Ervaringen met Letrozol

letrozol

vermoeidheid spierpijn chronische vermoeidheid krachtverlies in armen en handen prikkelbaarheid slapeloosheid ontsteking in de mond opvliegers verminderde eetlust gewrichtspijn

Borstkanker (65 meningen)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

02-04-2019 | Vrouw | 59
Borstkanker
Ik ben verleden jaar geopereerd, borstamputatie en borstcorrectie uit de buikwand. Dat is allemaal super goed gegaan zonder complicatie of dergelijk. Blij zou je denken. Maar moest toch nog 8 chemokuren volgen. De eerste 4 heb ik goed doorlopen. Maar de laatste 4 was alleen maar Allende. Alle bijwerkingen die er ook maar waren. Heb ik gehad. Was zo blij dat ik klaar was[lees meer...] met de chemo, dus dacht alleen nog de hormoonkuur en dat is het. Ben begonnen met Tamoxifen, dat ging 4 weken perfect, maar toen begon het met een beetje uitslag. Nog geen 24 uur later zat ik helemaal onder de huiduitslag. Gek werd ik van de jeuk. Gestopt met de Tamoxifen en begonnen met Letrozol. Even dacht ik gelukkig het gaat goed. Maar dat was van korte duur. Zit nog steeds onder de huiduitslag en wordt gek van de jeuk. Tijdens mij ziekte bijna niet gehuild of depressief geweest. Maar nu trek ik het even niet meer. Jeuk en nog eens jeuk over mijn hele lijf. Dit duurt nu al bijna 5 mnd!!! Morgen heb ik een afspraak bij de oncoloog. Weet niet of ik hiermee wil doorgaan. Stoppen?? En dan .... Moeilijk maar zo verder gaan met de hormoonkuur zie ik ook niet zitten. De andere bijwerkingen vallen gelukkig wel mee. Heeft iemand ook zoveel huiduitslag gehad van de hormoonkuur?

07-01-2019 | Vrouw | 56
Borstkanker
Borstkanker begin 2016, oestrogeen- en progesterongevoelig, borstbesparende operatie en 21x bestraald, geen chemo vanwege gunstige uitslag mammaprint. 2 jaar Tamoxifen: bij vermoeidheid dikke enkels en voeten, dikke polsen, verhoogde oogdruk. Nu sinds ongeveer 7 maanden letrozol van de waarschijnlijk 3 jaar. Als ik geen stress en veel rust heb, gaat het best goed. Dan all[lees meer...]een een raar gevoel onder mijn voeten en warme voeten wat hinderlijk is in bed. Met veel stress ontspoort de boel: veel te hoge bloedsuiker, veel pijn in spieren en gewrichten, vooral na rust (opstaan als een 90 jarige, las ik ergens; dat omschrijft het goed). En janken, om het minste of geringste, doodmoe maar niet goed kunnen slapen; dikke buik gekregen. Je weet waar je het voor doet: ik hoop tenminste dat het helpt dat de kanker niet terug komt, maar dat weet je pas na afloop. Vandaar geen gefundeerde score voor effectiviteit; daarvoor is het nog te kort geleden. Het leven is wel een stuk minder leuk door die medicatie omdat ik veel moet afzeggen omdat ik het niet trek. Het enige voordeel is dat de oogdruk met de Letrozol beter is geworden...

22-06-2018 | Vrouw | 56

16-04-2016 | Vrouw | 51
Borstkanker
Ik heb in 2013 hormoongevoelige borstkanker gekregen en kreeg in het najaar tamoxifen voorgeschreven. Daar kon ik prima mee uit de voeten, afgezien van kuitkrampen 's nachts. Helaas had ik voorjaar 2015 opnieuw een hormoongevoelige tumor, ondanks de tamoxifen. Dus na operatie over op letrozol. Nu heb ik last van stijve spieren, met name na rust, en ernstige gewrichtsklach[lees meer...]ten in nek, schouders, polsen en vingers. Ik slik bijna dagelijks pijnstillers: paracetamol en/of ibuprofen. Mijn libido is niet meer wat het geweest is.

