sertraline

Bij  DepressieX

Postnatale depressie (16 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (14 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

27-09-2021 | Vrouw | 21
sertraline (50mg)
Wat een geweldig medicijn. Het is natuurlijk voor iedereen weer helemaal anders, maar voor mij werkt sertraline erg goed. De eerste week wel last gehad van wat bijwerkingen, maar die zijn inmiddels al helemaal weg. Ik kan mijn leven weer oppakken en er is rust in mijn hoofd. Stabiliteit. Natuurlijk nog steeds mindere dagen, maar die kan ik vele malen beter rationaliseren. [lees meer...]

23-09-2021 | Vrouw | 34
sertraline (50mg)
Ik heb nu sinds 4 weken dit medicijn. Ik vind het vreselijk ben afwezig vergeet super veel heel moe en kan me tot bijna niks aanzetten. Wegens last van bijwerkingen is mij geadviseerd het in de avond in te nemen. Maar dan ben ik overdag hele dag moe en somber Ze zeggen dat je er doorheen moet maar ipv verbetering is het voor mij bijna niet te dragen en belemerd heel erg[lees meer...] in functioneren

07-09-2021 | Man | 44
sertraline (100mg)
Er een jaar over doen om er vanaf te komen. Sertraline reduceert je emoties (denken, voelen en handelen) tot een fractie van wie je bent. (Red. mijnmedicijn.nl: tekst ingekort tot persoonlijke ervaring)

31-07-2021 | Vrouw | 50
sertraline (100mg)
Ik slik sinds 4 maanden sertraline voor depressie en merk zeer weinig positief effect. Wel was ik blij dat de bijwerkingen erg meevielen; ik verwachtte maagdarmklachten. De dosis is enkele keren verhoogd en zit nu op 150 mg. Bijwerkingen zijn er wel, maar niet ernstig. Ik heb altijd al wel hartkloppingen, maar die komen nu meer voor. Ook heb ik het veel eerder warm. Ik l[lees meer...]as hier iemand die last heeft van gespannen kaakspieren, iets wat ik nooit aan sertraline zou hebben toegeschreven, maar het is opvallend dat ik dus ook vaak merk dat mijn kaken erg gespannen zijn. Verder vind ik het kwalijk dat er in de bijsluiters vrijwel alleen over seksuele disfunctie bij mannen wordt gesproken. Vrouwen hebben door sertraline moeite met het bereiken van een orgasme. Dat is de opvallendste bijwerking voor mij in in elk geval en ik ben niet de enige. Dit moet echt in de bijsluiter worden vermeld als men recht wil doen aan vrouwen. Zelf ga ik er waarschijnlijk mee stoppen omdat ik te weinig een positief effect merk.

05-07-2021 | Vrouw | 66
sertraline (50mg)
Ik slik nu een aantal maanden sertraline voor depressie en angst/paniekstoornis. Ik ben verder blij met het middel, ik slaap er beter door, pieker minder en mijn algehele stemming is ook beter. De eerste week is even doorbijten. Alles smaakte naar metaal, ik had een kurkdroge mond waar ik meerder keren 's nachts van wakker werd (ondanks veel water drinken), heftige opvli[lees meer...]egers, duizelig, misselijk... de hele rataplan. Het meeste zakte wel na een aantal dagen, maar ik heb dit 3x moeten meemaken steeds als ik ophoogde. Ik zit nu op 75mg per dag. Ik heb nog steeds een vreemd gevoel in mijn mond, vooral 's ochtends voor ik het heb genomen, valt lastig te omschrijven? En de laatste tijd heb ik weer last van heftige dromen, en soms als ik wakker schrik hallucineer ik nog door. Heel weird. Weet niet of dit door de sertraline komt of gewoon door mijn brein, want ik heb sowieso al mijn hele leven slaapproblemen en ben ADHD'er/autistisch. Misschien is het de combinatie van medicijnen die ik slik? Ik slik ook Elvanse voor mijn ADHD. Doet verder wel wat het moet doen trouwens. Ik pieker een stuk minder, mijn hoofd is rustiger, heb minder paniekaanvallen en heftige stemmingswisselingen. Dus dat is fijn.

