Ervaringen met Sertraline

sertraline

Bij  DepressieX

moeite met het bereiken van een orgasme

Chronische depressie (46 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (35 meningen)
Postnatale depressie (18 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (16 meningen)
Sociale fobie (11 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

07-02-2024 | Vrouw | 57
sertraline (50mg)
Mijn moeder heeft dit middel in 2018 gebruikt tegen depressie. Na enkele weken werd zij psychotisch en suïcidaal. Met de juiste zorg is ze er na 2 jaar psychoses, depressies en tijdens het afbouwen een manie weer bovenop gekomen. Na Kerstmis is ze weer begonnen met sertraline. 2 weken later heeft ze zelfmoord gepleegd, met een afscheidsbriefje en andere aantekeningen waaru[lees meer...]it duidelijk bleek dat ze weer psychotisch is geworden. Gebruik dit middel niet OF zorg dat je hier heel goede begeleiding bij hebt!

01-02-2024 | Vrouw | 75
sertraline (50mg)
Vrouw20 geleden burn out ,depressie 50 Mg sertraline 2 jaar geleden mis ,citalopram 20 Mg ,werkte niet . Venlafaxine 75 Mg ,ramp .37.5 Mg ook niet goed . Nu terug op 50 Mg sertraline ,afwachten !

01-02-2024 | Vrouw | 76
sertraline (50mg)
Vrouw 76 jaar .20 jaar geleden burn out en depressie 50 Mg sertraline . 2 jaar geleden ging het mis ,citalopram 20 Mg ,ook mis . Toen venlafaxine , 75 Mg ,ramp , .naar 37.5 Mg ook niet goed . Nu terug naar sertraline 50 Mg ,afwachten . Ervaringen ?

11-01-2024 | Vrouw | 19
sertraline (50mg)
Na 3 jaar met Anorexia geworsteld te hebben, heb ik nog steeds veel last van depressieve gedachtes en angsten. Er werd mij aangeraden om sertraline in te nemen in de hoop dat dit wat verlichting zou brengen. Ik heb dit medicijn slechts 2 maanden ingenomen en helaas moeten stoppen omwille van de bijwerkingen. Na 4 a 5 weken waren mijn gevoelens enorm afgevlakt waardoor ik n[lees meer...]iet meer die extreme dieptes/suicidale gedachtes had, maar tegelijk zorgde dit er ook voor dat ik geen goeie momenten meer had. Ik was gewoonweg verdoofd. Ik was verdurend vermoeid en sliep tot wel 17 uur per dag. Op de momenten dat ik wakker was trilde mijn ene oog constant en bij de minste inspanning voelde ik mijn hartslag in mijn hoofd kloppen. Een heel naar gevoel. Studeren lukte ook niet meer. Ik kon niks meer onthouden en zat maar als een verdoofde zombie naar mijn boeken te staren. Dit was net tijdens de examenperiode dus heb toen helaas een deel van mijn examens niet kunnen meedoen. Na een bezoek aan de dokter meteen gestopt en na 1,5 week begon ik mij eindelijk weer beter te voelen. Het voelde zo raar om niet meer in staat te zijn om na te denken of dingen te onthouden. Ik heb dus absoluut geen goeie ervaring met dit medicijn.

01-01-2024 | Vrouw | 36
sertraline (50mg)
Ontevreden over dit middel. Nauwelijks effect, maar wel veel vocht vasthouden en aankomen. Libido verlies en een groot hongergevoel.

