sertraline

Bij  AngstX

Postnatale depressie (16 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (14 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

19-08-2022 | Man | 37
sertraline (50mg)
Ik loop sinds mijn pubertijd rond met angstklachten en depressie. Eigenlijk wist ik niet beter, ik dacht dat het normaal was. Aan de andere kant heb ik, met grote tussenpozen, diverse behandelingen en medicatie gekregen. Alles werkte wel iets maar het resultaat was niet bevredigend. Gevolg is dat ik meerdere keren met burnout/depressie klachten ziek thuis kwam te zitten. [lees meer...]De laatste keer is afgelopen december, ik had toen serieuze zelfmoord plannen, omdat ik ook geen hoop meer zag in een nieuwe behandeling. Vanwege mijn gezin heb ik toch besloten om het nog één kans te geven. Ik gebruik nu sinds 4 maanden Sertraline. De afgelopen twee maanden heb ik genoten van het leven zoals ik niet gewend ben! Ik herken mezelf niet meer. Ik heb energie, doe veel, neem initiatief en voel me angstvrij. Daardoor kom ik ook beter voor mezelf op. Ik had ook last van piekeren, dwangmatige handelingen en besluiteloosheid. Het is allemaal grotendeels weg. In de opstartfase had ik minder eetlust en een zenuwachtig gevoel in mijn buik. Dit is na enkele weken verdwenen. Mijn libido is wel wat gezakt maar het klaarkomen gaat wat moeizamer waardoor we langer plezier hebben.

16-08-2022 | Vrouw | 37
sertraline (100mg)
Dit bericht is voor iedereen die zich nu slecht voelt en door pagina's als deze scrollt in de hoop iets te vinden dat voor hem/haar werkt. Er is hoop. Ik was zoals jullie. Door de aanhoudende stress in de Coronaperiode begon ik me steeds minder goed te voelen en vreemde klachten te ontwikkelen. Eerst was er alleen 's ochtends een grote onrust die over me heen viel. Panieka[lees meer...]anvallen, hyperventilatie. Na een tijdje voelde ik me continu opgejaagd en onrustig, nooit op mijn gemak. Angstige gedachten raasden constant door mijn hoofd: "ik word gek", "ik ben depressief en ga mezelf iets aandoen", "ik ga me nooit meer normaal voelen". Het leek alsof ik nooit nog liefde en geluk zou voelen. Ik voelde me als een uitgewrongen dweil. Het was weerzinwekkend en verschrikkelijk, want ik hield zoveel van het leven. Ik was obsessief bezig met hoe ik me voelde en welke gedachten ik had, zocht het hele internet af naar ervaringen van lotgenoten. Wekelijks zat ik bij de huisarts. Ik heb eerst ademhalings-en ontspanningsoefeningen geprobeerd, ging naar de psycholoog en kinesist, deed aan yoga. Maar niets hielp echt. Dan maar aan de medicatie. Verschillende soorten antidepressiva en antipsychotica heb ik geprobeerd, zonder noemenswaardige verbetering. Erg frustrerend, omdat je steeds zo lang moet wachten om te weten of iets aanslaat. Het bleef status quo totdat de psychiater Sertraline voorschreef. Ik had verwacht dat dit ook niet zou werken, want ik had al SSRI's geprobeerd. Maar na enkele weken voelde ik me lichter, opgewekter, hoopvoller. De momenten dat ik me weer mezelf voelde, duurden langer en werden talrijker naarmate ik de medicatie ophoogde. Ik neem het medicijn nu 5 maanden en de laatste restjes onrust ebben langzaam weg. De biochemie in mijn hoofd voelt weer (grotendeels) in balans. Ik kan weer de levenslustige, opgewekte mama, echtgenote, vriendin, collega zijn die ik vroeger was. Ik besef dat het een combinatie zal zijn van verschillende factoren, maar Sertraline heeft me wel een grote duw in de rug gegeven om me weer goed te kunnen voelen!

09-07-2022 | Vrouw | 40
sertraline (50mg)
Wat een wondermiddeltje! Het is de eerste AD die ik gebruik. Ik had een burnout en daarnaast veel last van angsten, overal zorgen om maken, doemscenarios bedenken en piekeren. Ik begon met 25mg en hoewel er werd gezegd dat dit te laag was voor enig effect voelde ik wel al verschil. Daarna na 50mg gegaan en dat was voldoende. Wat een verschil!!!! Ik was weer positief, kon[lees meer...] lachen om het leven, dingen veel makkelijker loslaten en sliep heerlijk! Ik heb eigenlijk amper bijwerkingen gehad, alleen de eerste week en de eerste week na ophoging wat hoofdpijn en licht misselijk. Ik ben wel 7 kilo aangekomen, maar dat heb ik er graag voor over!