17-05-2015 | Vrouw | 61
Borstkanker
Na 6 jaar Letrozol innemen ben ik nu sinds 3 weken, in overleg met de arts, gestopt. Ik doe mee aan het MindAct onderzoek en zou de Letrozol nog een jaar moeten innemen, maar de bijwerkingen waren van dien aard dat het veel invloed kreeg op mijn levenskwaliteit: Ik heb inmiddels, van de Letrozol, osteoporose in mijn wervelkolom, ik heb erg veel pijn in handen en knieën, b[lees meer...]ij tijden depressief, een libido van -20. kortom ik vond het niet meer draaglijk.

19-03-2015 | Vrouw | 51
Borstkanker
Kreeg in 2012 borstkanker, operatie chemo bestralingen, toen tamoxifen. veel bijwerkingen, met overleg oncoloog even gestopt, voelde mij veel beter, maar oncoloog wilde toch andere soort proberen. paar maanden weer geslikt, maar weer erge bijwerkingen en weer gestopt preventief eierstokken en eileiders eruit laten halen en voelde mij daarna weer lekker in mijn vel en ging [lees meer...]het lichamelijk ook weer een heel stuk beter. met controle bij oncoloog wilden zii dat ik nog een keer de letrozol ging proberen, nu weer half jaar verder, gewrichtspijnen, rug, schouderpijn, enorme dikke buik, buikpijnen, vocht, erge droogheid, stemmingswisselingen. na overleg met dokter, morgen echo van mijn buik en na de uitslag gesprek met oncoloog. sorry maar ik ga hier niet mee verder en dat voor 2 procent minder kans, ik wil me verder in het leven nog wel een beetje goed voelen en ik weet dat ik straks weer lekker in mijn vel zit met vele minderen klachten. wou dit even delen met jullie, ze kunnen ook geen garantie geven voor het uitblijven van de kanker met letrozol. ken ook mensen die het gebruikten en hebben het ook terug, ook ik vond het eng om te stoppen, heb mijn ouders en broer aan kanker verloren, maar ik laat het jullie nog weten als ik bij de oncoloog ben geweest.

08-12-2023 | Vrouw | 58
Borstkanker
Sinds 1 september slik ik letrozol. De tumor (3,7 cm) is in 3 maanden 0,4 mm geslonken. Doorslikken door eind februari 2024 en dan hopelijk eind maart operatie. In het begin vh gebruik v letrozol was de vermoeidheid die me “pakte”. De laatste weken, verga ik van de pijn in spieren en gewrichten. Het voelt als zware spierpijn. Dit vreet energie en ik heb het gevoel dat de [lees meer...]kracht in mijn lijf langzaam verdwijnt. Het sporten lukt me hierdoor ook niet meer. Gelukkig eerdaags professionele begeleiding.

11-11-2023 | Vrouw | 74
Borstkanker
4jaar terug borstkanker,nu4jaar later uitzaaiingen ,gebruik sinds 2maanden letrazol, 2,5

09-10-2023 | Vrouw | 76
Borstkanker
Sinds februari Letrozol 2,5 mg. Afwisselend goede maar vooral slechte dagen. Tumoren worden wel gestaag kleiner dus dat stimuleert volhouden. Gebruik spalken tijdens optreden (regelmatig) van carpaal tunnel syndroom (beide armen) en die helpen heel goed tegen de pijn.

28-07-2023 | Vrouw | 67
Borstkanker
Ik heb eerst een jaar Tamoxifen gebruikt en belandde met trombose en longembolieën in het ziekenhuis. Ik mocht de Tamoxifen nog gebruiken totdat ik de bloedverdunner kon laten staan. Toen over op Letrozol Accord, hier had ik wel last van maar het was te handelen. Ik heb heel veel last van de achterkant van mijn benen als we gaan wandelen en het gevoel trekt uit mijn voete[lees meer...]n weg. Zijn er meer mensen die daar last van hebben? Ik heb fysio gehad maar dat helpt niet. Een stevige wandeling zit er niet meer in en ik heb geen idee waar het vandaan komt en wat je er aan kunt doen. De ziektekostenverzekeraar besloot dat dit medicijn te duur was en ik kreeg Letrozol Sun, wat een ellende. Ik kreeg last van hele vreemde opvliegers, met name 's nachts lijkt het of mijn rug in brand staat, ik ga dan het liefst buiten zitten. Niet bevorderlijk voor de slaap en daar wordt je nou niet echt vrolijker van. Nu op medische noodzaak weer terug op accord. Hoop dat het weer wat normaliseert.

