ziekte

Methotrexaat

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor reumatoïde artritis

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: reumatoïde artritis

Salazopyrine

03-02-2023 | Vrouw | 49
sulfasalazine
Reumatoïde artritis
Eerste keer gebruik moeten stoppen, keelpijn, grieperig, depressieve gevoelens. Daarna opnieuw gestart op advies. Buikklachten, Voelde me onrustig. Kon moeilijk ontspannen. Werd steeds erger. Depressieve gevoelens. Stemmingswisselingen. Gestopt. Vraag mij af hoe lang het duurt voordat dit weer normaal wordt en deze klachten verdwijnen na het stoppen.

22-01-2023 | Man | 60
Reumatoïde artritis
Heb dit medicijn +/- 8 jaar gebruikt. In het begin om de 2weken ,maar dit werkte zo goed dat ik het uiteindelijk om de 6 weken 1 injectie toediende. Totaal geen merkbare bijwerkingen gehad. Ik kon nog alles wat ik voorheen ook deed, zoals motorcross. Maar let op! Als je de cyclus van injectie toedienen onderbreekt, kan het zijn dat dit middel hierna moeilijk of helemaal[lees meer...] niet mee werkt, zoals bij mij is gebeurd door een reumatoloog die niet luisterde wat ik te vertellen had!

Leflunomide

22-01-2023 | Man | 62
Reumatoïde artritis
Jarenlang Methotrexaat gebruikt , maar door bijwerkingen en te lage dosering Leflumomide gekregen. Al snel werd mijn bloeddruk hoger dan normaal en kreeg ik soms last van druk op mijn borst. Als ik even gebukt zat en weer opstond leek het of ik van m’n stokje afviel. Ben meteen gestopt met dit medicijn, waarna de klachten weer snel verdwenen.

21-12-2022 | Vrouw | 65
Reumatoïde artritis
persoonlijk krijg ik vnl last van bijzonder lastige stekende pijnen verspreid en verspringend naar alle botten de eerste week na de spuit, nadien verbetert de bijwerking, maar het algehele resultaat zou beter kunnen helaas

Enbrel

15-12-2022 | Vrouw | 40
etanercept
Reumatoïde artritis
ben geboren met jeugdreuma nu reeds paar maanden benepali goed verbetert maar last van bronschitis

Leflunomide

09-12-2022 | Vrouw | 53
Reumatoïde artritis
Na Methotrexaat heb ik deze Leflunomide gekregen. We hebben ongeveer een jaar geprobeerd. Heel fijn dat er geen bijwerkingen zijn na mij altijd misselijk zijn hiervoor. Jammer dat het na bijna een jaar proberen niet echt werkt. De reuma komt er steeds doorheen. Uiteindelijk dus niet tevreden, want het doet bij mij niks.

09-12-2022 | Vrouw | 53
Reumatoïde artritis
Methotrexaat heb ik 2 jaar gebruikt, eerst spuiten en toen de misselijkheid te veel werd nog pillen geprobeerd. Bij mij werkt dit medicijn uitstekend. Nergens meer last van! Daarom zolang blijven lopen met constant misselijk zijn. Dat is op den duur niet meer te doen. Ik lustte bijna niks meer en was op den duur de hele week van slag. Daarom overgestapt naar ander middel.

Xeljanz

03-12-2022 | Man | 71
tofacitinib
Reumatoïde artritis
Heeft mij goed geholpen ,maar heeft volgens nieuwe gegevens ernstige bijwerkingen .

Cimzia

03-12-2022 | Man | 71
certolizumab pegol
Reumatoïde artritis
Ik had een medicijn (xzeljans) dat werkte goed ,mijn arts vond het verstandig om over te stappen naar een ander (cimzia)medicijn na de eerste spuiten kreeg ik al een soort van allergische reactie dat werd minder in de loop van de dagen tussen het injecteren bij de tweede keer dat ik weer ging injecteren kwam na 1 a 2 dagen alweer een reactie nu wat heftiger contact opgeno[lees meer...]men met de arts die stelde voor om even te stoppen met de dubbele injectie en overgaan op een enkele (als je begint met dit medicijn zijn de eerste 3 keer een dubbele ) dus in plaats van twee nu een er was nog steeds een reactie en dat werd na de laatste injectie vele malen heftiger enorme jeuk over het hele lichaam toen vurige gedeeltes van de huid uitdrogen de huid van mijn gezicht en lichaam ging kapot ,het was Bizar nu heb ik al weken geen medicijn ingenomen. Maar al deze symptomen worden niet minder ik ben geen dokter dus kan geen advies geven maar voor mij is dit een slechte ervaring .

25-11-2022 | Vrouw | 40
Reumatoïde artritis
Kwaliteit van leven erg toegenomen.

Tramadol

21-11-2022 | Man | 63
tramadol
Reumatoïde artritis
je mag niet autorijden als je dit medicijn gebruikt. en dat klopt . ik word er super duf en moe van. slaap zowat de hele dag. maar het werkt wel goed als pijnstiller.

