ziekte

Ziekte van Bechterew

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor Ziekte van Bechterew

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: Ziekte van Bechterew

18-08-2019

Ziekte van Bechterew

Jammer dat na afbouw op verzoek reumatoloog en daarna klachten met weer starten de effectiviteit niet meer aanwwzig was ivm auto antilichamen
18-08-2019

Benepali (Etanercept)
Ziekte van Bechterew

Van Humira overgezet naar Benepali. Na 3 maanden flinke bijwerkingen. Verhoogde oogdruk, vreemde waarneming alsof vissenkom kijkt, nierfunctiestoornissen en duizeligheid. Daarnaast door verhoogde oogdruk bleke oogzenuw. Het is een biosimular zoals blijkt, dus niet de echte werkzame stof zoal vanuit origine gemaakt bij de originele fabrikant. Ben nu driekwart jaar later [lees meer...]redelijk aan het herstellen van de enorme bijwerkingen. Het gaat stap voor stap maar ben niet meer zoals voorheen, met name gezichtsveld en waarneming beleving is anders.
31-07-2019

Cimzia (certolizumab pegol)
Ziekte van Bechterew

Cimzia werkte in het begin heel goed en was er zeer tevreden over. Na enkele jaren begonnen er enkele ontstekingen de kop op te steken die telkens opnieuw en heviger terugkwamen.
31-07-2019

Benepali (Etanercept)
Ziekte van Bechterew

Buiten de haarzakjes die ontsteken en de immuniteit die wat zwakker is ben ik eigenlijk wel tevreden over dit medicijn. Mijn beweeglijkheid is er enorm op vooruit gegaan alsook die indringende pijn aan de gewrichten is zogoed als weg. Ben nu 38 jaar en sinds enkele jaren neem ik dit medicijn. Sinds mijn 13 jaar (toen is de ziekte vastgesteld) tot mijn 31 jaar kan ik mij g[lees meer...]een enkele dag herinneren waar ik geen pijn heb gevoeld. Eén minpuntje is dat we niet weten wat dit medicijn doet met ons lichaam bij gebruik over zeer lange periode. (Spreek dan wel over 20-30 jaar of meer) Op dit moment kan ik dit iedereen aanraden die last heeft met ontstekingen aan de gewrichten. Veel succes. Grtjs B.
29-07-2019

Ziekte van Bechterew

Gebruik het nu 4 maanden. Geen last meer van ochtendstijfheid, slaap weer door en geen enkele aanval van psoriasis meer gehad. Vermoeidheid op de dag van het spuiten is te doen. Verder zijn ontstekingswaarden in bloed nog nooit zo laag geweest.
05-06-2019

Ziekte van Bechterew

Al sinds 2001 aan de pijnstillers en ontstekingsremmers. Was tot 2018 altijd redelijk onder controle maar ineens ernstige nek klachten. januari 2019 begonnen met Humira en na 3 dagen was alle pijn verdwenen en is tot nu (juni 2019) niet meer teruggekomen. het is eigenlijk ongelooflijk hoe dit middel mij geholpen heeft. Zeer beperkte bijwerkingen tot nu toe (jeuk) Probeer[lees meer...] dit middel als je in je bewegingen beperkt wordt door reuma, het kan je leven positief veranderen!!
24-05-2019

Naproxen (naproxen)

Heb nu 3 jaar maar geen pijn wel een beetje stijf du naproxen werk heel goed
23-05-2019

Ziekte van Bechterew

Sinds 2007 Humira gespoten wat op een gegeven moment niet meer werkte, eerst nog een paar andere middelen geprobeerd maar zonder resultaat. daar ik fulltime werk was de beslissing voor om Inflectra te gaan gebruiken niet makkelijk. Uiteindelijk toch besloten te gaan doen omdat ik niet meer functioneerde. Nu 3 keer geweest en het heeft gelukkig al effect de paar bijwerkinge[lees meer...]n die ik heb neem ik graag op de koop toe
23-05-2019

Inflectra (infliximab)
Ziekte van Bechterew

Inmiddels 3 x Inflectra toegediend gekregen nadat ik sinds 2007 Humira heb gebruikt. Heb sinds die tijd minder pijn, maar ben 's morgens nog wel stram en heb wel enige opstart tijd nodig. Al met al tot nu toe zeer tevreden, alleen een zg opname iedere 6 weken is wel vervelend als je nog in het arbeidsproces zit, maar door gebruik van Inflectra hoop ik dat ook nog een tijdj[lees meer...]e te kunnen doen
02-03-2019

