sertraline

Bij  DepressieX

Postnatale depressie (16 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (14 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

16-05-2022 | Vrouw | 33
sertraline (100mg)
Het werkte niet voor mij. Van 25, naar 50, naar 100mg opgebouwd. Ging telkens eventjes goed en daarna ineens veel slechter. Mijn perspectief verdween, ik werd veel passiever en voelde helemaal niets meer. Wel mega paniekaanvallen, geen geluksgevoelens. En de suicidale gedachten namen toe. Uiteindelijk Quetiapine 25mg 2x pd erbij gekregen en daarmee waren de nare gedachten [lees meer...]in 1 klap weg. Inmiddels 2 weken afgebouwd naar 0 en ik voel me eindelijk weer mezelf. De Quetiapine houd me stabiel en ik kan daarnaast eindelijk weer genieten van de mooie dingen. Ben ook weer actiever wat fijn is aangezien ik 15kg was aangekomen in de tussentijd.

02-05-2022 | Vrouw | 50
sertraline (50mg)
Jaren gebruikt (ongeveer 20 jaar). Nu ongeveer 5 jaar gestopt. Pas na het stoppen langzaamaan gemerkt wat een enorme invloed die medicijnen hebben gehad. Ik was altijd, dag in dag uit, moe, moe, moe. Sliep daarnaast slecht en nog veel meer klachten. Nu ik ze, eindelijk, niet meer gebruik zijn al die klachten als sneeuw voor de zon verdwenen. Voel me sensitiever, kan meer[lees meer...] genieten van natuur, muziek enz. Depressieve perioden uiteraard ook weer terug.

27-04-2022 | Vrouw | 29
sertraline (25mg)
Voorgeschreven 2 jaar geleden door psychiater, In eerste instantie bang dat ik een afgevlakte versie van mijzelf zou worden, maar ik werd juist weer meer mijzelf. Er kwam meer kleur en zachtheid over de dingen. Rust en ruimte voor het geen wat er echt toe doet. Kon opeens weer gelukzalig adem halen en genieten bijv. Zonder angst en stormen, de zwaarte van diepe dalen. Er [lees meer...]kwam heel veel beters voor terug. Dat was echt een super fijne ervaring, en leefde er onwijs van op, zowel werk als privé. Mijn creativiteit en productiviteit leden er juist niet onder in de eerste 1,5 jaar. Het stopt het ellendige gepieker en gevoelens van angst. Pas wel op dat je je niet té comfortabel gaat voelen met dit middel; blijf werken aan de kern/grondslag van je depressie. Want het maakt ergens bij langdurig gebruik passief, op een onschuldige manier. Dit uit zich in; meer slaap uren, minder libido en sneller tevreden zijn. Waardoor mijn huis en verzorging iets meer verslonsde. Dat viel wel in het niet met alles wat ik ervoor terug kreeg. Ik zou dit antidepressivum zeker aan raden als steun in de rug om tot rust te komen, en weer ‘fijn’ te kunnen functioneren. Het geeft een onwijs goede en verbeterende boost als je een lange periode dealt met angst en somberte. Want die verdwijnen hierdoor. Maar voor lang gebruik vind ik het wat moeilijker omdat ik dan toch het gevoel krijg dat er een soort bescherm laagje om me heen komt. En dan wil ik weer het vurige en scherpe ervaren. Maar als je gek wordt van angst en hele diepe dalen steeds ervaart dan is het perfect dit een tijd te proberen en zal je weer een heel fijne versie van jezelf ervaren. Het middel helpt je dan zeker om uit een depressie te komen.

29-03-2022 | Vrouw | 44
sertraline (25mg)
Sinds 3 maanden begonnen met Sertraline, ik slik nog steeds de begin dosis van 25 mg. Heel veel bijwerkingen gehad gedurende de eerste 10 dagen. Zo erg dat ik weinig kon en niet kon werken. Aantal malen op het punt gestaan om te stoppen. In overleg met apotheker toch doorgegaan. Nu twijfel ik of ik de dosis zal gaan verhogen naar 50 mg per dag. Mijn gedachten nemen[lees meer...] weer toe nl. Ik zie erg op tegen de mogelijke bijwerkingen. Merk sinds een aantal weken dat ik trillende handen heb en een erg gejaagd gevoel op mijn borst. Ik vermoed ook dat ik een verhoogde hartslag heb. Sertraline helpt absoluut om minder gedachten te hebben, ik blijf ook minder lang hangen in een gedachte. Maar het is geen wonder medicijn.

