ziekte

Methotrexaat

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor reumatoïde artritis

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: reumatoïde artritis

Leflunomide

12-09-2021 | Vrouw | 70
leflunomide
Reumatoïde artritis
ik gebruik het nu 5 dagen ..maar wat een ellende. zo gammel ik probeer door te zetten in de hoop dat het vlug aan slaat...maar soms lijkt het of ik dan zieker wordt

Naproxen

21-08-2021 | Vrouw | 55
naproxen

Kenacort-A

21-08-2021 | Vrouw | 55
triamcinolonacetonide
Reumatoïde artritis
Ik krijg 1x in de 3 maanden een injectie van 80mg in bil of bovenbeen. Binnen een paar dagen vrijwel geen pijn meer, veel meer energie

05-08-2021 | Vrouw | 55
Reumatoïde artritis
Sinds 2 jaar gebruik ik het 1x per week voor Reumatoïde Arthritis. Eerder 5 jaar Enbrel gebruikt maar vanwege verminderde werking overgestapt op Orencia. Ben wel een keer vanwege een infectie gestopt en na ongeveer een maand had ik aanzienlijk meer pijn. Dus het werkt naar mijn gevoel wel erg goed.

Leflunomide

12-07-2021 | Man | 73
leflunomide

Plaquenil

05-07-2021 | Vrouw | 60
hydroxychloroquine
Reumatoïde artritis
Mijnervaring was dat iallws als verwarrend vond en dacht doodziek te Ijn voor ik her doorhad dat het wel eens aan dw planquw kon liggen

19-06-2021 | Man | 56
Reumatoïde artritis
Zeer tevreden over de effectiviteit van dit medicijn icm met 2,5 mg prednison per dag Na acute ondraaglijke pijn bleek ik acute reuma te hebben. Eerst 50 mg prednison per dag en bleek niet effectief. Daarna icm MT tabletten sloeg t wel aan en nu pijnvrij. Na een halfjaar over gegaan op injectie voor op advies ivm kans op maagproblemen van tabletten. Ben wel totaal gestop[lees meer...]t met alcohol omdat dit geen goede combi is. Kortom ik ben zeer tevreden maar gebruik t ook pas 2 jaar.

Humira

12-06-2021 | Man | 57
adalimumab
Reumatoïde artritis
Na MTX met vervelende bijwerkingen en weinig effect mocht ik overgaan op Humira. Vanaf week 1 als minder gewrichtspijnen en daarna geen pijn meer gehad. Ook niet bij retorische handelingen. Mijn dosering is 40 mg per 2 weken.

Enbrel

24-05-2021 | Vrouw | 56
etanercept
Reumatoïde artritis
Ik gebruik dit middel vrij lang ,ik was 34 jaar toen ik reumaroideartrites ik ben nu 56. kreeg. na een jaren de vraag of ik Benepalie wilde proberen om dat het goedkoper is , ik wilde dit proberen maar na de zevende week kreeg ik epilepsie met toeters en bellen naar het ziekenhuis . Na nog eens 6 weken weer een epileptische aanval en weer op naar het ziekenhuis Mi[lees meer...]jn reumatoloog zei dat het het zelfde is als Enbrel , maar ik heb wel gevraagd of ik Enbrel terug kon krijgen , dit was oke , nu weer enkele jaren verder en geen last meer gehad van epilepsie dus waar heeft het dan aan gelegen ., In mijn ogen aan de Benepalie Verder gaat het goed nu ik weer Enbrel gebruik .

Meloxicam

20-05-2021 | Vrouw | 54
meloxicam
Reumatoïde artritis
Ik neem het product nu 2 maanden, pijnvrij zo goed als..maar help krijg pijn in leverstreek. Nochtans neem ik geen alcohol in, eet ik fruit en groenten..nee voor mij niet dit product; Heb vroeger nooit last gehad van lever.

Kineret

16-05-2021 | Vrouw | 70
anakinra
Reumatoïde artritis
Heb 30 jaar pijn gehad in mijn gewrichten. Laatste jaar met koorts tot 42 graden, pijn op de borst met pericarditis en vier keer ziekenhuis opname. Sinds twee jaar geen pijn. Er ging een wereld voor me open.

