ziekte

Bestaat uit:
Boezemfibrilleren (74)

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor Atriumfibrilleren

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: Atriumfibrilleren

Amiodaron

26-10-2021 | Man | 78
amiodaron
Atriumfibrilleren
Na zes en een half jaar amiodarongebruik (200 mg per dag) wegens boezemfibrilleren had ik vrijwel alle bijwerkingen al : leisteenachtige verkleuring van de huid, overgevoeligheid voor UV-licht, schildklierafwijking, oogbeschadiging, wazig zien en verschrikkelijke nachtmerries. Toen volgde een verblijf in het ziekenhuis wegens een ernstige longbeschadiging met als gevolg te[lees meer...] weinig zuurstof in het bloed en in coma raken. Op vele manieren werd zuurstof toegediend waarbij twee keer geïntubeerd werd. Twee en een halve liter vocht achter de longen werd afgetapt. 6 zakken bloed werden toegediend. 8 kilo verlies aan lichaamsgewicht. En een vreselijke delier. 30 dagen verdeeld over 3 perioden op de Intensive Care, totaal 52 dagen in het ziekenhuis. Diverse malen kregen mijn naasten te horen dat mijn situatie kritiek was, een verpleeghuis het maximaal haalbare en laten inslapen werd als optie genoemd. De eerste diagnose was een bacteriële longontsteking. Dat betekende veel antibiotica en veel pogingen om een bacterie op te sporen. Na 2 weken was 20 keer getest, na 3 weken 24 keer, na 5 en een halve weken 32 keer en na 7 weken 39 keer. Alle keren met negatief resultaat. Na 3 weken werd amiodaron een keer genoemd en na 5 en een halve weken werd amiodaron d.d. als oorzaak aangewezen. d.d. staat voor differentiaal diagnose. Er is een lijst met mogelijke oorzaken en je streept bijvoorbeeld een bacterie als oorzaak door omdat die niet aangetoond kan worden. Uiteindelijk kom je dan bij amiodaron uit. Als je op het internet wat zoekt kom je steeds hetzelfde tegen: er wordt verwoed naar een bacterie gezocht en amiodaron als oorzaak komt pas (te) laat in beeld. Het advies dat gegeven wordt is: artsen wees alert, als er geen verklaring is voor een longbeschadiging, denk dan aan amiodaron. Mijn situatie was na 5 en een halve weken zo slecht geworden dat een behandelbeperking werd vastgesteld waarin werd “besloten tot niet-intuberen en niet-invasief beademenbeleid in verband met te zwakke conditie en onderliggend lijden (organiserende pneumonie, d.d. door amiodaron veroorzaakt), met tevens hartfalen, pulmonale hypertensie en inmiddels algehele ontstane zwakte en gegeneraliseerde spieratrofie en marginale kansen op verbetering tot goede kwaliteit bij noodzaak tot nieuwe intubatie en mechanische beademing”. In mijn geval werd na 32 negatieve testen (5 en een halve weken) besloten dat amiodaron de oorzaak was. Of dat kwam omdat 24 negatieve testen nog niet voldoende waren om een bacterie uit te sluiten of dat men niet (voldoende) op de hoogte dan wel niet overtuigd was van de longtoxiciteit van amiodaron weet ik niet, maar het was me erg veel waard geweest als dat na 3 weken (of eerder) was gebeurd. Er werd namelijk een forse dosis prednison per dag gegeven met verbluffend resultaat. Men had “zelden een 77-jarige man zo snel zien opknappen”. Ik schrijf dit ongeveer een jaar na de eerste prednison. Na nog 2 weken ziekenhuis en 2 en een halve week revalidatie was ik zelfverzorgend en weer thuis. Amiodaron werd in het ziekenhuis al van mijn medicatielijst verwijderd. Mijn longen zijn geheel hersteld. De huidverkleuring is weg. De schildklier is (nog) niet goed. Amiodaron werkt goed tegen boezemfibrilleren, maar als ik sommige bijdragen hier lees, verbaas ik me er over hoe gemakkelijk aan de mogelijke bijwerkingen wordt voorbij gegaan.

