Borstkanker (242 meningen)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

08-04-2015 | Vrouw | 55
Borstkanker
Veel last van bijwerkingen. Opvliegers, spier- en gewrichtsklachten, gewichtstoename, slecht slapen, droge slijmvliezen, minder libido.

26-09-2014 | Vrouw | 51
Borstkanker
Ik slik tamoxifen nu ruim 1,5 jaar en heb bijwerkingen zoals spierkrampen in benen/voeten, geopereerde borst en heel snel in andere lichaamsdelen (vooral handen). Verder ben ik erg stijf en soms opeens heel erg moe. Ik heb veel jeuk. Ik heb een borstbesparende operatie gehad, 26 bestralingen en 6 keer TAC. Ik moet na 2,5 jaar nog 2,5 jaar een ander medicijn krijgen. Ik vin[lees meer...]d het verder heel erg onhandig dat de strips 10 pillen hebben en niet 7, zodat je elke week op dezelfde dag met een nieuwe strip kan beginnen. Ik heb trouwens bij effectiviteit de laagste score ingevuld omdat ik pas over een paar jaar zou kunnen raden of tamoxifen effectief is (mocht ik de kanker niet terugkrijgen, hoe moet ik dan weten waaraan dat heeft gelegen?)

04-02-2014 | Vrouw | 60
Borstkanker
Voordat ik dit medicijn ging gebruiken, zat ik al niet positief in mijn vel. Na 15 jaar teruggekeerde borstkanker; een borst geamputeerd en de volgende moet nog volgen. Zat inmiddels in een uitgebluste relatie na 39 jaar huwelijk. Daarnaast heb ik twee schoondochters, waarmee de relatie niet warm is, terwijl mijn relatie met mijn zonen altijd heel hecht is geweest. Kortom,[lees meer...] niet de meest positieve perspectieven. Financiën (of liever gezegd gebrek hieraan) staan mij niet toe uit mijn relatie te stappen. De effecten van de tabletten hieraan toegevoegd, voelde ik me bijna suïcidaal depressief.

21-12-2013 | Vrouw | 56
Borstkanker
ik mocht even 1 maand stoppen om te kijken of de klachten minder werden, maar helaas. Ik ben daarna weer begonnen met Tamoxifen 20mg. Pijn in been, moeheid, vergeet dingen, ogen worden wat slechter.

04-11-2013 | Vrouw | 43
Borstkanker
het is alweer een tijdje geleden, maar toch wil ik melden wat eventuele bijwerkingen kunnen zijn van het gebruik van Tamoxifen. Ik was 34 toen er borstkanker met uitzaaiingen in de lymfeklieren werd geconstateerd. Na chemo, amputatie, bestraling begon ik met Tamoxifen. Ik ben nu 43, heb vanaf mijn 35ste tot mijn 40ste dit medicijn moeten slikken met als gevolg dat ik op [lees meer...]mijn 40ste een herseninfarct heb gekregen door gebruik van tamoxifen. Ik ben er gelukkig goed vanaf gekomen maar na alles wat je al hebt doorgemaakt is dit niet waar je op zit te wachten. Pas dus op met te lang slikken van tamoxifen! naast de andere ongemakken van dit medicijn kan dit dus ook nog gebeuren.

24-10-2013 | Vrouw | 68
Borstkanker
Na borstamputatie en chemo's in 2011 gebruik ik Tamoxifen 20mg 1x daags. voor een periode van 5 jaar. Ik ervaar de volgende bijwerkingen; Overdag en s'nachts opvliegers, haar wordt fijner en dunner, gewicht toename, pijnlijke gewrichten. vooral handen, voeten en heupen. Oogklachten branden en tranen, concentratie problemen. Sinds kort maagdarm ongemak, krampen en soms d[lees meer...]iarree, snelle veroudering van huid. Slechte nagels maar dat kan nog een overblijfsel van de chemo zijn. Wel ervaar ik door minder/of helemaal geen vlees en suikers te gebruiken de opvliegers afgenomen zijn!!

21-04-2013 | Vrouw | 49
Borstkanker
Heel veel last van stijve en pijnlijke gewrichten, met name na stilzitten / liggen. Vooral handen, voeten, polsen en elleboog doen pijn. De klachten zijn erger na inspanning. 's Nachts kan ik moeilijk de trap aflopen omdat het afrollen van mijn voeten pijnlijk is en moeilijk gaat. Hou veel vocht vast, in handen, voeten en buik, met name na inspanning. Dan doet mijn buik[lees meer...] pijn. Mijn handen hebben moeite met fijne motoriek. 10 Kilo aangekomen in 1 jaar tijd. Afvallen gaat héél traag.

