sertraline

Postnatale depressie (15 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (14 meningen)

07-09-2020 | Vrouw | 21
sertraline (50mg)
Sinds (ongeveer) 2 maanden gebruik ik nu Sertraline. Ik heb al lange tijd last van angsten en paniek, die vorig jaar juni erg extreem werden. Ik heb antidepressiva altijd afgewezen uit angst voor bijwerkingen, maar ook uit angst dat ik er nooit meer vanaf zou komen. Toen ik zodanig ziek, geisoleerd en ongelukkig was, besloot ik er toch aan te beginnen. Ik ben begonnen [lees meer...]met een zeer lichte dosis, 25mg, omdat ik bang was voor bijwerkingen. De eerste week heb ik me wat misselijk, duizelig en slaperig gevoeld. De bijwerkingen namen eigenlijk al snel af. Ook bij de ophogingen heb ik wat bijwerkingen gehad, maar dit was allemaal makkelijk te verdragen. Tot nu toe merk ik positief verschil. Ik durfde eerst letterlijk niks. Nog geen 5 meter van mijn huis af te lopen. Nu merk ik dat mijn gedachtegang heel anders is. Ik denk wat vaker: ‘ach, wat maakt het ook uit’. Ook heb ik voor mijn gevoel enorm veel energie erbij gekregen. Normaal kwam ik mijn bed niet uit, maar nu spring ik rond alsof ik energie te veel heb haha. Ik kom steeds meer de deur uit en doe steeds meer positieve ervaringen op. Ik ben blij dat ik ermee begonnen ben, tot nu toe helpt het mij snel in de goeie richting. Gisteravond heb ik de dosis opgehoogd naar 75 mg, want ik ben er nog niet. Maar als het zo blijft doorgaan als nu, zie ik de toekomst positief in. Een tip: Bij angst voor bijwerkingen, lees NIET de bijsluiter. Laat het op je af komen. Het zal voor elk mens anders zijn, dus durf te ervaren hoe het voor jou is. Als het niet perse nodig is om antidepressiva te nemen zou ik er persoonlijk niet aan beginnen. Maar als je echt in een zwart gat zit, give it a go! Doe het voor jezelf en neem er ook de tijd voor. Zorg dat je de eerste paar dagen genoeg afleiding hebt!

21-10-2020 | Vrouw | 25
sertraline (50mg)
Ik vraag me af of hier mensen zijn die gewichtstoename ervaren hebben tijdens het gebruik van dit medicijn? Ik kan er weinig over vinden online en wil er graag wat meer meningen over horen! Ben zelf overigens een jaar bezig met sertraline, van 25 > 50 > 100 naar 150mg en vanaf daar weer afbouwen. Zit nu weer op 50mg en slik het nu voor de laatste maand. Ben voornamelij[lees meer...]k benieuwd of mijn gewichtstoename oorzaak kan zijn van dit medicijn, aangezien er geen drastische veranderingen zijn aan mijn eetpatroon/ gewoontes.

09-11-2020 | Man | 26
sertraline (175mg)
Na 3 maanden tevreden gebruik, (175mg/dag). Tegen angstklachten, sociale fobie, paniekaanvallen en OCS. Nu opeens met spierspasmen en hoge koorts wakker geworden. Na lang onderzoek op hoogverdenking serotoninesyndroom gekomen. Dit middel kan NIET worden genomen met ADHD-medicatie zoals Dexamfetamine. Echt heel vervelend! Cold turkey af moeten bouwen: > zeer agre[lees meer...]ssief, zeer prikkelbaar, angstig, en onrustig. Als het ware een ongeleid projectiel. Ik hoop snel dat de ontwenning af is gelopen. Mijn hemel het medicijn helpt wel maar om er vanaf te komen is een ware Hel. En ik ben geen aansteller...

22-09-2020 | Vrouw | 26
sertraline (50mg)
Voor mensen die dit medicijn net gebruiken en heftige bijwerkingen ervaren... hou vol!! Na ruim 4 weken begin ik mijn leven weer terug te krijgen. Heftige paniek aanvallen uit het niets... (burn-out)) in een klap verloor ik grip op mijn leven. De angst overheerste en was mezelf totaal kwijt, na gesprek met de huisarts die mij dit voorschreef dit gaan gebruiken. De eerste [lees meer...]weken waren nog heftiger enorme onrust, continue bezig zijn met mijn ademhaling. Ik merk nu dat het begint af te vlakken, als ik ergens lang over door blijf malen blokt het en gaan me gedachten over.. ze zijn er nog wel maar niet meer zo heftig. Ik kan weer opbouwen..... het geeft mij een steuntje in de rug. Ik begin pas net, maar het begin is er gelukkig dus wel!!.

