Ervaringen met Vimpat

lacosamide

duizeligheid hoofdpijn moeite met het vinden van woorden

13-06-2014 | Vrouw | 45
Epilepsie
Ik heb complex partiele epilepsie en vimpat is mijn 6e soort anti-epileptica die ik van mijn neuroloog voorgeschreven heb. En net als de andere 5 helpt deze minimaal. Veel bijwerkingen, dat dan weer wel! Ik heb last van oorsuizen, hoofdpijn, woordvinden, evenwichtstoornisen en vergeetachtigheid. Verder 13 kilo aangekomen, heb de hele dag trek, zelfs na het eten. Ik gebrui[lees meer...]kte de maximale dosering van 8 x 50 mg per dag. Maar omdat het minimaal effectief is gaan we de dosering verlagen tot 2 X 2 per dag. Hopelijk gaan de bijwerkingen zo goed als weg. Want we moeten nu een afweging gaan maken tussen aanvallen o\f de bijwerkingen. Dus vimpat is bij mij niet de pil waar je op hoopt. Maar ook depakine, topiramaat, carbamezepine, oxcarbazepine, keppra zijn dat niet!

28-04-2014 | Vrouw | 36
Epilepsie
op een anderhalve maand was ik 20 kilo bijgekomen door de bijwerking van vimpat ik sliep, eten dat was alles geen beweging, geen fut, geen energie, depressief, ... wazig zien, evenwichtstoornissen

31-08-2011 | Vrouw | 47
Epilepsie
Ik gebruik nu enige tijd vimpat in combinatie met kepra. Eerst slikte ik topamax maar ik kreeg veel last van woordvindings problemen en dus topamax ingeruild voor vimpat. Hrt helpt goed maar ik ben er niet blij mee. Ik ben enorm aangekomen en heb jeuk op de vreemdste plekken! Voorheen had dit problee, ook met depakine. Ook enorme gewichtstoename! Ik pas niks meer maar ik r[lees meer...]ammel steeds van de honger ook als dat eigenlijk niet kan omdat ik dan net goed gegeten heb!

02-07-2011 | Vrouw | 29
Epilepsie
Gebruik het medicijn nu ongeveer 2 jaar. 's ochtends 250 mg en 's avonds 200 mg. Eerst ging het erg goed. Helemaal geen last van bijwerkingen. na ongeveer een half jaar namen de epileptische insulten in frequentie toe. Ben vervolgens naast de Vimpat gestart met lamictal wat we nog steeds aan het ophogen zijn in mg. De insulten nemen af maar blijven aanwezig

16-06-2011 | Vrouw | 20
Epilepsie
wat een ellendig medicijn. werd er onwijs suf van en was heel de dag moe. nu ben ik er net mee gestopt en moet ik mijn andere medicijn (carbamazepine) een beetje ophogen. ik voel me zo veel beter, zo veel fitter.

27-04-2011 | Vrouw | 59
Epilepsie sinds 13 jaar
Ik gebruik Vimpat in combinatie met Frisium, Lamictal, Keppra, ik heb er wel ernstige haaruitval van, ik heb het medicijn geruild voor Trileptal daar had ik ook teveel bijwerkingen van, maar ik ga niet weer omruilen want je hebt overal bijwerkingen van, dit medicijn had ik meer verwachtingen van en hoop op minder aanvallen (je doet het niet voor niets)maar dus niet, het a[lees meer...]antal aanvallen blijft gelijk (grote aanval) ong. 1 per maand, misschien komt er nog een wondermiddel (blijf hopen).

01-04-2011 | Vrouw | 55
Epilepsie (grand mal)
Oorsuizen in mijn rechter oor, om gek van te worden, van 's morgens tot ik in slaap val, dit probleem had ik ook bij Lamictal. Heb ook last van constipatie, jeuk, en op één maand tijd 2 kilo bijgekomen, allemaal reden genoeg om er mee te stoppen en (voorlopig) verder te gaan met Topamax tot er een ander middel gevonden wordt met minder bijwerkingen, als dat bestaat.

13-07-2021 | Man | 88
Polyneuropathie
Begon aanvankelijk in mijn voeten, de zenuwen stierven af en ging geleidelijk omhoog in mijn benen waar het “gestopt “ is..

