ISO 27001

ervaringen per categorie

Hormonen - oestrogenen

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Hormonen - oestrogenen

18-10-2017

Overgang

Ik kreeg Livial van de gynaecoloog nadat eerder 3x een baarmoederpoliep onder narcose werd verwijderd, maar menstruatie stopte nog niet. Eindelijk werd ik niet meer ongesteld en was in de overgang. Klachten van hevige opvliegers en nachtzweten en toen de menstruatie 1 jaar was uitgebleven, mocht ik Livial proberen. Het hielp al snel duidelijk en ik voelde me er ook beter b[lees meer...]ij. Van de gynaecoloog moest ik wel regelmatig een mammografie laten maken. Toen ik echter 1 jaar niet meer op controle hoefde komen bij haar, kon ik het livial-recept gewoon telefonisch van de huisarts krijgen, die nooit vragen stelde en ook nooit zei om er mee te stoppen. Mammografie had ik een hekel aan, dus kon dat zo mooi uit de weg gaan. Tot sept. 2014, i.v.m. vakantie Griekenland ik een nieuwe bikini wilde kopen en toen zelf een soort brok in m'n re-borst voelde. Bovendien waren de opvliegers ondanks de Livial weer terug. Wilde aan de huisarts daarvoor 'n kuurtje vragen, voor die week vakantie en terloops hem toch ook even van de borst verteld. Meteen volgende dag Mammografie; echo; 2 biopten genomen in ziekenhuis en.. geen vakantie en alles ging zo snel dat ik geen kans had om er bij stil te staan. Operatie, borstsparend en 5 positieve lymfeklieren re- oksel verwijderd. Daarna 21 bestralingen en 1/2 jaar wekelijks middels dagopname chemotherapie. Plus 5 jr. hormoonkuur. Achteraf denk ik dat ik veel te lang en zonder medische controle (!!) Livial heb geslikt. Ik moest er ook meteen mee stoppen en mag het nooit meer gebruiken. Nu weer opvliegers van de anti-vrouwelijke hormonen. Ik neem niemand iets kwalijk, omdat ik de bijsluiter met risico op borst-K heus goed had gelezen, maar als iets je goed doet, wil je daar maar niet bij stilstaan. Dus wel vind ik dat huisartsen, als ze de recept-verstrekking overnemen, ook daar controle op zouden moeten houden....
12-09-2017

Overgang

Ik had veel last van overgangsklachten, emotioneel, onrustig in mijn hoofd, slecht slapen. Allemaal voorbij dankzij de pleisters. Zeer tevreden! Ik moest even oefenen maar bij mij plakken ze prima. Je moet geen bodylotion of iets dergelijks gebruiken, dan plakken ze niet goed.
06-09-2017

Dagynil (geconjugeerde oestrogenen)
Overgang

Ik vind het erg jammer dat het er niet meer is. Wie weet een vervangeer voor dagynil?
07-08-2017

Progynova (estradiol oraal)
Eierstokkanker

Na verwijdering baarmoeder en eierstokken voor geschreven gekregen. Na het 1 ste tablet hevige pms. Daarna geen bijwerkingen meer.
07-08-2017

Vervroegde menopauze

vanaf 32 jaar in overgang. Indicatie tegen botontkalking. Geen menstruatie en geen menopauzeklachten meer. gedurende 15 jaar 15 kilo gewichtstoename.
08-07-2017

Vaginale schimmelinfectie

Mijn moeder van 83, kreeg in mei Synapauze voorgeschreven om te voorkomen dat ze het vaginale abces niet weer zou krijgen. In eerste instantie leek het wel te helpen maar na een week of twee begon de ellende. Het begon met flauwvallen, totaal onverwacht en een dag later jeukende rode vlekken op de onderbeen en flink gezwollen voeten en enkels. Vanaf die tijd heel veel klac[lees meer...]hten, bloedonderzoek gaf geen duidelijkheid en huisarts wist het niet meer. Totdat ik op internet de bijsluiter las van Synapauze; haar hele klachtenlijst werd beschreven!! De bijsluiter die ze meekreeg van de apotheek leek in niets op de bijsluiter die ik vond op internet. We hopen nu dat het medicijn zo snel mogelijk uit haar bloed verdwijnt, zodat ze haar vitale leven van voor Synapauze weer op ken pakken.
20-06-2017