13-03-2022 | Vrouw | 51
sertraline (20mg/ml)
Ik slik ze vanaf 1990.Ik heb afgelopen 21 jaar 40 mg perdag geslikt Tussen door 3x geprobeerd af te bouwen.Kreeg daardoor meer last van depressie's. Aangezien ik afgelopen 5jaar door leukemie, borstkanker & trombosebeen/longembolie had mee gemaakt verhoogd naar 60mg.Ik ben tot nu toe heel tevreden met sertraline alleen 1nadeel. Ben flink aangekomen daardoor. Liever overgew[lees meer...]icht&goed gevoel dan slank&ongelukkig zijn.

06-03-2022 | Man | 48
sertraline (350)
zwaar depressief..begonnen met sertraline 100mg..geen effect..200mg geen effect..bloedspeigel bleef te laag..blijkt dat ik een snelle stofwisseling heb..nu heb ik 350mg sertraline en voel me als nieuw..sloeg de eerste weken door van zwaar depressief na te vrolijk..voel me nu goed..heb weer energie..lach weer..leven is een stuk aangenamer..geen last van bijwerkingen..sertr[lees meer...]aline is voor mij de bevrijding

18-02-2022 | Vrouw | 36
sertraline (25mg)
Angst, somberheid en paniek na de geboorte van mijn tweede kind. Ik zakte letterlijk weg. Depressieve gedachten. Vrijwel direct kreeg ik sertraline voorgeschreven. Begonnen met 50mg. Opgebouwd naar 150 en zit nu weer op 50 in combinatie met schildklierhormoon. Recent een poging gewaagd te stoppen, maar ik zakte weer terug. Dus nog even door tot mijn behandeling klaar i[lees meer...]s.

20-01-2022 | Vrouw | 34
sertraline (50mg)
Sinds 13 dagen bezig met setraline. Ik heb in december een trauma gehad, waarna ik een week erna veel maagpijn kreeg en misselijk werd. Ik ging steeds meer klachten hierdoor ervaren. Ook viel ik af... Elke week naar de huisarts, bloedgeprikt etc. Arts geeft aan geen ontstekingen geen infecties. Alleen heb ik zelf het gevoel dat er wel iets mis is met me lijf. Ik[lees meer...] raakte steeds verder van deze wereld tot op een dag ik een brief heb geschreven naar me kinderen, dat het voor deze mama wel genoeg is. Omdat ik het gevoel had hier niet meer te hoeven zijn. Ik heb deze dag de arts gebeld, waarna we gestart zijn met setraline 50 mg. Ik heb me zo.n anderhalve week misselijk gevoeld, wat nu wel iets beter gaat. Maar blijft veel last houden van maagpijn. Ondanks de prantoprzol die ik slik. Gewicht blijft ik nog steeds afvallen. Ook kan ik 's nachts niet slapen en blijf ik maar draaien. Ik neem de medicatie in rond 17 uur. Iemand tips voor mij.? Of herkend iemand zich hier in?

17-01-2022 | Vrouw | 51
sertraline (50mg)
Depressie en angststoornissen. In het begin eerste weken misselijk, slecht slapen, onrust, diarree en na 3 weken een trillip. Trillip is weg. Ik gebruik 50 mg. Nam de pil voor het slapen maar snel overgestapt naar in de morgen ( de avond ervoor overgeslagen) en toen ging het slapen een stuk beter. Het is even doorzetten de eerste weken maar depressie en angststoornissen ve[lees meer...]el minder en voel mij een stuk normaler. Enige nadeel is bewegingsdrang van mijn voeten in de avond wanneer ik stil zit. Libido omlaag (orgasme is moeilijk) en gewichtstoename.