Ziekte van Bechterew

Niet gebruiken. Ben er maanden ziek van geweest en het hielp niets. Niet goed voor je.
20-02-2019

20-02-2019

Ziekte van Bechterew

15 Jaar geleden werd bij mij SA (Bechterew) vastgesteld, aanvankelijk was het onder controle met NSAIDs. Echter in 2013 werd het plots erger na de geboorte van mijn dochter: ondraaglijke vermoeidheid, sternum ontsteking (moeite met ademhalen), veel pijn in benen en bekken. Enkel werken ging nog, huishouden en hobby's (dans) niet meer. Na de eerste Humira injectie merkte [lees meer...]ik al verbetering en nu voel ik me relatief goed en kan ik vanalles opnieuw doen. Ik merk wel dat ik wat gevoeliger ben voor infecties. Vorig jaar had ik een hevige longontsteking. Dus ik laat netjes een griepspuit zetten elk jaar en pneumo vaccinatie. Er is werkelijk een leven vóór en na Humira.
01-02-2019

Ziekte van Bechterew

Eerste keer na inname hartkloppingen. Even gestopt. Na een poosje weer begonnen, geen last meer en uitsluitend positieve ervaring. Nu na ca 3 jaar over naar MYX .. ben benieuwd hoe dat werkt.
17-12-2018

Ziekte van Bechterew

sinds het gebruik van Sandoz kan ik minder lang werken, lopen en moet ik mijn klussen thuis eerder afbreken ivm het toeslaan van pijn en vermoeidheid en zijn de navolgende klachten te voor schijn gekomen: Nachtmerries, winderigheid, geen eetlust, slaperig, een opgeblazen gevoel maag.
17-12-2018

Ziekte van Bechterew

Meloxicam PCH voorgeschreven gekregen van de huisarts nadat Viox uit de handel gehaald was (2006) en sinds dien weer redelijk kon lopen en mijn werk van 8 uur weer kon volhouden, en prive klusjes kon doen. Helaas heeft men dit middel vervangen door een goedkoper middel (2018) lees Sandoz of Aurobindo en sindsdien heb moeite om mijn werk 8 uur vol te maken, de afstand di[lees meer...]e ik nog kan lopen vermindert is en thuis hooguit nog 2 uur wat kan doen. want dan vermindert mijn humeur ook, want dan krijg je teveel pijn
07-12-2018

Ziekte van Bechterew

Dit medicijn heeft mij zeer zeker geholpen bij mijn ziekte. Vooral de ochtendstijfheid werd verminderd. Ook had ik met Humira veel minder last van uitvalsverschijnselen van bv benen. Heb alleen eind september gehoord dat ik (uitgezaaide) borstkanker heb. Schrok mij naar toen ik op de bijsluiter las dat er een verhoogde kans op o.a. borstkanker kon ontstaan bij gebruik v[lees meer...]an Humira. Heb dit aangegeven bij mijn reumatoloog en apotheek, is bekend, maar er wordt niets mee gedaan en ook geen actie op ondernomen. Wil hier alleen mee zeggen dat, zeker de gebruikers waarbij borstkanker in de familie voorkomt, zich goed moeten laten voorlichten!!!
25-09-2018

Ziekte van Bechterew

Heb het gekregen voor mijn Bechterew en Colitis ulcerosa werkt echt perfect klinkt raar maar na 2 dagen werd het bij ij al veel beter. Heb de ziekte nu een jaar of 10 en ze zijn er ongeveer 4 jaar terug achtergekomen kom bijna niet meer lopen en opstaan . Nu kan ik bijna alles weer ben alleen soms heel moe. Maar dat is bij zaak als je het vergelijkt bij het beging kan [lees meer...]nu weer bijna alles. Bedankt Humira . P.s de beging datum van gebruik Humira weet ik niet meer dus heb maar wat ingevuld.
04-12-2017

