Ervaringen met Enbrel

etanercept

Artritis psoriatica (18 meningen)
Psoriasis (13 meningen)
Gewrichtsontsteking (12 meningen)
Juveniele reumatoïde artritis (3 meningen)
Artrose (1 mening)
Auto-immuunziekte (1 mening)
Juveniele artritis (1 mening)

Methotrexaat (281 meningen)
Azathioprine (144 meningen)
Remicade (127 meningen)
Imuran (56 meningen)
Arava (45 meningen)

22-06-2012 | Vrouw | 58
Ziekte van Bechterew
Sinds 3 jaar gebruik ik enbrel, en ben daardoor een ander mens geworden. Ik ben 58 jaar en werk weer na 25 jaar in huis te zijn geweest. Heb geen tot weinig last van ontstekingen. Wel ongeveer 3x per jaar een slijmvliesontsteking in de keel. En verder gauw moe, maar dat had ik zonder spuiten ook. Ik spuit 1x per week 50 mg in mijn buik, in mijn been was zeer pijnlijk, dit [lees meer...]bevalt beter.Verder kan ik weer zitten op elke stoel en wandel en fiets als ieder ander. Wat de toekomst geeft........ik weet het niet, maar ik geniet met volle teugen. Voor mij is leven met de ziekte van bechterew weer kwaliteit. En kan het iedereen aanbevelen, die geen andere mogelijkheid meer heeft.

10-01-2015 | Man | 56
Ziekte van Bechterew
Sinds mijn 16e ´reuma`. Door veel bewegen ging dat uiteindelijk erg goed tot 15 jaar geleden. De pijn werd meer en stijfheid nam toe. Toen, na 35 jaar werd Bechterew als diagnose gesteld. Na gebruik van diverse medicijnen, oogontstekingen e.d. n kwam in 2004?? Enbrel beschikbaar voor een beperkte groep Bechterew patiënten. Via de huisarts werd ik getipt en de reumatoloog g[lees meer...]ing hier in mee. Vanaf de eerste dag na de eerste injectie klachtenvrij, ben nog volop in het arbeidsproces en verbouw zelf een huis. Kortom al jaren geen last meer. Alleen een experiment met de voor gevulde spuiten liep niet goed, het conserveringsmiddel gaf een reactie met rode en jeukende spuitplekken tot gevolg. Gebrui gewoon de poeder die je moet klaar maken.

14-08-2012 | Man | 56
Ziekte van Bechterew
ik ben een 56 jarige vrouw, die eerst naar allerlei medicijnen, als een van de eerste remicade infusen kreeg, daar had ik veel bij verschijnselen van, uit eindelijk heeft mijn reumatoloog van de sint Maartens kliniek, naar een jaar vechten met de verzekering het voor elkaar gekregen dat ik enbrel mocht gebruiken, ik spuit om de 3 dagen 25 mg in voornamelijk in de boven ben[lees meer...]en, na eerst de injectie wat afgekoeld te hebben, ik heb na jaren praktisch nooit pijn bij het prikken, mijn zorgverlener, heeft nu een tijdje aan de achter kant van mijn benen geprikt, daarnaast prik ik zo laat mogelijk, meestal een half uur voor het slapen gaan, dan zijn de bij verschijnselen het minst merkbaar!, inmiddels naast de aantastingen die ik heb (voor dat ik enbrel gebruikte)heb ik bijna nooit meer ontstekingen, ik gebruik naast enbrel nog het medicijn meloxcam 15 mg, verder af en toe paracetamol als ik een slechte dag heb, was het er maar eerder geweest! (ik was een van de eerste patiënten die enbrel gebruikte) dan had ik waarschijnlijk niet mijn totale ruggen wervels aan getast en heupen, ik heb na de enbrel nooit meer in de sint Maartens kliniek gelegen, kan weer open en auto rijden, wel met spiegel midden auto, mijn nek is scheef, en ik heb totale kunst heupen en door een bepaalde techniek, van de orthopeed chirurg is mijn rug grote deels weer recht, ooit misschien nog een keer de nek recht laten zetten, maar na jaren ziekenhuis, nu nog even niet, voor mij is het echt een wonder middel, naar jaren in een hel van pijn geleefd te hebben, de kleine bijverschijnselen verdwijnen naar van loop van tijd, of misschien wen je er ook aan!, ik heb een jaar of 4 geleden de kant en klaar spuiten geprobeerd ,maar daar kreeg wel zere (spuit plekken van) dus maak ze weer zelf klaar, als er iemand is die vragen heeft wil ik ze graag beantwoorden. magda

