Ervaringen met Letrozol

letrozol

vermoeidheid spierpijn chronische vermoeidheid krachtverlies in armen en handen prikkelbaarheid slapeloosheid ontsteking in de mond opvliegers verminderde eetlust gewrichtspijn

Borstkanker (65 meningen)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

17-10-2017 | Vrouw | 58
Borstkanker
sinds start toenemende spier- en botpijnen die me verplichten hoge dosissen ibuprofen te nemen met gevaar voor maagproblemen. Recent ook stekende pijn in de voetzool bij stappen! Ik denk er sterk aan om ermee te stoppen en we zullen dan wel zien.

11-07-2016 | Vrouw | 58
Borstkanker
In juli 2014 (toen net 56 jaar) is bij mij hormoongevoelige borstkanker geconstateerd. Na een borstbesparende operatie en 29x radiotherapie, kreeg ik in oktober 2014, Tamoxifen voorgeschreven. In december 2015 kreeg ik Letrozol voorgeschreven. Nu na 7 maanden heb ik weer last van stijve spieren, zoals in de eerste 6 weken, met name na rust. Daarnaast ernstige gewrichtskla[lees meer...]chten/pijnen in mijn polsen, vingers, knieen, voeten en rechter- arm en schouder. Dit vooral 's nachts en bij het wakker worden. Als ik op sta, strompel ik met mijn pijnlijke en verstijfde spieren naar de kraan, waar ik enkele minuten mijn handen masseer onder warm water en strompel verder naar het toilet. Eenmaal in beweging gaat het wel weer. De pijn is overdag aanwezig, maar ik kom met Letrozol de dag door, dit in tegenstelling tot Tamoxifen, daar werd ik zwaar depressief van. Ik slik geen pijnstillers. Ik heb tevens veel van haaruitval, maar weet niet of dit verschijnsel te wijten is aan de medicijn, aangezien dit ook tot de overgangsverschijselen hoort. Ik heb vanaf juni weer de kracht gevonden om weer te gaan salsadansen. Dit als het kan 2x per week. De pijnen worden er niet minder van, maar ik voel mij er goed bij. Mijn libido is zeker weten niet meer wat het geweest is. Maar de keuze is aan mij en jou om ermee door te gaan of te stoppen. Wat is jou en mijn toegevoegde waarde in de toekomende jaren van het leven? Ik ben er zelf nog niet uit.

02-04-2019 | Vrouw | 59
Borstkanker
Ik ben verleden jaar geopereerd, borstamputatie en borstcorrectie uit de buikwand. Dat is allemaal super goed gegaan zonder complicatie of dergelijk. Blij zou je denken. Maar moest toch nog 8 chemokuren volgen. De eerste 4 heb ik goed doorlopen. Maar de laatste 4 was alleen maar Allende. Alle bijwerkingen die er ook maar waren. Heb ik gehad. Was zo blij dat ik klaar was[lees meer...] met de chemo, dus dacht alleen nog de hormoonkuur en dat is het. Ben begonnen met Tamoxifen, dat ging 4 weken perfect, maar toen begon het met een beetje uitslag. Nog geen 24 uur later zat ik helemaal onder de huiduitslag. Gek werd ik van de jeuk. Gestopt met de Tamoxifen en begonnen met Letrozol. Even dacht ik gelukkig het gaat goed. Maar dat was van korte duur. Zit nog steeds onder de huiduitslag en wordt gek van de jeuk. Tijdens mij ziekte bijna niet gehuild of depressief geweest. Maar nu trek ik het even niet meer. Jeuk en nog eens jeuk over mijn hele lijf. Dit duurt nu al bijna 5 mnd!!! Morgen heb ik een afspraak bij de oncoloog. Weet niet of ik hiermee wil doorgaan. Stoppen?? En dan .... Moeilijk maar zo verder gaan met de hormoonkuur zie ik ook niet zitten. De andere bijwerkingen vallen gelukkig wel mee. Heeft iemand ook zoveel huiduitslag gehad van de hormoonkuur?

