sertraline

Bij  AngstX

Postnatale depressie (18 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (14 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

18-12-2022 | Vrouw | 39
sertraline (125)
Ik doe even mijn verhaal hier! Wat ik en wat jullie door maken heb ik niemand zelfs mijn ergste vijand niet. Vorige jaar ben ik begonnen met opbouwen van 50 mg en daarna naar 100 mg en dat was heel zwaar. En daarna na een tijdje zag ik weer dat het beter ging. Tot afgelopen September door omstandigheden weer een terug val gekregen en tot afgelopen Vrijdag geprobeerd op de[lees meer...] 100 mg te blijven maar afgelopen Vrijdag toch weer opgehoogd naar 125mg en wat ik voel is een hel en ik weet niet of dit gevoel er al was of door de ophoging komt. Ik heb hartkloppingen, heel erg angstig,bang als een kleinkind en denkend dat dit nooit meer goed komt!😔😔😔 En ik denk als de hartkloppingen weg zijn dat ik mezelf weer iets anders ga voelen! Iemand ervaring met ophogen van medicatie en zelfde lichamelijke klachten?

18-12-2022 | Vrouw | 39
sertraline (50mg)
Mensen die veel last hebben van piekeren, angst en onrust. Heeft Sertraline deze klachten verholpen bij jullie?

15-12-2022 | Vrouw | 42
sertraline (50mg)
Ik gebruik nu een maand sertraline en ik ben erg tevreden. De eerste week was echt verschrikkelijk, het verergerde mijn angstklachten enorm, maar na 1,5 week nam dat af en nu heb ik eigenlijk geen angstklachten meer en mijn depressieve gevoel is afgenomen. Gelukkig! Ik had ook last van misselijkheid en constipatie in het begin, maar dat heb ik ook niet meer. En ik slaap[lees meer...] ook weer goed :-)

18-11-2022 | Man | 46
sertraline (50mg)
Ik ben nu 3 dagen bezig met 50mg Sertraline. De meest voorkomende bijwerkingen heb ik ook, nu erg misselijk, angsten/piekeren komen heftiger naar voren. Geen zin in dingen en dus niet enthousiast. Ik weet , ik ben pas 3 dagen bezig. Zijn er mensen met dezelfde ervaringen die dit ook hebben gehad en mij wat gerust kunnen stellen?

14-11-2022 | Vrouw | 21
sertraline (50mg)
Ik begon met sertraline vanwege mijn angststoornis en stemmingsklachten. Ik werd snel bang voor veranderingen en in sociale situaties. Ik was altijd moe en kon de hele dag wel slapen waardoor ik geen energie had om iets te doen, en als ik dat wel had had ik nergens zin in. Eerste week sliep ik minstens 10 uir op een dag, het leek ael of ik al het slaap die ik had gemis[lees meer...]t inhaalde. Daarna werd het beter, was noet meer elke dag zo moe waardoor het ook wat makkelijker werd dingen te doen omdat ik ook wat motivatie had. Mijn hoofd is rustiger voor het slapen gaan en ik heb minder last van angst bij veranderingen. Ik voel me nog nket gellukig maar dit geeft me wel een steuntje in de rug om zelf naar dingen te te werken

19-08-2022 | Man | 37
sertraline (50mg)
Ik loop sinds mijn pubertijd rond met angstklachten en depressie. Eigenlijk wist ik niet beter, ik dacht dat het normaal was. Aan de andere kant heb ik, met grote tussenpozen, diverse behandelingen en medicatie gekregen. Alles werkte wel iets maar het resultaat was niet bevredigend. Gevolg is dat ik meerdere keren met burnout/depressie klachten ziek thuis kwam te zitten. [lees meer...]De laatste keer is afgelopen december, ik had toen serieuze zelfmoord plannen, omdat ik ook geen hoop meer zag in een nieuwe behandeling. Vanwege mijn gezin heb ik toch besloten om het nog één kans te geven. Ik gebruik nu sinds 4 maanden Sertraline. De afgelopen twee maanden heb ik genoten van het leven zoals ik niet gewend ben! Ik herken mezelf niet meer. Ik heb energie, doe veel, neem initiatief en voel me angstvrij. Daardoor kom ik ook beter voor mezelf op. Ik had ook last van piekeren, dwangmatige handelingen en besluiteloosheid. Het is allemaal grotendeels weg. In de opstartfase had ik minder eetlust en een zenuwachtig gevoel in mijn buik. Dit is na enkele weken verdwenen. Mijn libido is wel wat gezakt maar het klaarkomen gaat wat moeizamer waardoor we langer plezier hebben.