Ziekte van Bechterew

Hallo, Ik ben 30 jaar en gebruik al sinds mijn 18e Humira. Voordat ik dit medicijn gebruikte had ik erg veel last van mijn ziekte en moest ik zelfs stoppen met voetballen. Ik had veel slechte dagen er tussen waarbij lopen moeizaam ging en ik vaker dacht om binnen afzienbare tijd in een rolstoel terecht te komen, totdat ik met Humira in aanraking kwam. Dit medicijn hee[lees meer...]ft er bijna voor gezorgd dat ik vaak niet eens merk dat ik de ziekte van Bechterew heb en ik gewoon weer alles kan doen wat ik wil. Voor mij is dit medicijn tot nu toe iets waarvoor ik elke dag dankbaar ben. Echter loop ik nu sinds een kleine 2 maanden in het ziekenhuis omdat mijn bezinking veel te hoog blijft (± 90) met daarbij enkele andere klachten. Na diverse bloedafnames, PET/CT scan, bezoeken internist, is men er nog steeds niet achter waarom de BSE zo hoog blijft. Zelf ga je natuurlijk ook googlen en zo kwam ik diverse keren tegen dat na lange tijd gebruik van Humira, de infectieziekte tuberculose kan gaan opspelen of men hier vatbaarder voor wordt. Op dit moment word ik hier dan ook op getest, omdat mijn klachten nagenoeg allemaal overeenkomen met deze ziekte. Mijn vraag is hier mensen zijn die na (langdurig) gebruik van Humira, ook TBC hebben gekregen en zo ja, hoe is men hier achter gekomen? Bedankt. S.
20-11-2017

Oxycodon (oxycodon)
Ziekte van Bechterew

Helaas reeds 55 jaar Bechterew en sinds 5 jaar meerdere kankers. Ook COPD, astma, migraine, maagproblemen, slokdarmproblemen enz.enz.
20-10-2017

Ziekte van Bechterew

Meloxicam gekregen voor mijn bekkenontsteking ( tgv. Bechterew). Werkt zeer effectief.. Na inname de volgende dag veel minder pijn. Indien ik het elke dag neem, geen of nauwelijks last. De bijwerkingen zijn wel hevig: misselijkheid, opgeblazen gevoel, oprispingen, stoelgangsproblemen, vermoeidheid en vooral oedemen thv voeten en enkels met tintelingen.
09-10-2017

Enbrel (etanercept)
Ziekte van Bechterew

Na jaren lang tobben, niet om kunnen draaien in bed. zelf haast niet overeind komen. Heeft mijn orthopeed een scan laten maken en meteen door gestuurd naar de reumatoloog. Eerst heel veel pijnstilling gehad en daarna overgegaan op enbrel. Er ging een wereld voor mijn open. Als ik spuit gaat het goed, nu 2 keer per week 25 Mg. Wel regelmatig verkouden, omdat mijn weerstand[lees meer...] lager is.
30-07-2017

Celebrex (celecoxib)
Ziekte van Bechterew

Ik ben momenteel 18 jaar en sinds mijn 16de/17de werd vastgesteld dat ik de ziekte van Bechterew had omdat ik een blijvende ontsteking had aan mijn bekken (SI-gewricht). Ik was eerst begonnen met Diclofenac en dit remde de ontsteking, ik voelde niks. Ik kon nog zonder pijn (intensief) voetballen, zaalvoetballen, etc.. Na 9 maanden Diclofenac te gebruiken kreeg ik maagklach[lees meer...]ten en hierdoor moest ik over gaan naar Celebrex. Celebrex helpt de ontsteking minimaal, dagelijkse activiteiten gaan nog dus ik lig niet in mijn bed van de pijn ofzo. Maar ik ben een heel actief persoon en voetballen gaat in dit geval niet, alleen rustig lopen gaat alhoewel de pijn de laatste tijden erger wordt. Bij sommige bewegingen kan ik gewoon neervallen door de plotselinge, hevige pijn en bijvoorbeeld als ik zwem heb ik bij sommige bewegingen heel veel pijn in mijn bekken. Ik moet dringend een oplossing zoeken hiervoor, maar ik heb al heel wat gelezen over andere medicaties etc.. Hopelijk ben ik binnenkort af van mijn klachten door een of ander 'wondermiddel' :-)(net zoals Diclofenac op het begin)
13-02-2017

Enbrel (etanercept)
Ziekte van Bechterew

Makkelijk toe te dienen, hoef hierdoor niet dagelijks medicijnen te slikken (daar had ik veel bijwerkingen bij) en ik merk direct verschil als ik het medicijn gebruik. Heb het een tijdje niet gebruikt om zeker te zijn dat het door de medicijnen kwam dat het beter ging, maar dat heb ik geweten! Vol met ontstekingen...
06-10-2016

