Ervaringen met Zoloft

sertraline

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

05-09-2023 | Man | 60
Chronische depressie
De werking neemt na jaren af, totdat je merkt dat je in een nieuwe depressie bent geraakt. Dit medicijn werkt hooguit een jaar, daarna heb je niet door dat je al door de oorspronkelijke depressie bent, maar wel de de bijwerkingen houdt. Eigenlijk 10 jaar van mijn leven een placebo genomen. De huisarts zou je na een jaar moeten begeleiden met afbouwen. Mijn huisarts heeft[lees meer...] niets gedaan om mij hierop te attenderen. Zoloft werkt na een paar jaar niet meer en verhogen geeft eigenlijk alleen meer depressie. Voor elk, stop met AD hooguit na een jaar en zie het aan. Het kan zeer bevrijdend werken.

14-05-2023 | Vrouw | 39
sertraline (50mg)
Ik had ernstige angsten en paniek. Ik had geen bijwerkingen van Zoloft door te beginnen met een heel lage dosering in vloeibare vorm en dat heel langzaam op te bouwen naar 50mg wat ik uiteindelijk in pilvorm nam. De angst is nog steeds niet helemaal weg maar de scherpe randjes zijn eraf. Jammer dat ik wel aan ben gekomen omdat mijn dieet me minder kon schelen.

11-05-2023 | Vrouw | 69
sertraline (50mg)
Heb/had naar volle tevredenheid jaren Zoloft. Ik had een major depressie en het derde medicijn wat ik uitprobeerde was Zoloft. De eerste twee medicijnen werkten niet... 6 weken opbouwen, 3 weken afwachten en weer 6 weken afbouwen... en dat 2 keer... Was een vreselijke tijd... maar ik was er zeker van dat er voor mij ook een medicijn bestond en dat was zo! Zoloft. Er ging e[lees meer...]en wereld voor mij open!! Ik was er weer! Zooo fijn! Mijn leven kon ik een 8 geven. Maar helaas... Zoloft wordt niet meer geleverd en ik moest overstappen op een ander middel, Sertraline Mylan 50mg... niet afbouwen maar meteen overstappen op een ander middel... dat heb ik geweten... de klachten kwamen weer dubbel en dwars terug... maar ik had geen keus, dit middel werd mij voorgeschreven... mijn leven is nu een 6,5... Is erg jammer... want ik weet hoe ik me voorheen voelde... Maar dit verhaal is nog niet afgelopen, want de Sertraline Mylan 50mg is ook niet meer leverbaar ... dus weer overstappen op een ander merk... dit keer Sertraline RIA50mg... ik ben heel bang dat ik me zieker ga voelen... heb geen vertrouwen maar heb nu ook weer geen keus... Weer niet afbouwen... maar meteen een nieuw medicijn... En blijft dit wel leverbaar? Ik wacht af... en hoop zoooo dat ik het overleef....

04-05-2023 | Man | 60
sertraline (100mg)
Zoloft werkte zeer goed. Effectiviteit nam af in de jaren, maar acceptabel. Het generieke "Setraline"van diverse merken was voor mij terug naar af. Slapen werd moeilijk. Het leek of de werkzame stof gehalveerd was.

29-04-2023 | Man | 60
sertraline (100mg)
Bijna 10 jaar Zoloft genomen. Sinds oktober 2022 is dit middel in Nederland alleen nog als generiek te krijgen, omdat de zorgverzekeraars het niet willen betalen. Ik had nog een voorraad, maar sinds 4 maanden generiek. De depressie kwam in alle hevigheid terug. Smeken en bedelen hielp niet bij de zorgverzekeraar. Ik kon het in het buitenland bestellen. Per maand zou dit 15[lees meer...]0 euro kosten en veel moeite. Generiek heeft mijn stabiele leven volledig kapot gemaakt. Ik ben nu over op Citalopram. Wachten of dit helpt.

