Ervaringen met Protopic

Huiduitslag (3 meningen)
Acne/puistjes (1 mening)

22-11-2008 | Man
Atopisch eczeem
Mijn zoontje van bijna 3 jaar smeerde een jaar onafgebroken Cutivate hormooncreme. We konden geen stopdagen invoeren omdat zijn eczeem gelijk weer heftig terug kwam. Ik gebruik nu Protopic en nu kan ik soms 2, 3 dagen zonder- of met een lichtere hormoonzalf. Het is geweldig. Zijn eczeem is een stuk rustiger. Kaja Gebruikt verder nog: Ketotifen, Flixotide, Emovate, Ventoli[lees meer...]n en verscheidene basiszalven..

06-11-2008 | Man
Exeem
Gebruik het 1 keer per dag in het gelaat en het resultaat is geweldig, zonder bijwerkingen, huid voelt super goed en normaal, geen vlekken meer, geen uitgedroogde plekken; gewoon helemaal top. Wel ook met dagcreme behandelen ('s morgens) met Cetamakrogol en 's avonds voor het slapen gaan met Protopic. Nooit meer anders!

26-07-2022 | Man | 43
tacrolimus (0,3mg/g)
Psoriasis
Ik ben super blij dat ik bij een dermatoloog terecht ben gekomen die gespecialiseerd is in eczeem en psoriasis. Ik had al jaren last vam rode en jeukende plekken in mijn lies en rode korsterige plekken op mijn eikel. Na jarenlang aanmodderen met anti schimmeldmiddelen en hormonzalven alleen maar tijdelijke resultaten voor een paar dagen. Door de hormoonzalf is de huid van[lees meer...] mijn eikel op den diir zo aangetast dst die uitendelijk zwaar ging ontsteken en zelfs begon te bloeden. Pas toen verwees de huisarts me door naar mijn geweldige dermatoloog. Daar waar de huisarts ervan overtuigd was dat er sprake wss van een schimmelinfectie, concludeerde mijn de derrmatoloog juist dst er sprake was vam psoriasis op de huid van mijn penis en de penis huid. Hij zei dat hormoonzalf op den duur alleen maar meer ellende veroorzaakt in het genitale gebied. Hij kwam met de geweldige beslissiny op toprtocic 0, 1% sterkte voor te schrijven. Ik heb dat na instructie twee weken 1 x daags gesmeerd. De eerste paar dagen kreeg ik een branderig geboel opnde ingesmeerde plekken. Vooral bij het douchen. Echter, na 3 dagem begon ik een wonderlijke verbetering te zien. Na de twee welen smeren zijn al mijn problemen als sneeuw voor de zon verdwrnen. Wel kreeg ik drie weken later weer een klein beetje jeuk in mijn liezen en een klein rood plekje op mijn eikel. Vervolgens 5 dagen gesmeerd tot het weer rustig was. Inmiddels 4 weken verder en het ziet er allemaal weer keurig uit. Nooit gedacht dat mijn penis weer zou herstellen. Nu hou ik het in de gaten, en mocht ik weer problemen zien, dan smeer ik weer 5 dagen. Dat vind ik een prima deal. Maar ik heb alle vertouwen dat deze zal op den duur alle problemen permanent zal laten vsrdwijnen. Voordeel is dat protopic je huid niet aantast, waar hormoonzalf dat wel doet. Eeuwig dankbaar naaar de dermatoloog voor het suggereren van protopic. Ik had vooral met de ernst van een bloedende eikel nooot verwacht dat dit ooog nog goed zou kunnen komen na langdurig hormoonzalf gebruik. Echt een tovermiddel en ook dank aan de farmaceut die dit middel heeft ontwikkeld!

22-10-2019 | Man | 30
Psoriasis
Al een paar jaar heb ik psoriasis, op mijn hoofdhuid, oren, gezicht, op mijn penis en in mijn bilspleet (verder niet op mijn ellebogen of knieën o.i.d.). Eerst corticosteroiden gekregen, maar ook hogere klasses hielpen matig en ik kreeg er clowseczeem van. Uiteindelijk protopic gekregen van de dermatoloog om uit te proberen. Dit gaf echt een bizarre verbetering. Ik gebrui[lees meer...]k het nu zo’n 1,5 jaar en heb in die hele periode eigenlijk nauwelijks last meer gehad. Met name erg prettig dat mijn gezicht weer helemaal vrij is van plekken. Ik smeer nu ongeveer 1-2 keer per week een zeer dun laagje in gezicht en genitaal gebied. Als ik het te lang niet heb gesmeerd zie of voel ik het op een gegeven moment weer opkomen. Ik heb geen last van bijwerkingen. Soms prikkelt het heel even, maar dat trekt snel weer bij. Ik gebruik niet zoveel, dus dat scheelt misschien ook. Ik heb het wel eens aan iemand anders met psoriasis (die had het toevallig ook in het gezicht) aangeraden en die had er ook veel baat bij.