17-06-2021 | Vrouw | 35

31-05-2021 | Vrouw | 17
sertraline (125)
Eerst citalopram geprobeerd. Ik kreeg manische klachten en suïcidale gedachtes namen flink toe. in overleg met de psychiater overgestapt naar sentraline. nu op 125mg en voel me een ander persoon. Blijf hoop hebben op je medicijnen en bedenk dat mensen eerder een reactie achterlaten als ze een negatieve ervaring hebben ipv een positieve. dit geeft een vertekend beeld. Ieder[lees meer...]een is anders en reageert anders op de medicatie. laat je niet bang maken maar wees kritisch en maak eventuele bedenkingen bespreekbaar met je hulpverlener!

27-04-2021 | Vrouw | 66
sertraline (50mg)
Na 20 jaar gebruik van Paroxetine 20 mg werkte deze al lang niet meer! Wat ik niet wist. Had al weer jaren meer klachten en begreep dit niet. Totdat de psycholoog mij vertelde dat Paroxetine maar 8-10 jaar werkt. Na overleg met een psychiater adviseerde de psycholoog over te stappen op Sertraline. 50 mg. Vervolgens opgehoogd naar 150 mg sinds september 2020. Heb niet het[lees meer...] gevoel dat het dat doet wat zou moeten. Kwam online de antidepressiva-test tegen van het st. jansdal ziekenhuis in Harderwijk. Via de huisarts deze aangevraagd en afgenomen. Wacht op uitslag hiervan.

26-04-2021 | Vrouw | 66
sertraline (50mg)
Sedert 2001 gebruik van Paroxetine 20 mg 1 dd 1. Dit na 2 zware depressies op 36 jarige en 48 jarige leeftijd. In de tussentijd ook chronische klachten. Na 20 jaar gebruik deed de Paroxetinel hele tijd niets meer maar niemand had gezegd dat het ook zo lang niet werkt. Ik hoorde Max. 8-10 jaar. In 2020 terug naar huisarts en psycholoog. I.o.m. Een psychiater heeft d[lees meer...]e psycholoog mij overlaten stappen op Sertraline 50 mg. In stappen opgebouwd naar 150 mg sinds september 2020. Nu, april 2021 kan ik niet zeggen dat het goed is. Het gaat op en af maar voel geen blijheid of levensvreugde. In de morgen voel ik me ook lichamelijk niet lekker en heb moeite de dag te beginnen. In de avond voel ik me beter. Na onderzoek op internet heb ik nu een antidepressiva- test gedaan die het ziekenhuis Sint Jansdal in Harderwijk aanbied. Dit na overleg en goedkeuring van psycholoog en huisarts. Mijn vraag is voornamelijk of de Sertraline goed werkt of niet. Ik ben benieuwd naar de uitslag.

10-04-2021 | Man | 60
sertraline (100mg)
kon mijn werkzaamheden niet meer gestructureerd uit voeren. Op een moment helemaal niet meer . Partner negeren en erger. Groot zelf medelijden.

10-04-2021 | Vrouw | 41
sertraline (100mg)
Ik neem het nu 6 jaar. Van 50mg/dag en intussen al 200mg/dag. Vandaag gestart met afbouwen dus maar 150 ipv 200 mg. Ik heb er genoeg van en al zeker van de afvlakking van mijn emoties. Ik wil terug blijdschap voelen, verdriet voelen enz..

19-03-2021 | Vrouw | 53
sertraline (100mg)
Heb er helemaal niets aan gehad. Heb het een jaar geslikt, waarvan een aantal maanden 200 mg. Deed ook niks. Nu bezig met afbouwen. Merk geen verbetering/verslechtering in m,n stemming. Wel heel dizzy, moe en last van zweetaanvallen en dan weer de koude rillingen.

