Sertraline

sertraline

Bij  AngstX

Obsessieve-compulsieve stoornis (13 meningen)
Postnatale depressie (12 meningen)

Sertraline

Arjen Walstra (26-04-2013)

18-02-2019

Sertraline (sertraline)

Dit medicijn helpt mij heel goed bij mijn angst. Ik kan alles meer van een afstand bekijken en durf meer. Op dit moment gebruik ik dit medicijn een jaar. Het heeft echt wel tijd nodig om goed te gaan werken (denk: weken), maar uiteindelijk heeft doorzetten geloond. Ik ben niet vlakker geworden in mijn emoties. Ook kan ik nog steeds keihard ergens om lachen.
17-10-2018

Sertraline (sertraline)

Heb dit medicijn op aanraden van de psych gekregen moest worden opgebouwd van 50 naar minimaal 100 anders zou het nooit werken was dr conclusie? Dat heb ik geweten. Echter de bijwerkingen waren voornamelijk zware vermoeidheid, heb toen besloten om te gaan stoppen werd aangeraden om terug af te bouwen naar 50 in 1 week enz, hier had ik geen zin in omdat ik er graag van[lees meer...]af wilde komen ben toen praktisch cold turkey gestopt met dank aan de lyrica hier sta ik nog steeds achter mn psych niet, (..).
24-09-2018

Sertraline (sertraline)

Begonnen met 50 Mg drie weken. Daarna bij psychiater geweest en op zijn advies verhoogd naar 100mg. Verhoging geeft veel bijwerkingen weer. Is dat normaal? Hebben jullie dat ook? Vooral lusteloos/moe en spanning . Dokter geeft aan dat het ervij hoort/ bijwerkingen. We wachten af
23-08-2018

Sertraline (sertraline)

Ik heb dit medicijn gekregen omdat ik angstig ben maar geen angsten zoals fobieën ofzo maar angst voor de dood en mensen te verliezen ( door sterfte ) mijn huisarts vindt dat ik dit moet proberen maar ben zelf erg bang voor de bijwerkingen vooral omdat ik altijd al erg heftig reageer op bijwerkingen. Als ik de verschillende reacties lees dan schrikt het mij af om er aan te[lees meer...] beginnen ook omdat ik een beroep heb waarbij ik veel auto rij en ik lees dat je er erg moe van wordt.... pfff ik weet het niet soms is het middel erger dan de kwaal!
06-08-2018

Sertraline (sertraline)

9-2017 begonnen met 50mg Sertraline. Ik neem het nu bijna een jaar. Hiervoor Jaren Seroxat genomen, niet aan 1 stuk door maar telkens een jaar en dan weer een half jaar stoppen en dan weer terug,enz Even kort waarom: Ik voelde mij erg goed met Seroxat, angsten waren onder controle, geen humeurschommelingen maar wel aangekomen in gewicht en 0 libido. Elke 2 maand ofzo kw[lees meer...]am er maar weer een kilootje bij en het was er niet af te krijgen zonder heel veel moeite. Uiteindelijk opgeteld na al die jaren was ik 10 kilo dikker. Toen ik dus weer eens stopte met Seroxat 2-2017 (na een jaar gebruik) voelde ik me eigenlijk supergoed in het begin. Ik had veel meer energie, libido terug, minder honger, humeur was goed, belangrijkste was natuurlijk dat mijn sociale angsten onder controle waren. Tot na ongeveer 5 maanden.. weet nog altijd niet goed wat er toen gebeurde. Ik had ineens een breekpunt toen ik naar een feestje ging van vrienden. Het waren eigenlijk allemaal mensen die socially awkward waren dus ik zou me goed hebben moeten voelen daartussen, maar dat deed ik niet en daar werd ik heel down van. Daarna werd het alleen maar slechter met me. Ik had nergens geen zin meer in, lag in de zetel, zelfs dingen die ik normaal leuk vond boeide me niet meer. Huilbuien kreeg ik zomaar ineens voor geen reden. Tot op het punt dat ik zelfs begon te denken aan dat ik het niet erg zou vinden om dood te gaan. Ik had me nog noooit zo gevoeld! Dit voelde echt als een depressie en dat was nooit de reden waarvoor ik medicatie slikte. Maar ik besefte wel dat er iets aan de hand was en dat ik terug moest beginnen met medicatie. Ik wilde geen Seroxat meer want ik was in de periode dat ik stopte 8 kg kwijt en wilde die niet meer aankomen. Toen heb ik dus Sertraline voorgeschreven gekregen en na 2 weken voelde ik me weer goed, ik kon niet geloven dat ik me 2 weken daarvoor zo slecht voelde dat ik dood wou! In mijn 2 e week vertrok ik juist met mijn partner op een (avontuurlijke) reis en dat was fantastisch. Die reis stond al maanden vast en ik keek daar enorm naar uit maar toen ik me zo down voelde kon me dat ook niet meer boeien, ik wilde niet meer gaan, ik wilde gewoon niet meer leven. Sertraline heeft echt mijn leven gered! En ook niet belangrijk ik heb geen enkele bijwerkingen! Wel de gebruikelijke opstartdingetjes zoals misselijk,zweten, geen honger, maar dat is na een weekje alweer voorbij. Ik was zo bang om weer dik te worden maar neem het nu bijna een jaar en niks erbij. Sociale angsten zijn wel meer aanwezig dan Seroxat. Maar dat neem ik er graag bij zonder alle andere bijwerkingen!
27-05-2018