03-03-2021 | Vrouw | 28
Epilepsie
Helaas heb ik een vorm van focale epilepsie die "medicatie resistent" is. Dit medicijn helpt de aanvallen bij mij qua intensiteit te verminderen, maar wegblijven doen zij helaas niet. De hoge dosering van 200 's ochtends en 200 s' avonds heeft er bij mij toegeleid dat na het inname moment ik tijdelijk extra vermoeid en duizelig ben. Nadat de spiegel weer gestegen is,[lees meer...] valt het op zich wel mee en kan ik mij weer wat beter concentreren. Ik slik het al jaren in combinatie met Briviact.

22-06-2019 | Man | 30
Epilepsie
Vanaf mijn 25e epileptische aanvallen, eigenlijk alleen snachts. Eerst begonnen met Kepra maar dit hielp niet 100% Daarna begonnen met Kepra. Dit werkte pas na een half jaar. Nu al een jaar aanvallen en heb ik nog maar een kleine dosis nodig. Ik heb ook last van mijn korte termijn geheugen ik kan over het algemeen vakanties, films, werk niet herrinneren. Met films is het w[lees meer...]el handig. Ben nu 30 jaar en heb het gevoel dat de epilepsie weg is maar ik durf niet helemaal te stoppen met het medicijn.

15-01-2018 | Man | 52
Epilepsie
Sinds mijn 23e heb ik last van epileptische aanvallen. Zij begonnen met wegvallen van een paar seconden. Dit zijn langzaamaan zwaardere aanvallen geworden met wegvallen tot wel 20 minuten. Ben hiervoor op Kempenhaeghe onder behandeling. Trileptal heb ik altijd gebruikt en nu nog. Vijf pillen van 300mg per dag. Dit is later gecombineerd met Keppra Dit was niet om te doen. [lees meer...]Ernstige huidbeschadigingen (open wonden) en niet meer kunnen lopen, terwijl de aanvallen nauwelijks verminderden. Daardoor overgestapt op Vimpat. Langzaam opgebouwd tot 2x5 pillen van 50mg per dag. Dus ik zit nu op 5 pillen Trileptal en 10 pillen Vimpat per dag. Een flinke dosis lijkt mij. Mijn aanvallen zijn redelijk onder controle. Heb ze nu enkel 's nachts. Vooral na een stressvolle dag of gebeurtenis. Aan de heftige bijwerkingen heb ik nooit gedacht. Dacht enkel aan het duizelig worden en het dubbelzien en dan moeilijk kunnen lopen vanwege mijn evenwichtsverlies. Dit kan weleens anderhalf uur aanhouden na weinig nachtrust. Erg vervelend om dan op mijn werk te komen en mijn werk goed uit te voeren. Ben leerkracht in het basisonderwijs. Maar nu ik hier de ervaringen lees, gaat er bij mij dus een belletje rinkelen over al die andere zaken waar ik ook last van heb. Ik ben erg vergeetachtig, zeker het korte termijn-geheugen. Kan soms moeilijk op de simpelste woorden komen, erg vermoeid, en ben in een diepe depressie terechtgekomen. Ik heb ook een zelfmoordpoging gedaan. En ik weet natuurlijk niet of dit allemaal aan mijn medicijngebruik toe te schrijven is, maar ik vind het wel opvallend. Ik heb dit wel allemaal met mijn neuroloog besproken, maar hij zag geen verband met Vimpat en Trileptal. Ga het tijdens mijn volgende afspraak toch eens wat intensiever met hem bespreken nu ik hier zoveel andere ervaringen lees, met vergelijkbare bijwerkingen en dan ook nog met veel mindere doses.

11-01-2018 | Vrouw | 39
Epilepsie
Sinds mijn 19de epilepsie, tonisch-klonische aanvallen, gemiddeld om de anderhalf jaar. Nooit medicijnen gebruikt. Bleef 5 jaar weg (28 tot 33) Na een periode van stress ineens 4 aanvallen in 8 maanden tijd. Na de 2de van die serie begonnen met keppra (binnen een paar dagen zeer agressief en zelfmoordgedachten, bizar fenomeen, meteen gestopt) vervolgens begonnen met Vimpat[lees meer...], wat eigenlijk geen monotherapie schijnt te zijn, en vrij nieuw was. Eerste 2 weken 2x 50 mg per dag. Werd er een beetje high van (iig te prefereren boven agressief en suïcidaal ;-) ) wel opvallend verslechterd evenwichtsgevoel, snel duizelig, en het moeilijk op woorden kunnen komen. Het wende wel. De dosering werd verhoogd na een week of wat naar 200 mg per dag, en dat werd binnen een paar dagen zeer vervelend: slecht evenwichtsgevoel en duizeligheid werd extreem, zeer angstig, paniekaanvallen, een onwerkelijk en unheimisch gevoel. Weer terug naar 100 mg per dag werd dat beter. 2 keer afgebouwd naar 2x 25 mg per dag (half pilletje), en na totaal stoppen binnen een week weer een aanval, ik zit er kennelijk aan vast nu, helaas. Ik heb waarschijnlijk heel lage doseringen vanwege zeer gevoelige receptoren, maar bij mij werkt het kennelijk. Na de laatste stop meteen begonnen met 2x 50mg per dag- bleek teveel, want toen weer bovenstaande bijwerkingen. Nu al bijna 3 jaar aanvalsvrij op 2x 25 mg per dag. Vanzelfsprekend blij daarmee. Toch nooit een goed gevoel over gehad, maar ik durf nu niet meer te stoppen.

