sertraline

Bij  AngstX

Postnatale depressie (16 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (14 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

15-05-2022 | Vrouw | 29
sertraline (100mg)
Zit nu bijna 3 weken aan de sertraline (waarvan de eerste week op 50mg). Merk nog helemaal niets van effect. Wel voel ik me somberder dan ooit en heb ik een continu gespannen gevoel alsof ik zenuwachtig ben. Is dit normaal of past deze anti depressiva gewoon niet bij mij?

28-04-2022 | Vrouw | 33
sertraline (50mg)
Eerste week 25 mg Sertraline. Bijwerkingen waren vervelend maar toch de ophoging gedaan naar 50 mg. Nu gestart met de 2e week 50 mg en nog veel onrust/ paniek. Ik heb er oxazepam bij gekregen en dit neem ik zodat de bijwerkingen wat minder heftig zijn. Ik heb al eens eerder een andere ssri gehad wat mij destijds veel geholpen heeft. Hopelijk gaan de bijwerkingen snel [lees meer...]afnemen en het medicijn zijn werk doen. Ik zit nu op de 16e dag gebruik. Waarvan 9 dagen op 50 mg. De arts zegt dat de bijwerkingen meestal weg gaan na 14 dgn dus ik ga dit de komende dagen hopelijk ervaren!

01-04-2022 | Man | 22
sertraline (100mg)
Naast Autisme en ADHD, heb ik veel last van angst, vooral in sociale situaties. En daardoor ook een somber toekomstbeeld. Eerder al eens citalopram geprobeerd maar dat deed niet zoveel. Maar sertraline doet echt wonderen. Eerst 50 mg, de eerste paar dagen voelde ik me heel erg suf maar tegelijkertijd was de angst al een heel stuk minder. Na een week kwam de angst wel weer [lees meer...]voor een groot deel terug. Sinds gisteren 100 mg. En de rust die ik voel is geweldig. Ik kan naar de supermarkt gaan en een gesprekje met de kassière houden met weinig stress, de spanning, schuld- en schaamtegevoelens zijn een heel stuk minder. Ik hoop dat het zo blijft. Er zijn wel wat bijwerkingen, maar die vind ik het persoonlijk waard voor de voordelen die het me geeft. Dit is mijn persoonlijke ervaring, iedereen reageert anders op antidepressiva, maar mij helpt het in ieder geval!

26-03-2022 | Vrouw | 26
sertraline (100mg)
Ik had een angststoornis veroorzaakt door mijn fobie voor braken (emetofobie). Het was nogal tegenstrijdig om te beginnen met deze medicatie, omdat een bijwerking misselijkheid is. Hoewel ik er ook misselijk van was, ging het heel snel beter. Ineens kon ik weer dingen doen, het huis uit. De angst zette niet door, waardoor ik niet in paniek raakte. Dit was al na zo'n 3 weke[lees meer...]n. Nu, 6 jaar later gebruik ik het nog steeds, maar ik heb wel mijn leven terug! Ik zat ooit op 125mg, maar tegenwoordig nog maar op 75mg. Een groot voordeel van deze medicatie (merk ZOLOFT) is dat je kunt op- en afbouwen met vloeistof. Dit zorgt voor heel geleidelijke ophoging of vermindering. Hierdoor heb je ook veel minder last van bijwerkingen. Medicijnen zoals deze zijn niet per definitie de oplossing, maar het geeft je een goede duw in de juiste richting. In combinatie met therapie is het heel zinvol.

07-03-2022 | Vrouw | 15
sertraline (100mg)
Alleen maar meer angst en paniek door gehad. Werd depressiever en suicidaler. Herkende mezelf niet meer. Ik was maar 15 jaar en werd volgepompd met 100 mg. Criminelen zijn het

02-02-2022 | Vrouw | 65
sertraline (50mg)
Mijn vorige medicatie ging tegen mij werken en tijdens opname kreeg ik sertraline dat na enige tijd gunstig effect had

