Ervaringen met Esomeprazol

esomeprazol

Maagzuur (brandend) (16 meningen)
Maagzuur (9 meningen)
Barrett's slokdarm (7 meningen)
Maagbeschermer (6 meningen)
Maagklachten (5 meningen)
Reflux (5 meningen)
Maagzweer (4 meningen)
Maagontsteking (4 meningen)

27-12-2016 | Man | 39
esomeprazol (20mg)
Middenrifsbreuk
Twee jaar geleden kreeg ik spontaan extreme maagzuurbranden. De huisarts dacht aan refluxziekte en schreef me omeprazol voor, in eerste instantie 20 mg. Dit ging een tijdje goed, totdat de effectiviteit minder werd. Opgeschroefd naar 40 mg. Helaas kreeg ik hierdoor zware bijwerkingen: Wazig zien, oorsuizen, diaree, tintelende vingers en moodswings. Gestopt en tijdelijk naa[lees meer...]r ranitidine overgegaan. De klachten bleven echter terugkomen. Doorverwezen naar de MLD arts. Na een gastroscopie werd een middenrifsbreuk vastgesteld, welke de refluxklachten veroorzaakt. Op esomeprazol overgegaan, ook 40 mg. Werkt uitstekend. Echter, wederom bijwerkingen. Dit keer in de vorm van insomnia en darmklachten. Nu naar 20 mg en dat gaat een stuk beter. Ik slaap weer normaal, darmklachten zijn verminderd en geen zuurklachten. Nu een beetje spelen en puzzelen met innamemoment en hoeveelheid.

11-11-2023 | Vrouw | 69
esomeprazol (10mg)
Middenrifsbreuk
Voor onderzoek weinig last , nu uit geschakeld / gestopt met esomepazol ( past niet bij mij .

23-07-2020 | Vrouw | 73
esomeprazol (40mg)
Middenrifsbreuk
Na 10 dagen het medicijn te hebben gebruikt stond mijn lichaam in 1 dag onder de rode bulten die hevig jeukte. Bleek netelroos te zijn. Kreeg daarbij ook koorts. Ik moest van de huisarts meteen stoppen met het medicijn.

10-02-2014 | Vrouw | 69
esomeprazol
Middenrifsbreuk
Na jaren klachten over maagzuur en het verwerken van véél Rennies kwam de diagnose: middenrifbreukje en reflux. Ik heb, voorgeschreven door de specialist, een lange weg gemaakt langs allerlei maagzuurremmers, die niet hielpen. Toen kwam Nexium, peperduur, máár... het werkte. Een zegen. Alleen vielen mijn haren uit. Daar ben ik te ijdel voor dus ik halveerde de dosering en[lees meer...] wachtte af. Haaruitval verminderde maar er kwamen meer bijwerkingen: ik werd af en toe ongesteld terwijl mijn leeftijd boven de 60 was. (Ik ben nu 69.)Ik werd moe, keek wazig, eigenlijk werkte ik in grote lijnen de klachtenlijst af, daarmee ging ik naar een nieuwe specialist (ik was doorverwezen) en die bevestigde dat het door mij opgesomde rijtje narigheden het bekende rijtje was, ik kon me laten opereren. Slagingspercentage 70%. Ik was niet enthousiast, kreeg een ander middel maar dat hielp niet. Ik modderde door: bed schuin, niet teveel eten, enz.. Inmiddels slik ik elke dag Esomeprazol. Een capsule 20mg. per dag. Niet erg effectief, ik blus de pijn met Gaviscon, duur en niet vergoed. Je moet toch wat. Ondertussen is mijn energie die van een hoogbejaarde, heb ik pijn in mijn gewrichten, in mijn spieren, slaap het liefst en vind elke stap er een teveel. Fietsen vind ik doodeng want ik voel me onzeker. Dat alles schreef ik meesmuilend toe aan de ouderdom die met gebreken komt... In de wachtkamer van een ostheopaat (spieren en gewrichten, pijn) las ik in een tijdschrift iets over gebrek aan vitamine 12. In combinatie met o.a. maagzuurremmers. Maagzuur heb je niet voor niets. Wanneer je de spiegel verandert, grijp je in in de spijsvertering en neem je allerlei belangrijke stofjes niet op: vitaminen, mineralen. Vast nog meer, het is mijn vak niet. Maar het is schokkend wanneer je twee lijsten naast elkaar legt: gebrek aan vitamine 12 en bijwerkingen van Esomeprazol. Ik zou dat zeker doen, zoek maar op internet naar vitamine B12 tekort. Inmiddels ben ik gestopt met Esomeprazol. Het onderzoek of ik aan het dementeren ben, had niet gehoeven: problemen met geheugen, niet op woorden kunnen komen zoals bij afasie, er is in twee dagen uitvoerig onderzoek niets door de neuroloog gevonden wijst op het begin van dementie. Maar de klachten zijn er wel. Zie gebrek aan vitamine 12. Voor mij geen maagzuurremmers meer. Hopelijk raak ik dan geen woorden meer kwijt en kan ik de trap weer zonder kreunen op en af, ik zeg maar wat. Dan maar veel Gaviscon sabbelen... Iedereen veel sterkte, wijsheid en vriendelijke groeten, Marjan.