sertraline

Postnatale depressie (16 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (14 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

19-08-2022 | Vrouw | 48
sertraline (125mg)
Ik neem dit nu 7 weken en merk beterschap, maar het gaat langzaam. Ook de bijwerkingen zijn persistent aanwezig. Op zich is het een goeie medicatie, ik hoop dat de bijwerkingen verdwijnen: Borstkas voelt gespannen. ook op slokdarm een druk, weinig honger, vaak duizelig . Ik startte op 25, dan snel in stapjes van 25 verhoogd naar 100, en nu 125.

18-08-2022 | Vrouw | 45
sertraline (50mg)
Aan het begin veel last gehad van bijwerkingen zoals beschreven. Angst werd erger, veel hartkloppingen. Niet in slaap kunnen komen. Geen eetlust en droge mond. Het was niet prettig. Maar doorgezet en na 6 weken verdween het meeste. Na 6 maanden soms nog wat lastig in slaap vallen. Maar meestal lukt dit wel. Je emoties ervaar je iets minder. Maar ik gebruik maar 50 mg. Ad[lees meer...]em ruikt niet fris. En zweten. Soms nog hartkloppingen en lage bloeddruk. Al met al voel ik me prima. En helpt dit middel prima tegen angst. (Acute paniekstoornis) Ga wel snel weer stoppen als t mag.

13-08-2022 | Vrouw | 37
sertraline (50mg)
Ik gebruik sertraline nu ruim een jaar. Het duurde echt drie maanden voor ik het gevoel had dat ik rustig werd en weer kon genieten van het leven. De eerste week had ik 25 mg, daarna 50 mg. Als bijwerking had ik de eerste drie maanden heel erg zweten snachts. En ik ben in een half jaar tijd 20 kg aangekomen, vanaf het moment dat ik me goed begon te voelen. Dat is puur do[lees meer...]ordat ik onverzadigbaar ben sinds de medicatie. Ik ben sinds twee weken afgebouwd naar de 25 mg. Ik merk weer schommelingen in m’n emotie en wat onrust/angst. In overleg met de huisarts probeer ik dit even vol te houden om te kijken of het gevoel weg gaat. Ik heb goede hoop!

20-07-2022 | Vrouw | 42
sertraline (50mg)
Slik dit middel al jaren ivm paniekstoornis. Ben er in principe zeer tevreden over. Weinig bijwerkingen gelukkig, alleen de gewichtstoename is echt niet fijn.

20-07-2022 | Man | 31
sertraline (75)
1e week 25mg daarna 50 en na 5 weken 75 opgehoogd en zit nu ondertussen op week 7. Tot en met de 50mg nam ik gemiddeld 3x daags oxazepam om de bijwerkingen te onderdrukken, dat hielp minimaal maar kon daardoor wel boodschappen doen of koken. Nu bij 75mg sertraline neem ik 1 maal daags lorazepam 1mg op aanraden van de arts. Dit heeft bijna 0 effect en de bijwerkingen zij[lees meer...]n niet fijn. Ik heb een verleden met meerdere depressies, burnouts en heb daardoor ook een angststoornis ontwikkeld. Daarnaast heb ik ook ADHD. Heb veel soorten medicatie geprobeerd waaronder venlafaxine 150mg, dat deed goed zn werk. Uiteindelijk na ongeveer een jaar ben ik daarmee gestopt omdat ik geen erectie meer kon krijgen en ben toen na een half jaar weer teruggevallen in een depressie. Opnieuw gestart met de effexor maar dat werkte ineens volledige averechts. Hetzelfde nu met de sertraline, dat deed zijn werk prima. Ben er mee gestopt vanwege nog wat enkele bijwerkingen waar ik last van had. Half jaar verder weer een terugval en alweer de ziektewet in en begonnen met het medicijn. Het is nu ineens alsof ik elke dag met mijn gezicht over de bodem van de hell word gesleept terwijl ik brand sta en met stenen word bekogeld, ik vraag me af of dit wel oke is. Maargoed, er word gezegd dat dit er bij hoort. Dus pas op met dit medicijn en bouw heel rustig op, bijvoorbeeld de eerste maand 25 mg daarna pas verhogen naar 50. Dat is het enigste wat ik mee kan geven.