22-12-2023 | Vrouw | 50
sertraline (20mg/ml)
Hallo allemaal, Hopelijk gaat het goed met iedereen. Ik gebruik sinds 2020 AD, eerste jaar was ik super met escitalopram maar na een jaar is het effect afgenomen. Dan maar een ander AD, psychiater schreef Efexor daar was ik een paar maanden op en af en het afbouwen was een hel. Terug naar huisarts die geeft mij terug escitalopram en trazolon om te kunnen slapen . Dit h[lees meer...]eeft gewerkt van augustus tot oktober. Daarna niet meer. Nu terug bij psychiater en sinds 28/11 sertaline en trazolon gekregen. Ik neem nu al vier weken sertaline 50 maar nog weinig verandering in mijn depressie maar wel enorme bijwerkingen nu nog na een maand. Zijn er mensen die dit ook meegemaakt hebben en is het nog goedgekomen? Groetjes Fatima

17-12-2023 | Vrouw | 50
Depressie sinds corona.

22-11-2023 | Vrouw | 65
sertraline (50)
Sinds vandaag ,na 6 weken van 50 , naar 75 mg. Ik hoop dat het wat meer doet. En niet teveel bijwerkingen krijg.is maar 25 mg meer, maar toch. Heeft er iemand ervaring mee?

18-11-2023 | Vrouw | 65
sertraline (50mg)
Na 6 weken,nu 50 mg, is het wel wat beter, maar nog niet geweldig . Malen,druk hoofd, mistig in me hoofd,wel minder huilen , niet echt paniek,maar onrustig 🤷‍♀️nog niet veel zin in iets,zoals ze zeggen…je moet wat doen ,afleiding 🤔 .valt niet mee nog.!doe wel wat , maar nog niet leuk. Sommige hebben er al sneller baat bij,maar ….of ze zeggen …kan wel langer duren ! [lees meer...]Dan 6 weken,! Nog even afwachten…

03-10-2023 | Vrouw | 65
sertraline (25mg)
Ik slik het nu 6 dagen, voor ook angst en depressie. Veel meegemaakt, o.a.mijn man sinds 9 maanden verloren ,moet verhuizen, misselijk. Veel stress dus. Moe,slecht slapen, nergens zin in, alles op de automatische piloot. Pff Ik weet dat het pas 6 dagen is,maar wil zo graag resultaat, 25mg was de start , maar oh.. Ben zo bang dat het niet genoeg mg. is 😑 Ben 65 jaar ,[lees meer...] het zal wel aanslaan!? Toch? Morgen weer naar de h.a. ,kijken wat hij zegt. Ik lees nu dat het toch wel ff ? Hoelang ?tijd nodig heeft. Pfff

14-09-2023 | Vrouw | 42
sertraline (150)
Begin van mijn 20-er jaren ben ik na een zorgeloze jeugd ik bijna een jaar zwaar depressief geweest. Ik kon en durfde niets meer. Bij psychiater terecht gekomen die me sertraline voorschreef. Alles in mijn leven fleurde en kleurde op, ik kreeg weer energie voor dingen. Een x of 5 proberen af te bouwen maar dat pakte niet goed uit. 150 mg per dag klinkt hoog maar ik functi[lees meer...]oneer en geniet van het leven. Sporten/buitenlucht/bewegen is heel belangrijk voor me en is de basis voor een aangenaam bestaan. De medicatie is ter aanvulling. Geestelijke aandoeningen komen voor in mijn familie en ik accepteer dat ik ook bij het clubje hoor dat medicatie nodig heeft. Ik ben blij dat dergelijke medicatie bestaat, anders zou mijn leven denk ik zwaar of ondraaglijk zijn. Mijn advies: probeer medicatie uit, kijk wat voor je werkt en wat niet voor je werkt en geef de zoektocht niet op, er is hulp genoeg in Nederland! Doorgaan, sterk zijn en moed houden!

11-08-2023 | Vrouw | 71
sertraline (100mg)
Na een tijdje gestopt te zijn met sertraline toch weer begonnen doordat ik niet meer kon slapen, 12 weken bezig ik tril erg, hoop dat het weer overgaat, Bij mijn vorige periode had ik dat trillen niet!