13-06-2022 | Vrouw | 34
sertraline (25mg)
Heeft er iemand ook tand pijn en veel spanning in het gezicht en hoofdpijn bij sertraline ik gebruik maar 25 mg nu een maand groetjes

15-05-2022 | Vrouw | 29
sertraline (100mg)
Zit nu bijna 3 weken aan de sertraline (waarvan de eerste week op 50mg). Merk nog helemaal niets van effect. Wel voel ik me somberder dan ooit en heb ik een continu gespannen gevoel alsof ik zenuwachtig ben. Is dit normaal of past deze anti depressiva gewoon niet bij mij?

28-04-2022 | Vrouw | 33
sertraline (50mg)
Eerste week 25 mg Sertraline. Bijwerkingen waren vervelend maar toch de ophoging gedaan naar 50 mg. Nu gestart met de 2e week 50 mg en nog veel onrust/ paniek. Ik heb er oxazepam bij gekregen en dit neem ik zodat de bijwerkingen wat minder heftig zijn. Ik heb al eens eerder een andere ssri gehad wat mij destijds veel geholpen heeft. Hopelijk gaan de bijwerkingen snel [lees meer...]afnemen en het medicijn zijn werk doen. Ik zit nu op de 16e dag gebruik. Waarvan 9 dagen op 50 mg. De arts zegt dat de bijwerkingen meestal weg gaan na 14 dgn dus ik ga dit de komende dagen hopelijk ervaren!

01-04-2022 | Man | 22
sertraline (100mg)
Naast Autisme en ADHD, heb ik veel last van angst, vooral in sociale situaties. En daardoor ook een somber toekomstbeeld. Eerder al eens citalopram geprobeerd maar dat deed niet zoveel. Maar sertraline doet echt wonderen. Eerst 50 mg, de eerste paar dagen voelde ik me heel erg suf maar tegelijkertijd was de angst al een heel stuk minder. Na een week kwam de angst wel weer [lees meer...]voor een groot deel terug. Sinds gisteren 100 mg. En de rust die ik voel is geweldig. Ik kan naar de supermarkt gaan en een gesprekje met de kassière houden met weinig stress, de spanning, schuld- en schaamtegevoelens zijn een heel stuk minder. Ik hoop dat het zo blijft. Er zijn wel wat bijwerkingen, maar die vind ik het persoonlijk waard voor de voordelen die het me geeft. Dit is mijn persoonlijke ervaring, iedereen reageert anders op antidepressiva, maar mij helpt het in ieder geval!

26-03-2022 | Vrouw | 26
sertraline (100mg)
Ik had een angststoornis veroorzaakt door mijn fobie voor braken (emetofobie). Het was nogal tegenstrijdig om te beginnen met deze medicatie, omdat een bijwerking misselijkheid is. Hoewel ik er ook misselijk van was, ging het heel snel beter. Ineens kon ik weer dingen doen, het huis uit. De angst zette niet door, waardoor ik niet in paniek raakte. Dit was al na zo'n 3 weke[lees meer...]n. Nu, 6 jaar later gebruik ik het nog steeds, maar ik heb wel mijn leven terug! Ik zat ooit op 125mg, maar tegenwoordig nog maar op 75mg. Een groot voordeel van deze medicatie (merk ZOLOFT) is dat je kunt op- en afbouwen met vloeistof. Dit zorgt voor heel geleidelijke ophoging of vermindering. Hierdoor heb je ook veel minder last van bijwerkingen. Medicijnen zoals deze zijn niet per definitie de oplossing, maar het geeft je een goede duw in de juiste richting. In combinatie met therapie is het heel zinvol.

07-03-2022 | Vrouw | 15
sertraline (100mg)
Alleen maar meer angst en paniek door gehad. Werd depressiever en suicidaler. Herkende mezelf niet meer. Ik was maar 15 jaar en werd volgepompd met 100 mg. Criminelen zijn het

02-02-2022 | Vrouw | 65
sertraline (50mg)
Mijn vorige medicatie ging tegen mij werken en tijdens opname kreeg ik sertraline dat na enige tijd gunstig effect had

20-12-2021 | Vrouw | 26
sertraline (50mg)
Sinds een aantal maanden gebruik ik sertraline voor een angststoornis met compulsies en depressies. In de opbouwfase vervelende bijwerkingen zoals (hevige) maagpijn, misselijkheid, aanvallen van duizeligheid en angsten. Voor de angst was ik gewaarschuwd en ik kreeg oxazepam voorgeschreven. Dit is gelukkig maar twee keer nodig geweest. Ik merkte al vrij snel een verbetering[lees meer...] in de vermoeidheid n.a.v. de depressie waar ik toen in zat, en na een week of 2-3 kon ik al wat meer afstand nemen van de angsten en compulsies. Ik ben inmiddels emotioneel veel stabieler en over het geheel minder angstig en dwangmatig, mensen om me heen merken dit ook aan me! De stoornis is niet weg maar ik kan veel actiever deelnemen aan mijn therapieën en oefenen met de interventies die ik daar leer, wat veel hoop geeft voor de lange termijn. Ik merk dat het net het steuntje in de rug geeft dat ik nodig heb. De bijwerkingen die over zijn gebleven zijn dat ik soms moeilijk in slaap kom/slecht door slaap, dat ik heel levendig en vreemd droom (niet per sé nachtmerries) en libidoverlies. Om deze redenen wil ik op termijn wel weer proberen af te bouwen, maar als dit uiteindelijk niet lukt is het absoluut geen ramp. Blij dat ik er mee begonnen ben! Het past heel goed in mijn behandeling.

