sertraline

Postnatale depressie (16 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (14 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

10-10-2021 | Vrouw | 52
sertraline (100mg)
Angst paniek, depressie, ptss. Pas bij de hoogste dosis van 2x100mg ging ik me beter voelen. Durf nu weer naar buiten en dingen te ondernemen. Rijd zelfs weer auto!

03-10-2021 | Vrouw | 65
sertraline (50mg)
Ik gebruik het al heel veel jaren en voelde me echt goed. Ik gebruik ook nog een paar andere soorten medicijnen maar volgens de psychiater kan het allemaal met elkaar. Maar het laatste jaar is het net of het helemaal niets meer doet al wordt er regelmatig bloed geprikt wat de waardes zijn. Toch ben ik weer veel paniekerig en heb mezelf emotioneel soms niet meer in de [lees meer...]hand en wordt daar erg wanhopig van. Ook al aangegeven aan de psychiater maar nog niets mee gedaan. Heb ook veel minder energie gekregen door alles en vraag mezelf af zijn er meer mensen die dit herkennen.

03-10-2021 | Vrouw | 28
sertraline (50mg)
Ik ben sinds twee dagen overgestapt van escitalopram naar sertraline. Over de effectiviteit van dit medicijn kan ik dus nog niks zeggen. Wel wil ik wat kwijt over de overstap. Ik ben gewisseld naar sertraline omdat na twee jaar escitalopram gebruikt te hebben, mijn klachten (angst, paniek en depressie) plots toenamen. Tijdens het afbouwen werd ik erg onrustig en voelde ik [lees meer...]me niet echt mezelf. Ik maakte me behoorlijk zorgen over de bijwerkingen van de sertraline. In het verleden heb ik heftige bijwerkingen gehad bij het starten van ssri’s. Ik vond het heel eng om het nieuwe medicijn in te nemen. Toch heb ik dit gedaan. En tot mijn grote verbazing heb ik nu na twee dagen nog helemaal geen bijwerkingen opgemerkt. Ik voel me alleen wat moe, maar dat kan ook een andere oorzaak hebben. Verder voel ik me veel rustiger dan tijdens de afbouw. Ik ben ervan overtuigd dat overstappen op andere medicijnen heel verschillend kan uitpakken. Het kan een hele moeilijke periode zijn. Misschien gebruik ik het medicijn nog niet lang genoeg om te zeggen dat een overstap ook heel erg mee kan vallen, maar zo ervaar ik het tot nu toe wel. Ik hoop dat mijn positieve ervaring misschien anderen kan helpen.

23-09-2021 | Vrouw | 51
sertraline (50mg)
Ik slik al jaren 75 mg sertraline en doe het het goed op. Het grote nadeel is dat er wisselwerking is met veel sterke pijnstillers. 2 weken geleden ben ik aan mijn voet geopereerd, ik had een ruggenprik gekregen en werd tijdens de operatie 2 keer heel erg naar, bij de 2e keer heb ik gevraagd om sedatie. Later hoorde ik dat ik constant aan het bewegen was. Thuis nam ik [lees meer...]de voorgeschreven naproxen en een tijdje later kreeg ik last van verkrampingen en begon ik spiertrekkingen te krijgen, werd vreselijk naar en hevig transpireren. Hier ben ik zo vreselijk van geschrokken want ik had totaal geen controle meer over mijn lichaam. Overleg gehad met mijn huisarts en mocht absoluut geen zware pijnstillers meer slikken omdat ik nu het serotoninesyndroom had wat dus erg gevaarlijk kan zijn. Het enige wat ik nog mocht was 4 x 2 paracetamol per dag waardoor ik de 1e dagen vreselijk veel pijn heb gehad. Ik had voor de operatie contact gehad met de apotheek over de pijnmedicatie die ik zou krijgen en gezegd dat er een gevaar is door de sertraline, ik kreeg te horen dat ik het maar moest proberen. Bij deze wil ik mensen dus waarschuwen. Ik was zo vreselijk bang toen mijn lichaam er zo op reageerde dat ik er nu nog steeds ( na 2 weken) van overstuur ben.

17-09-2021 | Vrouw | 28
sertraline (100mg)
Ik slik nu een aantal maanden sertraline, omdat ik langere tijd last had van enorme stemmingswisselingen en ik ben in een burn-out beland. Daarnaast heb ik meer dan 2 jaar al last van slaapproblemen. Ik was zelf altijd tegen antidepressiva, maar ik was er zo klaar mee om mij te voelen dus uiteindelijk wel begonnen. Eerst op 75 mg, vond de bijwerkingen in het begin erg verv[lees meer...]elend, maar daar moet je echt even doorheen. Inmiddels zit ik op 100 mg, omdat mijn stresslevel weer te hoog werd. Wat ik ervaar is dat ik eindelijk weer slaap, wat echt een verademing is (geen slaapmiddelen meer nodig) en ik pieker veel minder. Daarnaast had ik erg last van paniekaanvallen, wat ik nu niet meer heb en ik weer kan functioneren overdag. Ik heb wel bijwerkingen, mijn libido is compleet weg en ook het 'hoogtepunt' lukt mij niet meer, maar voor mij wegen er zoveel voordelen tegenover, dat ik dit accepteer. Mocht je al langer twijfelen, dan zou ik het je zeker aanraden om te beginnen! Soms heb je even een steuntje in de rug nodig, het haalt echt even de scherpe randen er vanaf.

