Ervaringen met Tamoxifen

tamoxifen

artritis in veel gewrichten die beweegt depressie

Borstkanker (247 meningen)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

25-09-2017 | Vrouw | 51
Borstkanker
In november 2012 gestart met tamoxifen. In het begin veel last van opvliegers, heeft ongeveer een half jaar geduurd, toen ging dat stukken beter. Wel al heel snel last van gewichtstoename. Na 1 jaar geprobeerd om over te stappen op anastrozol. Toen heel veel last van stijve spieren en gewrichten. Exemestaan geprobeerd, klachten bleven. Toen weer terug naar 20 mg tamoxifen.[lees meer...] Nu bijna 5 jaar verder en mag bijna stoppen. Borstkanker is weggebleven, gelukkig. Ik heb tussendoor nog wel eens tabletten van een ander merk geslikt en daar kreeg ik veel last van oorsuizen van. Daarom in overleg met de apotheker altijd hetzelfde merk kunnen gebruiken.

11-08-2017 | Vrouw | 38
Borstkanker
35 jaar. Her2neu positief, graad 3. 4AC, 16 herceptin/AC, 9 mnd herceptin. 16 bestralingen, amputatie. Verwijdering eierstokken. Door alle negatieve verhalen bang om te starten. Maar valt reuze mee, wel moeten wennen. In het begin last van kort lontje en stemmingswisselingen. Nu gaat het goed. Na lang zitten/liggen moeite met lopen, stijf. Maar verder prima te doen. Opvl[lees meer...]iegers zijn ook te overzien. Bepaalde voedingsstoffen verergeren het ook.

18-05-2017 | Vrouw | 45
Borstkanker
Borstamputatie na 7 maanden chemo begonnen met deze tabletten. Bijwerking: vermoeidheid.

11-01-2017 | Vrouw | 54
tamoxifen (40mg)
Borstkanker
Vorig jaar maart een hormoongevoelige tumor van 7x4 cm ontdekt in mijn borst. Het hele traject doorlopen, 16x chemo, borstamputatie, 16 bestralingen en als kers op de taart ook nog jaaaaarenlang Tamoxifen. Begonnen met 20mg maar helaas vond de oncoloog het noodzakelijk mijn bloed te testen aangezien ik na 3 maanden absoluut geen bijwerkingen had. Dosering verhoogd naar 40m[lees meer...]g. Binnen twee weken zou ik toch wel iets moeten merken. Ben nu 8 dagen verder en nog steeds nergens last van..... Ben ik 1 van de gelukkigen die er niets van merkt of ???

15-12-2015 | Vrouw | 53
Borstkanker
Slik tamoxifin nu 3 jaar en heb hoegenaamd geen bijwerkingen. Wat jammer is dat de tamoxifen in mijn geval tekort bescherming gaf. Sinds dit jaar (2015) kan nl. via het bloed worden bepaald wat de effectiviteit is van dit medicijn. Heb toen een tijdje 40 mg. geslikt, maar dit gaf nog niet het gewenste resultaat. Ga nu over op de anastrozol en hoop dat ik dit medicijn ook g[lees meer...]oed verdraag.

01-09-2015 | Vrouw | 43
Borstkanker
Na vele negatieve verhalen was ik huiverig om dit medicijn te nemen. De horrorverhalen over opvliegers, botklachten en depressief zijn. In eerste 2 maanden had ik last van stijve gewrichten. Vooral 's nachts warmte golven (opvliegers? ) niet badend in zweet, maar wel even dekbed van je afschuiven. na 2 maanden kreeg ik PCH ipv Sandoz ivm niet leverbaar. Toeval of niet of [lees meer...]toch gewenning? Bijna geen last meer van gewrichten en warmte aanvallen. Ook geen menstruatie meer na 2 maanden gebruik. Kortom weinig last, valt me reuze mee.

11-11-2014 | Vrouw | 54
tamoxifen
21 oktober 2014 begonnen met Tamoxifen Sandox 20 mg.Eerste 10 dagen na het avondeten ingenomen.Voelde me s,avonds ellendig.Ik had last van bijna alle bijwerkingen.De 11de dag na het ontbijt ingenomen. s. Avonds last van erge hoofdpijn. Maar ben Yogaoefeningen gaan doen.Google-yoga tegen hoofdpijn-10 poses.Hoofdpijn verdwenen. Ik had alleen onrustige nachten zoals opvlieger[lees meer...]s, niet kunnen slapen,gestrest. Maar iemand zie tegen mij: je moet met je hoofd naar het noord-oosten slapen.Nu slaap ik als een roos. Baat het niet dan schaadt het niet.Succes dames en pluk de dag.

22-10-2014 | Vrouw | 54
Borstkanker
Na chemo, geopereerd en bestraald. Na 5 jaar tamoxifen gebruik adviseert de chirurg nu Arimidex nog 2 jaar? Maar ik moet eerst in de overgang zijn. Daar is vorig jaar al bloed voor geprikt. Nee was nog niet in de overgang. Over een half jaar opnieuw controleren. Na een half jaar was ik wel in de overgang. Maar eerst de 5 jaar Tamoxifen volmaken. Vorige week op controle gew[lees meer...]eest en de mamacare vpk zegt eerst bloed prikken. De uitslag was niet goed en over een half jaar weer controleren. Wordt ik niet aan het lijntje gehouden op deze manier??? Geen bijwerkingen van de Tamoxifen gehad.