21-04-2022 | Man | 32
sertraline (50mg)
Voor de start gaf ik mezelf een 2 of 3 op 10. 1 week na de start was dat al een 5 of 6 op 10 en liep ik al eens fluitend over straat Na een maand en tot op heden, geef ik mezelf zeker een 8/10

31-12-2021 | Man | 28
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Erg spannend om de stap te nemen maar geen spijt van. Vanwege paniekaanvallen en angst die mijn dagelijkse leven belemmerde genomen. Begon met 50mg eerste maanden last van bijwerkingen en had niet het idee dat het wat deed vervolgens naar 100 mg opgehoogd. Toen pas na minstens een maand kreeg ik het gevoel dat het wat deed en afname bijwerkingen. Minder angstig ik durf mee[lees meer...]r en minder paniek. Voor nu is het goed ik wil wel weer een keer proberen af te bouwen.

09-09-2021 | Vrouw | 16
sertraline (20mg/ml)
Dwangstoornis
voor mij werkte dit niet, heel veel gewichtstoename

06-07-2021 | Man | 77
sertraline (0,25)
Ik had plotselinge angst stoornis, bijv. onverwachte file of lift die bleef hangen, of wanneer ik ergens niet op de gemakkelijke en gebruikelijke manier weg kon, de deur sluiting van vlak voor vertrek vliegtuig, plotselinge onverwachte veranderingen,

22-05-2021 | Vrouw | 28
sertraline (40mg)
Door corona zette mijn angst door en op aanraden van de psycholoog bij de psychiater begonnen met sertraline. (ook even venlafaxine maar dat was echt heel naar!) Heftige eerste week gehad met veel bijwerkingen, maar ook vrolijk en opgewekt. Klachten als wazig zien, duizelig, misselijk, hoofdpijn etc. Overal stond dat je door moest bijten en inderdaad hrt knapte op. Even ge[lees meer...]zocht naar de dosering omdat ik nogal heftig reageerde. Uiteindelijk 40mg in drankvorm van zoloft omdat deze dosering anders nirt bestaat. Rustig. Opgebouwd vanaf 25mg. Slaapproblemen zijn afgenomen en naarmate de spiegel toenam (6 weken gebruik oid) voelde ik me steeds minder angstig en stabieler. Ben niet vlak geworden, maar ben ook niet. Meer constant meer bang. Heerlijk! Er waren zoveel dingen weer mogelijk. Helaas de langere termijn bijwerkingen wel gewichtstoename (4kg in 3 maanden), een libido van 0 en vermoeidheid overdag. Zodra het kan ga ik naar een lagere dosering of afbouwen.

20-04-2021 | Vrouw | 24
sertraline (50mg)
Na jaren lopen met een angststoornis en verschillende therapieën geprobeerd te hebben toch de keuze gemaakt om aan de AD te beginnen. Dit vond ik erg lastig en was dan ook als de dood voor de bijwerkingen aangezien ik deze al eens van dichtbij heb meegemaakt. De enige bijwerking die ik had was erge moeheid de eerste week. Na een dutje ging het weer prima. Na 6 weken merkte[lees meer...] ik echt een verschil. De angst is er nog maar de extreme heftigheid is eraf waardoor ik dingen ondanks dat ik nog bang ben wel durf. Hierdoor lukt het me na maanden proberen eindelijk weer om te genieten van bijv. een afspraak met een vriendin. Ik slik het nu ongeveer een jaar.

15-04-2021 | Man | 58
sertraline (50mg)
Omdat ik wegens chronische pijn door de jaren heen veel te veel Contramal (een opiaat) was gaan nemen en absoluut moest minderen, werd me door mijn huisarts Venlafaxine voorgeschreven om te helpen bij het afbouwen. Na twee maanden eigenlijk geen resultaat. Mijn huisarts heeft toen een afspraak met een psychiater geregeld en die zei me om om te schakelen naar Zoloft. Al na[lees meer...] enkele dagen merkte ik resultaat. Dit terwijl ik nog in de opbouwfase zit. Ik zat een week op 50mg Zoloft en ga morgen naar 100mg en stop met Venlafaxine. Ook het afbouwen van de opiaten lukt beter. Ik ben dus hoopvol dat dit wel eens een goed werkend middel zou kunnen zijn voor mij. Afwachten. Maar ik merk zeker dat het werkt. Minder stress en angsten (deze werden daarvoor onderdrukt door de hoge dosissen opiaten). Ik heb door de jaren heen ongeveer alle SSRI’s uitgeprobeerd, maar Zoloft is het eerste middel waarmee ik echt verbetering van mijn klachten ervaar. Het is een middel dat in de jaren 50 ontwikkeld is, maar door recente studies is het terug ‘herontdekt’. Duimen maar.

