Ervaringen met Tegretol

Zenuwpijn (1 mening)

09-07-2012 | Vrouw | 39
Bipolaire stoornis
Tegretol voorgeschreven gekregen op mijn 28ste ten gevolge van manisch-depressiviteit. Het middel zou minder bijwerkingen hebben dan Lithium en de werking zou gelijkwaardig zijn. Tot op heden heb ik zeer goede ervaringen met Tegretol. Alleen in de eerste paar weken last gehad van misselijkheid, darmklachten en wisselende stemmingen. Ben niet aangekomen en ik voel me er nog[lees meer...] steeds prima bij. Nadeel is alleen dat je minimaal 2 keer per jaar je bloed moet laten controleren en dat je zeer voorzichtig moet zijn met zwangerschap.

18-04-2012 | Vrouw | 51
Epilepsie
Sinds augustus 2010 heb ik mijn epiliepsie weer terug nadat ik 1.5 zonder medicijnen was geweest en 5 jaar zonder noemenswaardige aanvallen. In eerste instantie ben ik op Keppra gezet. Dit gaf geen goede resultaten er moest steeds meer geslikt worden en ik werd erg depressief. Ondanks dat bleef ik aanvallen houden maar ook aanvallen die ik niet herkende vanuit het verleden[lees meer...]. Na door verwijzing naar het Sein bleek dat het toch echt allemaal epileptische aanvallen waren. Op mijn eigen verzoek ben ik teruggegaan naar de tegretol. Inmiddels slik ik meer dan voorheen maar de tonisch clonische aanvallen blijven weg, alleen in de nacht heb ik nog kleine aanvallen. De bijwerkingen bij mij zijn moe en aankomen. En de moeheid kan alles overheersend zijn en dit heeft ook zijn weerslag op het werk en thuissituatie. Door schade en schande wijs geworden weet ik dat een zeer regelmatig leven met op tijd naar bed er voor zorgt dat de moeheid te dragen is. Het toverwoord is leren accepteren dat je lichaam niet meer werkt als voorheen. Dan ervaar je het nog wel maar het beïnvloed je leven minder.

11-03-2011 | Vrouw | 44
Epilepsie
Tegretol merk novartis. Kreeg eerst merk eigen merk van de apotheek (maar hier kreeg ik erge jeuk van) dus toen is de apotheek overgestapt op Tegretol merk novartis waar ik wel tegen kan en geen jeuk van krijg. Ik slik 2 x daags 600 mg Tegretol en daarbij ook 75 mg Topamax.

23-09-2010 | Vrouw
Epilepsie
ik heb epilepsie, complex partiele aanvallen. ben 21 jaar. Ik ben al 3 jaar aanvalsvrij met tegretol. Ik heb erg veel last van de bijwerking moe en slechte concentratie.Ik moet om de 4 uur gaan slapen langer kan ik niet wakker blijven. erg vervelend dus.Medicijn werkt wel goed tegen de aanvallen.

31-08-2009 | Vrouw
Manisch Depressief
Gebruik dit middel tegen manisch-depressiviteit zeker al meer dan 8 jaar. Voordat ik het kreeg voorgeschreven, wisselde mijn stemmingen wel tot 4 maal per dag. Dankzij Tegretol niet meer. Ik ben veel beter in balans. De manies zijn afgevlakt en de depressies ook. Nadeel is dat het een relatief zwaar middel is met risico-bijwerkingen. Maar dat weegt voor mij niet op tegen d[lees meer...]e voordelen die ik er tegenwoordig van ervaar.

28-04-2009 | Vrouw
Epilepsie
Heb dit medicijn ongeveer 10 jaar gebruikt. De eerste tijd geen bijwerkingen, alleen op lange termijn werd ik steeds moeier. Reageerde minder alert. Kon me op het laatst niet meer concentreren en lag 'savonds om half 9 al uitgeteld en in coma op de bank te slapen. Heb dit middel heeeeeel langzaam afgebouwd; om de paar weken 100 mg minder. En uiteindelijk na een aantal maan[lees meer...]den geheel van dit middel af. En ik was weer wie ik was/ben!

25-03-2021 | Man | 60
carbamazepine (250mg)
Epilepsie
het ging jaren goed met mij en ik ging dit medicijn verminderen.alles ging goed maar na 3 maanden voelde ik mij niet meer 100%. voor alle zekerheid ben ik weer terug gegaan naar de oude hoeveelheid waarvan ik begon. ik ga niet meer verminderen want ik wil zekerheid. i

02-12-2019 | Man | 55
Aangezichtspijn
Jaren hevige tot zeer hevige aangezichtspijn vanuit nek.10-tal dagen /maand Enkel exedrine gaf verlichting, 2 jaar Topiramate geslikt, weinig beterschap. Tegretol CR 200mg 1 's avonds, zeer effectief.

