Ervaringen met Lamictal

lamotrigine

Bij  EpilepsieX

Bipolaire stoornis (4 meningen)
Migraine (1 mening)

31-05-2023 | Vrouw | 16

17-09-2022 | Vrouw | 30
Epilepsie
Ik ben nu aan het afbouwen van de Lamictal ivm nieuwe medicatie die goed werkt. Maar de bijwerkingen van de afbouw zijn een hel voor me heel moe, duizeligheid, prikkelbaar en veel dubbelzien. Ik heb ook hele levende dromen echt nachtmerries nu. Ik hoop dat dit allemaal minder word want is echt vreselijk.

08-03-2022 | Vrouw | 7
Epilepsie
Mijn dochter (7 jaar) heeft net als ik erfelijke epilepsie, focaal. Allerlei middelen geprobeerd. Lamotrogine werkte wel iets, maar ze bleef 1 keer per week aanvallen houden. Depakine ernaast gaan gebruiken. Ze zat toen onder de huiduitslag. Ook is ze ontzettend traag, kan zich niet meer concentreren en is somber. Ik herken haar niet meer terug. Andere neuroloog vertelde [lees meer...]dat de combinatie met Depakine (die haar wel aanvalsvrij maakte) ervoor zorgt dat de werking van Lamotrigine extreem wordt versterkt. Daardoor valt ze moeilijk in slaap en is ze extreem suf overdag. We bouwen nu de Lamotrogine af en we hopen dat ze alleen met Depakine aanvalsvrij blijft en al deze vervelende bijwerkingen verdwijnen. Ik slik zelf Depakine met Keppra. Ik weet helaas uit ervaring dat Keppra ook verschrikkelijk depressief kan maken vooral als het hoog gedoseerd is. Ik heb zelf nooit Lamotrigine geslikt. Maar hebben meer mensen last van deze bijwerkingen?

13-06-2021 | Vrouw | 26
lamotrigine (75mg)
Epilepsie
Door chronische migraine die niet afnam en de blijvende aanvallen van epilepsie werd naast topiramaat ook lamictal voorgeschreven. Het probleem persoonlijk is gevoeligheid voor medicatie. Een te hoge dosis lokt meer aanvallen uit. Dus zijn we daarin snel uitgespeeld. Momenteel zit ik op de dosis van ‘s morgens 75mg, ‘s middags en ‘s avonds 25mg. Voordelen is minder migrai[lees meer...]ne en aanvallen. Nadeel en dit is een grote is dat mijn aanvallen nu naar een grote per dag gaat. Wat vermoeiend is. Dit is recent aangepakt met briviact. Een medicament waar is geen bijwerkingen van heb. Maar zonder heb ik elke dag minstens een zware aanval. Wat het functioneren niet makkelijk maakt. Natuurlijk dit komt niet door lamictal dit is mijn epilepsie. Maar lamictal heeft deze vorm beïnvloed en helpt er niet genoeg aan. Wat voor mij niet de moeite waard is. Hopelijk is er nog iets anders in de toekomst dat lamictal kan vervangen. Is dat niet zo dan blijf ik dit nemen.

03-03-2021 | Vrouw | 28
Epilepsie
Dit was mijn allereerste anti-epilepticum waarmee ik ben gestart. Voor 3 jaar was dit effectief en was ik grotendeels aanvalsvrij. De bijwerkingen had ik daarvoor wel over en vielen mee ten opzichte van andere medicijnen. Daarna verergerde de epilepsie en hielp dit medicijn niet meer voldoende. Toen ben ik daarnaast Keppra gaan gebruiken. Deze combinatie werktte voor 1 jaa[lees meer...]r goed, maar vanwege de psychische klachten die ontstonden is dat medicijn aangepast naar Briviact, wat minder op mijn stemming drukt. Al met al ben ik ervan overtuigd dat anti-epileptica invloed heeft op stemming. Daar moet men dus altijd goed bij uitkijken, voordat zij een nieuw middel starten.