09-09-2021 | Vrouw | 49
sertraline (150)
Ik heb sinds vier maanden een burnout/depressie en ik heb eerst afgebouwd citalopram 40 mg en 2 augustus begonnen met 50 mg sertraline na drie weken geen resultaat. Verhoogd in 10 dagen naar 150 mg. Vanaf vorige week donderdag 150 mg en de dag erna veel angsten en depressief, hoofdpijn en misselijk en onrust. Hoofdpijn en misselijk is wel weg maar de andere zijn er nog. Om[lees meer...] gek van te worden vooral die nare gedachten. Heeft iemand hier ervaring mee

21-08-2021 | Man | 40
sertraline (50mg)
Ik wou even mijn verhaal delen om mensen een riem onder het hart te steken, ik ben 2 jaar geleden in een diepe mentale put gevallen door chronische stress en overbelasting, alles geprobeerd.. yoga, sport, ontspanning, maar niks hielp mij erdoor en dan moet je jezelf niets gaan verwijten, en beseffen dat dit het enigste is die je nog kan helpen, en het is zeker geen cadeau [lees meer...]ook.. de eerste weken zijn heftiger nog dan dat het al was maar dan gaat de mist zachtjes over. Ik ben nu 5 maand verder en voel me prima, eerst 3 maanden 50 mg en nu al 2 maanden op 25mg. Ik ben terug mezelf geworden, ik kon niet meer onthouden of rekenen, verlangde nog enkel naar de avond toen ik met rust werd gelaten.. Dit medicijn heeft mij ongelooflijk geholpen en ik ben er zeer dankbaar voor.. en mij niet alleen, mijn gezin kan nu ook herademen..

18-08-2021 | Vrouw | 53
sertraline (50mg)
Na drie weken 25 mg opgehoogd naar 50 mg. Nu na een week zijn de bijwerkingen zo ernstig dat ik overweeg om te stoppen. Het is niet te doen. Paniekaanvallen komen een hele dag continue. Ben er doodop van. 3 x 10 mg helpt ook helemaal niet genoeg. Slapen gaat heel slecht, krijg geen eten meer naar binnen en continue gespannen, beverig en trillerig. Enorm hoge hartslag cons[lees meer...]tant. Ik ga morgen praten met de huisarts. Ik had echt gehoopt om van mijn angst en paniek af te komen. Maar dit is gewoon een hel!!

06-08-2021 | Vrouw | 35
sertraline (25mg)
Ik slik het vandaag 3 weken 25mg ik moet het verhogen naar 50mg maar durf niet voor de bijwerkingen. Zo heftig

28-07-2021 | Vrouw | 23
sertraline (50mg)
Voor het gebruik van sertraline heb ik een tijd Escitalopram gebruikt. Na een switch heeft sertraline heeft mij zeker 1,5 jaar geholpen om door mijn zware depressie heen te komen en om te gaan met sociale angsten. Het piekeren nam af, ik kon weer goed afgewogen keuzes maken en de aanhoudende somberheid was zo goed als weg. Wel kreeg ik last van hevig zweten, geen zin meer [lees meer...]in seks en gewichtstoename. Ik ben zeker 10 kg aangekomen als het niet meer is. Ik ben nu bezig met afbouwen om over een maand geen sertraline meer te gebruiken, maar ik ben heel blij met hoe dit medicijn me heeft geholpen.

26-07-2021 | Vrouw | 35
sertraline (20mg/ml)

09-07-2021 | Vrouw | 45
sertraline (50mg)
Ik slik nu 4 weken Sertraline van Sun. 1e week 25 mg en daarna 50 mg. Ik merk wel dat de heftige paniekaanvallen minder zijn, maar ik ben nog verre van beter. Ik heb ook enorme bewegingsdrang met m'n benen en voeten. Is dit herkenbaar voor iemand? De dokter wil wel dat dit in de komende 2 weken afneemt. Verder enorm moe en veel slapen, ik was misselijk maar dat is eigenlij[lees meer...]k wel weg nu. Die bewegingsdrang vind ik wel erg beangstigend. Ik hoop een reactie te horen