Overgang

Ik had de ene na de andere opvlieger overdag maar ook `s nachts. Sliep haast niet meer en werd kletsnat wakker. Daarna erg koud en vervolgens weer de volgende opvlieger. Met deze pleisters kan ik rustig doorslapen en geen last meer van bovengenoemde klachten. Gynaecoloog vertelde dat het in alle landen rond ons het heel normaal is dat vrouwen tegen overgangsklachten medi[lees meer...]cijnen gebruiken en deze pleisters zeker 5 jaar veilig te gebruiken zijn zonder de bijwerking van borstkanker. Bovendien krijg je ook geen botontkalking!
30-05-2017

Estradiol Pleisters (estradiol transdermaal)

Ik gebruik dit vanaf nu dus nog geen ervaring.
11-05-2017

Tibolon (tibolon)
Overgang

Het middel voorgeschreven gekregen tegen overgangsklachten, omdat de huisarts vindt dat de anticonceptiepil teveel risico's geeft. Ik gebruikte de sub20pil om de dag en heb hiermee geen overgangsklachten. In 2015 ben ik behandeld voor hormoongevoelige borstkanker. In de bijsluiter staat echter dat het gebruik wordt afgeraden 🤔Ik sta dus voor een dilemma. De oncoloog heeft[lees meer...] geen probleem bij het gebruik van de anticonceptiepil en vind een ander hormoontherapie geen toegevoegde waarde hebben. Maar mijn huisarts vindt Tibolon minder schadelijk omdat daar geen oestrogeen in zit. Heeft iemand voor hetzelfde dilemma gestaan en kan mij wellicht ervaring danwel tips geven? Alvast bedankt, Carla
29-04-2017

Overgang

Op leeftijd van 27 jaar baarmoeder en eierstokken verwijdert vanwege zeer ernstige endometriose zelfs op het middenrif waarvan ik intense schouderpijn had! Pijn straalde door naar schouderkop zeer ernstig bij menstruatie en eisprong, na ivf 1 zoon kunnen krijgen daarna alles verwijdert en begonnen met livial dat ik nu al 13 jaar slik en voel me nu sinds een aantal maanden [lees meer...]vreemd met stemmingswisselingen, bij de huisarts gevraagd hoe en wat naar een halve dosering gegaan maar ging slecht (overgang) dus toch weer verder gegaan met 1 tablet ... Verders is het een top middel en zou niet zonder kunnen ..dus probeer me eigen te verzetten tegen die stemmingswisselingen. Een vriendin van mij heeft exact hetzelfde, ook alles verwijdert en zelfde pillen ook zelfde klachten ...wie nog?
30-03-2017

07-03-2017

Overgang

Ik gebruikte Synapauze - E 3 ovules. het was omdat de huid daar al langere tijd dun was en ik irritatie kreeg en droog in vagina. In begin wel irritatie/branderig gevoel 's morgens als ik 's avonds had ingebracht, maar verdween altijd snel. Ik had ze 2x per week en moet zeggen hielp snel voor de droogheid en in het half jaar dat ik het gebruikte geen klachten of bijwerking[lees meer...]en van nare aard. fijne bijkomstigheid was dat ik meer zin had in vrijen en voelde me juist steeds beter in mijn vel (was herstellende ook van angststoornis). Een week voor ik ging stoppen (in overleg huisarts) was ik zomaar erg vergeetachtig met veel dingen dat was vreemd gevoel! Na stoppen nu een 6 weken voel ik toch weer meer kriebel van onderen en is de zin om te vrijen er wel, maar het gevoel van opwinding helemaal weg dus ook moeilijker om een orgasme te krijgen nu. gezien de bijwerkingen in de bijsluiter is het niet raadzaam om veel en langdurig het te gebruiken, maar ik voelde me toch stukken beter toen ik het had! Nu weer overleggen met huisarts wat wijsheid is.....iemand nog suggesties?
07-03-2017

Synapause E3 ovules/vaginaal crème (estriol vaginaal)

goede ervaring minder last van vaginale droogheid
06-03-2017

Synapause E3 ovules/vaginaal crème (estriol vaginaal)

ik heb in het verleden borstkanker gehad al 33jaar vrij daarvan. met deze vaginale inbreng ben ik bang omdat ik eigenlijk geen hormonen mag . Het gaat maar om 1keer per week maar ik heb best bijverschijnselen. Ook depri soms.
12-02-2017