Metoject

09-05-2021 | Vrouw | 63
Reumatoïde artritis
AR en PALINGDROOM reuma veel baat bij deze injecties in samenwerking met orencia spuiten

Plaquenil

09-05-2021 | Man | 57
hydroxychloroquine
Reumatoïde artritis
veel bijwerkingen als je pech hebt zoals ik, ik hoop dat u meer geluk hebt met dit medicijn . na gebruik van 2 jaar hartritme stoornis en constant hoofdpijn ,blaasproblemen en onrust en oogproblemen, ,na overleg van mijn reumatoloog direct gestopt met dit medicijn, alleen gebruik van mtx dat ook hoofdpijn geeft gaat redelijk

04-05-2021 | Man | 56
Reumatoïde artritis
Ik injecteer mezelf nu 4 maanden 1 keer per week met Injexate MTX 25 mg (na opbouw 2 keer 15 mg en 4 keer 20 mg) ivm reuma. Tevens kreeg ik een prednisolon kuur (3 * 30 mg, 3 * 25 mg en zo afbouwend naar 5 mg/dag en na 2 maanden naar 2,5 mg/dag). Het injecteren (waar ik erg tegen op zag) stelt echt niets voor! Ik heb nauwelijks tot geen bijwerkingen van de MTX. Ik inject[lees meer...]eer op maandagavond voor het eten en neem op dinsdagavond 10 mg foliumzuur. Helaas zijn de klachten minimaal afgenomen. Volgende week weer naar de reumatoloog. Ben benieuwd wat de volgende stap is.

Humira

22-04-2021 | Vrouw | 32
adalimumab
Reumatoïde artritis
Zeer tevreden. Heb die ziekte van bechterew. Na jaren lang pijn en flinke oogontstekingen uveitis na aanleiding van de bechterew, toch maar humira gaan injecteren. Vond het nogal spannend als je de gehele bijsluiter leest. Maar nu zo blij kan alles weer zonder pijn en de oogontstekingen blijven ook uit. Naar jaren hoge ontstekingswaarde zijn ze nu ook prima.

Tramadol

18-04-2021 | Vrouw | 58
tramadol
Reumatoïde artritis
ik gebruik het elke avond voor mij weke dele reuma en het helpt mij soms als ik soms over dag met heel veel pijn er dan nog 1 er is voor mij soort reuma geen medicijn alleen deze

Sulfasalazine

14-04-2021 | Man | 61
sulfasalazine
Reumatoïde artritis
Slik het al heel lang echter ben er niet echt tevreden over.

Cimzia

11-03-2021 | Vrouw | 40
certolizumab pegol
Reumatoïde artritis
Ik was zwanger en gaf borstvoeding in deze periode

Mabthera

11-03-2021 | Vrouw | 40
rituximab
Reumatoïde artritis
Ik heb 10 jaar RA. Rituximab werkt goed, maar ik moet wel eerst door een helmaand alvorens de bijwerkingen van het infuus verdwenen zijn. Dat is ronduit k*t.

Olumiant

22-02-2021 | Vrouw | 34
baricitinib
Reumatoïde artritis
Verschillende reuma medicatie gehad, vaak allergisch of hielpen niet. Deze is zeker effectief met weinig tot geen bijwerkingen.

13-02-2021 | Vrouw | 50
Reumatoïde artritis
Paar maanden geleden gestart met MTX injectie. 6 weken lang start dosis van 10mg, dag na injecteren altijd hoofdpijn. Na het ophogen van de dosering (van 10mg naar 15mg)namen de klachten zeer sterk toe. Hoofdpijn werd ondraaglijke hoofdpijn en bleef dagen aanhouden daarbij werd ik steeds meer benauwd. Na 3 injecties van 15 mg vertrouwde ik de bijwerkingen niet meer, de[lees meer...] benauwdheid nam ernstig toe. Meteen de arts gebeld, spoed aanvraag bloedonderzoek en daar kwam uit dat de waardes niet goed waren. Doorgestuurd naar spoedeisende hulp, meerdere onderzoeken gekregen o.a scan met contrastvloeistof en daaruit kwam 'Meerdere longemboliën die centraal zaten'. Nacht op hartbewaking gelegen en 5 dagen op de longafdeling en voor de rest van mijn leven aan de bloedverdunners. In overleg met de arts accuut gestopt met MTX, het is immers bewezen dat (zeer zelden )longemboliën een bijwerking kan zijn van MTX. Mijn gezondheid heeft hier( en ook psychisch )wel een klap mee gehad!