14-06-2020 | Vrouw | 28
sertraline (25mg)
Ik ben 3 dagen geleden begonnen met 25 mg sertraline deze nam. Ik voor het slapen in ik. Slikte al. Oxazepam maar omdat de wachtlijst voor mijn behandelingen 20 weken duurt vond de dokter het verstandig om te gaan proberen met sertraline eerste 2 weken 25 mg daarna 50.mg dan evaluatie hoe het gaat ik mocht nu nog de oxazepam erbij nemen 3.x.daags 10mg dit slikte ik al. 3[lees meer...] weken voor dat de sertraline gestart werd helaas heb ik. Na. De eerste inname sertraline al heel veel bijwerkingen gekregen waaronder diarree buikpijn maagzuur extreem suf en duf (stoned gevoel) me angstklachten zijn 10x erger geworden en beven. Trillen en veel gapen nu hoop. Ik. Dat als. Ik. Nu. Door de zure appel. Heen ga ze toch gaan werken want weet dat met dit soort medicatie je klachten eerst kunnen verergeren voordat het beter word maar het is echt een hell zijn hier mensen met zelfde soort ervaringen en mij een beetje hoop. Kunnen geven dat het goed. Komt?

31-07-2020 | Vrouw | 29
sertraline (100mg)
Begonnen met dit medicijn 7 jaar geleden ivm postnatale depressie. Die tijd heeft het medicijn me gered. Slikte 7 jaar 50mg. Een aantal maanden geleden afgebouwd en uiteindelijk gestop. Helaas na een paar maanden een heftige terugval, veel piekeren en angstaanvallen die ik daarvoor nooit gekend heb. Ik stop nooit meerna deze terugval! Nu alweer 5 weken begonnen maar h[lees meer...]elaas had de 50mg te weinig effect, nu sinds maandag begonnen met 100mg. Weer veel onrust, diarree ect. Kan dit komen doordat ik weer ben gaan ophogen? Ondertussen gebruik ik ook oxazepam om de inwerkingstijd van de setraline te overbruggen. 3x daags 10mg Nu afwachten of het voldoende gaat werken. Ik weet dat het veel tijd nodig heeft (helaas) Nog meer mensen die methet ophogen weer klachten kregen? Liefs

28-12-2020 | Vrouw | 35
sertraline (50mg)
Ik heb deze medicatie gekregen omdat ik nu 9 jaar een paniekstoornis heb en nog geen juiste medicatie ervoor heb gehad. Met 25 mg begonnen en na 2 weken opgehoogd naar 50 mg. Eerste week alleen erg misselijk na de 2de week veel last van depersonalisatie. En eigenlijk is dit alles niet weggegaan. Heb het nu 8 weken geslikt en lijkt alsof mijn klachten alleen maar zijn vere[lees meer...]rgerd. Vanaf vanavond ga ik (in overleg psych) afbouwen naar 25 mg. Kijken hoe dat gaat. Ik had oxazepam erbij maar hielp niet voldoende en vanaf morgen ipv oxazepam de Alprazolam. 2x 0.5 per dag en 1x 0.25 per dag. Hopelijk helpt me dit want ga door een hel. Mensen ervaringen met afbouwen vanaf 50 mg?

01-08-2020 | Vrouw | 35

15-12-2020 | Vrouw | 36
sertraline (50)
Het was een lange tijd zoeken naar de juiste dosis. Ik denk dat het 3-4 maanden heeft geduurd voordat ik de juiste had gevonden en met stabiel voelde. In het begin veel angsten gehad, onrustig, maar toen het eenmaal werkte voelde ik me zeer stabiel. Vervelend was wel dat ik elke keer pillen kreeg van een andere fabrikant, en dat voelde niet prettig, alsof ik weer helemaa[lees meer...]l opnieuw moest beginnen. Uiteindelijk 1 jaar gebruikt, nu 4 weken gestopt, omdat ik 13 kilo aan ben gekomen, en daar ben ik echt helemaal niet blij mee. Helaas zijn mijn klachten nu weer terug dus ik hoop dat ik iets vind dat net zo goed werkt, zonder dat ik er dikker van wordt.