Dagynil (geconjugeerde oestrogenen)
Overgang

De afgelopen 15 jaar afhankelijk van verkrijgbaarheid Premarin of Dagynil 0,625 gebruikt. Tussendoor progynova geprobeerd waarvan ik snel zwaarder werd en geestelijk instabiel. Nu is er alleen nog Dagynil te krijgen en wil mijn zorgverzekeraar de vergoeding stoppen omdat het geïmporteerd wordt!
07-02-2017

Premarin (geconjugeerde oestrogenen)
Overgang

Nadat ik jarenlang Dagynil heb gebruikt werd het in 2015 uit de handel gehaald. Via internet ben ik erachter gekomen dat Dagynil onder de naam Premarin via Orly Pharma en via de huisarts te verkrijgen was. Ik gebruik het inmiddels anderhalf jaar en heb er zeer veel baat bij. Totaal geen bijwerkingen. Ik moet nog even vermelden dat mijn leeftijd 71 jaar is en dat ik waars[lees meer...]chijnlijk mijn leven lang overgangsklachten zal blijven houden. Dus men begrijpt wel dat ik met Premarin (Dagynil) enorm blij ben.
27-01-2017

Overgang

overgangsklachten na baarmoederverwijdering. Pleisters laten los zelfs met extra tape vastgeplakt, nu weer pleisters van Janssen, Systen 50 werkt goed bij mij.
10-01-2017

Overgang

Ik maak me ongerust over de enorme bijwerkingen van dit product, die niet op deze manier in de bijsluiter worden vermeld! Mijn bijwerkingen: Migraine-achtige hoofdpijn, toename van opvliegers, algemeen slecht-in-mijn-vel-gevoel, branderig gevoel vagina meteen na inbrengen wat na ca 1 dag weer verdwijnt. Van de creme had ik minder bijwerkingen (toen juist wel gezwollen, pij[lees meer...]nlijke borsten in het begin), maar ik vond het inbrengen met een applicator vervelender, terwijl dat branderige gevoel er niet was. Daarom ga ik er mee stoppen, of ik ga terug naar het creme-systeem van Synapause met die vervelende applicator. Maar toch blijf ik me zorgen maken over het effect van die bijwerkingen: veel is blijkbaar nog niet eens bekend bij de producent, of wordt bewust verzwegen....
07-01-2017

Synapause E3 ovules/vaginaal crème (estriol vaginaal)

Ik had rode geïrriteerde plekken op mijn vagina, dus ik kreeg deze zalf. Moest 2 weken aanbrengen, kreeg hartklopping en opvliegers, vreselijke ervaring. Ben gestopt, na wel 2 weken te hebben gebruikt.
07-01-2017

Overgang

In 2013 werd ik geopereerd aan mijn baarmoeder en eierstoken was toen 35 en kwam gelijk in de overgang. Ik gebruikte toen livial met ernstige bijwerking. Dit heb ik 2 jaar lang gebruikt, toen ben ik ermee gestopt! Maar kreeg daarna behoorlijk last van opvliegen, hartkloppingen, zweten, moeheid en lusteloosheid. Kon mijn werk niet goed uitvoeren, had concentratie probleme[lees meer...]n, werd er bijna gek van, totdat mijn gynaecoloog in 2016 systen 75 ug heeft voor geschreven. Had binnen 1 week gelijk effect. Ik kan nu perfect functioneren, ik sport weer, werk keihard, heb plezier in mijn leven . Ik heb nu als bijwerking een beetje last van mijn darmen af en toe gevoelige borsten maar ik mag niet klagen. Ik voel me zo goed als nieuw.
27-12-2016

Overgang

Ik heb 3 keer Estradiolpleisters gebruikt voor ongeveer 8 weken en 1 keer tabletten. Ofschoon de opvliegers wel iets minder werden in 3 van de 4 gevallen, had ik in alle gevallen zoveel bijwerkingen dat ik de kuur niet vol kon houden. Mijn bijwerkingen: hoofdpijn; opgeblazen voelen; heel naar gevoel in het hoofd; depressie; lichte misselijkheid; gewichtstoename. En de plei[lees meer...]sters lieten vaak los.
08-09-2016

Synapause E3 ovules/vaginaal crème (estriol vaginaal)

