Ervaringen met Lamictal

lamotrigine

Bipolaire stoornis (4 meningen)
Migraine (1 mening)

21-02-2017 | Man | 24
lamotrigine (200mg)
Epilepsie
Rond mijn 11e werd er vastgesteld dat ik petit mal had (Absence epilepsie). Dit is eigenlijk een tiental seconden het bewustzijn verliezen. Het is meestal gewoon staren, maar kan ook meer zijn. Wat al voor gênante situaties heeft gezorgd in mijn leven. Zoals bv: Toen ik aan bal was bij mijn voetbalclub een aanval kreeg, toen ik bij de scouts een aanval kreeg voor zo'n 200 [lees meer...]man, toen ik in het zwembad met het school een aanval kreeg, toen ik vlak voor mijn ouders een drukke steenweg opliep enzovoort. Ik ben toen moeten stoppen met voetbal, scouts en zwemmen. Ik heb voor Lamictal andere medicijnen gekregen, maar die hielpen niet of de bijwerkingen waren te erg. Er werd me dan Lamictal voorgeschreven. De aanvallen stopten toen mijn hoeveelheid werd opgedreven naar 2x 200mg per dag. Ik ben blij dat de aanvallen toen zijn gestopt. De grootste bijwerkingen voor mij zijn de mentale. Ik ben zéér introvert geworden, (vast) slapen lukt moeilijk, heel de dag suf en levensmoe (niet suicidaal). Ik mag geen alcohol drinken of slaap laten want dit lokt een aanval uit. Dus na een zaterdagavond heb ik soms wel eens een kans op een aanval. Natuurlijk wens ik niemand epilepsie toe, want de ervaringen en bijwerkingen zal men voor het leven moeten dragen.

17-12-2015 | Vrouw | 12
lamotrigine (100mg)
Epilepsie
Beste, ik ben een moeder van dochter van 12 die sinds 20 augustus dit jaar epilepsie heeft. Ze is moeten starten met 1000mg Depakine, het startersmedicijn. Oh dit medicijn was verschrikkelijk zwaar, ze had geen levenslust, 2/3 haarverlies en 5 kg erbij op een maand tijd. Dan omdat de bloedspiegel bij namiddag prik vrij hoog was en klachten zo zwaar, vermindering naar 750 e[lees meer...]n drie dagen erna terug aanval! Dus over naar Keppra 2x 500mg per dag en sindsdien gelukkig geen aanval meer, maar bij eeg toch nog pieken voor lichtflitsen. En ja ook enorme woede aanvallen en moeilijke concentratie. Nu heeft de dokter voorgesteld om toch met langzame opbouw natuurlijk over te gaan naar lamictal, maar als ik die bijwerkingen lees zijn die precies veel erger dan die van keppra. Want die gewichtstoename dat ik lees dat wil ze echter ook niet meer meemaken en zeker niet als tienermeisje he. Mt ik dan misschien dan toch maar de boosheid van haar aanvaarden, want ze heeft ook wel geen aanval meer gehad sinds het nemen van keppra. Heeft er iemand raad? Groetjes rebecca

25-09-2013 | Man | 7
Epilepsie
Onze zoon van 7 jaar gebruikte eerst depakine, hier werd hij echt erg dik van. Wii zijn overgestapt naar lamotrigine. Helaas ook weer een bijwerking , dit keer Erge rugpijn. Onze zoon is nu een jaar aanval vrij, en gaan nu afbouwen met de medicijnen. Zijn er meerdere mensen met de klacht rugpijn? Ik hoor het heel graag want rugpijn komt Heel zelden voor.

30-03-2013 | Man | 48
Epilepsie
Nog geen,neem het slechts 4 maanden.

11-02-2013 | Vrouw | 25
Bipolaire stoornis
Hallo ik heb gebruik lamictal nu 4 jr voor mezelf en mijn omgeving heeft het veel gedaan. Ik ben veel rustiger en ben meer bij mezelf eerst niet. Altijd aan t vliegen of zwaar depressief. Nu heb ik ook nog wel last maar veel minder erg t is leefbaar. Omdat ik graag een kindje wil (mijn eerste is nu 8) heb ik laatst in overleg via een afbouw schema mijn medicijnen afgebouwd[lees meer...]. 4 weken op halve dosis. Het ging niet na 4 weken begon t zo erg te worden dat ik weer ben moeten beginnen. Ik werd heel erg onrustig, raakte heel erg emotioneel kon geen standvastige beslissingen meer nemen. Meteen nadat ik weer me normale dosis weer ben gaan nemen begon de rust weer rustig aan terug te keren. Dat maakt mij en mijn omgeving gelukkiger. Maar het idee dat ik niet zonder kan maakt me heel erg ongelukkig. Daarbij komt nog dat ik door de risico,s een eventuele zwangerschap nog eens heel wat meer moeten overdenken. Misschien hebben jullie nog advies :) groetjes nadja

