Gliclazide

gliclazide

Diabetes type 1 (4 meningen)

Metformine (535 meningen)

Gliclazide

Bojan Nikolik (25-08-2015)

20-08-2019

Diabetes type 2

Ik gebruik Gliclazide nu 3 jaar, in het begin veel last van hoofdpijn , soms wat duizelig en lichte gewichtstoename. Sinds kort spuit ik Abasaglar ( lang werkende insuline) en vraag ik mij af of de Gliclazide daarnaast nog goed zijn werk doet.
10-05-2019

Diabetes type 2

Ik gebruik 3 tabletten metformine 500 mg maar aangezien mijn suiker onstabiel en te hoog was, kreeg ik eerst 1 tablet glicazide 30 mg. Dat ging op zich goed, al kwam ik iets aan, wat niet fijn is als je je best doet om af te vallen maar ok. Aangezien mijn suiker toch nog te hoog was, kreeg ik ipv 1 tablet, 3 tabletten glicazide erbij. Het heeft even geduurd voordat ik erac[lees meer...]hter kwam waardoor kiezen afbraken, zwakker werden maar het allerergste dat veel kiezen hun tandglazuur verloren waardoor ik een mond heb met metalen vullingen. Nu 1 jaar verder zit ik al op € 3000,- tandartskosten en ben nog steeds bezig om mijn gebit in orde te krijgen.
18-02-2019

Diabetes type 2

Voorheen Gliclazide van PCH, geen problemen alkom je in gewicht aan. Nu sinds enkele weken van Sandoz, 1 kilo p.wk erbij en enorme moeite met naar de wc gaan. Harde ontlasting en het idee dat je nog vol zit. Heel vervelend. Huisarts gebeld, ga morgen over op PCH (medische noodzaak moet vermeld worden anders doet de zorgverzekeraar moeilijk en krijg je het niet)
13-02-2019

Suikerziekte (type 2)

Metformine gebruikt met veel schommeling in hoogte suiker n nu alles onder controle voel mij veel beter
15-01-2019

Diabetes type 2

deze pillen lijken mijn sportieve plannen te dwarsbomen. Het lijkt er op dat mijn kracht wegebt wat ik vooral merk in mijn sport Softbal. Het aangooien van een bal naar mijn teamgenoot gaat me moeilijker af dan voorheen. Ik slikte 2 pillen per dag, naast andere pillen voor de suiker en bloeddruk, maar de dosis is verlaagd naar 1 pil + 1 pil Jardiance. Een enorm verschil in[lees meer...] de glucosewaarde (in positieve zin) en mijn krachten komen terug! Glibenclazide mag van mij dus helemaal stopgezet worden...
11-12-2018

Diabetes type 2

heb eerst Metformine gehad, werd er geheel gek van!! stijve spieren voor al in de hals. gelijk mee gestopt. kreeg toen Gliclazide eerst 1 tablet, maar na het overlijden van mijn vrouw is de suiker verhoogt en nu heb ik 2 tabletten. met 1 tablet geheel geen bijwerking. heb nu last van brandend maagzuur in vrij zware mate.
20-08-2018

Diabetes type 2

Heb al jaren diabetes 2 met metformine 850mg. Mijn suikers zijn nooit veel te hoog. Zelden boven de 10. Maar goed, ze zijn verhoogd. Dus... In 2017 begonnen met 30 mg gliclazide. Wel jeuk na een tijdje, vooral onderarmen maar nog geen link gelegd met medicatie. Na half jaar ophoging tot 60 mg. Na ongeveer 3 weken erg jeuk, zo erg dat ik er wakker van werd. Armen en benen e[lees meer...]n bovenbuik, vooral. Werd rood en na krabben blauw. Begon nu aan medicatie te denken, na allerlei andere zaken te hebben uitgesloten. Na een tijd toch maar naar huisarts, vlgs mij moest het medicaite zijn. Weer terug naar 30 mg. Werd wat minder maar niet voldoende. Op eigen initiatief gestopt. Jeuk weg. Maar suiker omhoog. Dus na 3 weken weer langzaam gestart met 30 mg. Weer jeuk terug en nu met galbulten. Bovenarmen , nek , hals en enorme jeuk, dus bijna alles kapot. Nu definitief gestopt.en over op Januvia.
20-06-2018

