categorie

Hormonen - oestrogenen

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Hormonen - oestrogenen

03-02-2023 | Vrouw | 51
Premature menopauze
Beter eerst ipv een hele ovule, slechts een gedeelte ervan gebruiken. En maar 2.of 0f max 3keer per week.., Merk daarbij al goed verbetering. Die hoofdpijn is ook erg onprettig

24-01-2023 | Vrouw | 57
Overgang
Ik ben begonnen met deze tabletten op aanraden van de gynaecoloog na het plaatsen van een pessarium. De eerste dag ging het goed, behalve dat ik in de middag erg moe werd en hoofdpijn klachten kreeg. De dagen daarna steeds 5 minuten na het inbrengen van het tablet vreselijke jeuk en zo'n branderig gevoel dat het haast niet te doen was. Op dag vijf na het inbrengen wer[lees meer...]d het branderige gevoel te gek. Ik heb de tablet verwijderd en besloten op zoek te gaan naar iets anders. Ik ben echt een doorzetter en geen ' klager' maar dit gaat zelfs mij te ver. Het voelt niet goed!

03-01-2023 | Vrouw | 51
Overgang
Zonder dat ik het wist was ik in de overgang. Ik kampte al jaren met slapeloosheid, toegenomen stemmingswisselingen, extreme emoties en de laatste tijd ook gewrichtspijn. Ik dacht dat ik gewoon slecht sliep en ouder werd (51). Toch had ik het idee dat ik niet meer echt mezelf was. Ik las een artikel online over de overgang en realiseerde me dat dit aan de hand was. Ik be[lees meer...]n via een vrouwenkliniek begonnen met hormoontherapie. Nachtelijk zweten en gewrichtspijnen waren onmiddellijk verdwenen. Mijn geheugen werkte weer, ik kon me weer concentreren, was niet meer oversentimenteel, etc.. Ondanks dat ik het 'spannend' vind om hormonen te gebruiken, ben ik er heel blij mee. Ik voel me weer gewoon mezelf.

18-12-2022 | Vrouw | 35
estradiol oraal
Progynova gebruikt voor een terugplaatsing in kunstmatige cyclus. Last van slaapprobleem en nervositeit met name in de nacht.

Systen

23-11-2022 | Vrouw | 52
estradiol transdermaal
Ik had al 1,5 geen menstruatie gehad. Ik had veel last van pijnlijke gewrichten, moe, somber en stemmingswisselingen en soms een opvlieger. Ik ben Femoston gaan gebruiken en dat ging goed, het enige waar ik nog last van had was vlak in emotie. Ik ben naar de gynaecoloog geweest voor eventueel iets anders. Ik heb systen 50 gekregen met utrogestan pillen. Het is een poos goe[lees meer...]d gegaan totdat ik een onttrekkingsbloeding kreeg , daarbij voelde ik mij zo rot van hyperventilatie en paniekaanvallen, pijn in onderbuik en veel bloedverlies. Mijn vraag is zijn er dames die dit herkennen met dit medicijn? Want mijn gynaecoloog zegt dat “het kan” maar ik denk dat ik nu bij elkaar in twee maanden 10 bloedingen heb gehad.

Vagifem

23-11-2022 | Vrouw | 50
estradiol
Overgang
Ik had al een tijdje enorm last van nachtzweten. Ook werd mijn nachtrust daardoor verstoord en dat kon ik merken overdag, weinig concentratie en vergeetachtigheid maar vooral moe! Ik dacht , ach iedere vrouw moet hier doorheen. Was ook al begonnen met bij een sportschool omdat dit meer vitaliteit zou kunnen opleveren (via mijn werkgever welke aangesloten was bij bedrijfsf[lees meer...]itness plan scheelt 40% abonnementskosten!) Ik heb geen overgewicht en eet gezond dat is ook belangrijk volgens de sportschool en hadden voor mij een eetplan die geeft de hele dag door energie (6x per dag eten ipv 3x), dit kun je dus ook laten controleren en het eetplan is per persoon verschillend. Bij mij is het vooral gericht op calorieën. Al met al zag ik aan mijn lichaam dat dit wel gestroomlijnd werd maar voorkwam niet het nachtzweten en het vaak naar het toilet moeten. Toen ineens vrijen pijnlijk werd heb ik als de sodemieter een afspraak gemaakt met mijn huisarts . Die schreef mij deze wonderpil voor. Na de 2e pil merkte ik direct verschil. Geen nachtzweet en 6 uur slaap achtereenvolgens wat fijn! Totaal geen bijwerkingen overigens. Prachtige uitvinding. En niet onbelangrijk dat het vrijen weer fijn is!