20-12-2021 | Vrouw | 26
sertraline (50mg)
Sinds een aantal maanden gebruik ik sertraline voor een angststoornis met compulsies en depressies. In de opbouwfase vervelende bijwerkingen zoals (hevige) maagpijn, misselijkheid, aanvallen van duizeligheid en angsten. Voor de angst was ik gewaarschuwd en ik kreeg oxazepam voorgeschreven. Dit is gelukkig maar twee keer nodig geweest. Ik merkte al vrij snel een verbetering[lees meer...] in de vermoeidheid n.a.v. de depressie waar ik toen in zat, en na een week of 2-3 kon ik al wat meer afstand nemen van de angsten en compulsies. Ik ben inmiddels emotioneel veel stabieler en over het geheel minder angstig en dwangmatig, mensen om me heen merken dit ook aan me! De stoornis is niet weg maar ik kan veel actiever deelnemen aan mijn therapieën en oefenen met de interventies die ik daar leer, wat veel hoop geeft voor de lange termijn. Ik merk dat het net het steuntje in de rug geeft dat ik nodig heb. De bijwerkingen die over zijn gebleven zijn dat ik soms moeilijk in slaap kom/slecht door slaap, dat ik heel levendig en vreemd droom (niet per sé nachtmerries) en libidoverlies. Om deze redenen wil ik op termijn wel weer proberen af te bouwen, maar als dit uiteindelijk niet lukt is het absoluut geen ramp. Blij dat ik er mee begonnen ben! Het past heel goed in mijn behandeling.

14-10-2021 | Man | 40
sertraline (100mg)
Ik heb angsten ontwikkeld door ervaringen uit het verleden (uitzending Irak, Afghanistan) Ik kreeg sertraline via mijn HA. De 1ste weken een half tabletje van 50 mg. Mijn klachten namen toe ik werd radeloos. En belde in mijn huisarts op. Die gaf opdracht even doorzetten en nu verhogen naar 100mg 4 weken op 100mg gezeten mijn angsten namen nog meer toe, nachten wakker geleg[lees meer...]en en ik was van alles bang geworden van een sterke man in een extreem bange man veranderd. Ik Kon niks meer. Ik zat alleen nog maar op de bank spichtig om me heen te kijken. Weer contact arts. Weer verhogen naar 150mg dit was niet uit te houden dit was geen leven.. Kon niks meer had veel last van bijwerkingen maagklachten koudezweet, rillingen, zware angst etc. Ik dacht dit hou ik niet meer vol!!! Ik ben uit mezelf gaan afbouwen ik was radeloos! ik ben natuurlijke supplementen gaan nemen. Binnen enkele dagen na geheel gesopt te zijn met sertraline namen mijn angsten veel meer af en kon ik weer de straat op. Nu ik gestopt ben met sertraline kan ik weer beter functioneren. De juiste (histamine vrij) voeding en extra supplementen (magnesium, B complex, GABA, vitamine c hebben mij erg geholpen en slik ik nu nog steeds ik ben weer gaan sporten en kom weer op drukke plekken etc. Ook sociaal ben ik weer wat vrolijker en ik kan weer meer genieten van het leven en maak weer contact met mensen om mij heen..

09-10-2021 | Man | 63
sertraline (50mg)
Mocht niet meer gebruiken wegens visus stoornis. Heb glaucoom. Was voor mij prima middel.

20-02-2021 | Man | 28
sertraline (200mg)
Ik lijd nu al 12 jaar aan een complexe psychiatrische stoornis. Na een aantal jaar opgenomen zijn geweest woon ik nu zelfstandig met begeleiding van Hvo Querido. Slik nu al ruim drie maanden 200 mg en zie nauwelijks effect. Hiervoor ook clomipramine, fluoxetine en paroxetine gebruikt. Verder slik ik nu olanzepine en lorazepam. Weet iemand hoe lang het nog duurt voordat[lees meer...] ik effect zie? De angst is soms echt ondraaglijk. Ik kom mijn dagen door met de pams maar die werken snel uit en ik merk dat ik steeds meer nodig heb. Ik merk dat ik enorm prikkelbaar ben de laatste tijd, kan dat komen door de sertraline? Ik heb het idee dat ssri's nauwelijks effect hebben op mijn angsten. Heeft iemand ervaring met tca's? Lees op het internet dat de bijwerkingen wel heftig kunnen zijn. En is er een verband tussen het in nemen van de sertraline op een lege maag. Ik merk dat de sertraline wel wat beter werkt als ik wat gegeten heb.

