Eczeem (25 meningen)
Acne/puistjes (1 mening)

11-12-2017 | Vrouw | 26

27-07-2017 | Vrouw | 40
Eczeem
Zeer slechte zalf, niet alleen brandend, legt het immuunsysteem plat (witte bloedcellen). Er wordt gewaarschuwd in bijsluiter risico op virus zoals de bekende koortslip, maar dat betekent ook dat het virus in het oog kan verschijnen wat heel wat minder onschuldig is. Nu litteken in het oog dus definitief minder zicht en duizeligheid en had kans op blindheid. Alleen op te[lees meer...] lossen met hoornvliestransplantatie met risico's. Kans op opnieuw actief worden van virus zeer aanwezig. Buiten dat door het platleggen van het immuunsysteem ik vrijwel al mijn haar op het hoofd verloren ben (en gelukkig na stopzetten Protopic langzaam weer terug aan het groeien) zou ik willen dat ik nooit maar dan ook nooit was begonnen aan Protopic. Eczeem werd beetje minder, ook niet na langdurig gebruik helemaal weg.

16-03-2017 | Vrouw | 24
Eczeem
Ik kreeg dit medicijn als vervanging van hormoonzalf, waarbij gewenning en verslaving optrad en dus geen optie meer was. Echter, protopic was van dag 1 vreselijk.. veel pijn. Na verloop van tijd ook gewenning plus allerlei nare bijwerkingen zoals krentenbaard en oedeem en ontstoken en dikke rode huid in het gezicht. Ik zou dit medicijn aan niemand aanraden, na verloop va[lees meer...]n tijd kan je verslaafd eraan raken en zijn de bijwerkingen verschrikkelijk, stoppen is dan nauwelijks een optie omdat je gezicht dan compleet opzwelt.

13-05-2012 | Vrouw | 67
Psoriasis
Wegens psoriasis o.a. in de plooien van mijn lichaam heb ik protopicc 0,1% voorgeschreven gekregen van de dermatoloog. Ik heb het aangebracht onder mijn oksels, iliezen, onder de borst en buik. Mijn oksels regearen erg heftig op dit middel, mijn plekken zijn weliswaar minder rood maar wel erg uitgebreid en de huid doet heel erg pijn, ook branderig. De huidreactie komt ur[lees meer...]en nadat ik de zalf aangebracht heb vooral 's nachts. Ik lig dan ook erg lang wakker van de pijn. Onder de borsten en buik is de pijn het "minst". Dun uitsmeren van het middel kan niet omdat het een stijve vette substantie is. Vannacht was het zo erg dat ik dovobet gel erop heb gedaan, waarna de pijn verminderde.

17-10-2010 | Vrouw
Acne/puistjes
Ik heb protopic 0,1% van de dermatoloog gekregen na een stootkuurtje prednison. Als ik mn handen insmeer met Protopic wordt de jeuk heel HEFTIG ! het gaat ook branden. Ik heb het idee dat erger wordt... Morgen maar snel de dermatoloog bellen. Hiervoor had ik Clovate maar dat werkt na lang gebruik niet meer. Heeft iemand nog tips?

05-03-2020 | Vrouw | 31
tacrolimus (1mg/g)
Als puber protopic zalf gekregen, toen binnen een week ontstonden en koortsblaren in mijn neus. Na een maand weer geprobeerd, zelfde klachten dus gestopt. Nu zeker 15 jaar en vele zware hormoonzalven verder. Door een hardnekkige plek eczeem in mijn gezicht teveel corticosteroïden op m’n gezicht gesmeerd, waarschijnlijk daarom is er dermatitis perioralis/clownseczeem [lees meer...]ontstaan. Vanwege allergieën voor oa. lanoline was protopic de beste (enige?) optie icm met antibiotica (na 1 dag gestopt met doxycycline vanwege allergische reactie!) Smeer nu een week protopic. Eerste dag op alle eczeemplekken: DOM!!! Nooit doen! Test een plek! Nacht niet geslapen van mijn branderige huid, hele hals/gezicht! Echt pijnlijk! Nu smeer ik alleen op de dermatitis perioralis plekjes, verbetering in een week zichtbaar! Smeer nu 2x daags, als de plekjes ‘vlak zijn’ (zonder bobbeltjes/puistjes) wil ik 1x daags gaan smeren. Vanavond een glas alcohol geprobeerd vanwege een etentje morgen; na een half glas al reactie. Hele gezicht en hals weer branden/rood. Dus niet alleen de ingesmeerde plekjes. Voorlopig laat ik de alcohol dus wel staan! Het is troep. En liever zou ik het niet gebruiken... Maar als corticosteroïden geen optie zijn... Dan liever toch maar dit dan niks smeren... (En ik heb ervaring met slikken van ciclosporine/methotrexaat/prednison voor m’n eczeem..) Na mijn kinderwens aan de dupilomap!

11-09-2019 | Vrouw | 21

20-04-2014 | Vrouw | 25
Eczeem
De eerste paar keer dat je smeert heb je het gevoel dat je huid in brand staat... Heel vervelend maar na een paar dagen doorzetten wordt dit minder. De eerste paar weken verdween mijn eczeem voor ongeveer de helft. Daarna kreeg ik hevige ontstekingen (rode bulten, puistjes) op mijn gehele benen. Zeer vervelend en ik vrees dat het met het gebruik van de zalf te maken heeft.[lees meer...] De ontstekingen ontstonden niet alleen op plekken waar ik de zalf had gesmeerd maar ook elders.