31-01-2019 | Man | 45
Eczeem
Geboren met Eczeem. Na vele, vele verschillende (emovaten, teer, cortizon steroïden) zalven voorgeschreven door diverse specialisten was daar eindelijk begin deze eeuw voor MIJ een groot deel verlichting. Ik ben nu 45 en smeer dit tegenwoordig enkel op kleine plekjes een paar dagen tot deze weg zijn.

27-01-2018 | Man | 35
Eczeem
Heb dit gekregen ter afwisseling met ketoconazol, wat veel minder goed werkt en de huid op de lange ter mijn stuk maakt. Protopic kun je lang blijven gebruiken, maar heeft wel wat bijwerkingen en is erg vettig waardoor je een glimmende laag krijgt; in mijn geval in m’n gezicht. Recentelijk heb ik krentenbaard opgelopen, wat met een antibiotica zalfje wel snel onder control[lees meer...]e was, desalniettemin erg vervelend. Over het algemeen ben ik tevreden, vooral de effectiviteit en (hopelijk) beperkte impact op de lange termijn. Het is 10x duurder dan ketoconazol, maar dat mag de pret niet drukken.

03-04-2017 | Man | 20
Eczeem
Geweldig middel mits je aan de bijwerkingen gewend bent. De eerste dagen dat ik dit middel gebruikte heb ik een hele nacht wakker gelegen, omdat overal waar ik gesmeerd had mijn huid ernstig in de brand stond en rood was. Maar ik zou zeggen laat je je niet tegenhouden door die 1-2 dagen bijwerkingen, want als je huid eenmaal gewend is aan deze zal is het minimaal net zo [lees meer...]goed werkend als Hormoonzalf! Ik gebruik het meer dan 1 jaar en de werking blijft perfect en de bijwerkingen zijn al na 1-2 dagen weg, maar onthoud deze tip! Als je 2-3 dagen niet smeert komen de bijwerkingen opnieuw volledig terug voor 1-2 dagen! dus ik raad aan om minimaal elke 2 dagen 1 keer te smeren ook al zijn de klachten verdwenen! dit zorgt ervoor dat je klachten minimaal blijven en je de bijwerkingen de das om doet!

06-03-2017 | Man | 51
Eczeem
Gebruik het al 17 jr. 2 tot 3 keer p/d over het gehele gezicht. Dit middel maakt mijn leven weer leefbaar. Kon geeneens naar buiten, daar licht mijn gezicht in lichterlaaie zette. Ciclosporine hielp ook goed, maar gaf kramp. Prednison hielp iets minder, maar maakte pafferig. Kilo's aan zwaarste klasse corticosteroïden gesmeerd. Deze hormonen hielpen matig tot niet. De situ[lees meer...]atie werd onhoudbaar. Voor protopic moest ik eerst naar Duitsland, aangezien het hier pas rond 2002 verkrijgbaar werd. Bij de eerste keren aanbrengen schrok ik van de brand in het gezicht. Hierna verdween dit en kreeg ik voor de eerste keer in 33 jr. mijn huid onder controle. Nu ben ik 51. Of het later bijwerkingen zal geven weet ik niet, maar afgemeten aan het voordeel wat ik nu geniet, neem ik deze risico's op de koop toe. Van onleefbaar naar leefbaar dankzij deze super zalf. Gezegd dat ik hem slechts op het gezicht kan toepassen, maar dit is erg persoonlijk. De meester onder de zalven voor met name fel-reagerende eczeemplaatsen. Mijn grootste dank aan de uitvinders!!

06-07-2016 | Man | 45
Eczeem
Jaren last van eczeem in het gezicht, van alles geprobeerd. Vooral de hormoonzalven, prednison, antibiotica, anti gist creme en tabletten. Het beheerst mijn leven, je kunt het niet bedekken. Uiteindelijk protopic gekregen 1mg, dat heeft zoveel veranderd. Hoop dat dit blijft. Vanaf dag 1 goed resultaat. Heb drie weken 2x per dag gesmeerd, smeer nu 1 x per dag max. Enige wat[lees meer...] soms een nadeel is dat het gezicht wat vettig is, maar goed , alles beter dan eczeem. Branden heb ik geen last van eigenlijk, drink verder toch al geen alcohol. Zon probeer ik te mijden. Levensstijl aanpassen had ik al gedaan, veel groenten, veel water, en vooral vezelrijk eten.

