Ervaringen met Amiodaron

Hartklachten (1 mening)

Bojan Nikolik (30-05-2015)

22-03-2022 | Man | 55
Atriumfibrilleren
Na 2j gebruik amiodaron kreeg ik ineend de eene na andere boezemfibrilleren, bloedonderzoek wees uit ernstige schildklierontsteking 3x dag strumazol en cortisonen hoge dosis krijgen de waarden na 4weken niet omlaag en nu spreken ze van de schildklier volledig te verwijderen

14-12-2021 | Vrouw | 72

26-10-2021 | Man | 78
Atriumfibrilleren
Na zes en een half jaar amiodarongebruik (200 mg per dag) wegens boezemfibrilleren had ik vrijwel alle bijwerkingen al : leisteenachtige verkleuring van de huid, overgevoeligheid voor UV-licht, schildklierafwijking, oogbeschadiging, wazig zien en verschrikkelijke nachtmerries. Toen volgde een verblijf in het ziekenhuis wegens een ernstige longbeschadiging met als gevolg te[lees meer...] weinig zuurstof in het bloed en in coma raken. Op vele manieren werd zuurstof toegediend waarbij twee keer geïntubeerd werd. Twee en een halve liter vocht achter de longen werd afgetapt. 6 zakken bloed werden toegediend. 8 kilo verlies aan lichaamsgewicht. En een vreselijke delier. 30 dagen verdeeld over 3 perioden op de Intensive Care, totaal 52 dagen in het ziekenhuis. Diverse malen kregen mijn naasten te horen dat mijn situatie kritiek was, een verpleeghuis het maximaal haalbare en laten inslapen werd als optie genoemd. De eerste diagnose was een bacteriële longontsteking. Dat betekende veel antibiotica en veel pogingen om een bacterie op te sporen. Na 2 weken was 20 keer getest, na 3 weken 24 keer, na 5 en een halve weken 32 keer en na 7 weken 39 keer. Alle keren met negatief resultaat. Na 3 weken werd amiodaron een keer genoemd en na 5 en een halve weken werd amiodaron d.d. als oorzaak aangewezen. d.d. staat voor differentiaal diagnose. Er is een lijst met mogelijke oorzaken en je streept bijvoorbeeld een bacterie als oorzaak door omdat die niet aangetoond kan worden. Uiteindelijk kom je dan bij amiodaron uit. Als je op het internet wat zoekt kom je steeds hetzelfde tegen: er wordt verwoed naar een bacterie gezocht en amiodaron als oorzaak komt pas (te) laat in beeld. Het advies dat gegeven wordt is: artsen wees alert, als er geen verklaring is voor een longbeschadiging, denk dan aan amiodaron. Mijn situatie was na 5 en een halve weken zo slecht geworden dat een behandelbeperking werd vastgesteld waarin werd “besloten tot niet-intuberen en niet-invasief beademenbeleid in verband met te zwakke conditie en onderliggend lijden (organiserende pneumonie, d.d. door amiodaron veroorzaakt), met tevens hartfalen, pulmonale hypertensie en inmiddels algehele ontstane zwakte en gegeneraliseerde spieratrofie en marginale kansen op verbetering tot goede kwaliteit bij noodzaak tot nieuwe intubatie en mechanische beademing”. In mijn geval werd na 32 negatieve testen (5 en een halve weken) besloten dat amiodaron de oorzaak was. Of dat kwam omdat 24 negatieve testen nog niet voldoende waren om een bacterie uit te sluiten of dat men niet (voldoende) op de hoogte dan wel niet overtuigd was van de longtoxiciteit van amiodaron weet ik niet, maar het was me erg veel waard geweest als dat na 3 weken (of eerder) was gebeurd. Er werd namelijk een forse dosis prednison per dag gegeven met verbluffend resultaat. Men had “zelden een 77-jarige man zo snel zien opknappen”. Ik schrijf dit ongeveer een jaar na de eerste prednison. Na nog 2 weken ziekenhuis en 2 en een halve week revalidatie was ik zelfverzorgend en weer thuis. Amiodaron werd in het ziekenhuis al van mijn medicatielijst verwijderd. Mijn longen zijn geheel hersteld. De huidverkleuring is weg. De schildklier is (nog) niet goed. Amiodaron werkt goed tegen boezemfibrilleren, maar als ik sommige bijdragen hier lees, verbaas ik me er over hoe gemakkelijk aan de mogelijke bijwerkingen wordt voorbij gegaan.

12-06-2020 | Vrouw | 76
Boezemfibrilleren
Gestopt met flecainide (tambocor) na 4 jaar gebruik vanwege het feit dat dit niet meer hielp bij mijn aandoening. Na de zoveelste cardioversie is er besloten om amiodaron te gebruiken. De cardioloog die het medicijn voorschreef vertelde mij dat ik met het gebruik van amiodaron geen last meer zou hebben van boezemfibrilleren. Eerste week heb ik 3x pd ingenomen tweede week 2[lees meer...]x pdag en vanaf de derde week 1x per dag. Ondanks de heftige bijwerkingen heb ik het wel volgehouden. In mijn vierde week ging het mis. Naast een cardioversie bleek mijn leverwaarden ontzettend slecht te zijn. Van deze cardioloog kreeg ik te horen dat dat van de amiodaron zou komen. Nu ga ik sotalol gebruiken. Ik snap nog steeds niet waarom ik niet voor een ablatie in aanmerking kom.