09-11-2020 | Vrouw | 36
sertraline (50)
Sertraline is een medicijn wat mij de eerste weken door een hel liet gaan met paniekaanvallen en rusteloosheid. Daarna werd het langzaam steeds beter, meer rust. Wel nog steeds last van kortademigheid vaak, wazig zien, moe en vaak duizelig. Toch is het medicijn wel de moeite waard...al zijn die bijwerkingen wel vervelend.

27-05-2020 | Vrouw | 37
sertraline (12mg)
Ik gebruik nu 5 weken Sertraline, vloeistof. Begindosis was 0,6 milliliter maar de bijwerkingen waren zo intens dat ik van 0,2 langzaam aan het opbouwen ben. Ik zit nu op 0,7 en ga elke week 0,1 milliliter omhoog. Over 6 weken bloedspiegel laten prikken of die goed is. Het gaf het gevoel alsof ik een XTC pil op had, en echt niet op een fijne manier. Nu, op dit moment merk [lees meer...]ik wel dat de angst wat afneemt en dat ik meer geneigd ben dingen de ondernemen. Het gaat nog een hele tijd duren voordat alles op elkaar is afgestemd, maar dat is nu eenmaal zo bij deze soort medicatie.

15-12-2020 | Vrouw | 39
sertraline (50mg)
Ik heb het gevoel me zelf kwijt te raken zie in de spiegel mezef niet maar een vreemd gezicht en ik durf mezelf niet in de ogen te kijken want er kijkt iemand anders terug veel angsten en het gevoel hebben gek te worden Ontzettend moe mijn beeld is ook wazig troebel zelfs Wat kan er nog beter worden ik denk soms echt van stoppen met dit maar dan zegt wen stem me weer d[lees meer...]oor te zetten omdat ik zo graag me gewoon eens een keer echt weer goed wil voelen en weer echt kan genieten van me kids en man.

27-11-2020 | Vrouw | 39

06-10-2020 | Vrouw | 39
sertraline (100mg)
In het begin heel erg last van de bijwerking slapeloosheid,dit verdween na ongeveer 14 dagen,mede door het moment van inname te veranderen naar 's ochtends i.p.v. 's avonds. Na verloop van tijd ging het helpen tegen de soms aanwezige stemmingswisselingen,maar helaas niet voldoende tegen de angststoornis. Ook een aanhoudend gejaagd gevoel als bijwerking,dat helaas na enke[lees meer...]le maanden gebruik niet verdween. Voor mij helaas niet het juiste medicijn dus.

10-12-2020 | Vrouw | 43
sertraline (50mg)
Na 1 1/2 jaar gelden gestopt te zijn (met heel weinig moeite toen), nu na een stresstijd (werk, thuis, corona en financieel) weer begonnen. Nu 2 weken, het ging echt niet meer, was radeloos van de angstige gedachtes en spanningen. Ik moet eerlijk zeggen, de nare bijwerkingen waren deze keer best aanwezig, soort van kriebeling over mijn schouders en armen en stijve kaak (en[lees meer...] angst, heel naar), maar nu sinds vanavond gaat het veel beter. Lijkt wel XTC, oeps! Zet door, het komt goed uiteindelijk! Maar ik zou het echt pas gebruiken als je het echt echt nodig hebt en echt diep in de put hebt gezeten. Is wel een life saver dan. Maar blijft een soort drugs. Je moet naast de medicijnen ook echt op zoek naar de oorzaak, om zo het in de toekomst te voorkomen. Helaas heb ik de signalen weer niet opgepakt en maar doorgedraaid (binnenvetter)! Ik heb nooit meer dan 50 mg gepakt en was zo er vanaf, dus afkicken kan dan best simpel. Nogmaals als je echt diep diep zit, is het prima spul! Zorg wel dat je de eerste 2 weken rust hebt, thuis kan werken. Back-up hebt om je te helpen/bij te staan. Stay safe!

16-09-2020 | Vrouw | 44
sertraline (25mg)
Hallo, ik slik nu sinds drie dagen sertraline, maar vandaag heb ik koorts gekregen, het staat wel bij de bijwerkingen. Maar heeft iemand anders hier ook last van gehad? En moet ik gelijk de arts bellen?

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (557) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (512) - Antibiotica - penicillines breedspectrum