Sertraline

sertraline

Bij  DepressieX

Obsessieve-compulsieve stoornis (13 meningen)
Postnatale depressie (12 meningen)

Sertraline

Arjen Walstra (26-04-2013)

22-08-2019

Sertraline (sertraline)

Hallo ik ben sinds 1.5 jaar sertraline aan het slikken deze kreeg ik voorgeschreven tegen een depressie. In het begin last van bijwerkingen gehad. Last van mijn spieren en dergelijke. Ik heb de beginperiode doorstaan maar begon al redelijk snel te merken dat ik last kreeg van seksuele problemen en onverschilligheid. Ik zat een kleine 17 maanden op 100 mg en nu sinds een[lees meer...] kleine maand op 50 mg. Ik merk nu dat ik mij overdag moe voel,de neiging heb om op de meest ongepaste lokaties in slaap te vallen. Dit alles heeft ook zijn negatieve werking op mijn relatie en brengt ongerustheid met zich mee vanuit mijn omgeving. Ook voel ik mij nog steeds erg onverschillig en dat vind ik erg vervelend omdat ik zo normaal gezien niet ben. Mijn karakter is behoorlijk verandert sinds ik sertraline gebruik en niet altijd in de positieve zin.
16-08-2019

Sertraline (sertraline)

Ik ben nu zo'n twee maanden geleden gestart met Sertraline op advies van de huisarts voor mijn depressieve klachten in combinatie met (sociale) angstklachten. Het was de bedoeling dat ik de eerste 4 dagen 25mg zou innemen en daarna naar de 50mg zou overgaan. Echter was de opstart periode echt een hel. Mijn klachten verergerden fors, ik kon helemaal niets meer (ik werkte e[lees meer...]erst nog gedeeltelijk maar dat was echt niet meer mogelijk). Ik heb twee weken niets anders gedaan dan lethargisch op de bank gehangen, vast in mijn eigen hoofd. Ik durfde ook niet naar buiten. Ook had ik veel last van misselijkheid, diarree, dodelijk vermoeid, traag reactievermogen, heel droge mond, ik voelde mij alsof ik in een bubbel zat en de wereld niet echt meemaakte (verdoofd), depressief en angstig. Kortom vreselijk. Ik evalueerde wekelijks met mijn huisarts, die mij adviseerde door te zetten omdat dit bekend is bij de opstartfase, wel is afgesproken dat we de opbouw met langere tussenpozen gingen doen, ik heb uiteindelijk twee weken 25mg geslikt, ik merkte toen dat de bijwerkingen afnamen in intensiteit, maar nog geen positieve effecten. Toen de stap van de verhoging naar 50mg genomen, dit zorgde wederom voor een toename aan klachten en bijwerkingen. Gelukkig verdwenen deze na 1,5 week. Daarna, vanaf 4 weken, ben ik mij heel geleidelijk beter gaan voelen. Ik merkte dat ik weer energie had, dat mijn gevoelsleven er nog was en ook steeds meer terugkwam en ik mijn depressieve buien en angst veel beter aankon. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik weer werk, dat ik op mijn werk beter kan concentreren, dat ik mij rustiger kan houden in situaties die normaal veel angst veroorzaken en dat ik over het algemeen stabieler ben en mij fijner en rustiger voel. Dit is een enorme verademing en ik start volgende week met therapie, heb nu ook echt het gevoel dat ik dat aan ga kunnen. Ik heb nog steeds erg veel last van een droge mond, ook heb ik vaker dan voorheen last van hoofdpijn. Ook merk ik dat het mij moe maakt, ik lijk langer slaap nodig te hebben en ben vooral in de middag moe. Deze bijwerkingen zijn niet fijn, maar wegen niet op tegen de positieve invloed die sertraline op mij heeft. Ik ben blij dat ik de stap genomen heb en mij door die vreselijke opbouwperiode heb heengesleept.
20-07-2019

