Ervaringen met Malarone

zweetuitbarstingen diarree

Malaria (53 meningen)

Risico op ernstige bijwerkingen door chloroquine en hydroxychloroquine

De malariamedicijnen chloroquine en hydroxychloroquine kunnen ernstige hartritmestoornissen veroorzaken bij coronapatiënten (COVID-19), in sommige gevallen met dodelijke afloop, in een hoge dosering of in combinatie met andere medicijnen. Dit blijkt uit recente onderzoeken uitgevoerd bij coronapatiënten. Het Europees medicijnagentschap EMA en medicijnautoriteit CBG adviseren artsen om coronapatiënten die deze medicijnen krijgen extra goed te monitoren, met name bij gevoeligheid voor hartritmestoornissen.

Chloroquine en hydroxychloroquine zijn goedgekeurd voor de behandeling van malaria en een aantal auto-immuun ziektes. Het is bekend dat zij hartritmestoornissen kunnen veroorzaken door invloed van de elektrische activiteit van het hart (QT-verlenging).

College ter Beoordeling Geneesmiddelen (CBG) (23-04-2020)

19-11-2016 | Vrouw | 42
Malaria
Geen enkele bijwerking ondervonden. Dit jaar voor de eerste keer geslikt voor 19 dagen door een vakantie in Afrika, maar geen enkele bijwerking ondervonden. Ik vond het ook wel wat spannend gezien de vele horrorverhalen, maar me zorgen om niets gemaakt.

11-09-2016 | Man | 42
Malaria
Al 8 vakanties achtereen elk jaar geslikt; nooit problemen of bijwerkingen. Mijn vriendin ook niet. Vraag me toch af of die horror verhalen hier wel allemaal toe te schrijven zijn aan de pillen. Wellicht dat het voedsel en het water (ijsklontjes) in verre landen er ook wat mee te maken kan hebben? en de warmte en plotselinge overgang van druk bestaan naar vakantie? en zo [lees meer...]kan ik er nog wel een paar opnoemen.

08-09-2016 | Vrouw | 35
Malaria
Ik ben binnen een paar dagen de helft van mijn lange haar kwijtgeraakt :-( Daarnaast darmklachten, maar dat was te overzien. Geen idee hoe dit zich gaat ontwikkelen na het stoppen met de pillen.

23-08-2016 | Man | 25
atovaquon / proguanil (250mg/100g)
Malaria
We zijn twee dagen op de Gili eilanden bij Lombok geweest en een dag vooraf begonnen met de inname. De twee dagen op het eiland hebben we enkel het toilet gezien omdat zowel mijn vriendin als ikzelf helemaal leeg zijn gelopen van de diarree. Mijn vriendin is na twee dagen gestopt en ik na 3 dagen omdat het je vakantie gewoon verpest. Neem het nooit meer!

12-08-2016 | Man | 27
atovaquon / proguanil (250/100mg)
I.v.m. verwijdering 75% van de dikke darm op advies voor vakantie uitgeprobeerd voor eventuele bijwerkingen. Na het lezen van andere ervaringen was ik toch wel een beetje bang voor alle bijwerkingen. Echter kan ik aangeven in de test periode hier maar minimaal last van gehad te hebben. Idd wat opgemerkt betreft ontlasting. Absoluut geen diarree te benoemen. Verder[lees meer...]s een beetje opgeblazen gevoel in de buik. Verders wat mij betreft gelukkig een goede oplossing voor een vakantie in malaria gebied!

29-07-2016 | Vrouw | 28
Malaria
Slechts een dikke week in malaria gebied gezeten, waardoor Malarone een gemakkelijk medicijn was. Is wel wat duurder, maar voor een week is dat te overbruggen. Geen bijwerkingen gehad.

26-07-2016 | Vrouw | 26
Malaria
Wij zijn nu nog in Indonesië en onze vakantie is tot nu toe behoorlijk verpest door de pillen. Vanaf de eerste dag was ik misselijk met krampen in mijn maag. Weinig eetlust en dit is nu (1,5 week later) nog steeds zo. Mijn vriend heeft veel moeten braken en we zijn allemaal aan de diarree. We voelen ons zo zwak en misselijk dat we vandaag een dokter hebben laten komen. We [lees meer...]mogen stoppen met de pillen en hebben medicijnen gekregen. Hopelijk kunnen we over een paar dagen weer een beetje genieten van de vakantie.