14-10-2021 | Man | 40
sertraline (100mg)
Ik heb angsten ontwikkeld door ervaringen uit het verleden (uitzending Irak, Afghanistan) Ik kreeg sertraline via mijn HA. De 1ste weken een half tabletje van 50 mg. Mijn klachten namen toe ik werd radeloos. En belde in mijn huisarts op. Die gaf opdracht even doorzetten en nu verhogen naar 100mg 4 weken op 100mg gezeten mijn angsten namen nog meer toe, nachten wakker geleg[lees meer...]en en ik was van alles bang geworden van een sterke man in een extreem bange man veranderd. Ik Kon niks meer. Ik zat alleen nog maar op de bank spichtig om me heen te kijken. Weer contact arts. Weer verhogen naar 150mg dit was niet uit te houden dit was geen leven.. Kon niks meer had veel last van bijwerkingen maagklachten koudezweet, rillingen, zware angst etc. Ik dacht dit hou ik niet meer vol!!! Ik ben uit mezelf gaan afbouwen ik was radeloos! ik ben natuurlijke supplementen gaan nemen. Binnen enkele dagen na geheel gesopt te zijn met sertraline namen mijn angsten veel meer af en kon ik weer de straat op. Nu ik gestopt ben met sertraline kan ik weer beter functioneren. De juiste (histamine vrij) voeding en extra supplementen (magnesium, B complex, GABA, vitamine c hebben mij erg geholpen en slik ik nu nog steeds ik ben weer gaan sporten en kom weer op drukke plekken etc. Ook sociaal ben ik weer wat vrolijker en ik kan weer meer genieten van het leven en maak weer contact met mensen om mij heen..

09-10-2021 | Man | 63
sertraline (50mg)
Mocht niet meer gebruiken wegens visus stoornis. Heb glaucoom. Was voor mij prima middel.

20-02-2021 | Man | 28
sertraline (200mg)
Ik lijd nu al 12 jaar aan een complexe psychiatrische stoornis. Na een aantal jaar opgenomen zijn geweest woon ik nu zelfstandig met begeleiding van Hvo Querido. Slik nu al ruim drie maanden 200 mg en zie nauwelijks effect. Hiervoor ook clomipramine, fluoxetine en paroxetine gebruikt. Verder slik ik nu olanzepine en lorazepam. Weet iemand hoe lang het nog duurt voordat[lees meer...] ik effect zie? De angst is soms echt ondraaglijk. Ik kom mijn dagen door met de pams maar die werken snel uit en ik merk dat ik steeds meer nodig heb. Ik merk dat ik enorm prikkelbaar ben de laatste tijd, kan dat komen door de sertraline? Ik heb het idee dat ssri's nauwelijks effect hebben op mijn angsten. Heeft iemand ervaring met tca's? Lees op het internet dat de bijwerkingen wel heftig kunnen zijn. En is er een verband tussen het in nemen van de sertraline op een lege maag. Ik merk dat de sertraline wel wat beter werkt als ik wat gegeten heb.

12-02-2021 | Vrouw | 42
sertraline (50mg)
Na 4 jaar venlafaxine 150 mg, moeten switchen wegens hoge bloeddruk naar sertraline. Vreselijke ervaring, was niet depressief, naar 4 weken gebruik wel, vijandig, zeer geïrriteerd bij het agressieve af, totaal mijzelf niet, volledig in mijzelf gekeerd, ook flinke lichamelijke bijwerkingen, braakneigingen, misselijk, huidsensaties. Ben naar ruim 4 weken volledig gestopt, [lees meer...]durfde ook niet meer iets anders te proberen. Nu een week zonder antidepressiva, tjee wat een rollercoaster van emoties nu, het enige wat ik kan zeggen is dat ik ondanks mij angsten, stemmingen, en lichamelijke ontrekkingsverschijnselen, en moet zeggen, vind ik niet mals, wel mijzelf ben, en niet dat alsof ik heel iemand anders ben als bij de sertraline. Ik hoop dat ik het volhou

29-01-2021 | Vrouw | 28
sertraline (50mg)
Ivm angst begonnen met sertraline. 4 dagen op de bank, grieperig, duizelig etc. Daarna namen deze klachten af en kreeg ik spierschokjes. Na overleg met de psychiater ben ik geswitched naar een snri. Daar ga ik nu mee starten. Merkte wel snel verschil in ervaring emoties: minder piekeren, minder snel geraakt.

Thyrax Duotab (869) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (593) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (554) - Antibiotica - penicillines breedspectrum