Ervaringen met Tamoxifen

artritis in veel gewrichten die beweegt depressie

Borstkanker (247 meningen)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

04-02-2014 | Vrouw | 60
Borstkanker
Voordat ik dit medicijn ging gebruiken, zat ik al niet positief in mijn vel. Na 15 jaar teruggekeerde borstkanker; een borst geamputeerd en de volgende moet nog volgen. Zat inmiddels in een uitgebluste relatie na 39 jaar huwelijk. Daarnaast heb ik twee schoondochters, waarmee de relatie niet warm is, terwijl mijn relatie met mijn zonen altijd heel hecht is geweest. Kortom,[lees meer...] niet de meest positieve perspectieven. Financiën (of liever gezegd gebrek hieraan) staan mij niet toe uit mijn relatie te stappen. De effecten van de tabletten hieraan toegevoegd, voelde ik me bijna suïcidaal depressief.

21-12-2013 | Vrouw | 56
Borstkanker
ik mocht even 1 maand stoppen om te kijken of de klachten minder werden, maar helaas. Ik ben daarna weer begonnen met Tamoxifen 20mg. Pijn in been, moeheid, vergeet dingen, ogen worden wat slechter.

04-11-2013 | Vrouw | 43
Borstkanker
het is alweer een tijdje geleden, maar toch wil ik melden wat eventuele bijwerkingen kunnen zijn van het gebruik van Tamoxifen. Ik was 34 toen er borstkanker met uitzaaiingen in de lymfeklieren werd geconstateerd. Na chemo, amputatie, bestraling begon ik met Tamoxifen. Ik ben nu 43, heb vanaf mijn 35ste tot mijn 40ste dit medicijn moeten slikken met als gevolg dat ik op [lees meer...]mijn 40ste een herseninfarct heb gekregen door gebruik van tamoxifen. Ik ben er gelukkig goed vanaf gekomen maar na alles wat je al hebt doorgemaakt is dit niet waar je op zit te wachten. Pas dus op met te lang slikken van tamoxifen! naast de andere ongemakken van dit medicijn kan dit dus ook nog gebeuren.

24-10-2013 | Vrouw | 68
Borstkanker
Na borstamputatie en chemo's in 2011 gebruik ik Tamoxifen 20mg 1x daags. voor een periode van 5 jaar. Ik ervaar de volgende bijwerkingen; Overdag en s'nachts opvliegers, haar wordt fijner en dunner, gewicht toename, pijnlijke gewrichten. vooral handen, voeten en heupen. Oogklachten branden en tranen, concentratie problemen. Sinds kort maagdarm ongemak, krampen en soms d[lees meer...]iarree, snelle veroudering van huid. Slechte nagels maar dat kan nog een overblijfsel van de chemo zijn. Wel ervaar ik door minder/of helemaal geen vlees en suikers te gebruiken de opvliegers afgenomen zijn!!

20-02-2024 | Vrouw | 46

artritis in veel gewrichten die beweegt depressie

In 2009 borstkanker, ernstig. O.a. chemo (AC 1x per 2 wk) en okselkliertoilet gehad (plus ablatio mammae bdz met directe reconstructie) en nadien Tamoxifen. Vervroegd in menopauze. Zou Tamoxifen 5 jaar moeten slikken maar dat was niet te doen. Kon niet goed meer lopen door o.a. de gewrichtsklachten en toenemende depressie. 2x driekwart jaar gebruikt. Toen definitief gestop[lees meer...]t en gekozen voor kwaliteit van leven ipv kwantiteit. Na een poos (maanden) zo'n beetje weer terug op oude lichamelijke en psychische niveau en terug in oude functie. Meer moeite gehouden met plannen en overzicht houden. Weet niet of het door de chemo of door de Tamoxifen of vervroegde menopauze kwam.

