escitalopram

Obsessieve-compulsieve stoornis (7 meningen)

09-04-2020 | Man | 62
escitalopram (5mg)
Ik heb in 2015 ineens last gekregen van angst en Paniekstoornis. Ik ben twee keer opgenomen geweest en kreeg in het begin seroquel, haldol, Escitalopram (lexapro) SSRI, en drie maal daags 1 mg lorazepam voorgeschreven. Ik werd een soort kasplantje, vergat erg veel en was altijd moe, duf en verward. Naast mijn angsten waren dat de gevolgen van de anti psychotica en de ant[lees meer...]i depressiva. voor mij was de lorazepam de grote redder. Als ik plots een paniek aanval kreeg dan nam ik een extra lorazepam 1 mg in en ging dan wandelen (dag of nacht) en na een uur was ik dan rustig. Ik kan niet zeggen dat ik baat heb gehad bij de anti depressiva/psychotica. Ik kreeg heel veel honger, was altijd moe en vergeetachtig, duf en verslapt. slapen deed ik wel in die tijd, kan ook niet anders met zoveel medicijnen. Ik heb nu geen klachten meer, de angst is weg. Ik heb de seroquel 3 jaar geleden afgebouwd, dat ging prima. een jaar later de haldol, dat was minder leuk, veel (angstige) bijwerkingen. toen de lorazepam, dat ging redelijk goed. En als laatste ben ik sinds 10 weken bezig met het afbouwen van de 20 mg Escitalopram. Escitalopram is een SSRI: Selectieve serotonineheropnameremmers. Het afbouwen van SSRI is een verhaal apart. ik raad iedereen aan die hier mee te maken heeft om zich goed te informeren. Het is bepaald geen peuleschilletje. (Goede) Informatie te over op Pubmed. Al deze artikelen gaan over de ontrekkingsverschijnselen van de SSRI. Heel veel succes.

04-04-2020 | Man | 38
escitalopram (10mg)
Ik heb meer dan een decennium zeer heftige angstklachten gehad. Ik durfde bijna niet meer naar buiten en had eigenlijk geen leven. Na alle therapien geprobeerd te hebben, bleef als enige de optie medicijnen over. Ik was nogal bang voor bijwerkingen, dus ik ben begonnen met druppels. Zodat ik met 1 druppel kon beginnen. Elke 4 dagen 1 druppel meer, totdat ik op 8 druppels [lees meer...]zat. Dat is voor mij de perfecte dosis. Ik gebruik het nu bijna twee jaar. Ik ben zeer tevreden over het medicijn. Ik ben van meerdere paniekaanvallen per dag, naar misschien 1 per jaar gegaan. Ook kom ik weer elke dag buiten. Ik neem het savonds, zodat de meeste bijwerkingen snachts gebeuren. Vooral de sloomheid was vervelend toen ik het nog sochtends nam. Ik zweet veel gedurende de nacht, en droom ook veel. Maar niet perse nare dromen. Als je leven beheerst word door angst, kan ik dit medicijn zeker aanbevelen.

06-02-2020 | Vrouw | 35
escitalopram (5mg)
Altijd heb ik antidepressiva als een zwaktebod gezien. Flink zijn, doorgaan, niet klagen. Ik los dit zelf wel op, met hulp van psycholoog/coach. Maar ik ken mezelf inmiddels van haver tot gort; weet precies waar mijn klachten hun oorsprong vinden. Maar met deze wetenschap en gesprekken werd het niet beter en ik was ‘uitgepraat’. Uiteindelijk kostten angst en somberheid mi[lees meer...]j zoveel energie dat ik toch de stap gewaagd heb. Eng; want medicatie innemen betekent: controle loslaten. Hoe zal het zijn? Word ik anders? Welke bijwerkingen zal ik krijgen? Zou het wel helpen? Nu, 6 weken verder, kan ik zeggen: wat een verschil! Ik sta lichter in het leven, pieker minder, ben minder angstig, kan minder tegen dingen opzien, minder kort lontje, en, last but not least: ik slaap al weken super en dat is nog nooit vertoond! De eerste week was wat pittig; dat zal ik niet ontkennen. Toch wel wat meer angst en paniek. Nu is dat over, en voel ik me prima. Onwennig nog, kan het haast niet geloven dat ik me ‘gewoon goed’ voel! En dat zonder enige bijwerkingen. Ik ga voorlopig zo door; 5mg is voor mij mooi zat. Ik ben erg tevreden!

