categorie

Hormonen - oestrogenen

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Hormonen - oestrogenen

23-09-2022 | Vrouw | 56

Systen

19-09-2022 | Vrouw | 51
Overgang
Helpt mij tegen opvliegers en deels tegen stemmingswisselingen. Ook tegen spierproblemen.

11-09-2022 | Vrouw | 52
Overgang
Ontzettend blij dat ik van mijn overgangsklachten af ben dankzij deze Estradiol pleisters! Lang getwijfeld en allerlei natuurlijke overgangsproducten geprobeerd maar de opvliegers, hartkloppingen, gejaagd /onbestendig gevoel en slechte nachten werden steeds erger ipv minder. Op den duur kon ik het niet meer relativeren en eroverheen kijken. Het idee dat ik zo nog misschie[lees meer...]n wel jaren moest doorgaan maakte me angstig en moedeloos. Ik had echt een time-out nodig! Al was het maar voor een korte periode. Met die insteek ben ik gaan lezen en zoeken naar bio- identieke hormoontherapie. Samen met mijn huisarts goed besproken en nu gebruik ik zo’n 2 maanden Estradiol pleisters en 2 capsules progesteron Utrogestan. Wat een verschil!! Na 2 weken was ik van al mijn overgangsklachten af! Ik ben weer helemaal mezelf en dat zonder noemenswaardige bijwerkingen (wat gevoeligere borsten, verder echt niets!) Ik kan het iedereen aanraden. P.s ik heb de dosering zelf aangepast door er een halve pleister bij te plakken, dit is voor mijn lichaam op dit moment precies de juiste dosis (75 ug) die het nodig heeft. Nog een tip: ik doe er altijd een extra hechttape over, zodat de pleisters niet los gaan.

11-09-2022 | Vrouw | 58
Overgang
Voor vaginale droogte voorgeschreven. Direct na inbrengen branderig jeukende gevoel. Volgende dag echt griepklachten waardoor ik in bed moest blijven. Ik lees meer van dit soort ervaringen. Vind dat je hier door artsen niet op wordt gewezen. Na 1 ovule gebruik ik het nooit meer. Eng spul.

31-08-2022 | Vrouw | 55

29-08-2022 | Vrouw | 61
Overgang
Ik gebruik livial al langer dan 10 jaar. Ben tussentijds wel een keer of 5-6 gestopt maar de opvliegers waren zo heftig dat ik na een maand weer begon. Ik ben nu 61 en dacht vorige maand : weg ermee. Maar weer hetzelfde : opvliegers, nerveus etc. Dus vandaag maar weer begonnen.

15-08-2022 | Vrouw | 61
Overgang
Overgang bijwerkingen te heftig..

21-07-2022 | Vrouw | 57
estriol vaginaal
Kreeg dit middel tegen vaginale droogheid waardoor ik steeds bacteriële vaginose opliep. Sinds de start brandend gevoel in en rond vagina en de vaginose is heftiger dan ooit 😔. Heb besloten om na 2 weken te stoppen met gebruik. Het middel is erger dan de kwaal.

10-07-2022 | Vrouw | 65
estriol vaginaal
ochtend na inbrengen van de capsule lamlendig gevoel; misselijk, alles deed zeer, branderige keel. Dacht dat het een zomergriepje was of beginnend covid maar test was negatief. Onderlaken lag ook onder de vetvlekken; zetpil bestaat uit parafine en was inwendig gesmolten en daarna eruit gelopen. Niet handig dus, moest meteen bed verschonen. Na twee dagen er achter gekomen d[lees meer...]at ik geen zomergriep had maar dat dit een van de bijwerkingen kon zijn. Direct gestopt.

08-07-2022 | Vrouw | 55
estriol vaginaal
Voorgeschreven door gunaecoloog ivm geirriteerd plekje op vagina door menopauze. Eerste keer aanbrengen (klein beetje, alleen op t plekje) ging goed. Tijdje later voelde ik me naar. Ik dacht dat ik ziek werd. Dagen erna werd het erger: ontzettend moe, duizelig, misselijk, licht in mn hoofd. Ikbegon woorden door elkaar te halen. Op zaterdag in de auto, tijdens het rijden we[lees meer...]rd ik niet goed. Toen begon ik te denken aan de creme. Gestopt en drie dagen later voelde ik me weer beter. Opnieuw creme aangebracht, weer herl klein beetje. Paar uur later weer duizelig en misselijk. In bed tolde en draaide mn hoofd heel snel, dat voelde heel eng. Volgende dag nog steeds duizelig. Pas na 48 uur weer beetje normaal. Wat mij betreft is het enorme troep! Heb de bijwerkingen gemeld bij Lareb en raad iedereen aan dat te doen. Ik ga op zoek naar andere middelwn, zoals bv vagisil. Zo der hormonen erin. Dat zo'n piepklein beetje creme zo'n heftig effect kan hebben......

