Ervaringen met Sipralexa

escitalopram

Bij  DepressieX

Postnatale depressie (1 mening)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

28-12-2018 | Vrouw | 18
escitalopram (10mg)
Ik neem Sipralexa al bijna 2 jaar, ik had het in het begin moeilijk met een medicijn te nemen maar het werkt wel. Ik heb nog veel last van vermoeidheid en seksuele problemen. Daarom neem ik het voor het slapen gaan.

29-04-2021 | Man | 19
escitalopram (10mg)
Hallo, Ik neem nu al ongeveer 8 maand sipralexa, in het begin was in tevreden dat ik het mocht nemen dan ging men depressie over gaan. Alles ging goed, in begin last van bijwerkingen zoals hoofdpijn , moe zijn.. mocht nu de 8 ste maand stoppen ermee van de dokter.. echt verschrikkelijk! Ik voel me super goed maar ik ben zo moe, heb een raar gevoel in mijn hoofd als ik [lees meer...]snelle bewegingen maak, mijn benen zijn verzwakt.. als je stopt ermee heb je meer bijwerkingen als in het begin. Ik had een mooi lichaam maar door dit medicijn ben ik zeker 10 kg verdikt.. het frustreert me zo , ik deed eralles aan sporten museli eten... hierdoor heb ik de beslissing gemaakt dat ik wou stoppen ermee zodat ik terug naar mijn normaal gewicht kan gaan. Dit verschilt natuurlijk van persoon tot persoon..

16-08-2019 | Vrouw | 22
escitalopram (10mg)
Ik ben sipralexa nu een jaar aan het nemen. Ik ben begonnen met sipralexa door depressie, angststoornis en fixatie op haaruitval. Het begin viel goed mee, niet heel veel bijwerkingen en de bijwerkingen die er wel waren konden mijn verdriet en depressie in die periode niet overtreffen. Al snel ging het beter: ik geraakte terug uit bed, had weer zin in mijn dag en fixeerde m[lees meer...]e niet op mijn haar. Mijn vader is tijdens mijn gebruik van sipralexa gestorven, de medicatie heeft me geholpen hierdoor niet meteen terug in een depressie te vallen. Na een half jaar begint de vermoeidheid door te wegen. Ik slaap heel goed maar niet diep genoeg waardoor ik gerust een hele dag zou kunnen dutjes doen en overdag heel moe ben. Mijn libido is absoluut niet meer wat het was en hier stoor ik me enorm aan. ‘S nachts heb ik ook last van spiertrekkingen. De laatste bijwerking die ik wel fel opmerk is dat ik 10 kg ben bijgekomen. Er zijn dus wel wat bijwerkingen maar als ik kan kiezen kies ik deze bijwerkingen elke dag boven mijn depressie. Ik ben deze week beginnen afbouwen (van 10 naar 5mg) omdat het terug zo goed met me gaat. Ik ben klaar om af te bouwen en mijn leven zelf terug onder controle te hebben. Momenteel ben ik vooral draaierig, heb het warm en ben misselijk. Ik voel me vooral heel licht in mijn hoofd en heb steeds een droge mond. Na 6 maanden zou ik volledig van deze pilletjes vanaf moeten zijn. Ik zie het momenteel volledig zitten en ben heel tevreden van sipralexa

22-08-2019 | Vrouw | 23

24-03-2016 | Vrouw | 23
escitalopram (10mg)
Ik kamp met een problematiek van depressie en angst. Ik neem het medicijn al sinds m'n 13e op voorschrift van de kinder-jeugd psychiater. De psychiater voor volwassenen die mijn dossier overnam, ging verder met sipralexa. Ik neem er nu 2 en een half van 10 mg s'avonds. Ik geloof in de effectiviteit van het product. In samenspraak met een huisarts ben ik ooit eens geminderd[lees meer...] naar 1 van 10 mg, dit bleek achteraf gevaarlijk te zijn voor mij. Ga dus altijd naar een specialist alvorens sipralexa te gebruiken of te willen verminderen. Sommige mensen hebben dit levenslang nodig en dit is geen schande!

23-11-2019 | Vrouw | 24
escitalopram (10mg)
Ik neem sinds 2 maand nu elke dag 5mg Sipralexa omdat ik volgens de huisarts depressief ben. Ik had last van continu piekeren, lusteloosheid, apathie, nergens meer plezier in hebben, maar ook voelde ik me angstig en paniekerig door dwanggedachten. De eerste 2 weken had ik wel wat last van bijwerkingen. Ik had last van mijn maag, enorme honger en dan soms totaal geen eetlus[lees meer...]t. Ik voelde me soms duizelig en snachts werd ik elke nacht wakker. Ook heb ik lang vaak een droge mond gehad. Deze bijwerkingen zijn gelukkig allemaal verdwenen! Het heeft zeker 4 weken geduurd voor ik verschil merkte met de medicatie. Ik had meer zin om dingen te doen, werd actiever. Ook is het in mijn hoofd wel veel rustiger geworden. Ik kan nu ook wel beter functioneren op mijn werk. Ik huil ook veel minder, terwijl vroeger elke dag. Ik voel me wel niet gelukkig... ik voel me neutraal.. ik heb nog steeds soms last van mijn dwanggedachten en ik heb soms het gevoel dat mijn emoties zijn afgevlakt, dat ik niet meer zo écht blij kan zijn, als vroeger. Dat zou ik graag terug willen

