sertraline

Bij  AngstX

Postnatale depressie (15 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (14 meningen)

13-11-2020 | Vrouw | 24
sertraline (50mg)
Gestart met 25 mg in zwangerschap vanwege angst en piekeren. Na 1,5 week opgehoogd naar 50 mg. Ruim 4 weken na ophoging resultaat. Bijwerkingen eerste weken: meer onrust, niet kunnen ontspannen, slecht slapen. Bijwerkingen gedeeltelijk opgevangen met lorazepam. Nu merkbaar meer rust in mijn hoofd, ontspannener lijf. Al met al nare eerste weken, maar nu opluchting dat resu[lees meer...]ltaat merkbaar is.

09-10-2020 | Vrouw | 40
sertraline (50mg)
Jarenlang heb ik mezelf door het leven gesleept. Ik was aanwezig, maar eigenlijk was ik er niet. Veel onrust, angst en paniekaanvallen, ziekte angst, stress, ongewenste nare gedachtes en vooral uitgeput. Niet te verwarren met vermoeidheid of slaperigheid, maar echte uitputting van het hoogste niveau. Ik stond te tollen op mijn benen van de stress uitputting en onrust en he[lees meer...]b meerdere keren huilend bij de huisarts op het spreekuur gezeten, omdat het zo uitzichtloos voelde. Begin dit jaar sertraline gekregen, maar nu pas begonnen omdat ik heel bang was voor alle bijwerkingen. Nu 2 weken onderweg en de mist trekt op! De nare gedachten zijn er soms nog, maar gaan ook heel snel weer weg. De uitputting is aan het wegtrekken. Ik merkte na een week dat ik aan het lachen was en oprecht weer plezier voelde. Ik heb zin om dingen te ondernemen en wil erop uit. Ik voel een soort helderheid die ik lange tijd niet heb ervaren. En zo kan ik nog wel even doorgaan... En waren ook bijwerkingen, ik was misselijk en had last van mijn maag en een droge mond maar dat is alweer zo goed als weg. Wel heb ik de eerste paar dagen niet geweten wat ik met mezelf aan moest, zat midden in de nacht comedy's te kijken om de duistere gedachten die in het donker in bed boven dreven, uit te bannen. Dat was niet fijn en was dus duidelijk een beginverergering van de klachten. Maar! Ik ben nu zo ontzettend blij dat ik er aan ben begonnen, had ik het maar eerder gedaan. Dit alles is overigens wel icm therapie. Hoe blij ik er nu ook mee ben, het is geen pilletje voor instant geluk en het is erg belangrijk om daarnaast inzichten op te doen en aan jezelf te werken.