23-06-2022 | Vrouw | 48
Premature menopauze
De eerste 2 nachten, zo'n 10 minuten na inbrengen, een vervelende branderige pijn. Ging snel over. Gedurende de dag meteen een verschil van dag en nacht. Was erg droog, nu weer 'alsvanouds' . Best veel afscheiding en inlegkruisjes zijn echt nodig. Maar tjee.... ik heb een jaar last gehad van droge vagina/ pijn bij vrijen tot 'dan naar geen seks meer'. Nu gebruik ik het 10 [lees meer...]dagen en voel me weer vrouw!! Seks is fijn, heb weer zin en alles is vochtig genoeg. Geen pijn meer bij het vrijen. Was ik hier maar eerder aan begonnen!!

18-06-2022 | Vrouw | 81
Gebruik al 30 jaar Estradiol pleisters geweldig

16-06-2022 | Man | 66
Vaginale schimmelinfectie
De afscheiding is minder, maar blijft heel erg stikken. Eerst had ik veel blaasontstekingen, maar door de synapause, helemaal niet meer gehad. Wat wel is gebleven dat is die vreselijke stank van de vagina. Ik heb dan wel een inlegkruisje aan. Maar dat stinkt s"avonds ook heel erg. Toevallig was ik bij een supermarkt in Duitsland. Daar heb ik toevallig inlegkruisjes g[lees meer...]ekocht Elkos Woman met geurtje groene verpakking. Ik kon het eerst niet geloven, maar de stank is helemaal verdwenen. Het inlegkruis stinkt ook helemaal niet meer. Nog elke dag waardeer ik het zo, dat die vieze lucht hélémaal verdwenen is. M.v.g. M.

10-06-2022 | Vrouw | 58

10-06-2022 | Vrouw | 58
Menopauze
Heeft iemand ervaring met livial ivm hoofdpijn en slaperigheid? Ik neem het pas en val als een blok in slaap. Heb dit gekregen na andere hst combipreparaten. Dat lukt mij helemaaaal niet. Ook voor het libido en onbehaaglijke opvliegers. Ik heb een schildklierprobleem en hoop dat ik niet ga bijkomen van livial. Wie heeft hiermee ervaring aub? Het suf zijn....gewicht...lib[lees meer...]ido?

Progynova

31-05-2022 | Vrouw | 33
estradiol oraal
Zwangerschap
Start progynova voor fertiliteitsbehandeling. Eerder ook al progynova gekomen, dan een paar maanden gestopt. Nu terug gestart en de bijwerkingen starten meteen. Vooral de angst en vermoeidheid zijn heel erg aanwezig en hebben toch een invloed op je leven.

Progynova

16-05-2022 | Vrouw | 51
estradiol oraal
Overgang
Ik heb het middel voorgeschreven gekregen door de huisarts nav overgangsklachten. Opvliegers, zweten, innerlijke onrust, hartkloppingen, opgefokt etc. Alles wat er beschreven wordt mbt overgang heb/had ik. Progynova werkt. Na 2 weken stuk minder opvliegers en voel me stukken rustiger. Het enige wat ik heb is jeuk. Jeuk in gezicht/hals/lichaam. Lijkt van binnenuit te kom[lees meer...]en, op huid zelf is niks te zien. Volgens huisarts komt dit voor bij 10% van de vrouwen. Heel erg vervelend en zeker met warm weer. Van zweten krijg ik nog meer jeuk. Iemand ervaring met deze klacht? groetjes

12-05-2022 | Vrouw | 68
Overgang
Heb dit medicijn voorgeschreven gekregen en moet het nu 14 dagen achtereen gebruiken. Had last van vaginale droogheid met als klachten vaak plassen en het gevoel hebben van een blaasontsteking. De eerste dag ging het goed daarna jeuk irritatie huid opgezet en vanaf de vierde dag veel buikpijn menstruatiebuikpijn en een spatje bloed gehad. Huisarts gebeld en die zei de b[lees meer...]uikpijn kon niet komen van de synapause crème maar lees wel op veel sites dat deze klacht veel voorkomt maar niet in de bijsluiter staat Heb het nu 14 dagen vol gehouden met veel ellende en nu naar 2 x in de week en hopelijk komt het dan goed. Mocht het niet zo zijn dan maar terug op een crème zonder hormonen wat ik hiervoor ook heb geprobeerd alleen deze hielp niet voldoende vandaar het gebruik van de synapause