Toxal (kruidenformule)
Ziekte van Bechterew

Mijn vader gebruikte deze kruidentabletten al als medicatie bij de Ziekte van Bechterew. Ik heb zelf ontsteking aan mijn gewrichten, arthrose en vergroeiingen in mijn rug. Toxal helpt mij om minder pijn te hebben en is al een heel oud medicijn. Het is wat in de vergetelheid geraakt, maar ik beveel het mensen aan.
24-09-2016

Diclofenac (diclofenac)
Ziekte van Bechterew

Slikte dit medicijn voor oxycodon. Hielp niks en werd er zo moedeloos van.
24-09-2016

Oxycodon (oxycodon)
Ziekte van Bechterew

Ben aan dit medicijn begonnen omdat ik onwijs veel pijn had in mijn konstpier. Dacht dat ik de spieren had verrekt met sporten maar na een jaar werd het alleen maar ernstiger. Kon op een gegeven moment niet meer lopen en werd na veel andere medicatie dit middel voorgeschreven. Doktoren waren er heilig van overtuigd dat het een hernia was, daarna was het een spierziekte. He[lees meer...]t bleek reuma te zijn. Ik had drie ontstekingen in mijn rug en eentje op mijn schaambot.. Ik durf rustig te zeggen dat ik nog nooit zoveel pijn heb gehad in mijn hele leven. Op dit moment gebruik ik het medicijn al 9 maanden en besef nu pas wat voor een kriem het is. Ik zat door alles wat er aan de hand was met mijn gezondheid in een dip en heb dus steeds vaker oxycodon geslikt voor het gevoel dat het mij gaf.. Ik voelde me én vrolijk en ik kon weer functioneren als een normaal mens. Ik zie nu al een tijdje in dat ik moet stoppen met dit medicijn, maar alle medicatie die ik heb gebruikt en die ik nu gebruik verhelpen de pijn niet. Vanaf dinsdag stap ik over op een biological genaamd Enbrel. Als dit medicijn ook zijn werk niet doet weet ik het niet meer. Ben nu de oxycodon aan het afbouwen.. Mijn school en sociale leven lijdt eronder. Heb het gevoel alsof ik mijzelf ben kwijtgeraakt. Ik heb mezelf totaal afgetakeld met het gebruik van dit medicijn. Ben het ene moment onwijs vrolijk, het andere moment wil ik mijzelf voor de trein gooien. Probeer er nu 3 per dag te slikken (begon met 3x daags 10 mg en 6x daags 5) maar heb constant huilbuien en last van angstaanvallen. Kan niet meer slapen maar ik ben dood op.. Slik nu naast oxycodon Oxazepam erbij om mezelf een beetje in rust te houden, maar dat is ook een tyfus medicijn. Ik kan niet bevatten dat deze ziekte en dit medicijn mij totaal leeg hebben gemaakt... En ik heb op dit moment ook echt geen idee hoe ik die leegte weer kan vullen. Mijn reumatoloog doet ook alsof ik 4 maar daags een keelpastille slik, het kan geen kwaad... zegt die ook alleen maar omdat hij met z'n handen in het haar zit. Als iemand ooit de behoefte heeft om eens te praten, over dit medicijn, ziekte of over het weer, let me know. Ik zal het erg waarderen.
12-08-2016

Naproxen (naproxen)
Ziekte van Bechterew

Geneesmiddel maar 2/3 dagen gewerkt. 2x per dag 500 mg Naproxen. Ik voel me echt vreselijk misselijk, pijn op de borst, pijn aan mijn maag en mijn hele maag is van slag. Daarnaast transpireerde ik ontzettend. In overleg met apotheek gestopt met dit medicijn. Er wordt nu gekeken voor een ander medicijn. Misselijkheid is echt een van de naarste dingen die er is. Ik heb[lees meer...] dus geen goede ervaring met Naproxen.
03-06-2016

