Ervaringen met Enbrel

etanercept

Duizeligheid zwakte in onderbenen

Artritis psoriatica (18 meningen)
Psoriasis (13 meningen)
Gewrichtsontsteking (12 meningen)
Juveniele reumatoïde artritis (3 meningen)
Artrose (1 mening)
Auto-immuunziekte (1 mening)
Juveniele artritis (1 mening)

Methotrexaat (281 meningen)
Azathioprine (144 meningen)
Remicade (127 meningen)
Imuran (56 meningen)
Arava (45 meningen)

17-03-2024 | Vrouw | 84
etanercept (50)

Duizeligheid

Vreselijk veel bijwerkingn..alle die staan vermeld..de ellend begint 4 dagen na injectie Geen sociaal leven meer..echt heel ziek ervan

15-12-2022 | Vrouw | 40
Reumatoïde artritis
ben geboren met jeugdreuma nu reeds paar maanden benepali goed verbetert maar last van bronschitis

07-11-2022 | Vrouw | 68
Reumatoïde artritis
Ik gebruik al 20 jaar Enbrel. Ben begonnen met 2 keer per week een injectie samen met gebruik Methotrexaat(10 mg per week) Het gebruiksgemak met de huidige injectiepen is vele malen gebruiksvriendelijk dan in het begin van gebruik Enbrel door mij. Sinds enige tijd gebruik ik nu Enbrel 1 keer in de 3 weken. We wachten nog even af hoe zich dat verder gaat ontwikkelen.

24-05-2021 | Vrouw | 56
Reumatoïde artritis
Ik gebruik dit middel vrij lang ,ik was 34 jaar toen ik reumaroideartrites ik ben nu 56. kreeg. na een jaren de vraag of ik Benepalie wilde proberen om dat het goedkoper is , ik wilde dit proberen maar na de zevende week kreeg ik epilepsie met toeters en bellen naar het ziekenhuis . Na nog eens 6 weken weer een epileptische aanval en weer op naar het ziekenhuis Mi[lees meer...]jn reumatoloog zei dat het het zelfde is als Enbrel , maar ik heb wel gevraagd of ik Enbrel terug kon krijgen , dit was oke , nu weer enkele jaren verder en geen last meer gehad van epilepsie dus waar heeft het dan aan gelegen ., In mijn ogen aan de Benepalie Verder gaat het goed nu ik weer Enbrel gebruik .

13-07-2020 | Vrouw | 37
Reumatoïde artritis
Eigenlijk was ik vrij tevreden over dit medicijn omdat het degene was waar ik het minste bijwerkingen bij had, tot dan toe. Jammer dat het niet effectief genoeg was tegen de reuma, die werd heel geleidelijk steeds weer erger.

26-11-2018 | Vrouw | 59

31-10-2018 | Vrouw | 31
Reumatoïde artritis
3 maand gebruikt. het werkte erg goed na 1 week al duidelijke verbetering. helaas na 3 maand ernstige zenuwklachten, doofheid, uitval, slecht zien en stuurloze ledematen. MRI gehad, 4 witte plekjes in de hersenen. na een paar maand weer mri 5 plekjes. heb de diagnose ms gekregen.

16-02-2018 | Vrouw | 25
Reumatoïde artritis
Hallo, ik gebruik de Enbrel injecties nu ondertussen al 9 jaar. ik ben geboren met kinderreuma en heb dus meer als de helft van mijn leven medicatie geslikt. ledertrexate was bij een grote tegenvaller, ik werd hier heel misselijk en depressief van.. ook heb ik Medrol en andere cortizonen ingenomen. nu bijna 9 jaar lang gebruik ik de Enbrel spuiten, dit was voor mij een[lees meer...] nieuwe wereld die openging. Naar gelang de pijn zet ik de spuit oftewel 1x/week oftewel om de 2 weken oftewel 1x per maand, dit varieert van seizoen tot seizoen. Ik raad het iedereen aan! Dankje Enbrel om mijn leven menselijk en draagbaar te maken. Gr

22-01-2018 | Vrouw | 59
Reumatoïde artritis
De vermoeidheid kan ook komen van Vit B12 tekort is mijn ervaring. Sinds ik van vitakruid vit B12 adenosylcobalamin 5000mcg gebruik geen vermoeidheid meer. Werkzaam bij mij vanaf een week gebruik, dagelijks laten smelten onder de tong.