09-11-2019 | Vrouw | 67
escitalopram (10mg)
al jaren gebruik ik lexapro,naar volle tevredenheid,eerst 15 mg,nu 10 mgen gaat nog steeds goed

03-09-2019 | Vrouw | 25
escitalopram (10mg)
Nu 1 week aan de escitalopram (lexapro) ivm angst en paniek, ik heb het medicijn in druppelvorm om het langzaam op te bouwen, zit nu op de helft 5mg gaan naar 10mg, tot nu toe eigenlijk geen bijwerkingen gehad. Ik was ontzettend bang om het te nemen ivm nare bijwerkingen maar het valt me (tot nu toe) eigenlijk hartstikke mee, ik merk gedurende de dag dat me stemming iets [lees meer...]schommelt sinds een dag of 3 maar dat is te verwaarlozen. Ik hoop dat ik in deze flow blijf gedurende de opbouwfase, en als het dan ook nog uit eindelijk zijn werk gaat doen ben ik helemaal happy.

14-06-2019 | Man | 30
escitalopram (10mg)
Ik heb eindelijk de knoop door gehakt, een gesprek met de huisarts tijde ertoe at ik openhartig kwam te spreken over paniekaanvallen en depressieve periodes. Ik ben nu in mijn 6de week, Ik heb al redelijk wat bijwerkingen gehad; niet kunnen slapen tot 4/5 uur, trillende handen, verhoogd hartritme... Is er iemand die dit leest die kan zeggen dat het beter zal worden [lees meer...]met tijd? Alvast tot hoors! love

14-12-2018 | Vrouw | 30
escitalopram (20mg/ml)
Ik gebruik sinds 3 weken Lexapro en ben hier echt niet blij mee. Ik zit al ruim 2 jaar aan de Escitalopram van Sandoz maar omdat deze tijdelijk niet meer beschikbaar zijn moest ik wisselen naar Lexapro. Waar het mij de afgelopen 2 jaar prima ging , gaat het mij nu echt slecht. Ik ben de gehele dag moe, heb een grieperig gevoel en ben zo misselijk als wat. ook gaat Lexapro [lees meer...]bij mij totaal niet samen met mijn Anticonceptie pill. Dit is allemaal een drama. Ik wil weer heel graag terug naar Escitalopram van Sandoz maar helaas moet ik nog even doorbijten tot 1feb 2019. Ik was benieuwd of er nog meer mensen zijn die ook deze wissel hebben gedaan en ook zoveel bijwerkingen en problemen hebben.

29-11-2018 | Man | 56
escitalopram (15mg)
In 2016 ben ik begonnen met de originele lexapro. Eerst voorzichtig opgebouwd van 5 naar 20mg. Daar 6 weken over gedaan. Eerst 5mg 2 weken toen 1 week 10mg daarna 15mg voor 2 weken en toen 20mg. De arts vertelde mij dat je dit medicijn niet moest vergeten en nooit extra moest innemen. De eerste 2 wkn werdt de angst veel erger, maar dat zei de arts tegen mij maar na de 2 we[lees meer...]ken was het een verademing. Helaas een jaartje ltr maar voorzichtig terug naar 5 mg vanwege erectie probleem. Bij de 5 was dit voorbij maar de angst kwam weer terug. Terug naar de dokter en rade mij aan terug naar 15 te gaan. Dus 1 week 10 en toen 15mg. Daar zit ik nu nog steeds aan, maar helaas de erectie probleem is gebleven. Dus ik heb er nog een pil bij om toch een erectie te krijgen. En heb daar geen spijt van. Je erectie met deze pil is uitstekend. Maar voor iedereen zijn bijwerkingen verschillend. Maar ik raad u aan om rustig op te bouwen met deze pillen. En vraag naar de originele Lexapro. De goedkopere zijn niet zo goed als de originele.