03-10-2021 | Man | 39
Atriumfibrilleren
ivm ablatie moet ik deze medicatie preventief innemen.

Xarelto

30-07-2021 | Vrouw | 62
rivaroxaban
Atriumfibrilleren
Xarelto voorgeschreven na aanval van atriumfibrileren. In eerste instantie weet ik mijn somberheid, slapeloosheid en angstklachten aan de diagnose. Nadat ik ivm extreme duizeligheid (gevoel van steeds om te kunnen vallen, in een winkel met spiegels evenwicht volkomen kwijtgeraakt) en eetproblemen (totaal geen eetlust en snel gewichtsverlies) gestopt was met Xarelto verdwen[lees meer...]en ook mijn somberheid en angstklachten als sneeuw voor de zon en ook de energie en eetlust kwam binnen een week terug. De klachten namen toe na langer gebruik. Nu over op edoxaban en binnen een week dezelfde stemmingsstoornis gerelateerde klachten (somber, angstig, niet slapen en geen eetlust en energie). Blijft zoeken naar iets anders. Voor preventieve medicatie zijn deze bijwerkingen voor mij onacceptabel. Ik wil niet perse een lang leven, maar wel kwaliteit van leven.

Amiodaron

07-07-2021 | Man | 74
amiodaron
Atriumfibrilleren
Ik ben 74 jaar en gebruik dit medicijn nu meer dan anderhalf jaar ik had een ritme probleem na een bij pass operatie, dit kon niet onder controle worden gekregen ook niet met stroomstoten. Begonnen met Amiodaron, eerst 3 pd, daarna 2 pd en na drie weken 1 pd. Een half jaar later tot heden terug naar een halve pil pd. Ik voel me goed en heb geen bijwerkingen, wel blijf ik z[lees meer...]oveel mogelijk uur de zon en smeer me in met factor 50.

15-05-2021 | Man | 49
Atriumfibrilleren
30 april heb ik een ablatie ondergaan, om van mijn atriumfibrileren af te komen. Ik had gemiddeld 1 cardioversie per 2 maanden( laatste 1,5 jaar +- 10). Nu 10 dagen na mijn ablatie 3 cardioversies verder en een gejaagd gevoel in me lijf hebben ze de flecainide opgehoogd van 100 naar 150 mg. Ik heb niet het gevoel dat dit gaat werken. Ben tot nu toe teleurgesteld in de abl[lees meer...]atie. Zijn er mensen die zoiets ook hebben meegemaakt en dan bedoel ik de snelle hartritmestoornissen na de ablatie . Is bij jullie ook de flecainide opgehoogd en wordt het daarvan beter( minder hartritmestoornissen). En het belangrijkste !! Hoe kan ik voorkomen dat ik hartritmestoornissen krijg. ( ben al gestopt met alcohol en een heet bad dat waren bij mij triggers).

13-05-2021 | Vrouw | 74
Atriumfibrilleren
Middel voorgeschreven ter vervanging combi asfalt 100 + dipyridamol 200. Vanwege plotseling boezemfibrilleren. Moet antistolling en bloedverdunner slikken vanwege stolling stoornis FVL(erfelijk) en meerdere CVA en TIA'S. Met schade(NAH) voorheen geen problemen MET Combi. Eerder allergisch gebleken voor clopidogrel en Rivaroxaban. Nu met eliquis apixaban constant opgej[lees meer...]aagd hart slapeloosheid enorme branderige jeuk op hoofdhuid armen en lichaam. En onverklaarbaar gewichtsverlies. Huisarts zegt dat deze bijwerkingen niet ineens zijn???? Ik ben inmiddels moe wanhopig moe met kapotgekrabd lichaam.