06-10-2020 | Vrouw | 24
sertraline (200mg)
Allereerst mijn excuses voor het enorm lange bericht dat hieronder staat. Toch hoop ik dat mensen het willen lezen. Ik ben daarbij ontzettend benieuwd wat jullie ervaringen zijn qua bijwerkingen!! Ik ben al jaren zoet met het proberen te achterhalen wat er nou precies aan de hand is. Het wordt door mijn behandelaars gezien als heel complex en een puzzel die we nooit af [lees meer...]gaan krijgen. Voor nu is in ieder geval bekend dat ik voor veel dingen angstig ben (geg.angstst.) en ook wat dwangmatige trekjes heb en mogelijk moeite met hechten. En verder nog veel meer waar niet gelijk een label aan te hangen valt. (Moeilijke jeugd gehad). Na een paar jaar verschillende therapeuten te hebben gesproken en bijna een jaar bij mijn huidige behandelaars, werd duidelijk dat ik misschien wel baat zou hebben bij sertraline. Ik ben nu ongeveer 7 maanden bezig, langzaam opgebouwd vanaf 25mg en bij 100mg begon ik heel minimaal effect te merken. Bij 150mg voelde ik mij na een paar weken duidelijk een stuk beter (ik heb dus wel iets van een half jaar geduldig moeten afwachten en verschillende doseringen geprobeerd) en ik ben nu aan het kijken wat 200mg voor effect heeft. (Voor angst en dwang is vaak, in verhouding tot depressie, een hoge dosering effectiever) Qua bijwerkingen is het bij mij een lastig verhaal. Bij elke ophoging is de periode van bijwerkingen korter(hoofdpijn, extreem droge mond, vererging/terugval van klachten, gapen en wat meer afwezig/onhandig/vergeetachtig). De eerste keer duurde dit 2 weken en nu nog maar 2/3 dagen. En dan neemt het geleidelijk af zoals ook in de bijsluiter staat. Behalve mijn droge mond, die heb ik vanaf dag 1 t/m nu. En nu komt het gekke. Ik was op een gegeven moment een paar weken op 100mg (had al geen bijwerkingen meer en voelde mij lichamelijk prima). Ik kreeg een simpele parasiet en werd ziek. Zware AB kuur gehad. Dat je na een tijdje ziek te zijn moe en trillerig bent, vond ik niet zo gek. Maar die klachten zijn niet weggegaan. Ik heb nu al een paar maanden last van trillende spieren, in mijn armen en benen het meest, last van enorm krachtverlies en behoorlijk van vermoeidheid. Daarbij viel ik veel af in korte tijd (is nu gestopt, maar houdt weinig over). Met de parasiet at ik ook minder, maar nu al een hele tijd net zo veel als dat ik met mn oude gewicht at en kom daar niet van aan. Opbouwen op werk is niet gelukt, ik kan nu al maanden even weinig en moet daar nu weg. Spieren lijken niet sterker te worden en voor de rest zie ik ook niet echt verbetering. Ben op vanalles getest, maar alles ziet er goed uit. Ben nu door een spontane klapvoet bij de neuroloog terecht gekomen en hij denkt dus dat dit bijwerkingen zijn van de sertraline. Maar heb nu meerdere specialisten/artsen gesproken en ze delen niet allemaal dezelfde mening. Ik en mijn psych. betwijfelen dit heel erg omdat er met 2x ophogen niks verergerd is en het heel onlogisch is begonnen (ergens halverwege de doseringen en niet vlak na het begin of vlak na ophoging). Mochten dit bijwerkingen zijn, dan maakt mijn psych. dit voor het eerst mee (heeft al heel veel/vaak medicatie voorgeschreven aan mensen). Dus ik kan niet met zekerheid zeggen dat dit mijn bijwerkingen zijn, ook lichamelijk is het op het moment een grote zoektocht. Gelukkig heb ik juist geen angst voor ziektes:). Ik vraag mij af aan iedereen die dit leest of er iemand tussen zit die deze klachten ook heeft en/of weet of dit bijwerkingen van de sertraline zijn. Zou het super vinden als jullie een reactie willen plaatsen!

26-09-2020 | Vrouw | 39
sertraline (50mg)
Ik had me rustiger moeten voelen van dit medicijn. Maar ik werd er juist erg onrustig en angstig van. En opgefokt. Ik had normaal bergen geduld. Maar ik kon geluiden..mijn kinderen niet uitstaan! Het was niet te doen! Ik ben nu in overleg met de huisarts nan het afbouwen al 1 week gestopt. Ik voel me verschrikkelijk! Kan geen rust vinden. Wil het liefst op de vlucht! Er[lees meer...]gens oprollen en wachten tot het over gaat! Ik vraag me af hoe lang het duurt voor de sertraline echt uit mijn bloed is.

15-09-2020 | Vrouw | 47
sertraline (50mg)
Na lange tijd psychologische hulp besloten om dit medicijn te gaan gebruiken . Eerste weken veel bijwerkingen, verergering klachten en veel onrust. Daarna is er een wereld voor me open gegaan. Piekeren, angsten, somberheid nagenoeg over nu. Ik heb nu weer tijd om te genieten ondanks dat ik wat vaker moe ben.

24-05-2020 | Vrouw | 29
sertraline (25mg)
Het is deze juni al 5 jaar geleden dat ik een zware paniekaanval kreeg door vroeger drugsgebruik en bang was dat er iets mis was met mijn hart en sindsdien kwam er een focus op mijn ademhaling. Ik zat ook in een toxische relatie en hierdoor was ik vaak hysterisch en in paniek. Ik vond geen rust meer dus kreeg ik een hyperfocus op mijn ademhaling waardoor ik angst kreeg en[lees meer...] manueel begin te ademen, waardoor mijn hart sneller gaat slaan. Ik ben al met vanalles gediagnosticeerd: pts, dwangstoornis, gegeneraliseerde angststoornis,... wanneer ik wakker word ‘s ochtends voel ik me relaxed van te slapen (dat doe ik gelukkig wel nog goed) en begint het weer helemaal opnieuw met de ademhaling. Dit al 5 jaar lang en kan het gewoon niet stoppen. Mijn nieuwe vriend (een schat van een man) sinds 2 jaar, wil erg graag kinderen en ik ben gewoon als de dood dat ik een zwangerschap en bevalling niet zou overleven na heel mijn verleden. Hoeveel kan een mens aan? Ik neem nu sinds een week Sertraline 25 Mg en buiten wat ongemakken de eerste twee dagen, weinig tot geen bijwerkingen, maar ook nog geen positieve veranderingen op te merken. Herkent iemand zich in mijn verhaal? Het dwangmatige denken aan 1 gedachte door angst? Moest het enkel mentaal blijven dat is 1 ding, maar het verstoord heel mijn fysieke gezondheid en vaak heb ik hartkloppingen 24h aan een stuk hierdoor. Ik heb reeds ademhalingstherapie gedaan, ik mediteer, beweeg veel meer en eet gezond. Ik voel me beetje ten einde raad. Ik laat de angst ook gewoon gebeuren i.p.v. ze weg te duwen. En toch blijft die obsessie zitten. Ik hoop echt dat Sertraline hier voor zal beginnen werken. Als iemand tips voor me heeft, graag want ik word echt moedeloos en wil zelf zo graag een gelukkig leven met nog een kindje met m’n vriend. (Heb 1 zoontje, ben onverwacht zwanger geworden op m’n 20 jaar en leefde toen heel ongezond). Ben nu 29 jaar en ntlk dolverliefd op m’n zoontje. Maar heel m’n leven is 1 stressknoop geweest... groetjes

