sertraline

Postnatale depressie (15 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (14 meningen)

28-07-2021 | Vrouw | 23
sertraline (50mg)
Voor het gebruik van sertraline heb ik een tijd Escitalopram gebruikt. Na een switch heeft sertraline heeft mij zeker 1,5 jaar geholpen om door mijn zware depressie heen te komen en om te gaan met sociale angsten. Het piekeren nam af, ik kon weer goed afgewogen keuzes maken en de aanhoudende somberheid was zo goed als weg. Wel kreeg ik last van hevig zweten, geen zin meer [lees meer...]in seks en gewichtstoename. Ik ben zeker 10 kg aangekomen als het niet meer is. Ik ben nu bezig met afbouwen om over een maand geen sertraline meer te gebruiken, maar ik ben heel blij met hoe dit medicijn me heeft geholpen.

26-07-2021 | Vrouw | 35
sertraline (20mg/ml)

09-07-2021 | Vrouw | 45
sertraline (50mg)
Ik slik nu 4 weken Sertraline van Sun. 1e week 25 mg en daarna 50 mg. Ik merk wel dat de heftige paniekaanvallen minder zijn, maar ik ben nog verre van beter. Ik heb ook enorme bewegingsdrang met m'n benen en voeten. Is dit herkenbaar voor iemand? De dokter wil wel dat dit in de komende 2 weken afneemt. Verder enorm moe en veel slapen, ik was misselijk maar dat is eigenlij[lees meer...]k wel weg nu. Die bewegingsdrang vind ik wel erg beangstigend. Ik hoop een reactie te horen

06-07-2021 | Man | 47
sertraline (100mg)
Intussen 4 maanden aan de Setraline voor stress en angststoornis. (150 mg) Voor stress had het geen effect voor angst merkte ik wel verschil. Nadeel dan weer dat ik losser werd en sneller ging snoepen en alcohol drinken om die blijvende stress te onderdrukken. Sinds gisteren aan het afbouwen daar de nadelen groter zijn dan de voordelen. Bij spanningen bv trillende handen [lees meer...]en zweten. Ook voor mijn seksleven heel negatief. Blijkt trouwens ook voorgeschreven te worden bij mannen die te snel klaarkomen en daar werkt het middel wel super voor. Twee uur voor de seks innemen en je merkt enorm verschil. Een ander nadeel was als ik met vrienden of collega's samen was en iemand een grap vertelde ik er niet meer spontaan kon mee lachen maar enkel geforceerd. Verder ook vaak gespannen kaakspieren iets wat ik nooit eerder had. Trillen en zweten is een typische bijwerking van deze klasse geneesmiddelen spijtig genoeg maar aan dit middel zaten er nog meerdere andere aan.

26-06-2021 | Man | 41
sertraline (50mg)
Ik gebruik dit middel nu een jaar en het begint mij steeds meer tegen te staan. Het middel heeft zeker een positief effect en ik ben blij dat ik het ben gaan gebruiken. Ben nu minder angstig, pieker bijna niet meer en slaap weer acht uur per nacht. Ik kan weer "ademen". Toch heb ik veel last van bijwerkingen, deze lijken zelfs steeds erger te worden. Heb erg veel moeit[lees meer...]e met wakker worden en moet erg veel zweten. Ben inmiddels een paar kilo aangekomen en voel me erg suf overdag. Ga binnenkort met de huisarts om tafel om af te bouwen. Het is een fantastisch middel dat mij door een zeer zware tijd heeft geholpen maar denk goed na voor je eraan begint, er kleven net zoveel nadelen aan deze pil.

25-06-2021 | Vrouw | 39
sertraline (25mg)
Hoi mensen. Ik heb sertraline 14 jaar ingenomen en werkte voor mij perfect. Ben ermee gestopt...eigenlijk ook in een hele korte periode...vanwege zwangerwens. Raakte zwanger en nam niks meer in... voelde me goed..tot na de keizersnede kreeg ik last van angst, paniek, down, huilen...veel piekeren. Nu weer sinds 2 weken begonnen met sertraline 25mg per dag. Maar ik merk[lees meer...] dat ik bijwerkingen heb en soms erger is..Ik weet dat het op het begin kan versterken...Maar hoe lang houd dit aan?

