Ervaringen met Nortrilen

nortriptyline

Bij  DepressieX

Nortriptyline (Notrilen)

Bojan Nikolik (06-06-2015)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

12-12-2023 | Vrouw | 23
nortriptyline (87,5mg)

18-05-2023 | Vrouw | 58
nortriptyline (50mg)
Ik kreeg dit voor mijn depressie met angststoornis en zenuwpijnen. Pak dit twee maanden en ik voel heel wat rustiger en minder angstig . Ik heb wel een versnelde hartslag , hopelijk gaat dit over of kan er iets aan gedaan worden.

30-10-2022 | Man | 75
nortriptyline (25mg)
Werkt totaal niet medicatie imipramine veel beter maar wordt uit de handel genomen

08-08-2022 | Vrouw | 77
nortriptyline (25mg)
In 2016 had ik ernstige depressie. Onder beheer van psychiater gestopt met citalopram, gestart met Nortrilen 125 mg per dag. Vanaf dat moment, april 2016, kreeg ik "vervelende" benen, zoals ik omschreef. Klachten breidden zich uit. Nu, 2022, na vele consulten bij neuroloog, reumatoloog, orthopeed, haptonoom, psycholoog, osteopaat nog steeds ernstig beperkt in mobiliteit.[lees meer...] Geen afwijkingen gevonden die oorzaak van klacht zouden kunnen zijn. Klachten voornamelijk in de ochtend, uitlopend naar middag ca.15 uur. Daarna minder last. Ik wijt de klachten aan Nortrilen hoewel dit door de diverse specialisten werd tegengesproken. Heb ik ook gemeld bij Lareb. Ik ben er soms moedeloos van. Ik ben tot 2016 erg actief geweest, wandelen, fietsen, met huishouden in de weer. Nu niets meer van dat alles. Vaatwasser leegruimen, douchen, wat opruimen kost mij héél erg veel moeite. Heb gelukkig fijne huishoudelijke hulp voor de echt zware klusjes. Een ding heb ik niet gelukkig en dat is pijn.

20-05-2022 | Man | 68
nortriptyline (50mg)
Mijn vader is misschien door dit medicijn overleden. Hij leefde altijd gezond, dronk niet, rookte niet, had geen overgewicht, bewoog veel en zag er 10 jaar jonger uit dan zijn kalenderleeftijd. Na het bereiken van zijn pensioenleeftijd raakte hij depressief. Hij kreeg 150 mg van dit medicijn per dag. Na TIA's, twee keer een CVA werd er nog steeds 150 mg per dag gegeven[lees meer...] terwijl hij in een ziekenhuisbed lag. Ik had twee keer gevraagd aan een verpleegkundige en arts of dit wel juist was: zo'n hoge dosering van dit medicijn terwijl hij aan het herstellen was van een CVA. Er werd gezegd dat dit geen kwaad kon. Niet veel later is hij overleden. Hierna nog een gesprek gehad met een groep artsen en verpleegkundigen. In de bijsluiter stond in hoofdletters dat dit medicijn niet gebruikt mag worden bij hart- en vaataandoeningen. Toen ik vroeg of er een verband kon zijn tussen zijn overlijden en het gebruik van Nortrilen en de tekst in de bijsluiter, werd er gezegd dat daar geen samenhang voor bestaat zonder verdere uitleg of toelichting. Nu, vele jaren later, vraag ik me nog steeds af of hij onnodig is gestorven. Het medicijn kan je bloeddruk en hartslag sterk verhogen. Ik vermoed dat hier een medische fout is begaan en dat hij nu nog had geleefd als er destijds beter opgelet was.

30-03-2022 | Vrouw | 50
nortriptyline (25mg)
Snel uit mijn depressie met dit middel. Voelde me er erg goed bij. Snel afgebouwd na 50 daarna 25. Werd er wel beetje manisch van

18-01-2022 | Vrouw | 67
nortriptyline (50mg)
Ook verpleging in instellingen moeten weten dat er bijwerkingen zijn van hartritmestoornissen lage bloeddruk duizeligheid Wacht nog een week voordat ik ga minderen Ik ben wel wat meer bezig enz dus helemaal negatief ben ik nou ook weer niet Ik neem ochtend 35 mg en avond 25 Zou ook wel willen weten of ik er beter door ga slapen?