Sertraline (sertraline)

Een kleine zes weken terug begonnen met dit medicijn. De reden: mijn angst en hooggevoeligheid voor prikkels. De eerste 2 weken een dosering van 25mg en vervolgens verhoogd naar 50mg. Ondertussen nog op 50mg. Het medicijn zou meer rust moeten geven, maar in tegendeel. Mijn angst lijkt regelmatiger op de achtergrond aanwezig en ik ben veel meer prikkelbaar.
21-05-2018

Sertraline (sertraline)

Na een burnout heel veel last gehad van angst en depressie (was al langer bekend met angst). Na lange tijd (zo'n twee/drie jaar) werd de burnout minder, maar de angst helaas erger; agorafobie, claustrofobie en sociaal isolement zorgden ervoor dat ik ineens heel vervelende depressieve buien kreeg en het leven echt niet meer zag zitten. Uiteindelijk door psycholoog doorgest[lees meer...]uurd naar psychiater. Zij waren beide van mening dat ik m.b.v. een antidepressivum wat rust zou krijgen in mijn hoofd, zodat ik toch vooruit kon in het leven. Bijna vier jaar geleden begonnen met Sertraline (Mylan) - doodsbang voor de bijwerkingen - met als resultaat dat ik inmiddels weer normaal door het leven ga en zelfs al na een paar weken van inname iets had van: waarom ben ik hier drie jaar geleden niet mee begonnen?!?!?! x) De bijwerkingen waren niet van ernstige aard, met name een beetje een gevoel van 'high' zijn, hyperactief en niet goed uit mijn woorden kunnen komen, maar dit was vooral de eerste twee dagen. Slaappatroon is een tijdje anders geweest en er waren nog allemaal kleine dingetjes die ik me niet meer kan herinneren. Het feit is dat bij mij alles na een aantal weken neutraliseerde. Enige bijwerking die bleef is dat ik af en toe wat spastische benen heb, maar ach, als dat het is... Oh ja, en helaas de gewichtstoename :( Maar ja, ik had ook zoiets van: liever wat zwaarder en vrolijk, dan dood willen en mager zijn... ik bedoel: prioriteiten mensen! Bij sommige personen kunnen AD zorgen voor een afgevlakt gevoel. Bij mij was het juist andersom; ik had ervóór heel afgevlakte emoties, erna kon ik alles weer eindelijk echt voelen. Mijn conclusie is dat dit medicijn mijn leven heeft gered. Ik heb echt weer zin in het leven, zoals vanouds. Binnenkort wil ik ook gaan afbouwen (wat ik - zacht uitgedrukt - wel een beetje eng vind). Ik besef dat niet iedereen zo'n positieve ervaring heeft met AD. Helaas is het een kwestie van uitproberen. Ik gun het iedereen zó dat ze met dit middel een positieve ervaring hebben!
30-03-2018

N.v.t.
28-10-2017

Sertraline (sertraline)

Ik gebruik sertraline 100mg al een jaar, maar door ze op waren heb ik er van 50mg genomen 2x nu heb ik ik van dokter terug 100mg gekregen. moet zich dat terug opbouwen want heb wel last met zich ombetant te voelen. gr
14-10-2017

Sertraline (sertraline)

Gebruik het al lang. Ik ben geheel van mijn angsten verlost.
03-05-2017

Sertraline (sertraline)

Ik heb jaren paroxetine geslikt (20 mg) en ben overgestapt op sertraline omdat dat minder bijwerkingen zou hebben. Het ergste vond ik dat ik heel moeilijk of eigenlijk geen orgasme kon bereiken en ik voelde me vaak moe. Dat zou met sertraline kunnen verbeteren. Ik ben begonnen met 25mg sertraline en dat leek goed te gaan, maar na 2 weken voelde ik me toch weer angstig en [lees meer...]huilerig worden. In overleg met de huisarts verhoogd naar 50 mg en nu heb ik heel veel bijwerkingen. Ik ben gespannen, heb huidtintelingen(dat gevoel als je heel erg schrikt), geen eetlust, droge mond, diaree, slecht slapen en ben heel bang dat het niet beter wordt. Ik voel me echt heel naar en weet me met mezelf geen raad. Zijn er anderen met soortgelijke ervaringen?
02-05-2017

Sertraline (sertraline)

Ik ben in 2010 begonnen met Sertraline ivm straat en sociale vrees. In t begin zeg maar de eerste 3 weken verergerden mn klachten. Maar na 4 tot 6 weken een perfect resultaat. Mn klachten zijn helemaal verdwenen. Weinig tot geen bijwerkingen meer.
23-03-2017