20-12-2012 | Man | 58
Epilepsie
In 2003 werkte Lamictal in combinatie met Valproaat binnen twee maand effectief tegen mijn absences. Ook had ik geen last van hooikoorts meer. Wel werd ik gevoeliger voor angst. Valproaat alleen werkte niet. Na stoppen met Valproaat kwamen de abcences niet terug maar kreeg ik last van extra vermoeidheid en bleek mijn schildklier niet meer goed te functioneren. Een jaar l[lees meer...]ater werd de ziekte van Hashimoto geconstateerd, een auto immunziekte. na stoppen met lamictal kwam de hooikoorts terug en kreeg ik last van netelroos, ook een autoimmunkwaal. Blijkbaar remt lamictal het immuunsysteem en moet je erg oppassen met snelle afbouw. Op Wikipedia vond ik ook een link tussen beschadigde Glutamaatneuronen en ontstaan van autoimmunziektes. Lamictal remt de Glutamaat neuronen. Die zitten vooral in de hersenschors wat ook verklaart dat controle van emoties minder wordt (dus bv meer angst of agressie) als je Lamictal slikt.

07-10-2012 | Vrouw | 39
Epilepsie
Ik gebruik, na het testen van alle andere veel gebruikte anti-epileptica, nu zo'n 5 jaar Lamictal (2xdaags 200 mg). Het is tijdens het testen gebleken het enige medicijn te zijn wat mijn aanvallen geheel weghaalde. Echter het belangrijkste bijverschijnsel wat ik heb is hoofdpijn. En dan niet zomaar maar echt ontzettende hoofdpijn. Ik kan hierdoor maar amper slapen, zo'n 2 [lees meer...]uren per nacht. Wordt continue wakker. En dat heeft overdag natuurlijk wel zijn effect. Nog steeds die enorme hoofdpijn maar dus ook ontzettend vermoeid door het slechte slapen. Ik ben voor het slapen ook onder behandeling geweest maar eigenlijk zonder effect. Ik gebruik wel mee en dan morfine om even van die koppijn af te zijn maar daar wordt je eigenlijk ook weer niet blij van. Maar ja het werkt wel en alles is beter dan die continue aanvallen met alle gevaren die daarbij horen.

30-05-2012 | Vrouw | 44
Depressiviteit
hallo lotgenoten. mijn naam is christel, 44 jaar. ik heb verschijnen medicatie gehad (tegretol, depakine, sabril, lamictal). ik heb nu een operatie ondergaan 2010 slaapkwab-rechter helft nog steeds niet aanval vrij. mijn specialist zegt dat het angstaanvallen zijn. daar ben ik het niet mee eens, want heb ook aangegeven dat ik er maandelijks last van heb met (menstr[lees meer...]uatie) voor en na. ik denk zelf dus dat het bij mijn geval aan het bloedsomloop ligt en dat bij de meeste vrouwen ook het geval is! daar heb ik het al ruim 20 jaar over, maar mijn specialist wou daar niks van weten,want hij is ja de zenuwerarts en ik de pacient! nu ben ik nog verder van huis, operatie ondergaan die dus geen goede risseltaard heb gehad en gebruik nog steeds lamictal (de echte!) want je heb diverse lamictal actavis disper, lamotrigine en nog paar soorten die allemaal onder lamictal vallen, dus het komt van meerdere fabrikanten, die allemaal verschillende stoffen gebruiken, dus een andere werking hebben (goedkoper!) en bij deze heb ik ook nu nog frisium er bij gekregen elke dag 0,5 mg dat moet ik een week voor en week na de menstruatie innemen. ps ben in die jaren verschillende zenuwartsen gehad die nooit naar me wilden luisteren. kan wel uren door gaan met schrijven (typen), maar ik stop er nu maar mee. hoop genoeg infomatie te hebben gegeven hoe ik het ervaar (sorry voor de schrijf fouten die er wel tussen zal hebben) groetjes christel