Lixiana

01-05-2021 | Vrouw | 43
edoxaban
Atriumfibrilleren
Gebruik begonnen nav hartfibrilatie nav ziekte van Graves. Gebruik het nu 4 jaar. Ik heb meerdere verschillende soorten bloedverdunners gebruikt en Lixiana gaf de minste bijwerkingen. Soms last van duizeligheid maar ervaar verder geen noemenswaardige bijwerkingen. Eenmaal daags neem ik de lixiana s ochtends in.

21-04-2021 | Vrouw | 67
Atriumfibrilleren
Na een paar uur op de Eerste Hart Hulp kreeg ik Flecainide toegediend. Het hielp onmiddellijk; mijn hart werd rustig. Dit vertelde ik de verpleegster; ja zei ze, dit helpt goed. Direct daarna zei ik: ik word wel erg moe. Ze keek op de monitor en schrok. Bloeddruk daalde naar 60/40. Snel stonden er veel mensen rond het bed in lichte paniek. Na veel vocht kwam ik er na ee[lees meer...]n half uur weer een beetje bovenop. Ik dacht dat het mijn laatste uurtje was.

14-04-2021 | Man | 74

02-04-2021 | Man | 58
Atriumfibrilleren
Het haalt de kwaliteit van leven echt weg Ik stop er mee wat een tering zooi

Xarelto

23-03-2021 | Vrouw | 56
rivaroxaban
Atriumfibrilleren
Hallo zijn erg ook mensen die ernstig jeukende blaadjes krijgen van Xarelto?? Evenals gewrichtspijnen, en ontzettend dikke benen en enorm moe

Lixiana

22-03-2021 | Man | 58
edoxaban
Atriumfibrilleren
2018 2 x hartinfarct gekregen op 1 dag na 1 jaar hartstornissen bij gekregen heb dan lixana gekregen en was veel beter nu heb ook wel nog hartklep die een beetje lek en hartspier linkerkant dat niet meer goed werk maar voel me nu veel beter juist na halve dag werken wel moe maar gaat wel pak nog wel ander pillen bij

21-03-2021 | Man | 54
Atriumfibrilleren
Boezemfibrileren, nog steeds na 2 ablaties, echter nu alleen bij inspanning. Omdat het steeds moeilijker wordt om de juiste plek te vinden bij een eventuele 3e ablatie, heb ik toegegeven om medicatie te proberen. Het vooruitzicht om nog zolang medicatie te nemen bevalt me niet. Wazig zien, binnen een uur na eerste tablet. Nu 3e dag, kan effectiviteit nog niet goed b[lees meer...]eoordelen. Als het zicht niet snel verbetert, stop ik er echter mee. Niet verstandig autorijden en machines bedienen op deze manier.

Sotacor

19-03-2021 | Vrouw | 72
Atriumfibrilleren
Afremmen bij inspanning, alsof het hart gaat knijpen. Bij rust gaat het over.

10-02-2021 | Vrouw | 66
Atriumfibrilleren
Last van zere benen kan nog geen 100 meter lopen.

17-11-2020 | Vrouw | 72
Atriumfibrilleren
Ben van merk Aurobindo nu overgezet naar merk Mylan door de zorgverzekeraar voor de zoveelste keer weer een ander merk , eindelijk één gevonden die geen bijwerkingen gaf en wordt het weer veranderd. Sta nu elke dag op met hoofdpijn en misselijkheid.

Acenocoumarol

13-06-2020 | Vrouw | 74
acenocoumarol
Atriumfibrilleren
Effectief, hoeveelheid tabletten afhankelijk van INR

Ritmoforine

26-05-2020 | Vrouw | 70
disopyramide
Atriumfibrilleren
Omdat combi flecainide+ Verapamil niet meer hielp tegen aanvallen atriumfibrilleren door cardioloog overgezet op ritmoforine + 1/2 Verapamil . De aanvallen zijn in frequentie niet veel minder maar voel me minder ellendig tijdens de aanval. Nadelen: enorme droge mond en keel ‘s nachts, daardoor ws meer gaatjes in kiezen. En de vermoeidheid is heftig, er zijn betere dage[lees meer...]n bij. Maar m,n energie is duidelijk minder.

