Ervaringen met Gliclazide

gliclazide

Diabetes type 2 (61 meningen)
Diabetes type 1 (4 meningen)

Bojan Nikolik (25-08-2015)

04-04-2018 | Man | 61
Diabetes type 2
Ik weet nog niet of het medicijn helpt aan het onprettige gevoel, of de te lage glucose... Als ik meet et mijn oude meter, dan is een nuchtere glucose 8,4 mmol/ltr en en van mijn huisartsen 12,+ (vergeten wat het precies was sorry) Ik was enige tijd ziek geweest en ben hierdoor slordig geweest met het innemen van medicatie.) Een volgende nuchtere glucose, mijn meter 8,+ d[lees meer...]ie van de assistente 9,2. Ik heb inmiddels een hele nieuwe meter voor een paar weken. Die geeft ongeveer het zelfde aan dan mijn oude meter. Ondanks het verschil van de meters bij de dokter werd mij toch verteld dat hun meters goed waren... Tja welke meter is dan goed? Die van mij of van hun? Ik heb een auto totaal los heb gereden omdat mijn hoofd stopte met werken, in die dagen gebruikte ik Metformine maar ook heel slordig, maar er is een mogelijkheid dat het is gekomen door een te laag glucose gehalte het is jammer dat alles is gemeten die dag maar geen glucose... Inmiddels heb ik al vaker uitval gehad en ben ik consequent met gliclazide begonnen en heb ik al 2 keer uitval gehad die ik mij niet herinner en die mijn vrouw mij later vertelt, en ook laat zien wat mijn werkzaamheden zijn. Ik zou over gevoelig voor glicazide kunnen zijn als ik lees wat soms de bijverschijnselen kunnen zijn en ik dat lijk te hebben. Zo heb ik ook altijd het graatje in de vis of de haar in mijn soep of eten. Ik heb voor de algehele tevredenheid / neutraal gekozen omdat ik van mijn arts tot het volgende nuchtere prikje het medicijn consequent moet gebuikt hebben voor we besluiten meer dan 1 tablet per dag te gaan geven, maar het is niet bekend of de uitval van mijn hoofd door een tekort aan glucose is of iets anders... Dat zijn we nu met behulp van een neuroloog, psychiater en psycholoog aan het onderzoeken. Als het wel door diabetes of het medicijn wordt veroorzaakt hou ik U graag later op de hoogte. Ik blijf volgens meting na de gliclazide hoog in de glucose, als ik uitval hersen heb, is de glucose nog niet eerder gemeten dus of ik dan een hypo of een hyper heb is nog niet gemeten. Zo heb ik veel bijwerkingen gekozen, maar weet nog niet zeker of het van gliclazide komt.

23-10-2017 | Man | 65
gliclazide (60mg)
Diabetes type 2
Prettig en klein om in te nemen. Werkt na ongeveer 6 uur tot ongeveer 12 uur na. Voorschrift volgens arts was 2 ´s morgens maar door een laag gehalte van glucose in de middag, naar 1 x gegaan (in overleg). Is als vervanger van de Tolbutamide, wat ik een lastige tablet vind. Ik heb wel de 60 mg variant.

09-08-2017 | Man | 58
Diabetes type 2
!Beroepschauffeur! Glyclazide wordt door het CBR genoemd in de rij van middelen die bezitters van een groot rijbewijs verplichten tot het "...minimaal 2xdd, en op het voor het besturen relevante momenten..." controleren op hypoglycaemie. Geen controle = Geen (verlenging) van zgn. groot rijbewijs.

29-06-2017 | Man | 55
Diabetes type 2
Nadat ik 10 maanden geleden een hartinfarct heb gehad is mijn suikerniveau opgelopen tot diabetes type2. Klink misschien gek maar voor mijn infarct heb ik vanwege een langzaam werkende schildklier jaarlijks bloed geprikt en deze ook op cholesterol en suiker laten checken ( zo'n 15 jaar bij elkaar). Dit was altijd aan de hoge kant maar nog altijd onder de "limiet". In de[lees meer...] week na mijn infarct was mijn suiker niveau 5,6 en ik ben begonnen met een bezoekserie aan de huisarts assistente. Gestart met Metformine 1 tablet 500mg. Na elk bezoek is dit verhoogd omdat ook mijn suikerniveau steeg ( tot nu ca 11.8 ). Slik nu ruim twee maanden 2000mg metformine en 2x daags 30mg Gliclazide. Ga dus een bezoek brengen aan de internist. Vervelendste bijwerking is mijn gewichtstoename. 10 maanden geleden woog ik 94 ( en dat woog ik al dertig jaar) nu 104,4. Mijn dieet is goed, dus de vraag is waar de plotselinge suikerstijging vandaan komt ( misschien wel van de 12 tabletten die ik nog slik na mijn infarct).

