sertraline

Postnatale depressie (16 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (14 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

11-04-2022 | Man | 30
sertraline (25mg)
Ik worstel al meer dan 10 jaar met een angststoornis en een aantal fobieën. Ik dacht dat ik het op eigen kracht kon doen afnemen d.m.v. therapieën, helaas. En ik was zo koppig om nooit medicatie in te nemen. Ik wil niet zeggen dat therapieën niet helpen, want ze geven wel handvatten om het enigszins onder controle te krijgen, maar door nu met Sertraline (25 mg) te beginne[lees meer...]n zijn mijn angstklachten zo goed als verdwenen, echt een wondermiddel. Procentueel 80-90% afgenomen, de overige procenten poets je makkelijk weg met therapie. De eerste week was wel even doorbijten want dat verergeren de angsten, maar in week 4 begon opeens alles af te nemen. Als je twijfelt, gewoon doen. Je kan het!

17-02-2022 | Vrouw | 28
sertraline (50mg)
Ben heel tevreden met deze medicatie. Klachten zijn enorm afgenomen. Sliep met name zeer slecht door de angst/paniekstoornis. Nu slaap ik elke nacht met gemak 8 uur. Kan hierdoor weer werken waar ik heel blij mee ben! Wel een paar bijwerkingen maar die wegen absoluut niet op tegen de situatie voor het starten met de medicatie. Ik merk met name dat ik vermoeider ben, maar h[lees meer...]ierdoor slaap ik wel heel goed. Ook heb ik meer last van nachtmerries/veel dromen. Ook dit is echter beter dan niet slapen. Ik was erg bang om veel aan te komen in gewicht, dit is niet gebeurd. Ik kan wel beter eten, dit was voor de medicatie sterk verminderd. Ben echter precies hetzelfde gebleven in gewicht in de 8 maanden dat ik het nu slik.

07-02-2022 | Vrouw | 29
sertraline (50mg)
Duurt wel een paar maandjes voor ze echt hun werk goed doen. Voor de rest een prima medicijn. Ik neem ze tegen paniek aanvallen/chv is daardoor ook in minder erge mate. Ik neem ze wel altijd pas rond 10 uur savonds in voor het slapen, gaat prima!

17-01-2022 | Vrouw | 31
sertraline (75mg)
Ik kamp al jaren met een angst- en paniekstoornis en met zes maanden geleden gestart met sertraline op aanbeveling van de psychiater. De eerste vijf weken waren hels, de klachten verergerden. Maar nadien ging het beter, al merkte ik ook vrij snel dat 50 mg niet voldoende was. Dan naar 75 opgeschakeld. Het gaat duidelijk beter met mij. Ik heb merkelijk minder angst in soci[lees meer...]ale situaties, ook kan ik mijn overdreven angsten en obsessies veel beter de baas. Het heeft mij echt geholpen, ben enorm blij dat ik ermee gestart ben - lifesaver. Ik ben er tot hiertoe ook niet van verdikt, integendeel. Enige nadelen zijn soms zweten, heel levendige dromen, trager klaarkomen. Maar dat kan me niks schelen als ik weer een normaal leven kan leiden.

11-01-2022 | Man | 32
sertraline (50mg)
Mijn angsten en stemming werden duidelijk beter bij 75mg per dag. De eerste twee weken heb ik me wel erg slecht gevoeld. Bij inname in de ochtend leidde dit tot vermoeidheid overdag. Inname voor het slapen beviel beter en leidde tot goede nachtrust. Verder een verminderd libido gemerkt.

19-12-2021 | Man | 40
sertraline (50mg)
Sinds 4 jaar chronische hyperventilatie met acute aanvallen. Neem sinds 5dagen een halve dosis sertaline als startdosis. Van dag 2 ernstige bijwerkingen, moeilijk vol te houden om de medi te blijven nemen. Proberen, zullen zien. Momenteel nog geen effect merkbaar.

27-11-2021 | Vrouw | 48
sertraline (25mg)
Ik lees veel negatieve ervaringen over bijwerkingen. Ik was heel bang om met antidepressiva te starten vanwege eventuele bijwerkingen. Ik heb dit aangegeven bij therapeut en deze stelde voor om met Sertraline in druppelvorm te starten. Ik ben in twee weken tijd van 1 druppel naar 25 druppels (25mg) gegaan en het ging perfect. Heb 0 bijwerkingen gehad! Waarschijnlijk doorda[lees meer...]t ik heel langzaam heb opgebouwd. Of ik heb gewoon geluk. Ik slik het medicijn nu 3 maanden en had dit veel eerder moeten doen! Ik voel echt verschil. Minder piekeren en ook minder angstgevoelens. Dus mocht je Sertraline overwegen en ben je bang voor bijwerkingen, probeer de druppel viariant.

