sertraline

Postnatale depressie (18 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (14 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

26-01-2023 | Vrouw | 25
sertraline (50mg)
Ik neem sinds twee jaar AD. Eerst een jaar ecitalopram maar gestopt wegens te veel bijwerkingen (zweten, nachtmerries en gewichtstoename). Een jaar geleden overgeschakeld naar sertraline. Mentaal zeer tevreden over dit middel, ben lang niet meer zo gelukkig geweest. Echter ervaar ik bijwerkingen: ik heb zo goed als geen zin meer in seks en ik ben flink wat kilo’s bijgekome[lees meer...]n. Op twee jaar tijd 20kg zwaarder…

14-01-2023 | Vrouw | 28
sertraline (100mg)
Ik ben 28 jaar , vanaf mijn 19de had ik last van prikkelbaarheid, met de tijd warem mijn angsten verergerd. Ik was geen voorstander om anti depressiva te gebruiken maar de laatste jaren had ik uitweg meer gevonden . Uiteindelijk ben ik met Setraline begonnen eerste weken waren de bijwerkingen zeer ernstig , ik heb weken lang niet kunnen slapen , eten , mijn angsten waren g[lees meer...]roter geworden , ik had verschillende keren mijn dokter gecontacteerd hij had mij aangeraden om nog efkes volhouden , nu gebruik ik setraline al 10 maanden super tevreden !

12-01-2023 | Vrouw | 57
sertraline (100mg)
Tijdens mijn BO kreeg ik last van piekeren en onverklaarbare angsten. Op advies van de psychiater geprobeerde de dosis venlafaxine op te hogen, zonder enig resultaat. Uiteindelijk de venlafaxine afgebouwd. In november begonnen met sertraline 50 mg. In 7 weken tijd zijn de klachten alleen maar verergerd. Ik ben totaal niet meer mezelf. Psychiater denkt dat de dosis te la[lees meer...]ag is en stelt 100 mg voor. Heb het een aantal dagen geprobeerd, maar voel me er ontzettend slecht onder. De klachten verergeren alleen maar. Herkent iemand dat sertraline alleen maar de klachten verergert?

09-01-2023 | Vrouw | 20
sertraline (100mg)
Ik slik sertraline nu al ongeveer twee jaar. Het is mij opgevallen dat ik erg veel ben aangekomen sinds dien, en dat ik echt geen energie meer heb. Mijn angsten en depressie zijn amper afgenomen. Ik ben een tijdje aan het afbouwen geweest om te stoppen met sertraline, maar ik werd hier alleen chronisch misselijk en beroerd van. Ik heb spijt dat ik eraan ben begonnen, maa[lees meer...]r ik hoop dat het anderen wel goeds brengt.

28-12-2022 | Vrouw | 29
sertraline (25mg)

27-12-2022 | Vrouw | 25
sertraline (100mg)
Ik ben begonnen met 25 mg, na twee weken 50mg en dat 6 weken volgehouden. Eerst merkte ik dat ik me wat beter ging voelen maar na twee weken kwamen mijn dwanggedachtes weer wat naar boven en de angst. Op advies van psychiater opgebouwd naar 100mg. Mijn psychiater gaf aan dat ik weinig bijwerkingen zal merken, maar ik voel me juist heel erg zenuwachtig, angstig, opgejaagd e[lees meer...]n bang mezelf kwijt te raken. Ik heb ook enorm veel angst op psychotisch te worden, en die angst neemt toe. Kan het kloppen dat ik me toch wat onrustiger voel door het opbouwen, en hoe lang duurt dit? Ben een week verder maar voel me slechter dan toen ik 50mg slikte.

17-12-2022 | Vrouw | 15
sertraline (50mg)
Mijn dochter van 15 gebruikt sinds afgelopen juni sertraline na een hele lange periode van angst/ paniek met daarbij depressiviteit en depersonalisatie klachten (DPDR). We hadden daarvoor vanalles geprobeerd, van tweewekelijke afspraken met een psycholoog tot DNA testen, bloedonderzoeken voor oa B12 etc. Totdat we na een heftige periode via een psychiater medicatie kregen [lees meer...]waarbij hij aangaf dat het geen wondermiddel is en je het vooral zelf moet doen. Nou, voor ons is dit nog steeds een wondermiddel, ze is nog steeds met perdiodes van stress / overprikkeling wat duizelig, maar het gaat nog steeds met flinke stappen vooruit! Afgelopen zomer voorzichtig begonnen met sporten, een maand daarna een bijbaantje voor een paar uur per week en maand daarna ook nog stage in een drukke winkel. Haar enige klacht is dat ze regelmatig wakker wordt door een nachtmerrie sinds de medicatie, verder was ze vooral in het begin wat misselijk.

