Ervaringen met Tegretol

Bij  EpilepsieX

Zenuwpijn (1 mening)

04-12-2022 | Vrouw | 52
Epilepsie
Begonnen met tegretol 400cr na mijn eerste aanval in 1994. Deed af en toe nog gran mals....stelselmatig de dosis opgedreven. Aanvalsvrij sinds 2007. Heb de tegretol ook doorgenomen tijdens mijn beide zwangerschappen. Wel een vruchtwaterpunctie laten doen omdat er door tegretol kans was op openruggetje, geen vingernagels en hazelip. 2x goed afgelopen dankzij extreem hoge do[lees meer...]sissen foliumzuur 3 maand voor je nog maar begint met kinderen. Borstvoeding werd me afgeraden. Omwille van mijn epilepsie was het gebruik van orale anti conceptiemiddelen onmogelijk en moest ik overstappen op het hormonaal spiraal. Na bijna 30 jaar gebruik van tegretol voel ik me nog steeds goed, enkel een gewichtstoename is zeer vervelend. Maar liever te zwaar en aanvalsvrij dan opnieuw aanvallen te doen

29-09-2021 | Man | 61
Epilepsie
ik gebruik dit medicijn al ruim 45 jaar en het werkt, ik had Gee aanvallen meer. maar na mijn operatie in 1994 kreeg ik langzaam geen eetlust meer, ik at 1 boterham per 4 dagen. sinds 2012 ben ik aanvalsrij, na 2020 ben ik met toestemming van mijn neuroloog tegretol gaan verminderen en het gaat heel goed, ik eet weer en voel mij fitter en geestelijk sterker. en ik krijg we[lees meer...]er eetlust. hier had ik veel eerder mee moeten beginnen want nu krijg ik ook weer zin om te leven. in het begin van het verminderen kon ik niet slapen maar langzaam is alles weer goed gekomen.

25-03-2021 | Man | 60
carbamazepine (250mg)
Epilepsie
het ging jaren goed met mij en ik ging dit medicijn verminderen.alles ging goed maar na 3 maanden voelde ik mij niet meer 100%. voor alle zekerheid ben ik weer terug gegaan naar de oude hoeveelheid waarvan ik begon. ik ga niet meer verminderen want ik wil zekerheid. i

14-03-2021 | Man | 62
Epilepsie
ik kan me niet van de indruk ontdoen dat anti-epileptica gevaarlijke middelen zijn op lange termijn.Ik heb al gedacht om ermee te stoppen.Als je elke dag 1500 mgr depakine en 600 mgr tegretol en rivotril inneemt ben je als het ware gedrogeerd.

09-06-2019 | Vrouw | 49
Epilepsie
Ik heb sinds 94 epilepsie. Ben begonnen met tegretol en na elke aanval is deze dosis verhoogd tot de huidige. Sinds 2007 ben ik volledig aanvalsvrij. In 1996 en 2000 heb ik tegretol ook tijdens mijn zwangerschappen doorgenomen omdat stoppen geen optie was. Nadeel:kans op een open ruggetje dus 2x vruchtwaterpunctie laten doen. Borstvoeding werd afgeraden. Net na de geboorte[lees meer...] waren mijn kinderen wel slaperig maar voor de rest is alles ok. Tussen deze zwangerschappen heb ik wel een.miskraam op 9 weken gekregen, wat waarschijnlijk een open ruggetje was. Ik heb niet erg veel last van bijwerkingen, enkel aan mijn tandvlees en af en toe puntbloedingen. Maar niets weegt op tegen een aanvalsvrij leven

08-06-2019 | Man | 62
Epilepsie
veel sterkte voor allen die er last van hebben tis niet simpel leven was goed bezig met die tegrethol tot die darmkanker operatie zich aandiende toen is de miserie gestart met die Keppra kan na 2 jaar niet veel meer zeer snel moe mijn vrouw neemt veel werk over , gaan wandelen en dan zijn we al heel blij met de hond .

08-05-2019 | Vrouw | 49
carbamazepine (500mg)
Epilepsie
Dit was na Keppra, waar ik eveneens ernstige bijwerkingen van ondervond, mijn tweede medicijn. Hoge dosis van 1000 mg per dag, anders werkte het niet. Kreeg echter last van toxiteitsverschijnselen in de lever.

31-05-2017 | Man | 62
Epilepsie
speciaal voor Toto, Ik heb vóór 1973 echt alles geslikt wat op de markt was tegen epilepsie: phenobarbital, (ook bekend als luminal en diphantoïne), valium, librium (tot 60 mg per dag als puber van 13 jaar!), Zarontin, Mysoline en cafeïne in hoge doses om wakker te blijven door de valium en librium. Het klinkt Middeleeuws, en dat was het misschien ook wel. Toen Tegreto[lees meer...]l op de markt in Nederland kwam ben ik het vrij snel gaan gebruiken en was binnen de kortste keren aanvalsvrij. Tot 7 jaar geleden had ik "primair gegeneraliseerde" epilepsie. Sinds 2010 staat vast dat mijn familie autosomal dominant partial epilepsy with Auditory features (ADPEAF) epilepsie voorkomt door mutatie van het LGI1-gen. Broers, moeder, neven, 1 dochter hebben allen dit gemuteerde gen én soms ook epilepsie! Mijn algemene ervaring met Tegretol is zeer positief; ook bij andere patiënten heb ik geweldige resultaten gezien met minimale bijwerkingen. Wél zit de Tegretol mijn anti-stolling in de weg, maar dat heeft geen invloed op de werking van de Tegretol. Veel sterkte gebruikers van Tegretol, en bedankt farmaceutische industrie!