23-11-2021 | Vrouw | 60
nortriptyline (145mg)
ben voor de opbouw nortriline opgenomen geweest had hier voor paroxetine 40mg maar na 26 jaar slikken werkte het niet meer nortriline werkte niet goed bij mij de dood gedachten die ik heb werd erger en was niet houdbaar meer

18-11-2021 | Man | 42
nortriptyline (125mg)
Ik heb een jaar geleden via de GGZ nortriptyline voorgeschreven gekregen in een dosis van 125mg voor depressieve gedachten. Ik heb er enorm spijt van dat ik dit middel geslikt heb, want het heeft me totaal niet geholpen; de depressieve gedachten zijn in het jaar van gebruik alleen maar heftiger geweest. Mijn behandelaar stond erop dat ik dit middel nog jarenlang zou gebrui[lees meer...]ken, maar ik ben eenzijdig cold-turkey gestopt met het innemen. Gedurende het gebruik had ik constant last van duizeligheid bij het opstaan, waarbij ik dan 30 seconden stil moest staan om weer tot mezelf te komen. Het leek wel alsof ik dan een herseninfarct kreeg. En dat gebeurde de hele dag door bij zitten en opstaan. Een andere bijwerking was dat ik constant oververhit was, ook in de winter, waarbij ik maar iets hoefde te doen en het zweet brak uit over mijn hele lijf. Dit maakte de depressie alleen maar erger, nog een zorg erbij.. En tot slot heb ik gedurende het jaar van gebruik erbij gelopen als een zombie: een afgevlakt gevoelsleven en niets meer leuk vinden. Mensen om me heen zeggen dat ik in deze periode een 'glazige' blik in mijn ogen had. Als ik foto's van mezelf terugzie, dan zie ik dat zelf ook. De nortriptyline heeft dus helemaal niets geholpen v.w.b. mijn depressie. Het mooie is wel dat ik me na het stoppen weer mezelf begin te voelen. De cocon waarin ik geleefd heb is weg. Ik ben me alleen maar beter gaan voelen zonder nortriptyline. Het is nu 4 weken geleden dat ik abrupt ben gestopt en ik heb de eerste 2 weken veel last gehad van duizeligheid en 'hersenschokjes'. Maar dit was goed te behappen, ik heb er niet teveel aandacht aan geschonken. Nu krijg ik heel af en toe nog zo'n hersenschokje, maar verder is het afkicken van dit middel in 1 keer me zeer meegevallen. Normaal wordt geadviseerd om over een periode van maanden af te kicken. Ik ben blij dat ik dat niet gedaan heb. Mijn gemoedstoestand zonder nortriptyline is in een korte tijd zoveel beter geworden. Ik wil dit middel nooit en te nimmer meer nemen. Het jaar van gebruik is omgeven van een zwarte waas die ik nooit meer wens te ervaren. Het is ook erg makkelijk om te zeggen van: hup we gooien een pilletje erin en je voelt je weer beter. In mijn geval heeft het passeren van de tijd en goede gesprekken met personen die ik liefheb me meer geholpen dan de nortriptyline.

10-08-2021 | Vrouw | 55
nortriptyline (10mg)
Ik ben therapietesistent en zeer gevoelig voor bijwerkingen. Ook van dit middel werd ik helaas ziek.

28-07-2021 | Man | 52
nortriptyline (25mg)
Naar jaren aanmodderen met de artsen ben ik opgenomen, slik nu 200 mg nortrilen. Met alle bijwerkingen van dien die mijn angst weer aanjagen. Er wordt door de verpleging gesteld dat mijn hoge bloeddruk en hartritme in rust komt omdat ik mezelf druk maak. Maar als ik rustig ben en mijn bloeddruk en hartritme worden gemeten blijven deze hoog. Ook zweten, pijn in lede[lees meer...]maten, algehele malaise, droge mond, verstopping , etc. Ik wil dan ook minderen of zelfs stoppen met deze medicijnen, ik heb het idee dat ik slechter ben geworden dan voor mijn opname. Ik wordt er moedeloos van, heeft iemand deze ervaring ook, en is het opgelost door minderen of stoppen. En welke medicijnen wel goed helpen. Hoop op een oplossing.