19-02-2020 | Vrouw | 34
Epilepsie
Ik werd op mijn 21e zonder vragen overgezet van Depakine op Lamictal. De neuroloog vond dat ik in een fase kwam waar ik aan kinderen zou kunnen beginnen... Achteraf bekeken had ik toen al moeten vertrekken bij die neuroloog-lang verhaal van slechte ervaringen, maar swat... Merkte toen al vermoeidheid en bijkomen in gewicht. Ben niet de eerste 6 maanden (toen schommelde het[lees meer...] met 2 kg), maar in het jaar erna 10 kg bijgekomen. Volgens de neuroloog onmogelijk dat het aan medicatie lag. Bij overstap naar andere neuroloog even overgeschakeld naar Topamax, gezien dit normaal even goed werkt en ook tegen migraine, maar ook hier gewichtstoename en tal van andere bijwerkingen, zoals vocht op mijn longen. Nu terug op Lamictal wegens de vele bijwerkingen en aankomende planning om zwanger te worden. Ondertussen in totaal op 13 jaar tijd 18 kg bij, diëten uitgeprobeerd bij verschillende diëtisten, maar geen resultaat. Plan is om na zwangerschap toch andere medicatie te proberen, want ik herken me niet meer in de spiegel... Maar voor een zwangerschap is Lamictal het medicijn met minste bijwerkingen naar het kindje toe, dus even behouden. Mijn epilepsie is onder controle met 2x50 en 's avonds 1x2mg Rivotril, maar bij een nacht heel slecht slapen voel ik wel dat ik kleine aanvallen heb. Ik heb me er ondertussen wel bij neergelegd dat mijn gezondheid voorgaat op mijn figuur, hoe vervelend dat ook is met reacties van de omgeving...

08-12-2019 | Vrouw | 27
lamotrigine (25mg)
Epilepsie
Ongeveer jaar geleden kreeg ik mijn eerste epileptische aanval. Ik heb kleine aanvallen (spraakverlamming) en grote (tonisch-clonische). De grote ongeveer om de 1,5 maand en de kleine zo'n 4x per week. Recent kreeg ik de diagnose epilepsie en ben ik direct begonnen met Lamotrigine. Alleen bij de opstart had ik 2 dagen last van jeuk en 3 dagen vermoeidheid. Wanneer ik iets[lees meer...] te snel opbouw, raakt mijn traanbuis wat ontstoken. Dit trekt binnen een week weer weg. Ik ben tot nu toe niet aangekomen. In de afgelopen 6 weken heb ik 2 kleine, kortdurende aanvalletjes gehad. Ik ben erg blij dat ik zo snel mijn normale leven weer op kan pakken.

30-07-2019 | Vrouw | 19
Epilepsie
Hallo, Ik neem lamictal al vanaf 2013 (dus nu ondertussen al 7 jaar). Nooit last van gehad, tot nu. In het begin begon ik met 50 mg per dag, na een paar jaar had ik weer een aanval dus werd het verhoogd naar 75 mg, later naar 100, naar 125. Nu een paar weken geleden begon ik helemaal weg te draaien en had ik schrik dat ik weer een aanval ging krijgen. Dus mijn pillen we[lees meer...]rden weer verhoogd naar 75 smorgens en 75 savonds. Een paar weken later (vorige week) had ik terug een aanval. Nu moet ik 75mg smorgens nemen en 100 savonds. Ik zie heel hard af van de pillen. Ik voel mij dromerig, duizelig, precies of ik leef niet echt. Ik voel me suf en heb heel veel nachtmerries snachts. Is er nog iemand die dit heeft? En is deze dosis al zwaar? Ik ben tenslotte maar 19 en ik weeg maar 56 kg. Ik hoop dat mijn lichaam aan de zware dosis went. Het voelt niet juist. Binnen een paar dagen moet ik ook 100 smorgens nemen. Dus 200mg per dag.