03-07-2017 | Vrouw | 18
Epilepsie
3e soort epilepsie voor mijn Juveniele Myoclonische Epilepsie. In het begin een lage dosis van 2x 2tabletten per dag naar 2x 4 tabletten per dag. In het begin hielpen de medicijnen goed, geen last van aanvallen behalve bij drukke periodes en wat stress waar ik niet van op keek. Na een heftige epileptische aanval is de dosis omhoog gegaan en heb ik veel last van bijwerkin[lees meer...]gen. Mijn eigen soort aanvallen komen terug en voel mij totaal niet fit. Op dit moment niet heel tevreden over het medicijn.

18-05-2015 | Vrouw | 61
Epilepsie
Geen tabletten van 50mgr of van 150mgr gebruik. Wel die van 100mgr? De slechte stoelgang dat ik de laatste tijd heb is erg opvallend en hinderlijk. Ongeveer slechts één keer per week zou ik naar het toilet moeten gaan. Komt het wegens de Vimpat? Zelf vraag ik het me af. Na het eten van meer dan voldoende peperkoek ga ik zelfs niet. Na 2 dagen 2 zakje D Vital forte te nemen[lees meer...] ben ik nog niet geweest. Hoe het tijdens zwangerschapmaanden verloopt weet ik niet. Zou het misschien ook kunnen komen wegens het aantal jaren dat ik medicaties neem? Toch die hogere last valt me de laatste weken, maanden op. Verder mag de patiënt inzien dat hij ook zichzelf heeft te helpen. Vooral zij dat de epilepsie voelen aankomen kunnen goed helpen zich te redden. En indien ze grand mal hebben zeker. Daarvoor moet men niet gepest worden, zoals een aantal blijkt te menen... Ook aan een epilepticus is immers een leven en een thuis als een thuis over te laten. Hoe kan de epilepticus zich helpen? Spuit bij het aankomen, van een epilepsieaanval een licht aangenaam geurtje onder de neus. Ook een kauwgom, aangename smaak, kan helpen. Wel minder snel. Bepaalde sterke geuren, te sterke geuren, zoals mannen geuren waarin zo'n tabakgeur blijkt te zijn, zijn niet gezond.

22-04-2015 | Man | 48
Epilepsie
Ik gebruikte al 13 jaren carbamezapine in lage dosering tofdat plotseling de aanvallen s'nachts zwaarder en freqenter werden waar ik ook ging 'wandelen 'in huis trap op en af lopen leek op slaapwandelen met ogen open. Direct moeten stoppen met cacarbamezapine.Via neuroloog Vimpat voorgeshreven. De aanvallen zijn met Vimpat nog aanwezig , de bijwerkingen zijn behoorlijk ve[lees meer...]rvelend. Kan geen auto besturen zonder fouten te maken , Suf, duf, geen fut en vergeet veel, moet nu alles opschrijven, en briefje niet vergeten.

24-11-2014 | Vrouw | 39
Epilepsie
Ik neem vimpat en de bijwerkingen zijn verdikken, slaperig, futloos, en nog zoveel om op te noemen. Vrijdag 5 december wordt ik geopereerd en laat ik een nergus vagusstimulator plaatsen, medicatie helpt niet meer, 15 pillen op 1 dag, haat het gewoon, nu hopen dat ik wat ga vermageren ermee. Ik neem tegretol 200mg (smorgens en savonds,) keppra 1000 en 500 mg smorgens- savon[lees meer...]ds,) vimpat 100mg (smorgens- savonds)frisium 10mg ( smorgens- smiddags en savonds en lacmital 100 mg en 50 mg ook smorgens- savonds....een volledige medicijnenkast.