21-06-2016 | Vrouw | 59
atovaquon / proguanil (250/100mg)
Veel last van de bijwerkingen gehad. Het reisplezier werd er erg mee verstoord. Malaria heb ik niet opgelopen.

17-04-2016 | Vrouw | 46
Malaria
Op 1 na alle in bijsluiter genoemde bijwerkingen gehad. Zeker geen aanrader!!! Dan maar veel met DEET sprayen/spuiten, maar dit middel verpestte mijn vakantie.

17-02-2016 | Man | 46

09-12-2015 | Vrouw | 56
Malaria
Na het innemen van de malariapillen Atovaquon, kreeg ik last van pijnlijke handen. Mijn handen werden rood en er verschenen een soort blaasjes. Mijn beide benen zaten onder de bulten. Mijn buik begon op te zwellen en ik leek wel 6 maanden zwanger. Ik gebruik ze nooit meer!

03-08-2015 | Vrouw | 15
Malaria
Door de Malarone ben ik 2 dagen ziek geweest en ik heb me meerdere dagen zwak gevoeld. Ik had last van misselijkheid, hoofdpijn, diarree, geen eetlust en benauwdheid. Dit zijn dingen waar ik normaal geen last van heb. Ik ben vervroegd gestopt met de Malarone in te nemen omdat ik me er echt niet goed bij voelde. Nadat ik gestopt was, begon ik me steeds weer wat beter te voe[lees meer...]len en naar een paar dagen weer helemaal normaal. 1 van mijn reisgenoten voelde zich raar in het hoofd. Ze zei dat het leek alsof ze gek werd. Ook zij is vervroegd gestopt.

29-05-2015 | Vrouw | 27
atovaquon / proguanil (62,5/25mg)
Ik kreeg al snel last van angstdromen, koorts, hoofdpijn en zweten. Het was op een gegeven moment zo erg dat ik niet meer durfde te slapen, omdat die 'koortsdromen' dan terug zouden komen. Ik ben in 2012 in Kenia, Somalië, Tanzania en de Seychellen geweest. Op een gegeven moment ben ik gestopt met de pillen, in overleg met de arts. In plaats daarvan, ter bescherming veel [lees meer...]DEET gespoten. Ik gebruik het middel nooit meer!

20-12-2014 | Vrouw | 38
Malaria
Twee weken Malarone geslikt tijdens mijn verblijf in Afrika ter voorkoming van Malaria . Ik heb totaal geen last gehad van bijwerkingen! Alle horrorverhalen had ik natuurlijk wel gelezen, maar gelukkig zeer goed bevallen.

07-10-2014 | Vrouw | 52
atovaquon / proguanil
Wij zijn naar Kenia geweest voor drie weken. Na 1 week malarone geslikt te hebben kreeg ik een allergische reactie. In een dag tijd stond ik helemaal onder de uitslag, verschrikkelijke jeuk . Slaapproblemen en hallucinatie. Mijn tong werd dik en ik had moeite met slikken, doof gevoel in de lippen. Arts geraadpleegd en die zei dat ik acuut moest stoppen met de tabletten. Bl[lees meer...]eek een allergische reactie te zijn. Een cocktail injectie gekregen en voor 5 dagen tabletten. Na één dag voelde ik me al een stuk beter en de uitslag was na drie dagen al weg. Ik neem malarone tabletten NOOIT meer !! Indien ik geen arts had geraadpleegd had ik er , volgens de arts, nog zeker drie weken ziek van geweest. Fijne vakantie :)

19-09-2014 | Man | 26
Malaria
Ik heb Malarone gebruikt als profylactisch middel tegen malaria tijdens een verblijf van drie maanden in Senegal. Iedere ochtend na het ontbijt nam ik één tablet in met wat water. De reden dat ik voor Malarone heb gekozen is de negatieve verhalen die ik over de alternatieven heb gehoord. Mijn ervaring met Malarone is zeer positief. Van bijwerkingen heb ik niet echt iets[lees meer...] gemerkt. Wel heb ik in de periode dat ik het slikte soms zeer duidelijke en soms ook vreemde dromen gehad. Dit is misschien een bijwerking van het middel. Als het zo is dan is het in elk geval geen zware of storende bijwerking. Verder heb ik nergens last van gehad. Er waren veel muggen en er waren malariabesmettingen in die periode maar zelf ben ik niet ziek geworden. Ik iedereen aanraden Malarone te overwegen bij een reis naar een gebied waarin malaria endemisch is.