20-06-2021 | Vrouw | 44
sertraline (100mg)
Hoi, 10 jaar geleden door arbo arts geadviseerd om aan sertraline te gaan. Door zelfmoordpoging van mijn zus kreeg ik paniekaanvallen. Meerdere keren geprobeerd te stoppen, maar zonder succes. Nu weer gestopt. Weer aan het einde van de afbouw de griepverschijnselen. Na een maand waren die weg, maar dan ben je er niet. Twee maand daarna neerslachtigheid, prikkelbaar en v[lees meer...]ol emoties (in huilen uitbarsten op het werk :(. Volgens de arts normaal: je lichaam moet weer wennen om zelf serotonine aan te maken en dat kost tijd. Nu na 3 maanden na volledige stop gaat het beter. Maar ik ben er nog niet. Nu ik de ergste onttrekkingsverschijnselen gehad heb, wordt het weer wennen aan de nieuwe of misschien wel oude ik. Wat je niet vergeten moet is dat sertraline toch je emoties in bedwang houdt, redelijk stabiel. Nu moet je weer leren omgaan met die emoties. Waar ik van nature wat onzeker was, had ik daar met sertraline veel minder last van. Nu komt dat weer als tsunami terug. En voor mijn gevoel nog erger. Ditzelfde geldt met eenvoudige emoties zoals boos worden (dit ik met sertraline weinig). Nu voel ik het regelmatig opkomen. Piekeren over dingen (had ik praktisch geel last van). Nu pieker ik mij weer suf. Voor de sertraline had ik deze eigenschappen ook, maar een weg gevonden om er mee om te gaan. Nu merk ik dat ik daar opnieuw mee moet leren omgaan. Let dus op bij starten met een dergelijk middel. Het kan je goed helpen wat makkelijker door het leven te gaan. Maar wil je er af, kost dat tijd om weer te leren omgaan met je (bestaande) emoties die je even vergeten bent. En dat is best pittig. In principe is het medicijn niet verslavend. Toch kan dit er voor zorgen dat je terugvalt en denkt dat je het nodig hebt. Ik ben nu 3 maanden zonder en nog nooit zover gekomen. Ik wil het volhouden, maar het is niet eenvoudig. Deze verhalen hoor je niet veel en daarom wil ik het toch graag delen.

26-05-2021 | Vrouw | 23
sertraline (20mg/ml)
Ik kreeg dit voorgeschreven van mijn nieuwe huisarts nadat ik iets meer dan een half jaar gestopt was met sipralexa. Ik ben bijna 4 dagen aan een stuk wakker geweest, verschrikkelijkste week van mijn leven. Uiteindelijk schreef de dokter weer sipralexa voor. Na één tablet te nemen kon ik meteen weer slapen. Nooit meer sertraline.

31-03-2021 | Vrouw | 41
sertraline (50mg)
Al enige jaren het gevoel overdag vast te lopen. Dingen niet meer kunnen relativeren, veel piekeren, heel veel beren op de weg zien. Vorig jaar juni de diagnose ziekte van Graves gekregen (auto-imuumziekte m.b.t. de schildklier), oorzaak waarschijnlijk langdurige stress in het lichaam. Afgelopen december zo gigantisch vast gelopen in de dagelijkse dingen (overdag) dat he[lees meer...]t voor mijzelf en mijn gezin niet meer houdbaar was. Via de huisarts 50 mg. sertraline voorgeschreven gekregen. Het werkte bij mij direct. Het is net alsof dit medicijn net het extra stofje bevat wat ik zelf tekort kom om 'normaal' te kunnen functioneren. Wat een verademing!! Dit had ik jaren eerder moeten weten. Het had mijzelf, mijn gezin en op mijn werk een hoop leed bespaard.

18-03-2021 | Man | 40
sertraline (50mg)
Na een burnout, ben ik plotsdoof geworden langs één kant. Nu 2 jaar later is het gehoor voor 80% hersteld maar ik heb er een tinnitus aan over gehouden. Ik heb ook concentratieproblemen, en een afgenomen maar nog steeds aanwezige angststoornis. Al enkele keren geprobeerd te starten met antidepressiva maar ik hou de eerste weken nooit vol. Ik ben nu aan week 3 en besef da[lees meer...]t ik dit moet doorbijten als ik wil verbeteren. Ik hoop binnen enkele weken te kunnen posten dat ik er door ben.

08-03-2021 | Vrouw | 35
sertraline (50mg)
Al sinds mijn jeugd heb ik last van angstklachten/overmatig piekeren. Meerdere keren hulp gezocht bij psychologen, zonder succes. Uiteindelijk naar de huisarts gestapt die mij sertraline voorschreef. De eerste weken wat bijwerkingen gehad; raar gevoel in mijn hoofd en duizelig. Na ongeveer 4 maanden begon ik verschil te merken, ik piekerde nog wel maar het nam me nie[lees meer...]t meer “over”. Ik gebruik dit middel nu bijna 2 jaar en ik ben zeer tevreden. Het piekeren is duidelijk afgenomen en ik heb nog zelden last van paniek/angstaanvallen.