09-10-2017 | Vrouw | 53
etanercept (25mg)
Ziekte van Bechterew
Na jaren lang tobben, niet om kunnen draaien in bed. zelf haast niet overeind komen. Heeft mijn orthopeed een scan laten maken en meteen door gestuurd naar de reumatoloog. Eerst heel veel pijnstilling gehad en daarna overgegaan op enbrel. Er ging een wereld voor mijn open. Als ik spuit gaat het goed, nu 2 keer per week 25 Mg. Wel regelmatig verkouden, omdat mijn weerstand[lees meer...] lager is.

25-12-2011 | Man | 50
Ziekte van Bechterew
Als gebruiker van het medicijn van Embrel ben ik zeer te vreden ik gebruik het nu al zo'n ruim 5 jaar (spuiten 2x per week 25mg) vanaf week 1 voel ik mij een stuk beter en kan eigenlijk alles weer doen, had ik het maar eerder gebruikt denk ik wel eens dan had de schade beperkt gebleven! Alleen bij veel gebruikers komt toch de vraag hoe gaat mijn zorgverzekering dat ver[lees meer...]goeden? en hoe gaan ze daar de komende jaren mee om? dat kan ik niet goed terug vinden helaas, gaarne een reactie!

13-02-2017 | Vrouw | 42
etanercept (50mg/ml)
Ziekte van Bechterew
Makkelijk toe te dienen, hoef hierdoor niet dagelijks medicijnen te slikken (daar had ik veel bijwerkingen bij) en ik merk direct verschil als ik het medicijn gebruik. Heb het een tijdje niet gebruikt om zeker te zijn dat het door de medicijnen kwam dat het beter ging, maar dat heb ik geweten! Vol met ontstekingen...

16-10-2015 | Vrouw | 39
etanercept (40mg)
Ziekte van Bechterew
alle nsaid's geprobeerd, daarna Humira waarvoor ik antistoffen opbouwde en daardoor moest stoppen. Nu Enbrel en zeer tevreden kan na één dag niet zo lekker te zijn door de injectie en bijwerkingen van de Enbrel, de rest van de week weer functioneren. Beter dan het daarvoor lange tijd is geweest!!

18-09-2012 | Vrouw | 26
Ziekte van Bechterew
Heb nu sinds mijn 16e de ziekte van bechterew, in eindhoven zeiden ze dat ik er maar mee moest leren leven,maar daar was ik niet mee akkoort, ik ging kapot van de pijn ondanks ik 36 uur werk in de week, nu een second opinion gedaan in het amc en ben zeer tevreden, deze artsen LUISTEREN naar je en accepteren en respecteren je, ik ben nu sinds mei begonnen met enbrel, heb li[lees meer...]chte bijwerkingen, zoals Moe, slecht slapen en geen eetlust. verder heb ik wel baat bij het medicijn, alleen het zetten doet me zo ontzettend veel pijn, iemand hier ook ervaring mee? succes groetjes

27-07-2012 | Man | 23
Ziekte van Bechterew
Ik ben 23 jaar oud en heb 's sinds mijn 16e erge rug- bekkenklachten. Veel fysiotherapie gehad, verschillende doktoren gezien, maar uiteindelijk kwam ik er pas op mijn 22 achter dat ik de ziekte van Bechterew heb. Ik ben enorm tevreden over Enbrel en zou het iedereen met dezelfde klachten kunnen aanbevelen. Het injecteren doet echter behoorlijk pijn, maar ik heb het er gr[lees meer...]aag voor over. Waar ik eerst niet meer kon rennen en mank liep, kan ik nu weer normaal fuctioneren. Ik vroeg me echter het volgende af. De pijnbestrijding en de onderdrukking van de ontstekingen gebeurd prima door dit medicijn, maar is het ook zo dat het de slijtage van je gewrichten verminderd?