Sertraline

sertraline

Bij  DepressieX

Obsessieve-compulsieve stoornis (13 meningen)
Postnatale depressie (12 meningen)

05-12-2019

Sertraline (sertraline)

Verergerde het eerst. Nu geeft het rust
01-12-2019

Sertraline (sertraline)

In 2010 heb ik korte tijd Lexapro gebruikt omdat ik depressief was. Het was een behoorlijk nare ervaring. Ik kreeg last van slapeloosheid (soms sliep ik maar 5 minuten per nacht). Tijdens de slapeloze nachten had ik last van een onbedaarlijke jeuk. Vijf uur onafgebroken krabben en geen verlichting. Ook merkte ik dat mijn gedachten agressiever en onverschilliger werden. Zo [lees meer...]kende ik mezelf niet. Ik ben met Lexapro gestopt en bovenstaande klachten gingen voorbij. Maar niet de depressie. Door de nare ervaring met Lexapro en door de depressie zelf had ik niet de moed om verder te gaan en andere antidepressiva uit te proberen. Tot mijn schade, want de behandeling bij de ggz die na de Lexapro-episode volgde, heeft me bijna vier jaar tijd van mijn leven gekost. Men dacht daar dat ik baat zou hebben bij quetiapine (Seroquel) en alprazolam. Het hielp niet, vooral op de langere termijn volstrekt niet. Wie weet had ik die medicijnen nu nog geslikt als ik niet op eigen houtje en met succes alles had afgebouwd (met bijwerkingen uiteraard, zoals hartkloppingen, moeite met slikken en tijdeljk sterk toegenomen prikkelgevoeligheid). Na een zelfhulpcursus had ik mijn slaap weer onder controle. Een enorm belangrijke stap in mijn herstel. Toen volgde in 2014 een serieuze depressie en ben ik met de moed der wanhoop Sertraline gaan gebruiken. Eerst 50 mg. Dat deed wel iets, maar niet genoeg. Toen, na een gesprek met een verstandige psychiater (ze bestaan) opgehoogd naar 100 mg. Ik gebruik nu nog steeds 100 mg, verdeeld over 2 x 50 mg ('s ochtends en 's avonds). Dit om te voorkomen dat ik slokdarm- en maagklachten krijg als bijwerking van de sertraline. De huisarts had mij voor die klachten een maagzuurremmer voorgeschreven. Dat begon me al snel tegen te staan, onder andere omdat dan vitamine B12 niet meer goed opgenomen zou kunnen worden. Ik was toen vegetariër, en ben nu veganist. Vitamine B12 zit in dierlijke producten, dus je hebt kans op een tekort. Na overleg met een psychiater die geen bezwaar zag in mijn voorstel, ben ik dus 2 x 50 mg gaan gebruiken. Behalve last van slokdarm- en maagklachten had ik een andere mogelijke bijwerking van sertraline: nachtzweten. Maar dat kan in mijn geval ook door de (pre-)overgang komen. Dus dat is niet duidelijk. En inderdaad ervaar ik ook de vaak niet genoemde maar voor veel mensen wel heel belangrijke bijwerking: vermindering van libido. Ik heb daar zelf niet zo veel problemen mee, maar ik kan me voorstellen dat dat voor andere mensen iets onoverkomelijks is. In 2017 dacht ik dat ik dat ik kon stoppen met sertraline. Ik bouwde netjes af volgens het meest voorgestelde afbouwschema dat ik op internet had gevonden. De bijwerkingen waren niet mals: duizeligheid, zo hevig dat ik ook even niet kon werken. Bij iedere stap in het afbouwen nam de duizeligheid weer toe. Het was vervelend maar ik had het er voor over. En het ging uiteindelijk ook over. Bij de eerste (toevallig vrij hevige) tegenslag die ik hierna moest verwerken, keerde de depressie terug met een snelheid en een kracht die abnormaal waren. Ik ging heel snel weer sertraline gebruiken, en nadat ik de tegenslag had omgebogen in iets positiefs, kon ik weer aan mijn herstel werken. Ik gebruik nu nog steeds sertraline en heb er veel aan te danken. Desondanks stoort het me dat ik niet meer aan afbouwen durf te denken. Mijn leven is nu gestructureerd en veilig genoeg, je zou denken: probeer het maar weer. Ik weet in elk geval hoe ik niet meer zou willen afbouwen: met het meest voorgestelde afbouwschema. Hoe dan wel? Als ik zou gaan afbouwen, zou ik me hard gaan maken voor afbouwen met tapering strips. Het schijnt duur te zijn, ik heb het nog niet uitgezocht. Maar veilig en verantwoord afbouwen met een prijskaartje heeft misschien wel de voorkeur boven de rest van mijn leven sertraline slikken (uit angst) en niet weten hoeveel kwaliteit ik nog uit mijn leven, lichaam en geest zou kunnen halen zonder deze medicatie. Ik hoop dat er mensen zijn die iets aan mijn verhaal hebben.
22-11-2019

Sertraline (sertraline)