Ziekte van Bechterew

Geachte lezers, 11 jaar geleden had ik de ziekte colitus ulcerosa in zeer agressieve vorm. Toen was ik 16 jaar, heb toen een jaar in het UZ Leuven gelegen. Humira bestond toen nog niet. Alle medicijnen en kuren in de polikliniek hielpen van geen kanten. Uiteindelijk werd mijn volledige dikke darm verwijder en werd er een pouch aangelegd. Sinds 2 jaar durfde ik wel eens hie[lees meer...]r een ontsteking op doen, pouchitis genaamd. Klachten van mijn rug begonnen op te steken dat ik amper kon lopen, bukken, noem maar op. Zelfs 3 x is de huisdokter me tradonal moeten komen in spuiten om uit bed te geraken. 2 x reumatoloog geweest in Heusden maar die deed niets. De klachten kwamen bleven 3 - 4 weken en verdwenen terug.... Uiteindelijk op eigen verzoek een MRI laten maken van de onderrug in het ziekenhuis. De reumatoloog hier dacht onmiddellijk aan de ziekte van bechterew door mijn verleden als colitis patiënt. Na verder onderzoek idd de ziekte van bechterew bevestigd. Vies kloten!! Eerst enbrel gekregen, maar gaven na 2 injectie al bloedingen aan de pouch. Tweede kuur is humira. Klachten rug zijn weg en blijven weg. Enkel mijn libido is ook weg. Ben nu 27 en de seksdrift die eens massaal aanwezig was is gwn weg. Sperma herlading duurt 3 dagen terwijl ik eerst gemakkelijk 3-4 keer per dag kon spelen met mijn vriendin. Eind deze maand ga ik terug naar de reumatoloog en ga dit voorleggen. Mss een ander medicijn dat de klachten ook weg neemt, maar zonder bijwerkingen dit keer. Humira werd bij mij onmiddellijk gegeven, omdat ontstekingsremmers een trigger zijn voor mij om pouchitis te krijgen. Voor lotgenoten, Ik hou jullie up to date. Met vragen die u heeft stel ze... Geen enkel probleem meer bij!
10-05-2016

Ziekte van Bechterew

Nadat mijn klachten zo erg waren geworden dat ik geen leven meer had, ben ik overgestapt op humira. Ik was 21 jaar en mijn leven bestond uit de hele dag door een houding te zoeken die het minst pijn deed en dit dan zoveel mogelijk af te wisselen. Ik slikte op advies van de reumatoloog de maximale doses aan diclofenac nadat ik al verschillende andere pijnstillers en ontstek[lees meer...]ingsremmers had geprobeerd maar dit hielp mij totaal niet en gaf mij alleen de negatieve effecten. Ik kon amper lopen, niks tillen en ik werd 's nachts wakker van de pijn. Mijn veters strikken was al een opgave. Dit was voor mij een erg groot contrast met de jaren hiervoor waarin ik vrijwel altijd 6 dagen per week voetbalde, zowel in de zaal als op het veld. Ik was erg pessimistisch over de rest van mijn leven en kon me door de ernst van de pijn die ik had niet voorstellen dat het ooit beter zou worden. Ik twijfelde om te beginnen met humira, omdat het nog niet zo lang op de markt is. Na een tijdje was ik hopeloos en bereid alles te proberen. Ik begon met Humira en werkelijk waar, binnen een maand waren de meeste van mijn klachten als sneeuw voor de zon verdwenen. Ik begon weer met sporten en nu, ruim een jaar later ben ik zelfs weer in staat om te voetballen. Ik lees dat het niet bij iedereen het gewenste effect heeft, maar ik wil hiermee aangeven dat het absoluut het proberen waard is. Het inspuiten voelt niet erg fijn, maar het is te doen. Ik ben totaal niet bang voor naalden, misschien dat dat ook meespeelt.
29-03-2016

Ziekte van Bechterew

Op mijn 15e is de ziekte van Bechterew vastgesteld. Heb toen Naproxen voorgeschreven gekregen en dit werkte top! Tot ik vanaf november 2015 begon te merken dat de Naproxen mij niet meer de dag door kon helpen en ik tegen 16:00 uur weer last in de bekken regio begon te krijgen. Na een afspraak bij de reumatoloog kreeg ik Etoricoxib voorgeschreven. Dit had een langere werkin[lees meer...]gsduur, en dit merkte ik dan ook direct. Nu nergens geen last van wanneer ik t medicijn heb ingenomen. Merk zelfs dat in goede periodes ik helemaal geen medicijn hoef in te nemen, waar ik met naproxen dit niet kon, want dan kreeg ik wel weer last. Vooralsnog dus erg tevreden.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2210)
Depressie (1821)
Angst & paniekstoornis (1671)
Hoge bloeddruk (1271)
Acne/puistjes (884)