Ervaringen met Malarone

diarree zweetuitbarstingen

Malaria (53 meningen)

Risico op ernstige bijwerkingen door chloroquine en hydroxychloroquine

De malariamedicijnen chloroquine en hydroxychloroquine kunnen ernstige hartritmestoornissen veroorzaken bij coronapatiënten (COVID-19), in sommige gevallen met dodelijke afloop, in een hoge dosering of in combinatie met andere medicijnen. Dit blijkt uit recente onderzoeken uitgevoerd bij coronapatiënten. Het Europees medicijnagentschap EMA en medicijnautoriteit CBG adviseren artsen om coronapatiënten die deze medicijnen krijgen extra goed te monitoren, met name bij gevoeligheid voor hartritmestoornissen.

Chloroquine en hydroxychloroquine zijn goedgekeurd voor de behandeling van malaria en een aantal auto-immuun ziektes. Het is bekend dat zij hartritmestoornissen kunnen veroorzaken door invloed van de elektrische activiteit van het hart (QT-verlenging).

College ter Beoordeling Geneesmiddelen (CBG) (23-04-2020)

15-08-2014 | Vrouw | 42
atovaquon / proguanil (250/100mg)
Malaria
Ik was al sceptisch over malariapillen, maar ik heb me laten overtuigen dat Malarone echt veel minder erg is dan de horrorverhalen over malariapillen die al jaren de ronde gaan. Nou; ik neem ze nooit meer! Ik ben twee weken naar Tanzania geweest. Ik ben nu 2.5 week thuis en ben nog steeds niet in orde. Vanaf dag 1 van inname Malarone; en ik aan de diarree geweest. Buikpijn[lees meer...], misselijk en snachts hallucinaties en slapeloosheid. Ik ben gebroken terug gekomen. Buikproblemen bleven bij thuiskomst. De diaree hield eindelijk op na twee dagen na de laatste pil. Ik heb bij thuiskomst mijn poep laten onderzoeken op bacteriën. Niets te vinden. Ik had zo'n buikpijn..ik verweet alles aan de pillen. Had het gevoel dat mijn lever en nieren en darmen een enorme oplawaai hadden gekregen. Geen energie, lusteloos, moe. Tot overmaat van ramp kreeg ik 2 dagen na stoppen Malarone een niersteen koliek. Gevoelsmatig zeg ik dat dat door de eindeloze diarree komt, maar ik ben geen arts… Eergisteren echo's laten maken, nieren zijn ok. Maar er is wel een ontsteking ergens, volgens mijn urine uitslag. Kortom; blehhhh! Ik neem nooit meer Malarone! Overigens heb ik geen mug gezien in Tanzania..

28-06-2013 | Vrouw | 23
Malaria
Ik heb totaal geen last gehad van bijwerkingen met Malerone. Elke avond op tijd ingenomen met flinke maaltijd. Prima te doen.