12-02-2021 | Vrouw | 42
sertraline (50mg)
Na 4 jaar venlafaxine 150 mg, moeten switchen wegens hoge bloeddruk naar sertraline. Vreselijke ervaring, was niet depressief, naar 4 weken gebruik wel, vijandig, zeer geïrriteerd bij het agressieve af, totaal mijzelf niet, volledig in mijzelf gekeerd, ook flinke lichamelijke bijwerkingen, braakneigingen, misselijk, huidsensaties. Ben naar ruim 4 weken volledig gestopt, [lees meer...]durfde ook niet meer iets anders te proberen. Nu een week zonder antidepressiva, tjee wat een rollercoaster van emoties nu, het enige wat ik kan zeggen is dat ik ondanks mij angsten, stemmingen, en lichamelijke ontrekkingsverschijnselen, en moet zeggen, vind ik niet mals, wel mijzelf ben, en niet dat alsof ik heel iemand anders ben als bij de sertraline. Ik hoop dat ik het volhou

29-01-2021 | Vrouw | 28
sertraline (50mg)
Ivm angst begonnen met sertraline. 4 dagen op de bank, grieperig, duizelig etc. Daarna namen deze klachten af en kreeg ik spierschokjes. Na overleg met de psychiater ben ik geswitched naar een snri. Daar ga ik nu mee starten. Merkte wel snel verschil in ervaring emoties: minder piekeren, minder snel geraakt.

13-11-2020 | Vrouw | 24
sertraline (50mg)
Gestart met 25 mg in zwangerschap vanwege angst en piekeren. Na 1,5 week opgehoogd naar 50 mg. Ruim 4 weken na ophoging resultaat. Bijwerkingen eerste weken: meer onrust, niet kunnen ontspannen, slecht slapen. Bijwerkingen gedeeltelijk opgevangen met lorazepam. Nu merkbaar meer rust in mijn hoofd, ontspannener lijf. Al met al nare eerste weken, maar nu opluchting dat resu[lees meer...]ltaat merkbaar is.

09-10-2020 | Vrouw | 40
sertraline (50mg)
Jarenlang heb ik mezelf door het leven gesleept. Ik was aanwezig, maar eigenlijk was ik er niet. Veel onrust, angst en paniekaanvallen, ziekte angst, stress, ongewenste nare gedachtes en vooral uitgeput. Niet te verwarren met vermoeidheid of slaperigheid, maar echte uitputting van het hoogste niveau. Ik stond te tollen op mijn benen van de stress uitputting en onrust en he[lees meer...]b meerdere keren huilend bij de huisarts op het spreekuur gezeten, omdat het zo uitzichtloos voelde. Begin dit jaar sertraline gekregen, maar nu pas begonnen omdat ik heel bang was voor alle bijwerkingen. Nu 2 weken onderweg en de mist trekt op! De nare gedachten zijn er soms nog, maar gaan ook heel snel weer weg. De uitputting is aan het wegtrekken. Ik merkte na een week dat ik aan het lachen was en oprecht weer plezier voelde. Ik heb zin om dingen te ondernemen en wil erop uit. Ik voel een soort helderheid die ik lange tijd niet heb ervaren. En zo kan ik nog wel even doorgaan... En waren ook bijwerkingen, ik was misselijk en had last van mijn maag en een droge mond maar dat is alweer zo goed als weg. Wel heb ik de eerste paar dagen niet geweten wat ik met mezelf aan moest, zat midden in de nacht comedy's te kijken om de duistere gedachten die in het donker in bed boven dreven, uit te bannen. Dat was niet fijn en was dus duidelijk een beginverergering van de klachten. Maar! Ik ben nu zo ontzettend blij dat ik er aan ben begonnen, had ik het maar eerder gedaan. Dit alles is overigens wel icm therapie. Hoe blij ik er nu ook mee ben, het is geen pilletje voor instant geluk en het is erg belangrijk om daarnaast inzichten op te doen en aan jezelf te werken.