Enbrel

07-11-2022 | Vrouw | 68
etanercept
Reumatoïde artritis
Ik gebruik al 20 jaar Enbrel. Ben begonnen met 2 keer per week een injectie samen met gebruik Methotrexaat(10 mg per week) Het gebruiksgemak met de huidige injectiepen is vele malen gebruiksvriendelijk dan in het begin van gebruik Enbrel door mij. Sinds enige tijd gebruik ik nu Enbrel 1 keer in de 3 weken. We wachten nog even af hoe zich dat verder gaat ontwikkelen.

Plaquenil

04-11-2022 | Vrouw | 38
hydroxychloroquine
Reumatoïde artritis
Prima middel, helaas op de langere termijn voor mij niet meer effectief meer. Weinig bijwerkingen gehad..Beetje last van buikklachten en minder eetlust.

Ledertrexate

04-11-2022 | Vrouw | 38
Reumatoïde artritis
Het begon heel positief..Moest stapsgewijs van 15mg naar 25 mg toe. Helaas ging het op de 2e week met 20 mg finaal mis. Ik ben vreselijk ziek geworden en dacht eerlijk gezegd vergiftigd te zijn. Ik heb last van gruwelijke hoofdpijn, verwardheid, vermoeidheid, duizeligheid en algehele malaise. Dit ging zelfs met afbouwen niet volledig weg. Bleef na de inname last houden van[lees meer...] een verschrikkelijke hoofdpijn. Heel jammer, want het leek een wondermiddel te zijn ivm de pijnklachten. Super effectief, helaas bij mij te heftige bijwerkingen.

11-10-2022 | Man | 64

11-10-2022 | Man | 64
Reumatoïde artritis
Non Hodgkin patiënt, na meerdere chemo kuren ontstond een ernstige psoriasis en reumatoïde artritis. Methotrexaat werkte niet afdoende, in juli gestart met Hyrimoz bij de MTX. Na de 3e injectie begonnen de klachten van Herpes Zoster. Voorheen geen klachten van deze aard gehad.

04-10-2022 | Man | 37
Reumatoïde artritis
Update: nu 3/4 jaar verder en alles is onder controle. De combinatie van MTx met prednison slaat echt enorm aan. Amper/geen last meer van de RA als ik maar hou aan RRR. Rust reinheid regelmaat. Ontwijk stress en ongezond eten, veel sporten etc

RoActemra

Fentanyl

22-08-2022 | Vrouw | 64
fentanyl oromucosaal/transdermaal
Reumatoïde artritis
Ik heb al een jaar fentanyl pleisters 37 mg een keer in de 3 dagen, sinds ik deze pleisters gebruik doe ik ook overmatig zwetensoms zo erg. dat ik helemaal nat ben, erg vervelend is dat.

21-08-2022 | Man | 57
Reumatoïde artritis
Weet eerlijk gezegd niet hoe mijn pijn aan voeten en met name linkerhand/pols zou zijn geweest als ik dit middel niet had gebruikt. Heb nog steeds veel pijn en gezwollen ontstoken linkerhand. Probeer positief te blijven al valt dat bij mij momenteel niet altijd mee.

12-08-2022 | Vrouw | 57
Reumatoïde artritis
Ik was 30 toen diagnose RA werd gesteld. Heb een aantal jaren zoektocht gehad naar juiste instelling medicatie sulfasalazine. Dit was niet voldoende, kreeg er mtx tabletten bij , eerst de hoogste dosering, dit gaf op enig moment leverproblemen. ook in combinatie met foliumzuur 1x pw 10mg. Gebruik nu al zo'n 23 jaar mtx tabletten, zit momenteel op 4x 2,5 mg ! Hoera ! Heb o[lees meer...]ok nog een paar jaar Enbrel injecties erbij gehad maar ook dit weten af te bouwen. Ik vond de injecties pijnlijk maar het remde wel de ontstekingen. Door de afbouw van mtx heb ik nu wel meloxicam erbij gekregen , voorheen nam ik die alleen zonodig in. Al met al heeft mtx wel een gunstig effect op mijn reuma gehad. Was hier in het begin erg huiverig voor. Ik nam de misselijkheid en vermoeidheid maar voor lief. maar ben blij dat ik toch doorgezet heb.