22-10-2018 | Man | 30
escitalopram (20mg)
Ben in 2012 begonnen met dit medicijn ivm ernstige paniekstoornis in voornamelijk sociale situaties. Het heeft zeker geholpen omdat het de scherpe randjes van de paniek afhaalde. Na 2 jaar gebruik begon ik last te krijgen van mijn nek, dit ging van kwaad tot erger en uiteindelijk had ik er dagelijks ontzettend veel pijn van, ben vaak bij de huisarts geweest maar die zei da[lees meer...]t het gewoon door stress kwam! Uiteindelijk kreeg ik het vermoeden dat de lexapro wellicht de oorzaak was en ben radicaal gestopt, dit had ik overigens beter niet kunnen doen want de verschijnselen die ik toen kreeg waren bizar! Ik herkende mezelf totaal niet meer en had totaal geen controle meer over mijn emoties! De nekpijn was overigens bijna verdwenen dus ja de lexapro was de oorzaak! Ik kreeg na het stoppen o.a last van rusteloze benen, niet meer kunnen slapen, jeuk, extreme angstklachten met ademhalingsproblemen, tinnitus en depressief. Voor het gebruik van dit medicijn heb ik nooit last gehad van deze klachten! Uiteindelijk na 4 maanden besloten om venlafaxine te gaan gebruiken en mijn angstklachten waren verholpen maar mijn nekpijn kwam terug erger dan ooit tevoren! Nu slik ik nog een lage dosis maar wil daar graag mee stoppen! Ben alleen ontzettend bang voor de gevolgen! Zijn er meer mensen die nekklachten hebben gekregen bij dit soort medicijnen?

12-07-2018 | Vrouw | 35
escitalopram (15mg)
Voor sommige zal het perfect werken ik ben ermee gestopt omdat mijn oren helemaal dicht zaten en doof werd en dat vind ik een minder fijn gevoel en daarom wilde ik niet hoger gaan dan 15 Mg was bang dat me oren zo bleven of erger werd. Verder heeft t me wel dusdanig geholpen.

11-07-2018 | Man | 50
escitalopram (10mg)
Ik heb sinds 2006 last van angst en paniek aanvallen. Sinds ik lexapro (eerder citalopram gebruikt) gebruik zijn de angst en paniek aanvallen onder controle. Op mijn sombere stemming merk ik geen effect. Wel ben ik flink aangekomen in gewicht en voel ik mij vlak in mijn emoties. Mijn libido is heel erg laag wat mogelijk ook een bijwerking van de lexapro is

18-04-2018 | Vrouw | 44
escitalopram (15mg)
Ik schrijf een review omdat ik in het verleden ook zo getwijfeld heb wb medicijngebruik. Ik wilde dit niet heel veel therapie gevolgd en danging het even beter..ook medicatie erbij en dan na 2 jaar weer afbouwen .. gaat her een tijd lang goed tot er weer een trigger is en je terugblik ag bent .. ik heb nu de beslissing genomen dat ik een medicijn nodig heb. Ik functioneer [lees meer...]weer normaal kan het leven weer aan zonder gekke angsten en nog belangrijker ik geniet! Mijn grote nadeel is dat ik altijd heelslank was ennu 15 kg ben aangekomen maar ondanks dat dat mij zeer doet weegt t niet op tov de voordelen. Tip: bouw heel langzaam op bv met druppels

02-11-2017 | Vrouw | 44
escitalopram (15mg)
Gebruik het ivm complexe PTSS en een daaruit voortvloeiende paniekstoornis. Eerst zelf geprobeerd rustig te worden, na 2 jaar toch besloten lexapro te gaan gebruiken. Heel langzaam opgebouwd, duurde bijna half jaar voordat ik echt wat merkte, haalt de scherpe randjes eraf. Maar door de onbedwingbare trek in zoetigheid, 15 kg aangekomen. Ook zweet ik van niets, echt stral[lees meer...]en van mijn gezicht. Nu een jaar gebruikt en wil in overleg met psychiater afbouwen.

21-02-2017 | Vrouw | 30
escitalopram (15mg)
Ik slik nu als sinds enige tijd (4/5 jaar) Lexapro. In het begin kreeg ik continue een generieke versie hiervan. Dat leverde constant hoofdpijn op stemmingswisselingen en wazigheid in mijn hoofd. Met veel moeite heb ik het origineel verkregen via de apotheek, de specialist en later de huisarts schreven het wel voor alleen de apotheker bepaalde nog. Nu met het origineel heb[lees meer...] ik geen last meer van deze symptonen, alleen wel last van: beroerd voelen altijd (elke dag), lichte obstipatie, overgewicht (vreetbuien). Dit viel me eerder nooit op omdat ik meer last had van de andere klachten. Oja en ik ben altijd moe. Kan de hele dag wel slapen en s nachts wakker paar x per nacht naar de wc. Tegen mijn angsten/depressie helpt het en wil al een tijdje afbouwen. Maar dat durf ik nog niet.

29-08-2016 | Man | 40
escitalopram (20mg)
klachten werden in de eerste 6 weken juist verergerd, icm de oxazepam is dit prima te managen.

28-08-2016 | Man | 54
escitalopram (15mg)

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (543) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (498) - Antibiotica - penicillines breedspectrum