15-11-2022 | Vrouw | 57
Overgang
Ik had last van overgangs klachten moe stemmings wisseling enz. Ben begonnen had meteen branderig gevoel en dacht dat ik blaasontsteking had na 1 week ging ik bloeden en echt pijn in de onderbuik net als vroeger als je gaat menstrueren en gevoelige borsten. Ik ben er mee gestopt want de bijwerkingen zijn echt erger dan de kwaal.

07-11-2022 | Vrouw | 55
Overgang
Ik gebruik deze pleisters (samen met utrogestan) voor overgangsklachten. Met name stijfheid in spieren en gewrichten. Dit was na 2 weken gebruik vrijwel weg. Grote nadeel is dat de pleisters slecht plakken. Ik moet 1 op 3 weggooien. Ook na warm bad laten ze los dan wordt het 1 op 2 weggooien. Terwijl op de bijsluiter staat dat je er wel mee in bad of zelfs sauna kan. En e[lees meer...]enmaal los is los. Een (deels) losgelaten pleister opnieuw plakken kan niet. Hier is nog wel een verbeterslag te maken.

02-11-2022 | Vrouw | 47

19-10-2022 | Vrouw | 49
Overgang
49 jaar, erg actief leven en blij ei van mezelf. Drie jaar geleden baarmoeder verwijderd met behoud eierstokken. Ik hoef dus alleen progynova te slikken en geen estradiol. Een jaar geleden begonnen bij mij de opvliegers met op het hoogtepunt meer dan 12 per dag, maandenlang. Bij elke opvlieger totale error en kletsnatte kleding (erg onhandig in mijn vak, waarvoor ik op een[lees meer...] werkdag 12 kilo aan wapens en steekwerend vest draag). Daar werd ik niet blij van en er bleef ook steeds langer een PMS-gevoel bij me hangen in plaats van de voor mij gebruikelijke 2 dagen voor een menstruatie. Ik kreeg meteen Progynova mee van m'n huisarts. Binnen 2 weken verminderden de opvliegers tot een niet hinderlijk blozen en verdween het PMS-grijs. Inmiddels, halverwege de tweede strip, ben ik weer helemaal mezelf en in balans zonder vervelende opvliegers. Ik merk geen bijwerkingen. Gewicht is nog steeds 64 kilo, hou geen vocht vast en geen stemmingswisselingen. Integendeel, ik huppel de dag door. Ohja, een geen haaruitval meer, hoera!

18-10-2022 | Vrouw | 60
Overgang
4 maand pleisters gebruik maar ben 60 en mag niet vlg. overg.cons. nu 4 week gestopt en voel me vreselijk maar blijf volhouden je moet er toch eens zonder. alhoewel ik hier ook lees dat vrouw van 80 ze al 30 jaar neemt..... vreemd. wanneer wordt er iets uitgevonden dat je er vanaf bent en ik heb vroeger 20 jaar pil geslikt nooit een haan die er naar kraai[lees meer...]de en daar zitten veel meer hormonen in dan pleisters...

10-10-2022 | Vrouw | 46
Overgang
Stemmingswisselingen, angstig/opgejaagd gevoel, extreem prikkelgevoelig (ik kon geen radio en TV meer verdragen, verjaardagen gingen niet meer), slecht (door)slapen. Mijn huisarts vond het niet nodig iets tegen deze klachten te doen. Maar na een jaar te lopen vechten tegen deze nare overgansgklachten, vond ik dat zelf wel nodig! En dus ben ik naar een overgangsconsule[lees meer...]nte gegaan en op haar advies gestart met een halve pleister estradiol (0,25 mg), in combinatie met 2 weken per maand utrogestan pillen. Wat een goede beslissing! Geen enkele bijwerking gehad en na 3/4 weken voelde ik me een stuk rustiger en stabieler worden. Ook de prikkelgevoeligheid verdween snel. Nu, een half jaar verder, voel ik de klachten wat terugkomen, dus ga binnenkort verhogen naar een hele pleister.

23-09-2022 | Vrouw | 56

Systen

19-09-2022 | Vrouw | 51
Overgang
Helpt mij tegen opvliegers en deels tegen stemmingswisselingen. Ook tegen spierproblemen.