29-03-2021 | Vrouw | 59
sertraline (25mg)
Ik was ooit begonnen met paroxetine maar na 3 dagen zo hondsberoerd en totale paniek toen meteen gestopt en meer dan 4 weken ziek van geweest. Kwam de dag door met 3 x oxazepam. Toen na een paar maanden op advies van psychiater begonnen met citalopram. Weer na 3 dagen te heftige reactie. Bloed laten prikken en een van de C-enzymen werkt niet bij mij. Dus toen weer gestopt [lees meer...]en in overleg met apotheker overgestapt naar sertraline. Had heel veel goede hoop maar na heel langzaam opbouwen met 2 druppels per dag 2 weken volgehouden op 25 mg maar werd echt per dag slechter. Mijn psych denkt dat ik met mijn enzym afwijking niet geschikt ben voor deze middelen. Ik ga weer afbouwen en proberen met Yoga, homeopatische middelen en veel praten mijn angsten onder controle te krijgen.

19-12-2020 | Vrouw | 24
sertraline (100mg)
Alleen de eerste maand klanten gehad zoals oorsuizen en slaperigheid. Mijn angstklachten zijn extreem verminderd. Ik gebruik het nu 5 jaar en zou niet anders willen.

20-09-2020 | Man | 33
sertraline (100mg)
In eerste instantie kreeg ik ooit Zoloft toegeschreven om mijn ADD en depressieve symptomen te stabiliseren. Echter was ik in het verleden vaak neerslachtig en depressief. Pas naderhand jaren later (na in mijn rebelse tienerjaren veel te hebben geblowd en vervolgens diverse malen tripmiddelen te hebben gebruikt) ging ik op een avond ontzettend slecht en bad van een tripm[lees meer...]iddel (mushrooms). Ik kreeg angsten te verduren die ik nog nooit had ervaren en verteerde vanbinnen tot aan mijn ziel. Dit was het meest extreme dat ik ooit had ervaren op het gebied van angst, het was dan ook tot dan toe voorheen onbekend voor mij. Vervolgens bleef de angst aanhouden en bleek ik in een drugspsychose te zijn belandt, aangezien ik iedere keer angstiger werd naarmate het donker werd en ik bij iedere sigaret en hijs van een joint destijds begon te hyperventileren. Op eigen verzoek heb ik mij op laten nemen, nadat ik via de huisarts de angst met benzo's tijdelijk onderdrukte. Vervolgens heb ik Anafranil voorgeschreven gekregen na mijn opname van een maand in het ziekenhuis destijds. Dit medicament werkte op zich goed, echter waren de bijwerkingen extreem en kwam ik binnen het tijdsbestek van een half jaar 40kg aan. Ook had ik onder dit medicament nog wel wat angst als het donkerder dreigde te worden (ook jaren later nog). na een jaar of 5 besloot ik te stoppen met het medicament omdat de bijwerkingen te ernstig waren betreffende gewichtstoename, extreem zweten en heel de dag in een roes te verkeren. Ik ging weer terug naar de Zoloft, het medicament waar ik ooit mee was begonnen, alleen ditmaal ook met de bedoeling om de angst te bestrijden die ik jaren ervoor had opgelopen. De bijwerkingen van Zoloft zijn veel milder, echter heb ik bij Zoloft vaak het gevoel dat het ontzettend snel uitwerkt. na een aantal maanden/jaar merk ik dat het angstwerende, kalmerende en goede gevoel wegebt en het niet meer 100% lijkt te werken. De nadelen blijven wel aanhouden terwijl de voordelen sterk gereduceerd zijn. Ik heb destijds in mijn tienerjaren (jaren voor de angststoornis) dit ook al eens opgemerkt, maar ik dacht dat het aan mij lag. Inmiddels ben ik er vrij zeker van dat ik toe ben aan een nieuw medicijn, De Zoloft werkt nog wel lichtjes maar het is niet meer het solide hulpmiddel als voorheen. Ik twijfel nu echter of ik een ander medicament aan moet vragen (met het risico op trial en error), dat is hetgeen mij het meest dwars zit. De angst voor het onbekende en om weer in de ban van de angststoornis te geraken. Ik wou dat er iets bestond om die verdomde angsten te doen stoppen.

16-12-2019 | Vrouw | 18
Depressiviteit