27-07-2023 | Vrouw | 56
Borstkanker
Na verwijderen tumor en bestraling 2 jaar tamoxifen, wat bijwerkingen maar voornamelijk opvliegers. Nu ruim 4 maanden over naar deze medicatie en veel bijwerkingen die heftig zijn. Geheugen. Lusteloos, down, gewichtstoename opvliegers en erg veel pijn vooral in de de benen. Dat laatste is heftig.

23-04-2023 | Vrouw | 63
Borstkanker
Hormoongevoelige borstkanker en borstbesparende operatie

14-12-2022 | Vrouw | 80
Borstkanker
Sinds ik de medicijn slik hormoon tablet letrozol is het mis vele pijn in me achterbenen loop er krom door ik wil wat anders proberren jannie

09-06-2022 | Vrouw | 57
Borstkanker
Sinds augustus 2021 slik ik 1x daags Letrozol i.v.m. een tumor in mijn borst, geen uitzaaiingen, operatie gehad en bestralingen. Tumor was geslonken van de pillen. Uiteraard is het een naar middel, maar dat zit ook gedeeltelijk tussen mijn oren 5 jaar een medicijn slikken is niet niks. Bijwerkingen zijn weer wat opvliegers, waar ik van af was, vermoeidheid, droge mond, [lees meer...]vergeetachtig. Wat ik wel heb gemerkt dat hoe meer suiker je eet hoe meer last je hebt van bijwerkingen. Tijdens en na de bestralingen nam ik het niet zo nauw met snoepen. Nu ben ik weer streng voor mezelf en zijn de bijwerkingen wel weer vermindert.

15-08-2017 | Vrouw | 65
Borstkanker
Erge slaapproblemen, elke nacht ruim 2 uur wakker midden in de nacht. Regelmatig depressieve gevoelens. Unheimlich gevoel.

11-07-2016 | Vrouw | 58
Borstkanker
In juli 2014 (toen net 56 jaar) is bij mij hormoongevoelige borstkanker geconstateerd. Na een borstbesparende operatie en 29x radiotherapie, kreeg ik in oktober 2014, Tamoxifen voorgeschreven. In december 2015 kreeg ik Letrozol voorgeschreven. Nu na 7 maanden heb ik weer last van stijve spieren, zoals in de eerste 6 weken, met name na rust. Daarnaast ernstige gewrichtskla[lees meer...]chten/pijnen in mijn polsen, vingers, knieen, voeten en rechter- arm en schouder. Dit vooral 's nachts en bij het wakker worden. Als ik op sta, strompel ik met mijn pijnlijke en verstijfde spieren naar de kraan, waar ik enkele minuten mijn handen masseer onder warm water en strompel verder naar het toilet. Eenmaal in beweging gaat het wel weer. De pijn is overdag aanwezig, maar ik kom met Letrozol de dag door, dit in tegenstelling tot Tamoxifen, daar werd ik zwaar depressief van. Ik slik geen pijnstillers. Ik heb tevens veel van haaruitval, maar weet niet of dit verschijnsel te wijten is aan de medicijn, aangezien dit ook tot de overgangsverschijselen hoort. Ik heb vanaf juni weer de kracht gevonden om weer te gaan salsadansen. Dit als het kan 2x per week. De pijnen worden er niet minder van, maar ik voel mij er goed bij. Mijn libido is zeker weten niet meer wat het geweest is. Maar de keuze is aan mij en jou om ermee door te gaan of te stoppen. Wat is jou en mijn toegevoegde waarde in de toekomende jaren van het leven? Ik ben er zelf nog niet uit.

Amoxicilline (600) - Antibiotica - penicillines breedspectrum