31-07-2019 | Vrouw | 28
escitalopram (10mg)
Ik zou ook zo willen stoppen maar het al elke keer mislukt

01-08-2016 | Vrouw | 28

10-02-2016 | Man | 28
escitalopram (5mg)
Ben al een 10-tal jaar vertrouwd met dit medicijn, maar heb het nooit door genomen. Ieder keer stop gezet. In het begin telkens last van diarree, maar gaat over na een tijdje. Zal nu proberen door te nemen. Lichte dosis (5 mg) misschien zal ik na 2 à 3 weken dosis verhogen naar 10 mg. Ik neem het voor het slapen gaan, ik kom dan wel telkens rond 4u. wakker. Soms val ik ter[lees meer...]ug in slaap en heb dan moeite met opstaan op mijn gebruikelijke 7u. Het is nu de 10de dag en voel me al beter op enkele momenten. De eerste dagen kan je echt misselijk zijn en je emotioneel en angstig voelen, maar na enkele dagen gaat dit over. Gewichtstoename kan je ook onder controle houden door niet toe te geven aan de vreetzucht en te sporten. Wees ook voorzichtig in combinatie met alcohol. Drink om de 1 a 2 glazen alcohol een cola of een water (is mijn methode). De dokter zou natuurlijk zeggen geen alcohol :p. Verder vind ik 1 van de grootste nadelen het verstoord libido. Je komt uitermate moeilijk klaar (erectie is geen probleem) en het klaar komen zelf is niet echt bevredigend. Oftewel moet je bewust enkele dagen onthouden van seks en masturbatie, dan vlot dit beter. Dit kan frustrerend zijn voor jezelf, maar ook voor je partner. Voordelen zijn dat je alles beter kan relativeren (bv. stress op het werk, relationele ruzies,etc.), voor mij is het een beetje een chill pil als het ware :p. Nu ik het bedenk, de eerste dagen kan je wat concentratiemoeilijkheden hebben en is je zicht wat wazig soms, maar dit gaat over. Dit kan je werk bemoeilijken, maar bij mij duurde dit slechts de eerste 5 dagen. Tot zover mijn oprechte ervaring. grtn

10-08-2019 | Man | 29
escitalopram (10mg)
Begonnen aan dit medicijn door angst en depressieve klachten. Eerste 4 weken werden de klachten erger, dit opgevangen met Lorazepam. Nu in de vijfde week en de lucht is volledig opgeklaard. Werkelijk alle klachten verdwenen. Kan makkelijk afbouwen met de lorazepam. Zeer blij dat ik er aan begonnen ben.

10-04-2015 | Vrouw | 29
escitalopram (10mg)
Heb gedurende bijna een jaar 10mg Sipralexa gebruikt. Ben na een halfjaar naar 5mg overgestapt en dan sinds een maand of drie naar 2.5mg. Als ik eenmaal 5mg vergat, lag ik smiddags al over te geven, misselijkheid, draaierigheid, vermoeidheid,... Ben sinds een week gestopt met het kwartje en ben heel erg vermoeid, draaierig, humeurig, beetje neerslachtig, lastig, en onge[lees meer...]lofelijk veel zin in alles wat vettig en slecht is. Ik zou het kunnen vergelijken met extreme PMS symptomen. Op een week tijd al een kilo erbij. Dit komt niet goed zo ;-) Het heeft heel goed geholpen, maar de afkickverschijnselen zijn enorm. Naar horen zeggen van iemand die dit ook heeft genomen, duurt dit zo een twee maanden lang. Succes aan iedereen die hiermee stopt. Eerlijk gezegd, hier begin ik nooit meer aan! Het heeft goed geholpen, maar owee als je het een keertje vergeet.

06-03-2018 | Vrouw | 30
escitalopram (10mg)
Ik neem sinds een goede twee jaar standvastig Sipralexa tegen stress, depressie en hypersensitiviteit. In het begin sliep ik amper. Ook al nam ik de medicatie s ochtends, ik geraakte niet in slaap en om 1uur s nachts was ik klaarwakker en lag ik uren te woelen zonder in slaap te vallen. Dit heeft zo'n 8 maand geduurd.. Tijdens die twee jaar, ben ik ook 7kg bijgekomen, m. V[lees meer...]anbinnen weet je dat het door de medicatie is maar mentaal als 30-jarige vrouw is dit moeilijk. De medicatie helpt omdat prikkels niet zo hard meer binnenkomen en mijn emoties niet meer zo hard op en neer gaan. Toch overweeg ik om te stoppen met deze medicatie. Al wil ik niet binnen een half jaar terug beginnen met deze medicatie en door dezelfde hel gaan ..