29-09-2021 | Vrouw | 49
Borstkanker
Ik denk dat ik twee verschillende soorten Tamoxifen heb geslikt. Degene die ik nu in huis heb zijn van het merk Mylan en zittenxin een zwart stripje. Hiervoor had ik pillen in een wit stripje. Ik heb hormonale borstkanker gehad. Chemo. Amputatie beide borsten. 21x bestraling. Daarna begonnen met de Tamoxifen. De eerste paar dagen merkte ik er niet zo veel van. Maar[lees meer...] na een week of twee herkende ik mijzelf niet meer. Ik leek wel niet goed bij mijn hoofd soms. Natte opvliegers, slecht slapen, vergeetachtig, geen overzicht hebben, dingen niet goed overzien, onaardig, kort lontje, alles werd opeens heel complex, huilbuien, depressieve gevoelens, zin om te snoepen. Mist in mijn hoofd, wankel gevoel, zeer snel vermoeid, dan deed mijn hoofd zo raar dat ik maar op bed ging liggen. Ik vond de bijwerkingen van die pillen zwaarder dan het voorgaande traject. Na 2.5 week vond ik het welletjes. Ik zou dit soort pillen zeven jaar lang moeten slikken. Me zeven jaar lang zo voelen zie ik niet zitten. Ik ben 49 en voelde me een oude vrouw. Nu twee dagen gestopt en voel me gelijk beter. Mist in mijn hoofd ebt weg. Durf weer dingen. Ik voel me zo opgelucht. Heb nu wel paddenstoel capsules gekocht. Elfenbankje heet het. Vandaag voor het eerst geslikt. Dit is mijn ervaring. (Red mijn medicijn.nl: Medicijngebruik dient via een voorschrijvend arts plaats te vinden en aflevering van medicatie via een geregistreerde apotheek. Overleg dan met uw arts wat de mogelijkheden zijn wat betreft het wisselen van medicatie )

08-10-2019 | Vrouw | 46
Borstkanker
Ik hoor tot de groep die niet goed op t medicijn reageer. Aangezien ik mijn hele leven al sterk op hormoonwisselingen reageer en zeker ook nadat borstkanker bij mij werd geconstateerd was t niet geheel een verrassing. Toch geprobeerd maar merkte al gauw dat de knop vrolijk uitging, totaal afgevlakt en uiteindelijk steeds meer naar t depressieve. Ik kon ook niet goed insc[lees meer...]hatten of ik lichamelijk of mentaal over mijn grenzen ging. Voelde t niet meer. Uiteindelijk in goed overleg met oncoloog gestopt, ben nog n maand doorgegaan, toen kon ik er zelf ook achter staan om te stoppen omdat ik t toch een lastige stap vond. Het was voor mij niet meer te doen. Na 2 dagen weer helderder en voelde ook de impact van wat t medicijn met mij had gedaan. Lichaam moet weer in balans komen wb cyclus. Voor de rest geen bijwerkingen. Geen spijt van dat ik t geprobeerd heb, het kwartje kon twee kanten opvallen. Effectiviteit moet ik aanvinken maar is dus niet te meten.