11-09-2022 | Vrouw | 52
Overgang
Ontzettend blij dat ik van mijn overgangsklachten af ben dankzij deze Estradiol pleisters! Lang getwijfeld en allerlei natuurlijke overgangsproducten geprobeerd maar de opvliegers, hartkloppingen, gejaagd /onbestendig gevoel en slechte nachten werden steeds erger ipv minder. Op den duur kon ik het niet meer relativeren en eroverheen kijken. Het idee dat ik zo nog misschie[lees meer...]n wel jaren moest doorgaan maakte me angstig en moedeloos. Ik had echt een time-out nodig! Al was het maar voor een korte periode. Met die insteek ben ik gaan lezen en zoeken naar bio- identieke hormoontherapie. Samen met mijn huisarts goed besproken en nu gebruik ik zo’n 2 maanden Estradiol pleisters en 2 capsules progesteron Utrogestan. Wat een verschil!! Na 2 weken was ik van al mijn overgangsklachten af! Ik ben weer helemaal mezelf en dat zonder noemenswaardige bijwerkingen (wat gevoeligere borsten, verder echt niets!) Ik kan het iedereen aanraden. P.s ik heb de dosering zelf aangepast door er een halve pleister bij te plakken, dit is voor mijn lichaam op dit moment precies de juiste dosis (75 ug) die het nodig heeft. Nog een tip: ik doe er altijd een extra hechttape over, zodat de pleisters niet los gaan.

11-09-2022 | Vrouw | 58
Overgang
Voor vaginale droogte voorgeschreven. Direct na inbrengen branderig jeukende gevoel. Volgende dag echt griepklachten waardoor ik in bed moest blijven. Ik lees meer van dit soort ervaringen. Vind dat je hier door artsen niet op wordt gewezen. Na 1 ovule gebruik ik het nooit meer. Eng spul.

31-08-2022 | Vrouw | 55

29-08-2022 | Vrouw | 61
Overgang
Ik gebruik livial al langer dan 10 jaar. Ben tussentijds wel een keer of 5-6 gestopt maar de opvliegers waren zo heftig dat ik na een maand weer begon. Ik ben nu 61 en dacht vorige maand : weg ermee. Maar weer hetzelfde : opvliegers, nerveus etc. Dus vandaag maar weer begonnen.

15-08-2022 | Vrouw | 61
Overgang
Overgang bijwerkingen te heftig..

21-07-2022 | Vrouw | 57
estriol vaginaal
Kreeg dit middel tegen vaginale droogheid waardoor ik steeds bacteriële vaginose opliep. Sinds de start brandend gevoel in en rond vagina en de vaginose is heftiger dan ooit 😔. Heb besloten om na 2 weken te stoppen met gebruik. Het middel is erger dan de kwaal.

10-07-2022 | Vrouw | 65
estriol vaginaal
ochtend na inbrengen van de capsule lamlendig gevoel; misselijk, alles deed zeer, branderige keel. Dacht dat het een zomergriepje was of beginnend covid maar test was negatief. Onderlaken lag ook onder de vetvlekken; zetpil bestaat uit parafine en was inwendig gesmolten en daarna eruit gelopen. Niet handig dus, moest meteen bed verschonen. Na twee dagen er achter gekomen d[lees meer...]at ik geen zomergriep had maar dat dit een van de bijwerkingen kon zijn. Direct gestopt.

08-07-2022 | Vrouw | 55
estriol vaginaal
Voorgeschreven door gunaecoloog ivm geirriteerd plekje op vagina door menopauze. Eerste keer aanbrengen (klein beetje, alleen op t plekje) ging goed. Tijdje later voelde ik me naar. Ik dacht dat ik ziek werd. Dagen erna werd het erger: ontzettend moe, duizelig, misselijk, licht in mn hoofd. Ikbegon woorden door elkaar te halen. Op zaterdag in de auto, tijdens het rijden we[lees meer...]rd ik niet goed. Toen begon ik te denken aan de creme. Gestopt en drie dagen later voelde ik me weer beter. Opnieuw creme aangebracht, weer herl klein beetje. Paar uur later weer duizelig en misselijk. In bed tolde en draaide mn hoofd heel snel, dat voelde heel eng. Volgende dag nog steeds duizelig. Pas na 48 uur weer beetje normaal. Wat mij betreft is het enorme troep! Heb de bijwerkingen gemeld bij Lareb en raad iedereen aan dat te doen. Ik ga op zoek naar andere middelwn, zoals bv vagisil. Zo der hormonen erin. Dat zo'n piepklein beetje creme zo'n heftig effect kan hebben......