18-05-2013 | Vrouw | 51
atovaquon / proguanil
Twee weken naar Guinee, Boké geweest op familiebezoek. Twee keer een mug op de kamer gezien. Omdat het de eerste keer was dat wij daar waren, heb ik natuurlijk alle voorzorgsmaatregelen genomen. Dus ook Malarone. Geen van de bijverschijnselen gekregen die op de verpakking stonden. Echter wel enorme zweetaanvallen, vergelijkbaar met opvliegers, alleen dan van een kwartier o[lees meer...]f een half uur. En dat in die hitte daar. Alsof mijn innerlijke thermostaat naar de knoppen was. Mijn nachtrust werd daardoor ook erg verstoord. Bij thuiskomst nog doorgeslikt, maar ook hier zweet/warmte aanvallen. Een dag nadat ik er mee gestopt ben, is het al met 90% verminderd. Daarnaast toch ook wel lusteloos en wat depressief (niet echt mijn stijl). Bij mijn dochter van 13 geen bijwerkingen gezien. He ergste verhaal hoorde ik van mijn collega die voor haar werk frequent naar Afrika moest. Al de eerste keer gekke dingen met haar bloed. Tweede keer had zij onderhuidse bloedingen. Bij terugkomst uitgebreid getest in het ziekenhuis en het bleek dat Malarone haar bloedplaatjes afbrak en zij dus ernstige stollingsproblemen kreeg. Voor haar geen Malarone meer. Bij mij ging er ook een alarmbel af omdat mijn vader vaker naar tropisch gebied is geweest en Malarone heeft gebruikt. Ik weet natuurlijk niet in hoeverre het hiermee verband heeft gehad, maar bij zijn heupoperatie drie jaar geleden ging het fout. Nog een jaar ziekenhuis in en uit en veel pijn. Uiteindelijk bleek hij stollingsproblemen te hebben en veel problemen met zijn bloedbeeld. Hij is na een lang en pijnlijk ziekbed overleden. Voor mij mogen ze de lange termijn effecten van Malarone ook wel een onderzoeken. Een volgende keer als ik naar Guinee ga (waar zo weinig muggen waren) neem ik geen Malarone meer. Wat een heftig preventief medicijn. Volgende keer veel smeren met Deet en lange mouwen. Ook andere opties ga ik nog wel nader bestuderen.

15-04-2013 | Vrouw | 22
Haaruitval
Ik heb gedurende 1 maand malarone geslikt voor een reis naar Oost-Afrika. Al van dag 1 tot 2 weken na terugkomst had ik last van diarree, buikpijn, misselijkheid enzovoort, elke keer moest ik alles ophouden omdat mijn medicatie er weer zou uitkomen. Naast dit werd ik erg psychotisch, zelfs na 2 weken te zijn gestopt. Zelf heb ik wel last van stemmingsstoornissen en dergel[lees meer...]ijke dus ik weet dat ik er vatbaar voor ben, meer dan een ander, plezant was dit dus niet. Twee weken kon ik mijn bed niet uit, was ik overmoeid, voelde me ziek, ik had nergens meer zin in. Dit is echt allemaal pure rommel. En dan ook nog eens superduur!

10-02-2013 | Vrouw | 33
atovaquon / proguanil
Ik gebruikte Malarone, en de enige ernstige bijwerking die ik had waren grote, donkere bloeduitstortingen. Nu blijkt dat een bijwerking te zijn die zelden of nooit voorkomt. Toch nam ik geen andere medicijnen, wel verbleef ik ook op grote hoogte, misschien had dat er ook mee te maken. Ik ben toch maar gestopt want dat leek me niet erg gezond.

27-01-2013 | Vrouw | 32
Malaria
Nergens last van gehad, ook niet ziek geworden. Keurig iedere avond tijdens het eten ingenomen, ging prima.

04-01-2013 | Vrouw | 40
atovaquon / proguanil
Malarone gebruikt voor Indonesie in 2008,heel ziek geweest,uitslag op lippen en rond mond korsten.Felle hoest zat op luchtwegen,diarree,geen eetlust. Malarone gebruikt voor Kenia in 2012,enkel een opgezwollen onderlip,trok snel weg,nadien korstjes,blaasjes (ging open) op lip gedurende 2 weken en een hoest na 1,5 week inname.

11-12-2012 | Vrouw | 57
Darmproblemen - diarree
Tijdens de rondreis in Indonesie, de dag voor dat we naar Lombok gingen begonnen met Malarone.(1 tblt / dg) De 2de dàg flinke diaree. Toen 1 dag gestopt met slikken, en de diaree hielt op. Weer 1tablet genomen, en helaas de diaree kwam weer terug en verdween niet toen ik weer stopte.Thuis na 7 dagen is het langzaam over gegaan. Ik neem geen Malarone.