19-02-2015 | Man | 34
Eczeem
Protopic is erg goed. Heb altijd corticosteroiden gesmeerd om het altijdterugkerende eczeem te behandelen, maar sinds ik steeds meer moest gebruiken om hetzelfde effect te bewerkstelligen en mijn huid flinke striae ging vormen, moest ik overgaan op Protopic. Protopic heeft van een zeer dramatische situatie een draaglijke situatie gemaakt. Eczeem zat tussen de benen, scrot[lees meer...]um, billen etc etc, ik kon niet meer lopen van de pijn en niet slapen van de jeuk. Protopic heeft de hele boel schoongemaakt. Werkt niet zo razendsnel als een hormoonzalf helaas. Geduld hebben met dit middel! De eerste twee nachten moet je doorheen. Inderdaad een hel. Toch krijg ik meer bijwerkingen van dit middel later. Zelfs buikpijn en inwendige pijn helaas. Ik moest het hierdoor dunner smeren. R

02-10-2013 | Man | 70
Psoriasis
Helpt goed tegen genitale psoriasis en tegen psoriasis inversa. Paar keer per week gebruiken. Hormoonzalven kunnen bij mijn psoriasis niet gebruikt worden wegens het risico van schade aan de huid. Ik wissel af met Silkis-zalf. Nadeel is dat de protopic-zalf zeer vet is en vrij moeilijk smeerbaar. Geldt trouwens ook voor de Silkis-zalf. Van het vaak vermelde branderige gevo[lees meer...]el heb ik niet veel last.

08-04-2013 | Man | 69
Psoriasis
Helpt buitengewoon goed en verdient de voorkeur boven de obligaat voorgeschreven hormoonzalven omdat die de zeer dunne huid van de penis aantasten en bovendien geleidelijk aan minder effectief worden. Het enige nadeel van deze zalf is dat hij zeer vet is en vrij moeilijk smeerbaar.

13-08-2012 | Man | 26
Huiduitslag
Begint na een uurtje verschrikkelijk te jeuken. Kan er soms de hele nacht van wakker liggen. Hoe erger de eczeem, hoe erger het jeukt. Wanneer ik het kort geleden gebruikt heb, jeukt het minder dan wanneer het weer een tijdje terug is. De volgende dag is het of erger geworden door het krabben van de jeuk 's nachts, of het is minder geworden, als ik er doorheen ben geslape[lees meer...]n. 3 dagen goed doorsmeren ondanks de jeuk en mijn huid is weer schoon! Het gloeiende gevoel is een nare bijwerking, maar het is het enige medicijn dat ECHT goed werkt!

01-06-2012 | Man | 18
tacrolimus
Ik ben 18 jaar oud, en worstel al jaren met Acrovesiculeus eczeem (begint met blaasjes onder de huid, die lelijke open woonden worden). Het begon toen ik jong was aan mijn tenen, om de 2 jaar had ik een uitbraak. Het vreemde is dat sinds mijn 8ste verjaardag de eczeem om de 2 jaar voorkomt aan de vingers. Gewoonlijk is het snel op te lossen (Cortizonezalf, pilletjes en hee[lees meer...]l veel plakkers) maar nu heb ik voor de 4de keer een uitbraak op een halfjaar tijd. Aangezien de cortizonezalf wel hielp genezen, maar de eczeem altijd terugkwam, kreeg ik Protopic voorgeschreven. Geeft een licht brandend gevoel, maar dat valt best mee. Het enige probleem zijn de handschoenen die ik erbij moet dragen: Omdat de wonden voor Protopic niet afgedekt of ingebonden mogen zijn, moet ik katoenen handschoenen dragen die werken echt onmogelijk maken (zit in maquettebouw). Ik kan de zalf ook alleen 's nachts gebruiken, want met handschoenen naar school is net een rariteitenkabinet. Momenteel wacht ik het resultaat af, traag maar gestaag lijkt alles te verbeteren!

03-03-2012 | Man | 50
tacrolimus
ik gebruik Protopic i.v.m. een uit de hand gelopen combinatie van huidinfectie en eczeem waar ik al meer dan een half jaar mee worstel (ik betwijfel de officiële diagnose, heb nooit eerder eczeem gehad en het ziet er afwijkend uit). Diverse middelen geprobeerd, het enige wat goed hielp was combinatie van triamcinolon en fusidinezuur (antibiotica), maar dat krijg je blijkba[lees meer...]ar maar één keer van de arts. Protopic geeft bij mij een extreem warmtegevoel, alsof ik 45 graden koorts heb (mogelijk omdat ik tegelijk grieperig was?), heel beroerd. Bij gebruik voor gezicht/hals vaak sterk branderig gevoel. Op sommige plaatsen werkt het redelijk, op andere nauwelijks. Ik gebruik plaatselijk ook Licoid crème, dat helpt beter maar bij stoppen komt het snel terug en je kunt het niet constant gebruiken.

19-09-2010 | Man
tacrolimus
Pinda en noten allergie en erge exzeem
na lang dokteren en zoeken kwamen wij er achter dat ons zoontje van amper twee een estige vorm van exceem had ontwikkeld. Hij leek als verbrand . Met hulp van een goede allergoloog zijn wij met protopic begonnen. Twee keer per dag smere ophet exzeem.Het is een tovermiddel! En dat voor een zalf zonder hormonen. Na ruim twee jaar was alles weg,en blijft nu na tien jaar nog a[lees meer...]ltijd weg. Soms 1 klein plekje,maar na 1x smeren is ook dit weg. Dus voor ons was en is dit een super zalf.