23-06-2022 | Vrouw | 48
Premature menopauze
De eerste 2 nachten, zo'n 10 minuten na inbrengen, een vervelende branderige pijn. Ging snel over. Gedurende de dag meteen een verschil van dag en nacht. Was erg droog, nu weer 'alsvanouds' . Best veel afscheiding en inlegkruisjes zijn echt nodig. Maar tjee.... ik heb een jaar last gehad van droge vagina/ pijn bij vrijen tot 'dan naar geen seks meer'. Nu gebruik ik het 10 [lees meer...]dagen en voel me weer vrouw!! Seks is fijn, heb weer zin en alles is vochtig genoeg. Geen pijn meer bij het vrijen. Was ik hier maar eerder aan begonnen!!

18-06-2022 | Vrouw | 81
Gebruik al 30 jaar Estradiol pleisters geweldig

16-06-2022 | Man | 66
Vaginale schimmelinfectie
De afscheiding is minder, maar blijft heel erg stikken. Eerst had ik veel blaasontstekingen, maar door de synapause, helemaal niet meer gehad. Wat wel is gebleven dat is die vreselijke stank van de vagina. Ik heb dan wel een inlegkruisje aan. Maar dat stinkt s"avonds ook heel erg. Toevallig was ik bij een supermarkt in Duitsland. Daar heb ik toevallig inlegkruisjes g[lees meer...]ekocht Elkos Woman met geurtje groene verpakking. Ik kon het eerst niet geloven, maar de stank is helemaal verdwenen. Het inlegkruis stinkt ook helemaal niet meer. Nog elke dag waardeer ik het zo, dat die vieze lucht hélémaal verdwenen is. M.v.g. M.

10-06-2022 | Vrouw | 58
Menopauze

10-06-2022 | Vrouw | 58
Menopauze
Heeft iemand ervaring met livial ivm hoofdpijn en slaperigheid? Ik neem het pas en val als een blok in slaap. Heb dit gekregen na andere hst combipreparaten. Dat lukt mij helemaaaal niet. Ook voor het libido en onbehaaglijke opvliegers. Ik heb een schildklierprobleem en hoop dat ik niet ga bijkomen van livial. Wie heeft hiermee ervaring aub? Het suf zijn....gewicht...lib[lees meer...]ido?

31-05-2022 | Vrouw | 33
Zwangerschap
Start progynova voor fertiliteitsbehandeling. Eerder ook al progynova gekomen, dan een paar maanden gestopt. Nu terug gestart en de bijwerkingen starten meteen. Vooral de angst en vermoeidheid zijn heel erg aanwezig en hebben toch een invloed op je leven.

16-05-2022 | Vrouw | 51
Overgang
Ik heb het middel voorgeschreven gekregen door de huisarts nav overgangsklachten. Opvliegers, zweten, innerlijke onrust, hartkloppingen, opgefokt etc. Alles wat er beschreven wordt mbt overgang heb/had ik. Progynova werkt. Na 2 weken stuk minder opvliegers en voel me stukken rustiger. Het enige wat ik heb is jeuk. Jeuk in gezicht/hals/lichaam. Lijkt van binnenuit te kom[lees meer...]en, op huid zelf is niks te zien. Volgens huisarts komt dit voor bij 10% van de vrouwen. Heel erg vervelend en zeker met warm weer. Van zweten krijg ik nog meer jeuk. Iemand ervaring met deze klacht? groetjes

12-05-2022 | Vrouw | 68
Overgang
Heb dit medicijn voorgeschreven gekregen en moet het nu 14 dagen achtereen gebruiken. Had last van vaginale droogheid met als klachten vaak plassen en het gevoel hebben van een blaasontsteking. De eerste dag ging het goed daarna jeuk irritatie huid opgezet en vanaf de vierde dag veel buikpijn menstruatiebuikpijn en een spatje bloed gehad. Huisarts gebeld en die zei de b[lees meer...]uikpijn kon niet komen van de synapause crème maar lees wel op veel sites dat deze klacht veel voorkomt maar niet in de bijsluiter staat Heb het nu 14 dagen vol gehouden met veel ellende en nu naar 2 x in de week en hopelijk komt het dan goed. Mocht het niet zo zijn dan maar terug op een crème zonder hormonen wat ik hiervoor ook heb geprobeerd alleen deze hielp niet voldoende vandaar het gebruik van de synapause

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5889)
Anticonceptie - overig (4314)
Cholesterol (3143)
Depressie - antidepressiva overig (2972)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2717)
Pijn - morfine-achtigen (2442)
ADHD - psychostimulantia (2409)
Verslavingsziekten (2198)
Pijn (2185)
Bloeddruk - betablokkers (1846)
Maagzuur - protonpompremmers (1705)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1636)
Anticonceptie - eenfase (1519)
Angststoornissen (1470)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1456)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1357)
Depressie - antidepressiva TCA (1180)
Antibiotica - urineweginfectie (1167)