09-06-2019 | Vrouw | 49
carbamazepine (400mg)
Epilepsie
Ik heb sinds 94 epilepsie. Ben begonnen met tegretol en na elke aanval is deze dosis verhoogd tot de huidige. Sinds 2007 ben ik volledig aanvalsvrij. In 1996 en 2000 heb ik tegretol ook tijdens mijn zwangerschappen doorgenomen omdat stoppen geen optie was. Nadeel:kans op een open ruggetje dus 2x vruchtwaterpunctie laten doen. Borstvoeding werd afgeraden. Net na de geboorte[lees meer...] waren mijn kinderen wel slaperig maar voor de rest is alles ok. Tussen deze zwangerschappen heb ik wel een.miskraam op 9 weken gekregen, wat waarschijnlijk een open ruggetje was. Ik heb niet erg veel last van bijwerkingen, enkel aan mijn tandvlees en af en toe puntbloedingen. Maar niets weegt op tegen een aanvalsvrij leven

11-09-2018 | Vrouw | 75
carbamazepine (20mg/ml)
Aangezichtspijn

31-05-2017 | Man | 62
Epilepsie
speciaal voor Toto, Ik heb vóór 1973 echt alles geslikt wat op de markt was tegen epilepsie: phenobarbital, (ook bekend als luminal en diphantoïne), valium, librium (tot 60 mg per dag als puber van 13 jaar!), Zarontin, Mysoline en cafeïne in hoge doses om wakker te blijven door de valium en librium. Het klinkt Middeleeuws, en dat was het misschien ook wel. Toen Tegreto[lees meer...]l op de markt in Nederland kwam ben ik het vrij snel gaan gebruiken en was binnen de kortste keren aanvalsvrij. Tot 7 jaar geleden had ik "primair gegeneraliseerde" epilepsie. Sinds 2010 staat vast dat mijn familie autosomal dominant partial epilepsy with Auditory features (ADPEAF) epilepsie voorkomt door mutatie van het LGI1-gen. Broers, moeder, neven, 1 dochter hebben allen dit gemuteerde gen én soms ook epilepsie! Mijn algemene ervaring met Tegretol is zeer positief; ook bij andere patiënten heb ik geweldige resultaten gezien met minimale bijwerkingen. Wél zit de Tegretol mijn anti-stolling in de weg, maar dat heeft geen invloed op de werking van de Tegretol. Veel sterkte gebruikers van Tegretol, en bedankt farmaceutische industrie!

19-03-2015 | Man | 60
Epilepsie
Toen ik eenmaal op Tegretol was overgestapt na jaren allerlei andere middelen gebruikt te hebben tegen epilepsie, ging ik in 1973 tegretol slikken. Na een maand was ik aanvalsvrij, heb alle andere medicatie afgebouwd en nooit mee een aanval of absence gehad.

03-08-2014 | Vrouw | 69
Epilepsie
bij opname in sein wilde men alle medicatie wijzigen wat inste instantie ook is gebeurd tot dat bleek dat ik toch niet zonder de depakine kan,dit kreg ik weer terug en daarna begon het wisselen van medicijnen.voor mij was duidelijk geworden dat ik eigenlijk maar 1 medicijn bij de depakine en tegretol hoefde te hebben,maar in een centrum zoals sein zijn een bepaald soort me[lees meer...]dicijnen snel (verouderd)ik wil geen slecht woord over sein zeggen maar je moet wel zo als overal eerst aan je eigen belang denken

23-01-2014 | Vrouw | 43
Epilepsie
Ik heb sinds 1977 epilepsie. Ik slikte voorheen de oude tegretol en nu sinds 2003 de CR versie. Tijdens mijn zwangerschap ben ik gestopt met tegretol en heb aan het eind nog Depakine geslikt tot 5 weken na de bevalling. Dat beviel helemaal niet. Dus snel terug op Tegretol. Ik ben meerdere keren gestopt om te zien of de epilepsie terugkwam. De aanvallen niet, maar met m[lees meer...]edicatie voel ik me prettiger. Niet zo moe en verward. Wat wel opviel met medicatie heb ik blauwe plekken als ik me stoot zonder medicatie heb ik dat niet.

23-01-2013 | Man | 45
Epilepsie
Ik gebruik het middel(tegretol) al sinds 1982 in variërende dosis in combinatie met andere medicijnen tegen epilepsie. Neem tegretol 600-0-0-600 mg en keppra 500-0-0-500 mg per dag. Ik werk onregelmatige tijden en lijdt dus een onregelmatig leven.Door de medicijnen en de combinatie ervan ben ik in staat om een normaal leven te lijden en eigenlijk te doen en laten wat ik wi[lees meer...]l. Ik rij auto en drink af en toe een biertje als ik dat wil, natuurlijk niet gelijktijdig want bij deze medicijnen zijn de effecten van gebruik van alcohol eerder merkbaar. De tegretol en keppra zijn betrouwbare medicijnen zonder al te veel bijwerkingen bij langdurig gebruik.

12-09-2012 | Man | 63
Epilepsie
gewoon goed, andere vormen geven geen bijwerkingen.