30-10-2021 | Vrouw | 65
sertraline (50mg)
Heb mijn menig op 3 -10 -2021 ook al gezet of er meer mensen waren die dat misschien herkende maar had toen 3 Sertraline per dag. Inmiddels verhoogd naar 4 per dag maar voel mij alleen maar slechter dan beter. Ook aangegeven aan de psychiater en huisarts en die zeggen dat het wel enkele weken duurd ook al gebruik ik dit medicijn al heel lang. Mijn gedachten zijn,waarom[lees meer...] prikken ze niet wat de Sertraline nog doet in mijn lichaam want op deze manier is dit niet vol te houden. Zijn er mensen die die herkennen en overgestapt zijn op een soortgelijke medicijn.

28-10-2021 | Vrouw | 21
sertraline (50mg)
Liep al 5 maanden bij de ggz, wat effect had. Merkte alleen aan mezelf dat ik dat kleine duwtje miste binnen mijn behandeling. Met de psychiater in gesprek hierover gegaan en gezien mijn casus niet gebruikelijk toch setraline gaan gebruiken. Dit was het juiste besluit geweest. Bijwerkingen geen/nauwelijks last van. Ook merkte ik dat mijn hormonen tijdens menstruatie een st[lees meer...]uk minder aanwezig zijn.

22-10-2021 | Man | 32
sertraline (50mg)
Sinds enkele dagen slik ik Sertraline, 8 uur na inname merkte ik al dat het kalmer en rustiger werd in mijn hoofd. Minder piekeren en meer mentaal ontspannen. Nog geen verlichting van depressieve symptomen echter zou dit pas na een aantal weken intreden. Slecht weinig bijwerkingen deze keer.. klamme handen, vermoeidheid en misselijkheid.. ook lastig om door te slapen.

27-09-2021 | Vrouw | 21
sertraline (50mg)
Wat een geweldig medicijn. Het is natuurlijk voor iedereen weer helemaal anders, maar voor mij werkt sertraline erg goed. De eerste week wel last gehad van wat bijwerkingen, maar die zijn inmiddels al helemaal weg. Ik kan mijn leven weer oppakken en er is rust in mijn hoofd. Stabiliteit. Natuurlijk nog steeds mindere dagen, maar die kan ik vele malen beter rationaliseren. [lees meer...]

23-09-2021 | Vrouw | 34
sertraline (50mg)
Ik heb nu sinds 4 weken dit medicijn. Ik vind het vreselijk ben afwezig vergeet super veel heel moe en kan me tot bijna niks aanzetten. Wegens last van bijwerkingen is mij geadviseerd het in de avond in te nemen. Maar dan ben ik overdag hele dag moe en somber Ze zeggen dat je er doorheen moet maar ipv verbetering is het voor mij bijna niet te dragen en belemerd heel erg[lees meer...] in functioneren

07-09-2021 | Man | 44
sertraline (100mg)
Er een jaar over doen om er vanaf te komen. Sertraline reduceert je emoties (denken, voelen en handelen) tot een fractie van wie je bent. (Red. mijnmedicijn.nl: tekst ingekort tot persoonlijke ervaring)

31-07-2021 | Vrouw | 50
sertraline (100mg)
Ik slik sinds 4 maanden sertraline voor depressie en merk zeer weinig positief effect. Wel was ik blij dat de bijwerkingen erg meevielen; ik verwachtte maagdarmklachten. De dosis is enkele keren verhoogd en zit nu op 150 mg. Bijwerkingen zijn er wel, maar niet ernstig. Ik heb altijd al wel hartkloppingen, maar die komen nu meer voor. Ook heb ik het veel eerder warm. Ik l[lees meer...]as hier iemand die last heeft van gespannen kaakspieren, iets wat ik nooit aan sertraline zou hebben toegeschreven, maar het is opvallend dat ik dus ook vaak merk dat mijn kaken erg gespannen zijn. Verder vind ik het kwalijk dat er in de bijsluiters vrijwel alleen over seksuele disfunctie bij mannen wordt gesproken. Vrouwen hebben door sertraline moeite met het bereiken van een orgasme. Dat is de opvallendste bijwerking voor mij in in elk geval en ik ben niet de enige. Dit moet echt in de bijsluiter worden vermeld als men recht wil doen aan vrouwen. Zelf ga ik er waarschijnlijk mee stoppen omdat ik te weinig een positief effect merk.

Thyrax Duotab (867) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (585) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (432) - Antibiotica - penicillines breedspectrum