07-07-2012 | Vrouw | 27
tacrolimus
Een dermatoloog adviseerde mij bij mijn vitiligo (witte vlekken op huid= geen pigment meer) om eens Protopic 1x per dag te smeren. Hier ben ik 3 dagen geleden mee begonnen. Sinds gisteren veel jeuk en rode bultjes en sinds vandaag echt hevige pijn, jeuk, rode bultjes over heel mijn handen tot aan de oksel uitslag. Het rare is dat ik het middel naast op mijn handen, ook op [lees meer...]3 plekken in mijn gezicht gesmeerd had, maar hier is geen uitlsag. Mijn handen/armen zitten dus helemaal onder. Dit kan natuurlijk ook een hevige allergische reactie op dit middel zijn, maar ik wil het toch melden.

03-03-2012 | Man | 50
tacrolimus
ik gebruik Protopic i.v.m. een uit de hand gelopen combinatie van huidinfectie en eczeem waar ik al meer dan een half jaar mee worstel (ik betwijfel de officiële diagnose, heb nooit eerder eczeem gehad en het ziet er afwijkend uit). Diverse middelen geprobeerd, het enige wat goed hielp was combinatie van triamcinolon en fusidinezuur (antibiotica), maar dat krijg je blijkba[lees meer...]ar maar één keer van de arts. Protopic geeft bij mij een extreem warmtegevoel, alsof ik 45 graden koorts heb (mogelijk omdat ik tegelijk grieperig was?), heel beroerd. Bij gebruik voor gezicht/hals vaak sterk branderig gevoel. Op sommige plaatsen werkt het redelijk, op andere nauwelijks. Ik gebruik plaatselijk ook Licoid crème, dat helpt beter maar bij stoppen komt het snel terug en je kunt het niet constant gebruiken.

28-01-2012 | Vrouw | 31
tacrolimus
Mijn gezicht brandt verschrikkelijk, maar de andere plekken gaan er goed mee. Alleen het hete, branderige gevoel in mijn gezicht is heel vervelend. Zit met ijs op mijn hoofd, maar helpt weinig. Mijn gezicht ziet er in de spiegel wel normaal uit en niet rood. Ziet er zelfs rustig uit, maar de brandende pijn is heel naar.

11-12-2011 | Vrouw | 25
tacrolimus
Het helpt bij mij redelijk.. Het grote nadeel van de creme is als je tot 5 dagen nadat ik gesmeerd heb alcohol drink mijn gezicht knalrood wordt.

15-12-2020 | Vrouw | 18
Eczeem
Erg veel last van eczeem op mijn gezicht en andere plekken. Gebruik het alleen op mijn gezicht omdat het zo ontzettend pijn doet als je het voor het eerst opsmeert (bij mij dan). Het lukt alleen op mijn gezicht om eraan te wennen (na 2 dagen smeren is de pijn gelukkig weg). Maar het resultaat van de creme is fantastisch! Ik gebruik bethametason creme voor de rest van mijn [lees meer...]lichaam (wat ook goed werkt!) Maar smeer dat liever niet op mijn gezicht en de protopic geeft ook nog eens 2x zo mooi resultaat. Ik vind de pijn die ik persoonlijk ervaar in het begin het zeker waard. Bij alcohol gebruik kleuren mijn wangen soms rood gepaard met een warm gevoel

19-01-2020 | Vrouw | 42
Eczeem
Na tijden van jeuk, irritatie, rode plekken, schilfers en pijn, eindelijk weer een rustig gezicht. Echt heel blij dat ik eindelijk iets heb wat ik goed kan gebruiken in mijn gezicht. Supertevreden! Binnen twee dagen al zo’n verbetering.

31-10-2018 | Vrouw | 34
Eczeem
Ik gebruik Protopic nadat men stadium 1 2 & 3 doorlopen heeft met hormoonzalven. Mijn laatste tube is 1 oktober 2018 over de datum gegaan en ben hier dus mee gestopt. I.v.m niet leverbaar (op dit moment) Protopic, overgestapt naar Elidel (Pimecrolimus) broertje van Protopic (Tacrolimus). Ben 3 dagen aan het smeren geweest en alles is roder en jeukeriger geworden ben er[lees meer...] mee gestopt (want je gaat namelijk schamen) en wacht totdat Protopic weer leverbaar is. Bij Protopic heb ik na 2 dagen al verbetering en baal er ontzettend van dat het op dit moment niet leverbaar is.

08-05-2018 | Vrouw | 17
tacrolimus (1mg/g)
Ik gebruik protopic tegen vitiligo (ik heb een lichte vorm van deze aandoening). Ik smeer de zalf elke avond, en elke ochtend op sommige plekjes. (1-2 keer per dag dus). Toen ik begon met de zalf had ik oa een witte romde plek op mijn been met een diameter van ongeveer 4 cm, deze plek is na een aantal maanden smeren bijna verdwenen, het zijn nu alleen nog een aantal witte[lees meer...] stipjes. Zodra ik een nieuw wit plekje zie, begin ik daat meteen met smeren, en dan wordt het nooit erger, en wordt het eigenlijk altijd ook wel minder/verdwijnt het. Ik ben heel blij met de zalf en zou niet weten wat ik zonder zou moeten. Toen ik begon met de zalf gebruiken, had ik soms een beetje tintelingen/kriebelig/warm gevoel op de plek waar ik het smeerde, maar nooit iets heel ernstigs, en nu heb ik dat eigenlijk helemaal niet meer. Ik zou iedereen die last heeft van vitiligo (in ieder geval als dit geen erge varient is) zeer aanraden dit product te proberen.