Ervaringen met Firmagon

Lucrin (103 meningen)
Femara (100 meningen)
Anastrozol (98 meningen)
Zoladex (93 meningen)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

05-02-2023 | Man | 68
Prostaatkanker
Eerste twee injecties voorafgegaan door tabletten, weinig last van gehad. Na prostaat uitholling werd kanker (Gleason 3+3=6) ontdekt. PSA toen 410. Na 3 maanden was PSA 5.4 en nu 1.8 en dalende. Met deze bijwerkingen kan ik het nog wel een tijd volhouden. Krijg elke maan injectie degralix. Ene keer links, dan rechts, dan hoger links en dan hoger rechts. Gaat prima. Blijft [lees meer...]troep maar ja, weinig keus toch?

25-10-2021 | Man | 66
Prostaatkanker
op leeftijd 65 prostaatkanker geconstateerd met 2 uitgezaaide lymfeklieren. PSA was 20. Operatie robot geassisteerd om lymfeklieren te verwijderen: niet gelukt maar wel lymfe-oedeem in mijn onderbuik. Daarna start van de bestralingen 36x en tegelijk hormoontherapie (firmagon 1 x per maand injectie). Bijwerkingen van de bestralingen vielen mee (wat vermoeid), bijwerkingen F[lees meer...]irmagon waren erg: opvliegers, libidoverlies, concentratieproblemen, algeheel gebrek aan zin, geestelijk instabiel, verlies van spierkracht. En de dag na de injectie 2 dagen koorts en een pijnlijke spuitplek. PSA en Testosteron zijn vrijwel 0. Na 6 maanden gestopt vanwege deze bijwerkingen. Nu afwachten...

28-07-2019 | Man | 75
Prostaatkanker
Ik ben gestart met chemokuur (6x) en tegelijkertijd hormoonbehandeling via 1 x per maand een prik. Tijdens de chemokuur nauwelijks problemen met de prik. Beetje jeuk verdween binnen een paar dagen. Chemokuur nu ten einde maar de hormoonbehandeling gaat nog door. Van de prik die ik na de chemokuur kreeg had ik wel heel veel last. Opgezette rode plek op buik en zelfs koort[lees meer...]s tot 39 graden.. Ik vermoed dat ik bij de chemokuur zo weinig last had van deze prik omdat ik toen prednison slikte. Deze ontstekingsremmer zorgde er waarschijnlijk voor dat ik nauwelijks last had. Misschien vóór de volgende prik via de dokter een paar pilletjes prednison aanvragen....

02-07-2018 | Man | 55
Prostaatkanker
Heb elke maand enkele dagen last op de inspuitplek, maar dit is drastisch verbeterd door de inspuitingen meer off-center te zetten. Nu nog Eén dag beetje last (roodheid, jeuk). Er is in 20015 bij mij een kuur voor drie jaar opgestart omdat de prostaatkanker mijn rechterzenuwbundel had aangetast en niet volledig kon worden weggesneden. Bedoeling was om het restje kankerc[lees meer...]ellen te bestralen, hetgeen naderhand wel gebeurd is. Die aangetaste zenuwbundel zorgde wel voor ernstige incontinentieproblemen. Na opstarten hormoonbehandeling is de incontinentieproblematiek op een drietal maanden tijd van 100% incontinent gedaald naar 10% incontinent. Daarna implantaat geplaatst (male sling). 100% tevreden, incontinentie nu 0%. Na genezing van deze operatie is bestraling gevolgd (35 sessies). PSA-waarden al meer dan twee jaar onmeetbaar. Kanker was zéér agressief (gleason 9). Firmagon behandeling eindigt november 2018. Ik kijk er érg naar uit, bijwerkingen beginnen te wegen (ook letterlijk): 15kg gewichtstoename, zeer duidelijk spierkrachtverlies, geen enkele (0%) seksuele prikkeling, zéér snel vermoeid, soms beetje neerslachtig,... Ben wel blij dat dit een zeer afdoende oplossing was voor mijn problematiek, maar het had voor mij geen drie jaar hoeven duren. Ik hoop op gunstig blijvende PSA-waarden na het beëindigen van de kuur.

05-05-2017 | Man | 65
Prostaatkanker
Injectie op 3 mei 2017 gekregen en na 5 minuten ging het fout, vreselijke pijnscheuten, niet meer kunnen lopen, zitten en liggen waardoor acute ziekenhuisopname gerealiseerd moest worden. Artsen hadden deze 'allergische' reactie ook nog niet eerder geconstateerd en wisten niet wat ze zagen, waarop besloten werd tot dagopname. Bijwerkingen starten 2 uur na injecteren en h[lees meer...]ouden 5 tot 10 dagen aan. Pijnlijke gezwollen plek, rode huid, opvliegers, zweten, rillingen, algehele malaise. Voor mij nooit meer Firmagon!!

21-11-2016 | Man | 83
degarelix (120mg)

13-09-2016 | Man | 69
Prostaatkanker
Ik ontwikkelde 18 maanden geleden botmatastasen, nogal ernstig: ribben, clavicula, schouderblad, ruggegraad en rechtse beenderstructuur. Ik had een PSA van 3645 µg/ml. Ik heb doorgebeten voor de behandeling, ondanks pijn en ongemakken omdat het mij duidelijk was dat dit geneesmiddel mijn leven kan redden. Ik heb nu een PSW van 3,9 µg/ml en bij botscan zijn de metastasen aa[lees meer...]nn het verdwijnen. Pijnlijke injecties - tot zeer pijnlijk. Op de dag van injectie na ongeveer 7 iuur treedt koorts op, soms beperkt to o 37,8, soms tot 40°C. De pijn verdwijnt na enkele dagen (3) De koorts 's anderendaags. Do I like this drug? Hell no, but it is my only solution.

05-06-2015 | Man | 71
Prostaatkanker
In combinatie met bestralingen maandelijks firmagon (degarelix) injectie. De bijwerkingen, zeer pijnlijk op injectieplaats (buik), opvliegers, impotent, hartritmestoring gekregen. Na 2 jaar gestopt vanwege alle bijwerkingen. Prostaatkanker lijkt weg (psa is nu 0,6 bij start 28), maar er is veel ellende voor terug gekomen. Leeftijd bij start behandeling 67 jaar

20-02-2015 | Man | 57
degarelix (120mg)