13-11-2012 | Vrouw | 57
Droge mond
Na ongeveer 10 dagen malarone pijnlijke plekjes in de mond, alsof je op tong/wang hebt gebeten. Ik weet dit eerst aan de tandenborstel. Nu 12 dagen geslikt en een zeer pijnlijke mond. Ik kan bijna niet eten. Heb een verdovende gel van de dokter, maar het blijft heel akelig. Krijg nu ook opgezette klieren (keel). Reisgenoten hadden last van: 1 x slapeloosheid, 1 x halluci[lees meer...]naties, 10 x diaree (maar dat kan ook een andere oorzaak hebben). Nauwelijks muggen gezien maar durf toch niet te stoppen. Effectiviteit van het middel kan ik natuurlijk niet beoordelen.

24-10-2012 | Man | 31
atovaquon / proguanil
Medicijn inmiddels meerdere keren ingenomen, laatste keer na enkele weken Krugerpark. Nog nooit bijwerkingen gehad (en nog nooit malaria gehad). Ik ben dus zeer tevreden (behalve over de prijs!)

22-10-2012 | Vrouw | 32
Colitis ulcerosa
Zowel mijn vriend als ik hebben nergens last van gehad. Elke morgen rond hetzelfde tijdstip hebben wij de pillen met eieren ingenomen. Ik herken gelukkig de beelden die geschetst worden mbt nachtmerries ed niet.

21-09-2012 | Vrouw | 52
atovaquon / proguanil
Wij gaan vaak op vakantie in Afrika. Ik heb al een paar keer Malarone genomen, waar men dat nodig achtte. Ik krijg er echter vreselijke nachtmerries van, die mijn vakantieplezier vergallen. Mijn nachtrust raakt verstoord omdat ik in paniek steeds wakker word. Op den duur breekt het gebrek aan ongestoorde nachtrust mij mentaal op. Volgens mijn man is dit allemaal flauwekul,[lees meer...] kan dit gewoon niet bij Malarone. In december gaan we opnieuw. Ik probeer het nog één keer en zal daarna opnieuw verslag uitbrengen. Als ik weer nachtmerries krijg was het de laatste keer dat ik Malarone gebruik.

18-06-2012 | Man | 29
Huiduitslag
ik ging naar gambia in 03-2012.. Ik heb allergisch gereageerdt op de malerone en kreeg uitslag in het gezicht en op mijn geslachtsdeel.. rode huid en jeuk.. Als ik terug thuis was onmiddelijk ermee gestopt maar de vlekken bleven.....naar de dokter dan maar,cortizone zalf gekregen en weg waren de vlekken. nu een maand later zit terug met die zelfde vlekken en in ergere v[lees meer...]orm... nu ook op de borstkas vlekken,gezicht en geslachtsdeel.. Vanavond naar de dermatologg voor een oplossing want de jeuk is niet te houden.. malerone...NOOIT MEER.

22-03-2012 | Vrouw | 33
atovaquon / proguanil
Ik nam Malarone ter genezing, 4 tabletten gedurende 3 dagen als gevolg van malaria falciparum infectie.Ik heb mijn laatste tablet 24h geleden ingenomen. Ik ben genezen maar nog steeds heel moe. Ik was 2 dagen makkelijk geïrriteerd, wat niet in mijn karakter ligt en vandaag heb ik een ''mooie'' depressie zonder enige reden. Zijn er andere die deze depressie hebben ervaren a[lees meer...]ls gevolg van Malarone? Na hoe veel tijd verdwijnt dit? Bedankt!

22-03-2012 | Vrouw | 33

23-02-2012 | Vrouw | 28
atovaquon / proguanil
Ik heb dit medicijn preventief gebruikt op vakantie na advies van de daartoe bevoegde instelling. Ik kan je verzekeren dat ik het nooit meer gebruik. ondanks de hoge prijs toch voor dit medicijn gekozen omdat deze weinig bijwerkingen zou hebben. In mijn geval niks van waar: vakantie met heftige nachtmerries, neerslachtig, misselijk en zelfs angst overdag. Voorbeeld: in het[lees meer...] zwembad overvallen worden door angst om aangevallen te worden door een haai. Mijn volgende vakantie naar malaria gebied gaat er deet mee en lange mouwen maar geen "medicijn" dat mijn vakantie kan verpesten.