Diabetes type 2

effect op bloedsuikerwaarde was minimaal
04-04-2018

Diabetes type 2

Ik weet nog niet of het medicijn helpt aan het onprettige gevoel, of de te lage glucose... Als ik meet et mijn oude meter, dan is een nuchtere glucose 8,4 mmol/ltr en en van mijn huisartsen 12,+ (vergeten wat het precies was sorry) Ik was enige tijd ziek geweest en ben hierdoor slordig geweest met het innemen van medicatie.) Een volgende nuchtere glucose, mijn meter 8,+ d[lees meer...]ie van de assistente 9,2. Ik heb inmiddels een hele nieuwe meter voor een paar weken. Die geeft ongeveer het zelfde aan dan mijn oude meter. Ondanks het verschil van de meters bij de dokter werd mij toch verteld dat hun meters goed waren... Tja welke meter is dan goed? Die van mij of van hun? Ik heb een auto totaal los heb gereden omdat mijn hoofd stopte met werken, in die dagen gebruikte ik Metformine maar ook heel slordig, maar er is een mogelijkheid dat het is gekomen door een te laag glucose gehalte het is jammer dat alles is gemeten die dag maar geen glucose... Inmiddels heb ik al vaker uitval gehad en ben ik consequent met gliclazide begonnen en heb ik al 2 keer uitval gehad die ik mij niet herinner en die mijn vrouw mij later vertelt, en ook laat zien wat mijn werkzaamheden zijn. Ik zou over gevoelig voor glicazide kunnen zijn als ik lees wat soms de bijverschijnselen kunnen zijn en ik dat lijk te hebben. Zo heb ik ook altijd het graatje in de vis of de haar in mijn soep of eten. Ik heb voor de algehele tevredenheid / neutraal gekozen omdat ik van mijn arts tot het volgende nuchtere prikje het medicijn consequent moet gebuikt hebben voor we besluiten meer dan 1 tablet per dag te gaan geven, maar het is niet bekend of de uitval van mijn hoofd door een tekort aan glucose is of iets anders... Dat zijn we nu met behulp van een neuroloog, psychiater en psycholoog aan het onderzoeken. Als het wel door diabetes of het medicijn wordt veroorzaakt hou ik U graag later op de hoogte. Ik blijf volgens meting na de gliclazide hoog in de glucose, als ik uitval hersen heb, is de glucose nog niet eerder gemeten dus of ik dan een hypo of een hyper heb is nog niet gemeten. Zo heb ik veel bijwerkingen gekozen, maar weet nog niet zeker of het van gliclazide komt.
04-12-2017

Diabetes type 2

Gestart naast de metformine. Een dag na starten veel naar het toilet vanwege waterdunne ontlasting. Soms merkte ik niet dat ik wat ontlasting verloor. Het beperkte me behoorlijk in mijn dagelijks leven. In overleg weer gestopt. Het verlaagde wel mijn bloedsuikerwaarden dus was wel effectief.
30-11-2017

Diabetes type 2

Gestart naast metformine. Na 1dag gebruik rommelende darmen, buikkrampen en diarree dag en nacht. Het beperkte me zo in het dagelijks leven en bracht me gebroken nachten. In overleg gestopt.
06-11-2017

Diabetes type 2

eind augustus 2017 ben ik dit medicijn gaan gebruiken. de 1e dagen kreeg ik duizelingen en na meting had ik een bloedglucose van 1 tot 2, daarna ben ik om de dag gaan gebruiken en vanaf half september iedere dag. begin october kreeg ik hoofd- en spierpijn, stijve nek en hardnekkige hoofdpijn aan de linkerkant vanuit nek mijn linkerkant tot boven wenkbrauw. niets hielp. tot[lees meer...] ik vorige week eens ging zoeken op internet en daar vond ik meldingen met dezelfde klachten. nu ben ik gestopt en de hoofdpijn en stijve nek zijn na een paar dagen verdwenen. ik gebruik nu 3x500 mg metformine en dat gaat goed, ook de obstipatie is verdwenen.
23-10-2017

Diabetes type 2

Prettig en klein om in te nemen. Werkt na ongeveer 6 uur tot ongeveer 12 uur na. Voorschrift volgens arts was 2 ´s morgens maar door een laag gehalte van glucose in de middag, naar 1 x gegaan (in overleg). Is als vervanger van de Tolbutamide, wat ik een lastige tablet vind. Ik heb wel de 60 mg variant.
12-09-2017

Diabetes type 2

Constant hoofdpijn wat even weg gaat met paracetamol en daarna weer terug komt. Bloedsuiker blijft aan de hoge kant. Slecht naar toilet kunnen gaan. Duizeligheid en niet goed kunnen zien. Misselijk de hele dag. Ben er zelf mee gestopt. Klachten zijn weg.
09-08-2017

Diabetes type 2

!Beroepschauffeur! Glyclazide wordt door het CBR genoemd in de rij van middelen die bezitters van een groot rijbewijs verplichten tot het "...minimaal 2xdd, en op het voor het besturen relevante momenten..." controleren op hypoglycaemie. Geen controle = Geen (verlenging) van zgn. groot rijbewijs.
29-06-2017

Diabetes type 2

Nadat ik 10 maanden geleden een hartinfarct heb gehad is mijn suikerniveau opgelopen tot diabetes type2. Klink misschien gek maar voor mijn infarct heb ik vanwege een langzaam werkende schildklier jaarlijks bloed geprikt en deze ook op cholesterol en suiker laten checken ( zo'n 15 jaar bij elkaar). Dit was altijd aan de hoge kant maar nog altijd onder de "limiet". In de[lees meer...] week na mijn infarct was mijn suiker niveau 5,6 en ik ben begonnen met een bezoekserie aan de huisarts assistente. Gestart met Metformine 1 tablet 500mg. Na elk bezoek is dit verhoogd omdat ook mijn suikerniveau steeg ( tot nu ca 11.8 ). Slik nu ruim twee maanden 2000mg metformine en 2x daags 30mg Gliclazide. Ga dus een bezoek brengen aan de internist. Vervelendste bijwerking is mijn gewichtstoename. 10 maanden geleden woog ik 94 ( en dat woog ik al dertig jaar) nu 104,4. Mijn dieet is goed, dus de vraag is waar de plotselinge suikerstijging vandaan komt ( misschien wel van de 12 tabletten die ik nog slik na mijn infarct).

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (516) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (483) - Antibiotica - penicillines breedspectrum