28-05-2020 | Vrouw | 60
letrozol (5mg)
Borstkanker
Als gevolg van uitgezaaide borstkanker letrozol voorgeschreven gekregen. Effect is goed, bijwerkingen na 2,5 jaar erg veel en erg vervelend, ik overweeg om er mee te stoppen, dit is geen kwaliteit van leven. Heb het idee dat deze medicatie mijn bloedvaten aantast, dat is pijnlijk, kon van de één op andere dag niet meer lopen, erg dikke en pijnlijke enkels wandelen is geen [lees meer...]optie en dus aan huis gekluisterd. Ben niet levensmoe maar de 10 jaar die ik makkelijk zou kunnen halen gezien mijn algehele goede conditie heb ik achter me gelaten. Ik wil geen leven met opstaan en gaan slapen met pijn. Dat kan nooit de bedoeling zijn van deze medicatie. Heel jammer maar dit is het effect wat het op mijn lijf heeft.

19-12-2017 | Vrouw | 60
letrozol (2,5mg)
heel pijnlijk spieren over gans het lichaam, bij beweging, bij opstaan, bij liggen, bij onverwachte bewegingen, direct spierscheurtjes, .....

13-10-2016 | Vrouw | 60
Borstkanker
Omdat mijn borstkanker hormoongevoelig bleek te zijn, ben ik op aanraden van mijn oncoloog begonnen met Letrozol, (omdat dit de minste bijwerkingen zou geven). Na drie weken: ernstige haaruitval (ik kon de plukken haar zo uit het afvoerputje halen), ernstige gewrichtsklachten, vooral in handen (ik heb echt gehuild van de pijn 's nachts, kon mijn vingers niet meer krom kri[lees meer...]jgen en ik sliep met winterhandschoenen om toch wat verlichting te krijgen) extreme moeheid. Kortom, ik voelde me 90. Strompelde 's nachts naar het toilet. Ik ben na 6 weken gestopt met Letrozol en volgens arts duurt het nog maanden voor dat alles uit mijn lichaam is. Mijn overlevingskans zonder Letrozol is na 10 jaar 86% en met Letrozol 88 %. Heb gekozen voor kwaliteit van leven.

06-01-2016 | Vrouw | 60
Borstkanker
Zowel bij Tamoxifen als bij Letrozol heb ik vaak last van mijn gewrichten, met name de ellebogen en knieën. Na overstap van Tamoxifen op Letrozol kreeg ik weer meer last van opvliegers. De spierkrampen die ik ook bij Tamoxifen had, waren de eerste maanden minder, maar zijn nu weer veel aanwezig. Omdat ik al geringe botontkalking had, slik ik ook kalk met vitamine D. Op dit[lees meer...] moment weet ik nog niet of de botontkalking erger geworden is.

29-12-2022 | Vrouw | 61
Borstkanker
ben er tevreden van,neem ook kisqali 3 tabletten ineens.Voor mijn spierpijnen van de bovenbenen ga ik naar kinesist.En doe oefeningen thuis en wandelen.Om te slapen neem ik af en toe slaappil van 1 mg.Heb ook veel zin in zoetigheid,ga ik vanaf 1 januari afbouwen.Eet meer fruit dan vroeger en ontbijtgranen.Soms depressief ga ik in kliniek bij de psycholoog.

02-07-2021 | Vrouw | 61
Borstkanker
Ik heb 2 jaar Tamoxifen geslikt en 3 jaar letrozol. Van beide medicijnen nooit last gehad van bijwerkingen. Ik ben 2 maanden geleden gestopt en voel me gewoon goed. Hoe effectief het is moet nog blijken.

13-02-2021 | Vrouw | 61
Borstkanker
Het ene of het andere MERK kan al een wereld van verschil uitmaken. Iemand die veel bijwerkingen heeft, zou het best eerst een paar andere merken kunnen proberen. Volgens mij is borstkanker een patientgebonden factor EN hebben kankermedicijnen een smalle therapeutische breedte, waardoor het preferentiebeleid niet mag worden afgedwongen. (Er wordt gevraagd naar[lees meer...] effectiviteit, maar daar is nu nog niets over te zeggen. In theo rie zou het remmend moeten werken op mijn hormoongevoelige borstkanker, maar zeker weten is nu nog niet mogelijk. Kankercellen kunnen ook in winterslaap gaan en over 10 jaar alsnog mijn leven verpesten.)