23-12-2020 | Vrouw | 63
Kijk bij xeljanz

Xeljanz

23-12-2020 | Vrouw | 63
tofacitinib
Reumatoïde artritis
Na weer resistentte zijn na mijn 4e prik kreeg ik zeljanz 11 mg met vertraagde afgifte, de eerste weken heb me echt niet prettig gevoeld veel hoofdpijn misselijk spierpijn in armen en voelde mn bloeddruk stijgen, na 6 weken begon het allemaal te minderen Gebruikte de pil eerst smorgens maar de hoofdpijn en misselijkheid was niet fijn, dus nam ik de pil mett avondete[lees meer...]n, dat ging beter, na gewent te zijn neem ik hem nu weer smorgens met mijn anderemedicijnen maagbeschermer en bloeddrukpil nifedipine, weinig last meer, heel af en toe nog hoofdpijn maar dat is weg te werken met paracetamol. Mijn crp is gezakt van 10 naar 3 en de ontstekingswaarde van 19 naar 12, dus we zijn op de goede weg, ook nog 1 bijwerking niet erg maar ruikt niet echt lekker , echt vieze poepies laten, en nog 1 bijwerking waar ik helemaal geen moeite mee heb is afvallen, ben nu in 2 mnd tijd 3,5 kg afgevallen en doe daar niets voor, wel heb ik in de gaten dat je met deze medicijnen goed moet blijven drinken, verders gaat t goed bloeddruk weer zoals hij was, dus allemaal kwestie van gewenning. Ik voelde me met 4..5 weken echt niet fijn en heb op t punt gestaan te stoppen gelukkig pushte mijn reumatoloog me, ben blij dat ik doorgezet heb, over 2 maanden weer bloedonderzoek en kijken hoe t dan gaat, onstekingen in mn voeten knieen en 1 hand prima.... 1 hand nog steeds niet, bij veranderingen ga ik dat hoer weer melden want er is nog weinig over dit medicijn bekend

Amitriptyline

05-11-2020 | Vrouw | 56
amitriptyline
Reumatoïde artritis
Ik slik dit al jaren maar ik droom erg levens echt de laatste weken en ik denk dat het van dit middel komt. Ik ga dit even navragen.

17-10-2020 | Vrouw | 28
Reumatoïde artritis
Sinds 5 maanden gebruik ik 1 x per week MTX injecties. Het zelf injecteren blijft soms nog wat spannend maar het lukt. Ondertussen op de dosering van 20 mg. Ben een stuk stabieler qua ontstekingen geworden, ik heb reuma en SLE. Echter blijft toch ontsteking van mijn handen er regelmatig doorheen piepen waardoor stootkuur injectie prednison nodig is. Bijwerkingen zijn voo[lees meer...]ral branderig emulsie met inspuiten, de dag van injecteren en erna diarree en oversture darmen. De dag er na extreem vermoeiend, blauwe plekken na het prikken, haaruitval en aften. Er is zeker mee te leven omdat het de voordelen waard zijn. Heb wel ook sneller last van infecties omdat je weerstaan -100 word.

Enbrel

13-07-2020 | Vrouw | 37
etanercept
Reumatoïde artritis
Eigenlijk was ik vrij tevreden over dit medicijn omdat het degene was waar ik het minste bijwerkingen bij had, tot dan toe. Jammer dat het niet effectief genoeg was tegen de reuma, die werd heel geleidelijk steeds weer erger.

13-07-2020 | Vrouw | 37
Reumatoïde artritis
Sinds 10 maanden gebruik ik orencia. Het heeft eerst 2 (ellendige) maanden geduurd voor ik enige werking ervoer. Na 4 maanden was ik vrij tevreden over de werking (er zijn nog altijd dagelijkse beperkingen door pijn/stijfheid, maar geen echte opstoten meer). Na 6 maanden moest ik 2 injecties overslaan wegens ziekte. Toen kreeg ik opnieuw duidelijk meer pijn en heeft het w[lees meer...]eer weken geduurd voor het weer onder controle was. Waar ik problemen mee heb is de vermoeidheid die na elke injectie komt. Dikwijls ben ik zo moe dat ik er misselijk van word. Ik heb zelf de indruk dat die vermoeidheid nu erger is dan de eerste maanden. Heeft iemand hier ervaring mee of tips?

08-06-2020 | Man | 75
Reumatoïde artritis
Kan dit medicijn invloed hebben op je concentratievermogen , op het geheugen en een tragere reactie? Meer dan een opdracht krijgen is moeilijker te verwerken Vraag mij af of dit bijwerkingen kunnen zijn van methotrexaat of tekenen van een andere ziekte. Ze zijn ongeveer samen met de injecties begonnen. Heeft iemand gelijkaardige ervaringen ondervonden?

Fentanyl

29-05-2020 | Vrouw | 50
fentanyl oromucosaal/transdermaal
Reumatoïde artritis
Fijne pleister heb tietze en fibro met veel pijn heb alles geprobeerd. Nasid s avonds morgens paracetamol ook 100mg langdurig Tramadol. De pijn Bleef 24/7 Nu heb ik de pleister na 2 dagen was de pijn weg! Geen bijwerkingen ik ben blij!! Voor eventuele opvlamming bij de tietze heb ik nog een smelttablet Ik ben tevreden en raad t aan bij chronische pijn!

Celecoxib

29-05-2020 | Vrouw | 25
celecoxib
Reumatoïde artritis
Ik heb de ziekte van Bechterew. Werkt voor mij goed, heb door het slikken van dit medicijn geen pijn meer. Na 7 nog geen last van bijwerkingen.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2645)
Depressie (2127)
Angst & paniekstoornis (2097)
Hoge bloeddruk (1514)
Blaasontsteking (1095)