16-08-2022 | Vrouw | 37
sertraline (100mg)
Dit bericht is voor iedereen die zich nu slecht voelt en door pagina's als deze scrollt in de hoop iets te vinden dat voor hem/haar werkt. Er is hoop. Ik was zoals jullie. Door de aanhoudende stress in de Coronaperiode begon ik me steeds minder goed te voelen en vreemde klachten te ontwikkelen. Eerst was er alleen 's ochtends een grote onrust die over me heen viel. Panieka[lees meer...]anvallen, hyperventilatie. Na een tijdje voelde ik me continu opgejaagd en onrustig, nooit op mijn gemak. Angstige gedachten raasden constant door mijn hoofd: "ik word gek", "ik ben depressief en ga mezelf iets aandoen", "ik ga me nooit meer normaal voelen". Het leek alsof ik nooit nog liefde en geluk zou voelen. Ik voelde me als een uitgewrongen dweil. Het was weerzinwekkend en verschrikkelijk, want ik hield zoveel van het leven. Ik was obsessief bezig met hoe ik me voelde en welke gedachten ik had, zocht het hele internet af naar ervaringen van lotgenoten. Wekelijks zat ik bij de huisarts. Ik heb eerst ademhalings-en ontspanningsoefeningen geprobeerd, ging naar de psycholoog en kinesist, deed aan yoga. Maar niets hielp echt. Dan maar aan de medicatie. Verschillende soorten antidepressiva en antipsychotica heb ik geprobeerd, zonder noemenswaardige verbetering. Erg frustrerend, omdat je steeds zo lang moet wachten om te weten of iets aanslaat. Het bleef status quo totdat de psychiater Sertraline voorschreef. Ik had verwacht dat dit ook niet zou werken, want ik had al SSRI's geprobeerd. Maar na enkele weken voelde ik me lichter, opgewekter, hoopvoller. De momenten dat ik me weer mezelf voelde, duurden langer en werden talrijker naarmate ik de medicatie ophoogde. Ik neem het medicijn nu 5 maanden en de laatste restjes onrust ebben langzaam weg. De biochemie in mijn hoofd voelt weer (grotendeels) in balans. Ik kan weer de levenslustige, opgewekte mama, echtgenote, vriendin, collega zijn die ik vroeger was. Ik besef dat het een combinatie zal zijn van verschillende factoren, maar Sertraline heeft me wel een grote duw in de rug gegeven om me weer goed te kunnen voelen!

09-07-2022 | Vrouw | 40
sertraline (50mg)
Wat een wondermiddeltje! Het is de eerste AD die ik gebruik. Ik had een burnout en daarnaast veel last van angsten, overal zorgen om maken, doemscenarios bedenken en piekeren. Ik begon met 25mg en hoewel er werd gezegd dat dit te laag was voor enig effect voelde ik wel al verschil. Daarna na 50mg gegaan en dat was voldoende. Wat een verschil!!!! Ik was weer positief, kon[lees meer...] lachen om het leven, dingen veel makkelijker loslaten en sliep heerlijk! Ik heb eigenlijk amper bijwerkingen gehad, alleen de eerste week en de eerste week na ophoging wat hoofdpijn en licht misselijk. Ik ben wel 7 kilo aangekomen, maar dat heb ik er graag voor over!

13-06-2022 | Vrouw | 34
sertraline (25mg)
Heeft er iemand ook tand pijn en veel spanning in het gezicht en hoofdpijn bij sertraline ik gebruik maar 25 mg nu een maand groetjes

15-05-2022 | Vrouw | 29
sertraline (100mg)
Zit nu bijna 3 weken aan de sertraline (waarvan de eerste week op 50mg). Merk nog helemaal niets van effect. Wel voel ik me somberder dan ooit en heb ik een continu gespannen gevoel alsof ik zenuwachtig ben. Is dit normaal of past deze anti depressiva gewoon niet bij mij?

28-04-2022 | Vrouw | 33
sertraline (50mg)
Eerste week 25 mg Sertraline. Bijwerkingen waren vervelend maar toch de ophoging gedaan naar 50 mg. Nu gestart met de 2e week 50 mg en nog veel onrust/ paniek. Ik heb er oxazepam bij gekregen en dit neem ik zodat de bijwerkingen wat minder heftig zijn. Ik heb al eens eerder een andere ssri gehad wat mij destijds veel geholpen heeft. Hopelijk gaan de bijwerkingen snel [lees meer...]afnemen en het medicijn zijn werk doen. Ik zit nu op de 16e dag gebruik. Waarvan 9 dagen op 50 mg. De arts zegt dat de bijwerkingen meestal weg gaan na 14 dgn dus ik ga dit de komende dagen hopelijk ervaren!