21-08-2023 | Man | 59
Borstkanker
ik kon Tamoxifen 20mg niet meer nemen na 1,5 jaar door uitzaaiingen aan de longen. Ik heb een gastric bypass en daar moet je mee opletten. Kan iemand mij zeggen hoe groot de tabletten zijn? Nog max 1 jaar te leven wordt er gezegd dus is er toch een beetje spoed bij. Ik heb er alvast geen meer. Bedankt alvast, Dirk

03-06-2023 | Vrouw | 53
Borstkanker
Eind 2020 werd bij mij DCIS (melkgangkanker) vastgesteld, gelukkig beginnende borstkanker maar wel hoogste graad agressieve en hormoongevoelige tumorcel. Heb toen borstbesparende operatie gehad, 25 bestralingen en daarna volgde antihormoonkuur met Tamoxifen. Die zou ik 5 jaar moeten slikken…ik heb er twee van volgemaakt. Ik had last van vervelende bijwerkingen. Opvliegers[lees meer...] (dat is dan maar zo ontkom je toch niet aan), maar heel vervelend waren in begin de stemmingswisselingen, maar vooral de algemene stijfheid in mijn lijf en de gwrichtspijnen, vooral in enkels en tenen, maar ook wel in rug, knieën en polsen. Voelde me, was toen 52, een erg oud vrouwtje. Na twee jaar gebruik kreeg ik opeens zware bloedingen terwijl ik al 2 jaar niet meer menstrueerde. Vrouwenarts constateerde grote verdikking baarmoederslijmvlies. Wegens verhoogd risico op baarmoederkanker (door de Tamoxifen] moest ik toen een curretage ondergaan. Uitslag was gelukkig goed, al die tijd Tamoxifen doorgeslikt. Laatste week overgestapt op Anastrozol. Week na de uitslag kreeg ik (lichte) hoofdpijn die vier dagen aanhield maar goed te doen was met maximaal paracetamol. Na vier dagen kreeg ik in de nacht een zwaar epileptisch insult (tonisch clonisch) waarbij ik 20 Minuten van de wereld ben geweest. Met spoed naar ziekenhuis waar na een CT scan een zgn sinustrombose werd geconstateerd. Dit is een zeldzame vorm van trombose, komt 200-250 x voor in NL. Driekwart VLD patiënten is vrouw en oorsprong klachten is hormonaal. Ik heb hierdoor een herseninfarct opgelopen en epilepsie, verwachting is dat ik moet rekenen op een jaar tot anderhalf jaar om te herstellen…en dan ms nog met restschade zit. Oorzaak hiervan is, zo menen neuroloog , internist en ook de oncologe de Tamoxifen…al dan niet in combinatie met de curretage…. Ik mag de Tamoxifen hierdoor niet verder nemen, was het ook niet van plan…mijn geluk is dat ik met tweejarig gebruik de kans heel klein is dat kanker recidiveert.. zo probeer ik er dan maar een positieve wending aan te geven want heel eerlijk vond ik dit middel in mijn geval het doel voorbij schieten en erger dan de kwaal. Ook de situatie waarin ik mij nu bevind, is vele malen onzekerder en voelt zwaarder dan de kankerdiagnose (ik durf dat te zeggen omdat ik een goed behandelbare kanker had)..

27-05-2023 | Vrouw | 59
tamoxifen (40mg)
Borstkanker
Bij mij is het al heel wat jaar geleden dat ik Tamoxifen moest slikken na chemo, na ablatief borsten en lymfekliertoilet. Ik was mid 40, sportief, in de bloei van mijn leven en carrière. Door de Tamoxifen werd ik in korte tijd een oude vrouw. Had zoveel gewrichtsklachten dat ik een wandelstok nodig had. Niks lukte meer goed, mijn (jonge) kinderen voelden zich tekort gedaan[lees meer...], mijn man liet me zitten. na driekwart jaar ben ik ermee gestopt en ik begon me veel beter te voelen. Een half jaar daarna nog een poging gewaagd vanwege de jonge kinderen, weer driekwart jaar geslikt, zelfde klachten keerden terug, toen definitief gestopt. Kwaliteit van leven belangrijker. Ik kijk terug omdat ik zoek naar late effecten. Ben nu eind 50 en blijk nierfalen te hebben (achteraf in 2015 ook al te zien in een bloedonderzoek maar is mij nooit verteld) en hart-/vaatklachten die verder onderzocht worden. Een slimme kinderarts schreef me 2 jaar geleden lisdexamfetamine voor om te proberen en als ik dat gebruik in lage dosering voel ik me geestelijk de oude! Mijn hersenen werken dan weer top. Ik ben nu banger om dood te gaan dan toen ik borstkanker had (met meerdere tumoren waaronder ongedifferentieerde). Huidige klachten kunnen ook een late bijwerkingen zijn van de zware chemo die ik had (om de 14 dagen) , waarschijnlijk kom ik er nooit achter.