09-07-2022 | Vrouw | 19
sertraline (50mg)
Ik slik het nu al en paar maanden in het begin had ik nergens last van maar nu heb ik continu maagpijn en maagzuur.. Dit belemmert mijn dag en doordat ik een angststoornis heb om ziek te worden maakt dit de angst alleen maar erger.. Vandaar dat ik ook ga stoppen

11-04-2022 | Man | 30
sertraline (25mg)
Ik worstel al meer dan 10 jaar met een angststoornis en een aantal fobieën. Ik dacht dat ik het op eigen kracht kon doen afnemen d.m.v. therapieën, helaas. En ik was zo koppig om nooit medicatie in te nemen. Ik wil niet zeggen dat therapieën niet helpen, want ze geven wel handvatten om het enigszins onder controle te krijgen, maar door nu met Sertraline (25 mg) te beginne[lees meer...]n zijn mijn angstklachten zo goed als verdwenen, echt een wondermiddel. Procentueel 80-90% afgenomen, de overige procenten poets je makkelijk weg met therapie. De eerste week was wel even doorbijten want dat verergeren de angsten, maar in week 4 begon opeens alles af te nemen. Als je twijfelt, gewoon doen. Je kan het!

17-02-2022 | Vrouw | 28
sertraline (50mg)
Ben heel tevreden met deze medicatie. Klachten zijn enorm afgenomen. Sliep met name zeer slecht door de angst/paniekstoornis. Nu slaap ik elke nacht met gemak 8 uur. Kan hierdoor weer werken waar ik heel blij mee ben! Wel een paar bijwerkingen maar die wegen absoluut niet op tegen de situatie voor het starten met de medicatie. Ik merk met name dat ik vermoeider ben, maar h[lees meer...]ierdoor slaap ik wel heel goed. Ook heb ik meer last van nachtmerries/veel dromen. Ook dit is echter beter dan niet slapen. Ik was erg bang om veel aan te komen in gewicht, dit is niet gebeurd. Ik kan wel beter eten, dit was voor de medicatie sterk verminderd. Ben echter precies hetzelfde gebleven in gewicht in de 8 maanden dat ik het nu slik.

07-02-2022 | Vrouw | 29
sertraline (50mg)
Duurt wel een paar maandjes voor ze echt hun werk goed doen. Voor de rest een prima medicijn. Ik neem ze tegen paniek aanvallen/chv is daardoor ook in minder erge mate. Ik neem ze wel altijd pas rond 10 uur savonds in voor het slapen, gaat prima!

17-01-2022 | Vrouw | 31
sertraline (75mg)
Ik kamp al jaren met een angst- en paniekstoornis en met zes maanden geleden gestart met sertraline op aanbeveling van de psychiater. De eerste vijf weken waren hels, de klachten verergerden. Maar nadien ging het beter, al merkte ik ook vrij snel dat 50 mg niet voldoende was. Dan naar 75 opgeschakeld. Het gaat duidelijk beter met mij. Ik heb merkelijk minder angst in soci[lees meer...]ale situaties, ook kan ik mijn overdreven angsten en obsessies veel beter de baas. Het heeft mij echt geholpen, ben enorm blij dat ik ermee gestart ben - lifesaver. Ik ben er tot hiertoe ook niet van verdikt, integendeel. Enige nadelen zijn soms zweten, heel levendige dromen, trager klaarkomen. Maar dat kan me niks schelen als ik weer een normaal leven kan leiden.

