Nortrilen

Nortriptyline (Notrilen)

Bojan Nikolik (06-06-2015)

26-09-2019

Nortrilen (nortriptyline)

Vorig jaar gekregen voor dagelijkse hoofdpijn, dit hielp niet dus ben gestopt (kreeg toen 50MG). Na het stoppen kreeg ik depressieve gevoelens (er is ook wel erg veel gebeurd in de tijd dat ik het slikte) dus na overleg met de huisarts weer begonnen, volgens hem moest ik dan wel 100mg slikken, dat doe ik nu een paar weken maar ik heb trillende handen, ik zweet héél erg, na[lees meer...] het naar school brengen van mn dochter is mn shirt doorweekt & mijn hartslag is continu rond de 110, zeer vervelend. Ik ga weer afbouwen! (voor de depressieve klachten heeft het overigens wel geholpen)
02-07-2019

Nortrilen (nortriptyline)

Slik al 8 jaar dit middel en ben 100% tevreden, ik leef weer, eet weer, reis weer. In het begin van mijn depressie heb ik van alles geslikt, niks werkte klachten werden groter, ik was net een proefkonijn! Werd verplicht opgenomen en mijn behandelaar schreef NORTRILEN voor en heel snel ging ik weer eten en was binnen enkele maanden weer de 'oude'
14-06-2019

Nortrilen (nortriptyline)

Bijna 2 jaar Nortrilen 75 nr gebruikt, totdat ik een hoge hartslag kreeg van rond de 140 in rust bij de cardioloog beland. Die vertelde dat het van de nortrilen komt hij had al eerder mensen gehad die hoge hartslag en verzwakte hartspier aan de nortrilen overgehouden hadden. Gelukkig echo hart bleek goed, na stoppen nortrilen hartslag gewoon weer tussen de 60/70. Voor mij[lees meer...] nooit weer!
24-01-2019

Nortrilen (nortriptyline)

Ik slik het nu 2,5 jaar en ben er erg blij mee. In het voorjaar van 2016 gestart met een andere antidepressiva, hierdoor in een ernstige depressie met psychotische kenmerken terecht gekomen. Tijdens opname en wat gerommel met medicatie bleek dat Nortrilen voor mij op dat moment de beste ‘keuze’ was ( naast mirtazapine en oxazepam in het begin, die heb ik er toen ik het nie[lees meer...]t meer nodig had snel vanaf gehaald). In het begin veel bijwerkingen gehad. Duizelig, lage bloeddruk waardoor ik als ik te snel opstond in elkaar zakte, droge mond soms zo erg dat mijn wangen aan mijn gebit plakten, trillen van handen en ontzettend zweten bij elke beweging die ik maakte. Ook ervoor ik erge traagheid net of ik in een slowmotionfilm zat. Nu ruim 2,5 jaar verder nog steeds last van een droge mond (zorg ervoor dat ik altijd een flesje water bij me heb), wat sneller zweten als normaal en gewichtstoename. Ik slik de 150mg voordat ik ga slapen zodat de meeste dufheid ‘s nachts zit. Een ander voordeel is dat het ook rust geeft in mij hoofd (Heb ritalin en methylfenidaat geslikt voor ADHD maar moest daar mee stoppen toen ik in depressie terecht kwam).
12-01-2019

Nortrilen (nortriptyline)

Ik vind dat nortrilen een goede medicament voor mijn depressie. Ik slik 100 mg per dag. Echter is mijn bloedspiegel is hoog. Mijn huisarts heeft 50 mg voorgeschreven en de depressie komt weer terug. Wat is de lange termijn consekventies voor de hoge bloedspiegel?
25-09-2018

Nortrilen (nortriptyline)

Deze medicatie werd voorgeschreven nadat ik was afgebouwd van de maximale dosis sertraline. Helaas had ik een depressie die door de sertraline heen was gekomen. Bij het beginnen van de medicatie merkte ik vrij snel de bijwerkingen en hier heb ik totdat ik stopte met deze medicatie last van gehad. Trillende handen, ontzettend zweten zonder enige inspanning te leveren waardo[lees meer...]or ik niet meer durfde te sporten. Echter merkte ik na acht weken dat de medicatie hielp en kwam ik eindelijk uit mijn depressie. Het voelt alsof ik zonder deze medicatie nooit beter was geworden, alleen had ik enorme last van bijwerkingen. Ben blij dat ik er nu van af ben!
18-09-2018

Nortrilen (nortriptyline)

Na jarenlang SSRI's als Fluvoxamine en Seroxat zonder dat het hielp was Nortrilen voor mij hét middel om van mijn vreselijke depressies af te geraken. Zonder al te veel bijwerkingen in mijn geval een schot in de roos. Het blijft altijd een beetje trial and error met deze middelen.
09-08-2018

Nortrilen (nortriptyline)

Begonnen met 10mg, per week met 10 Mg opgehoogd tot 40 Mg. Suïcidale wens werd per ophoging groter. Doorlopend het gevoel dat de wens er niet meer te willen zin ‘ om de hoek stond ‘.
15-05-2018

Nortrilen (nortriptyline)