16-03-2023 | Vrouw | 53

29-09-2021 | Vrouw | 49
Borstkanker
Ik denk dat ik twee verschillende soorten Tamoxifen heb geslikt. Degene die ik nu in huis heb zijn van het merk Mylan en zittenxin een zwart stripje. Hiervoor had ik pillen in een wit stripje. Ik heb hormonale borstkanker gehad. Chemo. Amputatie beide borsten. 21x bestraling. Daarna begonnen met de Tamoxifen. De eerste paar dagen merkte ik er niet zo veel van. Maar[lees meer...] na een week of twee herkende ik mijzelf niet meer. Ik leek wel niet goed bij mijn hoofd soms. Natte opvliegers, slecht slapen, vergeetachtig, geen overzicht hebben, dingen niet goed overzien, onaardig, kort lontje, alles werd opeens heel complex, huilbuien, depressieve gevoelens, zin om te snoepen. Mist in mijn hoofd, wankel gevoel, zeer snel vermoeid, dan deed mijn hoofd zo raar dat ik maar op bed ging liggen. Ik vond de bijwerkingen van die pillen zwaarder dan het voorgaande traject. Na 2.5 week vond ik het welletjes. Ik zou dit soort pillen zeven jaar lang moeten slikken. Me zeven jaar lang zo voelen zie ik niet zitten. Ik ben 49 en voelde me een oude vrouw. Nu twee dagen gestopt en voel me gelijk beter. Mist in mijn hoofd ebt weg. Durf weer dingen. Ik voel me zo opgelucht. Heb nu wel paddenstoel capsules gekocht. Elfenbankje heet het. Vandaag voor het eerst geslikt. Dit is mijn ervaring. (Red mijn medicijn.nl: Medicijngebruik dient via een voorschrijvend arts plaats te vinden en aflevering van medicatie via een geregistreerde apotheek. Overleg dan met uw arts wat de mogelijkheden zijn wat betreft het wisselen van medicatie )

08-10-2019 | Vrouw | 46
Borstkanker
Ik hoor tot de groep die niet goed op t medicijn reageer. Aangezien ik mijn hele leven al sterk op hormoonwisselingen reageer en zeker ook nadat borstkanker bij mij werd geconstateerd was t niet geheel een verrassing. Toch geprobeerd maar merkte al gauw dat de knop vrolijk uitging, totaal afgevlakt en uiteindelijk steeds meer naar t depressieve. Ik kon ook niet goed insc[lees meer...]hatten of ik lichamelijk of mentaal over mijn grenzen ging. Voelde t niet meer. Uiteindelijk in goed overleg met oncoloog gestopt, ben nog n maand doorgegaan, toen kon ik er zelf ook achter staan om te stoppen omdat ik t toch een lastige stap vond. Het was voor mij niet meer te doen. Na 2 dagen weer helderder en voelde ook de impact van wat t medicijn met mij had gedaan. Lichaam moet weer in balans komen wb cyclus. Voor de rest geen bijwerkingen. Geen spijt van dat ik t geprobeerd heb, het kwartje kon twee kanten opvallen. Effectiviteit moet ik aanvinken maar is dus niet te meten.

