpe randjes van de paniek afhaalde. Na 2 jaar gebruik begon ik last te krijgen van mijn nek, dit ging van kwaad tot erger en uiteindelijk had ik er dagelijks ontzettend veel pijn van, ben vaak bij de huisarts geweest maar die zei da[lees meer...]t het gewoon door stress kwam! Uiteindelijk kreeg ik het vermoeden dat de lexapro wellicht de oorzaak was en ben radicaal gestopt, dit had ik overigens beter niet kunnen doen want de verschijnselen die ik toen kreeg waren bizar! Ik herkende mezelf totaal niet meer en had totaal geen controle meer over mijn emoties! De nekpijn was overigens bijna verdwenen dus ja de lexapro was de oorzaak! Ik kreeg na het stoppen o.a last van rusteloze benen, niet meer kunnen slapen, jeuk, extreme angstklachten met ademhalingsproblemen, tinnitus en depressief. Voor het gebruik van dit medicijn heb ik nooit last gehad van deze klachten! Uiteindelijk na 4 maanden besloten om venlafaxine te gaan gebruiken en mijn angstklachten waren verholpen maar mijn nekpijn kwam terug erger dan ooit tevoren! Nu slik ik nog een lage dosis maar wil daar graag mee stoppen! Ben alleen ontzettend bang voor de gevolgen! Zijn er meer mensen die nekklachten hebben gekregen bij dit soort medicijnen?