09-03-2017 | Man | 53
carbamazepine (250mg)
Epilepsie
Doordat ik 4 x per dag deze medicijnen inneem ben ik inmiddels 5 jaar aanvalsvrij. Ik gebruik sinds 1984 Tegretol ben nu inmiddels 53. In het begin gebruikte ik 2 x 200mg per dag dit was totaal niet effectief. Ik kreeg nog steeds aanvallen (grand mal) Toen ik 30 was ben ik 2 X daags 500mg gaan gebruiken en mijn aanvallen werden minder heftig, maar kreeg nog steeds aan[lees meer...]vallen. 5 jaar geleden ben ik 4 x daags 250mg gaan gebruiken en ben sinds die tijd aanvalsvrij. Ik ben de laatste jaren een beetje vergeetachtig geworden, maar het is natuurlijk niet te bewijzen dat dit aan de Tegretol ligt.

20-01-2017 | Vrouw | 58
Epilepsie
nog altijd epilepsie, veel emotieloze tijden

06-01-2017 | Vrouw | 49

24-06-2016 | Man | 45
carbamazepine (500mg)
Epilepsie
Ben een 45 jarige man, met epilepsie sinds 1984. Mijn medicijn inname start 's morgens om 5u met 600 mg tegretol CR en 1000 mg Keppra. Om 15u neem ik 1000 mg Keppra en om 18u neem ik 400 mg tegreol CR en 1000 mg Keppra. Dus in totaal 1000 mg Tegretol CR en Keppra 3000 mg. Dankzij de aanvulling met Keppra komen de aanvallen niet volledig meer door of ben ik in staat om de a[lees meer...]anval te onderdrukken?. Wel ben ik sinds het gebruik van Keppra tijdens de nacht actief, slaap tussen 5u en 8u en val overdag af en toe in slaap. Wel nog steeds enkele aanvallen per jaar (wel wennen dat ze niet meer volledig doorkomen, dus geen bewustzijnsverlies meer en weg hoofdpijn van 48u Karl

19-03-2015 | Man | 60
Epilepsie
Toen ik eenmaal op Tegretol was overgestapt na jaren allerlei andere middelen gebruikt te hebben tegen epilepsie, ging ik in 1973 tegretol slikken. Na een maand was ik aanvalsvrij, heb alle andere medicatie afgebouwd en nooit mee een aanval of absence gehad.

10-02-2015 | Man | 67
Epilepsie
werkte redelijk maar voor mij niet goed genoeg

18-10-2014 | Vrouw | 40
Epilepsie
Heb heel lang tegretol gebruikt voor mn epilepsie. Als kind mee begonnen. Het is een goed middel, maar na verloop van jaren kreeg ik de volgende bijwerkingen: concentratiestoornis, moe, zomaar in slaap vallen. Op advies van de specialist langzaam de medicatie afgebouwd en daarna jarenlang aanvalsvrij! Helaas sinds 2008 toch weer insulten en gebruik nu lamotrigine.

16-10-2014 | Vrouw | 19
Epilepsie
Sinds mijn twaalfde is er epilepsie bij mij geconstateerd. Ik heb daarnaast ook een DNA onderzoek gehad om erachter te komen wat voor epilepsie ik precies heb. We spreken hier van een "Autosomaal Dominant Frontaal Temporaalkwab Epilepsie" ik heb hier in mijn slaap te maken mee. Ik heb in December, 2007 in S.E.I.N. gelegen. Ik ben daar begonnen met Tegretol 3x200 mg plus ee[lees meer...]n Frisium voor de nachtelijke onrust. Het medicijn sloeg goed aan en daarom ik ook snel weer naar huis. Over de loop van de jaren heen ben ik gestopt met de medicijnen. Ik zat toen in de derde klas van het voortgezet onderwijs. Het ging hartstikke goed, ik had geen last van epileptische aanvallen meer en nog belangrijker de bijwerkingen die zich daarmee speelden. Ik had namelijk bijwerkingen als gewichtstoename (ruim 6 tot 8 kilo), vocht vasthouden, ernstige vermoeidheid, misselijkheid, soms duizelig zien en concentratieproblemen. Rond het examen in de 4de klas waren de in de meivakantie een weekje weg op vakantie. Stress is de grootste trigger van epileptische aanvallen. Ik heb dit nacht zeer ernstige aanvallen gehad waarbij mijn hele lijf verkrampte en ik stikte in mijn eigen tong. Dit maakte mij zo bang en ik was zo overstuur dat ik die hele nacht geen oog dicht heb gedaan en ik meteen de volgende ochtend de medicijnen (Tegrerol) opnieuw heb ingenomen. Ik heb dezelfde dosis weer opgebouwd en ingenomen voor 2,5 jaar lang. Ik ben vervolgens weer gestopt met de medicatie en dit ging goed tot op heden. De laatste tijd heb ik weer last van kleine schokkende aanvallen die doorlopend zo'n twee tot 3 uren duren. Ik ben begonnen met het slikken van Tegretol opnieuw, dit maal 1x200 mg. Opnieuw hsd ik last van bijwerkingen als gewichtstoename, lusteloosheid, ernstige vermoeidheid en concentratieproblemen. Ik ben vandaag voor een consult bij mijn neuroloog geweest en ben overgestapt op Trileptal. Een andere naam alleen met dezelfde werking. Ik hoop dat de bijwerkingen daar minder bij zijn! Tegretol heeft verder een goede werking, maar als het op bijwerkingen aankomt haak ik in ieder geval snel af.