10-03-2020 | Vrouw | 56
sertraline (100mg)
Even een vraagje na 2 jaar Sertraline geslikt te hebben afgebouwd ging goed maar na 2 maanden uit het niets weer angst paniek en onrust toch weer gaan slikken op aanraden van arts zit nu op 100 mg iemand ervaring met 2de x beginnen en hoe snel het aanslaat.

11-01-2020 | Vrouw | 26
sertraline (100mg)
Ik wil graag mijn verhaal delen. Door sertraline ben ik mij weer goed gaan voelen. In het begin had ik veel last van toenemende angst. Ook had ik het gevoel dat ik stoned was. Na 3 week ging ik mij steeds beter voelen. Ik heb mijn emoties onder controle en dat is fijn. Verder word ik beetje bij beetje weer mijzelf. Ik voel mij weer gelukkig en onderneem veel dingen. Je[lees meer...] moet even door de zure appel heen bijten, maar na 3 maanden merk je dat het goed helpt.

24-09-2019 | Vrouw | 33
Paniekaanvallen
Ik ben bijna 4 jaar geleden begonnen met setraline n.a V. Mijn paniekstoornis. Hier had ik had jaren last van maar het werd op een gegeven moment zo erg dat ik niet meer kon functioneren. Boodschappen doen was een hele grote issue geworden het liefst bleef ik veilig binnen. Maar ook thuis begon ik paniekaanvallen te krijgen zat vaak nachten op het balkon de hyperen en te [lees meer...]denken oke nu ga ik dood. Ik had toen nog 1 zoon en mijn huisarts heeft me verwezen naar de GGD 1ste lijnszorg voor cognitieve gedragstherapie, het heeft me toen der tijd niet geholpen miss lag het aan de methode of aan de psycholoog de aanvallen bleven continu op de loer en toen werd me geadviseerd om toch te beginnen aan dit medicijn om de scherpe randjes ervan af te halen. Ik ben begonnen met 25 mg omdat ik alleen van het idee om dit te gaan slikken al een paniekaanval kreeg met tranen in mijn ogen heb ik de eerste pil genomen in de avond wel met 5mg oxazepam erbij. De bijwerkingen tijdens het opbouwen was te handhaven ik kon wel gewoon werken. Bijwerkingen die ik toen had was extreem zweten vooral in de nacht, veel gapen, erg moe, verstopping en of diaree, misselijkheid en spiertrekkingen vooral bij mijn benen. Na enkele weken opgehoogd naar 50 mg dit ging op zich best oke niet heel veel erge bijwerkingen daarvan gehad. Het heeft zeker 3 maanden geduurd voordat ik voelde dat dit medicijn wat voor mij deed maar toen het eenmaal begon te werken voelde ik me super ik durfde weer normaal naar de stad toe en ontweek niks meer. De meeste bijwerkingen zoals het zweten de misselijkheid en spiertrekkingen verdwenen maar mijn libido was gezak onder het vriespunt en ik kreeg enorme eetbuien vooral koolhydraten. Ik ben dan ook zo een 15 kilo zwaarder geworden. Ik wilde er van af en ben op eigen houtje heeeel langzaam gaan afbouwen van 50 mg naar de 25mg heb hier zeker 8 maanden over gedaan en dat ging eigenlijk prima ik luisterde goed naar mijn lichaam. Alleen toen ik lager wilde gaan ging dit niet goed dus ben ik een jaar blijven hangen op de 25 mg ik heb veel laat weer van paniekgevoelens niet zo erg als voordat ik aan deze meds begon heb ook veel hoofdpijn en veel slechte dagen ik voel me dan gewoon wattig,licht in het hoofd. Ik ben nu over op de vloeibare versie om te kijken of ik zo kan afbouwen maar wel in combinatie met therapie ik hoop op die manier helemaal van de medicijnen af te komen en te leren omgaan met mijn paniek. De medicijnen hebben mij zeker geholpen in mijn slechte tijden ik kan niet anders zeggen, maar het lost niks op het onderdrukt. Het is een tijdelijke hulpmiddel!

