Sertraline

sertraline

Bij  DepressieX

Obsessieve-compulsieve stoornis (13 meningen)
Postnatale depressie (12 meningen)

Sertraline

Arjen Walstra (26-04-2013)

14-04-2019

Sertraline (sertraline)

Ik slik sinds een aantal weken Sertraline en het werkt absoluut goed tegen de klachten omtrent een depressie. Het enige nadeel is dat ik zeer ernstige huiduitslag heb gekregen. Over het hele lichaam verspreid een soort kleine wondjes en droge, schilferige plekken en kringen. Zijn er toevallig andere mensen die tijdens het slikken van Sertraline deze huiduitslag hebben gekr[lees meer...]egen?
28-03-2019

Sertraline (sertraline)

Niet alleen toen ik ermee startte maar ook elke keer dat de dosis werd opgehoogd had ik erg veel last van de bijwerkingen zoals trillen, een opgefokt gevoel, slapeloosheid, dromen die zo echt leken dat ik soms de realiteit niet duidelijk had, maagklachten, geen zin meer in seks en als dat wel het geval is dan lukt het niet... Ook ben ik de eerste keer dat ik na de start v[lees meer...]an de Sertraline een glas alcohol had gedronken vreselijk over de nek gegaan - was twee dagen alleen maar misselijk.
05-03-2019

Depressief

Ik ben 33 en heb parkinsons. Hierdoor heb ik ook deppressie. Ik gebruik nu sinds 8 weken sertraline en mijn deppressie gevoelens zijn volledig weg. Ik geniet van het leven weer en ik ben heel positief weer. Gedurende mijn deppressie was ik zeer negatief korte lontje en piekerde enorm. Het enige bijwerking die ik ervaar is slaperigheid. Ik ben enorm slaperig waardoor ik som[lees meer...]s tot 14 uur in mijn bed leg.
19-02-2019

Sertraline (sertraline)

Voor mij werkt dit antidepressivum goed! De eerste dagen had ik best wat bijwerkingen, ik had niet gedacht dat dat ook meteen zou beginnen terwijl je lichaam nog aan het middel moet wennen en het nog niet doet wat het zou moeten doen. De eerste twee dagen voelde het soms alsof ik onder invloed was van drugs. Je krijgt alles wel mee, maar zit best wel in je eigen wereld, ni[lees meer...]et vervelend maar je hebt het wel door. Ik was erg onrustig en wreef daardoor steeds met mijn handen over elkaar, in bed deed ik dit met mijn voeten/benen. Ik kon maar lastig stil liggen en sliep daardoor minder goed. Dit werd allemaal minder en ok kan zeggen dat ik na 1,5 week eigenlijk al geen bijwerkingen had. Alleen het feit dat mijn eetlust minder is geworden. Ik heb juist heel erg veel zin in zoetigheid en dan vooral chocolade en word helemaal niet warm of koud van warm eten oid. Bij mij psychiater heb ik aangegeven dat ik onrustig werd van de tabletten, nu slik ik de pillen tussen de middag in plaats van bij het avondeten. Nu gaat dat stukken beter! Ik ben super blij dat ik ben begonnen met antidepressiva! Ik vond het best wel eng om te beginnen, maar heb het toch maar gewoon gedaan, gewoon proberen dacht ik. Ik vond mijn bijwerkingen meevallen en dit was het echt wel waard als ik kijk naar hoe ik me nu voel. Ik merk dat ik minder nadenk, minder angs heb, positiever ben, opener en toegankelijker ben naar anderen en dat ik overal wat luchtiger naar kijk. Ik kan weer echt blij zijn, dit was lang geleden. Als je twijfelt om te beginnen zou ik het zeker aanraden, maar iedereen reageert er natuurlijk anders op. Laat je niet afschrikken door alle verhalen en bijwerkingen, dit weet je van tevoren toch niet en verschilt per persoon en per antidepressivum. Mij helpt het iig goed! Dit wens ik jullie ook toe!
18-02-2019

Sertraline (sertraline)