27-01-2020 | Man | 77

15-12-2019 | Vrouw | 61
Atriumfibrilleren
Na atriumfibrilleren sotalol 2x daags 40 mg gaan gebruiken. De eerste 3 maanden enorme hoofdfpijn gehad en veel zweten. Bloeddruk steeg enorm. Boven de 200. Daarna zwakte alle bijwerkingen langzaam af en nu heeft mijn lichaam dit blijkbaar goed geaccepteerd. Voel me veel beter dan voorheen. H Al met al nu zeer tevreden.iervoor gebruikte ik verapamil en metoprolol. Nu merk [lees meer...]ik enorm verschil. Mijn lichaam was altijd aan het stuiteren, veel last van hartritmestoornissen en was altijd moe. Nu is mijn lichaam tot rust gekomen en voel ik me super. Heel af en toe nog 2 a 3 tellen even hartkloppingen.

13-10-2019 | Vrouw | 55
Atriumfibrilleren
Eerst andere middelen geprobeerd zoals Sotalol (extreme bijwerkingen voor mij, zoals ernstige rheumatische verschijnselen in gewrichten tot aan onmogelijkheid van lopen en bewegen en extreme pijn + meer nare bijwerkingen), Verapamil (eveneens te veel levensbeperkende bijwerkingen), overgestapt op Metoprolol (ca 5 jaar geleden). Eerst een veel te hoge dosering van 2x 100 [lees meer...]voorgeschreven gekregen voor en na mijn operatie (met bijwerkingen als gevoel van flauwte, overslaan van hartkloppen, algeheel gevoel van malaise, onfit voor normale dagelijkse prestaties). Uiteindelijk nu op 1x 50 per dag in de ochtend, bevalt goed. Als ik een keer vergeet (zelden) dan merk ik dat ik het echt nodig heb (anders gaat bloeddruk wat omhoog en voel ik mij niet zo fit + duf in het hoofd). Ik kreeg ook perindopril 2mg (en daarvoor 3mg) erbij voorgeschreven na diagnose van onregelmatige hartslag (en af en toe atriumfibrileren), maar moest daarmee stoppen omdat de bloeddruk te laag werd, het hartritme op hol ging slaan 1-2 uur na inname en ik duizelig en misselijk ervan werd. Mijn notering van 'nauwelijks/geen bijwerkingen' is een eindconclusie: Het proces van zoeken naar een bruikbaar medicijn heeft 2-3 jaar geduurd en dat kan beter denk ik, als artsen beter luisteren naar de ervaringen van de patient en beter naar de algehele constitutie kijken, de reacties van de patient op medicijnen in het algemeen en in vergelijking met de gemiddelde patient (zijn er allergieen bekend? werkt het immuunsysteem van de patient anders dan gemiddeld? heeft de patient altijd sterke bijwerkingen met alles inclusief koffie, alcohol, sommige voedingsmiddelen, etc?). Ik raad mensen aan die een hoge afweer tegen medicijnen (en andere stoffen) hebben, d.w.z. veel bijwerkingen met alles + allergische reacties, plus een andere of sterkere reactie dan gemiddeld hebben met/tegen alles, een lagere dosering uit te proberen. Sommige mensen hebben echt veel minder medicijn nodig om het werkzaam te laten zijn, is mijn persoonlijke ervaring. Tot slot over gebruiksgemak: de pillen zijn behoorlijk groot en met water wegslikken lukt mij niet, maar met een hapje voedsel gaat het goed.