19-03-2012 | Vrouw | 44
Epilepsie
11/9/2006had ik een eerste (grand mal) tijdens het autorijden. Gelukkig stond ik stil in file!! Eers kreeg ik een medicijn waar ik heel ziek van werd en als alleenstaande moeder met 2 kinderen niet echt goed kon funcioneren. Dan pas kreeg ik lamictal, 2x 50mg. Een tweede aanval op 2/04/2008. (2 weken na een positieve controle controle) Een derde dit jaar op23//01/2012, ge[lees meer...]volgen, ña slechte val 14 hechtingen in hoofd. Ben 6 weken later naar neuroloog geweest, gewoon controle want wil mijn rijbewijs niet kwijt voor een jaar!! Had foutieve dosis genomen geurende langere periode, dus terug 2x1/dag. Vanmiddag 2 weken later, net zoals na vorige controle terug een aanval, zonder kwetsuren, gelukkig. Welke ervaring hebben jullie ivm het rij verbod, de eerste x had ik een half jaar rij verbod.

19-01-2012 | Vrouw | 57
Epilepsie
gebruik lamical 4jaar heb sinds een jaar geen aanvallen meer slaap slecht2u per nacht en ben vlug moe

07-01-2012 | Vrouw | 22
Epilepsie
Hallo, epileptisch sinds mijn zestiende, heb ik eerste depakine en toen keppra gehad en elke keer na 1.5 à 2 jaar raakte ik gewend aan de behandeling. een permanente angst. De effectiviteit van lamictal wordt steeds minder, voor het moment verhoog ik de dosering en daarna veranderen van behandeling als het nodig is en het wordt een obsessie. Ik heb enorme angstaanvallen, b[lees meer...]ijna elk weekend, wat lijkt op symptomen van epilepsie maar dat niets zijn wat ze me verzekeren. Het lukt me het onder controle te houden. Ik zou graag mijn huilbuien en angsten onder controle houden, niet zo eenvoudig ... succes allemaal.

29-03-2011 | Vrouw | 52
lamotrigine
Schyzo affectieve stoornis type schizofreen
Ik heb eerst jarenlang lithium geslikt met cisordiinol maar dat deed niet veel. Toen wilden ze starten met olzapine maar dat kon weer niet, en nu dan de lamital. Tsja....werkt bij mij nog niet echt goed helaas. Mijn stemmingen wisselen nog TE veel maar goed zit pas op de 200mg dus moed houden. En ik kom niet aan van de middel sterker nog ik val ervan af!!

13-12-2009 | Man
Epilepsie/cva/afasie
Vraag. Er is al meer dan 'n half jaar 'n klacht. Verlies van bijna alle smaak! Herkent iemand dit?

25-03-2009 | Vrouw
Epilepsie
Na veel zoeken dit medicijn samen in gebruik met Trileptal en Keppra. Zoals alle epilepsiemedicijnen een nare bijwerking nl. gewichtstoename bij mij wel 8 kilo. Dit medicijnen gekregen doordat ik 12 jaar geleden een hersenontsteking heb gehad en daar epilepsie van heb overgehouden, ik houd wel aanvallen ong. om de 6 weken.

13-03-2009 | Vrouw
Manisch depressief
Duurt lang voor de juiste dosering gevonden is om een goede balans te krijgen. Voordeel is dat er geen bijwerkingen optreden.

29-11-2022 | Man | 66
lamotrigine (50mg)
Epilepsie
Ik heb 40 jaar carbamazepine (600 mg/dag) geslikt. Vanwege de gezondheidsrisico's begin dit jaar overgestapt naar lamotrigine. De eetste anderhalve maand geen problemen. Daarna plotseling slapeloosheid, opgefokt gevoel en hartkloppinen, vaak 2 a 3 nachten wakker. 3 focale aanvalen in die maand.. Naar Spoedhulp gestrompeld waar men alles prima vond. Ik had dus insomn[lees meer...]ia (zie bijsluiter). Neuro gebeld en weer met carbamazepine begonnen en in een dag waren de problemen weg en sliep ik weer prima, heerlijk. Conclusie: Waarschijnlijk goed, non inducing, medicijn maar pas op voor ernstige slapeloosheid je gaat als een zombie door het leven. Ps. ik heb 1 a 2 complex partiele aanvallen in 3 maanden (r-tle)