16-12-2022 | Vrouw | 36
sertraline (100mg)
Dit is de derde keer dat ik overstap van ad, ik gebruik nu 7 weken sertraline waarvan 5 weken 100mg maar ik voel me alleen maar slechter ik ben enorm opgejaagd en onrustig en enorm aan het trillen dit is vooral in de ochtend hiervoor neem ik in de ochtend 1 oxazepam dan gaat het redelijk maar de somberheid blijft en nergens zin in waardoor er regelmatig een huilbui ontstaa[lees meer...]t. Wellicht heeft ophogen nog zin maar zie er enorm tegenop

14-12-2022 | Vrouw | 33
sertraline (37,5)
Ik ben nog maar net begonnen met de sertraline. Ik bouw het heel langzaam op, omdat ik snel last heb van bijwerkingen. Eerst een week 25mg geslikt, na een week 37,5mg en nu slik ik 50mg. Ik moet zeggen dat ik erg angstig ben en heel onrustig. Ik slik er voor zonodig ook lorazepam bij, maar ook daar word ik niet veel rustiger van. Ik hoop dat dit gevoel weg gaat, want ik wo[lees meer...]rd echt knetter gek van dit opgejaagde gevoel.

11-12-2022 | Vrouw | 30
sertraline (50mg)
Met Sertraline gestart ivm angst en piekeren. Begin januari op werk (verpleegkundige) uitgevallen met burnout/depressie. In de zomer knapte ik wat op en ben ik voorzichtig weer begonnen met uurtjes werken, dit ging moeizaam. In de herfst een flinke terugval gehad en begon angst mijn leven heel erg te beheersen. Ik kon mij op een gegeven moment alleen nog maar zorgen maken [lees meer...]om alles. Het voelde als overleven. Ruimte voor herstel was er niet. Psychiater adviseerde te starten met een SSRI. Eerste 2 weken sertraline heb ik mij erg beroerd gevoeld. Misselijk, hartkloppingen, droge mond, geen eetlust, veel wakker worden, veel dromen en wat slechtere concentratie. Nu 5 weken verder en ik kan zeggen dat de bijwerkingen naar de achtergrond verdwijnen. Alleen droge mond en wat vergeetachtig. Nu ook positieve effecten merkbaar. Minder piekeren en zorgen maken waardoor ik meer energie heb voor belangrijke dingen in het leven zoals genieten! Deze week begin ik weer met werken en ik hoop dat de angsten binnen de perken blijven. Volgende week heb ik een evaluatie met de psychiater. Maar wat mij betreft blijf ik dit gebruiken als steuntje in de rug om weer op het juiste spoor te komen icm therapie. Hopelijk kan ik ooit weer afbouwen, zoniet so be it. Je schijnt ook zwanger te mogen worden met Sertraline (in overleg met een arts). Nu geen kinderwens maar wel fijn om te weten. Liever zonder medicatie natuurlijk, maar soms kan het niet anders.

09-12-2022 | Vrouw | 30
sertraline (50mg)
Ik heb zelf ook veel aan deze reviews gehad dus ik weet hoe belangrijk en fijn het is om erover te lezen als je wilt starten, of net bent gestart. Zowel bij de start van Sertraline, als de eerste verhoging leek er geen einde te komen aan de vervelende bijwerkingen. Maar houd vol !! Ik merkte eindelijk na +- 4 weken verschil. De bijwerkingen die minimaal worden en zelfs ver[lees meer...]dwijnen en ook de lijkt het te beginnen te werken. De extreme innerlijke angst/ paniek lijkt gedempt te worden, wat ik als erg fijn ervaar. Hopelijk werkt dit middel voor jullie net zoals het voor mij werkt. Je moet er wat voor over hebben in het begin (godsamme wat is dat naar) maar op den duur werpt het z’n vruchten af!