16-11-2021 | Vrouw | 60
sertraline (50mg)
na jarenlang van alles te hebben geprobeerd om mijn rust te hervinden na een zeer vervelend tijd, me overgegeven aan medicatie. en mijn hemel de bijwerkingen in het begin, vreselijk. Toch ben ik super blij dat ik heb doorgezet. eindelijk begin ik mezelf terug te herkennen. echter, na nu twee maanden gebruik ben ik op zoek naar enkele symptomen en kom ik aan bij bijwerkinge[lees meer...]n sertraline. het volgende merk ik; branderige neus, trekt in mijn hoofd. branderige mond en keel. Smorgens nog niet zo erg maar in de loop van de middag en avond erg vervelend. heb al drie keer een corona test gedaan maar dat was het niet, gelukkig. Ik wil niet terug naar vóór de medicatie maar deze bijwerking is erg vervelend. Dus terug naar de arts. Hopelijk kan ze iets anders voorschrijven.

07-11-2021 | Vrouw | 39
sertraline (20mg/ml)
Hersentumor. Psychische problemen gekregen burn-out .door de burn-out kon ik niet meer lopen. Ik viel flauw. Paniek en angst aanvallen ontwikkeld. Wat door epilepsie medicatie Briviact versterkt werd. Om tijdelijk de aanvallen te onderdrukken sertraline erbij van de psychiater. Nu zo snel mogelijk afbouw Briviact. Kan daarna met therapie langzaam de sertraline er af. Ser[lees meer...]traline werkt bij mij erg goed. Ik heb veel bijwerkingen op de meeste medicatie maar deze niet.

25-10-2021 | Vrouw | 48
sertraline (50mg)
Ik gebruik sertraline nu pas 12 dagen, maar wat een hel, ben er nog erger aan toe dan ik al was, psychiater zegt dat t moet verdwijnen binnen 2 weken maar dag 12 is nog altijd zoals de eerste dagen, ik heb gezegd dat ik het nog een week aan kijk en dan ga stoppen...mn angst/paniek was geen leven maar dit is ook niet vol te houden, bovendien ben ik diabeet en heb ik sinds g[lees meer...]ebruik van dit middel om de haverklap hypo's...psychiater zegt dat het middel geen invloed heeft op mn diabetes, echter de bijsluiter beweert anders...zijn er meer mensen die ervaring hebben met dit middel en diabetes type 2??

10-10-2021 | Vrouw | 52
sertraline (100mg)
Angst paniek, depressie, ptss. Pas bij de hoogste dosis van 2x100mg ging ik me beter voelen. Durf nu weer naar buiten en dingen te ondernemen. Rijd zelfs weer auto!

03-10-2021 | Vrouw | 65
sertraline (50mg)
Ik gebruik het al heel veel jaren en voelde me echt goed. Ik gebruik ook nog een paar andere soorten medicijnen maar volgens de psychiater kan het allemaal met elkaar. Maar het laatste jaar is het net of het helemaal niets meer doet al wordt er regelmatig bloed geprikt wat de waardes zijn. Toch ben ik weer veel paniekerig en heb mezelf emotioneel soms niet meer in de [lees meer...]hand en wordt daar erg wanhopig van. Ook al aangegeven aan de psychiater maar nog niets mee gedaan. Heb ook veel minder energie gekregen door alles en vraag mezelf af zijn er meer mensen die dit herkennen.