Sertraline (sertraline)

Ik gebruikte eerst ander merk Sertraline. Apotheek leverde mij nu Sertraline Ranbaxy in dezelfde dosering. Binnen 2 dagen volledig ontregeld: geagiteerd, werd er zelfs wat agressief van, zweten, slapeloosheid, hoofdpijn, spierpijn, duizelig. Direct weer overgestapt naar mijn oude pillen en klachten verdwenen na een dag. Deze werken goed!
20-06-2019

26-05-2019

14-04-2019

Sertraline (sertraline)

Ik slik sinds een aantal weken Sertraline en het werkt absoluut goed tegen de klachten omtrent een depressie. Het enige nadeel is dat ik zeer ernstige huiduitslag heb gekregen. Over het hele lichaam verspreid een soort kleine wondjes en droge, schilferige plekken en kringen. Zijn er toevallig andere mensen die tijdens het slikken van Sertraline deze huiduitslag hebben gekr[lees meer...]egen?
28-03-2019

Sertraline (sertraline)

Niet alleen toen ik ermee startte maar ook elke keer dat de dosis werd opgehoogd had ik erg veel last van de bijwerkingen zoals trillen, een opgefokt gevoel, slapeloosheid, dromen die zo echt leken dat ik soms de realiteit niet duidelijk had, maagklachten, geen zin meer in seks en als dat wel het geval is dan lukt het niet... Ook ben ik de eerste keer dat ik na de start v[lees meer...]an de Sertraline een glas alcohol had gedronken vreselijk over de nek gegaan - was twee dagen alleen maar misselijk.
05-03-2019

Depressief

Ik ben 33 en heb parkinsons. Hierdoor heb ik ook deppressie. Ik gebruik nu sinds 8 weken sertraline en mijn deppressie gevoelens zijn volledig weg. Ik geniet van het leven weer en ik ben heel positief weer. Gedurende mijn deppressie was ik zeer negatief korte lontje en piekerde enorm. Het enige bijwerking die ik ervaar is slaperigheid. Ik ben enorm slaperig waardoor ik som[lees meer...]s tot 14 uur in mijn bed leg.
19-02-2019

Sertraline (sertraline)

Voor mij werkt dit antidepressivum goed! De eerste dagen had ik best wat bijwerkingen, ik had niet gedacht dat dat ook meteen zou beginnen terwijl je lichaam nog aan het middel moet wennen en het nog niet doet wat het zou moeten doen. De eerste twee dagen voelde het soms alsof ik onder invloed was van drugs. Je krijgt alles wel mee, maar zit best wel in je eigen wereld, ni[lees meer...]et vervelend maar je hebt het wel door. Ik was erg onrustig en wreef daardoor steeds met mijn handen over elkaar, in bed deed ik dit met mijn voeten/benen. Ik kon maar lastig stil liggen en sliep daardoor minder goed. Dit werd allemaal minder en ok kan zeggen dat ik na 1,5 week eigenlijk al geen bijwerkingen had. Alleen het feit dat mijn eetlust minder is geworden. Ik heb juist heel erg veel zin in zoetigheid en dan vooral chocolade en word helemaal niet warm of koud van warm eten oid. Bij mij psychiater heb ik aangegeven dat ik onrustig werd van de tabletten, nu slik ik de pillen tussen de middag in plaats van bij het avondeten. Nu gaat dat stukken beter! Ik ben super blij dat ik ben begonnen met antidepressiva! Ik vond het best wel eng om te beginnen, maar heb het toch maar gewoon gedaan, gewoon proberen dacht ik. Ik vond mijn bijwerkingen meevallen en dit was het echt wel waard als ik kijk naar hoe ik me nu voel. Ik merk dat ik minder nadenk, minder angs heb, positiever ben, opener en toegankelijker ben naar anderen en dat ik overal wat luchtiger naar kijk. Ik kan weer echt blij zijn, dit was lang geleden. Als je twijfelt om te beginnen zou ik het zeker aanraden, maar iedereen reageert er natuurlijk anders op. Laat je niet afschrikken door alle verhalen en bijwerkingen, dit weet je van tevoren toch niet en verschilt per persoon en per antidepressivum. Mij helpt het iig goed! Dit wens ik jullie ook toe!
18-02-2019