Een jaar geleden ben ik begonnen met het slikken van sertraline tegen depressie en fysieke stressklachten als gevolg van een moeilijke relatie. In eerste instantie begon ik met 50 mg/dag en kreeg ik last van erge bijwerkingen; het voelde alsof ik constant extreem brak was (misselijkheid, vermoeidheid). Toen ben ik omlaag gegaan naar 25 mg/dag en langzaam opgebouwd, dat gi[lees meer...]ng wat beter. Na enkele weken had ik het idee dat ik me wat beter ging voelen. Ik voelde me meer als 'mezelf', begon weer grapjes te maken en had meer zin/energie om sociaal te doen. Ik heb niet het idee dat het een enorm dag/nacht verschil heeft gemaakt zoals voor sommigen hier, maar ik denk dat het wel geholpen heeft om te herstellen na een moeilijke periode en weer wat meer mezelf te worden. Het blijft lastig om in te schatten waar het precies door komt natuurlijk. Nu ben ik na 8 maanden gebruik en 10 weken afbouwen helemaal op 0 mg/dag. Ik had tijdens het verminderen in stapjes bijna nergens last van maar nu ik helemaal ben gestopt, zijn er toch wel een aantal bijwerkingen. Met name voel ik me steeds heel duizelig, trillerig/slap en lijkt het soms alsof ik flauw kan vallen. Ook ben ik chagrijnig en heb ik soms vreemde hoofdpijn. Het voelt alsof je de griep aan het krijgen bent. Ook moet ik opeens heel snel huilen, dus het lijkt alsof ik dichterbij mijn emoties/verdriet zit, Gelukkig heb ik nog geen depressieve/angstige gevoelens gehad dus wat dat betreft valt het me reuze mee.
19-11-2019

Sertraline (sertraline)

(Mijmedicijn.nl: ter informatie, deze platform is gericht om persoonlijke ervaringen met medicijnen te wisselen)
05-11-2019

Sertraline (sertraline)

(Mijnmedicijn.nl: tekst verkort tot ervaring zelf)
01-11-2019

Sertraline (sertraline)

ik werd depressief en kreeg paniekaanvallen dus kreeg sertraline voorgeschreven. het hielp vrijwel metteen tegen de paniekaanvallen en de depressie maar kreeg gewichtstoename en was erg moe overdag. ik moest elke middag wel slapen om de dag weer door te kunnen. ik raad iedereen aan begin er nooit nooit nooit aan maar los je problemen op een andere manier op want ik ben op [lees meer...]dit moment aan het stoppen en dit is onmogelijk. ik ben nonstop aan het huilen, kan mij niet bewegen, ben moe maar kan niet slapen, mijn hele lichaam titelt, warm/koud gevoel en geef veel over. ik heb dit langzaam afgebouwt maar ik ben van mening dat dit gewoon een drug is. je raakt verslaafd en stoppen is een hel. hoe wanhopig je je op dit moment ook voelt begin er alsjeblieft niet aan en ga naar een therapeut of ga reizen. dit is de grootste fout van mijn leven. Afhankelijk zijn van een medicijn en mijn hele lichaam is verpest, ik was altijd mooi strak en slank en nu gewoon mollig.
21-10-2019

Sertraline (sertraline)

Vanwege depressie begon ik aan sertraline, 25mg. Helaas lukte het opbouwen niet omdat de klachten/bijwerkingen te ernstig waren. Kon niet meer slapen etc. Wel werkte het positief op mijn hartslag, ik was veel rustiger en had minder stres.
30-09-2019

Sertraline (sertraline)

Is nu ietsje langer als een maand dat ik deze pillen neem. Werken voor mij heel goed. De eerste week bij inname had ik er niet meteen veel van gemerkt: ik piekerde 's nachts nog even veel en had nog steeds angst/paniekaanvallen; maar na die week heb ik het verschil echt wel beginnen merken. Ik ben er (voorlopig) nog niet van bij gekomen, maar heb wel wat last van acne en p[lees meer...]uistjes op mijn gezicht. Echter kan ik niet met zekerheid zeggen of dit een bijwerking is van deze medicatie of een (algemeen gekende) bijwerking van mijn hormonenspiraal.
22-08-2019

Sertraline (sertraline)

Hallo ik ben sinds 1.5 jaar sertraline aan het slikken deze kreeg ik voorgeschreven tegen een depressie. In het begin last van bijwerkingen gehad. Last van mijn spieren en dergelijke. Ik heb de beginperiode doorstaan maar begon al redelijk snel te merken dat ik last kreeg van seksuele problemen en onverschilligheid. Ik zat een kleine 17 maanden op 100 mg en nu sinds een[lees meer...] kleine maand op 50 mg. Ik merk nu dat ik mij overdag moe voel,de neiging heb om op de meest ongepaste lokaties in slaap te vallen. Dit alles heeft ook zijn negatieve werking op mijn relatie en brengt ongerustheid met zich mee vanuit mijn omgeving. Ook voel ik mij nog steeds erg onverschillig en dat vind ik erg vervelend omdat ik zo normaal gezien niet ben. Mijn karakter is behoorlijk verandert sinds ik sertraline gebruik en niet altijd in de positieve zin.
16-08-2019