08-06-2019 | Vrouw | 33
sertraline (100mg)
Inmiddels slik ik zo’n 8 maanden Sertraline op aanraden van mijn psych. Voor mijn angstklachten. De angstklachten kwamen door een aantal moeilijke en levensbepalende gebeurtenissen. Hierdoor ben ik mijn zelfvertrouwen kwijt geraakt en werd ik depressief. Door de depressie kon ik niet meer zien dat het leven zinvol was en kon ik alleen maar huilen en me afsluiten voor d[lees meer...]e buiten wereld. De startfase van zo’n 8 wk waren behoorlijk pittig door de bijwerkingen! Maar na de eerste week voelde ik al dat de mist gedeeltelijk optrok. Hierdoor kan ik me weer openstellen voor mijn omgeving. Dit is zo’n opluchting! Ik ben zo blij dat ik heb doorgezet, ondanks de pittige bijwerkingen. Naar zo’n 5 mnd van inname werd er een ijzertekort bij mij vastgesteld. Hierdoor begon ik met ijzertabletten. Deze zorgde ervoor dat de bijwerkingen weer toenamen. De dag nadat ik de laatste dosis van de ijzertabletten had ingenomen verdwenen ook de bijwerkingen van de Sertraline. Voor de toekomst moet ik er zelf alert op zijn dat als een andere arts dat mijn psych. medicatie voorschrijft ik zorg dat de wisselwerking ook bij die arts bekend wordt.

27-05-2019 | Vrouw | 35
sertraline (150mg)
Ik gebruik nu vijf jaar Sertraline, 150 mg per dag. Dit heeft mij echt gered. Na een lange aanloop kwam ik vijf jaar geleden in een soort angst-episode terecht. Ik had last van dwangmatig piekeren, depressiesymptomen (gevoel van een muur tussen mij en de omgeving), paranoïde angsten en lichamelijke klachten als suizend hoofd en niet meer kunnen slapen. Hieraan ging een een[lees meer...] stressvolle periode vooraf van twee jaar waarin het dwangneurotisch denken steeds erger werd. Daar was weer een periode van vier jaar Seroxat aan vooraf gegaan, dat ik slikte tegen sociale fobie. Seroxat gaf ontremming als bijwerking en alcoholmisbruik. Vandaar dat ik daar uiteindelijk mee stopte. Sertraline heeft mij helemaal uit de angst-episode gehaald en weer bij mijzelf gebracht. Ik heb geen dwanggedachtes meer, geen depressie en heb het vertrouwen dat dingen goedkoper. Dat had ik eerst nooit, ik was altijd bang dat dingen juist volledig mis zouden gaan. Mijn emoties zijn gezond, ik kan nog steeds heel verdrietig en heel blij zijn. Ik heb een liefdevolle relatie en een kindje van anderhalf. Tijdens de zwangerschap heb ik ook gewoon sertraline geslikt onder begeleiding van de pop poli. Ik ben wel flink aangekomen (20 kilo, maar toen ik begin had ik ondergewicht door de angsten en een eetstoornis), door toename van eetlust en verhoogde vochtvasthouding. Sinds een paar maanden ben ik echter goed bezig met weer op een gezond gewicht te komen door voeding en beweging. Kortom, mijn leven is ontzettend positief veranderd sinds ik sertraline gebruik en ik heb het gevoel mezelf te kunnen zijn, bevrijd van angst en dwang,

18-02-2019 | Vrouw | 37
sertraline (50mg)
Dit medicijn helpt mij heel goed bij mijn angst. Ik kan alles meer van een afstand bekijken en durf meer. Op dit moment gebruik ik dit medicijn een jaar. Het heeft echt wel tijd nodig om goed te gaan werken (denk: weken), maar uiteindelijk heeft doorzetten geloond. Ik ben niet vlakker geworden in mijn emoties. Ook kan ik nog steeds keihard ergens om lachen.