05-12-2022 | Vrouw | 33
sertraline (25mg)
Dit is mijn 3e dag dat ik het gebruik. Ik voel me heel erg opgejaagd en tegelijkertijd heel moe. Maar als ik ga liggen kan ik niet blijven liggen door de onrust en hartkloppingen. Ik hoop dat deze bijwerkingen snel verdwijnen en dat ik iets positiefs mag ervaren. Ik heb 16 jaar citalopram geslikt. Dat ging best goed. Totdat ik in een diep dal kwam. Vanaf dat moment heb ik [lees meer...]escitalopram gehad en venlafaxine. Hebben beide niet geholpen.

11-11-2022 | Man | 31
sertraline (50mg)
Ik zit nu meer dan een jaar aan de sertraline en ben erg blij met dit medicijn. Ik ben sertraline gaan slikken voor een angststoornis die kenmerken heeft van sociale angst, gegeneraliseerde angststoornis en paniekstoornis. Ook had ik last van somberheid, ik denk een beginnende depressie. Dit alles was veroorzaakt door chronische pijnklachten die waarschijnlijk werden ve[lees meer...]roorzaakt door mentale klachten (veel stress). Na 6 weken begon de sertraline te werken en waren mijn angsten en somberheid voor zo'n 85% afgenomen. Het is mij hierdoor gelukt om uit de negatieve spiraal te komen. Qua bijwerkingen heb ik met name moeite met doorslapen. Ik ontwaak na zo'n 5 a 6 uur slaap, terwijl ik normaalgesproken zeker minimaal 8 uur slaap nodig heb. Hiervoor heeft mijn psychiater quetiapine voorgeschreven. Ik slaap nog steeds niet zo goed als voorheen, maar voldoende om de dag goed door te komen. Ook mijn pijnklachten zijn sterk afgenomen. Vermoedelijk omdat ik beter in mijn vel ben gaan zitten. Al met al ben ik zeer tevreden en dankbaar voor dit medicijn

09-11-2022 | Vrouw | 33
sertraline (50mg)
Het is nog wel wat kort om te vertellen wat voor effect het precies heeft, maar na de eerste 3 weken merkte ik wel degelijk verschil. Minder sombere gedachtes. Zin om dingen te ondernemen, zoals bijvoorbeeld winkelen of sociale dingen . Door de stress was mijn eetlust weg die is weer helemaal terug. Aangezien ik nog wel last heb van angst en negatieve gedachtes, gaan we nu[lees meer...] ophogen naar 50 mg… dus ben benieuwd wat dat gaat doen. Voel me nu erg suf en afgevlakt hopelijk klaart dat beetje op.

01-11-2022 | Vrouw | 26
sertraline (50mg)
Ik kreeg heel veel honger van deze medicijnen en het werkte niet echt goed bij mij. Toen ben ik overgestapt naar Fluoxetine en dat ging wel goed.

17-10-2022 | Vrouw | 27
sertraline (100mg)
In 2019 begonnen met opbouw van 25mg / week naar 100mg toen enorme last van misselijkheid weken aan een stuk ik viel 9 kilo af, kon geen eten zien of ruiken. Nadien namen de klachten af en merkte ik verbetering in angsten en obsessieve gedachten waar ik mee worstelde, na 1 jaar gebruik kwam ik stelselmatig meer aan in totaal zo een 13 kilo ongeveer, ik vond dit zo vervele[lees meer...]nd dat niets me paste en ik me zo oncomfortabel in mijn vel voelde dat ik terug afbouwde naar 50mg, ik verloor 4 kg maar al snel kwamen de angsten het piekeren en de obsessieve gedachten weer op gang, tot het uiteindelijke een piek bereikte en besloot weer op te bouwen samen met mijn psychiater tot 100mg dit is nu 6 weken geleden. Ik heb sinds deze week enorm last van maagzuur, verminderde eetlust en darm krampen.. Ik vraag me af of dit normaal is ik neem het reeds in met voeding en vooral tegen de avond aan begin ik last te krijgen van mijn maag (ik neem sertraline smorgens in) ik hoop dat dit alsnog weg gaat en verbetert en of het te wijten kan zijn aan de verhoging van 6 weken geleden..

Thyrax Duotab (871) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (597) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (567) - Antibiotica - penicillines breedspectrum