26-03-2017 | Man | 67
Diabetes type 2
Aanvankelijk goede resultaten met dit medicijn. Langzaam werd het effect minder en een verhoging naar 3 tabletten in december 2016 had geen enkel effect.

24-02-2017 | Man | 56
Diabetes type 2
Vanaf het moment dat ik dit middel slik ben veel zwaarder geworden. Mijn gewicht is met 15 kg toegenomen.

08-08-2016 | Man | 50
Diabetes type 2
Sinds ik Glicazide gebruik, naast Metformine 500mg 2x daags, heb ik veel last van harde ontlasting (obstipatie), moeilijk gaan en het gevoel dat er nog wat overblijft (aandrang) en dus lang zitten op het toilet. Gebruikte eerst 3x 80mg en had het gevoel dat er een baksteen in mijn buik zat. Teruggegaan naar 2x 80mg waarna verbetering, maar de moeilijke en harde ontlasting[lees meer...] blijft. Ga mijn huisarts vragen om een alternatief, want ik voel me niet prettig bij dit middel. Suikerwaardes zijn verder wel goed.

03-07-2016 | Man | 48
Diabetes type 2
van 1 naar 2 naar 3 en naar 4 tabletten per dag, telkens een kleine vooruitgang welke snel weer weg was. Deze neem ik in combinatie met Januvia. Op het meest gunstige zat ik ooit op 8 en nu weer terug op 13 en het zal volgende week wel weer meer zijn. Het is alsof het lichaam immuun wordt

12-06-2016 | Man | 81
Diabetes type 2
De ontlasting is af en toe behoorlijk stevig.

09-05-2016 | Man | 71
Diabetes type 2
Elke 3 maanden laat ik mijn bloed onderzoeken in het ziekenhuis. Het is gebleken, dat bij mij gedurende de nacht het suikergehalte in mijn bloed zich opbouwt. 's Morgens heb ik 10. In de loop van de dag verlaagt dit zich naar 6. Nu heeft de praktijkverpleegkundige Gliclazide voorgeschreven om de opbouw van suiker gedurende de nacht te remmen. Ik gebruikte hiervoor Glibencl[lees meer...]amide 5 mg 3 x per dag. Hiervan heb ik geen bijwerkingen. Ik ga nu van de Gliclazide nu 2 tabletten per dag gebruiken en dan wel 's morgens en 's avonds 1 tablet. Als de bijwerkingen blijven, ga ik weer terug op Glibenclamide.

17-01-2016 | Man | 50
Diabetes type 2
ik heb nu al 7 jaar type 2, begonnen met metforminne 500 mg was waarde rond 60, 3 maanden lange termijn gemiddelde, na een jaar kreeg ik sandoz de waarde steeg, daarna ochtend tablet extra, waarde steeg toen metformine 1000 mg 3 x per dag. waarde 2 jaar stabiel. Na anderhalf jaar vond huisarts mijn gemiddelde waarde te hoog rond 67 kreeg trajenta. Ik ben vorig jaar oktobe[lees meer...]r bij internist terechtgekomen, wilde hebben lantus spuiten, ik kwam uit op 46 ml spuiten 1 x per dag, 3x metformine 1000 mg mee doorgaan, trajenta gestopt, maar geen goed resultaat, mijn 3 maanden lange termijn zat op 79 eh was door lanthus iets gedaald naar 69 eh, gebruik nu gliclazide nu ochtend rond 6.8 voor de middag 5,8 eh, naar middag zelfs 5,0 gehad, avond 4,8 gehad, maar gebruikte ander merk vanuit ziekenhuis voorgeschreven. Nu geeft mijn apotheek sandoz gliclazide, wie heeft daar iemand ervaring?

16-09-2015 | Man | 66
Diabetes type 2
In eerste instantie 2 tab. per dag en ging toen van de ene hypo in de andere, zelfs 1x 's nachts gehad. Daarna op advies van specialist verlaagd naar 1x daags en het probleem opgelost, BG blijft stabiel

04-08-2015 | Man | 60
Diabetes type 2
Na de start met Gliclacide, maart dit jaar, ik woog 83 kg, zit ik nu, augustus op 89!

20-06-2015 | Man | 58

01-06-2015 | Man | 53
Diabetes type 2
Het standaard middel werkte slecht en veroorzaakte nierklachten. Ik heb verminderde nierfunctie, mag ook geen NSAIDs bijvoorbeeld. Gliclazide werkt prima.

22-03-2015 | Man | 60
Diabetes type 2
Sinds ik ben gestopt met insulinespuiten, gebruik ik een aantal weken Gliclazide. Vanaf 4 maart gebruik ik ook antibiotica. Mijn gewicht is sindsdien toegenomen. Is dit een effect van de Gliclazide of van de antibiotica of de wisselwerking van beide?