Sertraline (sertraline)

Ik heb pms, dus de tweede helft van mijn menstruatie erg depressief. Ik slik nu 50 mg Sertraline en het gaat beter maar helemaal weg is het niet. Ik mag nu mijn dosis verhogen naar 75 mg en hoop meer te bereiken. Zijn er ook mensen met pms? Ik ben erg zoekend naar wat werkt.
01-02-2019

Sertraline (sertraline)

Ik moest beginnen met 50 mg in het begin was het wennen en vooral de bijwerkingen wat er bij komen kijken was iets moeilijker dan ik verwacht had. Maar met een steunende omgeving en een moeder die zelf 150 mg slikt is het makkelijk. vervolgens moest ik naar 100 mg dat is nu nog steeds aan het inwerken het heeft ongeveer 4/6 weken de tijd nodig voordat je je normaal gaat vo[lees meer...]elen voor zover dat kan. schrik niet van de bijwerkingen en als je iets onbetrouwbaar vindt bel dan voor de zekerheid een huisarts of een ervaren persoon uit je omgeving. ik ben zelf heel blij dat ik het neem want ik ben een stuk rustiger geworden in mijn hoofd. de persoon die dit leest en denkt och dit is onzin nee zonder dit was ik echt een saai en verdrietig persoon en nu beetje bij beetje wordt ik vrolijker.
30-01-2019

28-01-2019

20-01-2019

Sertraline (sertraline)

Gebruik het middel nu ruim 5 jaar in 'lichte' hoeveelheid 50 mg. Werkt bij mij goed (zover dat objectief valt vast te stellen). Door jaren heen 3-4 keer heel langzaam proberen af te bouwen (door op een gegeven moment dagelijks halve tabletjes = 25 mg te gebruiken). Want ja, ik wil graag van deze pillen af. Maar - zo lijkt het - steeds in najaar winter raak ik toch weer zwa[lees meer...]ar down/overspannen/depressief. Ook deze winter 2018/2019 weer. Half december 2018 'maar' weer opgehoogd naar de 50 mg dagelijks. Is het suggestie/placebo dat het middel mij er dan weer bovenop brengt? Voel mij in ieder geval weer beter dan een maand terug. Zijn er mensen met zelfde ervaring (= proberen af te bouwen maan lukt niet)?
18-01-2019

Sertraline (sertraline)

Slik dit middel nu 2 weken. Begonnen met 25mg en na een weer overgegaan naar 50mg. Ik ben al een lange tijd deppresief en ik heb het idee dat ik mij de laatste dagen wat minder somber voel en wat rustiger nadenk en niet zo gestresst ben. Qua bijwerkingen was ik wat misselijk en duizelig in het begin maar nu niet meer. Word er wel een beetje suf van maar het valt mee. Tot[lees meer...] nu toe heb ik goede vertrouwen in dit middel!
31-12-2018

Sertraline (sertraline)

Dit middel gebruik ik nou voor de 2e keer. Eerste keer gestopt ivm zwanger willen worden. Het heeft me goed geholpen. Met starten van medicatie reageerde ik heel heftig maar daar moest ik doorheen. Paniekaanvallen 's nachts, hartkloppingen. 2-3 dagen heel erg daarna is het minder. Ik had ergens gelezen dat als je er heftig op reageert je er gevoelig voor bent. Dit klopt. I[lees meer...]k heb de laagste dosering en het werkt prima voor mij. Libido is heel laag en heb wat meer zin in zoetigheid. En soms wat meer vermoeid.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (509) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (478) - Antibiotica - penicillines breedspectrum