10-05-2021 | Vrouw | 47
nortriptyline (25mg)
Ik heb dit middel ongeveer anderhalf jaar gebruikt tegen depressie en angstgevoelens. (1 jaar 25 mg daarna in 2 maanden tijd naar 10 mg en dit vervolgens nog 3 maanden aangehouden. ) Ik ging direct beter slapen en depressie verdween . Ik voelde mij direct rustiger, kreeg weer meer zin in dingen. Naast de psycholoog heeft dit middel mij heel erg goed geholpen. Ook nauwelijk[lees meer...]s last gehad van problemen/bijwerkingen bij het afbouwen. In het begin van gebruik wel erg droge mond, zweten en sufheid. Ook zo'n 7 kilo aangekomen. Echter, toen ik laatst weer slecht ging slapen en stressklachten ,waaronder hartkloppingen, had ben ik weer begonnen aan 25 mg na zo'n half jaar niets te hebben gebruikt. Het effect was dat de hartkloppingen erger werden. Hartoverslagen waren erg beangstigend, daarom weer na ca 1,5 maand gestopt zonder afbouwen en ben er nu wel echt ziek van: Hittegevoel, zweten, pijn op de borst, opgejaagd gevoel ,misselijkheid, slecht slapen, hoofdpijn en nog steeds die hartkloppingen. Voor mij geldt: werkt heel goed bij depressie (als je voelt dat je opknapt, neem je de bijwerkingen ook sneller voor lief) maar bij lichtere klachten, niet aan dit middel beginnen en zeker niet abrupt stoppen, ook niet wanneer je het middel nog maar kort slikt!!!

28-08-2020 | Vrouw | 22
Depressief
Bijna 2 weken nortrilen 100 mg. Wanneer merkten jullie dat het medicijn hielp?

06-01-2020 | Man | 44
nortriptyline (50mg)
In het begin geen merkbare positieve werking, dus dosering steeds weer opgehoogd. Totdat hierdoor suïcidale gedachten ontstonden. Na afbouwen voelde ik mij een stuk beter, meer energie.

22-12-2019 | Vrouw | 58
nortriptyline (50mg)
Ik gebruik dit middel nu 6 jaar. En ben opgenomen geweest voor hartritmestoornissen en moest een electroshock onder gaan. Lees nu de vernieuwde bijsluiter en ben heel erg geschrokken. Ten eerste mag je dit middel maar een half jaar gebruiken. Ipv zes jaar. 100mg geslikt,2 tabletten van 50 mg. Lees nu dat ouderen( 58 jaar) max 50 mg mogen slikken. In dosering door de dag [lees meer...]heen. Ipv in 1x 100 mg. Ernstig hartfalen en zeer zelden plotselinge hart dood!!! Was al bezig met een zeer lage afbouw van dit middel ,wat slapeloosheid tot gevolg heeft. Maar wil er nu zo snel mogelijk van af. Wees gewaarschuwd en lees die bijsluiter goed!!! Y.

11-11-2019 | Man | 52
Depressiviteit
Gemaskeerde depressie met psychotische kenmerken, TS poging. Eerst 0,50 mg. opgehoogt naar 0,75 mg. Werkt goed. Enige gewichtstoename. Droge mond, veel dorst. Jeuk op hoofd. Verder geen bijwerkingen. Afbouwen zeer geleidelijk. Mogelijk jaren! Tentamen Suïcide niet teruggekomen. Wel blijven sporten en actief bezig zijn tussen de mensen. O.a. deels werken. Daarnaast zijn r[lees meer...]egelmatige gesprekken met psychiatrie etc. aan te bevelen.