03-10-2021 | Vrouw | 28
sertraline (50mg)
Ik ben sinds twee dagen overgestapt van escitalopram naar sertraline. Over de effectiviteit van dit medicijn kan ik dus nog niks zeggen. Wel wil ik wat kwijt over de overstap. Ik ben gewisseld naar sertraline omdat na twee jaar escitalopram gebruikt te hebben, mijn klachten (angst, paniek en depressie) plots toenamen. Tijdens het afbouwen werd ik erg onrustig en voelde ik [lees meer...]me niet echt mezelf. Ik maakte me behoorlijk zorgen over de bijwerkingen van de sertraline. In het verleden heb ik heftige bijwerkingen gehad bij het starten van ssri’s. Ik vond het heel eng om het nieuwe medicijn in te nemen. Toch heb ik dit gedaan. En tot mijn grote verbazing heb ik nu na twee dagen nog helemaal geen bijwerkingen opgemerkt. Ik voel me alleen wat moe, maar dat kan ook een andere oorzaak hebben. Verder voel ik me veel rustiger dan tijdens de afbouw. Ik ben ervan overtuigd dat overstappen op andere medicijnen heel verschillend kan uitpakken. Het kan een hele moeilijke periode zijn. Misschien gebruik ik het medicijn nog niet lang genoeg om te zeggen dat een overstap ook heel erg mee kan vallen, maar zo ervaar ik het tot nu toe wel. Ik hoop dat mijn positieve ervaring misschien anderen kan helpen.

23-09-2021 | Vrouw | 51
sertraline (50mg)
Ik slik al jaren 75 mg sertraline en doe het het goed op. Het grote nadeel is dat er wisselwerking is met veel sterke pijnstillers. 2 weken geleden ben ik aan mijn voet geopereerd, ik had een ruggenprik gekregen en werd tijdens de operatie 2 keer heel erg naar, bij de 2e keer heb ik gevraagd om sedatie. Later hoorde ik dat ik constant aan het bewegen was. Thuis nam ik [lees meer...]de voorgeschreven naproxen en een tijdje later kreeg ik last van verkrampingen en begon ik spiertrekkingen te krijgen, werd vreselijk naar en hevig transpireren. Hier ben ik zo vreselijk van geschrokken want ik had totaal geen controle meer over mijn lichaam. Overleg gehad met mijn huisarts en mocht absoluut geen zware pijnstillers meer slikken omdat ik nu het serotoninesyndroom had wat dus erg gevaarlijk kan zijn. Het enige wat ik nog mocht was 4 x 2 paracetamol per dag waardoor ik de 1e dagen vreselijk veel pijn heb gehad. Ik had voor de operatie contact gehad met de apotheek over de pijnmedicatie die ik zou krijgen en gezegd dat er een gevaar is door de sertraline, ik kreeg te horen dat ik het maar moest proberen. Bij deze wil ik mensen dus waarschuwen. Ik was zo vreselijk bang toen mijn lichaam er zo op reageerde dat ik er nu nog steeds ( na 2 weken) van overstuur ben.

17-09-2021 | Vrouw | 28
sertraline (100mg)
Ik slik nu een aantal maanden sertraline, omdat ik langere tijd last had van enorme stemmingswisselingen en ik ben in een burn-out beland. Daarnaast heb ik meer dan 2 jaar al last van slaapproblemen. Ik was zelf altijd tegen antidepressiva, maar ik was er zo klaar mee om mij te voelen dus uiteindelijk wel begonnen. Eerst op 75 mg, vond de bijwerkingen in het begin erg verv[lees meer...]elend, maar daar moet je echt even doorheen. Inmiddels zit ik op 100 mg, omdat mijn stresslevel weer te hoog werd. Wat ik ervaar is dat ik eindelijk weer slaap, wat echt een verademing is (geen slaapmiddelen meer nodig) en ik pieker veel minder. Daarnaast had ik erg last van paniekaanvallen, wat ik nu niet meer heb en ik weer kan functioneren overdag. Ik heb wel bijwerkingen, mijn libido is compleet weg en ook het 'hoogtepunt' lukt mij niet meer, maar voor mij wegen er zoveel voordelen tegenover, dat ik dit accepteer. Mocht je al langer twijfelen, dan zou ik het je zeker aanraden om te beginnen! Soms heb je even een steuntje in de rug nodig, het haalt echt even de scherpe randen er vanaf.

09-09-2021 | Vrouw | 49
sertraline (150)
Ik heb sinds vier maanden een burnout/depressie en ik heb eerst afgebouwd citalopram 40 mg en 2 augustus begonnen met 50 mg sertraline na drie weken geen resultaat. Verhoogd in 10 dagen naar 150 mg. Vanaf vorige week donderdag 150 mg en de dag erna veel angsten en depressief, hoofdpijn en misselijk en onrust. Hoofdpijn en misselijk is wel weg maar de andere zijn er nog. Om[lees meer...] gek van te worden vooral die nare gedachten. Heeft iemand hier ervaring mee

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (587) - Anticonceptie - eenfase