11-01-2022 | Man | 32
sertraline (50mg)
Mijn angsten en stemming werden duidelijk beter bij 75mg per dag. De eerste twee weken heb ik me wel erg slecht gevoeld. Bij inname in de ochtend leidde dit tot vermoeidheid overdag. Inname voor het slapen beviel beter en leidde tot goede nachtrust. Verder een verminderd libido gemerkt.

19-12-2021 | Man | 40
sertraline (50mg)
Sinds 4 jaar chronische hyperventilatie met acute aanvallen. Neem sinds 5dagen een halve dosis sertaline als startdosis. Van dag 2 ernstige bijwerkingen, moeilijk vol te houden om de medi te blijven nemen. Proberen, zullen zien. Momenteel nog geen effect merkbaar.

27-11-2021 | Vrouw | 48
sertraline (25mg)
Ik lees veel negatieve ervaringen over bijwerkingen. Ik was heel bang om met antidepressiva te starten vanwege eventuele bijwerkingen. Ik heb dit aangegeven bij therapeut en deze stelde voor om met Sertraline in druppelvorm te starten. Ik ben in twee weken tijd van 1 druppel naar 25 druppels (25mg) gegaan en het ging perfect. Heb 0 bijwerkingen gehad! Waarschijnlijk doorda[lees meer...]t ik heel langzaam heb opgebouwd. Of ik heb gewoon geluk. Ik slik het medicijn nu 3 maanden en had dit veel eerder moeten doen! Ik voel echt verschil. Minder piekeren en ook minder angstgevoelens. Dus mocht je Sertraline overwegen en ben je bang voor bijwerkingen, probeer de druppel viariant.

16-11-2021 | Vrouw | 60
sertraline (50mg)
na jarenlang van alles te hebben geprobeerd om mijn rust te hervinden na een zeer vervelend tijd, me overgegeven aan medicatie. en mijn hemel de bijwerkingen in het begin, vreselijk. Toch ben ik super blij dat ik heb doorgezet. eindelijk begin ik mezelf terug te herkennen. echter, na nu twee maanden gebruik ben ik op zoek naar enkele symptomen en kom ik aan bij bijwerkinge[lees meer...]n sertraline. het volgende merk ik; branderige neus, trekt in mijn hoofd. branderige mond en keel. Smorgens nog niet zo erg maar in de loop van de middag en avond erg vervelend. heb al drie keer een corona test gedaan maar dat was het niet, gelukkig. Ik wil niet terug naar vóór de medicatie maar deze bijwerking is erg vervelend. Dus terug naar de arts. Hopelijk kan ze iets anders voorschrijven.

07-11-2021 | Vrouw | 39
sertraline (20mg/ml)
Hersentumor. Psychische problemen gekregen burn-out .door de burn-out kon ik niet meer lopen. Ik viel flauw. Paniek en angst aanvallen ontwikkeld. Wat door epilepsie medicatie Briviact versterkt werd. Om tijdelijk de aanvallen te onderdrukken sertraline erbij van de psychiater. Nu zo snel mogelijk afbouw Briviact. Kan daarna met therapie langzaam de sertraline er af. Ser[lees meer...]traline werkt bij mij erg goed. Ik heb veel bijwerkingen op de meeste medicatie maar deze niet.

25-10-2021 | Vrouw | 48
sertraline (50mg)
Ik gebruik sertraline nu pas 12 dagen, maar wat een hel, ben er nog erger aan toe dan ik al was, psychiater zegt dat t moet verdwijnen binnen 2 weken maar dag 12 is nog altijd zoals de eerste dagen, ik heb gezegd dat ik het nog een week aan kijk en dan ga stoppen...mn angst/paniek was geen leven maar dit is ook niet vol te houden, bovendien ben ik diabeet en heb ik sinds g[lees meer...]ebruik van dit middel om de haverklap hypo's...psychiater zegt dat het middel geen invloed heeft op mn diabetes, echter de bijsluiter beweert anders...zijn er meer mensen die ervaring hebben met dit middel en diabetes type 2??

Thyrax Duotab (869) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (593) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (553) - Antibiotica - penicillines breedspectrum