01-04-2022 | Man | 22
sertraline (100mg)
Naast Autisme en ADHD, heb ik veel last van angst, vooral in sociale situaties. En daardoor ook een somber toekomstbeeld. Eerder al eens citalopram geprobeerd maar dat deed niet zoveel. Maar sertraline doet echt wonderen. Eerst 50 mg, de eerste paar dagen voelde ik me heel erg suf maar tegelijkertijd was de angst al een heel stuk minder. Na een week kwam de angst wel weer [lees meer...]voor een groot deel terug. Sinds gisteren 100 mg. En de rust die ik voel is geweldig. Ik kan naar de supermarkt gaan en een gesprekje met de kassière houden met weinig stress, de spanning, schuld- en schaamtegevoelens zijn een heel stuk minder. Ik hoop dat het zo blijft. Er zijn wel wat bijwerkingen, maar die vind ik het persoonlijk waard voor de voordelen die het me geeft. Dit is mijn persoonlijke ervaring, iedereen reageert anders op antidepressiva, maar mij helpt het in ieder geval!

26-03-2022 | Vrouw | 26
sertraline (100mg)
Ik had een angststoornis veroorzaakt door mijn fobie voor braken (emetofobie). Het was nogal tegenstrijdig om te beginnen met deze medicatie, omdat een bijwerking misselijkheid is. Hoewel ik er ook misselijk van was, ging het heel snel beter. Ineens kon ik weer dingen doen, het huis uit. De angst zette niet door, waardoor ik niet in paniek raakte. Dit was al na zo'n 3 weke[lees meer...]n. Nu, 6 jaar later gebruik ik het nog steeds, maar ik heb wel mijn leven terug! Ik zat ooit op 125mg, maar tegenwoordig nog maar op 75mg. Een groot voordeel van deze medicatie (merk ZOLOFT) is dat je kunt op- en afbouwen met vloeistof. Dit zorgt voor heel geleidelijke ophoging of vermindering. Hierdoor heb je ook veel minder last van bijwerkingen. Medicijnen zoals deze zijn niet per definitie de oplossing, maar het geeft je een goede duw in de juiste richting. In combinatie met therapie is het heel zinvol.

07-03-2022 | Vrouw | 15
sertraline (100mg)
Alleen maar meer angst en paniek door gehad. Werd depressiever en suicidaler. Herkende mezelf niet meer. Ik was maar 15 jaar en werd volgepompd met 100 mg. Criminelen zijn het

02-02-2022 | Vrouw | 65
sertraline (50mg)
Mijn vorige medicatie ging tegen mij werken en tijdens opname kreeg ik sertraline dat na enige tijd gunstig effect had

20-12-2021 | Vrouw | 26
sertraline (50mg)
Sinds een aantal maanden gebruik ik sertraline voor een angststoornis met compulsies en depressies. In de opbouwfase vervelende bijwerkingen zoals (hevige) maagpijn, misselijkheid, aanvallen van duizeligheid en angsten. Voor de angst was ik gewaarschuwd en ik kreeg oxazepam voorgeschreven. Dit is gelukkig maar twee keer nodig geweest. Ik merkte al vrij snel een verbetering[lees meer...] in de vermoeidheid n.a.v. de depressie waar ik toen in zat, en na een week of 2-3 kon ik al wat meer afstand nemen van de angsten en compulsies. Ik ben inmiddels emotioneel veel stabieler en over het geheel minder angstig en dwangmatig, mensen om me heen merken dit ook aan me! De stoornis is niet weg maar ik kan veel actiever deelnemen aan mijn therapieën en oefenen met de interventies die ik daar leer, wat veel hoop geeft voor de lange termijn. Ik merk dat het net het steuntje in de rug geeft dat ik nodig heb. De bijwerkingen die over zijn gebleven zijn dat ik soms moeilijk in slaap kom/slecht door slaap, dat ik heel levendig en vreemd droom (niet per sé nachtmerries) en libidoverlies. Om deze redenen wil ik op termijn wel weer proberen af te bouwen, maar als dit uiteindelijk niet lukt is het absoluut geen ramp. Blij dat ik er mee begonnen ben! Het past heel goed in mijn behandeling.

Thyrax Duotab (871) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (597) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (567) - Antibiotica - penicillines breedspectrum