05-07-2022 | Man | 45
Reumatoïde artritis
Het gebruik van Humira is voor mij ondertussen al een jaar voltooid verleden tijd, maar het leek me goed om mijn ervaringen alsnog hier te delen. Begin 2020 startte ik met Humira injectiepennen eenmaal per twee weken, nadat methotrexaat niet meer afdoende mijn Reumatoïde Artritis in bedwang hield. Al snel volgden bijwerkingen die hardnekkig waren: diverse blauwe plekken, v[lees meer...]ermoeidheid, smaakstoornis, vertraagde bloedstolling bij wondjes, overal jeuk. Daarnaast kreeg ik last van een zonneallergie, waarbij ook maar een beetje blootstelling tot lang aanhoudende pijnlijke en jeukende huidreacties leidde (waar ik nota bene voorheen wegens donker huidtype vrijwel nooit verbrandde...). Ook was ik vaker dan anders verkouden of had de griep. Tweede helft 2020 vormde zich verder een flinke reumanodule op mijn rechterelleboog, die de beweging ervan langzaam maar zeker blokkeerde. De klap op de vuurpijl moest nog komen: tegen het einde van 2020 ontstond op mijn linkerbeen een zich over de gehele lengte uitdijende pijnlijke en jeukende huidontsteking. Januari 2021 kon ik poliklinisch bij dermatologie terecht. Daar had men nog nooit een zich zo snel ontwikkelende en agressieve huidontsteking gezien. Het vermoeden bestond dat Humira de boosdoener was (wat ik zelf natuurlijk al een tijdje dacht). Stoppen met Humira was het advies, en u raadt het al: de huidontsteking, reumanodule en andere bijwerkingen verdwenen in de daaropvolgende weken. Van de zonneallergie bleef ik wel nog maanden na stoppen last houden. Een bloedonderzoek najaar 2021 wees uit dat mijn lichaam nog steeds antistoffen tegen Humira bleef aanmaken. Resumerend: eenieder reageert natuurlijk anders op medicatie, maar bezint eer ge begint met een biological...

Plaquenil

07-06-2022 | Vrouw | 53
hydroxychloroquine
Reumatoïde artritis
Ik heb het vorig jaar augustus 2021 voorgeschreven gekregen van de reumatoloog. Toen ben ik gediagnosticeerd met deze rot ziekte. Binnen 3 maanden kon ik zonder pijn mijn handen weer gebruiken ik kon niks meer. Na de zoveelste migraine aanval met aura ben ik er afgelopen zaterdag mee gestopt. Hopelijk kan ik het alleen af met de MTX. Want de bijwerkingen waren voor mij[lees meer...] niet meer te harden ik werd er echt belabberd van helaas.

02-05-2022 | Man | 37
Reumatoïde artritis
In januari na veel twijfel en angst voor dit medicijn toch van start gegaan. Op voorhand: geen alcohol, plantaardig eten en veel sport/bewegen. Als de dood was ik voor bijwerkingen maar gelukkig na 4 maanden gebruik kan ik stellen dat er geen bijwerkingen zijn op wat vermoeidheid en sufheid op de dag van inname na. Ik zal periodiek dit platform gebruiken voor updates.[lees meer...] Het doel is ooit van mtx af te stappen en perioden zonder te proberen maar dit zal nog dik een jaar duren.

Stelara

25-04-2022 | Man | 52
ustekinumab
Plus colitus en psoriasis

Sulfasalazine

21-04-2022 | Vrouw | 48
sulfasalazine
Reumatoïde artritis
Omdat MTX alleen niet genoeg meer was , ben ik ook Sulfasaline gaan slikken. Maar dat had op mij echt geen enkel effect. Toen kreeg ik humira en dat werkt super.

21-04-2022 | Vrouw | 48
Reumatoïde artritis
Na een week verdween de pijn als sneeuw onder de zon. Sindsdien ( dat is nu een maand) geen enkele opvlamming gehad, terwijl ik wel intensief heb gesport. Dat kon de afgelopen jaren echt niet meer. Iig niet zonder steeds bijslikken van diclofenac en prednizon. Ik ben echt heel blij dat dit zo goed werkt. Wel slik ik nog MTX, datvmoet ook, maar ben direct met de sulfasalin[lees meer...]e gestopt. En heb dus ook geen diclofenac meer hoeven slikken. Spuiten gaat prima, heb nergens last van. En ook merk ik nog niks van een mindere weerstand. Geen idee hoe het over een half jaar zal zijn in de herst en winter, maar nu voel ik me 100% gezond en fit. Zalig!

Etoricoxib

12-04-2022 | Vrouw | 53
etoricoxib
Reumatoïde artritis
Maand bezig via de reumatoloog tegen RA. Ontsteking lijkt nu iets minder te worden, dikke tenen lijken minder dik en minder pijnlijk. Wel gore smaak in de mond, ook na snel doorslikken.

Arava

05-04-2022 | Vrouw | 57
Reumatoïde artritis
Na anderhalf jaar ellende met MTX (echt anderhalve dag miserabel voelen door die wekelijkse spuit) eindelijk wat anders gekregen in de vorm van dagelijks een tabletje leflunomide 20 mg. Het was alsof ik van de hel in de hemel kwam. Ik voel me sinds een paar maanden eindelijk weer Normaal!

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2873)
Angst & paniekstoornis (2361)
Depressie (2313)
Hoge bloeddruk (1662)