Sertraline (sertraline)

Na een half jaar psychosociale hulp wel enige verbetering mbt angstklachten maar het bleef een grote rol spelen in mijn leven. Op advies van psycholoog en arts Sertraline gaan gebruiken. Ik vond dit doodeng want de bijwerkingen die genoemd werden waren behoorlijk pittig. Maar ik besefte mij ook dat ik dat extra steuntje in de rug wel kon gebruiken. Met buikpijn begonnen aa[lees meer...]n de eerste tablet, ik moet wel zeggen dat het pas echt begon te werken na 8-10 weken. Bijwerkingen in het begin waren sufheid, iets toename van angst en paniek. Waar ik heel bang voor was waren de heftige dromen, hier heb ik geen last van gehad, omdat de dokter adviseerde de tablet dan in de ochtend te nemen. De eerste weken zijn redelijk zwaar, omdat de symptomen iets kunnen verergeren, maar als je weet dat dit erbij hoort kan je dit ook weer opvangen. Ik gebruik dit middel nu 4 maanden en ik merk zeker verbetering. Toch moet je het grootste gedeelte zelf doen, dit middel is zeer geschikt als steuntje in de rug. Ik ging weer goed slapen en de scherpe randjes gingen er vanaf. Piekeren nam ook af. Ik begon mij steeds vaker goed te voelen. Eerst was dit maar een uurtje per dag, nu heb ik dit hele dagen achter elkaar. Soms nog een rotdag maar die is goed op te vangen. Heb vooral tijdens mijn menstruatie last van hartkloppingen, maar de arts gaf aan dat dit echt onschuldig is. Hartkloppingen is dus het enige irritante wat ik tot nu toe ervaar. Voor iemand met angst en paniek klachten is dat niet heel handig, maar ik heb het er zeker voor over. Voor iedereen die net als ik, bang is om medicatie te slikken; zet even door, het is 't meer dan waard als je angstklachten afnemen! Ik kan nu weer genieten van de kleine dingen, die ik voorheen helemaal niet meer zag omdat angst mij opslokte! Voorlopig blijf ik dit gebruiken icm psychosociale hulp. Ik boek geweldige vooruitgang en hoop in 2017 nog af te kunnen bouwen. In een periode dat ik dit zeer hard nodig had heeft dit me uit een dal getrokken.
10-02-2017

15-01-2017

Sertraline (sertraline)

Ik gebruik het medicijn al 13 jaar, tussentijds enkele keren afgebouwd en gestopt, maar ik functioneer niet zonder deze medicijnen. Te veel sociale angst. Daarvoor helpt het medicijn enorm goed, een wereld van verschil met en zonder deze medicijnen. Ik heb nooit last gehad van bijwerkingen. Ik kan alleen iets minder makkelijk huilen, maar dat komt misschien doordat ik de [lees meer...]puberteit nu wel voorbij ben. Lachen kan ik nog steeds even hard. De Sertraline van Sandoz, Mylan en Pfizer zijn perfect! Enkel Ranbaxy doet helemaal niets, mijn huisarts heeft ervoor gezorgd dat ik dat merk niet meer krijg. Ja, ik slik de medicijnen al erg lang, maar na diverse slechte ervaringen met stoppen blijf ik het toch maar gebruiken.
18-11-2016

Sertraline (sertraline)

Voorgeschreven voor angst en spanning tijdens menopause. Eerste 2 weken 25 mg, daarna en nog altijd op de 50mg. Weinig bijwerking in het begin. Alleen de eerste dag erg misselijk, duizelig, lichthoofdig. Eerste maand al mijn humor terug, blij wakker worden, en dat is erg fijn. Momenteel in de 8e maand van gebruik, stuk minder angst, en merk dat ik veel te makkelijk denk ov[lees meer...]er bijv. verantwoordelijkheid, te blasé. Geen motivatie en erg moe. Ik ben petit en altijd aardig slank geweest. Gewicht prima te controleren, (dietiste) ook na de geboorte van onze kinderen. Binnen 8 maanden ruim 6 kilo aangekomen, allemaal om de buik en geen schijntje van taille meer...Vegetariër, drink geen alchohol, beweeg veel. (Kinderen, huishouden en een full time baan waarbij ik relatief veel reis). Ongeacht hoe gezond (en weinig) ik eet, valt ik geen gram af, blijf maar aankomen. Voel me absoluut niet prettig in dit lijf, en kan niets meer aan uit mijn garderobe. (Zit al langer in de menopause, maar ben pas aangekomen tijdens het gebruik van Sertraline). Ik wil afbouwen naar 25 mg, ondanks dat ik heb begrepen dat de bijwerkingen behoorlijk heftig kunnen zijn. De zogenaamde "brain zaps" ofwel electrische schokjes heb ik sowieso altijd al als ik maar een halfuur later als gebruikelijk de Sertraline inneem. Hoop echt een balans te vinden tussen "blij voelen" en iets afvallen....

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (496) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (468) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Amoxicilline / Clavulaanzuur (379) - Antibiotica - penicillines breedspectrum

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!