14-07-2019 | Vrouw | 31
Epilepsie
In mijn puberteit begon erfelijke epilepsie, na 5 jaar stabiel met carbamezapine stelde de arts voor om af te bouwen in overleg besloten om dit na mijn rondreis door Europa, Rusland, Kazachstan en weer terug door Europa te doen. Nog maar een paar dagen onderweg kreeg ik mijn eerste aanval. Er volgden er nog meer. Na drie weken reizen met spoed teruggevlogen uit Kazachstan.[lees meer...] Eigen neuroloog gaf al snel aan dat hij niet wist wat hij er mee moest. Doorverwezen naar Kempenheaghe daar tijdens opname van carbamezapine naar 1x 750 mg Keppra & 175 mg Lamictal 1x 1000 mg Keppra & 200 Lamictal Als ik ongesteld ben mag ik er bij de ochtend nog 25 mg bijdoen omdat de klachten dan erger zijn. Dagelijks minstens 10 x een absence als ik ongesteld ben minstens 10 per uur. Nu heb ik de laatste maanden veel last van duizeligheid/rondlopen maar niks komt meer binnen. Ook emoties ben ik kwijt. Hopelijk wordt de oorzaak snel gevonden en is het snel beheersbaar. Zit namelijk bijna aan de hoogste dosis.

17-12-2015 | Vrouw | 12
Epilepsie
Beste, ik ben een moeder van dochter van 12 die sinds 20 augustus dit jaar epilepsie heeft. Ze is moeten starten met 1000mg Depakine, het startersmedicijn. Oh dit medicijn was verschrikkelijk zwaar, ze had geen levenslust, 2/3 haarverlies en 5 kg erbij op een maand tijd. Dan omdat de bloedspiegel bij namiddag prik vrij hoog was en klachten zo zwaar, vermindering naar 750 e[lees meer...]n drie dagen erna terug aanval! Dus over naar Keppra 2x 500mg per dag en sindsdien gelukkig geen aanval meer, maar bij eeg toch nog pieken voor lichtflitsen. En ja ook enorme woede aanvallen en moeilijke concentratie. Nu heeft de dokter voorgesteld om toch met langzame opbouw natuurlijk over te gaan naar lamictal, maar als ik die bijwerkingen lees zijn die precies veel erger dan die van keppra. Want die gewichtstoename dat ik lees dat wil ze echter ook niet meer meemaken en zeker niet als tienermeisje he. Mt ik dan misschien dan toch maar de boosheid van haar aanvaarden, want ze heeft ook wel geen aanval meer gehad sinds het nemen van keppra. Heeft er iemand raad? Groetjes rebecca

27-09-2015 | Vrouw | 20
Epilepsie
Ik neem nu al van 2007 Lamictal. Ik vind het een goed medicijn, ik krijg namelijk geen aanvallen meer, maar ik ben er heel veel van verdikt. Toen ik er pas mee begon ben ik 15 kg verdikt als 12-jarig meisje. Voor de rest is het een goed medicijn.

21-05-2015 | Vrouw | 29
Epilepsie
Lamictal werd me aanbevolen toen ik 21 werd in het kader van "een misschien toekomstige kinderwens". Ik lijdt aan epilepsie sinds mijn 10 jaar oud en nam tot dan Depakine (waar ik zeer tevreden van was). Ik verdroeg Lamictal heel goed en heb sinds de opstart maar één zware aanval gehad... Gezien de neuroloog alles wou afbouwen :-( Maar nu is de gewone dosis opnieuw opgesta[lees meer...]rt en ben ik weer aanvalvrij. Het enige nadeel is dat ik door de Lamictal een 10tal kilo ben bijgekomen en deze raak ik echt niet kwijt. Diëten, sporten, diëten en sporten de hele week rond, ik raak de kilo's echt niet kwijt (soms een 5tal kilo, maar die komen er dan steeds weer bij als ik overga naar een normaal werk-gezond eten-sport-programma. Ik heb me er ondertussen bij neergelegd, liever aanvalvrij en gezond dan mijn perfecte figuur...