17-05-2015 | Vrouw | 61
Borstkanker
Na 6 jaar Letrozol innemen ben ik nu sinds 3 weken, in overleg met de arts, gestopt. Ik doe mee aan het MindAct onderzoek en zou de Letrozol nog een jaar moeten innemen, maar de bijwerkingen waren van dien aard dat het veel invloed kreeg op mijn levenskwaliteit: Ik heb inmiddels, van de Letrozol, osteoporose in mijn wervelkolom, ik heb erg veel pijn in handen en knieën, b[lees meer...]ij tijden depressief, een libido van -20. kortom ik vond het niet meer draaglijk.

04-07-2022 | Vrouw | 62
Borstkanker
De letrozol doet mij beperken in mijn bewegingsvrijheid. Ik fiets en wandel heel graag, maar door de bijwerkingen stijfheid en gewrichtspijnen, kan ik niet meer ontspannen en met veel pijn mijn aktiviteiten uitvoeren. Sinds Jan.22 slik ik letrozol en nu ga ik in overleg met oncoloog. Ben benieuwd wat nu verder.

06-03-2021 | Vrouw | 62
Borstkanker
In januari dit jaar kreeg ik de diagnose, borstkanker. Ik heb de Letrozol 2,5 mg gekregen.Eerst in het begin had ik nog niet zoveel last tot midden februari, toen kreeg ik felle stekende pijn in mijn borst, echt soms ondragelijk, ik heb al een paar keer moeten bellen naar het ziekenhuis. Maar gisteravond was het wel zo erg, ik kon niet meer in slaap komen , vanwege de hart[lees meer...]kloppingen. Eerst ging er ook wel even door mij heen, ik stop er mee, maar het risico is te groot dat het dan natuurlijk mis gaat. Ik zie nu natuurlijk wel tegen de nacht op. Maandag maar weer bellen, ik hoop wel dat dit niet te lang duurt die bijwerkingen

05-09-2014 | Vrouw | 62
letrozol
Borstkanker
Sinds april 2014 slik ik dit anti-hormoon-tablet. Vervelende bijwerkingen zijn gewrichtsklachten, zoals: tenen, enkels, knieën, heupen, handen. Verder veel last van vocht vasthouden in enkels en handen. Gewichtstoename. Als ik een poosje gezeten of gelegen heb, kom ik moeizaam overeind en de 1e passen zijn als die van een 80 jarige.

23-04-2023 | Vrouw | 63
Borstkanker
Hormoongevoelige borstkanker en borstbesparende operatie

25-09-2021 | Vrouw | 64
Borstkanker
Ik gebruik nu 9 maanden Letrozole. Genoeg klachten (vind ik). Droge mond, gestoorde smaak, nooit "honger" gevoel. (eten omdat het tijd is). Gewichtsverlies, slapeloosheid (had ik voor kanker al een beetje, maar nu, en sinds chemo is 't ernstiger), carpaal-tunnel syndroom, opvliegers, prikkelbaarheid, (ik loop de hele dag op de punten van de tenen) blaasontsteking, en al[lees meer...] weken constant plasdrang (onderzoeken zijn bezig), stijvere gewrichten/spieren (ik beweeg wel veel, voor de kanker ook al). Ik ben (nog) niet depressief, maar ik wordt hier heel erg verdrietig van. . . Ik denk erover na om te stoppen met het hormoon. 't Is kiezen tussen kwaliteit en kwantiteit van leven. Dit nu, is echt geen fijn leven meer. De constante pijn (24/7) van de urineweg doet echt de deur dicht. Maar mijn oncoloog ontkent dat dit allemaal klachten zijn van het antihormoon.

Amoxicilline (600) - Antibiotica - penicillines breedspectrum