Ervaringen met Lariam

Bij  AngstX

Malaria (24 meningen)

Risico op ernstige bijwerkingen door chloroquine en hydroxychloroquine

De malariamedicijnen chloroquine en hydroxychloroquine kunnen ernstige hartritmestoornissen veroorzaken bij coronapatiënten (COVID-19), in sommige gevallen met dodelijke afloop, in een hoge dosering of in combinatie met andere medicijnen. Dit blijkt uit recente onderzoeken uitgevoerd bij coronapatiënten. Het Europees medicijnagentschap EMA en medicijnautoriteit CBG adviseren artsen om coronapatiënten die deze medicijnen krijgen extra goed te monitoren, met name bij gevoeligheid voor hartritmestoornissen.

Chloroquine en hydroxychloroquine zijn goedgekeurd voor de behandeling van malaria en een aantal auto-immuun ziektes. Het is bekend dat zij hartritmestoornissen kunnen veroorzaken door invloed van de elektrische activiteit van het hart (QT-verlenging).

College ter Beoordeling Geneesmiddelen (CBG) (23-04-2020)

07-05-2013 | Vrouw | 51
Angst
Gestart in Nederland,proefdosis van 3 weken. Nergens last van. In Ghana waar ik vrijwilligerswerk ging doen voor 2 maanden was ik om van alles angstig. Niets voor mij, heb de halve wereld rondgereisd in m'n eentje. Ik was bang in het donker. Eenmaal thuis was ik erg angstig om oneigenlijke redenen en onrustig als ik moest gaan werken. Er is een lumbaal punctie gedaan om ui[lees meer...]t te sluiten dat er malaria in het liquor zat en ik heb een ct scan van m'n hoofd laten maken om een hersentumor uit te sluiten. Ik heb heel lang last gehad van dit alles, en nu soms nog als ik aan Afrika denk. Ik hoef daar nooit meer heen en ik slik NOOIT MEER LARIAM!!!!! Troep!!!

09-10-2012 | Man | 23
Paniekaanvallen
Lariam kan wellicht effectief en makkelijk zijn, maar realiseer gewoon goed dat het een middel is wat bijwerkingen teweeg kan brengen. Ik heb van mijzelf een soort angst/paniekstoornisje. Lees een racend hart bij praten voor groepen of ongemakkelijk paniekerig gevoel bij gebruik van drugs zoals wiet. Na twee weken van gebruik van lariam had ik helemaal geen last van[lees meer...] bijwerkingen. Echter, na 3 dagen van zwaar stappen (student) in combinatie met slecht slapen, katers en vermoeidheid werd het toch teveel. We waren aan het BBQen en binnen 20 seconden schiet de paniek door mijn lichaam. Nouja of een paniekaanval of een hartaanval. Ik ben geen dokter dus we hadden maar een geel busje laten komen. Helaas helemaal niet aan de lariam gedacht tot nu dus enigsinds verward hebben ze me een kwartiertje aan een apparaat gehangen totdat de hartslag en het gevoel weer stabiliseerde. Met mijn Hart is iig niets mis, maar lariam valt voor mij niet goed. Hoewel ik zeker onderken dat het een combinatie van factoren kon zijn geweest

01-08-2012 | Vrouw | 23
Paniekaanvallen
Nooit meer lariam! Voor onze rondreis door Afrika moesten wij een vaccin halen tegen malaria. Bij de GGD werd ons lariam aanbevolen. Zolang wij geen last hadden van psychische klachten konden wij dit middel veilig gebruiken. Wij zijn psychische gezonde jonge meiden van 23 jaar en hadden dus niet verwacht dat wij bijwerkingen zouden krijgen. Helaas, liep dit anders dan v[lees meer...]erwacht en werd onze reis één grote nachtmerrie. We begonnen netjes drie weken van te voren aan het slikken van de lariam. We hadden in die drie weken in Nederland nergens last van. Pas na een paar dagen in Afrika begonnen we zeer heftige paniekaanvallen te krijgen. Deze paniekaanvallen bestaan uit: hyperventilatie, hartkloppingen, waanideeën, rusteloosheid etc. We hadden hier soms wel 3 uur achter elkaar last van en dat soms wel 5x op een dag, het was verschrikkelijk! De bijwerkingen kunnen vaak ook pas optreden tijdens de reis omdat Lariam vaak reageert op spanningen zoals het maken van een grote verre reis. We hebben het nog 1,5 week kunnen volhouden maar waren op een gegeven moment psychisch en lichamelijk zo uitgeput dat we besloten hebben om onze reis af te breken. In Nederland hebben wij ook nog enige tijd last gehad van paniekaanvallen, helaas hebben wij door de Lariam en de combinatie van de zware reis een posttraumatische stress stoornis opgelopen. Hiervoor zijn we nu in behandeling bij een EMDR therapeut en hopen dat wij ooit weer van een vakantie kunnen genieten. Voor ons nooit meer Lariam en wij hopen voor u ook niet. Zelfs mensen die dus totaal geen psychische klachten hebben kan het overkomen. Het risico is te groot, want 70% van de gevallen heeft last van psychische klachten.