20-03-2015 | Vrouw | 42
Epilepsie
Ik sinds m'n 12e last van epilepsie. (gemiddeld 1 grote aanval en 2 kleine om de 3 mdn). Ik heb intussen ook al ongeveer alles aan beschikbare medicatie geprobeerd: Tegretol, Depakine, Keppra,... En nu dus sinds een half jaar Lamictal. Hetgeen ik voordien nam is Depakine (gedurende ongeveer 15 jaar). Nu, m'n neuroloog zei me onlangs dat ze me waarschijnlijk nooit helemaal [lees meer...]aanvalsvrij zal krijgen, ook niet medicatie. (iets wat ik al veel langer wist maar toch blij ben dat het nu eindelijk ook eens 'gewoon' gezegd wordt; ik heb er intussen al lang aanvaard en mee leren leven). Mijn ervaringen met Lamictal zijn tot nu toe positief: ik heb niet meer aanvallen dan voorheen (ik bleef met eender welke medicatie aanvallen hebben), ik val niet constant meer in slaap (zoals bij Depakine), ik heb veel meer energie (sta spontaan vroeger op,...), ik ben 8kg vermagerd. Ik merk wel dat ik een beetje lichtgeraakt kan zijn soms, dit terwijl ik voorheen dan vaak misschien weer te gelaten was. Nu, het stoort me niet. Ik ben me ervan bewust en ik probeer er mee om te gaan en zoals ik reeds zei is het niet zo uitgesproken. (die lichtgeraaktheid was trouwens veel intenser bij mij toen ik Keppra nam; ik dacht eerst dat ik 'gek' aan het worden was, bleek het een 'bijwerking'... maar je moet het soms maar weten... gelukkig was het bij wissel van medicatie al weer snel weg). M'n ervaringen zijn gebaseerd op een dik half jaar, hopelijk blijft het zo.

20-11-2014 | Vrouw | 32
lamotrigine
Epilepsie
Sinds mijn vijftiende officieel gediagnotiseerd met epilepsie. De afgelopen 15 jaar slikte ik Carbamazepine, maar door de hevige jeuk die ik ervan kreeg, en de tremor, ben ik onlangs, in overleg met de specialist, overgestapt naar Lamictal. De afgelopen weken was ik bezig met het afbouwen van de Carbamazepine, om zo de overschakeling te maken naar Lamictal. Na nu zeven [lees meer...]weken bezig te zijn met Lamictal (eerst dus gecombineerd met de Carbamazepine, maar nu sinds een week alleen de Lamictal) wil ik mijn eerste conclusies met jullie delen: Het medicijn geeft me zware hoofdpijn, ik voel me snel geirriteerd/ agressief, en het medicijn lijkt laxerend te werken. Punten van nuance: Wellicht zijn deze klachten tijdelijk, en moet mijn lichaam wennen aan de nieuwe medicijnen. Een andere punt is dat de dosis wellicht nog moet worden aangepast. Hoe dan ook heb ik mij de afgelopen week, sinds de totale omschakeling naar Lamictal behoorlijk ziek gevoeld. Toch zal ik de behandeling met Lamictal voorlopig voortzetten om te kijken of de klachten inderdaad van tijdelijke aard zijn. Dus wordt vervolgd.......

12-05-2023 | Man | 44
Epilepsie
Ik neem 400 mg Lamictal. Eerst wat bijwerkingen gehad waarvan voornamelijk afvlakking vermits het ook wordt gebruikt voor bipolaire stoornissen. Hoofdpijn| migraine. Dat ging over. Nu heb ik sinds kort ( neem dit medicatie nu ongeveer 5 maand) heb ik last van slapeloosheid ,wordt 1a2 maal wakker per nacht en bovendien met lichte hoofdpijn / laat ons zeggen een zwaar wazig[lees meer...] hoofd dat maar niet wakker wordt alsof je uit de diepste slaap uit je leven komt. Nog iemand gelijkaardige bijwerkingen? Groet, Jelle

29-11-2022 | Man | 66
Epilepsie
Ik heb 40 jaar carbamazepine (600 mg/dag) geslikt. Vanwege de gezondheidsrisico's begin dit jaar overgestapt naar lamotrigine. De eetste anderhalve maand geen problemen. Daarna plotseling slapeloosheid, opgefokt gevoel en hartkloppinen, vaak 2 a 3 nachten wakker. 3 focale aanvalen in die maand.. Naar Spoedhulp gestrompeld waar men alles prima vond. Ik had dus insomn[lees meer...]ia (zie bijsluiter). Neuro gebeld en weer met carbamazepine begonnen en in een dag waren de problemen weg en sliep ik weer prima, heerlijk. Conclusie: Waarschijnlijk goed, non inducing, medicijn maar pas op voor ernstige slapeloosheid je gaat als een zombie door het leven. Ps. ik heb 1 a 2 complex partiele aanvallen in 3 maanden (r-tle)