17-10-2018 | Man | 45
sertraline (100mg)
Heb dit medicijn op aanraden van de psych gekregen moest worden opgebouwd van 50 naar minimaal 100 anders zou het nooit werken was dr conclusie? Dat heb ik geweten. Echter de bijwerkingen waren voornamelijk zware vermoeidheid, heb toen besloten om te gaan stoppen werd aangeraden om terug af te bouwen naar 50 in 1 week enz, hier had ik geen zin in omdat ik er graag van[lees meer...]af wilde komen ben toen praktisch cold turkey gestopt met dank aan de lyrica hier sta ik nog steeds achter mn psych niet, (..).

24-09-2018 | Man | 47
sertraline (100mg)
Begonnen met 50 Mg drie weken. Daarna bij psychiater geweest en op zijn advies verhoogd naar 100mg. Verhoging geeft veel bijwerkingen weer. Is dat normaal? Hebben jullie dat ook? Vooral lusteloos/moe en spanning . Dokter geeft aan dat het ervij hoort/ bijwerkingen. We wachten af

23-08-2018 | Vrouw | 46
sertraline (25mg)
Ik heb dit medicijn gekregen omdat ik angstig ben maar geen angsten zoals fobieën ofzo maar angst voor de dood en mensen te verliezen ( door sterfte ) mijn huisarts vindt dat ik dit moet proberen maar ben zelf erg bang voor de bijwerkingen vooral omdat ik altijd al erg heftig reageer op bijwerkingen. Als ik de verschillende reacties lees dan schrikt het mij af om er aan te[lees meer...] beginnen ook omdat ik een beroep heb waarbij ik veel auto rij en ik lees dat je er erg moe van wordt.... pfff ik weet het niet soms is het middel erger dan de kwaal!

06-08-2018 | Vrouw | 29
sertraline (50mg)
9-2017 begonnen met 50mg Sertraline. Ik neem het nu bijna een jaar. Hiervoor Jaren Seroxat genomen, niet aan 1 stuk door maar telkens een jaar en dan weer een half jaar stoppen en dan weer terug,enz Even kort waarom: Ik voelde mij erg goed met Seroxat, angsten waren onder controle, geen humeurschommelingen maar wel aangekomen in gewicht en 0 libido. Elke 2 maand ofzo kw[lees meer...]am er maar weer een kilootje bij en het was er niet af te krijgen zonder heel veel moeite. Uiteindelijk opgeteld na al die jaren was ik 10 kilo dikker. Toen ik dus weer eens stopte met Seroxat 2-2017 (na een jaar gebruik) voelde ik me eigenlijk supergoed in het begin. Ik had veel meer energie, libido terug, minder honger, humeur was goed, belangrijkste was natuurlijk dat mijn sociale angsten onder controle waren. Tot na ongeveer 5 maanden.. weet nog altijd niet goed wat er toen gebeurde. Ik had ineens een breekpunt toen ik naar een feestje ging van vrienden. Het waren eigenlijk allemaal mensen die socially awkward waren dus ik zou me goed hebben moeten voelen daartussen, maar dat deed ik niet en daar werd ik heel down van. Daarna werd het alleen maar slechter met me. Ik had nergens geen zin meer in, lag in de zetel, zelfs dingen die ik normaal leuk vond boeide me niet meer. Huilbuien kreeg ik zomaar ineens voor geen reden. Tot op het punt dat ik zelfs begon te denken aan dat ik het niet erg zou vinden om dood te gaan. Ik had me nog noooit zo gevoeld! Dit voelde echt als een depressie en dat was nooit de reden waarvoor ik medicatie slikte. Maar ik besefte wel dat er iets aan de hand was en dat ik terug moest beginnen met medicatie. Ik wilde geen Seroxat meer want ik was in de periode dat ik stopte 8 kg kwijt en wilde die niet meer aankomen. Toen heb ik dus Sertraline voorgeschreven gekregen en na 2 weken voelde ik me weer goed, ik kon niet geloven dat ik me 2 weken daarvoor zo slecht voelde dat ik dood wou! In mijn 2 e week vertrok ik juist met mijn partner op een (avontuurlijke) reis en dat was fantastisch. Die reis stond al maanden vast en ik keek daar enorm naar uit maar toen ik me zo down voelde kon me dat ook niet meer boeien, ik wilde niet meer gaan, ik wilde gewoon niet meer leven. Sertraline heeft echt mijn leven gered! En ook niet belangrijk ik heb geen enkele bijwerkingen! Wel de gebruikelijke opstartdingetjes zoals misselijk,zweten, geen honger, maar dat is na een weekje alweer voorbij. Ik was zo bang om weer dik te worden maar neem het nu bijna een jaar en niks erbij. Sociale angsten zijn wel meer aanwezig dan Seroxat. Maar dat neem ik er graag bij zonder alle andere bijwerkingen!

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (557) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (512) - Antibiotica - penicillines breedspectrum