mening

Lariam

mefloquine

Malaria (21 meningen)

Risico op ernstige bijwerkingen door chloroquine en hydroxychloroquine

De malariamedicijnen chloroquine en hydroxychloroquine kunnen ernstige hartritmestoornissen veroorzaken bij coronapatiënten (COVID-19), in sommige gevallen met dodelijke afloop, in een hoge dosering of in combinatie met andere medicijnen. Dit blijkt uit recente onderzoeken uitgevoerd bij coronapatiënten. Het Europees medicijnagentschap EMA en medicijnautoriteit CBG adviseren artsen om coronapatiënten die deze medicijnen krijgen extra goed te monitoren, met name bij gevoeligheid voor hartritmestoornissen.

Chloroquine en hydroxychloroquine zijn goedgekeurd voor de behandeling van malaria en een aantal auto-immuun ziektes. Het is bekend dat zij hartritmestoornissen kunnen veroorzaken door invloed van de elektrische activiteit van het hart (QT-verlenging).

College ter Beoordeling Geneesmiddelen (CBG) (23-04-2020)

22-12-2013

Lariam (mefloquine)
Psychische klachten

Toen ik jaren geleden door Indonesie reisde, slikte ik Lariam. Aanvankelijk was er niets aan de hand en ging alles goed. Na twee a drie weken begonnen de eerste klachten, ik was heel huilerig, paniekerig, verstoorde gedachten, psychisch onwel, durfde op een gegeven moment nauwelijks de straat meer op of met mensen te praten. Maar dat ging ook weer over, er waren pieken en [lees meer...]dalen. Niet gedacht dat het de Lariam kon zijn. Ik heb dus braaf doorgeslikt, de kuur afgemaakt. De bangigheid is nooit meer weggegaan, psychisch onwel zijn ook niet, soms krijg ik nu nog - 18 jaar later - paniekaanvallen of durf ik soms de straat niet op, me in groepen te bewegen en blijf dan noodgedwongen thuis. De artsen kunnen niets vinden, ik was de onbevangen, vrolijkheid zelve. Dat is weg. Uiteindelijk gaven ze toe dat de hoeveelheid Lariam die ik toentertijd slikte waarschijnlijk blijvende schade aan mijn neurotransmitters en zenuwgestel heeft veroorzaakt. In de tussentijd heb ik veel gereisd, naar tropische bestemmingen, zonder malariatabletten maar met veel DEET en een geïmpregneerde klamboe. En voor de zekerheid, een hoge dosis doxycycline, antibiotica dus, mocht het toch fout gaan.

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (540) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (497) - Antibiotica - penicillines breedspectrum