10-12-2016 | Vrouw | 33
escitalopram (10mg)
Ik neem sinds vier maanden sipralexa. In het begin 5mg, dan 10 en even later 20. Ik voelde nog steeds geen verbetering en in samenspraak met de huisarts en psychiater, neem ik nu maar 10mg meer om daarna nog af te bouwen en eventueel op een ander medicijn over te stappen. Doordat ik zoveel last heb van bijwerkingen, wou ik eens opzoeken of dit wel normaal was, en zo kwam i[lees meer...]k hier terecht. Door het lezen van de ervaringen op deze pagina, werd ik helemaal moedeloos. Ik ondervind geen of weinig verbetering sinds ik het neem, ik voel me nog altijd ronduit slecht. Toen ik 20mg nam, waren de bijwerkingen het ergst. Ik sliep bijna niet, maar was wel heel de dag doodmoe en liep rond als een zombie. Inslapen lukte niet, rond drie uur werd ik wakker om dan weer uren wakker te liggen... Sinds ik terug 10mg neem, slaap ik net heel goed en veel, maar ik blijf een zombie overdag. 's Nachts moet ik met mijn benen wriemelen en schudden, verschrikkelijk is dat. Soms doe ik het overdag ook. Me langer dan twee minuten concentreren lukt absoluut niet. Mijn werk lijdt er serieus onder. Ik heb heel de dag honger, mijn maag lijkt wel een bodemloze put. Zeven kilo ben ik al verdikt, terwijl ik al sinds mijn 16e hetzelfde gewicht had. Ik heb constant het gevoel dat ik zou kunnen overgeven, geen overgeefneigingen, maar het gevoel dat mijn slokdarm bijna overloopt (niet het 'zuur' of reflux, maar ik kan het niet goed beschrijven). Als ik mijn tanden poets en ik kom met mijn tandenborstel aan mijn wijsheidstanden, krijg ik steevast een overgeefneiging. Een keer heb ik echt moeten overgeven hierdoor. Ik heb enorme stemmingswisselingen. Gisteren nog was ik iets aan het drinken met vrienden en van de bedenking 'dit is leuk, ik amuseer me', sprongen mijn gedachten zomaar over naar zelfmoordwensen. Ik ben echt ten einde raad en hoop snel met een ander medicijn -maar het liefst nog volledig zonder- verbetering te vinden. Sipralexa doet het voor mij absoluut niet.

25-12-2019 | Vrouw | 35
escitalopram (10mg)
Begonnen met het innemen van sipralexa na het onverwachte overlijden van mijn moeder. Zes maand erna plots ingestort nadat ik niet de tijd had gekregen om het overlijden te verwerken. Heel veel huilen, geen zin om te eten, heel veel slapen,...

24-09-2023 | Vrouw | 40
escitalopram (10mg)
Ik neem al bijna 4 jaar Sipralexa na een periode waarin ik mij heel vaak down voelde, onverklaarbare klachten van vermoeidheid had die mijn zelfbeeld enorm naar beneden haalde. Ik piekerde veel, sliep daardoor slecht en mijn leven bestond uit de noodzakelijke dingen (huishouden, kinderen, job die op een laag pitje stond) draaiend houden. Verschillende therapeuten bezocht, [lees meer...]onderzoeken laten doen om de oorzaak van de vermoeidheid te achterhalen, lifecoaches, sporten, wandelen … Niets hielp en ik had het gevoel dat ik mezelf steeds meer boycotte. Uiteindelijk via een psychiater na lang twijfelen toch met medicatie beginnen. Het effect was niet meteen duidelijk, maar na ongeveer een maand stelde ik vast dat mijn dagen toch beter waren, dat ik minder huilde, minder negatieve gedachten had. Ik voelde me nog steeds dezelfde persoon, maar zonder de constante neiging tot piekeren. Ik ben Sipralexa blijven nemen (perioden van 10 mg en 15 mg) en het helpt mij om mijn vermoeidheid (die iets beter is, maar niet weg) een plaats te geven en daarnaast weer te genieten van dingen. Ik voel me beter over mezelf, laat tegenslagen minder lang nazinderen en durf meer op sociaal vlak. Bijwerkingen zijn vooral een wat lager libido, en misschien dat ik soms minder kan focussen, al kan dat ook met andere dingen te maken hebben. Voor mij was de keuze voor medicatie echt een positieve stap, ondanks al mijn twijfels.

07-02-2020 | Man | 41
escitalopram (20mg)