19-09-2016 | Vrouw | 43
Reumatoïde artritis
Enbrel helpt goed tegen de reuma. Omdat je menselijke eiwitten inspuit, kun je wel vatbaarder worden voor o.a luchtweginfecties. Dit laatste is helaas bij mij het geval. Ik heb vrijwel continu een verkoudheid (n andere in mijn directe omgeving hoeft maar te kuchen en ik ben van de partij). Ook enkele malen longontsteking doorgemaakt. Dit is wel erg jammer dat ik nu zo vatb[lees meer...]aar ben, want de enbrel is een super medicijn tegen de reumatische artritis. Ik gebruikte eerst de pen, echter deze doet echt pijn + rode geïrriteerde huid. Nu voor gevulde spuitjes en injecteren gaat zonder problemen en zonder huidproblemen.

12-02-2016 | Vrouw | 53
Reumatoïde artritis
ik haal 's avonds de enbrel pen uit de koelkast, dan doe ik de pen de volgende ochtend in mijn bh tussen mijn borsten en na ongeveer 1 uur dien ik de pen toe, nu totaal geen pijn meer met spuiten, de mannen moeten misschien een ander plekje zoeken 😜.

14-08-2015 | Vrouw | 56
Reumatoïde artritis
Spuit sinds een jaar of 7 Enbrel en mtx, ging tot nu toe best heel goed. De pijn van het spuiten van enbrel kan je ietwat tegengaan door de injectie een poosje op kamertemperatuur te laten komen, dan doet het spuiten vaak veel minder pijn!! Maar de werking van enbrel wordt de laatste tijd minder en er wordt nu gesproken over e.v.t andere medicatie, wat dat gaat worden is[lees meer...] nog niet bekend en het vervelende is dat mijn reumatoloog in okt. weggaat en ik dus naar iemand anders moet en dan maar kijken hoe die over de dingen denkt. Krijg steeds meer last weer van hevige ontstekingen, dus ik ben wel toe aan iets anders om het zo maar te zeggen, maar enbrel heeft heel veel voor mij gedaan de afgelopen 7 jaar was er altijd heel blij mee kon weer dingen doen die ik anders echt niet had gekund.

20-07-2015 | Vrouw | 54
Reumatoïde artritis
De injectie helpen wel goed, maar met een hoop bijwerkingen. Zoals haaruitval, infecties. met name de blaas en luchtwegen. Maar zonder deze injectie van enbrel zou ik niet kunnen lopen.

26-06-2015 | Vrouw | 51
Reumatoïde artritis
Enbrel sloeg gelijk aan en sindsdien mijn leven terug. Het prikken kan soms pijn doen, maar dat weet je nooit van te voren, heeft niets met de pen te maken. En als het pijn doet dan duurt dat hooguit 10 seconden. Heel af en toe lichte zwelling als reactie, maar dat mag geen naam hebben. Ik ben er blij mee, een hoge dosis MTX was voor mij weinig effectief en gaf veel meer, [lees meer...]minder leuke bijwerkingen.

12-06-2015 | Vrouw | 45
Reumatoïde artritis
Hoe komt het dat het spuiten van de enbrel pijnlijker is dan het spuiten van de MTX. Zou dat graag willen weten moet waarschijnlijk van de MTX nu over stappen op de enbrel Prikpen.

05-03-2024 | Man | 73

zwakte in onderbenen

Enbrell is een goed middel wat aardig helpt tegen mijn RA. Gebruik ook al 2 jaar ander middel Spuit Repahta tegen Cholesterol, de prik heb ik nog nooit gevoeld in tegenstelling tot Enbrell. De spuitnaalden zijn waardeloos elke spuit die ik injecteer voel je behoorlijk. uiteraard liever wekelijks deze pijnprik als pijn door mijn reuma. Echter men zou eens een voorbeeld [lees meer...]kunnen nemen dat er ook goede spuitnaalden (Repatha) voorhanden zijn, MAAR NIET DIE VAN ENBRELL.