17-10-2014 | Vrouw | 51
Borstkanker
ik gebruik 3 jaar tamoxifen.eind van 2014 moet ik overstappen op iets anders ben benieuwd naar wat dat brengen zal.tamoxifen gaf mij smorgens wat opstartproblemen

09-10-2014 | Vrouw | 49
Borstkanker
Graag wil ik even mijn ervaringen met het middel Tamoxifen vermelden, omdat bijna alle ervaringen met dit middel die je op het internet vindt, negatief zijn. Het enige wat ik er tot nu toe van merk (ik gebruik het nu 2 maanden) zijn de (milde) opvliegers. 's Nachts zijn ze wel eens vervelend, omdat ik er dan wakker van word, maar over het algemeen is er goed mee te leven. [lees meer...]Mijn oncoloog liet aan mij de keuze of ik wel of niet met Tamoxifen zou starten, omdat de kans op terugkeer van borstkanker klein is. Daarom ging ik op internet zoeken naar ervaringen met dit middel. En die waren, zoals gezegd, allemaal (zeer) negatief. De oncoloog nam mijn twijfel weg door te zeggen: "Probeer het, en als de bijwerkingen zwaar zijn stop je gewoon." Een prima advies dus, want wat blijkt, ik ben één van die gelukkigen die het prima doen op Tamoxifen. Als je in eenzelfde situatie zit probeer het dan gewoon. En vergeet niet: de meeste ervaringen op internet zijn negatief, omdat de mensen met positieve ervaringen geen behoefte hebben om het te delen. Vandaar mijn positieve ervaring, bij deze.

14-05-2014 | Vrouw | 60
tamoxifen (10mg)
Borstkanker
Ik heb in 09 borstkanker gekregen, 33 x bestraald en 6 chemo's. Ik heb 'n borstbesparende operatie gehad, maar ik heb 'n oedeemborst over gehouden. Ik moet 2x in de week naar 'n oedeem therapeute, ik kreeg als medicijn Tamoxifen, heb ik 2 jaar geslikt, toen anastrozol ook 2 jaar geslikt. Maar dat beviel niet goed, slik sinds 1 mei 014 weer Tamoxifen, waar ik minder bijwer[lees meer...]kingen van heb.

08-05-2014 | Vrouw | 43
Borstkanker
Ik gebruik nu 1,5 jaar tamoxifen, na borstkanker, bestraling en het verwijderen van mijn eierstokken. De bijwerkijngen zijn: gewrichtspijn, concentratieproblemen, gevoel van onrust, slecht slapen, kramp in mijn benen, stemmingswisselingen. Ik ben een tijd geleden 3 weken gestopt, en de problemen werden niet minder. Ik heb nu spijt dat mijn eierstokken verwijderd zijn, ik [lees meer...]kan nu niet meer terug.

16-10-2013 | Vrouw | 40
Borstkanker
Ik slik nu twee en een halve maand tamoxifen. In het begin waren mijn opvliegers (die ik al kende sinds de chemotherapie) best hevig en storend. Na een paar weken werd dit al minder. Ik heb ze nu nog steeds, maar niet meer zo hevig, ik kan ze goed hanteren en het stoort me nauwelijks in mijn dagelijks functioneren. Ik heb regelmatig een lichte gewrichtspijn in beide sc[lees meer...]houders, maar ook hier valt goed mee te leven. Geen stemmingswisselingen, ben nog steeds even vrolijk sinds de laatste chemo uit mijn lijf is. Ook geen enkele gewichtstoename, maar ik sport wel regelmatig intensief en ben een stuk gezonder gaan leven (o.a. minder suiker, minder brood). Som s is mijn zicht ineens wat wazig of slechter, ik geloof dat dat wel van de tamoxifen komt, maar het gaat ook steeds weer weg. Ten slotte: libido heeft een knauw gekregen, en droge slijmvliezen (dus ook vaak droge ogen). Ik kan het allemaal wel aan, en doe er zelf ook wel wat voor om me goed te blijven voelen.

12-03-2023 | Vrouw | 62
Eierstokkanker
Graag zou ik in contact komen met vrouwen ,die uitgezaaide eierstokkanker hebben. En het medicijn tamoxifen slikken. Ik vind het jammer dat er weinig over geschreven staat. Of ik weet het niet te vinden🙈

20-05-2021 | Vrouw | 46
Borstkanker
Eerste paar dagen wat gewrichtsklachten, verder probleemloos. Het is echter nog niet heel effectief. Tumor slechts 2 millimeter gekrompen.

25-07-2020 | Vrouw | 47
Borstkanker
Ik gebruik nu 2,5 jaar Tamoxifen. De eerste maand was er niets aan de hand. Telefonisch consult van de oncoloog was dan ook: niks mis mee. Een paar nachten later kreeg ik mijn eerste opvlieger! Die was zo heftig dat ik met mijn nog kale hoofd door het raam de vrieskou in ging. Vanaf dat moment kreeg ik best aardig wat bijwerkingen ( waarvan ik er ook een aantal waarschijnl[lees meer...]ijk onterecht aan de restschade chemokuren toeschreef). Maar ondanks al die narigheid is het wel te doen. Ik heb mijn weg gevonden in het gebruik van deze medicijnen en hiermee leven. Nu moet ik echter omschakelen naar aromataseremmers omdat ik voorbij de overgang ben.Hier ben ik best huiverig voor. Ik heb wel de toezegging dat ik altijd terug kan vallen op Tamoxifen.