29-01-2021 | Vrouw | 39
sertraline (50mg)
Heeft me nog angstiger gemaakt en me mezelf doen verliezen ik voel me een ander iemand vreselijk spul en zeer gevaarlijk Ik ben er daarom ook mee gestopt en probeer het via gebeden vitamine supplementen zoals vit B D C visolie ijzer magnesium en begonnen met sporten het gaat gelukkig steeds beter. Aub laat dit echt maar dan ook echt je laatse optie zijn probeer eerst[lees meer...] andere dingen yoga adem halings oefeningen etc

29-01-2021 | Man | 41
sertraline (100mg)
Afgelopen jaar Escitalopram gebruikt met matig tot redelijk effect. Op advies van de behandelaar in december afgebouwd . Per 1 januari begonnen met Sertraline week 1 50 mg (angsten en dwang gevoelens kwamen terug) week 2 100 mg angst en dwang werd sterker. week 3 150 mg angst en dwang toen halverwege week 3 combi van 2 merken (Sandoz had ik als eerst) nu Aurobinbo erbij. d[lees meer...]aaropvolgende misselijk, hoofdpijn, duizelig, licht in mijn hoofd. Maw vreselijk , gekke is het lijkt niet direct na ophoging en of het deels nieuwe merk begonnen te zijn. Heeft iemand ook deze ervaring dat het paar dagen later pas negatieve effecten geeft? behandelaar zegt dat het aan het merk kan liggen dat ben ik nu aan het uitsluiten. anders de dosering van 150 toch te hoog voor mij. Ik ben mij bewust dat er side effects zijn voordat het aanslaat maar deze vorm van duizeligheid en misselijk is niet te doen. ook die iet wat verlate reactie kan komen door dat mijn lichaam het langzamer afbreekt?

28-12-2020 | Vrouw | 35
sertraline (50mg)
Ik heb deze medicatie gekregen omdat ik nu 9 jaar een paniekstoornis heb en nog geen juiste medicatie ervoor heb gehad. Met 25 mg begonnen en na 2 weken opgehoogd naar 50 mg. Eerste week alleen erg misselijk na de 2de week veel last van depersonalisatie. En eigenlijk is dit alles niet weggegaan. Heb het nu 8 weken geslikt en lijkt alsof mijn klachten alleen maar zijn vere[lees meer...]rgerd. Vanaf vanavond ga ik (in overleg psych) afbouwen naar 25 mg. Kijken hoe dat gaat. Ik had oxazepam erbij maar hielp niet voldoende en vanaf morgen ipv oxazepam de Alprazolam. 2x 0.5 per dag en 1x 0.25 per dag. Hopelijk helpt me dit want ga door een hel. Mensen ervaringen met afbouwen vanaf 50 mg?

15-12-2020 | Vrouw | 39
sertraline (50mg)
Ik heb het gevoel me zelf kwijt te raken zie in de spiegel mezef niet maar een vreemd gezicht en ik durf mezelf niet in de ogen te kijken want er kijkt iemand anders terug veel angsten en het gevoel hebben gek te worden Ontzettend moe mijn beeld is ook wazig troebel zelfs Wat kan er nog beter worden ik denk soms echt van stoppen met dit maar dan zegt wen stem me weer d[lees meer...]oor te zetten omdat ik zo graag me gewoon eens een keer echt weer goed wil voelen en weer echt kan genieten van me kids en man.

15-12-2020 | Vrouw | 36
sertraline (50)
Het was een lange tijd zoeken naar de juiste dosis. Ik denk dat het 3-4 maanden heeft geduurd voordat ik de juiste had gevonden en met stabiel voelde. In het begin veel angsten gehad, onrustig, maar toen het eenmaal werkte voelde ik me zeer stabiel. Vervelend was wel dat ik elke keer pillen kreeg van een andere fabrikant, en dat voelde niet prettig, alsof ik weer helemaa[lees meer...]l opnieuw moest beginnen. Uiteindelijk 1 jaar gebruikt, nu 4 weken gestopt, omdat ik 13 kilo aan ben gekomen, en daar ben ik echt helemaal niet blij mee. Helaas zijn mijn klachten nu weer terug dus ik hoop dat ik iets vind dat net zo goed werkt, zonder dat ik er dikker van wordt.

Thyrax Duotab (861) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (569) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (524) - Antibiotica - penicillines breedspectrum