16-03-2022 | Vrouw | 64
estriol vaginaal
Eerste twee weken dagelijks gebruikt, met elke dag groene afscheiding (is onderzocht, geen bacterie). De afscheiding verminderde tot weinig en doorzichtig op de dag na het inbrengen, toen ik over ging op 2x per week. Tip voor inbrengen: wat glijmiddel gebruiken. Dan gaat de ovule ver genoeg in de vagina. De ovule niet goed inbrengen geeft een naar en branderig gevoel in [lees meer...]de vagina. Resultaat was uiteindelijk goed, herstel van de vaginawand. En geen frequente blaasontstekingen meer. Ik heb het 4 maanden gebruikt.

15-03-2022 | Vrouw | 72
Overgang
Een klein beetje synapause vaginaal creme één keer per week op de rand van de vagina is al voldoende. Geen bijwerkingen en geen last meer van blaasontsteking sindsdien. Daarnaast een neutrale vaginaal gel Hyalofemme twee keer per week.

15-03-2022 | Vrouw | 72
Overgang
In verband met regelmatig terugkerende blaasontsteking en post menopausaal droog vaginaal slijmvlies gebruik ik maar één keer per week een klein beetje synapause vaginaal creme op de rand van de vagina. Dit op advies van de arts. Dit blijkt genoeg voor een optimaal resultaat! Ik begon met twee weken elke dag en daarna dus één keer per week en heb totaal geen last van bijwe[lees meer...]rkingen. Wat ik wel had van de vaginaal tabletten. En geen blaasontsteking meer sindsdien. Daarnaast gebruik ik een vaginaalgel twee keer week: Hyalofemme.

15-02-2022 | Vrouw | 74
Overgang
Na het vrijen had ik vaak een scheurtje bij de ingang van mijn vagina, of een scheurtje tussen mijn kleine en grote schaamlippen. Ik gebruikte Synapause en zag met een spiegeltje dat mijn vagina er wat meer roze en minder rimpelig uitzag. Soms stop ik een poosje, maar zelfs na een fietstochtje naar de mondhygienist (veel verkeersdrempels!) deed het plassen pijn, auw, wee[lees meer...]r een scheurtje tussen mijn schaamlippen. Dus weer gestart met Synapause en het werkt gewoon. Bijwerkingen? Ja, iets, de dag na het gebruik schrijnt mijn vagina een beetje. Dat is alles. Ik ben zo blij met die Synapause, kan ik tenminste lekker vrijen en lekker fietsen.

12-01-2022 | Vrouw | 50
Overgang
Nadat ik in mei 2021 mijn laatste menstruatie had gehad kreeg ik last van opvliegers gewrichtsklachten en slapeloosheid. Werd 's nachts wakker van de opvliegers en kon vervolgens niet meer in slaap komen. In september 2021 naar de huisarts gegaan en ik kreeg deze pleisters en utrogestan voor geschreven. Na een week of 3 werden de opvliegers minder en zijn nu helemaal verd[lees meer...]wenen. Ik slaap goed en mijn gewrichtsklachten zijn ook verdwenen. De pleisters lieten wel vaak gedeeltelijk of helemaal los. Ik maak nu mn huid schoon met alcohol en plak ze erop als de alcohol nog nat is. Dan zitten ze na 3 dagen nog heleaal goed.

19-12-2021 | Vrouw | 66
Overgang
Ik ben 66 jaar. Had pijn in de vagina. Gyneacoloog geweest waar ik onder behandeling staat voor de lichen sclerose. Zij raadde me aan om dit middel te gebruiken. Eerste nacht was branderig. De eerste 10.00 dagen voelde het geweldig. Veertien dagen gebruikt na 12 dagen branderig in schaamstreek. Ging er van uit dat het over zou gaan. 14 dagen afgemaakt. Nu na 5[lees meer...] dagen stoppen. Word er niet beter van. Brand zit nu overal. Is erger dan voorheen. Vrijen gaat ook niet meer. De hele vagina staat in de brand. Zo jammer ik had er goede vertrouwen in. Helaas wordt hier verdrietig van.

29-10-2021 | Vrouw | 50
Lichen sclerosus
Door mijn lichen sclerosus en overgang had ik een zeer droge en jeukende vagina .. ook zaten er overal kleine wondjes. Van de huisarts een hormoonzalf gekregen welke gelijk effectief was en de jeuk na een aantal dagen was verdwenen.. voor de zeer droge vaginale de zalf synopause gekregen. Ik gebruik hem nu bijna een week en het voelt al vochtiger aan. Geen bijwerkingen va[lees meer...]n de zalf gehad. Enige echte nadeel van de LC is dat penetratie niet meer gaat.