Ik heb pms, dus de tweede helft van mijn menstruatie erg depressief. Ik slik nu 50 mg Sertraline en het gaat beter maar helemaal weg is het niet. Ik mag nu mijn dosis verhogen naar 75 mg en hoop meer te bereiken. Zijn er ook mensen met pms? Ik ben erg zoekend naar wat werkt.
01-02-2019

Sertraline (sertraline)

Ik moest beginnen met 50 mg in het begin was het wennen en vooral de bijwerkingen wat er bij komen kijken was iets moeilijker dan ik verwacht had. Maar met een steunende omgeving en een moeder die zelf 150 mg slikt is het makkelijk. vervolgens moest ik naar 100 mg dat is nu nog steeds aan het inwerken het heeft ongeveer 4/6 weken de tijd nodig voordat je je normaal gaat vo[lees meer...]elen voor zover dat kan. schrik niet van de bijwerkingen en als je iets onbetrouwbaar vindt bel dan voor de zekerheid een huisarts of een ervaren persoon uit je omgeving. ik ben zelf heel blij dat ik het neem want ik ben een stuk rustiger geworden in mijn hoofd. de persoon die dit leest en denkt och dit is onzin nee zonder dit was ik echt een saai en verdrietig persoon en nu beetje bij beetje wordt ik vrolijker.
30-01-2019

Depressief

28-01-2019

20-01-2019

Sertraline (sertraline)

Gebruik het middel nu ruim 5 jaar in 'lichte' hoeveelheid 50 mg. Werkt bij mij goed (zover dat objectief valt vast te stellen). Door jaren heen 3-4 keer heel langzaam proberen af te bouwen (door op een gegeven moment dagelijks halve tabletjes = 25 mg te gebruiken). Want ja, ik wil graag van deze pillen af. Maar - zo lijkt het - steeds in najaar winter raak ik toch weer zwa[lees meer...]ar down/overspannen/depressief. Ook deze winter 2018/2019 weer. Half december 2018 'maar' weer opgehoogd naar de 50 mg dagelijks. Is het suggestie/placebo dat het middel mij er dan weer bovenop brengt? Voel mij in ieder geval weer beter dan een maand terug. Zijn er mensen met zelfde ervaring (= proberen af te bouwen maan lukt niet)?
18-01-2019

Sertraline (sertraline)

Slik dit middel nu 2 weken. Begonnen met 25mg en na een weer overgegaan naar 50mg. Ik ben al een lange tijd deppresief en ik heb het idee dat ik mij de laatste dagen wat minder somber voel en wat rustiger nadenk en niet zo gestresst ben. Qua bijwerkingen was ik wat misselijk en duizelig in het begin maar nu niet meer. Word er wel een beetje suf van maar het valt mee. Tot[lees meer...] nu toe heb ik goede vertrouwen in dit middel!
31-12-2018

Sertraline (sertraline)

Dit middel gebruik ik nou voor de 2e keer. Eerste keer gestopt ivm zwanger willen worden. Het heeft me goed geholpen. Met starten van medicatie reageerde ik heel heftig maar daar moest ik doorheen. Paniekaanvallen 's nachts, hartkloppingen. 2-3 dagen heel erg daarna is het minder. Ik had ergens gelezen dat als je er heftig op reageert je er gevoelig voor bent. Dit klopt. I[lees meer...]k heb de laagste dosering en het werkt prima voor mij. Libido is heel laag en heb wat meer zin in zoetigheid. En soms wat meer vermoeid.
06-12-2018

Sertraline (sertraline)

Alhoewel Sertraline mij toch wel heeft geholpen om mijn pieken van onrust en neerslachtigheid af te vlakken. Had ik hier misschien vroeger mee moeten stoppen. Ik ben nooit zo toegenomen in gewicht dan tijdens te behandeling. hierdoor heb ik striemen (huid littekens) ontwikkeld ter hoogte van mijn bibs. Als muzikant had ik geen verbinding meer met mijn instrument en was[lees meer...] onmogelijk om de muziek nog aan te voelen. Sociale interacties konden mij niet meer boeien. Een hele goede grap leek voor mij zeer stom. Ik voelde er niks meer bij. In het uitgaansleven had ik amper nog verbinding met mensen en kon ik niet meer het andere geslacht aantrekken. Het libido zakte maar bij toch seksuele contacten kon ik na een veel langere opwarming toch een erectie krijgen die harder was dan zonder medicatie. Die deed echter meestal veel pijn. De ejaculatie werd door de medicatie uitgesteld waardoor ik met veel moeite nog kon klaarkomen.
22-10-2018