06-10-2020 | Vrouw | 24
sertraline (200mg)
Allereerst mijn excuses voor het enorm lange bericht dat hieronder staat. Toch hoop ik dat mensen het willen lezen. Ik ben daarbij ontzettend benieuwd wat jullie ervaringen zijn qua bijwerkingen!! Ik ben al jaren zoet met het proberen te achterhalen wat er nou precies aan de hand is. Het wordt door mijn behandelaars gezien als heel complex en een puzzel die we nooit af [lees meer...]gaan krijgen. Voor nu is in ieder geval bekend dat ik voor veel dingen angstig ben (geg.angstst.) en ook wat dwangmatige trekjes heb en mogelijk moeite met hechten. En verder nog veel meer waar niet gelijk een label aan te hangen valt. (Moeilijke jeugd gehad). Na een paar jaar verschillende therapeuten te hebben gesproken en bijna een jaar bij mijn huidige behandelaars, werd duidelijk dat ik misschien wel baat zou hebben bij sertraline. Ik ben nu ongeveer 7 maanden bezig, langzaam opgebouwd vanaf 25mg en bij 100mg begon ik heel minimaal effect te merken. Bij 150mg voelde ik mij na een paar weken duidelijk een stuk beter (ik heb dus wel iets van een half jaar geduldig moeten afwachten en verschillende doseringen geprobeerd) en ik ben nu aan het kijken wat 200mg voor effect heeft. (Voor angst en dwang is vaak, in verhouding tot depressie, een hoge dosering effectiever) Qua bijwerkingen is het bij mij een lastig verhaal. Bij elke ophoging is de periode van bijwerkingen korter(hoofdpijn, extreem droge mond, vererging/terugval van klachten, gapen en wat meer afwezig/onhandig/vergeetachtig). De eerste keer duurde dit 2 weken en nu nog maar 2/3 dagen. En dan neemt het geleidelijk af zoals ook in de bijsluiter staat. Behalve mijn droge mond, die heb ik vanaf dag 1 t/m nu. En nu komt het gekke. Ik was op een gegeven moment een paar weken op 100mg (had al geen bijwerkingen meer en voelde mij lichamelijk prima). Ik kreeg een simpele parasiet en werd ziek. Zware AB kuur gehad. Dat je na een tijdje ziek te zijn moe en trillerig bent, vond ik niet zo gek. Maar die klachten zijn niet weggegaan. Ik heb nu al een paar maanden last van trillende spieren, in mijn armen en benen het meest, last van enorm krachtverlies en behoorlijk van vermoeidheid. Daarbij viel ik veel af in korte tijd (is nu gestopt, maar houdt weinig over). Met de parasiet at ik ook minder, maar nu al een hele tijd net zo veel als dat ik met mn oude gewicht at en kom daar niet van aan. Opbouwen op werk is niet gelukt, ik kan nu al maanden even weinig en moet daar nu weg. Spieren lijken niet sterker te worden en voor de rest zie ik ook niet echt verbetering. Ben op vanalles getest, maar alles ziet er goed uit. Ben nu door een spontane klapvoet bij de neuroloog terecht gekomen en hij denkt dus dat dit bijwerkingen zijn van de sertraline. Maar heb nu meerdere specialisten/artsen gesproken en ze delen niet allemaal dezelfde mening. Ik en mijn psych. betwijfelen dit heel erg omdat er met 2x ophogen niks verergerd is en het heel onlogisch is begonnen (ergens halverwege de doseringen en niet vlak na het begin of vlak na ophoging). Mochten dit bijwerkingen zijn, dan maakt mijn psych. dit voor het eerst mee (heeft al heel veel/vaak medicatie voorgeschreven aan mensen). Dus ik kan niet met zekerheid zeggen dat dit mijn bijwerkingen zijn, ook lichamelijk is het op het moment een grote zoektocht. Gelukkig heb ik juist geen angst voor ziektes:). Ik vraag mij af aan iedereen die dit leest of er iemand tussen zit die deze klachten ook heeft en/of weet of dit bijwerkingen van de sertraline zijn. Zou het super vinden als jullie een reactie willen plaatsen!

26-09-2020 | Vrouw | 39
sertraline (50mg)
Ik had me rustiger moeten voelen van dit medicijn. Maar ik werd er juist erg onrustig en angstig van. En opgefokt. Ik had normaal bergen geduld. Maar ik kon geluiden..mijn kinderen niet uitstaan! Het was niet te doen! Ik ben nu in overleg met de huisarts nan het afbouwen al 1 week gestopt. Ik voel me verschrikkelijk! Kan geen rust vinden. Wil het liefst op de vlucht! Er[lees meer...]gens oprollen en wachten tot het over gaat! Ik vraag me af hoe lang het duurt voor de sertraline echt uit mijn bloed is.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (586) - Anticonceptie - eenfase