11-10-2019 | Vrouw | 50
Atriumfibrilleren
Nadat ik op de eerste hulp terecht ben gekomen vanwege langdurig atriumfibrilleren mocht ik toen het weer normaal ritme was naar huis met 2 extra pilletjes...Lixiana en Flecaïnideacetaat. Intussen een ablatie verder voor boezemfibrileren en medicatie blijven gebruiken (terwijl mij een ablatie was geadviseerd om van de bijwerkingen van medicatie af te komen omdat ik die kon[lees meer...] laten staan) Echter...na ablatie het hart onrustiger dan voorheen en de medicatie moet ik blijven gebruiken en dat stuit me tegen de borst omdat ik in mijn beleving dan ook geen ablatie had hoeven ondergaan. Ik ben veel duizelig, ogen gaan hard achteruit, druk op de oren en veel last van koude ledematen etc etc...Ik ben nu dus maar even in de bijwerkingen van de medicatie gedoken om er zelf maar achter te komen wat er aan de hand is en welk medicijn wat doet. Helaas...de bijwerkingen zoals ik die ervaar op duizeligheid na kom ik niet tegen hoewel ik er van overtuigd ben dat het aan 1 van de medicijnen ligt. Bij het lezen van de commentaren bij dit geneesmiddel (Flecaïnideacetaat) valt het mij wel op dat de gebruikers (een aantal) om 4 uur 's nachts wakker worden van onregelmatig ritme....Raar toch? Bij mij is het hart meer van slag dan ooit en dat mat je wel een beetje af. Ik ben er dus niet over te spreken en heb met de cardioloog besproken dat we dit medicijn (ondanks de lage dosering) toch gaan staken om te kijken wat het hart dan doet. Vandaag eerste dag zonder die troep en ik hoop van ganser harte dat het beter gaat!

11-10-2019 | Vrouw | 50

Nebivolol

10-10-2019 | Man | 75
nebivolol
Atriumfibrilleren
nebivolol helpt wel ter voorkomen van boezemfibrileren,indien toch dan gebruik ik flecainide acetaat.

Pradaxa

11-08-2019 | Vrouw | 69
dabigatran etexilaat
Atriumfibrilleren
Veel pijn in benen ,ben ook bang om een bloeding te krijgen .terwijl er niet in alle ziekenhuizen tegen gif is voor een bloeding

14-06-2019 | Man | 48
Atriumfibrilleren
Niet erg effectief, en hartkloppingen als bijwerking

11-04-2019 | Man | 66
Atriumfibrilleren
Ik kreeg dit medicijn van de cardioloog na boezemfibrilleren. Na 6 weken ging ik slechter zien. Oogarts kon geen afwijking vinden. Opticien constateerde vergrote pupil, is niet te corrigeren met andere glazen. Tweede bijwerking is winderigheid, ook is de ontlasting zachter dan eerder. Vanwege de problemen met de ogen vandaag weer teruggegaan naar nebivolol wat ik ee[lees meer...]rder gebrukte.

11-04-2019 | Vrouw | 66
Atriumfibrilleren
Heb dit medicijn gekregen na boezemfibrilleren, Gebruikte eerder ascal. Heb van deze medicijnen erge jeuk. Vandaag besloten door de cardioloog over te schakelen op xarelto. Over 6 weken evaluatie,

11-04-2019 | Vrouw | 66
Atriumfibrilleren
Heb dit medicijn gekregen na boezemfibrilleren, Genbruokte eerder ascal. Heb van deze medicijnen erge jeuk. Vandaag besloten door de cardioloog over te schakelen op xarelto. Over k6 weken evaluatie,

Fenprocoumon

06-03-2019 | Man | 60
fenprocoumon
Atriumfibrilleren
zeer veel jeuk en irritatie van de huid, kleding en beddengoed onder het bloed ondanks hydrocortison zalven

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2648)
Depressie (2128)
Angst & paniekstoornis (2100)
Hoge bloeddruk (1517)
Blaasontsteking (1096)