26-09-2019 | Vrouw | 49
tamoxifen (10mg)
Borstkanker
Na genezen te zijn van - flink gevorderde maar nog wel geneesbare - borstkanker (chemotherapie, operatie en bestralingen) begonnen aan de tamoxifen, dit zou ik nog vele jaren moeten slikken. Puur een kwestie van statistieken. Maar voor mij is dit middel niet te verdragen. Ik heb verergering van gewrichtsklachten (die al begonnen waren na de chemo's, maar inmiddels vrij sta[lees meer...]biel heftig waren, TOT het moment dat ik met de tamoxifen begon en de klachten nog weer flink verergerden). Ik kon zonder zware pijnstillers (tramadol) al vrij weinig, maar met de tamoxifen kon ik ondanks flink hoge zware pijnstilling nog nauwelijks iets. De trap niet op en af lopen, mijn bed niet gewoon uitstappen, niet langer dan een kwartier op een stoel zitten, ik sleepte mezelf huilend voort, dat is geen leven. Verder voelde ik mezelf - en dat is misschien nog wel erger - binnen korte tijd al geestelijk helemaal in een depressie zakken, zomaar vanuit het niks de hele dag huilen en duistere nare gedachten. Echt zo van waarom leef ik nog. Ook de nachten maakte ik niet meer vol, ondanks slaapmedicatie: tegen 5 uur 's nachts steeds rillend van de kou wakker, niet meer kunnen inslapen dan. Het slaapgebrek sloopte me nog extra. Ook mijn haar, wat ik tijdens de chemo's door hoofdkoelingsapparatuur voor een groot deel wist te behouden, viel nu opeens met bossen tegelijk alsnog voor een deel uit. Had ik eindelijk (met behulp van een haarstuk) een paar weken mooi haar waar niemand meer iets aan zag, ging het alsnog uitvallen. Ik heb besloten te stoppen met de tamoxifen. Ik vertrouw op mijn genezen lichaam. Deze medicatie maakt mijn leven ondraaglijk voor mij, ik functioneer niet. Het is eigenlijk een soort dagelijkse onderhoudschemokuur xxs light. Maar bij de chemokuren (die natuurlijk veel zwaarder waren dan zo'n pilletje van 10mg als deze tamoxifen) wist ik: het moet, het is voor de genezing nodig, en het is even doorbijten maar daarna klaar. Je stelt je erop in, krijgt de kuur, neemt rust en herstelt. Maar nog 5 of 7 of misschien wel 10 jaar me zo naar voelen geestelijk en lichamelijk, nee. Nou zou het kunnen dat al die nare bijwerkingen afnemen in de loop der maanden/jaren dat je het slikt, maar we hebben hier al zo'n zwaar behandelingsjaar achter de rug, hoeveel kan een gezin aan. Klaar, het voelt heerlijk bevrijdend. Natuurlijk is het niet zo dat ik pleit om te stoppen bij anderen. Nee, probeer het! Ik heb het ook geprobeerd, dat was ik aan mezelf en mijn gezin verschuldigd. Gelukkig zijn er ook ervaringen van mensen die totaal geen last ondervinden van de medicatie en alles er tussenin. Dit verschilt van persoon tot persoon. Toch vond ik het belangrijk mijn ervaring te delen hier. Het balkje effectiviteit kan je naar mijn mening bij deze medicatie niet echt scoren toch, bij mij geen effect omdat ik na een aantal weken gestopt ben. Maar dat wil niet zeggen dat het geen effectief middel is. (Het is uit onderzoek gebleken dat het effectief is dus daar ga ik wel vanuit.)

12-06-2018 | Vrouw | 69
tamoxifen (40mg)
Borstkanker
Heb eerst anastrozol geslikt. Was ruim een jaar effectief. Maar lymfeklier in oksel werd steeds onrustiger. Dus overstap op Tamoxifen. Eerste 2 weken voelde ik me goed. Daarna dus de bijwerkingen. En eind mei-begin juni realiseerde ik me dat ik steeds sterker depressief werd. Toen ik echt alles zwart begon te zien ben ik direct gestopt. Nu een week na beeindiging medicat[lees meer...]ie gaat het beter. Ik kan weer wat vanzelfsprekender bewegen en mijn depressie vermindert. Smaak, muziek en mooie dingen komen weer wat beter door.

12-12-2017 | Vrouw | 61
Borstkanker
Ik heb er alleen slechte ervaringen mee. In overleg met mijn oncoloog ben ik er nu 2 weken mee gestopt. Ik heb mijn leven weer terug en wat belangrijker is dat ik het niet meer benauwd heb. Ik mis een halve long door eerdere longkanker. Ik ga volgende week naar mijn oncoloog om te bespreken hoe het verder moet.

24-10-2017 | Vrouw | 50
Borstkanker
Last van opvliegers,hartkloppingen,slecht slapen extreme krampen in de benen en stijve gewrichten.... Tevens heel erg moe! De hele dag trillingen op mijn linkeroog.

29-09-2017 | Vrouw | 67
Borstkanker
stijve gewrichten, veel pijn bij lopen, vooral de trap. Fitheid neemt af.