07-07-2023 | Vrouw | 29
sertraline (50mg)
Eerste 2 weken na de start had ik veel last van de standaard bijwerkingen bij het opbouwen van een antidepressiva: hoofdpijn en misselijk, na de gewenningsperiode waren deze zo goed als weg. Na 1-2 weken begon ik me wat onrustig te voelen, in mijn geval was dat positief omdat ik weer in beweging kwam doordat ik zo moeilijk stil kon zitten. Later sloeg deze bijwerking door [lees meer...]naar een tremor in mijn armen en benen. Deze nam later weer wat af, maar mijn inziens niet voldoende. Iom de psychiater is mijn dosis verlaagd, in de hoop dat de bijwerkingen ook af zouden nemen. Dit gebeurde niet voldoende, waardoor ik uiteindelijk ben overgestapt naar een andere antidepressiva. Ondanks de bijwerkingen heb ik ook weldegelijk de positieve werking van deze antidepressiva gemerkt. De negatieve gevoelens werden flink afgezwakt en de positieve gevoelens bleven redelijk gelijk. Hierdoor begon het positieve weer de boventoon te voeren.

21-06-2023 | Vrouw | 29
sertraline (100mg)
Toen ik begon met Sertraline voelde ik mij echt vreselijk (darmklachten, misselijkheid, slaapproblemen, nervositeit). Deze klachten hielden ook behoorlijk lang aan. Na 4 maanden wilden ik overstappen op een ander medicijn maar toen werden de klachten opeens minder. Na 6 maanden kon ik zeggen dat ik echt wat merkte in positieve zin. Inmiddels gebruik ik het middel 2 jaar en[lees meer...] ik ben ontzettend dankbaar dat het bestaat. Ik voel mij sinds lange tijd weer gelukkig en rustig. Ik maak mij wel enigszins zorgen over het afbouwen zodra ik hier klaar voor ben maar ik heb dankzij dit middel in ieder geval weer mogen ervaren hoe het voelt om gelukkig te zijn.

19-06-2023 | Vrouw | 40
sertraline (50mg)
Ik heb Sertraline van het merk Sandoz. Ik slik dit medicijn al 4 jaar... Had ooit ergens gelezen dat het ook kan helpen om de scherpe randjes van de menstruatiecyclus af te halen, vooral het emotionele dempt het de daagjes voor en na de cyclus.. Was vaak sip, onverklaarbaar verdrietig, ontzettend somber, en vaak chagerijnig en wou op dagen me bed het liefst niet uit[lees meer...]komen.. Het is bizar, hoeveel recenties ik tegenkwam over dit medicijn die niet heel positief waren, gewoon slecht zelfs.. En heb het toch geprobeerd, nu 4 jaar later ben ik klaar om af te gaan bouwen en heb het als een warme deken ervaren.. Heb wel veel wisseling gehad van andere fabrikanten en dan staat je wereld weer even op zijn kop.. Dit is 3x gebeurd, toen heb ik vast kunnen laten zetten bij de apotheek met een kleine vergoeding naar de verzekering dat Sandoz altijd voorgeschreven moet worden en geen andere fabrikanten, sindsdien gaat dat goed.. Ik blijf erbij Sandoz werkt echt het beste en de minste bijwerkingen! Gelukkig mocht ik met een kleine bijbetaing per keer gewoon het merk Sandoz blijven gebruiken, hun zeggen dat mensen niks kunnen merken van de verschillen qua leverancier... Nou dit is niet waar! Ik ben blij dat ik ooit de stap heb gezet met Sertraline, en in me hoofd neem ik alvast afscheid van de 4 jaar stabiliteit die het me bood.. Want ik ga vanaf nu afbouwen en daarna helemaal stoppen☺️

16-05-2023 | Vrouw | 75
sertraline (50mg)
15 jaar 50 Mg ,laatste 2 jaar afglijden naar een punt dat het niet meer ging . Verhoging naar 75 Mg en dat was ronduit ellendig . Bij 13 weken voelde ik verbetering en was mijn leven een 6/7 . Nu wel weer een een slechte dag met nekpijn en opvliegers .