Sertraline (sertraline)

Ik ben nu zo'n twee maanden geleden gestart met Sertraline op advies van de huisarts voor mijn depressieve klachten in combinatie met (sociale) angstklachten. Het was de bedoeling dat ik de eerste 4 dagen 25mg zou innemen en daarna naar de 50mg zou overgaan. Echter was de opstart periode echt een hel. Mijn klachten verergerden fors, ik kon helemaal niets meer (ik werkte e[lees meer...]erst nog gedeeltelijk maar dat was echt niet meer mogelijk). Ik heb twee weken niets anders gedaan dan lethargisch op de bank gehangen, vast in mijn eigen hoofd. Ik durfde ook niet naar buiten. Ook had ik veel last van misselijkheid, diarree, dodelijk vermoeid, traag reactievermogen, heel droge mond, ik voelde mij alsof ik in een bubbel zat en de wereld niet echt meemaakte (verdoofd), depressief en angstig. Kortom vreselijk. Ik evalueerde wekelijks met mijn huisarts, die mij adviseerde door te zetten omdat dit bekend is bij de opstartfase, wel is afgesproken dat we de opbouw met langere tussenpozen gingen doen, ik heb uiteindelijk twee weken 25mg geslikt, ik merkte toen dat de bijwerkingen afnamen in intensiteit, maar nog geen positieve effecten. Toen de stap van de verhoging naar 50mg genomen, dit zorgde wederom voor een toename aan klachten en bijwerkingen. Gelukkig verdwenen deze na 1,5 week. Daarna, vanaf 4 weken, ben ik mij heel geleidelijk beter gaan voelen. Ik merkte dat ik weer energie had, dat mijn gevoelsleven er nog was en ook steeds meer terugkwam en ik mijn depressieve buien en angst veel beter aankon. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik weer werk, dat ik op mijn werk beter kan concentreren, dat ik mij rustiger kan houden in situaties die normaal veel angst veroorzaken en dat ik over het algemeen stabieler ben en mij fijner en rustiger voel. Dit is een enorme verademing en ik start volgende week met therapie, heb nu ook echt het gevoel dat ik dat aan ga kunnen. Ik heb nog steeds erg veel last van een droge mond, ook heb ik vaker dan voorheen last van hoofdpijn. Ook merk ik dat het mij moe maakt, ik lijk langer slaap nodig te hebben en ben vooral in de middag moe. Deze bijwerkingen zijn niet fijn, maar wegen niet op tegen de positieve invloed die sertraline op mij heeft. Ik ben blij dat ik de stap genomen heb en mij door die vreselijke opbouwperiode heb heengesleept.
20-07-2019

Sertraline (sertraline)

Ik gebruikte eerst ander merk Sertraline. Apotheek leverde mij nu Sertraline Ranbaxy in dezelfde dosering. Binnen 2 dagen volledig ontregeld: geagiteerd, werd er zelfs wat agressief van, zweten, slapeloosheid, hoofdpijn, spierpijn, duizelig. Direct weer overgestapt naar mijn oude pillen en klachten verdwenen na een dag. Deze werken goed!
20-06-2019

Depressief

26-05-2019

14-04-2019

Sertraline (sertraline)

Ik slik sinds een aantal weken Sertraline en het werkt absoluut goed tegen de klachten omtrent een depressie. Het enige nadeel is dat ik zeer ernstige huiduitslag heb gekregen. Over het hele lichaam verspreid een soort kleine wondjes en droge, schilferige plekken en kringen. Zijn er toevallig andere mensen die tijdens het slikken van Sertraline deze huiduitslag hebben gekr[lees meer...]egen?
28-03-2019

Sertraline (sertraline)

Niet alleen toen ik ermee startte maar ook elke keer dat de dosis werd opgehoogd had ik erg veel last van de bijwerkingen zoals trillen, een opgefokt gevoel, slapeloosheid, dromen die zo echt leken dat ik soms de realiteit niet duidelijk had, maagklachten, geen zin meer in seks en als dat wel het geval is dan lukt het niet... Ook ben ik de eerste keer dat ik na de start v[lees meer...]an de Sertraline een glas alcohol had gedronken vreselijk over de nek gegaan - was twee dagen alleen maar misselijk.
05-03-2019

Depressief

Ik ben 33 en heb parkinsons. Hierdoor heb ik ook deppressie. Ik gebruik nu sinds 8 weken sertraline en mijn deppressie gevoelens zijn volledig weg. Ik geniet van het leven weer en ik ben heel positief weer. Gedurende mijn deppressie was ik zeer negatief korte lontje en piekerde enorm. Het enige bijwerking die ik ervaar is slaperigheid. Ik ben enorm slaperig waardoor ik som[lees meer...]s tot 14 uur in mijn bed leg.

Amoxicilline (484) - Antibiotica - penicillines breedspectrum