Sertraline (sertraline)

Na jaren Effexor te hebben genomen en te denken dat het het beter ging (nieuwe job, nieuw diploma, algemeen goed gevoel) dacht ik dat het tijd was om af te bouwen met AD en het zonder te proberen. Ik stond op 175mg Effexor (Venlafaxine). De huisarts was akkoord en stelde met mij een afbouwschema op. Ik deed het heel langzaam aan om van 175 naar 0 te gaan, deed er bijna 5 m[lees meer...]aanden over. Afbouw was geen lachtertje, wordt wel eens vergeleken met afkicken van drugs. Wel, ik heb nooit aan de drugs gezeten maar het was zwaar. Misselijkheid, moodswings, huilbuien nu en dan.... Begin juli was ik uiteindelijk Effexor-vrij. Aanvankelijk leek ik er echt vanaf. Ik dacht zonder te kunnen! Tot ik in augustus plots extreem vermoeid raakte. Je moet nu wel weten dat ik in april geopereerd werd, mijn volledige schildklier werd verwijderd omwille van een nodulair struma. Ik weet de vermoeidheid aan het niet op peil staan van het schildklier-vervangend hormoon L-Thyroxine. Alle tests wezen echter uit dat dit perfect onder controle was. De vermoeidheid bleef aan, ik kwam uiteindelijk bij een hematoloog terecht, ik had ook een tekort aan witte bloedcellen. Verschillende bloedtests brachten niks aan het licht. De hematoloog merkte wel op dat het wel eens zou kunnen na zeker meer dan 10 jaar aan de Effexor te zijn geweest, dat mijn lichaam daar op ingesteld was en dat de vermoeidheid wel eens een nasleep kon zijn van het stopzetten ervan. Ik voelde me steeds weer sneller geaggiteerd raken, concentratiestoornissen krijgen, wat me voorheen boeide, boeide me steeds minder... Kortom in september voelde ik me weer wegzakken in depressieve gedachten en gevoelens. Omdat het afbouwen van Effexor me zoveel moeite had gekost had ik ergens gezworen nooit nog van dat soort 'gif' in te nemen. Vorige week crashte ik, ik voelde dat het niet langer ging. Veranderingen op het werk, situaties waar ik maar moeilijk me omkom deden me terug aankloppen bij de huisarts. Ik smeekte bijna om me terug iets te geven maar dit maal geen Effexor. Er werd Serlain (Sertraline) opgestart, 50 mg om te beginnen. De eerste nacht al voelde ik me heel misselijk en ziek, zo erg zelfs dat ik eerst dacht een buikgriep te hebben. Drie dagen later begon ik last te hebben van van hevige bewegingsonrust, ik kon niet stilzitten, stilliggen. Ik vond geen rust: letterlijk niet; noch in mijn hoofd, noch in mijn lichaam. Er werd me Alprzolam voorgeschreven om me tot rust te brengen, deze is mijn redding geweest. Er werd me immers gezegd de Serlain door te zetten, de bijwerkingen zouden verdwijnen. Inmiddels zijn we weer enkele dagen verder. De maalast is afgenomen maar nog steeds eet ik niet zoals voorheen. Ik neem dagelijks nog een Alpprazolam (een halfje of een gans) als ik voel dat het niet meer gaat. Het gaat beter, maar in zeer kleine stapjes. Ik weet inmiddels ook dat ik waarschijnlijk de rest van mijn leven AD zal moeten nemen. Mijn huisarts vergelijkt het met diabetes-patiënten: zij functioneren niet zonder insuline. Ik niet zonder AD. En dat is geen schande, alleen jammer dat er zo'n taboe over hangt. De dosis zou eventueel kunnen verhoogd worden maar ik ben zo bang om opnieuw de hevige bijwerkingen te hebben dat ik hoop dat 50 mg voldoende is.
11-09-2018