06-07-2021 | Man | 47
sertraline (100mg)
Intussen 4 maanden aan de Setraline voor stress en angststoornis. (150 mg) Voor stress had het geen effect voor angst merkte ik wel verschil. Nadeel dan weer dat ik losser werd en sneller ging snoepen en alcohol drinken om die blijvende stress te onderdrukken. Sinds gisteren aan het afbouwen daar de nadelen groter zijn dan de voordelen. Bij spanningen bv trillende handen [lees meer...]en zweten. Ook voor mijn seksleven heel negatief. Blijkt trouwens ook voorgeschreven te worden bij mannen die te snel klaarkomen en daar werkt het middel wel super voor. Twee uur voor de seks innemen en je merkt enorm verschil. Een ander nadeel was als ik met vrienden of collega's samen was en iemand een grap vertelde ik er niet meer spontaan kon mee lachen maar enkel geforceerd. Verder ook vaak gespannen kaakspieren iets wat ik nooit eerder had. Trillen en zweten is een typische bijwerking van deze klasse geneesmiddelen spijtig genoeg maar aan dit middel zaten er nog meerdere andere aan.

26-06-2021 | Man | 41
sertraline (50mg)
Ik gebruik dit middel nu een jaar en het begint mij steeds meer tegen te staan. Het middel heeft zeker een positief effect en ik ben blij dat ik het ben gaan gebruiken. Ben nu minder angstig, pieker bijna niet meer en slaap weer acht uur per nacht. Ik kan weer "ademen". Toch heb ik veel last van bijwerkingen, deze lijken zelfs steeds erger te worden. Heb erg veel moeit[lees meer...]e met wakker worden en moet erg veel zweten. Ben inmiddels een paar kilo aangekomen en voel me erg suf overdag. Ga binnenkort met de huisarts om tafel om af te bouwen. Het is een fantastisch middel dat mij door een zeer zware tijd heeft geholpen maar denk goed na voor je eraan begint, er kleven net zoveel nadelen aan deze pil.

25-06-2021 | Vrouw | 39
sertraline (25mg)
Hoi mensen. Ik heb sertraline 14 jaar ingenomen en werkte voor mij perfect. Ben ermee gestopt...eigenlijk ook in een hele korte periode...vanwege zwangerwens. Raakte zwanger en nam niks meer in... voelde me goed..tot na de keizersnede kreeg ik last van angst, paniek, down, huilen...veel piekeren. Nu weer sinds 2 weken begonnen met sertraline 25mg per dag. Maar ik merk[lees meer...] dat ik bijwerkingen heb en soms erger is..Ik weet dat het op het begin kan versterken...Maar hoe lang houd dit aan?

20-06-2021 | Vrouw | 44
sertraline (100mg)
Hoi, 10 jaar geleden door arbo arts geadviseerd om aan sertraline te gaan. Door zelfmoordpoging van mijn zus kreeg ik paniekaanvallen. Meerdere keren geprobeerd te stoppen, maar zonder succes. Nu weer gestopt. Weer aan het einde van de afbouw de griepverschijnselen. Na een maand waren die weg, maar dan ben je er niet. Twee maand daarna neerslachtigheid, prikkelbaar en v[lees meer...]ol emoties (in huilen uitbarsten op het werk :(. Volgens de arts normaal: je lichaam moet weer wennen om zelf serotonine aan te maken en dat kost tijd. Nu na 3 maanden na volledige stop gaat het beter. Maar ik ben er nog niet. Nu ik de ergste onttrekkingsverschijnselen gehad heb, wordt het weer wennen aan de nieuwe of misschien wel oude ik. Wat je niet vergeten moet is dat sertraline toch je emoties in bedwang houdt, redelijk stabiel. Nu moet je weer leren omgaan met die emoties. Waar ik van nature wat onzeker was, had ik daar met sertraline veel minder last van. Nu komt dat weer als tsunami terug. En voor mijn gevoel nog erger. Ditzelfde geldt met eenvoudige emoties zoals boos worden (dit ik met sertraline weinig). Nu voel ik het regelmatig opkomen. Piekeren over dingen (had ik praktisch geel last van). Nu pieker ik mij weer suf. Voor de sertraline had ik deze eigenschappen ook, maar een weg gevonden om er mee om te gaan. Nu merk ik dat ik daar opnieuw mee moet leren omgaan. Let dus op bij starten met een dergelijk middel. Het kan je goed helpen wat makkelijker door het leven te gaan. Maar wil je er af, kost dat tijd om weer te leren omgaan met je (bestaande) emoties die je even vergeten bent. En dat is best pittig. In principe is het medicijn niet verslavend. Toch kan dit er voor zorgen dat je terugvalt en denkt dat je het nodig hebt. Ik ben nu 3 maanden zonder en nog nooit zover gekomen. Ik wil het volhouden, maar het is niet eenvoudig. Deze verhalen hoor je niet veel en daarom wil ik het toch graag delen.