Sinds voorjaar 2012 een depressie. In december 2015 begonnen met combi nortrilen/sertraline/mirtazapine. Toen in 5 maanden 30 kilo aangekomen. De sertraline en mirtazapine zijn toen gestopt omdat het aankomen niet stopte. Nortrilen was de eerste TCA die ik slikte. Werkte van alle anti depressiva's het best tegen de suicidale gedachtes al viel ik daarin ook regelmatig [lees meer...]weer terug en al snel zat ik op 100mg en maximaal therapeutische bloedspiegel. Nog lithium en lamotrigine erbij geprobeerd de en na ruim 2 jaar besloten te stoppen. Op mijn verzoek in 1 week van 100-0 mg gegaan. dat ging goed zonder gekke afkickverschijnselen (alleen 2 dagen matige hoofdpijn) maar omdat ik toen toch al in een terugval zat was m'n stemming al ver te zoeken en kan ik niet oordelen wat het effect daar op was. of het bv nog veel slechter werd) Wat opvallend was, was dat m'n evenwicht weer helemaal normaal werd en het trillen stopte in de periode dat ik zonder anti depressiva zat, tussen de nortrilen en de mao remmer die ik nu slik en dat ik in 6 weken 10 kilo afviel. Vind het lastig om te zeggen hoe werkzaam het is en hoe ik de bijwerkingen vond. denk dat je de werking en bijwerking gewoon tegen elkaar af moet wegen. Qua werking gedeeltelijk tevreden. het leek soms wel wat te doen maar hield geen stand of hielp te weinig. Qua bijwerkingen merk ik pas na het stoppen hoeveel last ik er van had. op het moment zelf valt het niet zo op behalve dat slechte evenwicht en aankomen. Tegen het aankomen slikte ik ritalin. met 3x20 tot 30 mg per dag hield ik mijn gewicht constant. Op momenten dat ik periodes zonder ritalin deed kwam ik gelijk weer 0,5-1kg per week aan.
25-01-2018

Depressief

Minder depresief en minder lust voor roken
05-11-2017

Nortrilen (nortriptyline)

Bij mij helpt geen enkele antidepressiva.De depressies blijven op visite komen welk medicijn ik ook gebruik. Nortrilen zou volgens mijn specialist "het" middel zijn. Voor mij is het bagger. Het enige dat werkt bij anti-depressiva zijn de bijwerkingen, dus ook bij Nortrilen. Wat voor mij, maar ik denk ook voor anderen, geldt dat je nooit werkelijk kan vaststellen of de klac[lees meer...]hten werkelijk door het medicijn veroorzaakt worden. De enige optie om daar achter te komen is te stoppen met het medicijn, maar dat houdt ook weer risico's in. Ik slik ze eigenlijk alleen maar omdat ik dan het idee heb nog iets aan mijn depressies te doen. Bestaat er wel een werkend antidepressiva middel?
20-09-2017

Nortrilen (nortriptyline)

20 september 2017. Ben in februari 2017 begonnen met het slikken van nortrilene 50 mg en is toen in een paar weken verhoogd naar 200mg en al vanaf het begin van gebruik begon de ellende. had geen eetlust meer, ging vreselijk zweten, klammen handen, hele lichaam jeuk en ben toen 15 kilo afgevallen, maar dit zou vanzelf overgaan werd gezegd. dat neem je dan aan maar het wer[lees meer...]d steeds erger en uiteindelijk de nortrilene afgebouwd in overleg met behandelaar en volgens de voorschriften en dan zouden de klachten vanzelf verdwijnen, maar de ellende bleef. En werd steeds erger. het is nu september en ben begin september afgevoerd naar het ziekenhuis ondervoed uitgedroogd ben inmiddels vanaf dat ik met de nortrilene ben begonnen 45 kilo afgevallen en kan helemaal niets meer, kan al maanden niet meer eten en drinken zit 24 per dag aan de sondevoeding. is er iemand die deze ervaring ook heeft?
05-09-2017

Nortrilen (nortriptyline)

Aanvankelijk slikte ik er twee per dag nu eenmaal 1 tablet. Ik heb expres afgebouwd, omdat het de depressie niet tegenhield en wel maakte dat ik lomer werd zeker in verband met de lithium die ik slik. (Eerst 500mg nu terug gebracht tot 300 mg). Het "leuke" van antidepressiva is dat ze averechts werken op de adviezen die een depressieveling krijgt. Men zegt ga naar buiten,[lees meer...] ga wandelen, ga uit bed enz.enz. Antidepressiva maakt middels de bijwerking dat dit soort zaken gewoon NIET lukken.
12-08-2017

Nortrilen (nortriptyline)

Droge mond, soms niet uit woorden komen, slecht slapen, trillen.
11-07-2017

Nortrilen (nortriptyline)

Na lang zoeken en zorgvuldig uitproberen van andere medicatie, is nortrilen het enige middel wat mij helpt en ben er heel tevreden over
02-07-2017

Nortrilen (nortriptyline)

Gebruik het nog te kort om een goed effect te hebben.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (512) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (482) - Antibiotica - penicillines breedspectrum