Tibolon

29-10-2021 | Vrouw | 45
Overgang
Op mijn 41e begon ik lichtelijk in overgang te gaan,aangezien mijn moeder 38 was en mijn oma ( moeder van mijn moeder) was 34, dus zat in de bloedlijn. Viel allemaal nog wel te behappen,de nachten werden met de weken erger en zwaarder door weinig slaap en zwaar transpireren, half jaar lang was ik meer ongesteld dan niet....uiteindelijk huisarts gegaan met dringend verzoek [lees meer...]voor verwijzing naar gynaecoloog, onderzoeken gehad, en elk half jaar injectie tegen bloed verlies en 1x per dag Tibolon gebruiken. Menstruatie blijft weg, opvliegers is te behappen vooral snachts, en op de dag veel minder last van. Ivm meer medicatie, maak ik gebruik van medicijn dagen doosjes, zo weet ik zeker dat ik alles netjes inneem.

28-10-2021 | Vrouw | 57
Menopauze
Werd erg gespannen en boos en nerveus van livial.kon daardoor niet slapen.

07-10-2021 | Vrouw | 71
estriol vaginaal
Vanwege pijn met plassen en droge vagina dit medicijn gekregen voor 15 dg van de gynaecoloog. Ben ook bekend met lijchen sclerose . Eerste keer ingebracht en na 20 min een vreselijk brandend gevoel in vagina en vulva. Dit heeft de hele nacht geduurd . Plassen was ontzettend pijnlijk . Volgende ochtend .. een algemeen naar gevoel .: Rillerig , hoofdpijn , wat verhoging[lees meer...] . Brandende pijn in vulva en vagina trok in de loop van de dag weg .Behalve bij het plassen daar bleef het branden en was het bijzonder pijnlijk Pijn aan de plasbuis en zwaar gevoel in de onderbuik deden mij denken aan blaasontsteking . Urine laten controleren .: Geen blaasontsteking. Antwoord gynaecoloog . Je moet er even aan wennen . Echt niet .... dit wil ik nooit meer meemaken . ....volgens mij was dit een allergische reactie ... maar er staat niets over in de bijsluiter .....

29-09-2021 | Vrouw | 54
Overgang
In 2017 kreeg ik een burnout, als gevolg van te weinig slaap door ondere andere nachtelijke opvliegers. Het ging de hele nacht door. Via de menopauze kliniek kreeg ik in 2018 Systen 50 van Jansen voorgeschreven, samen met utrogestan (progesteron) pillen. Na ongeveer een maand geen enkele last meer van opvliegers. Voel me sindsdien een stuk beter, en kan beter doorslapen. H[lees meer...]et enige minpuntje van de Systen pleisters is dat ze bij mij enorme vieze zwarte lijmranden krijgen, al na een paar uur na het opplakken. Hoezo onzichtbaar. Ook heb ik regelmatig last van jeuk en uitslag op de plakplek. Op eigen verzoek ben ik overgeschakeld naar Sandoz. Deze pleisters plakken inderdaad minder goed, maar nu weet ik ermee om te gaan. Met een nat washandje boen ik eerst de huid, daarna goed droogboenen en de pleister plakt perfect. Geen lijmranden meer, de pleister is echt onzichtbaar. Werking is even effectief.

27-09-2021 | Vrouw | 56
Lichen sclerosus
Door de gynaecoloog voorgeschreven 2 ovules in 2 dagen, smeren met hormoonzalf. 1e dag werd ik ziek wakker alsof ik griep zou krijgen rillerig, spierverkramping, gevoel als of je koorts krijgt en heel erg moe en misselijk. 2e dag precies hetzelfde, gelukkig vond ik deze site en besluit nu ook te stoppen met deze bende. Er zijn acupuncturisten die met een behandeling je h[lees meer...]ier vanaf kunnen helpen. Geen chemische rotzooi in je lijf maar zorgen dat de doorbloeding weer opgang komt.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5774)
Anticonceptie - overig (4247)
Cholesterol (3108)
Depressie - antidepressiva overig (2939)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2678)
Pijn - morfine-achtigen (2415)
ADHD - psychostimulantia (2372)
Verslavingsziekten (2170)
Pijn (2160)
Bloeddruk - betablokkers (1822)
Maagzuur - protonpompremmers (1687)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1623)
Anticonceptie - eenfase (1506)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1420)
Angststoornissen (1418)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1341)
Depressie - antidepressiva TCA (1163)
Antibiotica - urineweginfectie (1136)