Door chemo en bestralingen en de overgang is het slijmvlies zeer dun geworden. Al na 2 dagen krijg ik ontzettende buikpijn, hoofdpijn, hartkloppingen. Dus ben er direct mee gestopt. Ik heb in t verleden nl een herseninfarct gehad.
23-08-2016

Lichen sclerosus

Na een maand gelopen te hebben met een vuurrode en branderige vagina kreeg ik eerst Canesten Gyno 3 tabl. voorgeschreven. Toen dat niet hielp kreeg ik Dermovate zalf 0,5 mg voorgeschreven wat ik een maand moest gebruiken. De klachten werden erger. Nu gebruik ik Synapause sinds een week, wat ik 2x per week moet gebruiken samen met Cremor Triamcinoloni (een Cortisonzal. Gelu[lees meer...]kkig lees ik dat meer vrouwen buikpijn en hoofdpijn krijgen. Ik moet Synapause 2x per week inbrengen wat redelijk goed gaat. Tussen de gebruiken in heb ik veel last van de buik en hoofdpijn, een algeheel gevoel van malaise, maar ook een toename van de klachten. Volgende week heb ik weer een afspraak met de huisarts, Wat mij betreft is doorsturen naar een specialist een must.
01-07-2016

Overgang

Ik wil terugkomen op mijn eerdere reactie over de SANDOZ pleister die niet goed zou plakken. Blijkbaar heb ik pech gehad met de eerste twee pleisters. Ik ervaar geen enkel probleem. Redactie: u mag mijn eerdere reactie verwijderen.
30-06-2016

Overgang

Na 2, 5 jaar tobben met depressies er bij ben ik naar de gyneacoloog gegaan. Die heeft pleisters voorgeschreven. Na 3 dagen hadden de pleisters al effect.
26-05-2016

Overgang

Ik gebruik wel MYLAN pleisters. Helaas zijn die op dit moment niet verkrijgbaar en moet ik overstappen op SANDOZ, deze pleister plakt erg slecht!!!!
15-05-2016

Overgang

Zeer tevreden!! Vooral emotioneel erg uit balans door overgang. Na gebruik pleister voelde ik me binnen twee weer de oude. Even zoeken naar beste plek om te plakken, voor mij op de heup. Pleister blijft perfect zitten, uitzondering daar gelaten. Kortom: voor iedere vrouw met ernstige klachten een aanrader.
21-04-2016

Overgang

Met Livial heb ik mezelf terug. Ik voel me vrolijker, aantrekkelijker en ben af van stemmingswisselingen. Mijn libido is in jaren niet zo goed geweest, en de relatie met mijn man ook niet ;-)
18-02-2016

Overgang

Gebruikte Synapause voor droge vagina, waar scheurtjes in kwamen. Het middel hielp goed, maar ik had veel last van de bijwerkingen. Ik ben daarom gestopt. Gebruik nu Premeno Duo, wat ook effectief is, maar geen bijwerkingen heeft.
13-01-2016

Vagifem (estradiol)
Lichen planus

I.v.m. overgang 4 jaar progynova gebruikt. Na een vaginale operatie kwam vulvaire Lichen Planus tot uiting. Progynova doorgebruikt tot een maand geleden. Het ging mij toen zeer goed, ik kon de wereld weer aan. Wegens verhoogd risico op trombose/hart-vaatziekten toch besloten te stoppen met progynova. Vagifem moet het locaal hormoontekort aanvullen ivm de Lichen Planus, maa[lees meer...]r inmiddels functioneer ik al een maand niet normaal meer vanwege alle bijwerkingen, waarvan de zware hoofdpijn het ergste is. Ik heb inmiddels gemerkt dat deze het ergste is de 2-3 dagen na gebruik, dan gaat het weer beter. Heb de laatste keer 5 dagen gewacht met gebruik, en inderdaad ging het wat langer beter, na gebruik weer hopeloos.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (4019)
Anticonceptie - overig (3039)
Cholesterol (2400)
Depressie - antidepressiva overig (2210)
Epilepsie (2002)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (1822)
Pijn - morfine-achtigen (1747)
Pijn (1643)
ADHD - psychostimulantia (1538)
Verslavingsziekten (1499)
Bloeddruk - betablokkers (1409)
Maagzuur - protonpompremmers (1376)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1344)
Anticonceptie - eenfase (1117)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (931)
Angststoornissen (886)
Depressie - antidepressiva TCA (846)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (820)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (779)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!