26-09-2019 | Vrouw | 49
Borstkanker
Na genezen te zijn van - flink gevorderde maar nog wel geneesbare - borstkanker (chemotherapie, operatie en bestralingen) begonnen aan de tamoxifen, dit zou ik nog vele jaren moeten slikken. Puur een kwestie van statistieken. Maar voor mij is dit middel niet te verdragen. Ik heb verergering van gewrichtsklachten (die al begonnen waren na de chemo's, maar inmiddels vrij sta[lees meer...]biel heftig waren, TOT het moment dat ik met de tamoxifen begon en de klachten nog weer flink verergerden). Ik kon zonder zware pijnstillers (tramadol) al vrij weinig, maar met de tamoxifen kon ik ondanks flink hoge zware pijnstilling nog nauwelijks iets. De trap niet op en af lopen, mijn bed niet gewoon uitstappen, niet langer dan een kwartier op een stoel zitten, ik sleepte mezelf huilend voort, dat is geen leven. Verder voelde ik mezelf - en dat is misschien nog wel erger - binnen korte tijd al geestelijk helemaal in een depressie zakken, zomaar vanuit het niks de hele dag huilen en duistere nare gedachten. Echt zo van waarom leef ik nog. Ook de nachten maakte ik niet meer vol, ondanks slaapmedicatie: tegen 5 uur 's nachts steeds rillend van de kou wakker, niet meer kunnen inslapen dan. Het slaapgebrek sloopte me nog extra. Ook mijn haar, wat ik tijdens de chemo's door hoofdkoelingsapparatuur voor een groot deel wist te behouden, viel nu opeens met bossen tegelijk alsnog voor een deel uit. Had ik eindelijk (met behulp van een haarstuk) een paar weken mooi haar waar niemand meer iets aan zag, ging het alsnog uitvallen. Ik heb besloten te stoppen met de tamoxifen. Ik vertrouw op mijn genezen lichaam. Deze medicatie maakt mijn leven ondraaglijk voor mij, ik functioneer niet. Het is eigenlijk een soort dagelijkse onderhoudschemokuur xxs light. Maar bij de chemokuren (die natuurlijk veel zwaarder waren dan zo'n pilletje van 10mg als deze tamoxifen) wist ik: het moet, het is voor de genezing nodig, en het is even doorbijten maar daarna klaar. Je stelt je erop in, krijgt de kuur, neemt rust en herstelt. Maar nog 5 of 7 of misschien wel 10 jaar me zo naar voelen geestelijk en lichamelijk, nee. Nou zou het kunnen dat al die nare bijwerkingen afnemen in de loop der maanden/jaren dat je het slikt, maar we hebben hier al zo'n zwaar behandelingsjaar achter de rug, hoeveel kan een gezin aan. Klaar, het voelt heerlijk bevrijdend. Natuurlijk is het niet zo dat ik pleit om te stoppen bij anderen. Nee, probeer het! Ik heb het ook geprobeerd, dat was ik aan mezelf en mijn gezin verschuldigd. Gelukkig zijn er ook ervaringen van mensen die totaal geen last ondervinden van de medicatie en alles er tussenin. Dit verschilt van persoon tot persoon. Toch vond ik het belangrijk mijn ervaring te delen hier. Het balkje effectiviteit kan je naar mijn mening bij deze medicatie niet echt scoren toch, bij mij geen effect omdat ik na een aantal weken gestopt ben. Maar dat wil niet zeggen dat het geen effectief middel is. (Het is uit onderzoek gebleken dat het effectief is dus daar ga ik wel vanuit.)

12-06-2018 | Vrouw | 69
tamoxifen (40mg)
Borstkanker
Heb eerst anastrozol geslikt. Was ruim een jaar effectief. Maar lymfeklier in oksel werd steeds onrustiger. Dus overstap op Tamoxifen. Eerste 2 weken voelde ik me goed. Daarna dus de bijwerkingen. En eind mei-begin juni realiseerde ik me dat ik steeds sterker depressief werd. Toen ik echt alles zwart begon te zien ben ik direct gestopt. Nu een week na beeindiging medicat[lees meer...]ie gaat het beter. Ik kan weer wat vanzelfsprekender bewegen en mijn depressie vermindert. Smaak, muziek en mooie dingen komen weer wat beter door.

12-12-2017 | Vrouw | 61
Borstkanker
Ik heb er alleen slechte ervaringen mee. In overleg met mijn oncoloog ben ik er nu 2 weken mee gestopt. Ik heb mijn leven weer terug en wat belangrijker is dat ik het niet meer benauwd heb. Ik mis een halve long door eerdere longkanker. Ik ga volgende week naar mijn oncoloog om te bespreken hoe het verder moet.

24-10-2017 | Vrouw | 50
Borstkanker
Last van opvliegers,hartkloppingen,slecht slapen extreme krampen in de benen en stijve gewrichten.... Tevens heel erg moe! De hele dag trillingen op mijn linkeroog.

29-09-2017 | Vrouw | 67
Borstkanker
stijve gewrichten, veel pijn bij lopen, vooral de trap. Fitheid neemt af.

18-07-2017 | Vrouw | 75
Borstkanker
Lobulair carcinoom, borstamputatie, 16 bestralingen, geen chemo, maar tamoxifen gaan slikken. Veel bijwerkingen. Na twee en een half jaar overgestapt op anastrozol - verschrikkelijke reactie, heftige opvliegers - trillen en schokken, beschadiging van halswervels opgelopen. Gestopt na 6 weken en weer tamoxifen gaan slikken. Nu problemen met baarmoederslijmvlies en cystes na[lees meer...] ruim 3 jaar gebruik van tamoxifen. Baarmoederkanker? Wordt momenteel onderzocht.

27-09-2016 | Vrouw | 80
Borstkanker
Ernstige vermoeidheid, hevige spierpijn , rode vlekken op huid die erg pijnlijk zijn, tintelende handen, dove plekken in voeten, gevoel dat ik de weg kwijt was. volgens de oncoloog verpleegkundige kon dit niet was vast een griep. maar na eneg doorpraten overlegt om toch maar te stoppen en met 2 weken weer te kijken. nu dag 2 zonder tamoxifen voel ik mee stukken bete[lees meer...]r

Thyrax Duotab (869) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (594) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (555) - Antibiotica - penicillines breedspectrum