15-03-2021 | Vrouw | 40

13-02-2021 | Vrouw | 42
sertraline (100mg)
Chronisch depressief icm add, ptss en asperger. Het is een zeer effectief middel, ik ben jaren geleden van Prozac overgegaan naar sertraline, sindsdien voel ik mij beter. Het heeft minder bijwerkingen, Welke in elk geval acceptabel zijn. Ik denk dat 300 milligram per dag wel een hoge dosering is, maar het werkt voldoende. Wel heel erg aangekomen maar dat kan ook liggen aan[lees meer...] mijn vele andere medicijnen. (Waaronder Depakine, quetiapine)

01-12-2020 | Man | 63
sertraline (100mg)
Aanleiding vormde angstaanvallen i.c.m. depressie waardoor helder denken onmogelijk. Bij eerste gebruik al direct effect. Alsof een kluwen spaghetti ineens recht werd getrokken en helder denken weer mogelijk was. Bij het afbouwen na 2,5 jaar gebruik veel last van onthoudingsverschijnselen. De eerste maand op advies van de huisarts gehalveerd naar 50 mg waardoor normaal fun[lees meer...]ctioneren niet mogelijk. Daarna in anderhalf jaar met kleine stappen afgebouwd tot uiteindelijk 3,5 mg. Zou volgens de apotheker uitsluitend homeopatisch effect geven, maar na definitieve stop leek het alsof een sluier van de wereld was getrokken. Belangrijk neveneffect: heb altijd (zeer) veel gesport, maar na 3 jaar gebruik dreigde ik diabetes II te ontwikkelen.

16-11-2020 | Vrouw | 32
sertraline (50mg)
Al jaren onder behandeling voor mijn angst en depressie. Was altijd fel tegen anti-depressivamedicatie omdat ik dacht dat het mij een ander mens zou maken. Stocijns en ongevoelig voor emoties. Ik dacht dat ik alles weer op de regel had na een zware depressie 3 jaar geleden, maar kreeg de afgelopen maanden steeds meer paniek aanvallen had geen controle meer over mijn lichaa[lees meer...]m, waardoor ik weer in een neerwaartse spiraal kwam. Uiteindelijk begin oktober voor gekozen toch te beginnen. Aangezien ik nog een kinderwens heb is er gekozen voor dit medicijn ben gelijk begonnen met 50mg en het was een schot in de roos! Gelijk vanaf dag 1 al merkbaar verschil. Mijn knoop in de maag was weg en voelde de spanning uit mijn lichaam gaan. Wel voelde ik mij de eerste dagen high, maar dit heb ik niet als naar ervaren omdat ik me goed voelde. Heb 1,5 week last van bijwerkingen gehad: zweverig, droge mond, weinig eetlust, misselijk. Allemaal in een mate dat ik nog normaal kon functioneren. Maar ik wou dat ik hier eerder aan begonnen was. Het was alsof er een sluier voor mij weg viel, leek of ik helderder zag, had weer controle over mijn eigen lichaam terug, mijn negatieve gevoelens waren zo goed als weg en kon gewoon rationeel denken. De angst die ik had voor de medicatie is totaal weg. Ik voel gewoon alle emoties die er mogen en kunnen zijn. Alleen de emoties wat ik mij zelf aan praatte is er niet meer. Voel me super goed in mijn vel en geniet weer van het leven. Wat ik nog wil mee geven is: er zijn zoveel verschillende medicaties en dat dit bij mij werkt betekend niet dat het bij een ander net zo goed werkt. Probeer er samen met je arts achter te komen wat de juiste dosering is en welke type medicatie het beste is. Je kunt er echt een ander mens van worden! En ik hoop voor jullie dat het ook een schot in de roos is als je gaat beginnen net zo als bij mij.