Sertraline (sertraline)

Ik heb zolang ik me kan herinneren weinig zelfvertrouwen. Daarnaast zijn depressies en angststoornissen alom in mijn familie. Eerder intrinsiek dan extrensiek. Ik ben in het verleden gebaat geweest bij therapie maar helaas volstond dit niet. Ik ben toen opgestart met Paroxetine en help, wat voor beest is dat. De bijwerkingen waren, tijdens de week dat ik het nam want de re[lees meer...]st lag al snel in de vuilbak... Gigantisch. Ik had ieder moment het gevoel dat ik zou flauw vallen, een lage bloeddruk, mijn libido was volledig gekelderd en had pijnlijke vaginale droogte. Enkele jaren later (heden) begonnen mijn symptomen te verergeren. Ik zat regelmatig met de gedachte om er een eind aan te maken. Ik werd bang van mezelf. Momenteel zit ik een dikke week aan de Sertraline (in combo met therapie) en wauw... Het helpt nu al. De bijwerkingen zijn te verteren en nemen iedere dag af. Ik heb geen last meer van de zwaarmoedige gedachten en leef vrijer. Ik kan makkelijker afstand nemen. Top medicijn!!!
03-09-2018

Sertraline (sertraline)

1,5 jaar geleden op advies van de huisarts moeten starten met antidepressiva. Het was voor mij best lastig om te beginnen omdat ik er geen voorstander van was, uiteindelijk toch gestart omdat het echt nodig was. Het opstarten vond ik erg lastig. Kort lontje werd erger, depressie nam toe. Na een aantal weken begon het goed aan te slaan en was ik er erg blij mee. De negatie[lees meer...]ve gedachtes en gevoelens verweten en als bijkomstig voordeel sliep ik eindelijk weer stukken beter. Helaas bleef er een aantal bijwerkingen. Enorme zweetaanvallen, gewichtstoename van 12kg. Nu 7 weken geleden vond ik dat het zo goed ging dat ik wel kon afbouwen. Het voelde niet meer goed om met medicatie te moeten leven en de bijwerkingen was ik wel een beetje zat. In overleg met de huisarts mogen halveren naar 50mg. Dit met een tussenstap van 75mg 1 week en daarna 50mg. Advies was om eventjes op 50mg te blijven zitten maar omdat het afbouwen zo goed ging verder afgebouwd tot stop. Nu 3 dagen geen medicatie meer. Hoe ging dan het afbouwen, de 1ste dagen nam kort lontje weer enorm toe, was weer negatief maar dit trok al snel weg. Na een week waren de afbouwverschijnselen al helemaal over. Toen ik ging verlagen van 50 naar 25mg vond ik best pittig. Ik kreeg mijn emoties weer terug en alles kwam dubbel zo hard binnen. Met medicatie was ik toch enorm afgevlakt en merkte dat met minder medicatie de mist in mijn hoofd begon op te trekken. Nu geniet ik nog meer van iets kleins, kan weer lachen en huilen om iets stoms. Erg blij dat ik ben gaan afbouwen en nu volledig gestopt ben. Hopen dat ik dit weet vol te houden. Nu mijn vraag iemand ervaring met gewicht verliezen na stoppen medicatie? Aangezien de medicatie voor gewichtstoename heeft gezorgd!!
17-08-2018

Sertraline (sertraline)

Jarenlang gebruikt met weinig bijwerkingen en goede effectiviteit. S-winters verhoogde ik de dosis met 1 tablet tegen de winterdepressie. Had het de rest van mijn leven willen blijven slikken maar uit het niets kwamen opeens myokloniën(grote onverwachtte spastische bewegingen). Niemand wees naar de sertraline. Twee jaar later kon ik steeds moeilijker plassen en uiteindelij[lees meer...]k ook geen sex meer hebben. Vanwege de spierspanningen. Gestopt en de bijwerkingen zijn zo goed als verdwenen. Helaas kan ik niet zonder. Ga maar weer wat anders proberen.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (496) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (468) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Amoxicilline / Clavulaanzuur (379) - Antibiotica - penicillines breedspectrum

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!