04-07-2017 | Vrouw | 73
Atriumfibrilleren
slecht middel een en al chemisch. misselijkheid de hele dag beroerd voelen raar in je hoofd hele dag slaperig benauwd gevoel

03-10-2019 | Man | 48
Boezemfibrilleren
Wondermiddel. Heeft in combinatie met andere medicijnen, ablatie en een Crt-d de pompkracht van mijn hart verhoogd van 33% naar 63% en ervoor gezorgd dat boezemfibrilleren nog maar 3% van de tijd was. Ik ben december 2018 gestopt met de amiodarone. In mei 2019 pakte de amiodarone alles weer af. Ik had een hyperthyreoïdie te snelle schildklier door de amiodarone. Dat kan[lees meer...] wel tot 2 jaar na beëindiging van amiodarone gebeuren. Boezemflutter, boezemfibrilleren uiteindelijk 70% van de tijd. Ongekend slecht gevoel. 15 kilo kwijt in 2,5 maand. Ik was er slechter aan toe dan toen hartfalen geconstateerd was. Mijn Crt-D deed ook niets meer dankzij het boezemfibrilleren. Het enige wat hij nog regelmatig deed was opladen voor een shock. Gelukkig nooit daadwerkelijk afgegeven. En wat doet de internist. Die geeft strumazol. Want prednison heeft nare bijwerkingen zegt ze. Mocht je in een vergelijkbare situatie verkeren. Vraag om 30 mg prednison erbij. Maanden strumazol 30 mg en daarna 60 mg doet niets ft4 bleef 70. In Nederland komt AIT2 vooral voor soms met AIT1. AIT2 is alleen aan te pakken met prednison. Door prednison was mijn ft4 in 3 weken van 70 naar 22 gegaan. Nu weer ablatie gehad afgelopen maandag. Nog steeds hartritmestoornissen. Maar er zijn meer mensen er een blijvende hypothyreoïdie aan over houden.

24-08-2016 | Man | 64
Atriumfibrilleren
veel hoofdpijn door dit medicijn en kan slecht in de zon lopen want verbrand heel snel.

31-12-2019 | Man | 61
Boezemfibrilleren
Na dat ik gestopt ben komt mijn gezichtsveld van 10% naar 60% terug.

23-10-2023 | Man | 61
Atriumfibrilleren
Heb hypertrofische obstructieve cardiomyopathie, en de laatste jaren sterk toenemende atrium en boezemfibrilaties. Ik kreeg een cardioversie toegewezen die in eerste instantie goed hielp, maar na een maand kwam de ritmestoornis weer terug. Ik kon begin dit jaar bijna niets meer amper nog 10 meter lopen, ik hoorde mezelf borrelen met uitademen, na mijn eigen voorstel om e[lees meer...]ens een plaspil te mogen proberen, bleek dit een "oplossing" voor het probleem, door het slechte en onregelmatige hartritme stagneerde de natuurlijke vocht afvoer. Wel moest ik direct de sotalol verruilen voor amiodaron, een kwartaal geleden, en is zeer effectief tot nu toe, ze noemen dit ook wel het paardenmiddel, wel blijkt het op de lange duur behoorlijk schadelijk, dus probeer af te bouwen in samenspraak met cardioloog uiteraard. Desalnietemin erg blij met dit middel tot nu toe!

07-07-2021 | Man | 74
Atriumfibrilleren
Ik ben 74 jaar en gebruik dit medicijn nu meer dan anderhalf jaar ik had een ritme probleem na een bij pass operatie, dit kon niet onder controle worden gekregen ook niet met stroomstoten. Begonnen met Amiodaron, eerst 3 pd, daarna 2 pd en na drie weken 1 pd. Een half jaar later tot heden terug naar een halve pil pd. Ik voel me goed en heb geen bijwerkingen, wel blijf ik z[lees meer...]oveel mogelijk uur de zon en smeer me in met factor 50.

27-10-2020 | Vrouw | 84
Boezemfibrilleren
Bij het constateren van een boezemflutter was uiteindelijk Amiodaron dat zorgde voor een regelmatig hartritmestoornis. Echter, na circa 5 maanden 1x per dag 200 mg slikken traden ernstige oogklachten op. In beide ogen is zicht verdwenen. Na 2,5 maand waren er al symptomen, klachten over droge ogen, niet goed fel licht kunnen verdragen, etc. Maar oogarts constateerde geen[lees meer...] bijzonderheden. Uiteindelijk op 84-jarige leeftijd is mevrouw volledig afhankelijk geworden van ondersteuning en kan niet meer zelfstandig wonen. Prognose van de ogen is onbekend; herstel blijft waarschijnlijk uit.

13-04-2020 | Man | 69
Boezemfibrilleren
Jaren cardioversies gehad hielp tijdelijk. Amiodaron heeft mij volledig van de ritmestoornissen afgeholpen fantastisch. Geen vervelende bijwerkingen halfjaarlijkse controles door cardioloog ivm bijwerkingen zoal schildklier. Wel oppassen met zon flink insmeren met hoge factor anders huidproblemen.

26-02-2020 | Vrouw | 53
Boezemfibrilleren
Na meerdere (combinaties van) medicijnen te hebben uitgeprobeerd (had ik geen baat bij en hele vervelende bijwerkingen), was dit medicijn ‘m’n laatste redmiddel’, langzaamaan zijn m’n klachten verbeterd.